PAUL WELLER, BEST WEL EEN GOEDE ARTIEST (DEEL 3)
HET IS GEEN VREEMDE GEDACHTE AANGEZIEN JE SINDS 1979 PLATEN HEBT UITGEBRACHT DIE ALLEMAAL VAN ELKAAR AFWIJKEN
"Omdat ik zo goed ben, elke plaat van de Beatles is ook anders; 'Abbey Road', 'White Album', 'Sgt. Pepper', ze lijken in niets op elkaar. Ik wil mezelf niet met hen vergelijken maar ik zeg het alleen maar als voorbeeld.
Ik ga heus niet van tevoren plannen wat ik ga doen en welk kapsel ik erbij neem, ik doe wat me op dat moment bezighoudt en misschien dat ik het een paar jaar later weer ben ontgroeid maar het belangrijkste is dat ik het meen".
DE OVERSTAP VAN THE JAM NAAR THE STYLE COUNCIL MAAKT ANDERS EEN BEREKENDE INDRUK, ALSOF JE HET ALLEMAAL ACHTER JE WOU LATEN
"En dat wou ik ook, waarom zou ik weer zes jaar lang licht onstende gitaren gaan spelen met een nieuw trio ? Het was misschien doordacht maar niet berekend".
MERKTE JE DAT ER FANS AFHAAKTEN ?
"Ja, maar de meeste zijn wel tot het eind gebleven. Men vergeet vaak dat de Council volle zalen trok en een enthousiast publiek aan zich wist te binden dat nog steeds van die platen houdt.
Het is dus echt niet zo dat iedereen zich tegen ons keerde. Onze hoogtijperiode duurde tot 1985".
MET DE HUMOR WOU HET NIET ECHT LUKKEN
"Omdat we het forceerden, ik wilde van dat zuurpruimen-imago af maar de balans sloeg tever door naar de andere kant. We dachten dat de clips wel grappig waren omdat wij en een paar vrienden er de humor van inzagen maar dat is niet voldoende.
We hebben die grens overschreden waar je ophoudt te doen wat je WILT doen".
EN HOE IS HET OM DE (IETWAT HOMO-EROTISCHE) CLIP VAN Long Hot Summer TERUG TE ZIEN ?
"Leuk, vooral omdat het zo aanstootgevend was; bij Polydor klaagde idereen over het gebrek aan vrouwelijk schoon en dat (Mick) Talbot en ik elkaars oor vastpakten.
Fuck em, het was gewoon een reactie op al die bands die zichzelf zo serieus namen. Toen we (in 1984) de Band Aid-single (Do They Know It's Christmas ?; J_TM) opnamen liep ik eens door de (Island) studio rond en viel het me op dat iedereen zo vol van zichzelf was.
Allemaal kutbands die ineens gevestigde namen waren geworden, dat was waar ik me met de Style Council tegen verzette".
DENK JE DAT JE UITEINDELIJK HET ONDERSPIT HEBT GEDOLVEN ?
"Nee, want de platen van de Council waren stukken beter dan dat klote-Wake Me Up Before You Go-Go.
Wij hebben gewonnen, Mods rule".
In deel 4; gaan Weller en drugs samen ?