HET LAATSTE JAAR VAN THE JAM; DEEL 7
Wanneer Rick en Bruce op de hoogte werden gebracht is moeilijk vast te stellen, september of begin oktober 1982 maar in ieder geval toen Paul contact opnam met Mick Talbot voor een nieuw op te zetten soul/jazz-kollektief dat begin 1983 werd gepresenteerd als The Style Council. En zeker is dat The Jam ten tijde van de Aankondiging soulcovers opnam (War, Stoned Out Of My Mind en Move On Up).
Bruce Foxton: "John Weller kwam binnen om ons te vertellen dat Paul een vergadering had gepland. Omdat we dat nog nooit hadden gedaan wisten we meteen dat er iets niet in de haak was. Hij (Paul) kwam binnen en zei 'Ik wil ermee stoppen'. Toen zei ik 'Laten we de boel nou niet overhaasten Paul, misschien moet je er nog even over nadenken', maar zijn besluit stond al vast."
Rick Buckler: "Bruce probeerde hem vergeefs op andere gedachten te brengen, maar het enige dat ik dacht was 'O jee, ik ben m'n baan kwijt'."
Paul Weller: "Okee, ik vond het ook niet leuk maar het was er al uit voor ik er erg in had. Het heeft ze diep geraakt; de trein kwam tot stilstand, hoogste tijd om uit te stappen."
Nadat het nieuws was uitgelekt stuurde het Wellerkamp op 30 oktober de volgende persverklaring:
'Aan het eind van het jaar wordt The Jam opgeheven omdat ik van mening ben dat we, zowel muzikaal als commercieel, alles hebben bereikt wat er te bereiken valt. Ik wil niet dat we een zielige vertoning worden zoals al die ouwelullenbands, ik wil waardig afscheid nemen...
Wat wij (maar jullie ook) hebben opgebouwd staat ergens voor; eerlijkheid, passie, energie en jeugdigheid. Zo wil ik het laten en hopelijk dient het als voorbeeld voor aankomende bands.
Op de toekomst en in liefde en vriendschap.
Paul Weller'
In deel 8: hoe er voor Bruce bijna geen afscheidstournee kwam.