abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10350685
De Jihad, de AIVD en Justitie

Jammer dat er zo snel van het eigenlijke onderwerp werd afgeweken en dat het topic De Jihad, de AIVD en Justitie
gesloten is.

De vragen echter blijven staan en voor geintresseerden ben ik vanavond 11 mei tussen 22.00 en 23.00 online voor discussie.

resume:
a) Als ronselen voor vreemde mogendheden verboden zou moeten zijn in Nederland zou dit dan ook niet moeten gelden voor Israel, die honderden NEDERLANDSE christelijke en joodse jongeren ronselt voor het israelische leger.

b) Is er een overeenkomst tussen terrorisme en staatsterrorisme

c) Nederlandse moslims dienen actief aanhangers van terreurbewegingen te deur te wijzen.

D.V. tot vanavond,

Abdullah Haselhoef

zondag 11 mei 2003 @ 11:37:42 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10351090
Ik doe deze voor de zekerheid ook maar even dicht tot robh of gurgeh ernaar gekeken heeft..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 11 mei 2003 @ 13:03:08 #3
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_10352118
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:50 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Maandag 12 mei 2003 begint in Rotterdam een proces tegen 12 vermeende aanhangers van Al-Qa'ida.

Het is een goede zaak dat de AIVD (algemene inlichtingen en veiligheidsdienst - voormalig BVD) waakt over de veiligheid van Nederlandse staat en burgers. Van alle Nederlanders zijn de moslims er het meest bij gebaat dat mensen die actief een haatdragende en gewelddadige interpretatie van de Islam verspreiden aangepakt worden. Immers het zijn deze elementen die de Islam een slechte reputatie bezorgen en onze kinderen aan gevaar blootstellen. Zij leveren immers koren op de molen van de morele paniek die de hetze tegen de Islam voedt.

Daarom zouden moslims zich actief moeten uitspreken tegen aanhangers van terreurbewegingen. Temeer omdat dit de vertrouwensband tussen moslims en andersgelovigen versterkt en zo de hetze die tegen de Islam lijkt te woeden in Nederland kan bezweren.

De AIVD werkt de hetze tegen de Islam echter wel in de hand door alleen onderzoek naar Islamitische organisaties openbaar te maken. Waarom horen wij niets van lopende onderzoeken naar extreem rechts, extreem links en andere maatschappelijke ideologisch of religieus geïnspireerde groepen die activiteiten ontplooien die de Nederlandse samenleving zouden kunnen schaden?

Daarnaast lijkt het er op dat in de Nederlandse politiek met twee maten gemeten wordt (wat op zich niet zo vreemd is met een Minister van buitenlandse zaken die in het verleden Nelson Mandela een terrorist noemde).

Dat het Israëlische leger de vrede in het Midden Oosten alleen maar tegenwerkt is echt niet alleen de mening van moslims. Terwijl de AIVD actief ageert tegen het ronselen van Moslims voor gewapende strijd in Kasjmir of naar Tsjetsjenië, blijft hij echter opvallend stil na tv-documentaires van Zembla en 2 Vandaag (zie hieronder) waarin te zien was hoe enige honderden fundamentalistische Christelijke en Joodse jongeren per jaar vrijwillig dienst nemen in het Israëlische leger.Deze jongeren werden geronseld door bureaus die in de hele wereld actief zijn en in dienst staan van de Israëlische staat.

De vergelijking is niet onomstreden, maar omdat beide groepen vrede in de wereld tegenwerken is zij in mijn ogen wel gerechtvaardigd. Daar komt het precedent bij van de Nederlanders die, door in de jaren dertig van de vorige eeuw in Spanje te vechten voor het verzet tegen Franco's fascistische regime hun Nederlands staatsburgerschap verloren en dat tot op heden niet teruggekregen hebben.

Het zou in het belang zijn van de AIVD en Justitie dat zij hun onpartijdigheid zouden benadrukken door zowel ronselaars voor de 'jihad' ook ronselaars voor het Israëlische leger zou aanpakken. Het is gevaarlijk om de ene groep van terrorisme te beschuldigen en alleen daarom het ronselen aan te pakken. Ieder ronselen voor partijen die de vrede tegenwerken moet in Nederland onmogelijk gemaakt worden.

De Islamitische gemeenschap zou er goed aan doen om openheid en transparantie van alle moskeeën te bevorderen. Alleen zo zal het de Nederlandse samenleving duidelijk worden dat de organisatie(s) die de AIVD op het spoor is slechts een uiterst klein gedeelte van de Nederlandse Islamitische gemeenschap betreft. Zo wordt het makkelijk om deze kleine groep aan te pakken, terwijl tegelijkertijd de hetze en ongefundeerde verdachtmakingen ontzenuwd kunnen worden.

Niet alleen de AIVD werkt immers de hetze in de hand. Het zijn sommige media die dit vervolgens nog eens versterken, omdat alles dat Islam met geweld in verband kan brengen tegenwoordig nieuws is. Sommige moslims laten zich sinds 11 september 2001 hierdoor en door het gedrag van politici die munt uit de heersende morele paniek willen slaan - of gewoon dom zijn - verleiden om zelf ook te geloven dat zij de nieuwe vijand zijn van het westen.

In de "strijd tussen de samenlevingen", die zo een self-fulfilling prophecy lijkt te worden, zijn de religieuze argumenten niet van de lucht. God behoort echter noch aan het oosten, noch aan het westen, ook omdat Islam, Christendom en Jodendom universele godsdiensten zijn en zich alledrie zowel in het avondland als in het ochtendland verspreid hebben en dus deel uitmaken van beide samenlevingen. Moslims, Christenen, Joden en andersgelovigen dienen er dus voor te waken om niet mee te gaan in het wij-tegen-zij denken en daardoor deel te worden van deze self-fulfilling prophecy.

Religies hoeven geen deel van het probleem te zijn, maar kunnen meewerken aan de oplossing door de vreedzame boodschap die zij in zich dragen te benadrukken. Zo hebben alle gezaghebbende Islamitische theologen hebben de terreuraanslagen van 11 september met afschuw veroordeeld. Hierdoor geïnspireerd zouden moslims in Nederland zoals gezegd moeten meewerken tot het zuiveren en het verder openstellen van de moskeeën. Het gebruik van het Nederlands voor delen van de preek zou daar mijns inziens aan bijdragen

Abdullah Haselhoef,
publicist

Noot: Uitzendingen over het ronselen van jongeren voor het Israëlische leger zijn te bekijken op:
http://www.omroep.nl/vara/tv/zembla/20020322/zembla.html
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/vara/tv/zembla/20020322.rm
http://www.tweevandaag.nl/home/body/index.shtml?+video+74679

Topic is schoon, houd het alstublieft netjes.

Hierboven de openingspost uit het vorige topic.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zondag 11 mei 2003 @ 13:44:03 #4
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_10352667
Ik vind het nogal triest dat er hier weer met een zweem van beschaafdheid gedacht wordt "laten we eens gaan discusieren".

Dat bepaalde elementen alle ruimte krijgen om ronduit fundamentalistisch gedachtengoed te propageren, en te verdedigen, 'moet kunnen'.

Moet je ens kijken hoe snel een thread, waar iemand beschaafd het Nazi gedachtegoed gaat zitten verdedigen dicht gedonderd wordt.

Maar dat zie ik vast verkeerd, dat is vast 'heel iets anders'

Edit: Typo's

[Dit bericht is gewijzigd door ExTec op 11-05-2003 13:53]

pi_10352684
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:44 schreef ExTec het volgende:
Dat bepaalde elementen alle ruimte krijgen om ronduit fundamentalistisch gedachtengoed te propageren, en te verdedigen, 'moet kunnen'.
Leg eens uit waar je fundamentalistisch gedachtengoed ziet in de post van de topicstarter?
  zondag 11 mei 2003 @ 13:47:05 #6
6484 ExTec
pi_10352700
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:45 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Leg eens uit waar je fundamentalistisch gedachtengoed ziet in de post van de topicstarter?

Nee, de topicstarter zelf idd niet nee. Maar in z'n kielzog komt er zat mee.

Of gaan we dat ook betwisten?

pi_10352854
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:47 schreef ExTec het volgende:

Huh? Dus in het kielzog van de VVD komt exteem rechts mee of in het kielzog van de PvdA komt extreem links mee?

TS zegt nergens voor anderen te spreken en verklaart duidelijk extremisme en terrorisme de deur te willen wijzen dus hoe kom jij aan dat 'kielzog' verhaal?
Met jouw redenering kun je met niemand een dialoog aan gaan.

pi_10352944
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:47 schreef ExTec het volgende:

[..]

De topic-opener snijdt een interessante discussie aan, die overigens inmiddels ook het nieuws heeft gehaald. Zie nu.nl. Dat een andere malloot daarna over zijn eigen rare ideeën begint te wauwelen kun je de topic-opener niet kwalijk nemen. Ook binnen de moslimwereld heb je verschillende stromingen en verschillende ideeën.

Maar dat is helemaal de discussie niet in dit topic. Waar het om gaat is dat er mensen opgepakt worden omdat ze kennelijk jongeren ronselen voor een oorlog ver weg, terwijl dit bij mensen van een andere nationaliteit gewoon wordt toegestaan. "De Nederlandse politiek en de AIVD meten met twee maten als het aankomt op het bestrijden van terrorisme". Dat is de stelling.

zondag 11 mei 2003 @ 14:05:45 #9
6484 ExTec
pi_10352971
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Huh? Dus in het kielzog van de VVD komt exteem rechts mee of in het kielzog van de PvdA komt extreem links mee?

Weer zo'n kant nog wal vergelijking.

Dat zijn jou woorden, niet de mijne.

Klik even op het linkje van Abdullah.R.F.Haselhoef is z'n initiele post, als je niet wenst te weten waar ik het over heb.

OT:

quote:
a) Als ronselen voor vreemde mogendheden verboden zou moeten zijn in Nederland zou dit dan ook niet moeten gelden voor Israel, die honderden NEDERLANDSE christelijke en joodse jongeren ronselt voor het israelische leger.
Ronselen voor vreemde mogendheden is niet verboden.

Vind ik zelf een slechte zaak.

Ronselen voor vijandige vreemde mogendheden wel.

quote:
b) Is er een overeenkomst tussen terrorisme en staatsterrorisme
Lijkt me zo klaar als een klontje: t'is allebij terrorisme.

Voor de simpletons onder ons: dat betekent niet dat Israel terroristisch bezig is.

Dat is modieus om te zeggen, maar de begrippen zijn gedefinieerd.

En volgens de definitie bezondigd Israel zich aan geen van 2.

Waarmee *ik* niet zeg dat ik Israel's acties door dik en dun goedkeur.

Eigenlijk te triest voor woorden dat je dat soort opendeuren er altijd bij moet zeggen, maar goed.

quote:
c) Nederlandse moslims dienen actief aanhangers van terreurbewegingen te deur te wijzen.
Daar ben ik het volledig mee eens.
  zondag 11 mei 2003 @ 14:06:53 #10
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10352979
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:03 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

De topic-opener snijdt een interessante discussie aan, die overigens inmiddels ook het nieuws heeft gehaald. Zie nu.nl. Dat een andere malloot daarna over zijn eigen rare ideeën begint te wauwelen kun je de topic-opener niet kwalijk nemen. Ook binnen de moslimwereld heb je verschillende stromingen en verschillende ideeën.

Maar dat is helemaal de discussie niet in dit topic. Waar het om gaat is dat er mensen opgepakt worden omdat ze kennelijk jongeren ronselen voor een oorlog ver weg, terwijl dit bij mensen van een andere nationaliteit gewoon wordt toegestaan. "De Nederlandse politiek en de AIVD meten met twee maten als het aankomt op het bestrijden van terrorisme". Dat is de stelling.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen mensen ronselen, zodat ze voor een religie burgers van een ander geloof gaan opblazen en een werving voor een gereguleerd leger van een bevriende natie.. Dat heeft met terrorisme niets van doen. Zo vind ik ook de stelling, dat wat Israël doet 'Staatsterrorisme' is, schromelijk overdreven en tamelijk stemmingmakend..
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_10352982
quote:

Met die stelling moet ik het dan toch geheel eens zijn, ik zie weinig verschil meer tussen de acties van Israel en die van Palestijnen op dit moment dus waarom werving voor Israel wel ok is en voor anderen niet ontgaat mij.
Beiden werven voor 'vreemde krijgsdienst', nu ben ik er niet zeker van of dat uberhaupt verboden is maar het is wel meten met 2 maten.

Aangezien Nederland niet in oorlog is met Tjetjeense moslims of Palestijnen geldt het 'vijandige mogendheid' verhaal niet tenzij het om terrorisme gaat.

zondag 11 mei 2003 @ 14:12:43 #12
6484 ExTec
pi_10353038
-edit-

Feedback in [centraal] Feedback OOG graag.

Rest van de offtopic berichten worden zonder pardon verwijderd.

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 11-05-2003 14:22]

pi_10353321
quote:
Op zondag 11 mei 2003 10:51 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef o.a. het volgende:
De rol van de AIVD is echter een andere, die gericht is op de binnenlandse veiligheid. Hoe verkeerd we het ook mogen vinden dat er geronseld wordt voor (staats)terrorisme, het gaat de AIVD om de Nederlandse belangen. Strafbare feiten horen opgespoord te worden door de politie en vervolgd door het OM.

Als er in Nederland moslims worden geronseld voor bv. Al Quaida, bestaat het risico dat deze mensen later in Nederland (of iets breder, in het Westen) aanslagen gaan plegen. Daarom is het geheel terecht dat de AIVD dit opspoort en probeert tegen te gaan.

Als er mensen worden geronseld voor het Israelische leger vind ik dat wel ongewenst, maar ik zou er niet voor zijn om het strafbaar te stellen. Belangrijker in dit verband is dat het de Nederlandse veiligheid niet direct bedreigt. Derhalve is er geen rol voor de AIVD weggelegd, in mijn ogen.

zondag 11 mei 2003 @ 14:33:28 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_10353366
Ik geloof dat met de verandering van BVD naar AIVD ook buitenlandse zaken eronder vallen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 mei 2003 @ 14:34:46 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_10353393
Waar is Loedertje d'r post gebleven?
  zondag 11 mei 2003 @ 14:36:08 #16
16625 robh
pi_10353415
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Waar is Loedertje d'r post gebleven?
Verwijderd. De discussie omtrent homofilie en de Islam mag ergens anders gevoerd worden.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 mei 2003 @ 14:37:42 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_10353448
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:36 schreef robh het volgende:

[..]

Verwijderd. De discussie omtrent homofilie en de Islam mag ergens anders gevoerd worden.

Ach, dus er mag geen enkele zijstraat bewandeld worden in deze discussie?
pi_10353449
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:33 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat met de verandering van BVD naar AIVD ook buitenlandse zaken eronder vallen.
Jawel, "De AIVD heeft als nieuwe taak: 'het verrichten van onderzoek betreffende andere landen'." (van aivd.nl). Het blijft echter gaan om de Nederlandse veiligheid. De AIVD zal niet veel tijd en geld steken in een mogelijke bedreiging tegen Luxemburg. Natuurlijk gaat er dan wel een telefoontje die kant op, maar dat zal het bij blijven.

Het is wellicht wat egoistisch, maar als klein landje kan je ook niet het oplettend oog van de hele wereld zijn.

zondag 11 mei 2003 @ 14:43:17 #19
16625 robh
pi_10353511
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:37 schreef Swetsenegger het volgende:

Oh zeker wel, alleen de stap van AIVD en terrorisme naar homofobie is niet nodig en niet gewenst. Daar zijn al genoeg topics over.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2003 @ 14:50:59 #20
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10353643
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:43 schreef robh het volgende:

[..]

Oh zeker wel, alleen de stap van AIVD en terrorisme naar homofobie is niet nodig en niet gewenst. Daar zijn al genoeg topics over.

Waarom is mijn posting, totaal ONTOPIC..verdwenen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 mei 2003 @ 14:51:43 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_10353656
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:43 schreef robh het volgende:

[..]

Volgens mij sotnd er ook het een en ander in over de BVD.
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2003 @ 14:53:07 #22
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10353681
quote:

[..]

De topic-opener snijdt een interessante discussie aan

"De Nederlandse politiek en de AIVD meten met twee maten als het aankomt op het bestrijden van terrorisme". Dat is de stelling.

EN DAAR GING MIJN POSTING DUS OVER.

Onjuistheden, fantasie, slachtofferrol..

Beetje kinderachtig om juist dat soort postings te editten en zelfs weg te halen.

Ben je ook een voorstander van de verbodenboekenlijsten o.i.d.?

† In Memoriam † zondag 11 mei 2003 @ 14:54:29 #23
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10353707
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Sterker nog, ON topic reactie worden weg-ge-edit door een mod (en niet beantwoord door de topicstarter..)
  zondag 11 mei 2003 @ 14:55:24 #24
16625 robh
pi_10353720
Post het dan nog een keer?

In dit topic stond 1 post van je, Loedertje, met 2 plaatjes en een verwijzing naar een site waar de Islam en homofilie werd besproken.

En straks veeg ik dit allemaal wel schoon. Tijd voor witbier en citroen.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  † In Memoriam † zondag 11 mei 2003 @ 14:57:49 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_10353759
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:55 schreef robh het volgende:
Post het dan nog een keer?

In dit topic stond 1 post van je, Loedertje, met 2 plaatjes en een verwijzing naar een site waar de Islam en homofilie werd besproken.

Plaatjes?
Dat zijn BOE-KEN, je weet wel, van die bundels papier die je kunt LE-ZEN..en waarmee de hele stelling van mister haselhoef in 1 klap van de tafel was..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')