Wie kan mij hier meer over vertellen:
Alvast Bedankt,
Net als bij een gewone auto geeft dat extra trekkracht in de bergen. Bovendien kan je "bergaf" afremmen op de motor. Dat lukt je niet in D
[Dit bericht is gewijzigd door ericeric op 09-05-2003 16:08]
Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.
Toch?
Edit: k*t, net te laat.
(Bergversnelling: Het koppel is dan beter, de motor kan hogere touren blijven maken, je trekt dan net wat beter weg.)
Alecks
Door 1, 2 of 3 te selecteren geef je aan wat de hoogste versnelling is die gebruikt mag worden. De bak zal dan niet verder opschakelen dan die versnelling, en je gaat dus niet als ongeleid projectiel naar beneden.
Ook bij het trekken van een zware last (caravan, paardentrailer) kan het beter zijn om de bak in zijn 2 of 3 te zetten, zodat de motor wat meer toeren draait en daardoor de kans op oververhitting afneemt.
edit: sjeezus mensen, ga eens iets zinnigs doen zeg
Alecks
Is die hold dan een soort extra functie, alleen voor de 3e versnelling dan ofzo? Want als je hem in de S/L zet dan blijft hij dus al in de 1e of 2e versnelling staan? Wat is dan precies het nut van die hold knop?
Gaat btw over een Mazda Xedos 6 met 2.5 V6
quote:mierenneukerig: er staan nog een comma-tje te veel
Op vrijdag 9 mei 2003 19:52 schreef GizartFRL het volgende:
Topictitel aangepast, spelfoutje.
quote:waarom wil ik dat in de bergen niet?
Op vrijdag 9 mei 2003 16:06 schreef SurfDude het volgende:
Als je 'm in de 1 zet schakelt die niet verder dan de 1, als je 'm in de 2 zet niet verder dan de 2, en dat geldt ook voor de 3.Dit is inderdaad bedoeld voor in de bergen: het voorkomt dat de auto te fanatiek wordt en door gaat schakelen, wat je in de bergen niet wilt.
Toch?
Edit: k*t, net te laat.
quote:Hap!
Op zaterdag 10 mei 2003 00:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:[..]
waarom wil ik dat in de bergen niet?
Omdat je dan te hard naar beneden rolt bij berg af. Of omdat je dan niet genoeg trekkracht hebt berg op.
Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen
quote:Ik heb altijd automaat gereden.
Op zaterdag 10 mei 2003 13:34 schreef _ReiN_22_ het volgende:
Maar je kunt dus alleen in stilstand 'schakelen'? Dus niet als ik op een berg zit en ik me bedenk dat ik teveel rem dus terug wil schakelen dat ik dan dat ding in z'n 2 zet?Dat heb ik me altijd al afgevraagd, en ben dus nog steeds met m'n automaat de berg in de buurt niet opgeweest omdat ik niet wist wat ik moest doen
quote:Dat is leuk he
Op zaterdag 10 mei 2003 13:42 schreef Zw0rld het volgende:[..]
Ik heb altijd automaat gereden.
Je kan gewoon schakelen hoor, je kan op deze manier ala tiptronic rijden. Ik deed vaak terugschakelen voor een stoplicht. bij 60 terug naar 2 en bij 30 terug naar 1 ( 3 traps automaat)
En bij optrekken plankgas en dan zelf bepalen wanneer ie opschakelt.
Doe ik ook met die bak van m,n pa. Kom ik vol gas op een bocht af rijden. Paar tikjes tegen die versnellingspook en die voor kant duikt naar beneden. Ga je half door de bocht en dan het gas er weer dik op en lekker door trekken Die bak van m,n pa remt toch van zelf als je te hard een bocht neemt heheh
quote:Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1
Op zaterdag 10 mei 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?
quote:Nee, hij schakelt dan een versnelling terug.
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:[..]
Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1
Dan gaat hij naar z,n achteruit
Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?
quote:Hangt ervan af. Als je op de snelweg rijdt bijvoorbeeld en hij rijdt in zijn 4 en je trapt vol je gas in schakelt hij terug. Het is inderdaad wel zo dat hij dan pas weer opschakelt als hij het echt niet meer trekt. Als je van stilstand optrekt schakelt hij natuurlijk niet terug.
Op zaterdag 10 mei 2003 16:05 schreef ook_gek het volgende:[..]
Wat doet hij dan als je VOL gas optrekt in z,n 1
Dan gaat hij naar z,n achteruit
Kick down is toch gewoon door trekken tot de max toeren. Zo sportief mogelijk rijden. En ja als je rustig rijd schakelt hij terug. Het volle vermogen gebruiken?
quote:Als je vol plankt dan "merkt" ie dat je sportief rijdt, dus trekt ie ff flink door. Als je lekker 50 rijdt in z'n 3 en je stampt het gas in, dan gaat ie eerst naar z'n 2, en dan dooooooooooooor
Op zaterdag 10 mei 2003 16:20 schreef ook_gek het volgende:
maar waarom trek een automaat helemaal door tot z,n max toeren als je plank gas geeft??? OF je nou in z,n 1 plankgas geeft. Of in z,n 3.
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:18 schreef Furious het volgende:
1 = duh
2 = optrekke in 2
3 = optrekke in 3
Op zou de bak automatisch de beste verhouding moeten kiezen...dus het gaat hier om motorremmen....dat je niet in z'nm hoogste versnelling de berg afdenderd dus....
Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen
Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?
quote:Ehm volgens mij niet. Want een automaat houdt alleen rekening met het optrekken en niet met het afremmen. Remmen op de motor is iets wat een automaat niet kent. En aangezien het ding automatisch opschakeldt zodra hij op een bepaald toerental komt zal hij dus blijven versnellen.En dat is nou net wat je bij een afdaling niet wilt.
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen
Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?
quote:Dat doet onze E ook als je de automaat in Winterstand zet. Trekt ie in z'n 2 op, zodat hij niet te snel moet ingrijpen met de tractiecontrole op glad wegdek (regen, sneeuw, ijs)
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen
Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?
quote:Kracht komt bij bergop van de motor, hierop is de bak ingesteld....bergaf gaat ie freewheelen en zoekt dan atomatisch de hoogste versnelling , met als resultaat dat je steed sneller de berg afdenderd...vandaar dat je de bak vast kan zetten in een versnelling die voor die afdaling het best werkt.
Op zaterdag 10 mei 2003 17:42 schreef ook_gek het volgende:
wat wel leuk is om te weten. Als je in een porsche boxter de automaat aan zet zal hij altijd optrekken in z,n 2. Als je normaal optrekt. Trek je plankje gas op zal dat gebeuren in z,n 1.Gaat nergens over maar is leuk om even te zeggen
Maar als een automaat zelf de juiste versnelling pakt voor een berk op. Dan zal hij dat ook moeten doen als het berg af gaat. Of denk ik nu weer helemaal krom?
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 17:18 schreef Furious het volgende:
1 = duh
2 = optrekke in 2
3 = optrekke in 3
Eerst maar het topic lezen de volgende keer?
quote:He heeft een ML dat ook? M,n vader heeft wel semi automaat. Dus ik kan ook leuk een tikje geven om te versnellen. Max 6 versnellignen. Heb ik ook een winterstand?
Op zaterdag 10 mei 2003 18:01 schreef j22flyingdownwind het volgende:[..]
Dat doet onze E ook als je de automaat in Winterstand zet. Trekt ie in z'n 2 op, zodat hij niet te snel moet ingrijpen met de tractiecontrole op glad wegdek (regen, sneeuw, ijs)
quote:Maar daar heb je in de bergen weinig aan, en bovendien stijgt het verbruik dan flink.
Op zaterdag 10 mei 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:
Een auomaat heeft ook een kick down. Dus als je vol je gas intrapt schakelt hij zowiezo terug.
quote:Ooh je pa heeft zo'n sequentronic? Nee die heeft dat niet. Maar een ML heeft sowieso geen winter/zomerstand. I.c.m vierwielaandrijving is dat niet echt nodig....
Op zaterdag 10 mei 2003 23:02 schreef ook_gek het volgende:[..]
He heeft een ML dat ook? M,n vader heeft wel semi automaat. Dus ik kan ook leuk een tikje geven om te versnellen. Max 6 versnellignen. Heb ik ook een winterstand?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |