quote:Ik kan me hier zo boos over maken!
Bron: Het belang van Limburg / Frontpage FOK!
08/05 Noors parlementair wil Nobelprijs voor vrede aan Bush en Blair geven
Jan Simonsen, een Noors parlementslid, heeft de kandidaturen van de Amerikaanse president George W. Bush en van de Britse premier Tony Blair ingediend voor de Nobelprijs voor de Vrede 2004. Simonsen wil Bush en Blair nomineren omwille van hun actie in Irak. Dat stond donderdag te lezen in de Noorse krant Verdens Gang (VG).
"Bush en Blair moeten beloond worden voor het feit dat ze het hebben aangedurfd een oorlog te beginnen tegen Irak zonder de steun van de Verenigde Naties", zo verklaarde Simonsen. Simonsen werd uit de (populistische) Vooruitgangspartij verwijderd en heeft nu als onafhankelijke zitting.De parlementsleden en ministers van alle landen, de oud-verkozenen en bepaalde universiteitsprofessoren zijn bevoegd om een persoon of een organisatie te "nomineren". De prestigieuze prijs wordt traditioneel rond midden oktober uitgereikt door het Noorse Nobelprijs-comité. Toch heeft de kandidatuur van Simonsen betrekking op de editie van 2004 omdat de limiet om voor 2003 nog iemand te nomineren verstreken is op 1 februari 2003.
"Die oorlog heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat talrijke mensenlevens werden gespaard", zo verklaarde Simonsen in het artikel. "Hij (de oorlog) heeft een catastrofe in het Midden Oosten verhinderd. Indien Saddam erin was geslaagd nucleaire wapens of andere massavernietigingswapens te ontwikkelen, dan had men in de regio binnen vijf of tien jaar een grote ramp kunnen beleven.
Het idee alleen al! Stel dat de redenering waar is ("Die oorlog heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat talrijke mensenlevens werden gespaard."), dan nog is dit geen reden om iemand te nomineren voor de nobelprijs voor de vrede. Vrede is vrede, en geen oorlog.
Andere meningen/reacties?
quote:Idd..kan ook zeggen dat calvobbes genomineerd moet worden
Op donderdag 8 mei 2003 18:32 schreef calvobbes het volgende:
Iedere malloot kan voorgedragen worden voor een nominatie. Dus ik zou hier niet zoveel waarde aan hechten.
quote:Mja ik ben het wel een beetje met je eens maar om je hier nou boos om te maken..
Op donderdag 8 mei 2003 18:30 schreef DroekesTijger het volgende:
Een mooi voorbeeld van drogredeneren:
[..]Ik kan me hier zo boos over maken!
Het idee alleen al! Stel dat de redenering waar is ("Die oorlog heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat talrijke mensenlevens werden gespaard."), dan nog is dit geen reden om iemand te nomineren voor de nobelprijs voor de vrede. Vrede is vrede, en geen oorlog.
Andere meningen/reacties?
Koffi Anan was zo ongeveer de laaste die de Nobelprijs voor de vrede kreeg en 'm echt verdiende...
quote:My thought exactly.
Op donderdag 8 mei 2003 18:35 schreef Strolie75 het volgende:
Och, als Arafat hem heeft gekregen...
Dat Arafat een terrorist is, is een feit, geen mening, dus waarom dat duo niet?
En of het krom is, ik vind van wel, maar niet krommer dan dat Arafat em kreeg.
Op die manier gaat het prestigieuze van zo'n prijs er wel aan natuurlijk.
quote:Arafat heeft hem gekregen toen die samen met Rabin druk bezig was vrede te stichten daar. Nu zou die hem ook niet meer krijgen.
Op donderdag 8 mei 2003 18:38 schreef ExTec het volgende:Dat Arafat een terrorist is, is een feit, geen mening, dus waarom dat duo niet?
mark my words!
quote:Bush is nu toch ook bezig met vrede stichten?
Op donderdag 8 mei 2003 18:43 schreef calvobbes het volgende:
Arafat heeft hem gekregen toen die samen met Rabin druk bezig was vrede te stichten daar. Nu zou die hem ook niet meer krijgen.
quote:Ja maar vraag niet hoe
Op donderdag 8 mei 2003 18:51 schreef Strolie75 het volgende:Bush is nu toch ook bezig met vrede stichten?
quote:En in hoeveel landen is het nog steeds een puinhoop? En dan heb ik het nog niet over Japan (Hiroshima) of Vietnam. Lijkt me niet echt nobelprijs-waardig.
Op donderdag 8 mei 2003 18:50 schreef Tikorev het volgende:
Ze kunnen hem beter aan Amerika als land geven vanwege het bevrijden van honderden miljoenen mensen wereldwijd. (Afghanistan, Korea, Europa, Irak, Kosovo, enz.)
btw - ik ontken niet dat Amerika ook goede dingen doet. Ben alleen zo misselijk van de arrogantie.
quote:Bevrijden en vrede stichten is wat anders dan een land weer tiptop opbouwen.
Op donderdag 8 mei 2003 18:53 schreef DroekesTijger het volgende:[..]
En in hoeveel landen is het nog steeds een puinhoop?
Het gaat ook om de Nobelprijs voor de vrede en niet om de Nobelprijs voor landen opbouwen
quote:Dan vind ik "bevrijden" ook weer wat anders dan vrede stichten. En in sommige landen is het nu een grotere puinhoop (ik bedoel kwa vrede)dan het eerst was. Consequenties moeten ook gedragen worden!
Op donderdag 8 mei 2003 18:57 schreef Tikorev het volgende:[..]
Bevrijden en vrede stichten is wat anders dan een land weer tiptop opbouwen.
komen er dan ook anti-nobelprijs demonstraties?
quote:Maar in het het overgrote deel van de gevallen niet.
Op donderdag 8 mei 2003 18:59 schreef DroekesTijger het volgende:[..]
En in sommige landen is het nu een grotere puinhoop (ik bedoel kwa vrede)dan het eerst was. Consequenties moeten ook gedragen worden!
Maar goed, ik denk niet dat Bush veel kans maakt gezien het signaal dat ze de vorige keer wilden afgeven toen Jimmy Carter de Nobelprijs voor de vrede kreeg.
quote:ga jij zekers mee doen
Op donderdag 8 mei 2003 19:09 schreef MikeyMo het volgende:
zou wel prachtig zijn!komen er dan ook anti-nobelprijs demonstraties?
Dus het zou net zoiets zijn als dat het Nederlands voetbalelftal de waterpolobeker voor dames zou winnen.
quote:Wat is dat nou voor onzinvergelijking? Carter kreeg hem omdat hij Israel en Egypte met elkaar verzoend kreeg. Ik heb Bush nog niet zoiets zien doen.
Op donderdag 8 mei 2003 19:09 schreef Tikorev het volgende:[..]
Maar in het het overgrote deel van de gevallen niet.
Maar goed, ik denk niet dat Bush veel kans maakt gezien het signaal dat ze de vorige keer wilden afgeven toen Jimmy Carter de Nobelprijs voor de vrede kreeg.
quote:Volgens mij bedoelt hij dat ook Wile. Dat de toekenning van de prijs aan Carter juist een signaal aan Bush was dat hij op de verkeerde weg zat. Als ik het me goed herinner is het toen zo uitgelegd en misschien zijn er ook wel toespelingen door het comite op gemaakt.
Op donderdag 8 mei 2003 19:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Wat is dat nou voor onzinvergelijking? Carter kreeg hem omdat hij Israel en Egypte met elkaar verzoend kreeg. Ik heb Bush nog niet zoiets zien doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |