Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:34 |
Dit topic begon eigenlijk als een antwoord op deze post van Anahka2309 in dit topic: [discussie] Ouder worden en gamen.... Maar hoe langer het antwoord werd hoe meer ik ervan overtuigd was dat dit onderwerp wel een eigen topic verdient.quote:Dat vroeger alles beter was is een statement dat je vaak hoort van oudere gamers. Toch denk ik dat dit wel meevalt. Ik heb er over nagedacht en mijn mening is dat het gewoon niet klopt. Het is nu eenmaal menselijk dat je je na verloop van tijd alleen de goede dingen herinnert. Ook op de C64, Amiga en andere klassieke systemen is genoeg bagger uitgebracht. Ik weet nog dat ik vroeger in de winkel stond voor een kast vol games, de meeste zijn al lang vergeten en slecht enkele hebben de titel klassieker gekregen. Het is (denk ik) zo dat mensen nu eenmaal goede herinneringen hebben aan die games waarmee hun hobby eigenlijk begonnen zijn. Ik heb een tijdje geleden wat abandonwarez uitgeprobeerd, om zelf eens wat herinneringen op te halen. Maar het gevoel wat naar boven kwam was meestal toch "vond ik dit vroeger leuk?". Want laten we eerlijk zijn, vergeleken met de huidige games zijn die oude spellen eigenlijk helemaal niks meer. Slechte graphics, geen diepgang, waardeloze AI, ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is. Sommige oude games zijn zeker klassiekers die een plaatsje verdienen in onze collectieve herinnering, maar om nu te zeggen dat bijvoorbeeld Centipede of Elite beter zijn dan GTA, Zelda, MP, Halo of Splinter Cell? Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. [Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 13:37] | |
Atrimar | donderdag 8 mei 2003 @ 13:37 |
Je geheugen heeft de merkwaardige bijwerking dat het oudere dingen, die verder terug liggen gaat idealiseren. Dus in je geheugen kan Doom II wel beter zijn als bijvoorbeeld Max Payne, maar in feite is het allemaal zo veranderd en verbeterd dat die hele vergelijking niet meer op gaat. Dus nee, vroeger was niet alles beter. | |
Fliepke | donderdag 8 mei 2003 @ 13:38 |
het klopt niet, omdat je als je nu een dergelijk spel speelt nogal snel tegen de beperkingen van die games oploopt... Ik zit me altijd te ergeren, waarom kan dat godverdomme niet?! | |
Neilza | donderdag 8 mei 2003 @ 13:38 |
Vroeger waren games leuker, nu zijn ze mooier... | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 13:39 |
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders. Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet... | |
Khadgar | donderdag 8 mei 2003 @ 13:39 |
Vroeger was het allemaal NIEUW. Nu is het vaak zo'n gevoel van 'been there, done that'... | |
Rieuwert | donderdag 8 mei 2003 @ 13:40 |
Day of the Tentacle, Indiana Jones, oftewel Lucas Arts had vroeger echt mooie spellen.. maar dit genre (2d) lijkt geheel verdwenen en de humor erin dus idem dito. Maar ja, Serious Sam bijvoorbeeld is mooi op een ander vlak, en heeft ook wel humor. Lastig te zeggen, maar ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan stellen. | |
Rieuwert | donderdag 8 mei 2003 @ 13:40 |
quote:Right on. ![]() | |
Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:41 |
quote:Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren. | |
ROLLENDE_BABBA | donderdag 8 mei 2003 @ 13:41 |
quote:Daarom waren ze leuker, omdat je er gek van werd! | |
ajay | donderdag 8 mei 2003 @ 13:43 |
Vroeger was je jonger. Toen boeide van alles je nog, als het maar kleurig was. Vroeger was het nieuw, nu is het al gedaan. vroeger waren ze meer origineel en durfden ze dingen uit, nu wordt er alleen maar de koploper gevolgd . Maar vroeger was het ook veel beperkter, minder grafisch enz. enz. | |
beautyjennifer | donderdag 8 mei 2003 @ 13:44 |
Het grote verschil van de games met vroeger is dat de intelligentie die de karakters aanstuurd veel beter is geworden. Vroeger kwam (in doom bijvoorbeeld) een monster gewoon op je af. Nu wachten ze soms totdat jij iets doet. Ze leren ook hoe je speelt en passen hun strategie daar op af. Met andere woorden: De games zijn veel dynamischer en interactiever geworden dan de games van vroeger. | |
Fliepke | donderdag 8 mei 2003 @ 13:45 |
quote:Of wat dacht je van duke nukem 3d... Ik heb dat nooit met muis gespeeld en toen eens met muis geprobeerd ging ook totaal niet... | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 13:45 |
quote:Tsja, qua originaliteit houdt het een keer op natuurlijk. En dan kunnen spellen alleen nog verbeteren in speelgemak, graphics en grootte. Ze zijn tegenwoordig echt prachtig, maar het been there done that gevoel overheerst wel een beetje. | |
eMAeRCe | donderdag 8 mei 2003 @ 13:46 |
Vroegah... had je nog helemaal geen computerspelletjes ![]() ![]() | |
Dr.Daggla | donderdag 8 mei 2003 @ 13:46 |
quote:Als je kijkt naar de verhouding "aantal games die uitkomen:aantal klassiekers" was het vroeger beter denk ik.. Mede door dat er zoveel platforms zijn komen er maandelijks tientallen games uit..Iedere maand zit er wel wat leuks tussen.. Dat is de ereden dat het tegenwoordig beter is.. (Tenzij je krampachtig vasthoudt aan een platform..) Maar vaak worden dmv hele mooie graphics een hoop minpunten weggewerkt.. Ik kijk in games naar de "funfactor" of naar hoe boeiend het is.. De door jou genoemde games zijn gewoon instant classics.. Beetje oneerlijk die als voorbeeld aan te halen.. Games van het kaliber Halo en Zelda zijn uniek in zijn soort.. Ik moet zeggen dat het tegenwoordig vaak enorm tegenvalt.. SMS is echt by far een van de grootste baggergames die ik ooit heb gespeeld.. De hoge reviewcijfers doen mij ook vermoeden dat ze niet helemaal eerlijk tot stand zijn gekomen.. De verhalen over de manipulatie van de sites en mags zijn iedereen wel bekend denk ik.. Games als Pitfall en The Last Ninja hebben mij meer plezier bezorgd dan bijv. Monkey Ball. Wat toch een game is met een hoge funfactor maar me niet kon boeien.. Maarja, smaken verschillen.. Er zijn mensen die SMS leuk vonden.. Daar kan ik iig niet met m'n pet bij.. | |
vosss | donderdag 8 mei 2003 @ 13:46 |
quote:Is Runaway, a road adventure al uit??? Good old fancy point and click! ![]() | |
DutchBlood | donderdag 8 mei 2003 @ 13:47 |
Vroeger was het idd allemaal nieuw... Als er nu de zoveelste shooter uitkomt zijn alleen de grafics mooier en de missies misschien anders.. Maar echte revoluties zoals met Wolfenstein3d of Doom zijn er niet.... | |
Anahka2309 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:47 |
Wow...wat een eer...een topic over mijn geblaat ![]() Maar goed, ik zeg niet dat alle games tegenwoordig bagger zijn..we hebben inderdaad toppers als Zelda; TWW, Metroid Prime, Hale, BG1 & 2, AvP2, etc. Ik bedoelde meer dat iedereen zich teveel op graphics richt...kijk maar naar Diablo 2....grafisch niet ontzettend sterk maar een van de beste spellen alles tijden (IMO). Toch heb je dan van die malloten die zeggen: "Dat draait maar in 640x480 (en met add-on in 800x600) dus dat kan nooit goed zijn". Hetzelfde met bv. C&C (deeltje 1) of Warcraft 2....destijds grafisch niet slecht maar vooral de gameplay van die spellen is perfect. Tegenwoordig heb je allemaal van die bagger RTS'ers die er prachtig uitzien maar niet te spelen zijn.... En dan begin ik niet eens over die 13 in een dozijn FPS'ers....de enige die ik serieus gespeeld heb zijn UT2003, AvP1 en 2 en Halo. UT2003 alleen in MP natuurlijk en AvP1 & 2 en Halo zowel SP als MP. Unreal 2....grafisch errug mooi.....lamste spel ooit. Die nieuwe Indiana Jones games....grafisch ok, verder is het gewoon een Tomb Raider kloon met een Lucasarts-licentie. En Tomb Raider zonder tieten en hotpants is gewoon nie leuk Ik ben 23 trouwens.....jullie? Zo oud ben ik toch nie | |
vosss | donderdag 8 mei 2003 @ 13:48 |
quote:nieuw genre?? ![]() | |
Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:48 |
quote:Ja, vroeger waren gameuitgevers kleine zelfstandige bedrijven en werden games door een klein team mensen op een zolder gemaakt. Dit kwam de creativiteit zeker ten goede. Tegenwoordig kost een game miljoenen om te maken en bestaan ontwikkelteam vaak uit meer dan honderd mensen. Uitgevers zijn grote multinationals geworden met aandeelhouders die elk jaar hogere winsten willen zien. Men is dus niet zo snel meer bereid risicos te nemen en speelt op safe hetgeen de originaliteit niet ten goede komt (gelukkig denkt niet elke uitgever zo). Games worden ontwikkeld voor doelgroepen. De industrie is denk ik gewoon volwassen geworden. Wat dat betreft valt er zeker een vergelijking met Hollywood te trekken. Ik vind dit overigens een slechte zaak, men moet risicos durven te nemen en originele spelen durven te uit te brengen. Maar als ik de verkoopcijfers van EA bekijk denk ik niet dat veel mensen zo denken. | |
M2theC | donderdag 8 mei 2003 @ 13:52 |
Postal 2 ![]() | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 13:53 |
quote: ![]() hoe noem je dat dan ook al weer | |
Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:53 |
quote:Tja, ik vond Super Mario Sunshine ook een baggerspel. Toch kreeg deze game overal hoge cijfers en werd het door het zeer strenge Edge Magazine uitgeroepen tot 3e beste spel van het afgelopen jaar. Nu zit ik me af te vragen of ik iets gemist heb, maar ik heb het echt vaak genoeg geprobeerd. Ik denk dat veel reviewers Nintendo niet graag afkraken en dat de goede herinneringen aan de Italiaanse loodgieter zeker een rol hebben gespeeld. Ik denk dat wanneer SMS onder een andere naam, met een andere hoofdfiguur door een andere uitgever was uitgebracht de scores niet hoger als 60% waren geweest. | |
vosss | donderdag 8 mei 2003 @ 13:55 |
quote:FPS, oftewel First Person Shooter ![]() | |
Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 13:57 |
quote:Postal 2, überbagger ja. Typisch zon geval van hey, geweld is populair want kijk naar de verkoopcijfers van GTA. Dus proberen ze dit succes te evenaren door waardeloze games als Postal 2 en BMX XXX uit te brengen, games die de hele industrie en gamers een slechte naam bezorgen als je het mij vraagt. Het succes van GTA was sowieso niet gebaseerd op sex en geweld maar op de ongelooflijke coole gameplay die een ongekende vrijheid bood. | |
DutchBlood | donderdag 8 mei 2003 @ 13:59 |
quote:Idd geweld verkoopt... En wat is er nieuw aan het concept van 2 als er al 1 was... | |
Pheno | donderdag 8 mei 2003 @ 14:01 |
* Pheno wacht op de sequals van Full Throttle en Sam & Max die gaan komen. Topadventures met hoog humorgehalte in het hedendaags jasje ![]() Of het vroeger beter was? Neuh, valt wel mee, alleen zijn er tegenwoordig bedrijven die alles op graphics gooien, helaas niet aan de sfeer, en algemene gameplay. Vroeger moest je wel meer aan dat soort dingen doen, grafisch was je veel meer beperkt. Kijk naar Grand Prix. Deel 2 is nog steeds de betere, daarna is het (imho) ook misgegaan. Meer naar graphics gedaan, maar dan met de fout het "gevoel" van deel 2 te verliezen. Ik denk dat er tegenwoordig door de uitgevers meer druk wordt gezet, er gaat aardig wat geld in het spelcircuit om. Orgineel zijn is daarom ook moeilijker, de uitgever wil liever een geijkte cashcow (C&C, ugh, na Red Alert 1 vernaggeld), dan een orgineel spel (met de kans dat het niet verkoopt). Maar bedrijven als Blizzard maken imho nog steeds klassiekers, Lucas Arts gaat ook weer naar de adventures, nu Sierra nog. Halflife bv is ook zo'n klassieker, let op wat er met Halflife 2 gaat gebeuren! Er zijn echt wel bedrijven die voor kwaliteit gaan. | |
Atreidez | donderdag 8 mei 2003 @ 14:02 |
De stelling dat games beter waren vroeger is wat kort door de bocht. Persoonlijk vind ik de verhalen van vroeger in de games wel beter, maar de games op zich (met hun mogelijkheden) hebben de laatste jaren toch een ontzettende stap voorwaarts gedaan op gebied van grafisch geweld, gameplay en interactiviteit dat je mag stellen dat ze nu beter zijn.. Ook speelt nostalgie en persoonlijke voorkeur voor types games ook erg mee natuurlijk. | |
AeoIus | donderdag 8 mei 2003 @ 14:03 |
De handigheid die vroeger nodig was bij spellen was compleet anders. Ik had vroeger een C64 en heb daar nog wel eens een emulator voor gedownload met een aantal van mijn oude favorieten. De funfactor is er nog steeds, maar het was ook veel meer reactietijd afhankelijk. En het ziet er tegenwoordig toch gewoon lekkerder uit | |
Fliepke | donderdag 8 mei 2003 @ 14:06 |
quote:Full throttle was klote, dat spel had je zo uit, volgens mij heb ik er met een vriend van me iets langer dan een middag over gedaan.... | |
Pheno | donderdag 8 mei 2003 @ 14:08 |
Maar hij was wel leuk ![]() Maar smaken verschillen. Het was idd niet erg lang. Maar Unreal 2 is ook maar een kleine 10 uur ![]() Wat ik meer probeerde te zeggen was dat ik blij ben dat adventures weer wat terug komen (Syberia, Broken Sword 3). En dus ook Full Throttle en Sam & Max. Nu nog een Monkey Island (zoals 3, 4 zoog) of nog beter: Day of the Tentacle [Dit bericht is gewijzigd door Pheno op 08-05-2003 14:11] | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 14:08 |
quote:ow ja, dat! ![]() Maar ehm, wat ik dus vroeg. Bestaan er nu nog spellen die lijken op bijvoorbeeld Phantasmagoria? Dat je in een soort film voor god speelt en een mysterie moet oplossen. | |
Fliepke | donderdag 8 mei 2003 @ 14:10 |
quote:Gelukkig zijn die gestorven ![]() | |
vosss | donderdag 8 mei 2003 @ 14:12 |
quote:ik vond phantasmagoria wel cool hoor, evenals the 7th guest en the 11th hour ![]() | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 14:19 |
quote:Of hoe heette die verschrikkelijk irritante gozer die dan iets moest oplossen. Dat soort spellen! Zijn die er nog! | |
Fliepke | donderdag 8 mei 2003 @ 14:19 |
quote:Nee die worden volgens mij niet meer gemaakt ![]() | |
Atrimar | donderdag 8 mei 2003 @ 14:20 |
Under a Killing Moon was briljant | |
Cheiron | donderdag 8 mei 2003 @ 14:20 |
point-and-click-adventures? Die komen volgens mij amper nog uit? Leuk genre in ieder geval! (bedoelde jij Larry?) | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 14:22 |
quote:Dan ben ik helemaal uit de stelling. ![]() Ja, vroeger waren de games beter. | |
vosss | donderdag 8 mei 2003 @ 14:22 |
quote:Ik zit met smart te wachten op Runaway: a road adventure ![]() iemand enig idee offie al uit is, release is geloof ik al 2x uitgesteld | |
PBateman1978 | donderdag 8 mei 2003 @ 14:24 |
We zijn tegenwoordig gewoon verwend, daardoor lijkt het alsof games vroeger beter waren. (ik wil ook een retro-topper doorgeven : Rolling Thunder) | |
Strolie75 | donderdag 8 mei 2003 @ 14:27 |
Waar ik het wel mee eens ben is dat Adventure Games vroeger beter waren, maar dat komt niet door de graphics of door de gameplay (als zijn de games van Lucasarts wat dit betreft nooit geëvenaard). Nee, naar mijn mening hebben we het gevoel dat ze beter waren door de voldoening die het gaf om ze uit te spelen of om een puzzel op te lossen. Vroeger kosten het soms dagen, zoniet weken, om een puzzel op te lossen. Als het eindelijk lukte en je kon weer verder was dat gevoel onbeschrijfelijk. Tegenwoordig is de verleiding om een walkthrough op het internet te zoeken veels te groot wanneer men er na 10 minuten niet uitkomt. Dit heeft het einde van de adventure games ingeluid als je het mij vraagt. [Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 14:34] | |
HeatWave | donderdag 8 mei 2003 @ 14:28 |
Ik denk dat ik vroeger meer plezier aan spellen beleefde omdat het zeldzamer was. Een goed spel was iets bijzonders. natuurlijk moet het het van gameplay hebben, Metal Gear op de MSX was zo waanzinnig goed in die tijd... tegenwoordig komen er nog steeds hele goeie spellen uit, Splinter Cell is echt geniaal qua gameplay, al zuig ik enorm Maar het enthousiame van mijn MSX/Amiga/386/486 tijdperk zal ik niet zo snel meer hebben. Maar dat komt ook door mijn verwendheid natuurlijk. Ik denk dat ik bij Sam&Max2 enz wel weer ff kriebels zal krijgen..... | |
Knaller | donderdag 8 mei 2003 @ 14:29 |
Ik ben het niet echt eens met de stelling... natuurlijk waren in het begin de spellen origineel en werd het al snel in een korte tijd tijd erg populair maar tegenwoordig vind ik de spellen echt wel beter. Misschien ook wel wat makkelijker ja, maar er zijn altijd uitzonderingen. De spellen van vroeger waren soms niet te doen, zo f*cking moeilijk. Misschien vinden velen dat juist zo leuk maar ik vind daar niks aan. Als ik telkens iets overnieuw moet doen dan word ik gek en heb ik er meteen geen zin meer in. Daarbij zijn tegenwoordig de spellen mooier, betere muziek... besturing is ook niet meer zo beperkt en dat alles zorgt voor meer sfeer (oké, er bestaan wederom uitzonderingen). En dat vind ik toch wat aantrekkelijker dan een paar bits die bewegen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het harstikke nostalgisch is om die oude spellen weer te spelen en dat is denk ik waarom men die oude spellen zo goed vind. Het geeft gewoon hele leuke herinneringen aan de tijd dat je ze voor het eerst speelde. | |
Djaser | donderdag 8 mei 2003 @ 14:30 |
Vroeger deden ze meer hun best op de kleine dingen. Spellen moest toen echt nog pixel voor pixel gemaakt worden nu gaat het zo makkelijk met 3d moddelen. | |
anima | donderdag 8 mei 2003 @ 14:53 |
naar mijn inziens zijn de games niet leuker geworden. Eigenlijk waren games vroeger basic. Maar aan gebrek aan beter vonden wij het prachtig. Neem super mario bros. Beetje springen met eigenlijk elk lvl hetzelfde alleen andere volgorde (daar kwam het op neer) Toen speelde je echt nog om de punten (ook een discussie waard, waarom zit dat nog in hedendaagse games) of je een lvl hoger kwam. Daarnaast zijn we natuurlijk erg verwend tegenwoordig met al dat graphisch geweld, A.I en DTS geluid | |
Sharkdoggie | donderdag 8 mei 2003 @ 15:20 |
quote:Daarom proberen ze nu een FPS game te onderscheiden van de overige bestaande FPS games met schaduw effecten, interactie NPC's, gezichtsemoties, slimmer/logischer AI, etc. Zijn dus ook de kleine dingen die de singleplayer gedeelte van HL geweldig maakte en een bepaald sfeer meegaf. | |
FunnyMuffin | donderdag 8 mei 2003 @ 15:56 |
ach vroeger waren we gewoon minder gewend, als we toen de mogelijkheden wisten die er nu zijn, dan vonden we het waarschijnlijk ook minder spectaculair. | |
tsuihark | donderdag 8 mei 2003 @ 15:57 |
Ik zie Myst als het begin van de periode dat spellen definitief op de massa gericht werden. Alles wordt zo mooi mogelijk gemaakt. De kosten voor de ontwikkeling worden steeds hoger, dus er wordt steeds minder risico genomen. Jammer, minder originele spellen, ook omdat de ontwikkeling langer duurt en er dus minder uitkomt. Vroeger zag je de meest rare dingen over je beeld bewegen, vierkant, blokkerig, misvormd, hobbelend, raar gekleurd met de meest idiote geluiden erachter. Ik weet het niet, het maakte een stuk meer indruk op me dan de 3D modellen van nu. Ik speel die oude dingen nog wel, op een handheld spelcomputertje. Daar komen ze prima tot hun recht. Jammer dat ik daar niks over mag zeggen | |
gieling.com | donderdag 8 mei 2003 @ 16:26 |
Ik ben van deze tijd, dus kan geen mening hebben over dit topic ![]() | |
Wunk | donderdag 8 mei 2003 @ 16:27 |
quote:Om even het niet toegestane deel over te slaan hier, ben ik dit er wel mee eens.., gister heb ik dus ook de mogelijkheid binnengekregen om m'n oude NES spellen op m'n GBA te spelen, en ik kan je verzekeren, ze krijgen een 2e leven.., ik ben weer begonnen met Zelda 1 en 2, grafisch zien ze er nog best redelijk uit (omdat je op zo'n klein scherm speelt pixelt het ook niet), en m'n oude NES collectie die ik vroeger had speel ik nu meesterlijk opnieuw (Kirby, double dragon), ik betrapte mezelf zelfs dat ik opeens in wereld 3-2 zat met Mario 1 ![]() | |
Notorious_Roy | donderdag 8 mei 2003 @ 16:32 |
Ik vind de spellen van vroeger niet beter dan nu. Er blijven altijd pareltjes tussen zitten. Elke periode. Het feit dat velen games van vroeger beter vinden is meestal pure nostalgie | |
Isabeau | donderdag 8 mei 2003 @ 19:01 |
Ik vind trouwens spelletjes die er uitzien als spelletjes veel leuker dan als ze zo realistisch mogelijk zijn. Ik vond warcraft 2 er bijvoorbeeld te gek uitzien. Al die andere "zo realistisch mogelijke" strategie spelletjes vond ik direct al een stuk minder interessant. Ik zou nog steeds graag UFO - enemy unknown willen spelen, maar mijn pc staat dat niet toe Daggerfall speel ik ook nog wel, maar Morrowind is zo... mooi | |
tsuihark | zaterdag 10 mei 2003 @ 20:47 |
Hmmm, wat is de conclusie? Waren spelletjes vroeger leuker of niet? | |
Dr.Daggla | zaterdag 10 mei 2003 @ 20:53 |
quote: ![]() Nostalgie.. Die speelde ik altijd in de arcades in Griekenland.. Net als Wonderboy in Monsterland, Bubble Bobble, New ZealandStory en Shinobi.. Jammer genoeg worden er bijna geen Side Scrolling platformers gemaakt.. Echte toppers als Kid Icarus, Mario 1, 2 en 3, Shinobi, Rolling Thunder en een van de beste games ooit; Out of this World/Another World.. Alles moet 3d lijkt het wel.. Een Mariogame op de GC ala Mario 3 zou ik echt geweldig vinden.. Dus wat dat betreft is er ook een hoop veranderd in de negatieve zin.. Gameplay was vroeger king, nu is het veelal eyecandy.. Games worden te vroeg gereleased onder druk van de uitgevers.. Dat komt games niet ten goede.. | |
Pun | maandag 12 mei 2003 @ 01:15 |
De meeste games van vroeger waren op een of andere manier, meer intens, ik weet niet wat het is, je speelde ze langer, je werd meer in het spel getrokken (singleplay bedoel ik dan). Dus misschien waren vroeger de singleplayer games wel beter, weet het niet echt zeker. Multiplayer is nu wel veel beter, vind ik dan. | |
gijsje79 | maandag 12 mei 2003 @ 07:04 |
Zal niet zeggen dat ik ze beter vond, maar had vroeger er wel meer lol aan. Zal wel komen dat ik toen meer tijd had om te gamen. De games die ze nu maken zijn zeker niet verkeerd. | |
MSXUser | maandag 12 mei 2003 @ 07:40 |
In de tijd van de MSX en in het begin dat ik een PC had, kon ik nog rustig uren achtereen gamen. Tegenwoordig heb ik totaal geen tijd en geld meer over voor games en ze boeien me ook totaal niet. Als ik eens een spelletje speel, is dat meestal op een emulator (oude games dus). Die 'simpele graphics' en dergelijke kijk ik wel doorheen, het gaat mij om de 'eenvoud' en gameplay. Aan een oud spel als SD-Snatcher (MSX) kan ik heel wat meer lol beleven dan bijvoorbeeld aan één of ander opgeblazen adventure met fotorealistische graphics, CD-Audio en een onmogelijke 3D besturing. Waren games vroeger beter? Naar mijn mening wel. Ze blijven me boeien, in tegenstelling tot moderne games die ik na een half uurtje eye-candy wel weer zat ben en vervolgens nooit meer speel. | |
TAG-Speedy | maandag 12 mei 2003 @ 08:36 |
Voor mij de grootste teleurstelling vond ik Conquest Earth. Dat zou een revolutionair iets worden, keek er maanden naar uit en las voor ik em ging kopen nog een Review in de PU. De pagina erna werd Total Annihilation gereviewd ... beide met een enorm hoog cijfer dus ik kocht het spel waar ik zoveel van verwachte ... hoe groot is de fout die je kan maken, CE zoog de pan uit en TA is nog steeds de beste 2D RTS. | |
MSXUser | dinsdag 13 mei 2003 @ 10:13 |
Nog zoiets: Bij oude games werd meer overgelaten aan de eigen fantasie, terwijl tegenwoordig teveel wordt voorgekauwd. (da's dan mijn mening) | |
ArmaniMania | dinsdag 13 mei 2003 @ 18:36 |
De games van vroeger hadden ook een hoger verslavings-gehalte... Juist omdat ze zo simpel waren en je eigen fantasie moest gebruiken. De games van tegenwoordig lijken wel Hollywoord films. ![]() Games krijgen tegenwoordig een eigen script, een eigen symphonie-orkest, zelfs acteurs om bewegingen van carachters na te bootsen. Maar de spellen van tegenwoordig zijn wel veel cooler gemaakt en de ontwikeling blijft groeien. Ik denk dat er straks spellen zijn, die non-linear worden gemaakt. Nu wordt er bijvoorbeeld al bij Sims 2 viruele DNA toegevoegd, dat wil zeggen. Dat als je een Sim niet op tijd laat wassen dat ie gaat stinken, of je laat een Sim niet naar de kapper gaan en zijn haren groeien maar door. Ook de sims worden ouder etc.... [Dit bericht is gewijzigd door ArmaniMania op 13-05-2003 18:40] | |
FluxC5 | dinsdag 13 mei 2003 @ 18:40 |
Vroeger had je er gewoon minder, dus bleef je langer bij hetzelfde spel.. | |
HomerJ | dinsdag 13 mei 2003 @ 18:46 |
Ik mis eigenlijk deze tijd echte humor-multiplay-spellen Er zijn er nu nog een paar waar je ehct aan het brullen bent(SMB2, Mariko kart) Maar gewoon, het echt briljante spel als: Bomberman Vooral deel 4 was leuk, daar heb iedereen bij battle game een special skill | |
Alter_Ego | dinsdag 13 mei 2003 @ 19:21 |
Ik heb vanaf me 6e een eigen PC en speelde ook vanaf toen al best veel games, en dat is met de jaren steeds erger geworden. Nu erger ik me echter aan al die FPS's, MMORPG's en RTS's! Ik vind maar enkele games echt super leuk. Laatst heb ik echter een SNES gekocht om de schade van vroeger (nooit een snes hiervoor gehad, ben 14 ![]() ![]() | |
Priss | dinsdag 13 mei 2003 @ 20:06 |
kent er iemand nog die Commodore 64 spellen? Loderunner, judge dredd, Mayhem? zaten nog meer leuke spellen tussen, maar doordat de C64 kapot is gegaan ben ik er een heleboel vergeten ![]() | |
Poog | maandag 19 mei 2003 @ 07:08 |
Op een of andere manier doen de spellen van tegenwoordig me niet echt veel meer. Allereerst zijn veel spellen zo ontzettend op de massa gericht, dat de spellen allereerst vreselijk voorspelbaar zijn geworden. Ook zijn ze een stuk makkelijker geworden. De doorsnee gamer moet immers wel tot 'zijn' moment komen. Dit vernietigd een hoop van de magie om een spel heen. Ten tweede wordt er zo wanhopig getracht het spel grafisch zo perfect mogelijk te maken dat je eigen inlevings en inbeeldingsvermogen vrijwel compleet uitschakeld wordt. Voorgekauwde blaat laat iedereen dezelfde wereld zien. Natuurlijk speelt hierin ook leeftijd een rol. Je kijk op veel spellen veranderd gewoon na een aantal jaar actief gegamed te hebben. De nieuwigheid is eraf, je raakt steeds meer verwend en van een duistere bezigheid wordt het 'gewoon zo'n hobby die je hebt'. Ik heb nu 2 jaar geen game gespeeld en alleen een beetje meegekeken. Ik ga hier ook niet beweren dat het bovenstaande op alle games betrekking heeft..maar dat ik enigzins teleurgesteld bent in de games van tegenwoordig mag wel gesteld worden. | |
Evil_Jur | maandag 19 mei 2003 @ 09:21 |
Nee vind ik niet, sommige waren misschien origineler. Meer met het verschil in productie waarde kan het eigenlijk gewoon niet. Ik verwacht in de toekomst nóg betere games. | |
Hakkert | dinsdag 20 mei 2003 @ 16:52 |
Ik vind dat de eerste spellen in een genre vaak de beste. Neem nou Dune. Dat is toch een meesterlijk spel... Tuurlijk zijn de nieuwste dune en C&C cool, maar het is toch allemaal begonnen met dune. Of ze beter zijn weet ik niet, maar respect voor de eerste ![]() | |
JantjeB | dinsdag 20 mei 2003 @ 22:39 |
Voor mijn gevoel waren games vroeger leuker, ja. Maar ik ben bang dat dat een kwestie van nostalgie is. Er zijn echter wel een paar dingen die inderdaad gewoon minder zijn tegenwoordig. Ten eerste is er IMO een hoop verloren gegaan met de opkomst van 3D. Natuurlijk, een FPS is leuk, maar sommige genres zijn er gewoon NIET bij gebaat. Noem me ouderwets maar Mario64 -een heel aardig spel trouwens- is gewoon lang zo leuk niet als een Mario3 of SMW. Bovendien kan ik eigenlijk veel meer genieten van een mooi getekend 2D-spel dan van de nieuwste 3D engines met bumpmapping en weet ik wat voor gelul. Ten tweede is, zoals iemand al zei, de creativiteit een beetje weg. De spelletjes van tegenwoordig worden door teams van honderden mensen gemaakt. Voor originaliteit is geen ruimte meer: er wordt alleen maar voortgebouwd op bestaande genres. Terwijl de nieuwe technologie meer mogelijkheden biedt dan ooit tevoren, gaan de spellen steeds meer op elkaar lijken. Gelukkig zijn er nog een paar echte innovators in de gameswereld: Miyamoto, Kojima, Rockstar Games.. En wat ik eigenlijk het meest mis in de games van vandaag de dag: effe snel een halfuurtje spelen. Vroeger douwde je gewoon je cartridge erin en een minuut later zat je middenin de actie. Nu krijg je intro's van een half uur, vervelende mission briefings, je moet hele middagen uittrekken voor zo'n spelletje. Eigenlijk komt het een beetje hierop neer: Computerspelletjes zijn een kunstvorm, zoals films of muziek. En zoals het wel vaker gaat heeft de commercie heeft deze kunstvorm weliswaar populair gemaakt, maar is dit gepaard gegaan met een verlies van integriteit en artistieke waarde. Overigens raad ik iedereen die met weemoed terugdenkt aan de 'goeie ouwe tijd' aan een GBA te kopen: misschien wel het laatste echte goede 2D-systeem. | |
WAT | woensdag 21 mei 2003 @ 19:11 |
Dus: Koop meer originelere spellen anders loopt het fout af met de game-industrie. | |
Poog | woensdag 21 mei 2003 @ 20:37 |
quote:De macht van de monopolist. | |
robinvdt | maandag 7 juli 2003 @ 17:50 |
de humor van een Larry of een days of the tentacles ![]() |