abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10243197
Als vervolg op de discussie in Mens sterft uit, welk dier neemt zijn plaats in?

Kunnen we de evolutietheorie afdoen als onzin? En zo ja, is er dan een andere wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van leven?
Ik vind de aanname dat we door God/aliens op aarde gezet zijn toch echt een te makkelijke uitweg, dus liever geen posts daarover, die theorieen kennen we al.

pi_10243529
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:44 schreef Postaldude het volgende:

Kunnen we de evolutietheorie afdoen als onzin? En zo ja, is er dan een andere wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van leven?
Ik vind de aanname dat we door God/aliens op aarde gezet zijn toch echt een te makkelijke uitweg, dus liever geen posts daarover, die theorieen kennen we al.

Nee BOEM en alles was er is lekker moeilijk.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 12:58:15 #3
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_10243555
quote:
Mens sterft uit, welk dier neemt zijn plaats in?
Ik geloof eerlijk gezegd de kakkerlak..
quote:
is er dan een andere wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van leven?
De theorie over het ontstaan van het leven is niet (precies) hetzelfde als de evolutietheorie, maar gaat over de eerste aminozuurverbindingen en de voorlopers van wat we leven zouden kunnen noemen. Dat is in een laboratorium na te bootsen (in de `oersoep' omstandigheden), en er is volgens mij geen wetenschapper te vinden die daar een serieus alternatief voor kan verzinnen. Wat de evolutietheorie over het zich verder ontwikkelen van het leven betreft: zelfde verhaal - de evolutietheorie is de beste (meest waarschijnlijke) theorie, lieden die daar anders over denken zitten buiten het gebied der wetenschap.
iedereen is uniek behalve ik
  dinsdag 6 mei 2003 @ 12:59:08 #4
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_10243576
Er zal wel een deel van waarheid in zitten, maar de evolutieleer volgens Darwin heeft te grote gaten....
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  dinsdag 6 mei 2003 @ 12:59:37 #5
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_10243587
evolutietheorie

beetje gek wel he... er was niets, dat niets ontplofte en toen ontstond alles.

zie http://www.real-life.nl/evolutie.html

pi_10243629
quote:
Kijk, er zijn nog wel wat gaten in de theorie, maar er is weinig bewijs tegen de evolutietheorie. Dus, aangezien het het beste is wat we nu hebben, zullen we het er maar mee moeten doen

Er is geen serieus te nemen andere verklaring. Het enige wat niet helemaal te verklaren is hoe nieuwe soorten nu precies ontstaan, daar is men nog druk naar aan het zoeken, en nieuwe kennis over genetica en dna-onderzoek is daar een goed hulpmiddel bij. Ook is het ontstaan van genetisch materiaal en eiwitten an sich redelijk wazig, aangezien het niet duidelijk is hoe uit een soepje van aminozuren en vetten ineens informatiedragende en zichzelf reproducerende structuren (biochemie voor: leven ) ontstaan.
Misschien moeten we ons hier gewoon eens focussen op de hiaten die in de evolutietheorie zitten, en dan kijken hoe onoverkomelijk die eigenlijk zijn.

To sit back and do nothing is to cooperate with the oppresser - Jane Elliot || "What doesn't kill you makes you stronger"
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:02:43 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_10243660
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:59 schreef MacMeester het volgende:
Er zal wel een deel van waarheid in zitten, maar de evolutieleer volgens Darwin heeft te grote gaten....
Ik denk dat maar weinig mensen te vinden zijn die dat niet onderkennen . Maar de huidige evolutieleer heeft nogal wat veranderingen ondergaan sinds Darwin.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10243684
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 12:59 schreef Fearlezz het volgende:

Dat is de big-bang theorie... Dat was iets eerder dan het ontstaan van leven.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:04:04 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_10243689
quote:
evolutietheorie

Geweldig, totaal niet gehinderd door enige wetenschappelijke kennis!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:04:18 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_10243694
De evolutie theorie is zo gammel als wat, maar aangezien er geen wetenschappelijk alternatief is gebruikt men dit.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_10243703
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 05:20 schreef sjun het volgende:

[..]

OK. Op zich een plausibele (Of hoe je dat ook schrijft, ik bedoel geloofwaardige) theorie. Sterk beargumenteerd en ik twijfel er niet aan dat er een kern van waarheid in zit.
Toch blijf ik met dit soort theorieen altijd zitten met een naar gevoel in de onderbuik. Er moet toch een betere verklaring zijn dan "Wij zijn hier neergezet door een oppermachtig buitenaards wezen." Bovendien denk ik dat er ook in jouw devolutietheorie als ik hem zo mag noemen nog een aantal gaten zitten.

-) De hersencapaciteit van de oermens is vele malen kleiner dan die van de huidige mens. Dit kan toch niet met het wegvallen van een gen te maken hebben. De hersencapaciteit lijkt zelfs in een soort paraboolvorm toe te nemen gezien de sprong van de afgelopen paar eeuwen.
-) Er zijn schimmelsoorten bekend die leven van milieuverontreiniging. Dit zijn chemische verbindingen die in de oertijd nog niet eens bestonden. Hoe komen zij aan deze nieuwe genen?
-) In de tijd van de dinosaurussen waren er nog geen mensen op aarde. Waren de dino's dan experiment 1 en zijn de aliens later teruggekomen om experiment 2 : de zoogdieren uit te voeren? Waarom?
-) Volgens jouw theorie zouden alle levende wezens streven naar een vorm waarin ze het broodnodige halen uit het minimum aantal genen. De mens van tegenwoordig lijkt echter juist veel beter uitgerust om te overleven dan zijn oervorm. Over het algemeen kunnen we toch eerder spreken van een vooruitgang van alle soorten dan een achteruitgang?

Nogmaals, ik vind niet dat jouw theorie compleet onjuist is, maar ik denk dat hij net zo veel gaten bevat als Darwins evolutietheorie.

dinsdag 6 mei 2003 @ 13:07:40 #12
44691 Chevron
The lost art
pi_10243771
quote:
Mens sterft uit, welk dier neemt zijn plaats in?
Geen dier, de computer!!!

Geen grapje de manier waarop de huidige technologie bezig is, is het niet de vraag of A.I. zal komen de vraag is alleen wanneer.

En nee ik kijk niet teveel films

Maar uitgaande dat de mens er nog iig wel zal zijn voor enkele honderden jaren, bedenk maar eens hoe snel de computertechniek vooruit gaat in enkele jaren.

The Willow knows what the storm does not: that the power to endure harm outlives the power to inflict it.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:14:27 #13
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_10243949
Een aantal principes dat als fundament onder de evolutietheorie ligt is eenvoudig experimenteel te bevestigen. Dan gaat het over zaken als overerving en mutatie van genen. Het probleem is wel dat de evolutietheorie niet exact kan voorspellen hoe (de mens) verder evolueert, maar wel veranderingen kan verklaren. De eigenschappen die het mogelijk maken om als soort te overleven in de omgeving waar die soort zich bevindt zullen blijven bestaan. Eigenschappen die overleven moeilijk maken zullen verdwijnen, simpelweg omdat de individuen die die eigenschappen bezitten en dus kunnen doorgeven niet overleven en dus minder kans hebben op nageslacht en voortbestaan van hun genen. Door toevallige mutaties kunnen eigenschappen ontstaan die erg gunstig zijn voor het overleven en voortplanten van individuen. Dit soort eigenschappen zie je na verloop van tijd terug als soorteigenschap. Dat is evolutie. Voorspellen hoe genen zullen muteren, en wat dat voor gevolgen heeft voor de (genetische) eigenschappen van de drager is echter niet goed mogelijk. Bovendien hangt het voor een groot deel van de omgeving af hoe gunstig bepaalde erfelijke kenmerken zijn. Een mutatie die gunstig is boven de poolcirkel kan wel eens uiterst ongunstig zijn voor iemand die rond de evenaar woont.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:15:28 #14
14827 Kogando
Modelprutser
pi_10243977
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:04 schreef Postaldude het volgende:
-) De hersencapaciteit van de oermens is vele malen kleiner dan die van de huidige mens. Dit kan toch niet met het wegvallen van een gen te maken hebben. De hersencapaciteit lijkt zelfs in een soort paraboolvorm toe te nemen gezien de sprong van de afgelopen paar eeuwen.
Wij gebruiken onze hersenen nu ook veel meer he, denk aan school etc. Het is inmiddels wel duidelijk dat wanneer jij veel rekent, creatief denkt, of wat dan ook bepaalde delen van de hersens daar op reageren en toenemen in omvang.
quote:
-) Er zijn schimmelsoorten bekend die leven van milieuverontreiniging. Dit zijn chemische verbindingen die in de oertijd nog niet eens bestonden. Hoe komen zij aan deze nieuwe genen?
Zijn dit nieuwe genen? Of is het gewoon variatie op de normale soort, ofwel micro evolutie?
quote:
-) In de tijd van de dinosaurussen waren er nog geen mensen op aarde. Waren de dino's dan experiment 1 en zijn de aliens later teruggekomen om experiment 2 : de zoogdieren uit te voeren? Waarom?
Ik ben van mening dat de mens wel zeker samen met de dinosauriërs de aarde bevolkte. In de bijbel bijvoorbeeld zijn beschrijvingen te vinden van dieren die heel goed een dinosaurus zouden kunnen zijn. Verder zijn de verhalen van draken overbekend, dit zou goed zijn oorsprong kunnen vinden in de dinosauriërs.
quote:
-) Volgens jouw theorie zouden alle levende wezens streven naar een vorm waarin ze het broodnodige halen uit het minimum aantal genen. De mens van tegenwoordig lijkt echter juist veel beter uitgerust om te overleven dan zijn oervorm. Over het algemeen kunnen we toch eerder spreken van een vooruitgang van alle soorten dan een achteruitgang?
Levende wezens streven niet naar een vorm met zo weinig mogelijk genen. Dit is gewoon wat gebeurt, er is sprake van verarming. Verder is het nog maar de vraag of de huidige mens gezonder is dan de oermens, ik denk van niet.
quote:
Nogmaals, ik vind niet dat jouw theorie compleet onjuist is, maar ik denk dat hij net zo veel gaten bevat als Darwins evolutietheorie.
Denk daar nog maar eens goed over dan.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:16:38 #15
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_10244014
quote:
evolutietheorie

nee inderdaad, het bestaan van een oppermachtig wezen, dat nog nooit zijn bestaan op wat voor een wijze dan ook aan de mens heeft bewezen (hoewel sommigen van ons erg veel waarde schijnen te hechten aan een sappig sprookje waar de gebroeders grim nog heel wat van hadden kunnen opsteken) en daarboven een beetje zit te wachten tot we omvallen en Hij ons laatste rapportje mag maken. DAT klinkt logisch.. en dan vooral die heerlijke cirkelredeneringen:

-ja, tis toch echt waar, want het staat in de bijbel.
- hoe weet je dan dat de bijbel de waarheid vertelt?
- ja, dat staat in de bijbel natuurlijk..!

sommige mensen schijnen het nog steeds niet te kunnen verkroppen dat het leven GEEN vooraf vastgesteld doel heeft, en dat er geen grote papa over onze schouder meekijkt..

face it man, we're on our own down here...

If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_10244201
quote:
evolutietheorie

JA HE? en jij geloof die bullshit die daar op die website "bewezen" wordt?
  • De evolutietheorie is allesbehalve bewezen. Darwin schreef aan een collega dat zijn boek Oorsprong der Soorten 'verschrikkelijk hypothetisch' is. Dat staat haaks op de bewering van velen dat Darwin 'bergen bewijzen' had voor zijn theorie. Vandaag geven steeds meer evolutionisten toe dat de evolutietheorie wordt gekenmerkt door onoplosbare problemen.

• Duh hypothetisch, het is immers niet bewezen, en dat kan imho ook niet. Hij had waarschijnlijk bewijzen die in de richting wezen van de evolutietheorie.
  • Darwin geloofde al in evolutie, voordat hij op onderzoek uitging. Er word gezegd dat Darwin niet anders kon dan in evolutie geloven, vanwege de vele bewijzen die hij ontdekte. Niets is minder waar. Hij geloofde al sterk in het idee van evolutie toen hij nog niet eens aan zijn onderzoek begonnen was. Eerst vormde Darwin in zijn hoofd een beeld van de evolutietheorie en daarna pas trok hij met het schip 'The Beagle' op wereldreis, op zoek naar mogelijke bewijzen.

• Wat een onzin. Je mag dus tegenwoordig geen theorie meer bedenken en dan op zoek gaan naar bewijzen? Tuurlijk aan me hoela !!! Ga alle huidige wetenschappers maar ff vertellen dat ze eerst alles moeten ontdekken en daarna mogen ze pas verzinnen wat het is
  • En zo gaat het door...

Iedereen die ff goed wil lachen moet daar ff langsgaan
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:24:23 #17
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_10244203
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:16 schreef punchdrunk het volgende:
[...] dat nog nooit zijn bestaan op wat voor een wijze dan ook aan de mens heeft bewezen [...]
Dat doet Hij dagelijks aan individuen, die het daarna doorvertellen. Maar al zouden de rotsen opstaan en het je komen vertellen, al zou de aarde gespleten worden, en al zouden doden opstaan, jij gelooft het toch niet. Dan verzin je vast weer een andere verklaring.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:26:09 #18
7091 punchdrunk
pi_10244253
overigens staan er op die real-life website wel enorm dikke fouten.

"informatie kan niet ontstaan uit non-informatie"

wat is dit nu voor een plank-voor-de-kop opmerking? tuurlijk kan dat wel!

punt 1 is informatie gekoppeld aan een doel. informatie is niets anders dan relevante data. wanneer en hoe die data relevant is, hangt gewoon af van de situatie. dat data (in dit geval dus genen) kunnen veranderen is evident. denk maar aan straling, kanker of simpele aangeboren "afwijkingen" (positief of negatief)

een belangrijk concept bij de evolutietheorie is dat het gaat om een groot aantal kansen. als je de 400 blokjes met letters erop maar vaak genoeg door elkaar husselt en achter elkaar legt, zul je onherroepelijk een keer een zin maken. waarschijnlijk niet de eerste keer, of de miljoenste, maar de miljardste keer...?

zo is het ook met evolutie. het idee dat bijvoorbeeld een oog zomaar ontstaat is raar, maar als je miljoenen maal miljoenen cellen maar vaak genoeg combineert, zal het vanzelf een keer gebeuren. daar is geen intelligentie voor nodig..

het woord informatie is eigenlijk al fout in deze context. dan ga je er al vanuit dat de data een doel heeft, en dat is nu net wat de evolutie theorie bestrijd.

daarnaast haalt de schrijver er blijkbaar allerlei vakgebieden bij (IT) waar hij verdacht weinig van afweet...

dinsdag 6 mei 2003 @ 13:28:24 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_10244301
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:24 schreef Fearlezz het volgende:
Maar al zouden de rotsen opstaan en het je komen vertellen, al zou de aarde gespleten worden, en al zouden doden opstaan, jij gelooft het toch niet. Dan verzin je vast weer een andere verklaring.
Zoals jij nu met de evolutietheorie doet bedoel je? (en hier gaat het allang niet meer om 'zou')
pi_10244333
Misschien klopt de evolutietheorie niet eens. De mens is toch slimmer geworden na zoveel jaren evolutie? Waarom geloven sommigen dan in zoveel onzin en nemen dat aan voor waarheid omdat ze het andere (de evolutietheorie) niet begrijpen en daarom afzien als leugens van de moderne mens ofzo.
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:31:02 #21
54477 Freezzz_Frame
Quid pro Quo
pi_10244372
quote:

Hoe gek het klinkt,...maar leven in zijn meest eenvoudige vorm ontstaat wanneer men steriel water bij de juiste temperatuur en binnen de juiste hoeveelheid zonlicht plaatst.
De basis van onze evolutie dus...en geschoeid op de basis van toeval...
...expressies op een gezicht zeggen meer dan duizend woorden...
  dinsdag 6 mei 2003 @ 13:31:19 #22
7091 punchdrunk
pi_10244380
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:24 schreef Fearlezz het volgende:

[..]

Dat doet Hij dagelijks aan individuen, die het daarna doorvertellen. Maar al zouden de rotsen opstaan en het je komen vertellen, al zou de aarde gespleten worden, en al zouden doden opstaan, jij gelooft het toch niet. Dan verzin je vast weer een andere verklaring.

goh, dan pakt hij het wel kleinschalig aan voor zo'n oppermachtig figuur. alsie nou gewoon eens een persconferentie aankondigde en via cnn once and for all deze discussie regelde...? klinkt mischien raar, maar zolang er alleen zo af en toe een typje opduikt die hozanna roepend door de straten trekt en roept dattie het licht gezien heeft ben ik niet overtuigd hoor..

en dat van die doden die opstaan... nou, ik zou wel onder de indruk zijn, waarom doet hij dat dan niet eens?.. geef ik hem een prachtige kans om weer een zieltje te redden, maar even die moeite doen, ho maar!

overigens, alsie echt oppermachtig is, mag hij voor mij eens een rotsblok maken dat zo zwaar is, dat hij het zelf niet op kan tillen...

pi_10244389
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:29 schreef Zarc.oh het volgende:
De mens is toch slimmer geworden na zoveel jaren evolutie?
Hoe kom je daarbij?
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_10244415
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:31 schreef Freezzz_Frame het volgende:
Hoe gek het klinkt,...maar leven in zijn meest eenvoudige vorm ontstaat wanneer men steriel water bij de juiste temperatuur en binnen de juiste hoeveelheid zonlicht plaatst.
Ook voor jou de vraag:
Hoe kom je daarbij?
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_10244545
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 13:16 schreef punchdrunk het volgende:

[..]
nee inderdaad, het bestaan van een oppermachtig wezen, dat nog nooit zijn bestaan op wat voor een wijze dan ook aan de mens heeft
bewezen

oh..?
lekker makkelijk trek jij een conclusie.
moet ik zeggen, dat dat 'niet zo' wetenschappelijk is.
quote:
sommige mensen schijnen het nog steeds niet te kunnen verkroppen dat het leven GEEN vooraf vastgesteld doel heeft, en dat er geen grote papa over onze schouder meekijkt..

face it man, we're on our own down here...

en sommige mensen schijnen het ook niet te kunnen verkroppen dat er andere mensen zijn met andere meningen. maarja.
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')