volgens mij ben ik de eerste mens die dit bereikt heeft.
meld je in dit topic als jij ook denkt zover te zijn.
.
"mijn grondige kennis van de scheiding tussen lichaam en geest heeft me zeker geholpen. daarnaast heb ik een jarenlange ervaring met het niet-lezen van hegel. op een gegeven moment dacht ik: kom, laat ik nog eens kijken of de causaliteit nog enige grip op me heeft. nee dus."
"fascinerend."
quote:als je jouw opvatting van contingentie huldigt, misschien...
op zondag 4 mei 2003 12:45 schreef swetsenegger het volgende:
het pieter baan centrum zit vol met dat soort mensen.
quote:ah, gezelschap.
op zondag 4 mei 2003 12:46 schreef sportsillustrated het volgende:
hehe, ben je er eindelijk?
quote:die heeft zijn eigen universum opnieuw gecreëerd ja.
op zondag 4 mei 2003 12:49 schreef choas het volgende:
volgens mij is sidharta je voor gegaan gijs
dat noem ik nog geen causaliteitsoverstijging.
daar komt echt wel wat meer bij kijken hoor.
even testen:
je hebt geen lusten meer?
je kan stoppen met ademen wanneer je wilt?
geen gevoel van liefde treft jou?
haat zegt jou niets?
ben je ook al op het 3e niveau van zelfbewustzijn aangekomen?
zoniet, dat is dan een leuk vervolg op hetgeen je tot nu toe hebt gedaan. dan wordt het leven pas echt fascinerend!
cau·sa·li·´teit (de ~ (v.))
oorzakelijkheid, betrekking van oorzaak en gevolg
dus . . .wat heb je nu bereikt ???
alleen weet jij niet hoe jouw vrije wil wordt gemanipuleerd......
alleen al door de opvoeding die je genoten hebt....
daarbij wat is vrije wil?
dat je uitsluitend je gevoel volgt?
ik probeer al een tijdje te leven uitsluitend op mijn gevoel...
is nog wel erg moeilijk, vooral omdat we zo geindoctrineerd zijn met het 'denk' syndroom.....
[dit bericht is gewijzigd door lopat op 04-05-2003 13:00]
quote:bewijs ?
op zondag 4 mei 2003 12:43 schreef koekepan het volgende:
vanaf nu zijn mijn emoties en daden het gevolg van mijn vrije wil.volgens mij ben ik de eerste mens die dit bereikt heeft.
.
quote:
op zondag 4 mei 2003 12:49 schreef www.olafonline.nl het volgende:
vertaal de topictitel even.weet niet wat je bedoelt namelijk.
quote:het dérde niveau?
op zondag 4 mei 2003 12:57 schreef bose het volgende:
gefeliciteerd, maar...ben je ook al op het 3e niveau van zelfbewustzijn aangekomen?
zoniet, dat is dan een leuk vervolg op hetgeen je tot nu toe hebt gedaan. dan wordt het leven pas echt fascinerend!
sorry hoor, maar getallen zeggen mij niets meer. is dat nog hoger dan?
zo ja, dan doe ik mijn best.
quote:ik ben niet gebonden aan de oorzakelijkheid van het vraag-antwoord-gesprek, besef dat goed.
op zondag 4 mei 2003 12:57 schreef feanturi het volgende:
de vrijheid van de wil door a. schopenhauer.even testen:
je hebt geen lusten meer?
je kan stoppen met ademen wanneer je wilt?
geen gevoel van liefde treft jou?
haat zegt jou niets?
quote:kp zegt dat hij een totale vrij wil heeft, zijn actie's worden niet meer gestuurd door gevoelens over andere motieven die hij zelf niet onder controle heeft.
op zondag 4 mei 2003 13:00 schreef www.olafonline.nl het volgende:[..]
quote:wat is de oorzaak dat jij dit topic start eigenlijk?
op zondag 4 mei 2003 13:02 schreef koekepan het volgende:[..]
ik ben niet gebonden aan de oorzakelijkheid van het vraag-antwoord-gesprek, besef dat goed.
quote:dat dacht je. om je ongelijk te bewijzen plaats ik nu een foto van harry mulisch, zonder dat enig leed of schuldbewustzijn mij treft.
op zondag 4 mei 2003 13:05 schreef leonardo1504 het volgende:
allemaal predestinatie
.
en hup.
quote:jou is hetzelfde overkomen als de peinzer in het sprookje; toen hij het hoogste niveau bereikt had en een orgiastische kreet wilde slaken, ontdekte hij dat er al een massa weters zat.
op zondag 4 mei 2003 12:49 schreef koekepan het volgende:[..]
ah, gezelschap.
.
quote:dank.
op zondag 4 mei 2003 13:04 schreef feanturi het volgende:[..]
kp zegt dat hij een totale vrij wil heeft, zijn actie's worden niet meer gestuurd door gevoelens over andere motieven die hij zelf niet onder controle heeft.
zoiets kun je imo niet vaststellen.
quote:let op de paradox, vrienden: omdat hij de causaliteit ontstegen is, kan hij een portret van haarlemse harry plaatsen zonder zich de rest van de dag schuldig te voelen.
op zondag 4 mei 2003 13:06 schreef koekepan het volgende:[..]
dat dacht je. om je ongelijk te bewijzen plaats ik nu een foto van harry mulisch, zonder dat enig leed of schuldbewustzijn mij treft.
en hup.
quote:en juist omdat je je ongelijk wilt bewijzen, bewijs je dat je gedreven word door motieven.
op zondag 4 mei 2003 13:06 schreef koekepan het volgende:[..]
dat dacht je. om je ongelijk te bewijzen plaats ik nu een foto van harry mulisch, zonder dat enig leed of schuldbewustzijn mij treft.
en hup.
quote:onze omgangstaal is nu eenmaal niet geschikt om non-causaliteit correct te weerspiegelen.
op zondag 4 mei 2003 13:10 schreef sportsillustrated het volgende:[..]
let op de paradox, vrienden: omdat hij de causaliteit ontstegen is, kan hij een portret van haarlemse harry plaatsen zonder zich de rest van de dag schuldig te voelen.
quote:precies.
op zondag 4 mei 2003 13:11 schreef feanturi het volgende:[..]
en juist omdat je je ongelijk wilt bewijzen, bewijs je dat je gedreven word door motieven.
quote:jawel hoor.
op zondag 4 mei 2003 13:13 schreef koekepan het volgende:
onze omgangstaal is nu eenmaal niet geschikt om non-causaliteit correct te weerspiegelen.
sinaasappelsap.
quote:de wereld bestaat uit feiten, niet uit dingen, speknekkus.
op zondag 4 mei 2003 13:14 schreef speknek het volgende:[..]
jawel hoor.
sinaasappelsap.
quote:uiteraard. aan de oprechtheid van uw opgang naar de non-causaliteit heb ik nimmer getwijfeld.
op zondag 4 mei 2003 13:13 schreef koekepan het volgende:[..]
onze omgangstaal is nu eenmaal niet geschikt om non-causaliteit correct te weerspiegelen.
pak een naald en prik in het topje van je vinger. als je gaat bloeden dan kan ik een oorzaak van het gevolg bloeden aanwijzen.
bedankt koekepan ! het is prettig voor je dat je je ultieme doel hebt weten te bereiken, maar om op dat moment ook alle achterblijvers een trap na te geven is iets wat ik niet van jou verwacht had.
quote:mann.
op zondag 4 mei 2003 13:20 schreef feanturi het volgende:
wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen
ik hoed mij ervoor, de causale verklaring voor deze tot bloedens toe irriterende vergissing te achterhalen.
quote:mijn excuses voor mijn mindere kundigheid in de geschreven taal.
op zondag 4 mei 2003 13:23 schreef sportsillustrated het volgende:[..]
mann.
ik hoed mij ervoor, de causale verklaring voor deze tot bloedens toe irriterende vergissing te achterhalen.
quote:het is u vergeven. u kampt met inferieur materiaal.
op zondag 4 mei 2003 13:29 schreef feanturi het volgende:[..]
mijn excuses voor mijn mindere kundigheid in de geschreven taal.
nogmaals pakte ik mijn kopie van wittgenstein erbij en daar staat ook maar 1 n 'man'
quote:dank
op zondag 4 mei 2003 13:31 schreef sportsillustrated het volgende:[..]
het is u vergeven. u kampt met inferieur materiaal.
quote:beetje overdreven om hier speciaal een topique over te openen, vind je niet? oorzaak en gevolg bestaan immers sowieso niet. je emoties en daden waren dus altijd al het gevolg van je eigen vrije wil.
vanaf nu zijn mijn emoties en daden het gevolg van mijn vrije wil.volgens mij ben ik de eerste mens die dit bereikt heeft.
.
je bent dus niet zozeer de causaliteit ontstegen, je bent gewoon uit het 'blame-frame' gestapt.
dáár wil ik dan eventueel wel even kort voor applaudisseren *applaus* maar met dat andere ga je je moeder maar voor de gek houden.
daahaaaaag!
man met een n is goed. ik heb geen idee waarmee ik bezig was.
scheer me kaal en sluit me op in de vindicat-kelder, omringd door homosexuele russische mariniers.
quote:zo kunt u ook fouten maken, door mij is deze vergeven zodra het mij ter ogen kwam dat deze gebeurd was.
op zondag 4 mei 2003 16:38 schreef sportsillustrated het volgende:
overigens beloof ik om een maand uit wtf weg te blijven.man met een n is goed. ik heb geen idee waarmee ik bezig was.
scheer me kaal en sluit me op in de vindicat-kelder, omringd door homosexuele russische mariniers.
quote:dan vraag ik mij toch af hoe u aan uw informatie komt?
op zondag 4 mei 2003 16:18 schreef nuoro het volgende:[..]
beetje overdreven om hier speciaal een topique over te openen, vind je niet? oorzaak en gevolg bestaan immers sowieso niet. je emoties en daden waren dus altijd al het gevolg van je eigen vrije wil.
je bent dus niet zozeer de causaliteit ontstegen, je bent gewoon uit het 'blame-frame' gestapt.
dáár wil ik dan eventueel wel even kort voor applaudisseren *applaus* maar met dat andere ga je je moeder maar voor de gek houden.
daahaaaaag!
om een simpel voorbeeld te geven:
in de lucht laat je een bal los, valt deze dan niet naar de aarde? zo ja heeft dit een oorzaak?
zelfde principe is bij de mens van toepassing:
als een mens voedsel nuttigd zou hij dit doen om zijn smaakpapillen te strelen en te trainen of omdat het voedsel nodig heeft?
quote:maar zijn die non-causale emoties en daden dan niet het logische gevolg van het bereiken van non-causaliteit?
.
quote:dat heeft u zeer goed, eenmaal in de causaliteit nimmer er meer uit.
op zondag 4 mei 2003 19:43 schreef alien8ed het volgende:[..]
maar zijn die non-causale emoties en daden dan niet het logische gevolg van het bereiken van non-causaliteit?
je emoties en gevoelens zijn pas helemaal het gevolg van je eigen wil als je dood bent. dan wil je niks meer voelen en geen emoties meer hebben, en dat lukt je dan ongetwijfeld vrij aardig. ik wil trouwens wel eens zien hoe je de causliteit van een kogel in je hoofd gaat weg-willen...
maakt het uit, als je hart maar blijft zwemmen...
een kind kan de was doen!
quote:beste koekepan,
vanaf nu zijn mijn emoties en daden het gevolg van mijn vrije wil.
zoals je weet zijn er geen eindige, losstaande elementen in de subatomaire wereld: alles is één eeuwig doorlopende dynamische stroom van energieën die in elke (materiële) vorm 'gegoten' kan worden, maar ook net zo makkelijk weer in andere 'vormen' uiteen kan vallen. moeten we daarom concluderen dat jij vanaf heden uit pure energie bestaat?
quote:
op maandag 5 mei 2003 15:23 schreef zodiakk het volgende:
deze recursieve omkering is dus feitelijk complete non-causaliteit.
quote:eens zien hoe je reageert zodra je een pistool tegen je slaap aangedrukt krijgt
.
quote:het vervelende is alleen dat jouw "vrije wil" weer het gevolg is van mechanische processen die volgens vaste natuurwetten verlopen.
vanaf nu zijn mijn emoties en daden het gevolg van mijn vrije wil.
alleen gebruik ik ff geen moeilijke woorden.
ik heb ook het gevoel dat ik alles onder controle heb. mijn gedachtes zijn van mij en ik heb er op dit moment 100 procent controle over. emoties ook. ik heb nog wel emoties maar niet zoveel meer. en de ongewenste emoties stop ik in de doofpot.
totale controle dus en hier heb ik geen boeken voor gelezen maar puur heb ik het door eigen inzichten gedaan. door te experimenteren met mezelf. van situaties leren en de volgende keer het anders aanpakken.
werkt goed. nog steeds is het niet optimaal maar dat komt nog wel een keer.
vooral belangrijk als je een controle freak bent. en dat ben ik ook. wil alles onder controle hebben
voel me best verlicht op deze manier
leeft prettiger zo.
liever emotieloos door het leven gaan dan om de have klap niet weten wat je aan jezelf hebt. ( vooral twijfel heb ik proberen te elimineren, emotie als vreugde laat ik nog steeds toe, want die emotie vind ik toch wel nuttig )
[dit bericht is gewijzigd door levensgenieter op 08-05-2003 07:30]
quote:nou... "puur" lijkt me een beetje te ver gaan...
op dinsdag 6 mei 2003 00:16 schreef -dalai- het volgende:moeten we daarom concluderen dat jij vanaf heden uit pure energie bestaat?
* non-causalist meldt. *
quote:
op donderdag 8 mei 2003 06:53 schreef levensgenieter het volgende:
zal ik me dan maar ff melden.alleen gebruik ik ff geen moeilijke woorden.
ik heb ook het gevoel dat ik alles onder controle heb. mijn gedachtes zijn van mij en ik heb er op dit moment 100 procent controle over. emoties ook. ik heb nog wel emoties maar niet zoveel meer. en de ongewenste emoties stop ik in de doofpot.
totale controle dus
en hier heb ik geen boeken voor gelezen maar puur heb ik het door eigen inzichten gedaan. door te experimenteren met mezelf. van situaties leren en de volgende keer het anders aanpakken.
werkt goed. nog steeds is het niet optimaal maar dat komt nog wel een keer.
vooral belangrijk als je een controle freak bent. en dat ben ik ook. wil alles onder controle hebben
voel me best verlicht op deze manier
leeft prettiger zo.
liever emotieloos door het leven gaan dan om de have klap niet weten wat je aan jezelf hebt. ( vooral twijfel heb ik proberen te elimineren, emotie als vreugde laat ik nog steeds toe, want die emotie vind ik toch wel nuttig )
quote:
op donderdag 8 mei 2003 10:24 schreef zodiakk het volgende:![]()
als er iemand zou zijn die alle schepsels op aarde door en door zou kennen en alle factoren in hun omgeving, dan zou die persoon elk aspect van de toekomst weten -- en op die manier kunnen ontsnappen aan de lineaire tijd... god?
ik speculeer maar wat hoor...
bovendien is het een fijn dicteewoord.
namens de jury,
henk vonhoff.
quote:ik hoop voor jou en ons dat 't niet gevaarlijk is.
.
quote:waarom geloof je niet in causaliteit?
op zaterdag 10 mei 2003 10:45 schreef k-billy het volgende:
ik geloof niet in causaliteit, maar toch houd ik rekening met de mogelijkheid dat dingen voorbepaald zouden zijn. stel dat je een persoon door en door kent/bestudeert en álle omgevingsfactoren van deze persoon kent, zou je zijn gedrag dan niet kunnen voorspellen? zouden mensen niet heel simpele wezens zijn, die enkel denken dat ze een vrije wil hebben? ik geloof het niet, maar beaam dat het zou kunnen...als er iemand zou zijn die alle schepsels op aarde door en door zou kennen en alle factoren in hun omgeving, dan zou die persoon elk aspect van de toekomst weten -- en op die manier kunnen ontsnappen aan de lineaire tijd... god?
ik speculeer maar wat hoor...
quote:zoals ik al eerder meldde is het juist een gevolg dat je hier post omdat je zogenaamde causaliteit bent onstegen de ontkrachting dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
op zaterdag 10 mei 2003 20:24 schreef jam het volgende:
* jam is ook zojuist de causaliteit ontstegen..
quote:als je causaliteit ontstegen bent, dan kan je toch naar willekeur wel of niet aan de causaliteitswetten voldoen?
op zaterdag 10 mei 2003 21:12 schreef feanturi het volgende:[..]
zoals ik al eerder meldde is het juist een gevolg dat je hier post omdat je zogenaamde causaliteit bent onstegen de ontkrachting dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
quote:ik denk dat het nog wel even verder gaat dan dat. het feit dat ik een letter indruk op mijn toetsenboard, en dat dan dezelfde letter op mijn beeldscherm verschijnt, is al een bewijs dat ik de causaliteit niet ontstegen ben.
op zaterdag 10 mei 2003 21:12 schreef feanturi het volgende:[..]
zoals ik al eerder meldde is het juist een gevolg dat je hier post omdat je zogenaamde causaliteit bent onstegen de ontkrachting dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
quote:het feit dat ik deze reactie niet heb willen plaatsen zegt wel genoeg, lijkt me.
op zondag 11 mei 2003 13:53 schreef jam het volgende:[..]
ik denk dat het nog wel even verder gaat dan dat. het feit dat ik een letter indruk op mijn toetsenboard, en dat dan dezelfde letter op mijn beeldscherm verschijnt, is al een bewijs dat ik de causaliteit niet ontstegen ben.
quote:jezus domkop snap je nou echt niet dat koekepan zich neit langer aan de wette der logica hoeft te houwe sufferd
op zondag 11 mei 2003 14:09 schreef feanturi het volgende:
toch apart dat mensen dan doorgaan als het tegendeel al bewezen is. is dit een vorm van willen? zoiets van willen reageren opdat het misschien intelligent over komt? zo ook deze reply.
quote:gwewelub.
op zondag 11 mei 2003 14:09 schreef feanturi het volgende:
toch apart dat mensen dan doorgaan als het tegendeel al bewezen is. is dit een vorm van willen? zoiets van willen reageren opdat het misschien intelligent over komt? zo ook deze reply.
.
dank u.
quote:big business dus voor pieter baan.
op zondag 4 mei 2003 12:45 schreef swetsenegger het volgende:
het pieter baan centrum zit vol met dat soort mensen.
die man moet dus allang binnen zijn.
en nu zomaar ineens een post in dit topic! zie je! zie je! komt geen causaliteit aan te pas, .
ta-dááá!
quote:ik ben de causaliteit een paar maandjes lang ontstegen. ik kan je vertellen dat dat in het begin als een bevrijding voelt, maar dat het na verloop van tijd uiterst onbevredigend is.
op zondag 4 mei 2003 15:56 schreef sportsillustrated het volgende:
het verbaast mij overigens ten zeerste, dat de heer vlens u niet is voorafgegaan. verkeert hij nog in het schimmig domein der causaliteit?
en is hij daarom naijverig?
vrij naar claudia_x kan ik mijn ervaringen samenvatten als: "geef mij maar causaliteit!"
ik ben blij weer terug te zijn.
. causaliteit.
.
quote:ah, gelet op een zeker causaal verband eis ik mijn deel op van de feestvreugde.
op maandag 26 mei 2003 01:37 schreef vlens_de_vos het volgende:[..]
ik ben de causaliteit een paar maandjes lang ontstegen. ik kan je vertellen dat dat in het begin als een bevrijding voelt, maar dat het na verloop van tijd uiterst onbevredigend is.
vrij naar claudia_x kan ik mijn ervaringen samenvatten als: "geef mij maar causaliteit!"
ik ben blij weer terug te zijn.
. causaliteit.
.
gnffl!
.
quote:je gaat uit van een verkeerde visie op vrijheid.
.
die causaliteit brengt je tot jezelf, aangezien jouw 'ik' niet losstaat van de realiteit die nu eenmaal door causaliteit gedragen wordt (voor zover we weten).
het is de mythe van het 'ik' die maakt dat causaliteit onderdrukking lijkt, want in feite is het gewoon deel van de realiteit waarvan we slechts een deeltje zijn dat soms onterecht denkt op zichzelf te bestaan...
inzicht in de realiteit verandert dus de perceptie van de causaliteit.
maar als er geen god bestaat, staan jullie dus dichter bij iets wat niet bestaat, waardoor jullie nooit boven de causaliteit zullen staan. plain and simple if you ask me...quote:op vrijdag 28 oktober 2005 16:04 schreef stormseeker het volgende:
maar als god boven de casualiteit staat, dan staan gelovigen dichter tot god dan atheisten en dus dichter bij het staan boven casualiteit...
nee hoor.. ik ben van mening dat ik binnen de grenzen die er zijn voor "vrije wil" nog steeds heel veel mogelijk is... en dat causaliteit daar ook tussen past...quote:op vrijdag 28 oktober 2005 17:17 schreef stormseeker het volgende:
als 'ie niet zou bestaan, dan zijn we allemaal evenver van dit overigens nog altijd zeer vaag gedefinieerde begrip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |