abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 mei 2003 @ 12:06:30 #1
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10175763
UTRECHT (ANP) - De universiteiten willen havo'ers met een hbo-propedeuse weren. In een brief aan demissionair staatssecretaris Nijs (Onderwijs) vraagt de universiteitenvereniging VSNU deze week om een verbod van deze studeerroute. De meeste overstappers redden het namelijk niet.

Ieder jaar stappen duizenden studenten na een succesvol eerste jaar op een hogeschool over naar een universiteit, vooral naar studies als economie, rechten of talen. Steeds meer havo'ers verkiezen deze weg boven de traditionele route via het vwo. Dat levert echter weinig resultaat op. ,,De meesten redden het gewoon niet'', licht een zegsvrouw van de VSNU toe.

Momenteel zijn universiteiten verplicht om studenten met een hbo-propedeuse op zak aan te nemen. De VSNU wil dat deze verplichting in de wet wordt omgezet in een verbod. ,,De studievertraging en -uitval is niet leuk voor de studenten, maar ook niet voor de universiteiten die op rendement beoordeeld worden'', stelt de woordvoerster.

De universiteiten vinden wel dat de wet ruimte moet bieden voor uitzonderingen. Als studenten met een hbo-propedeuse bijvoorbeeld slagen voor een toelatingstest moeten ze alsnog op de universiteit aan de slag kunnen. Hbo'ers met een vwo-diploma op zak kunnen sowieso altijd terecht in het wetenschappelijk onderwijs.

http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/0,2622,1363-Voorpagina__1579606_,00.html
---
Goeie zaak.
Havo+HBO props die ik ken en die dit jaar zijn begonnen zijn bijna allemaal al gestopt. Ze kunnen het niet aan. Een simpele paper schrijven is al te moeilijk.

dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  zaterdag 3 mei 2003 @ 12:18:02 #2
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_10175925
misschien wel, als de praktijk dat uitwijst, dan moeten er maatregelen genomen worden want HAVO is gewoon niet bedoeld voor wetenschappelijk onderwijs
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_10176165
Waarom maken ze de HBO niet gewoon af? En proberen evt. daarna de universiteit.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 12:54:52 #4
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10176547
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 12:06 schreef klnvntrbyt het volgende:
Ieder jaar stappen duizenden studenten na een succesvol eerste jaar op een hogeschool over naar een universiteit, vooral naar studies als economie, rechten of talen. Steeds meer havo'ers verkiezen deze weg boven de traditionele route via het vwo. Dat levert echter weinig resultaat op. ,,De meesten redden het gewoon niet'', licht een zegsvrouw van de VSNU toe.
Hmm, ok, dan was ik dus altijd blijkbaar te slim voor de HAVO want met mij gaat het op de UNI .
pi_10176607
als je VWO ->HBO propedeuse->WO gaat doen geef ik je nog wel een kans maar van Havo binnen twee jaar op de universiteit lijkt me niet echt een garantie voor een succesvol verloop van je studie. Ik kan het me wel me wel verplaatsen in het standpunt van de Uni's.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 13:03:57 #6
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10176708
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 12:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
als je VWO ->HBO propedeuse->WO gaat doen geef ik je nog wel een kans
  zaterdag 3 mei 2003 @ 13:04:41 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_10176728
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:03 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ze bestaan wel, denk ik. Maar goed, die mogen sowieso al naar WO met hun VWOdiploma dus dat maakt eik niet uit.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_10176794
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:04 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ze bestaan wel, denk ik. Maar goed, die mogen sowieso al naar WO met hun VWOdiploma dus dat maakt eik niet uit.

ja, precies.. ken mensen die dat gedaan hebben omdat het HBO geen uitdaging voor hun was.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 13:11:06 #9
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10176836
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ja, precies.. ken mensen die dat gedaan hebben omdat het HBO geen uitdaging voor hun was.
Het gaat me eerder om het zinsdeel "geef ik je nog wel een kans", lijkt me dat je stelt dat mensen die de VWO -> HBO -> WO route kiezen niet zoveel kans maken om het op de uni te halen als de VWOers die rechtstreeks naar de universiteit gaan. Dat maak ik er tenminste uit op.
pi_10176873
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:11 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Het gaat me eerder om het zinsdeel "geef ik je nog wel een kans", lijkt me dat je stelt dat mensen die de VWO -> HBO -> WO route kiezen niet zoveel kans maken om het op de uni te halen als de VWOers die rechtstreeks naar de universiteit gaan. Dat maak ik er tenminste uit op.

ow haha , nee dat bedoel ik er niet mee. Ik vergeleek havisten met vwo'ers.
pi_10176930
Ik heb op het VWO (oude stijl) nu niet bepaald de indruk gekregen voorbereid te worden op een universitaire scholing. Natuurlijk is het niveau van scholing een tikkeltje hoger dan dat van het HAVO, maar dat is wel zeer sterk afhankelijk van het vakkenpakket dat je kiest. Juist voor de studies die aangehaald worden (rechten, talen) worden door uni's geen eisen aan dat pakket gesteld. Misschien ook dat wat meer zelfstandigheid vereist is bij het behalen van je VWO papiertje, maar dat is meer een persoonlijke eigenschap dan iets dat gedoceerd kan worden.

Volgens mij zijn die persoonlijk eigenschappen en de instelling waarmee je een opleiding aanvangt dan ook de doorslaggevende factoren. Wil je binnen een afgebakend terrein een boek uit je hoofd leren, bang om tijdens een gemist college waardevolle informatie gemist te hebben die je zelf niet kunt verkrijgen, of kijk je daar wat meer vanuit 'helikopterperspectief' tegenaan? Die instelling ondervang je niet met een toelatingsexamen voor havisten, waarvan ik me niet kan voorstellen dat die niet door een goede voorbereiding is te halen.

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 13:18:18 #12
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10176960
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ow haha , nee dat bedoel ik er niet mee. Ik vergeleek havisten met vwo'ers.
Vond het al vreemd. Als jurist ben ik nogal een letterneuker, kan ik niet helpen.
pi_10176972
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:18 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Vond het al vreemd. Als jurist ben ik nogal een letterneuker, kan ik niet helpen.

ik behoor het ook te zijn...
  zaterdag 3 mei 2003 @ 14:11:11 #14
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10178057
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:16 schreef nostra het volgende:
Ik heb op het VWO (oude stijl) nu niet bepaald de indruk gekregen voorbereid te worden op een universitaire scholing.
Dat is met de 2e fase wel anders.. .tenminste, dat is de bedoeling.

Veel studiegenoten hebben de 2e fase niet meegemaakt, en dat is heel goed te merken bij dingen zoals werkstukken, presentaties, etc.
Ik heb met ze moeten samenwerken bij een Propeudeseproject. Hun bijdrage was slecht (in mijn ogen) ik zou er op de middelbare school een dikke onvoldoende voor krijgen als ik dat zo zou inleveren...

Volgend collegejaar wordt de BaMa bij ons ingevoerd (voor iedereen) en dan komt er veel meer project onderwijs, incl meer werkstukken en meer presentaties geven...

En laat dat nou net 2 dingen zijn waar ik redelijk goed op ben voorbereid.

hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  zaterdag 3 mei 2003 @ 14:13:03 #15
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_10178101
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 14:11 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Dat is met de 2e fase wel anders.. .tenminste, dat is de bedoeling.

Ik heb zowel de oude stijl als de tweede fase meegemaakt, en ik heb het gevoel dat ik er geen fuck aan heb gehad.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 14:15:01 #16
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10178144
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 14:13 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik heb zowel de oude stijl als de tweede fase meegemaakt, en ik heb het gevoel dat ik er geen fuck aan heb gehad.

En dat is dus nog een eigenschap van de 2e fase: het verschilt per school.

Onze school was zo'n voorhoedeschool en daar deden ze echt aan 2e fase onderwijs... en diegenen die niet met al die vrijheid om konden gaan, hadden het aan het eind best moeilijk...
(opvallend veel mensen gingen van 5VWO naar Havo4....)

zaterdag 3 mei 2003 @ 14:15:58 #17
22259 Fogerty
slapende account
pi_10178173
Mijn beeld van de tweede fase en de voorbereiding op het WO die de tweede fase je geeft is [understatement] niet zo rooskleurig als dat van de vorige poster[/understatement]

Maar goed. Over de havo-HABO-propedeuse-uni-route: ik denk dat de universiteiten met dit voorstel komen uit eigenbelang (afhakers kosten geld) en niet zozeer om die studenten tegen zichzelf in bescherming te nemen. Maar het is wel een bijkomend voordeel dat ze tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Er stond een jaar of zes geleden al een alarmerend artikel in het universiteitsblad over het akelig hoge percentage afvallers in deze categorie.

Ik weet alleen niet of een toelatingstest nou zoveel zoden aan de dijk zet. Misschien maar gewoon VWO eisen of een afgeronde HBO-opleiding.

Hieperdepiep hoera!
  zaterdag 3 mei 2003 @ 14:23:19 #18
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10178348
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 14:15 schreef Fogerty het volgende:
Mijn beeld van de tweede fase en de voorbereiding op het WO die de tweede fase je geeft is [understatement] niet zo rooskleurig als dat van de vorige poster[/understatement]
Ik heb mezelf niet kunnen betrappen op het geven van een te rooskleurig beeld over de 2e Fase.
(Ik heb zelf in het verleden ook heel wat afgeklaagd, daar zullen vast nog wel een paar topics over zijn).

Maar ik legde meer de nadruk op het schrijven van artikelen, etc. Bij ons op school werden gewoon zeer hoge eisen gesteld. Er is vast nog wel een topic waar ik mijn Profielwerkstuk in heb gepost. En als je dat vergelijkt met profielwerkstukken van anderen, zie je een enorme kwaliteitsverschil (in mijn voordeel), terwijl ik een 5,5 heb gehaald en de anderen bijv. een 8>. En dat ligt dus aan de school. Mijn school stelde gewoon veel hogere eisen.

edit: profielwerkstuklink: Profielwerkstuk

[Dit bericht is gewijzigd door klnvntrbyt op 03-05-2003 14:29]

zaterdag 3 mei 2003 @ 14:25:04 #19
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_10178389
Ik vind dat ze het niet zo absoluut moeten stellen, ik ken ook mensen die met een HBO-propedeuse universiteit zijn gaan doen die het prima redden. Ik denk dat het gewoon heel erg afhankelijk is van de persoon. Meteen afschaffen vind ik nogal overdreven, zo'n toelatingstest vind ik een beter idee.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zaterdag 3 mei 2003 @ 18:31:37 #20
46511 Linz
held der helden
pi_10182684
Terecht!
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  zaterdag 3 mei 2003 @ 19:06:42 #21
28317 aca
bzzz bzzz tjsoef
pi_10183376
Ik ben het er wel mee eens dat er veel HBO'ers moeite hebben op de Uni. Vooral de hoeveelheid wiskunde die je leert op het VWO is veel hoger dan op de HAVO. Zo is er ook een HBO'er op mijn technische studie die bij zijn HBO alleen maar 9 en 10en haalt, en nu sterk is afgezakt tot 7tjes. Dit terwijl hij vorig jaar dezelfde HBO studie heeft gedaan! Bovendien ben ik van mening dat ook VWO-mensjes behoorlijk veel moeite kunnen hebben met mijn studie, met name degene die t VWO heel lax hebben gehaald.
pi_10185328
Geef gewoon de HBO'ers 1 kans. Ze MOETEN binnen een bepaalde hun propedeuse halen.. bijvoorbeeld 1 1/4 jaar ofzo, en ze mogen niet 2 studies doen EN niet van studie wisselen.
pi_10185687
Volgens mij stelt de tweede fase geen zak voor.

Ik heb anders oude stijl gehad en kom prima mee op de uni, niks aan.

zaterdag 3 mei 2003 @ 22:02:08 #24
34929 Aien
Dat moet je ook niet doen...
pi_10186635
ik ga volgend jaar ook uni doen als ik mijn hbo propedeuse heb, maar ik ben het toch wel eens met een toelatingstest. Ik zelf vind HBO écht te makkelijk en ik was al vanaf havo 4 van plan uni te doen (kom op, 4 8en op je eindexamen zonder een kloot uit te voeren, bovendien wou ik geschiedenis gaan doen) maar een toelatingstest lijkt me prima, hbo-p is echt een heel ander niveau dan uni en hbo-p is echt geen garantie dat je uni aankan. Ik heb me zelf al sinds vorig jaar voorbereid op mijn uni-studie en ik denk wel dat het mij zal lukken, hoewel het harder werken wordt, maar dat heb ik ervoor over
Maar ik kan me goed voorstellen waarom veel mensen het niet halen.
It is not about the things that happen, but about how we decide how to handle them.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 22:08:19 #25
3970 Maf
is soms best wel serieus
pi_10186769
Ik denk dat het ook verschilt van welke opleiding je een P te pakken hebt. Op sommige opleidingen krijg je de helft van je studiepunten al d.m.v intro en activiteiten en bij sommige opleidingen krijg je best wel zware P.

Ik ben met een P van een technische opleiding (elektro) een economische universitaire studie gaan volgen en ik kan best mee. Ben geen uitblinker maar zeker geen afvaller.

If someone comes at you with a knife, you take a gun, if someone puts one of your men in the hospital, you put one of his in the morgue. That's the chicago way.<P>
  zaterdag 3 mei 2003 @ 22:20:16 #26
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10187020
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 22:08 schreef Maf het volgende:
Ik ben met een P van een technische opleiding (elektro) een economische universitaire studie gaan volgen en ik kan best mee. Ben geen uitblinker maar zeker geen afvaller.
Met een P van een of andere vage HBO studie zul je denk ik wel tegen obstakels oplopen. Maar om precies te weten waar het probleem zit zou je meer moeten weten over de studenten die dit traject proberen te volgen.
pi_10189172
tja, er zijn mensen die met 2 vingers in de neus vwo doen en toch stranden op de uni. Maar ik kan me goed voorstellen dat enkel havo + P vaker problemen geeft. Misschien is het verstandiger om pas op de uni toe te laten vanaf havo + 2 of 3 jaar hbo.
  zondag 4 mei 2003 @ 01:36:52 #28
46511 Linz
held der helden
pi_10190441
Dumpuuuhhhh die HBO'ers! ! !
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  zondag 4 mei 2003 @ 01:57:18 #29
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10190699
quote:
Op zondag 4 mei 2003 01:36 schreef Linz het volgende:
Niet zo gemeen.
pi_10190883
Ik las pas dat zelfs mensen die hun HBO af hebben gemaakt nog meer kans hebben om hun WO niet af te maken dat mensen van het VWO.
Het is gewoon een ander niveau, mensen die WO kunnen horen niet thuis op HAVO.

Het is dus een taak om gewoon te zorgen dat iedereen die VWO aankan en WO wil doen ook echt zijn VWO diploma haalt desnoods dus extra jaar (5VWO na havo diploma).

Ik vind eigenlijk dat mensen met HBO pro. naar uni mogen net zo vreemd als dat mensen met een MBO eerste jaar naar de HBO zouden mogen. En als mensen toch zo graag na een jaar naar WO willen, laat ze dan een toelatingstoets doen die gelijkwaardig is aan een VWO diploma.

pi_10208307
quote:
Op zondag 4 mei 2003 02:16 schreef YourMaster het volgende:
Ik las pas dat zelfs mensen die hun HBO af hebben gemaakt nog meer kans hebben om hun WO niet af te maken dat mensen van het VWO.
Het is gewoon een ander niveau, mensen die WO kunnen horen niet thuis op HAVO.

Het is dus een taak om gewoon te zorgen dat iedereen die VWO aankan en WO wil doen ook echt zijn VWO diploma haalt desnoods dus extra jaar (5VWO na havo diploma).

Ik vind eigenlijk dat mensen met HBO pro. naar uni mogen net zo vreemd als dat mensen met een MBO eerste jaar naar de HBO zouden mogen. En als mensen toch zo graag na een jaar naar WO willen, laat ze dan een toelatingstoets doen die gelijkwaardig is aan een VWO diploma.

VwO duurt 6 jaar, dus diegene zal 2 extra jaren moeten doen.
  maandag 5 mei 2003 @ 05:37:31 #32
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_10210915
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:17 schreef Fatality het volgende:

[..]

VwO duurt 6 jaar, dus diegene zal 2 extra jaren moeten doen.

VWO duurt inderdaad 6 jaar. Eerst Havo en daarna VWO is 7 jaar. 1 jaar extra dus
.
  maandag 5 mei 2003 @ 05:53:27 #33
40457 LBDH
You might say so...
pi_10210920
quote:
In een brief aan demissionair staatssecretaris Nijs (Onderwijs) vraagt de universiteitenvereniging VSNU deze week om een verbod van deze studeerroute.
Lijkt me in het algemeen wel een goede zaak. De VSNU vraagt echter niet om een verbod, opleidingen kunnen immers wel mensen aannemen op andere gronden dan alleen een VWO-diploma (hoe kan je anders mensen met een buitenlands schooldiploma, anders dan IB, aannemen)

Belangrijk om te realiseren: de VSNU is niet echt een vertegenwoordiger van alle Universiteiten, hoewel ze zich wel graag zo voordoen. Veel Universiteiten zijn het vaak niet met de VSNU eens.

In mijn ogen kan het systeem veel beter: in Leiden kennen we een Bindend Studie Advies: als je aan het eind van je eerste jaar niet minimaal de helft van je punten hebt gehaald, moet je weg. Op die manier vallen studenten af die het toch niet gaan halen (als je persoonlijke omstandigheden hebt gehad is er een hardheidsclausule). Ook HBO-propesuse-havisten weten dan waar ze staan. Degenen die het echter wel halen kunnen dan gewoon door en worden misschien wel briljante wetenschappers...

* LBDH is lid van de Leidse Universiteitsraad

Dass die Sonne morgen aufgeht, ist nur eine Hypothese - Ludwig Wittgenstein
pi_10212173
geloof je onmiddelijk LBDH dat je lid bent van de ULeidenRaad, echter moet je toch ook met me eens zijn dat een Negatief Bindend Studie Advies eigenlijk aslnog geen drol inhoud.
Als je op de Hogeschool E'de een NBS krijgt dan kan je het jaar erop je heel eenvoudig weer inschrijven bij dezelfde opleiding, ervanaf gekickt worden doe je echt niet. Hetzelfde gebeurt dat op uni's waar studenten van hun 4 jarige studie er zonder blikken of blozen 7 maken.
Ben op zich voor een toelatingsexamen voor HBO'ers met slechts een P. Zij met een volledig HBO diploma zouden gewoon toegelaten moeten wroden op de uni.
Ben het helemaal eens met de schrijver hierboven die het MBO stuk nog aankaart, het is erg debiel dat goede MBO'ers zich eerst helemaal 4 jaar de vernieling zitten te vervelen voor ze naar het HBO mogen. Simpelweg omdat ze een MAVO diploma hebben! Dan ook met een test over kunnen naar het HBO.
Danmark... more usefull every day!
pi_10212321
Ik heb zelf havo gedaan (afgerond), daarna mbo (afgerond) en ga nu hbo doen. Nu is het wel mijn bedoeling om na het HBO verder te gaan op de UNI, dus gelijk afschaffen, vind ik niet geweldig. Zolang er echter een toelatingsexamen geldt, lijkt me dit juist goed, zo voorkom je 'spontane' aanmeldingen, die niet weten waar ze aan beginnen. Trouwens, waarom maak je niet eerst de HBO af
pi_10213378
quote:
Op maandag 5 mei 2003 10:09 schreef addie het volgende:
Trouwens, waarom maak je niet eerst de HBO af
p halen en dan 4 jaar uni of HBO afronden en in 2 jaar uni halen.
eerste methode is 1 jaar korter. Weet niet of dit altijd zo is, maar heb me er laatste tijd een klein beetje mee bezig gehouden (wil ook naar HBO) en bovenstaande was veel voorkomend.
pi_10214746
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:03 schreef InterCC het volgende:

[..]

p halen en dan 4 jaar uni of HBO afronden en in 2 jaar uni halen.
eerste methode is 1 jaar korter. Weet niet of dit altijd zo is, maar heb me er laatste tijd een klein beetje mee bezig gehouden (wil ook naar HBO) en bovenstaande was veel voorkomend.

ok, maar de tweede methode lijkt me beter, denk dat je dan beter voorbereid bent op het gebied waar je de op de uni mee bezig gaat!
pi_10220178
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:53 schreef addie het volgende:

[..]

ok, maar de tweede methode lijkt me beter, denk dat je dan beter voorbereid bent op het gebied waar je de op de uni mee bezig gaat!

Misschien beter ja, maar wel een jaar extra op school zitten wat overbodig kan zijn als je het traject in één keer doorloop. En in een jaar kan je veel geld verdienen (ipv een eventuele studieschuld opbouwen)
  maandag 5 mei 2003 @ 14:47:09 #39
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_10220765
helemaal afschaffen vind ik te ver gaan, maar een toelatings test laten doen ookal is iemand onder de 21 vind ik wel een goed idee.
En mensen die al een volledige HBO hebben afgemaakt moeten natuurlijk gewoon toegelaten worden.
fair fight.... I'll take survival over chivalry any day !
pi_10262364
Ik heb de HAVO gedaan na eerst VWO advies op de basisschool te hebben gekregen. Ik had toendertijd geen motivatie en de HAVO haalde ik zonder iets te doen eigenlijk. Naderhand HBO-propeadeuse gehaald en nu zit ik na eerst nog een tijd gewerkt te hebben op de uni. Het gaat prima, terwijl heel veel frisse VWO'ertjes de grootste moeite hebben om hun hoofd boven water te houden

Stomme regeling

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_10262397
Ik wilde eerst havo doen en daarna nog een jaartje vwo, maar dat werd erg moeilijk gemaakt door de 2e fase. Mij werd aangeraden eerst hbo te doen, propedeuse en daarna universiteit.

Nou ik heb er nu bijna een jaar op zitten en no way dat ik nog ga beginnen aan een rechtenstudie! Wat een taaie kost, best interessant af en toe, maar het past gewoon niet bij me

donderdag 8 mei 2003 @ 13:56:46 #42
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_10296124
quote:
Op zondag 4 mei 2003 01:36 schreef Linz het volgende:
Dumpuuuhhhh die studjes! ! !
There is no ultimate truth
  donderdag 8 mei 2003 @ 13:59:46 #43
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10296205
quote:
Op woensdag 7 mei 2003 01:00 schreef ramses het volgende:
Nou ik heb er nu bijna een jaar op zitten en no way dat ik nog ga beginnen aan een rechtenstudie! Wat een taaie kost, best interessant af en toe, maar het past gewoon niet bij me
Wat doe je nu dan?
pi_10335075
Heel goed, stoppen met die onzin. HBO'p-ers trekken het toch al vrij lage niveau alleen nog maar verder naar beneden.
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
pi_10450164
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 10:20 schreef dax het volgende:
Heel goed, stoppen met die onzin. HBO'p-ers trekken het toch al vrij lage niveau alleen nog maar verder naar beneden.
Je schijnt wellicht te vergeten dat veel HBO-opleidingen fundamenteel verschillen van universitaire-opleidingen, je kunt ze niet zo maar even met elkaar vergelijken. Er worden bij beide opleidingen verschillende vaardigheden aangesproken en aangeleerd. Misschien is het interessanter om te stellen dat VWO-studenten vaker met een HBO opleiding stoppen, omdat het HBO veel meer toepassingsgericht is, juist omdat VWO-studenten niet de contextualiteit van het HBO aankunnen. Maar ja, het is vaak de maatschappelijke status die universiteiten genieten dat ervoor zorgt dat mensen de boel in 'hoger-lager' denken te kunnen indelen. Verder vind ik uitspraken in de trend van 'ja, maar de universiteit heeft een veel hoger tempo' ook erg leeg: het is niets meer dan het opbouwen van een rookscherm omdat men niet precies weet hoe het zit maar toch wat te lullen wil hebben.

En ja, docenten op de universitair zijn volgens de maatschappelijke perceptie op onderwijs 'hoger' geschoold dan HBO-docenten, en ja, de leeromgeving is breder en biedt meer zelfstandigheid, maar dat verandert niets aan het feit dat universiteiten ingericht zijn voor de wetenschap, dat is waar die instellingen in eerste instantie voor zijn opgericht.

En ik kan je vertellen vanuit mijn persoonlijke ervaring dat ik op mijn HBO-opleiding lastigere dingen heb moeten doen dan ik nu leer op de universiteit. Puur en alleen omdat de aard van de klus anders was. Op de universiteit draait het (zeker in de eerste jaren, denk ik) vooralsnog om het reproduceren van de stof en om het denken strak te trekken naar de wetenschap. Ik zie verder eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen bezig zijn met iets op HBO-niveau (waarin de grenzen van wat mogelijk is contextueel zijn) en bezig zijn met een paper waarin je een analyse moet uitvoeren volgens een bepaalde theoretisch raamwerk. Alleen het abstractieniveau verschilt. En dát is het verschil.

pi_10456819
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 14:34 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik zie verder eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen bezig zijn met iets op HBO-niveau (waarin de grenzen van wat mogelijk is contextueel zijn) en bezig zijn met een paper waarin je een analyse moet uitvoeren volgens een bepaalde theoretisch raamwerk.

Hoe komt het dan dat HBO-p'ers aanzienlijk vaker met hun studie stoppen dan VWO'ers?
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
pi_10457136
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 13:18 schreef Sovereign het volgende:
Dat zijn juristen altijd
pi_10457183
Maar ff flink ontopic: ik kwam er laatst in een ander topic achter dat er HBO's zijn waar je je p. nog met onvoldoendes (het ging om een 4,5 en topicstarter had een 4,3 en was nu boos) kunt halen!!

Dat is gewoon belachelijk, met zo'n p. verdien je het niet naar de universiteit te gaan.

donderdag 15 mei 2003 @ 20:10:49 #49
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10458796
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 19:09 schreef ChrisJX het volgende:
Dat is gewoon belachelijk, met zo'n p. verdien je het niet naar de universiteit te gaan.
Gelukkig zijn dit soort gasten dan na een maand al weg!

Ik vind het sowieso schandalig dat je met een 4,5 voor een vak je P kan halen.

pi_10461311
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 18:52 schreef dax het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat HBO-p'ers aanzienlijk vaker met hun studie stoppen dan VWO'ers?

Je kan je afvragen of deze lieden anders wel de HBO zouden hebben afgemaakt. Ik heb nog nooit iemand gezien op de HBO die een HBOp op zak had, doorstroomde naar de uni om -na een jaar- weer terug te gaan naar de HBO.
pi_10461393
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 19:09 schreef ChrisJX het volgende:
Maar ff flink ontopic: ik kwam er laatst in een ander topic achter dat er HBO's zijn waar je je p. nog met onvoldoendes (het ging om een 4,5 en topicstarter had een 4,3 en was nu boos) kunt halen!!

Ik heb HBO gedaan maar je mocht helemaal geen onvoldoendes halen, ook niet voor een vakonderdeel. Van andere HBO-studies kan ik het me ook niet voorstellen. Om welke studie ging het?
  donderdag 15 mei 2003 @ 22:14:08 #52
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_10461523
Eerlijk gezegd wil ik eerst wel eens wat cijfertjes zien voordat ze zomaar vanalles gaan afschaffen. Hoeveel % van de HBO'ers valt er precies af en hoeveel van de VWO'ers? En onder welke studenten viel de steekproef en hoe groot was ie???

Ik ben zelf een HBO'er en ik ben ongeveer de enige die nominaal afstudeerd op de universiteit (en mijn medestudenten hebben bijna allemaal VWO gedaan?!?!?).

Eerst eens even wat beter geinformeerd zijn voor je wat roept!!!

A cat is a lion in a jungle of small bushes
  donderdag 15 mei 2003 @ 22:54:13 #53
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10462367
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:08 schreef fokje het volgende:
Ik heb HBO gedaan maar je mocht helemaal geen onvoldoendes halen, ook niet voor een vakonderdeel. Van andere HBO-studies kan ik het me ook niet voorstellen. Om welke studie ging het?
Bij HBO Recht mag het in Den Bosch en ik meen me te herinneren uit mijn HBO tijd (Technische Natuurkunde) dat je je P ook kreeg ondanks dat je voor een vak een 5 stond, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Te lang geleden.
pi_10462389
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:14 schreef Droeke het volgende:
Eerlijk gezegd wil ik eerst wel eens wat cijfertjes zien voordat ze zomaar vanalles gaan afschaffen. Hoeveel % van de HBO'ers valt er precies af en hoeveel van de VWO'ers? En onder welke studenten viel de steekproef en hoe groot was ie???

Ik ben zelf een HBO'er en ik ben ongeveer de enige die nominaal afstudeerd op de universiteit (en mijn medestudenten hebben bijna allemaal VWO gedaan?!?!?).

Eerst eens even wat beter geinformeerd zijn voor je wat roept!!!

Jouw steekproef is anders ook niet zo heel ruim genomen he

Onvoldoendes: ik weet ook wel universitaire studies waar je onvoldoendes mag hebben, bij ons kon je bij vakken die een deel 1 en 2 hadden een 5 voor deel 1 compenseren met een 7 of hoger voor deel 2. Andersom niet.

donderdag 15 mei 2003 @ 22:59:38 #55
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10462453
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:55 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Onvoldoendes: ik weet ook wel universitaire studies waar je onvoldoendes mag hebben, bij ons kon je bij vakken die een deel 1 en 2 hadden een 5 voor deel 1 compenseren met een 7 of hoger voor deel 2. Andersom niet.
Bij deeltoetsen ja, dat hadden wij ook in de propedeuse (en 1 vakje in het doctoraal). Hebben ze nu trouwens afgeschaft bij ons op de faculteit met de invoering van de BAMA. Maar is toch iets heel anders dan een onvoldoende *eindcijfer*.
  donderdag 15 mei 2003 @ 23:10:52 #56
34929 Aien
pi_10462660
Bij ons mag je een deel van je punten compenseren met een ander vak, en dat mag inderdaad vanaf een 4,5. Maar dit mag maar met een of 2 punten ofzo, iig niet veel.

Ik vind het ook niet echt een goede oplossing, maar ach, ik doe nu echt het minimale omdat ik er geen zak aan vind. Volgend jaar gai k er echt voor werken als ik eenmaal op de uni zit! (Ik doe dus nu hbo maar het enige wat ik met deze opleiding wou was me P halen en dan doorstromen naar de uni, ik heb er nooit over gedacht om te blijven).

It is not about the things that happen, but about how we decide how to handle them.
  donderdag 15 mei 2003 @ 23:22:25 #57
46511 Linz
held der helden
pi_10462862
Gewoon een wiskunde eis (gem. 7) stellen voor toelating op de uni. (behalve voor talen dan)
  donderdag 15 mei 2003 @ 23:40:18 #58
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10463252
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 23:22 schreef Linz het volgende:
Gewoon een wiskunde eis (gem. 7) stellen voor toelating op de uni. (behalve voor talen dan)
Dat slaat dus NERGENS op, stop nu eens met die onzin herhalen.
pi_10463554
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 23:10 schreef Aien het volgende:

Ik vind het ook niet echt een goede oplossing, maar ach, ik doe nu echt het minimale omdat ik er geen zak aan vind. Volgend jaar gai k er echt voor werken als ik eenmaal op de uni zit! (Ik doe dus nu hbo maar het enige wat ik met deze opleiding wou was me P halen en dan doorstromen naar de uni, ik heb er nooit over gedacht om te blijven).

Waarom heb je eigenlijk voor deze weg gekozen en niet gewoon VWO gedaan, aangezien die opleiding nu juist voorbereidt op het wetenschappelijke onderwijs en al het andere niet?
  vrijdag 16 mei 2003 @ 22:38:21 #60
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10484034
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 23:52 schreef fokje het volgende:

[..]

Waarom heb je eigenlijk voor deze weg gekozen en niet gewoon VWO gedaan, aangezien die opleiding nu juist voorbereidt op het wetenschappelijke onderwijs en al het andere niet?

havo-hbo.p-uni is makkelijker
pi_10485136
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 22:55 schreef Henk_Glimlach het volgende:

Die hebben wij niet, hoor...
pi_10485147
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 23:22 schreef Linz het volgende:
En voor rechten heb je ook zo verschrikkelijk wiskunde nodig, voor psychologie, voor filosofie, voor cultuurwetenschappen, voor onderwijswetenschappen, voor geschiedenis en ik kan nog wel ff door gaan.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 00:10:17 #63
19840 Libris
Live from Singapore
pi_10485744
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 23:36 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

En voor rechten heb je ook zo verschrikkelijk wiskunde nodig, voor psychologie, voor filosofie, voor cultuurwetenschappen, voor onderwijswetenschappen, voor geschiedenis en ik kan nog wel ff door gaan.

Psychologie heb je toch wel iets van statistiek voor nodig. Maar idd CWS, OWW, e.d. niet. Beetje onzin om een 7 voor wiskunde te eisen. Ik had een 6 voor Wiskunde B en heb aan de Universiteit Maastricht Kennistechnologie (wiskunde/informatica) gehaald, en alle wiskundeonderdelen in 1 keer gehaald.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 00:13:12 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_10485796
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 00:10 schreef Libris het volgende:
Psychologie heb je toch wel iets van statistiek voor nodig.
Filosofie zou toch eigenlijk ook wel een sterk staaltje analytische logica bij moeten komen kijken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 00:15:11 #65
19840 Libris
Live from Singapore
pi_10485836
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 00:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Filosofie zou toch eigenlijk ook wel een sterk staaltje analytische logica bij moeten komen kijken.

Dan denk ik dat natuurkunde belangrijker is dan wiskunde. Vooral een onderdeel met logische schakelingen en waarheidstabellen.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 00:20:55 #66
8369 speknek
Another day another slay
pi_10485957
Eh, logische schakelingen zeggen me niets. Maar logica (en waarheidstabellen) zijn heel duidelijk onderdeel van de wiskunde, niet van natuurkunde.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 00:48:02 #67
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_10486414
Logica

dat zou iedereen moeten krijgen.

Dan heb je echt het gevoel dat je met iets op niveau bezig bent. En dat je heel slim bent enzo. .

Logica

(ontopic: dat is nou zo'n vak waar veel HAVO+HBO-P'ers over struikelen)

zaterdag 17 mei 2003 @ 02:02:38 #68
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_10487262
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 00:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Filosofie op havo .... zucht..
  zaterdag 17 mei 2003 @ 02:12:57 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_10487322
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 00:48 schreef klnvntrbyt het volgende:
Dan heb je echt het gevoel dat je met iets op niveau bezig bent. En dat je heel slim bent enzo. .
Zeker waar . Je bent in een compleet abstracte taal aan het lullen. Geen enkele niet-WO bèta die ook maar de kleinste notie heeft waar je het over hebt.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 17 mei 2003 @ 02:21:07 #70
22592 crew  Ole
pi_10487378
sorry heb niet alles gelezen

ik zag dat van de HBO-Prop doorstromers ongeveer 60% het niet haalt.. lijkt veel, maar van de VWO-ers die meteen met de universiteit starten ligt het percentage niet veel anders.
Ik las laatst dat het maar een verschil is van 1 ( één ja!) procent.. (sorry dat ik de bron niet bij de hand heb, maar het is ws de Volkskrant geweest)

Laat ze zich meer richten op de studenten die zonder diploma binnen komen (via 'toelatingsexamen" , 21+regeling..) Van deze groep valt meer dan 90% af..

NB: hier gaat het dus om mensen die helemaal geen afgeronde vooropleiding hebben..

Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 17 mei 2003 @ 09:05:17 #71
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10488480
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 02:12 schreef speknek het volgende:
Zeker waar . Je bent in een compleet abstracte taal aan het lullen. Geen enkele niet-WO bèta die ook maar de kleinste notie heeft waar je het over hebt.
Daar kick je op?

"Beta" arrogantie.

zaterdag 17 mei 2003 @ 09:11:43 #72
34929 Aien
pi_10488492
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 23:52 schreef fokje het volgende:

[..]

Ik ben in de brugklas lang (3 maanden) ziek geweest. Toen hebben ze me na de havo laten gaan omdat ze het niet echt zeker wisten en ze er wel van overtuigd waren dat ik iig Havo kon. Kon ik altijd later nog doorstromen. dat werden dus 4 jaar waarin ik echt NIX deed en ik had na de 5e écht GEEN zin meer om nog langer op die school te blijven en als ik nu hbo-p deed scheelde het me een jaar.
En ach, op sociaal gebied ben ik ERG blij dat ik deze route heb gekozen. Ik ben nu al een stuk volwassener geworden dan een vriendin die wel de VWO na havo route heeft gedaan en dat is toch ook wat waard ^^
  zaterdag 17 mei 2003 @ 09:22:27 #73
19840 Libris
Live from Singapore
pi_10488529
Je kan natuurlijk in plaats van selectie aan de poort (het niet toelaten van mensen met een HBO-prop) selectie na de poort doen. Standaard Bindend Studie Advies (BSA) invoeren, voor alle studenten dus.
Haal je in een jaar geen 30 van de 60 ECTS
Haal je je propedeuse niet in 2 jaar
  zaterdag 17 mei 2003 @ 13:38:37 #74
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_10490950
Bindende propedeuses op de universiteit? Dat lijkt me onzalig.

Ik heb zelf, op een vak na, mijn P nog niet, maar je kunt niet zeggen dat ik een slecht student ben. (Ook niet dat ik een briljant student ben, maar dat ligt aan andere dingen. )

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 14:51:16 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_10492163
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 09:05 schreef Sovereign het volgende:
Daar kick je op?

"Beta" arrogantie.

Nee, maar voor zo iemand van het plebs als jij zou ik wel net willen doen alsof.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 15:00:09 #76
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10492299
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 14:51 schreef speknek het volgende:
Nee, maar voor zo iemand van het plebs als jij zou ik wel net willen doen alsof.
Ik denk dat ik hier niets aan hoef toe te voegen, ik hoop echt voor je dat megalomanie te behandelen is.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 15:12:10 #77
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_10492466
Ik kwam trouwens het volgende artikeltje tegen in onze universiteitskrant mbt tot havisten/hbo-propedeuse.

pi_10492516
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 02:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Datzelfde heb ik als ik met een WO bèta-student een discussie wil voeren over vrouwen en seks.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_10493857
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 15:15 schreef sizzler het volgende:

Datzelfde heb ik als ik met een WO bèta-student een discussie wil voeren over vrouwen en seks.

*proest*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')