abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10400937
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 15:16 schreef NemesisDivina het volgende:

En ik heb geen zin in de bijwerkingen. Ik weet niet of ik er erge last van zal hebben, maar ik hoor hier van mensen dat er zoveel bijwerkingen bij AD zitten, en daar heb ik dus echt geen zin in.

Dat is bij iedereen verschillend, dus daar moet je niet op af gaan. Je moet doen wat jou het beste lijkt en je niet door anderen laten beinvloeden. Ik heb er meer positieve ervaringen mee dan negatieve.

Doe het iig in goed overleg met je huisarts en omgeving en laat je niet te veel leiden door de dingen die je hier leest

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  dinsdag 13 mei 2003 @ 17:44:38 #27
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10404551
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 15:41 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Dat is bij iedereen verschillend, dus daar moet je niet op af gaan. Je moet doen wat jou het beste lijkt en je niet door anderen laten beinvloeden. Ik heb er meer positieve ervaringen mee dan negatieve.

Doe het iig in goed overleg met je huisarts en omgeving en laat je niet te veel leiden door de dingen die je hier leest

Goed overleg met de huisarts heb ik dus ook niet gehad. Mijn ex-psych heeft gezegd dat het goed is die dingen te gaan slikken, en mijn moeder heeft zo een receptje gekregen bij de huisarts.. niks moeilijk doen, gewoon pillen geven...
KippKoRN I love you!
  dinsdag 13 mei 2003 @ 18:23:50 #28
50430 Yuki
Student Midwife
pi_10405337
quote:
Ik heb gisteren antidepressiva (paroxetine 20 mg) gehad van de huisarts, op verzoek van mijn ex-psych. Ik ga binnekort ook weer met therapie beginnen, maar of ik de AD ga gebruiken weet ik nog niet. Ik hou niet van chemisch vrolijk zijn, en ik wil ook helemaal niet dat mijn gevoelens met meer op 1 lijn komen, ipv met al die ups en downs. Die downs mogen van mij best weg, maar die ontzettende ups waarin ik de hele dag loop te springen en te dansen en loop te irriteren vind ik ook wel weer lekker.

En ik heb geen zin in de bijwerkingen. Ik weet niet of ik er erge last van zal hebben, maar ik hoor hier van mensen dat er zoveel bijwerkingen bij AD zitten, en daar heb ik dus echt geen zin in. En het liefste overwin ik mijn depressie en paniekaanvallen zelf, zonder medicatie.

Ik weet het dus nog niet... helemaal nog niet..

ik snap goed waar je mee zit. heb zelf ook met die vragen gezeten. (kan ik nog wel vrolijk zijn ook? hoe erg zullen de bijwerkingen wel niet zijn? etc) ik denk niet dat ik je daarbij kan helpen. enige dat ik je kan zeggen is dat je goed moet afwegen of je eventuele bijwerkingen te erg vind, of dat je koste wat kost wil "genezen"

waar ik me wel over verbaas is dat je in 1 keer 20 mg krijgt. je bent niet veel ouder dan ik, en 20 mg is best veel voor een "beginner"
heb t er toevallig pas nog met mn huisarts over gehad, en die vertelde me dat ze zelfs bij volwassenen begint met 10 mg, omdat veel mensen last krijgen van het starten met een hoge dosering.

ik raad je iig aan om zodra je last krijgt van misselijkheid, hoofdpijn of duizeligheid terug te gaan naar je huisarts en terug te gaan in je dosering (dus naar bijv. 10 mg)
je kan beter langzaam beginnen, en dat t dan goed gaat, dan dat je teveel van jezelf gaat eisen, en je er ziek van wordt

♥ || Baby catcher in training || ♥
  dinsdag 13 mei 2003 @ 18:24:59 #29
22259 Fogerty
slapende account
pi_10405362
Ik ben in 1 klap begonnen met 20 mg Seroxat en dat ging prima. De eerste nacht geen oog dichtgedaan, ik was klaarwakker. Daarna nergens meer last van gehad.
Hieperdepiep hoera!
pi_10405437
ben begonnen met 15, na 1 week 30, en nergens last van gehad. Totaal geen bijwerkingen. Nu nog niet trouwens
  dinsdag 13 mei 2003 @ 18:30:47 #31
26663 Paperclipjes
Nietjes zijn voor mietjes
pi_10405467
Na 3,5 jaar is alles voorbij.... , is dit misschien ook het gevolg van het gebruik van dit soort medicijnen....?
Lancia Ypsilon Platinum (alles incl. wieldoppen)!
  dinsdag 13 mei 2003 @ 18:37:07 #32
22259 Fogerty
slapende account
pi_10405594
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 18:30 schreef Paperclipjes het volgende:
Na 3,5 jaar is alles voorbij.... , is dit misschien ook het gevolg van het gebruik van dit soort medicijnen....?
Hieperdepiep hoera!
  dinsdag 13 mei 2003 @ 18:38:02 #33
26663 Paperclipjes
Nietjes zijn voor mietjes
pi_10405607
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 18:37 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Mijn (ex) vriendin slikt dus ook iets van die dingen, kun je daar door ineens zon beslissingen maken?
Lancia Ypsilon Platinum (alles incl. wieldoppen)!
pi_10406597
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 18:38 schreef Paperclipjes het volgende:

Mijn (ex) vriendin slikt dus ook iets van die dingen, kun je daar door ineens zon beslissingen maken?

Je gaat van AD's niet ineens anders denken of vreemde beslissingen maken. Ik denk dat ze eerder wat tijd voor zichzelf nodig heeft om weer d'rzelf te worden en dan wil je zo min mogelijk gedoe aan je kop hebben.
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  dinsdag 13 mei 2003 @ 21:55:22 #35
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10410503
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 18:23 schreef Yuki het volgende:

[..]

=verhaal=

Ik heb dus besloten ze wel te gaan nemen. Ik wil gewoon dat het beter gaat, en de huisarts zei ook dat mijn paniekaanvallen stukken minder worden erdoor, dat is dus ook alweer positief .
En hoe erg de bijwerkingen zullen zijn weet ik niet, als ze te erg worden weet ik wel dat ik terug ga naar de huisarts. Ik heb inderdaad in 1x 20 mg gekregen, maar de apotheek zei dat dat gewoon de normale dosering is. Maar ik heb er zelf ook niet echt verstand van ofzow.....
KippKoRN I love you!
  dinsdag 13 mei 2003 @ 22:11:10 #36
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10410926
quote:
Ik hou niet van chemisch vrolijk zijn,
Ik lees deze term wel vaker.
Ik vind dat zo denigrerend overkomen.
Alsof je gevoelens niet meer van jezelf zouden zijn.
Alsof je nep zou voelen.
Ik begrijp niet waarom mensen dat zo noemen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 14 mei 2003 @ 09:42:22 #37
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10416872
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 22:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik lees deze term wel vaker.
Ik vind dat zo denigrerend overkomen.
Alsof je gevoelens niet meer van jezelf zouden zijn.
Alsof je nep zou voelen.
Ik begrijp niet waarom mensen dat zo noemen.

Het idee dat je vrolijk wordt van een pilletje zegmaar, dat is het idee van chemisch vrolijk zijn. Als je er zo over nadenkt dan lijkt het ook alsof de gevoelens uit het pilletje komen, en niet uit jezelf..
KippKoRN I love you!
pi_10419324
Ik weet niet of iemand gisteren de uitzending van Netwerk heeft gezien over AD's?

Het kwam er iig op neer dat de stichting Pandora (stichting voor mensen met psychische problemen) veel vraagtekens zette bij het te snel verstrekken van AD's. Er wordt steeds meer uitgegaan dat het wonderpillen zijn en dat je er vanzelf boven op komt als je ze maar slikt.
Het sloot aardig aan bij de discussie die afgelopen tijd hier is gevoerd

De stichting Pandora kun je bereiken op http://www.stichtingpandora.nl

Er staan een aantal interressante pdf files over bijwerkingen van AD's en inspraak bij de behandelend arts onder het kopje documenten

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  woensdag 14 mei 2003 @ 11:44:16 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10419558
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 09:42 schreef NemesisDivina het volgende:

[..]

Het idee dat je vrolijk wordt van een pilletje zegmaar, dat is het idee van chemisch vrolijk zijn. Als je er zo over nadenkt dan lijkt het ook alsof de gevoelens uit het pilletje komen, en niet uit jezelf..

Ja, ik snap wel waar die term vandaan komt.
Maar het is gewoon niet waar.
Je gevoelens blijven van jezelf, ze worden alleen iets afgevlakt. Je wordt er wat stabieler door. Niet vrolijk.
Doordat de negatieve gevoelens wat minder heftig worden, is er weer meer ruimte voor de positieve gevoelens.
Door de term 'chemisch vrolik' te gebruiken, doe je imo afbreuk aan jezelf.
Bovendien wordt het vooroordeel over AD dan in stand gehouden (dat je zelf dus niets meer zou hoeven te doen).

Chemisch vrolijk word je van XTC en GHB, niet van een AD.

pi_10420235
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 15:38 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ja, alleen heb ik de slaapmiddelen bewust geweigerd, omdat ik niet volledig afhankelijk wilde zijn van allerlei chemische middeltjes om te kunnen functioneren. Die dromen zijn gewoon nodig om dingen te verwerken. Na verloop van tijd is het gelukkig steeds minder geworden, maar ze komen zo af en toe nog terug.

Dat die dromen "nodig" zijn zei mijn psyhcoloog idd ook.... Alleen het slapen wordt alleen maar slechter. Zonder slaappil slaap ik maar 3 tot 5 uur. Het is niet eens zo dat ik dan lig te piekeren of, ik ben gewoon echt wakker, heel vervelend.
Door de slaappillen heb ik m'n dag-nacht ritme wel weer een beetje zoals het zijn moet, gelukkig ook nog iets positiefs
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_10420326
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:13 schreef Lotjeb het volgende:

Dat die dromen "nodig" zijn zei mijn psyhcoloog idd ook.... Alleen het slapen wordt alleen maar slechter. Zonder slaappil slaap ik maar 3 tot 5 uur. Het is niet eens zo dat ik dan lig te piekeren of, ik ben gewoon echt wakker, heel vervelend.
Door de slaappillen heb ik m'n dag-nacht ritme wel weer een beetje zoals het zijn moet, gelukkig ook nog iets positiefs

Als je er baat bij hebt is dat alleen maar goed. Ik heb ze uiteindelijk niet nodig gehad, maar dat is dus bij iedereen verschillend. Zolang jij je er beter door gaat voelen moet je er ook gewoon mee doorgaan, want het uiteindelijke doel is gewoon beter worden en dat doet iedereen op zijn of haar eigen manier
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_10420491
3 weken terug overgestapt van de seroxat op de prozac, omdat ik van de seroxat erg aankwam, duidelingen waar ik niet goed van werd etc.

Alleen mijn angsten worden ook niet meer onderdrukt, iig is het paar keer heftig geweest laatste weken, iets wat ik daarvoor niet had, naja ik begon met seroxat wegens milde paniekaanvalletjes die ik prima kon hendelen, lijkend op pleinvrees.

Verders geen bijwerkingen, ik voel me veel meer mezelf, minder onder invloed van, voel me gewoon een stuk beter maar heb wel het gevoel op eigen kracht verder te moeten.

Als het over 1 week niet beter gaat wordt de dosis verhoogt naar 2 per dag, terwijl ik juist het liefst zo snel mogenlijk zonder wil? Ik wil niet afhankelijk van die dingen raken, maarja ben het ondertussen wel al

Ohw en de dromen, ja ze zijn hevig, erg gevoelig, bizar en zeer realistisch, net alsof ik snachts ook leef Slaap nu wel iets beter gelukkig. (Had overigens altijd al heftige dromen maar het is nu nog erger geworden? Nooit gedacht dat het nog erger kon )

"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  woensdag 14 mei 2003 @ 13:59:35 #43
55337 snowbutterfly82
Nee heb je, ja kan je krijgen
pi_10422924
nou ik zelf heb een paar maanden (ong. 4,5) prozak geslikt en ik moet zeggen het werkte goed, maar alleen het nadeel is als je stopt dat je niet meer goed kan slapen en je kutter voelt.
Destiny is not a mather of canche, it'a a mather of choises
  woensdag 14 mei 2003 @ 16:01:54 #44
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10427090
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 13:59 schreef snowbutterfly82 het volgende:
nou ik zelf heb een paar maanden (ong. 4,5) prozak geslikt en ik moet zeggen het werkte goed, maar alleen het nadeel is als je stopt dat je niet meer goed kan slapen en je kutter voelt.
Ben je gestopt in overleg met een arts?
Men zegt nl dat je pas moet stoppen, drie maanden nadat je het punt hebt bereikt, dat je je voelt zoals gewenst. Anders kunnen de negatieve gevoelens dubbel zo hard terug komen.
Als je daarbij optelt dat een AD pas na zo'n week of 4 aanslaat, kun je eigenlijk concluderen dat je waarschijnlijk te snel bent gestopt.
  woensdag 14 mei 2003 @ 16:03:25 #45
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10427126
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 11:34 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Er wordt steeds meer uitgegaan dat het wonderpillen zijn en dat je er vanzelf boven op komt als je ze maar slikt.
Het sloot aardig aan bij de discussie die afgelopen tijd hier is gevoerd
Lees dit nu pas.
Maar dat is dus idd wat mijn bezwaar is tegen de term 'chemisch vrolijk'.
pi_10427450
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 16:03 schreef Moonah het volgende:

Lees dit nu pas.
Maar dat is dus idd wat mijn bezwaar is tegen de term 'chemisch vrolijk'.

Misschien is het een idee om die site van pandora in de nieuwe Faq op te nemen, omdat zij objectief naar deze materie kijken en niet gesponsord worden door de geneesmiddelen industrie

Just A Thought

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  woensdag 14 mei 2003 @ 16:43:59 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10428353
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 16:14 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Just A Thought
Ik zal er eens gaan lezen. Tnx.
  zondag 18 mei 2003 @ 23:23:06 #48
15428 Wurmie
En dit is Aika!
pi_10523705
Zonder een oordeel te vellen:
Jullie (gebruikers van AD) zullen het wel lastig gaan krijgen als de de AD dadelijk uit het ziekenfonds gaan gooien (nieuw kabinet), kost nl. klauwen met geld...

Misschien wel een oordeel vellend:
Ik heb het idee dat ruim 50% van de AD gebruikers té snel over is gegaan / gaat op AD, AD is in mijn ogen ook een bevestiging van de problematiek en ik geloof niet zo in de werking.. (sorry) Ga het gesprekaan met mensen (hulpverleners) (ik geloof dat velen dat al doen) maar maar maak je leven niet 'afhankelijk''van AD...

Voor de mensen die terecht AD gebruiken en zeer zeker hulp daarvoor nodig hebben: succes...

Don't worry about life, you're not going to survive anyway!
  zondag 18 mei 2003 @ 23:52:07 #49
11682 Moonah
Jolie femme
pi_10524346
quote:
Op zondag 18 mei 2003 23:23 schreef Wurmie het volgende:
Ik heb het idee dat ruim 50% van de AD gebruikers té snel over is gegaan / gaat op AD, AD is in mijn ogen ook een bevestiging van de problematiek en ik geloof niet zo in de werking..
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 10:36 schreef Moonah het volgende:
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic,
te gaan discussieren over het al dan niet gebruiken van AD.

maandag 19 mei 2003 @ 00:32:15 #50
15428 Wurmie
En dit is Aika!
pi_10524989
Sorry, was niet mijn bedoeling!

Ik denk dat velen van jullie leuke mensen zijn om te leren kennen....

Don't worry about life, you're not going to survive anyway!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')