abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10147935
ik zat me eens af te vragen... wat zouden de kosten zijn om ( stel dat je in een boeren gat woont waar veel vraag naar internet is op het platte land ) wifi te verzorgen / aan te leggen... in het dorp waar ik woon zijn veel gezinnen die internet willen ( breedband ) maar bij de een ligt geen kabel.. en de ander kan geen adsl... hoe gaat het in zijn werking als ik bijv een draadloos internet wil aan leggen voor een dorp? wat heb je nodig wat kost dat allemaal? moet ik een antenne van 40 meter op m'n dak zetten? wat is de straal van zo'n apparaat.. heeft iemand enig idee? ( hoe kom je aan het dataverkeer? )
  vrijdag 2 mei 2003 @ 01:03:43 #2
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_10148074
iedereen uit het dorp moet dan IN SIGHT liggen met de toren.
Dus vanaf het dak ofzo moet je de mast kunnen zien (2 bomen ervoor maakt niet uit, maar geen gebouwen).
Verder is het erg kostbaar, en zal waarschijnlijk KPN niet snel meewerken met een kabel naar jouw woning.
pi_10148100
Oke we nemen 1 zend mast waar geen gebouwen tussen staan...
deze mast moet daar een plus en min aan komen te hangen of een apparaat? zoja.. wat voor apparaat?
  vrijdag 2 mei 2003 @ 01:07:34 #4
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_10148138
Eens denken....

De gemiddelde WiFi/Wireless provider wil minimaal 25 aanmeldingen zien om het betaalbaar te maken. Aangezien ze ook winst moeten maken ga ik er vanuit dat het breekpunt om en nabij de 20 users ligt. (Er zal rekening mee gehouden zijn dat er mensen zijn die opzeggen/verhuizen)

Een gemiddelde Wirelss aansluiting kost net als kabel en ADSL ongeveer 50 euro per maand. Maal 20 = 1000 Euro. En dan kom je inderdaad aardig in de buurt van de huurlijnprijs per maand die je nodig hebt om 20 gebruikers te voorzien van breedband. Waarschijnlijk is het een 2 Mbit/s pijp die zo'n groep van 20 gebruikers zou moeten kunnen bedienen.

Materiaalkosten heb je uiteraard ook. Zenders, antenne's etc... noem maar op.

Om zoiets zelf te gaan ondernemen heb je een HEEL ERG goed lopend boerenbedrijf nodig, of een erg rijke pa.

Het beste kun je contact zoeken met een Wireless provider. Zoals gezegd, als je met minimaal 25 GEGARANDEERDE inschrijvingen komt aanzetten dan komen ze in het komende jaar een keertje langs om de boel aan te sluiten...

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_10148173
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 01:05 schreef Teunn het volgende:
Oke we nemen 1 zend mast waar geen gebouwen tussen staan...
deze mast moet daar een plus en min aan komen te hangen of een apparaat? zoja.. wat voor apparaat?
Een hééééééle grote ventilator om alle draadloze internet-deeltjes goed rond te verspreiden
En dan op alle huizen een grote magneet om ze weer op te vangen

Als dan iemand een sneller abonnementje wil zet je gewoon een grotere magneet voor 'm neer

pi_10148177
nou ik wou liever zelf een provider op zetten... of ja op z'n minst weten hoe het moet.. maar aan wat voor apparaten moet je dan denken? zender? gewoon een zendertje dat je voor je thuis wifi gebruikt maar dan met een grotere mast? en een 2 mbit lijn.. waar tover je die vandaan? ( hoe veel mbit lijn kan je maximaal tevoorschijn toveren?)
pi_10148246
Je kunt wel een draadloos netwerk aanleggen, maar daarmee heb je nog geen internet. Daarvoor heb een verbinding met internet nodig, probleem is alleen dat er geen snel internet is op het platteland. Vanwege technische problemen is DSL niet mogelijk, als kabelinternet ook niet kan ben je aangewezen op een breedband verbinding via de sateliet denk ik. Als je het hele dorp aan zo'n satelietverbinding (downstream via sateliet en upstream via ISDN) laat meebetalen dan zou het wel mogelijk kunnen zijn. Mij plan is dus om zelf, of bijvoorbeeld als dorpsvereniging, voor provider te gaan spelen.

Dat draadloze netwerk is verder geen probleem mits je niet als te grote afstanden moet overbruggen.

pi_10148344
ja oke.. kijk in het dorp is wel adsl en kabel... maar in de buiten gebieden niet ... hoe ver kan die apparatuur komen? en wat voor apparatuur heb je nodig? dus stel ik ben op een punt in het dorp... ik neem daar een dsl aansluiting met 2 mbit.. dan moet ik alleen nog apparatuur hebben ( wat zoal?)
pi_10148443
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 01:23 schreef Teunn het volgende:
ja oke.. kijk in het dorp is wel adsl en kabel... maar in de buiten gebieden niet ... hoe ver kan die apparatuur komen? en wat voor apparatuur heb je nodig? dus stel ik ben op een punt in het dorp... ik neem daar een dsl aansluiting met 2 mbit.. dan moet ik alleen nog apparatuur hebben ( wat zoal?)
ik heb wel C't waar het allemaal in staat misschien kun je hem nog nabestellen op www.fnl.nl/ct-nl/
  vrijdag 2 mei 2003 @ 01:44:50 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_10148574
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 01:23 schreef Teunn het volgende:
Je hebt denk ik een straalverbinding nodig die enkele kilometers moet overbruggen.

Binnen honderd meter kun je nog wel werken met getweakte en opgefokte WiFi apperatuur met richtzenders en ben je voor een paar honderd euro klaar. Die gaan al tot 50 meter, en met wat klooien kun je ietsje verder komen. (Bij sneeuw en harde regen ben je je verbinding wel mooi kwijt trouwens). Ik ga er even vanuit dat de afstand groter is.

Als het meer is heb je professionele apperatuur nodig, in de vorm van een straalverbinding bijvoorbeeld.

Je hebt 2 antennes nodig, en een "clear line of sight". Aangezien je meer dan honderd meter moet overbruggen heb je een zendvergunning nodig, en twee plaatsvergunningen van de lokale gemeente. (de afstand doet niet terzake voor de zendvergunning perse, maar wel de sterkte van de zender) Een mast die +/- 5 meter boven een dak uitsteekt (en geen bomen ertussen) kan in principe voldoende zijn. Voor een paar duizend euro kun je wel 2 van de masten op het dak laten bouwen, mits je wat leuke contactjes hebt met een aannemersbedrijfje, en voor nog een paar duizend euro per stuk heb je goedkope straalzenders.

Zo'n projectje gaat je wel een eurootje of 10.000 kosten denk ik..... de jaarlijkse vernieuwingskosten voor de zendvergunning even niet meegerekend, en die DSL aansluiting ook niet. Peanuts voor een bedrijf die even 2 lokaties aan elkaar gaan knopen, maar een ontzettend zotte oplossing voor een tienertje zoals jij.

Aangezien je dit jaar 18 werd is het mischien verstandiger om een kamertje in het dorp te betrekken.....

-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 mei 2003 @ 10:05:45 #11
28697 Buzzzz
ff checkuh
pi_10150483
http://www.wireless-utrecht.nl
Hierbij zit ik aangesloten.. Niks geen gelul met vergunningen.. Heb je niet nodig. Iemand met een ADSL verbinding, 2 send/receivers a 100 euro per stuk (liefst rondstralers) en misschien een goedkoop servertje.
Ik heb een 10 km range hier in de polders.. Ideaal.
Suc6
Kijk ook eens op http://www.wirelessleiden.nl
Just beceause I rock, doesn't mean I'm made of stone...
pi_10161963
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 01:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Je hebt denk ik een straalverbinding nodig die enkele kilometers moet overbruggen.

Binnen honderd meter kun je nog wel werken met getweakte en opgefokte WiFi apperatuur met richtzenders en ben je voor een paar honderd euro klaar. Die gaan al tot 50 meter, en met wat klooien kun je ietsje verder komen. (Bij sneeuw en harde regen ben je je verbinding wel mooi kwijt trouwens). Ik ga er even vanuit dat de afstand groter is.

Als het meer is heb je professionele apperatuur nodig, in de vorm van een straalverbinding bijvoorbeeld.

Je hebt 2 antennes nodig, en een "clear line of sight". Aangezien je meer dan honderd meter moet overbruggen heb je een zendvergunning nodig, en twee plaatsvergunningen van de lokale gemeente. (de afstand doet niet terzake voor de zendvergunning perse, maar wel de sterkte van de zender) Een mast die +/- 5 meter boven een dak uitsteekt (en geen bomen ertussen) kan in principe voldoende zijn. Voor een paar duizend euro kun je wel 2 van de masten op het dak laten bouwen, mits je wat leuke contactjes hebt met een aannemersbedrijfje, en voor nog een paar duizend euro per stuk heb je goedkope straalzenders.

Zo'n projectje gaat je wel een eurootje of 10.000 kosten denk ik..... de jaarlijkse vernieuwingskosten voor de zendvergunning even niet meegerekend, en die DSL aansluiting ook niet. Peanuts voor een bedrijf die even 2 lokaties aan elkaar gaan knopen, maar een ontzettend zotte oplossing voor een tienertje zoals jij.

Aangezien je dit jaar 18 werd is het mischien verstandiger om een kamertje in het dorp te betrekken.....

eh het ging niet echt om me zelf.. maar ik zat er aan te denken om een 2de onderneming te starten op dat gebied.. omdat er nog markt voor is...
  vrijdag 2 mei 2003 @ 17:57:19 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_10162921
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 17:18 schreef Teunn het volgende:
eh het ging niet echt om me zelf.. maar ik zat er aan te denken om een 2de onderneming te starten op dat gebied.. omdat er nog markt voor is...
Het is in ieder geval leuk om te weten dat je al die gekken van FOK! gaat raadplegen voor een serieus ondernemingsplan

In een plaats waar al ADSL en Kabel is is de markt denk ik erg beperkt.... bovendien mag je officieel een ADSL/Kabel aansluiting niet voor "reseller" doeleinden gebruiken, dus je zult denk ik zowiezo moeten kijken naar een huurlijn.

-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')