Ik zit eraan te denken een motorbootje te kopen voor de aankomende zomer. Ik heb er alleen weinig verstand van. Wie heeft er tips over waar ik wat meer info kan vinden. Bijvoorbeeld wat voor een motor ik moet hebben, wat is beter een hardplastice boot of een metalen enz enz.
staal:
-stabieler voor ruw water
-zwaarder materiaal=langzamer
-moet geverfd worden om de x jaar
-degelijker en verkleurd niet
Aangezien je klein begint is dus polyester jouw keuze. Ik zou het hier ook bij laten.
De motor:
-kort of langstaart (hangt van je type boot af. dus vraag erna bij je koop).
-aantal pk's hangt af van wat je er mee wilt doen en het hangt af van je bootje (max aantal pk's is vaak aangegeven).
-Merken voorkeur is persoonlijk, maar ik zou zeggen kies voor kwaliteit (Yamaha, mercury, suzuki).
-Leeftijd van een motor kan best 10 jaar zijn, ze gaan lang mee, maar kijk er wel goed naar, in welke staat de motor is. Als je zelf handig bent kan je er zelf goed aansleutelen. Tis net een brommer motor als je het oppervlakkig bekijkt.
Bovenstaande bootje is een leuk vis-/toerbootje. Gooi er 15 pk (max) achter en je kunt je lol niet op. Voor waterskien oid zou ik toch verder gaan zoeken
Maar als jij bijv. die gele boot hier boven doet en je gooit er 10-15 pk achter zal geen enkele smeris je aanhouden als je rustig toert.
Zodra je aan et echte scheurwerk begint dan zou ik maar eens je vaarbewijs halen. Als jij je netjes gedraagt op et water dan hoef jij nooit je vaarbewijs tehalen met zon bootje.
quote:Wanneer moet je een vaarbewijs behalen? en wat is het verschil tussen lange of korte staart?
Op donderdag 1 mei 2003 14:00 schreef The_Masterer het volgende:
Goed kijken of ie niet lek is !!! Spiegeltje (achterkant) niet te gammel voor motortje. Denk ook aan eventueel behalen van vaarbewijs. Roeien kan ook erg onstpannend werken, of niet natuurlijk. Lange of korte staart. Alvast wat voorzetjes.
En wat WIL je er nou precies mee doen dan?????
quote:Deze bootjes vallen erg ruim boven zijn budget merk ik wel.
Op donderdag 1 mei 2003 14:07 schreef Atreidez het volgende:
Wat op zich wel relaxed is, zijn die boten met een plastic onderkant en rubberen omheining (Zodiac). Zijn erg licht, gaan erg rap met relatief kleine motortjes en je kan ze denk ik wat makkelijker ergens tegenaan laten varen zonder al teveel schade te hebben
Rubberbootjes zijn leuk, maar er zijn veel kosten aan verbonden.
-jatgevoelig
-registratie+onkosten vaarbewijs
-met deze bootjes vaar je niet stabiel of rustig.
-het verbruik van je motor is aanzienlijk groter (neem de shell mee op sleeptouw).
quote:Lang-kortstaart zegt al; de lengte van de staart van de motor. Dit hangt af van je bootje en dus bekijk je dat later of tegelijk. Algemeen: rubberbootjes kortstaart, maar hangt gewoon af van de diepte van je spiegel.
Op donderdag 1 mei 2003 14:08 schreef Virus het volgende:[..]
Wanneer moet je een vaarbewijs behalen? en wat is het verschil tussen lange of korte staart?
Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is.
Maar dat had ik al eerder gezegd dus ga maar eens rustig lezen.
quote:Die op het plaatje vaart op LPG
Op donderdag 1 mei 2003 14:11 schreef dagizmo het volgende:[..]
Deze bootjes vallen erg ruim boven zijn budget merk ik wel.
Je hebt ten tweede je vaarbewijs echt wel nodig+ brandblusser+zwemvesten allemaal verplciht aanboord. En je moet de boot registreren.Rubberbootjes zijn leuk, maar er zijn veel kosten aan verbonden.
-jatgevoelig
-registratie+onkosten vaarbewijs
-met deze bootjes vaar je niet stabiel of rustig.
-het verbruik van je motor is aanzienlijk groter (neem de shell mee op sleeptouw).
quote:LPG
Op donderdag 1 mei 2003 14:13 schreef Atreidez het volgende:[..]
Die op het plaatje vaart op LPG
En hij kost maar 9500.- euro ... ehm, ok, wel duur
Mja je blijft nog hoge kosten houden hoor. En tsja de aanschaf prijs is ook niet om trots op te zijn. En je blijft nog steeds dat bootje houden waar je niet in kan zitten of voor regen oid te schuilen.
Mja blijft wel leuk race spul, vooral in de avond over et water als alles verlaten is
quote:jezez kerel lees jij wel????
Op donderdag 1 mei 2003 14:14 schreef Virus het volgende:
Wat is het verschil tussen een langstaart en een kortstaart?
Oke meneer heeft het gelezen
[Dit bericht is gewijzigd door dagizmo op 01-05-2003 14:17]
quote:Sorry en bedankt!!!
Op donderdag 1 mei 2003 14:13 schreef dagizmo het volgende:[..]
Lang-kortstaart zegt al; de lengte van de staart van de motor. Dit hangt af van je bootje en dus bekijk je dat later of tegelijk. Algemeen: rubberbootjes kortstaart, maar hangt gewoon af van de diepte van je spiegel.
Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is.
Maar dat had ik al eerder gezegd dus ga maar eens rustig lezen.
Ben een beetje ongeduldig zoals je ziet
quote:Ga gewoon naar een dealer toe.Loop rond , maak proefvaarten, ga lezen op forums voor botenliefhebbers. Maar belangrijkste is; overhaast niet en ga veel naar beurzen en markten voor de watersport.
Op donderdag 1 mei 2003 14:16 schreef Virus het volgende:[..]
Sorry en bedankt!!!
Ben een beetje ongeduldig zoals je ziet
maar zeg eens even wat je er precies mee wilt gaan doen
Kwa bootje:
-dubbelwandig
-polyester
kwa motor:
-lang-kort staart hangt van et bootje af, maar denk bijna wel langstaart bij deze types. (gewoon vragen aan de dealer/verkoper of beter nog als je in 1 koop doet).
-Kies voor een Yamaha, Suzuki, Mercury aanhangmotor van een jaar of 8 max. (hangt van je budget af). Maar zorg ervoor dat je een goede motor koopt, want dat kan je veel ellende besparen. De motor is et belangrijkste en koop die dus in 1 keer goed.
Dus geen Johnson of evinrude van 10 jaar oud, maar merkspul van max 8 jaar oud en goed onderhouden.
quote:Ik zou polyester niet in et water laten liggen in de winter. Ik doe met de bootjes hier altijd voorjaar erin, najaar eruit.
Op donderdag 1 mei 2003 14:20 schreef Virus het volgende:
Moet je een boot trouwens 1 keer in de zoveel tijd uit het water halen? Of is dat alleen voor onderhoud?
En swinters op et droge, kleed erover en et liefst binnen, maar kan ook buiten. Vergeet je motor niet elk voorjaar na te kijken, nieuwe olie erin (als je lief voor em wilt zijn).
quote:Nee geldt niet voor zee (geloof ik) Maar omdat je als je op zee wilt varen toch wel snel harder dan 20 km/u kan en je bootje vaak ook langer dan 20 m is=vaarbewijs.
Op donderdag 1 mei 2003 14:23 schreef Atreidez het volgende:
Moet je trouwens een apart vaarbewijs hebben voor zeeIk woon in scheveningen en vind het ook wel leuk plan om eens te gaan kijken naar een bootje om af en toe eens mee te gaan vissen of gewoon naar het vuurwerk te kijken.
Maar je hoeft niet een vaarbewijs als jij in je tobje met 3,5 pk de zee opgaat. Of het verstandig is, das een 2e
quote:Wederom goede tips Dank u dank u!!
Op donderdag 1 mei 2003 14:23 schreef dagizmo het volgende:
Ik zou beginnen met een bootje wat jij hierboven poste. Dus zon type. Doe er een 2e hands motor tussen 10 en max 15 pk achter.Kwa bootje:
-dubbelwandig
-polyesterkwa motor:
-lang-kort staart hangt van et bootje af, maar denk bijna wel langstaart bij deze types. (gewoon vragen aan de dealer/verkoper of beter nog als je in 1 koop doet).
-Kies voor een Yamaha, Suzuki, Mercury aanhangmotor van een jaar of 8 max. (hangt van je budget af). Maar zorg ervoor dat je een goede motor koopt, want dat kan je veel ellende besparen. De motor is et belangrijkste en koop die dus in 1 keer goed.Dus geen Johnson of evinrude van 10 jaar oud, maar merkspul van max 8 jaar oud en goed onderhouden.
quote:Slapen in je bootje?? Met die bootjes die jij poste wordt dat primitief slapen en die zijn daar nie voorbedoeld. Maar oke, het zou kunnen.
Op donderdag 1 mei 2003 14:24 schreef Virus het volgende:
Wat ik er precies mee wil doen. Beetje rondvaren met mijn vrienden en/ of mijn vriendin. Paar nachten per jaar erin overnachten. Eventueel 1x per jaar ermee een weekje op vakantie gaan. Enz enz. Het is niet voor de snelheid om te racen ore someting. Hij moet natuurlijk wel met een fatsoenlijke vaart kunnen varen.
quote:Het zijn maar voorbeelden, het hoeft ook niet luxe te zijn het is maar voor een paar nachtjes per jaar he!! Dat is nog altijd luxer dan op een 2 persoonsbank met hoge leuningen (lijkt mij) waar ik ook een aantal nachtjes per jaar op doorbreng
Op donderdag 1 mei 2003 14:28 schreef dagizmo het volgende:[..]
Slapen in je bootje?? Met die bootjes die jij poste wordt dat primitief slapen en die zijn daar nie voorbedoeld. Maar oke, het zou kunnen.
Maar dan zou ik toch voor dat gele bootje gaan. En neem een tentje mee
quote:Bijna goed tis 15 meter...
Op donderdag 1 mei 2003 14:13 schreef dagizmo het volgende:Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is.
Ben 2 weken geleden gezakt voor mijn vaarbewijs
MNaar achjah, volgende maand nog een kans..
quote:En waar doe je die
Op donderdag 1 mei 2003 14:51 schreef Darknezz het volgende:[..]
Bijna goed tis 15 meter...
Ben 2 weken geleden gezakt voor mijn vaarbewijs
MNaar achjah, volgende maand nog een kans..![]()
het gaat om een speedboot van 4.20 meter met een 90 pk inboord jet aandrijving (net zoals bij een jetski) hij is redelijk zuinig omdat er een 4 takt motor in ligt. En je kan er goed achter waterskieen en degelijke.
Het voordeel van een jet is dat je in heel ondiep water kan varen er steekt namelijk niets onder je boot uit.
Als je interesse hebt moet je maar effe mailen naar menmulder@hotmail.com dan kan ik je wat meer informatie + foto's geven
-Meer
-Snelstromende rivier (Waal/Maas)
-Zee
Wat wil je ermee doen:
-Beetje relaxed dobberen
-Vissen
-Waterskien
Waar laat je je boot:
-op een trailer @home
-op een trailer aan de kant
-op een trailer @stalplaats
-aan een steiger
Pas als je een antwoord weet op deze vragen, dan pas kan je op pad voor een boot. En kan je kijken wat voor boot er bij jou past. Als je het andersom doet, dan is een miskoop zo gebeurt, en een boot kost al snel een pleuro'tje of 5000... duzzz
Suc6
Dus bepaal eerst wat je wilt en ga dan kijken. En met een euro of 2000 kun je best aardige bootjes vinden. Maar kijk nogmaals goed naar je motor, want roeien heb je zeker geen zin in
Dus ga eerst rustig kijken WAT voor type boot ( vis-toer-speed bootje). Met kajuit, zonder kajuit etc etc.
Als je weet wat je wilt is het ook veel makkelijker en je kan toch niet zomaar op fotos afgaan. Je moet eerst weten wat je zoekt en dan proefvaren, beurzen langsgaan en dan kan je ook veel makkelijker zoeken en gericht kijken.
enne:
Koop een boot en werk je dood
Heb je daar wel van gehoord? bekend gezegde op de scheepvaart
Vergis je niet in de tijd die je er in steekt voor onderhoud, reparatie en het geld wat in de benzine tank gaat is ook niet verkeerd.
quote:Met 2ehands blijf je bezig soms.
Op donderdag 1 mei 2003 16:04 schreef Virus het volgende:
Onderhoud was toch maar 2 keer per jaar? Ik moet er idd nog goed over nadenken of ik wel de tijd en het geld ervoor heb. Zeker als er continu iets aan is!!
Boten vergen veel onderhoud en 2ehands motoren willen soms ook nogal eens niet lief zijn, helaas.
als je intresse hebt kan ik je wel een foto mailen weet niet hoe je die hier moet plaatsen
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:08 schreef Virus het volgende:
Prijs?
quote:Je mag zo hard als je kan... (Op de DAAR aangewezen plaatsen (doormiddel van een bord)
Op donderdag 1 mei 2003 14:55 schreef Virus het volgende:
Hoe hard mag je varen met rijbewijs dan? en is zo'n vaarbewijs hard om te halen?
Echt moeilijk is het niet, ik had het erg onderschat ..
Ik las/hoorde vaak van die verhalen van: Achjoh dat is een eitje, en dat je niet eens hoeft te leren... maar dat vind ik bullshit... Tis wel degelijk rot (moeilijk) om alles uit elkaar te houden (vooral de kleuren en verlichting)...
quote:http://www.vaarbewijs.info/klein_vaarbewijs/Default.asp
Op donderdag 1 mei 2003 14:57 schreef Atreidez het volgende:[..]
En waar doe je die
Toch niet bij het cbr?
Hier staat wat info...
Ik ga over anderhalve maand waarschijnlijk weer in nijmegen...
quote:Bij een houten boot kan je de jaarringen tellen.
Op donderdag 1 mei 2003 14:39 schreef Virus het volgende:
Hoe kun je eigenlijk zien hoe oud een boot is? Zijn daar papieren voor?
quote:ligt eraan of je met aanhanger vaart of niet. je mag iig niet op de carpoolstrook varen.
Op donderdag 1 mei 2003 14:55 schreef Virus het volgende:
Hoe hard mag je varen met rijbewijs dan?
quote:Voor jou wel schat ik in.
en is zo'n vaarbewijs hard om te halen?
quote:Vanaf www.vaarbewijs.info :
Op donderdag 1 mei 2003 14:23 schreef Atreidez het volgende:
Moet je trouwens een apart vaarbewijs hebben voor zee![]()
quote:
NB: voor het bevaren van de Noordzee is geen vaarbewijs vereist, wel echter voor het bevaren van de zeehavens.
quote:Thnx, dus als ik me speedboat via het strand het water in breng hoef ik geen papieren te hebben
Op donderdag 1 mei 2003 21:16 schreef Furby het volgende:[..]
Vanaf www.vaarbewijs.info :
[..]
Zeker als je een 2ehands boot koopt, moet je heel goed uitkijken. Let goed op de motor, want als die kapot gaat ben je de pineut. Zonder motor is je boot waardeloos (en je kunt hem dus niet verkopen) en een nieuwe motor is erg duur. Zelfs als alles op het eerste gezicht goed lijkt, kan er iets mis zijn. Bijvoorbeeld een klein gaatje ergens (in een filter ofzo) en de problemen beginnen.
Ook je havengeld en stalling (in de winter) brengen kosten met zich mee. Een boot (hoe klein of groot 'ie ook is) kan je alleen kopen als je hem twee keer kan betalen, zeg maar.
O ja, een vaarbewijs is niet altijd nodig. Als je vroeger op 'de grote vaart' hebt gezeten, heb je er nu geen nodig. Moet je je vaarbewijs wel halen, nou ja dan moet je maar op eerder genoemde site kijken.
In ieder geval veel plezier met je boot, maar dat zal wel lukken denk ik
O ja, als je niet veel tijd hebt voor het onderhoud, dan zou ik voor een polyester boot gaan.
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 21:22 schreef ramses het volgende:
We hebben zelf ook een boot Fairline Phantom 50
Als dat zo is, dan varen jullie toch wel een lekker bootje
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 21:31 schreef Darknezz het volgende:[..]
[afbeelding]
Zo een??Als dat zo is, dan varen jullie toch wel een lekker bootje
![]()
quote:Mooie kutboot, zoals ge ziet zijn ze bij een beetje vaart allemaal het dak op gevlucht.
Op donderdag 1 mei 2003 21:31 schreef Darknezz het volgende:Als dat zo is, dan varen jullie toch wel een lekker bootje
![]()
quote:Ehm... ja. Het is inderdaad een mooie boot. We gaan ook wel eens met de boot op vakantie, dus dan is het wel handig als je een beetje luxe hebt.
Op donderdag 1 mei 2003 21:31 schreef Darknezz het volgende:[..]
[afbeelding]
Zo een??Als dat zo is, dan varen jullie toch wel een lekker bootje
![]()
Maar ik vind deze persoonlijk nog mooier:
De Fairline Squadron 74:
Maar dat is een beetje veel boot voor 4 mensen.
Ken er een paar die voor weinig, erg leuke bootjes hebben gekocht.
En dan meer in de maat van 6 meter.
Heb je net even wat meer.
Heb trouwens zelf een Teal Clipper. Een winnaar uit 1967.
Motor: yamaha 25 pk langstaart.
Een opknapper, maar is dat meer dan waard. Het is een ruim ding. 6mtr lang bij 2,50 breed.
Dat is het betere werk, en voor naar weinig. Als je 2500 duur noemt.
Oh ja, vaarbewijs klopt. Langer dan 15 meter en niet 20. 20 is alleen de snelheid.
Suc6 met je aankoop.
Zijn, geloof ik, wel aardige slokops qua brandstof.
Als het model shetland is wat ik denk, kun je er een 15, 20 of 25 pk makkelijk achterhangen.
Op zich vindt ik Yamaha een heel goede motor. Vooral de A20 of A25. (tevens AE serie alleen is deze dan electrisch startende)
Heeft nog een breekpen ter beveiliging van je motor. De nieuwere modellen hebben een tandrubber in de schroef. Als je dan eens aan de grond loopt ben je gelijk 300 tot 600 euro verder. En dat terwijl een splitpen 5 euro kost.
Overigens moet er dan wel achter de shetland een langstaart.
Let ook even op wat voor kabels er lopen. Niet alles past op elkaar.
Evinrude en johnson komen trouwens uit de zelfde fabriek. Bombardier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |