abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10130450
Hoi hoi

Ik zit eraan te denken een motorbootje te kopen voor de aankomende zomer. Ik heb er alleen weinig verstand van. Wie heeft er tips over waar ik wat meer info kan vinden. Bijvoorbeeld wat voor een motor ik moet hebben, wat is beter een hardplastice boot of een metalen enz enz.

Een van de grote hoofden
pi_10130690
ik zat aan zoiets te denken
Een van de grote hoofden
pi_10130924
of zoiets
Een van de grote hoofden
pi_10130950
Goed kijken of ie niet lek is !!! Spiegeltje (achterkant) niet te gammel voor motortje. Denk ook aan eventueel behalen van vaarbewijs. Roeien kan ook erg onstpannend werken, of niet natuurlijk. Lange of korte staart. Alvast wat voorzetjes.
  donderdag 1 mei 2003 @ 14:02:19 #5
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_10131023
Ik zou beginnen met een plastic opblaasboot van de bartsmit om wat ervaring op te doen
Baaaaaaaaaaaaayyyz
pi_10131069
polyester:
-simpel te onderhouden
-indien dubbele bodem; onzinkbaar en stabiel
-geen verf nodig, maar goede laag was elk voorjaar-najaar.
-makkelijk te vervoeren en te stallen
-lichtter=sneller

staal:
-stabieler voor ruw water
-zwaarder materiaal=langzamer
-moet geverfd worden om de x jaar
-degelijker en verkleurd niet


Aangezien je klein begint is dus polyester jouw keuze. Ik zou het hier ook bij laten.

De motor:
-kort of langstaart (hangt van je type boot af. dus vraag erna bij je koop).
-aantal pk's hangt af van wat je er mee wilt doen en het hangt af van je bootje (max aantal pk's is vaak aangegeven).
-Merken voorkeur is persoonlijk, maar ik zou zeggen kies voor kwaliteit (Yamaha, mercury, suzuki).
-Leeftijd van een motor kan best 10 jaar zijn, ze gaan lang mee, maar kijk er wel goed naar, in welke staat de motor is. Als je zelf handig bent kan je er zelf goed aansleutelen. Tis net een brommer motor als je het oppervlakkig bekijkt.

Bovenstaande bootje is een leuk vis-/toerbootje. Gooi er 15 pk (max) achter en je kunt je lol niet op. Voor waterskien oid zou ik toch verder gaan zoeken

pi_10131152
Indien de boot sneller vaart dan 20 k/m is een vaarbewijs nodig. + bootregistratie, zwemvesten aanboord, brandblusser aanboord etc.

Maar als jij bijv. die gele boot hier boven doet en je gooit er 10-15 pk achter zal geen enkele smeris je aanhouden als je rustig toert.

Zodra je aan et echte scheurwerk begint dan zou ik maar eens je vaarbewijs halen. Als jij je netjes gedraagt op et water dan hoef jij nooit je vaarbewijs tehalen met zon bootje.

pi_10131158
of zoiets
Een van de grote hoofden
pi_10131184
Wat op zich wel relaxed is, zijn die boten met een plastic onderkant en rubberen omheining (Zodiac). Zijn erg licht, gaan erg rap met relatief kleine motortjes en je kan ze denk ik wat makkelijker ergens tegenaan laten varen zonder al teveel schade te hebben

Where facts are few, experts are many.
pi_10131207
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:00 schreef The_Masterer het volgende:
Goed kijken of ie niet lek is !!! Spiegeltje (achterkant) niet te gammel voor motortje. Denk ook aan eventueel behalen van vaarbewijs. Roeien kan ook erg onstpannend werken, of niet natuurlijk. Lange of korte staart. Alvast wat voorzetjes.
Wanneer moet je een vaarbewijs behalen? en wat is het verschil tussen lange of korte staart?
Een van de grote hoofden
pi_10131216
Nou je zet hier zelf al genoeg fotos neer. Ga naar die mensen/dealer toe, maak een proefvaartje en houdt bovenstaande adviezen in je hoofd.
Een boot koop je op gevoel.


En wat WIL je er nou precies mee doen dan?????

pi_10131285
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:07 schreef Atreidez het volgende:
Wat op zich wel relaxed is, zijn die boten met een plastic onderkant en rubberen omheining (Zodiac). Zijn erg licht, gaan erg rap met relatief kleine motortjes en je kan ze denk ik wat makkelijker ergens tegenaan laten varen zonder al teveel schade te hebben

[afbeelding]


Deze bootjes vallen erg ruim boven zijn budget merk ik wel.
Je hebt ten tweede je vaarbewijs echt wel nodig+ brandblusser+zwemvesten allemaal verplciht aanboord. En je moet de boot registreren.

Rubberbootjes zijn leuk, maar er zijn veel kosten aan verbonden.
-jatgevoelig
-registratie+onkosten vaarbewijs
-met deze bootjes vaar je niet stabiel of rustig.
-het verbruik van je motor is aanzienlijk groter (neem de shell mee op sleeptouw).

pi_10131302
Alvast bedankt voor jullie informatie!! Meer informatie is altijd welkom!!
Een van de grote hoofden
pi_10131346
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:08 schreef Virus het volgende:

[..]

Wanneer moet je een vaarbewijs behalen? en wat is het verschil tussen lange of korte staart?


Lang-kortstaart zegt al; de lengte van de staart van de motor. Dit hangt af van je bootje en dus bekijk je dat later of tegelijk. Algemeen: rubberbootjes kortstaart, maar hangt gewoon af van de diepte van je spiegel.

Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is.

Maar dat had ik al eerder gezegd dus ga maar eens rustig lezen.

pi_10131349
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:11 schreef dagizmo het volgende:

[..]

Deze bootjes vallen erg ruim boven zijn budget merk ik wel.
Je hebt ten tweede je vaarbewijs echt wel nodig+ brandblusser+zwemvesten allemaal verplciht aanboord. En je moet de boot registreren.

Rubberbootjes zijn leuk, maar er zijn veel kosten aan verbonden.
-jatgevoelig
-registratie+onkosten vaarbewijs
-met deze bootjes vaar je niet stabiel of rustig.
-het verbruik van je motor is aanzienlijk groter (neem de shell mee op sleeptouw).


Die op het plaatje vaart op LPG En hij kost maar 9500.- euro ... ehm, ok, wel duur
Where facts are few, experts are many.
pi_10131389
Wat is het verschil tussen een langstaart en een kortstaart?
Een van de grote hoofden
pi_10131396
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:13 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Die op het plaatje vaart op LPG En hij kost maar 9500.- euro ... ehm, ok, wel duur


LPG

Mja je blijft nog hoge kosten houden hoor. En tsja de aanschaf prijs is ook niet om trots op te zijn. En je blijft nog steeds dat bootje houden waar je niet in kan zitten of voor regen oid te schuilen.

Mja blijft wel leuk race spul, vooral in de avond over et water als alles verlaten is

pi_10131417
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:14 schreef Virus het volgende:
Wat is het verschil tussen een langstaart en een kortstaart?
jezez kerel lees jij wel????
ga eens lezen wat ik hier allemaal neerzet ipv in et wilde weg maar te vragen. Ik heb et nu al 2 keer verteld.

Oke meneer heeft het gelezen

[Dit bericht is gewijzigd door dagizmo op 01-05-2003 14:17]

pi_10131424
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:13 schreef dagizmo het volgende:

[..]

Lang-kortstaart zegt al; de lengte van de staart van de motor. Dit hangt af van je bootje en dus bekijk je dat later of tegelijk. Algemeen: rubberbootjes kortstaart, maar hangt gewoon af van de diepte van je spiegel.

Je vaarbewijs is nodig als je bootje sneller gaat dan 20 km per uur of langer dan 20 m is.

Maar dat had ik al eerder gezegd dus ga maar eens rustig lezen.


Sorry en bedankt!!!

Ben een beetje ongeduldig zoals je ziet

Een van de grote hoofden
pi_10131485
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:16 schreef Virus het volgende:

[..]

Sorry en bedankt!!!

Ben een beetje ongeduldig zoals je ziet


Ga gewoon naar een dealer toe.Loop rond , maak proefvaarten, ga lezen op forums voor botenliefhebbers. Maar belangrijkste is; overhaast niet en ga veel naar beurzen en markten voor de watersport.

maar zeg eens even wat je er precies mee wilt gaan doen

pi_10131537
Moet je een boot trouwens 1 keer in de zoveel tijd uit het water halen? Of is dat alleen voor onderhoud?
Een van de grote hoofden
pi_10131605
Ik zou beginnen met een bootje wat jij hierboven poste. Dus zon type. Doe er een 2e hands motor tussen 10 en max 15 pk achter.

Kwa bootje:
-dubbelwandig
-polyester

kwa motor:
-lang-kort staart hangt van et bootje af, maar denk bijna wel langstaart bij deze types. (gewoon vragen aan de dealer/verkoper of beter nog als je in 1 koop doet).
-Kies voor een Yamaha, Suzuki, Mercury aanhangmotor van een jaar of 8 max. (hangt van je budget af). Maar zorg ervoor dat je een goede motor koopt, want dat kan je veel ellende besparen. De motor is et belangrijkste en koop die dus in 1 keer goed.

Dus geen Johnson of evinrude van 10 jaar oud, maar merkspul van max 8 jaar oud en goed onderhouden.

pi_10131609
Moet je trouwens een apart vaarbewijs hebben voor zee Ik woon in scheveningen en vind het ook wel leuk plan om eens te gaan kijken naar een bootje om af en toe eens mee te gaan vissen of gewoon naar het vuurwerk te kijken.
Where facts are few, experts are many.
pi_10131658
Wat ik er precies mee wil doen. Beetje rondvaren met mijn vrienden en/ of mijn vriendin. Paar nachten per jaar erin overnachten. Eventueel 1x per jaar ermee een weekje op vakantie gaan. Enz enz. Het is niet voor de snelheid om te racen ore someting. Hij moet natuurlijk wel met een fatsoenlijke vaart kunnen varen.
Een van de grote hoofden
pi_10131665
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:20 schreef Virus het volgende:
Moet je een boot trouwens 1 keer in de zoveel tijd uit het water halen? Of is dat alleen voor onderhoud?
Ik zou polyester niet in et water laten liggen in de winter. Ik doe met de bootjes hier altijd voorjaar erin, najaar eruit.
Beide keren:
-schoonmaken
-poetsen
-in de was zetten
-evt bijverfen mocht et een hele oude ragboot zijn die er niet meer uit ziet.

En swinters op et droge, kleed erover en et liefst binnen, maar kan ook buiten. Vergeet je motor niet elk voorjaar na te kijken, nieuwe olie erin (als je lief voor em wilt zijn).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')