abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10096194
Toen ik werd geboren was mijn vader 46 en mijn moeder was 41. Ik ben nu 34. Mijn vader is bijna 80 en mijn moeder is 75. In mijn jeugd had ik vergeleken met vrienden altijd de oudste ouders. Dit was niet altijd even leuk. Komt bij dat ik het enige kind ben van mijn ouders. Vaak heb ik me afgevraagd waarom ze er op die leeftijd nog aan begonnen waren. Ik heb ze dit gevraagd, maar krijg als antwoord dat ze elkaar pas laat ontmoet hadden en laat getrouwd waren. Het kon niet anders.

Nu ik nog betrekkelijk jong ben zijn mijn ouders al behoorlijk oud. Bijna een generatie ouder dan wat je mag verwachten. Grote kans bestaat dat als ik kinderen krijg zij dit niet meer meemaken, zoals ik mijn grootouders niet heb meegemaakt. In tegenstelling tot andere families is de kans bij oude ouders gering dat de generaties elkaar ontmoeten en iets van elkaar opsteken. Of de verhalen over de familie van generaties geleden kunnen doorgeven.

Je ziet tegenwoordig dat men steeds later besluit om ouder te worden. Vrouwen moeten eerst carrière maken en over het algemeen willen beide echtgenoten eerst van het leven genieten voordat er sprake is van kinderen. Wat is, denken jullie, de beste leeftijd om aan kinderen te beginnen? In de twintig of later? Wat zijn de voordelen en nadelen?

Ik bekijk de zaken zo.
pi_10096261
Als jij ouder wordt ben je toch zelf ook al een oude ouder dus wat zeur je nou je doet het zelf ook.
  dinsdag 29 april 2003 @ 16:42:06 #3
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_10096279
Zelf wil ik op een redelijk jonge leeftijd kinderen. En dan voornamelijk om de redenen die jij hier noemt. Ik wil zelf niet te oud zijn om gek te doen met mijn kinderen en ik denk dat het sowieso leuker is voor de kinderen als de ouders jonger zijn zeg maar.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_10096301
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:41 schreef K-otic het volgende:
Als jij ouder wordt ben je toch zelf ook al een oude ouder dus wat zeur je nou je doet het zelf ook.
Ik kan de tijd niet terugdraaien, maar vraag me af wat beter is.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10096324
Ik heb geen mening over wat de ideale leeftijd zou kunnen zijn. Echter, ik wil wel opmerken dat een voordeel van oude ouders is dat zij beschikken over veel levenservaring en -wijsheid - dat hoop ik althans voor je Uiteindelijk is dat als het goed is je opvoeding ten goede gekomen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_10096337
edit-onnodig-edit

[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 29-04-2003 16:54]

Hattrick --> Fc Kaat (508888) VI.364
pi_10096340
Ik ben een nakomeling. Ik ben nu 19 en mijn vader is 59 en m'n moeder 55. Ik heb ook nog een zus van 35. Vroeger vond ik het niet leuk dat ik altijd de oudste ouders had en wilde ik ook jonge ouders. En soms waren ze nogal ouderwets in bepaalde regels,maar de laatste tijd valt het mee, vooral m'n moeder is veel lakser geworden. Maar als ik eraan denk dat rond de tijd dat ik kinderen wil/krijg, dus over een jaar of tien, dan spookt het door m'n hoofd dat ze er wel eens niet meer zouden zijn. Dat is best eng. Maar over het algemeen kan ik er nu wel mee leven dat ze wat ouder zijn
Back in business.
pi_10096367
Ik denk dat je kinderen moet krijgen rond je 25 (tot je 30e bijvoorbeeld)

Dan heb je al tijd gehad om van het leven te profiteren, maar ben je nog relatief jong.

pi_10096368
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:43 schreef teknomist het volgende:
Ik heb geen mening over wat de ideale leeftijd zou kunnen zijn. Echter, ik wil wel opmerken dat een voordeel van oude ouders is dat zij beschikken over veel levenservaring en -wijsheid - dat hoop ik althans voor je Uiteindelijk is dat als het goed is je opvoeding ten goede gekomen.
Ik heb een typische jaren 50-opvoeding gehad, vind ik. Ook toen al een beetje uit de tijd. Ik heb me ook altijd afgevraagd of mijn moeder wel van kinderen hield.
Ik bekijk de zaken zo.
pi_10096604
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:45 schreef Yipo_Palaffis het volgende:

[..]

Ik heb een typische jaren 50-opvoeding gehad, vind ik. Ook toen al een beetje uit de tijd. Ik heb me ook altijd afgevraagd of mijn moeder wel van kinderen hield.

Heel wezenloos Nederland hunkert toch weer naar de waarden & normen uit de jaren 50???
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_10096710
Mijn moeder was 40 en mijn vader 44 toen ik binnen kwam vallen, geheel onverwacht

Ongelukje,maar ze waren toch wel blij met me alhoewel ze eigenlijk nergens meer op gerekend hadden en er geen tijd meer voor hadden.
Ben dan ook grotendeels opgevoed door mijn oudste zus die 15 jaar ouder is. Die ging met mij naar consultatieburo's enzo.
Heb er nooit last van gehad zelf, en heb ook nog een prima kontakt met mijn moeder die haar tijd ver vooruit is.
Pa is overleden.

Zelf zie ik echter wel het verschil met het leeftijdsverschil tussen mijn kinderen en mijzelf.
Ik was 23 toen de oudste werd geboren, en ik ben nu bijna 44 en hij 19.
Ik vind het erg leuk, voel me vaak genoeg nog op 1 lijn met hem qua muziek en interesses.
Daar heb ik het ook wel eens over met mijn moeder, dat herkent zij dus absoluut niet.

Het kan gewoon allebei prima gaan zonder dat iemand er rotgevoelens over heeft, of iets te kort komt in zijn opvoeding.
Ik kijk er absoluut niet negatief op terug dat ik "oude ouders" had, heb het ook niet echt zo ervaren.
Nu vind ik het jammer dat mijn moeder in deze fase van mijn leven niet meer met mij kan optrekken, maar dat heeft meer een lichamelijke oorzaak.
Geestelijk is zij zoals gezegd, begripvol, geinteresseerd en gaat nog steeds zoveel mogelijk met de tijd mee.

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:10:47 #12
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_10097022
Ik heb een 'oude' en een niet zo oude ouder Mijn moeder is 63 (ik ben 40) en mijn vader is 76. Ze zijn overigens gescheiden. Mijn vader is de laatste jaren aan het sukkelen met zijn gezondheid, maar tot voor een jaar of 5, 6 ging alles prima. Ik heb hem nooit echt als 'oud' ervaren, misschien ook omdat hij in het onderwijs zat en dus altijd tussen de jeugd bivakkeerde Het leeftijdsverschil tussen mijn ouders begint nu eigenlijk merkbaar te worden. Mijn vader krijgt steeds meer beperkingen, mijn moeder kan alles nog. Maar toen ik jonger was, was dat verschil er niet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:12:05 #13
33465 Smurfer
Knuffelbaar
pi_10097049
Mijn ouders hebben heel jong kinderen gekregen. Toen zij net in de 40 waren, gingen wij alweer het huis uit. Dan kun je dus daarna ook nog heel goed van het leven genieten.

En ik heb niet de indruk dat mijn ouders minder goed hebben kunnen opvoeden omdat ze jonge ouders waren. Mijn broer en ik zijn goed terecht gekomen.

Persoonlijk zal ik niet heel jong kinderen krijgen. Ik moet namelijk wel eerst nog een partner zien te vinden en dan moet je natuurlijk nog maar zien of het lukt!

Some people are chicken, other people eat chicken
pi_10097113
Als mijn kindje wordt geboren ben ik 30, mijn man is dan 47. Waarom zo laat? Omdat we elkaar pas een paar jaar terug hebben ontmoet. Mijn man wordt dus een ouder vader ik een moeder op normale leeftijd, typisch zo'n "tweede worp gezin" (en nee, hij heeft zijn vrouw niet verlaten voor mij, die waren al eerder uit elkaar).
Een van mijn beste vriendinnen komt ook uit zo'n tweede worp, met ongeveer dezelfde verhoudingen als bij ons. Haar vader was dus veel ouder dan die van de meeste van ons, maar qua gedrag was hij een van de jongste. We waren allemaal dol op hem en hij was/is helemáál niet ouderwets. Net zoals mijn eigen man nog heel jong is qua gedrag. Daar maak ik me dus niet zo'n zorgen over.
Wat ik wel jammer vind is dat onze dochter waarschijnlijk al betrekkelijk vroeg haar vader zal verliezen en ik mijn man, die kans is natuurlijk behoorlijk groot. Aan de andere kant heb ik hem bij ons huwelijk laten beloven dat hij minimaal 87 jaar oud wordt, dan ben ik alweer 70 en onze dochter is dan 40, dus da's nog wel te doen.

bottom line: ik denk dat die leeftijd veel minder belangrijk is dan een heleboel andere dingen die ouders wel of niet te bieden hebben. Die staan daar los van.

mooi he, alles
pi_10097198
Je bent zelf nu ook al 34, dus als je je kinderen niet hetzelfde wilt aan doen als ze jou hebben aangedaan zou ik maar eens op gaan schieten!

Maar ik denk trouwens dat dit nu helemaal niet meer zo raar is. Vroeger kregen de meeste mensen al op hun 20e kinderen, nou tegenwoordig zijn ze toch wel zo'n 10 jaar ouder!

dinsdag 29 april 2003 @ 17:24:43 #16
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_10097253
Mijn vriend heeft ook relatief oude ouders, hij is een nakomertje, ook mijn moeder heeft vrij oude ouders. Mijn moeder is de jongste van vijftien kinderen, haar moeder was al vijfenveertig en haar vader al over de vijftig toen zij geboren werd.

Zelf heb ik wel vrij jonge ouders, ik ben drieëntwintig en mijn ouders zijn allebei negenenveertig. Ik wil zelf ook wel voor mijn dertigste een kind als het kan.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:26:06 #17
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_10097276
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:21 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
dus als je je kinderen niet hetzelfde wilt aan doen als ze jou hebben aangedaan zou ik maar eens op gaan schieten!
Ik vind het een beetje overdreven om te spreken in termen van iemand iets aandoen, eerlijk gezegd.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_10097378
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:26 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje overdreven om te spreken in termen van iemand iets aandoen, eerlijk gezegd.

Hij doet zelf of het een drama is.. mij zou het niet echt wat uitmaken.. ok het is misschien leuker als je nog jonge ouders hebt.. maar ach
  † In Memoriam † dinsdag 29 april 2003 @ 22:20:44 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_10102659
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:39 schreef Yipo_Palaffis het volgende:
. Ik ben nu 34. Mijn vader is bijna 80 en mijn moeder is 75.

Grote kans bestaat dat als ik kinderen krijg zij dit niet meer meemaken

ach joh, mijn vader heeft mijn kinderen ook nooit meegemaakt.
ik was 26 toen hij overleed.......hij was 55.

wat ik maar zeggen wil, is dat jonge(re) ouders hebbengeen garantie is dat ze langer meegaan

pi_10103593
Vaak genoeg heb je het niet voor het kiezen. Dingen lopen zoals ze lopen. Dat accepteren en dan is het genieten geblazen. Als je wil kan je altijd wel iets vinden wat anders had gekund, maar anders hoeft niet altijd beter te zijn.
Liefdevolle ouders, is het belangrijkst.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_10103920
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:00 schreef jessie het volgende:
Vaak genoeg heb je het niet voor het kiezen. Dingen lopen zoals ze lopen. Dat accepteren en dan is het genieten geblazen. Als je wil kan je altijd wel iets vinden wat anders had gekund, maar anders hoeft niet altijd beter te zijn.
Dat is mooi geschreven!
  dinsdag 29 april 2003 @ 23:25:39 #22
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_10104192
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:00 schreef jessie het volgende:
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:14 schreef ibo het volgende:

[..]

Dat is mooi geschreven!

Dat vond ik nou ook
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_10104364
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:14 schreef ibo het volgende:

[..]

Dat is mooi geschreven!

Het verplicht tot niets. Mijn vraag handelt niet over of ik mijn ouders iets moet verwijten, maar over wat de beste leeftijd is om aan kinderen te beginnen. Hierbij moet ik aantekenen dat ikzelf ook al behoorlijk oud ben om aan kinderen te beginnen.
Ik bekijk de zaken zo.
  dinsdag 29 april 2003 @ 23:33:54 #24
22259 Fogerty
slapende account
pi_10104393
Leeftijd zegt ook zo weinig he....mijn vader was altijd een stuk ouder dan de vaders van mijn klasgenoten, maar daar merkte je niks van. Als ie die grijze kop niet had gehad (als hij mijn jongste zusje van school kwam halen dachten mensen dat het haar opa was) had niemand uberhaupt doorgehad dat ie ouder was.
Ik vind het ook wel prettig dat hij tot zijn veertigste nog lekker zijn eigen dingen heeft kunnen doen, hij heeft daardoor EN mooie verhalen EN een boel levenservaring opgedaan voordat hij aan kinderen begon.
Was trouwens ook bij mijn ouders geen keuze, maar gewoon "hoe het liep". Ik heb nooit moeite gehad met hun leeftijd en mijn zusjes ook niet voor zover ik weet.
Hieperdepiep hoera!
pi_10107993
Mooi gezegd Jessie! Inderdaad, vaak heb je het niet voor het kiezen! Je moet maar net diegene tegenkomen met wie jij een gezin wilt stichten! En het is vaak ook niet vanzelfsprekend om kinderen te krijgen.

Ik ben nu 24. Mijn ouders zijn allebei 44. Vorig jaar zijn ze opa en oma geworden. Da's erg jong dus! Ik ervaar het allemaal als zeer positief (en zijn ook!) maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat 'oudere' ouders hebben per definitie negatief is!

pi_10111563
Mijn vader is 63, mijn moeder is 58 en ik ben 28.
Vroeger vond ik dat ik oude ouders had, maar nu helemaal niet meer.
Mijn moeder werkt bijvoorbeeld vandaag en mijn vader is met mijn 2 oudsten een dagje weg

Ik ben moeder geworden op mijn 24e van 2 meisjes, en een maand geleden is daar een derde bijgekomen. Dus ik ben nu 28 en als ik mijn dochters 20 en 16 zijn ben ik 44
Lekker jong dus nog!

Screw them.
We're going home.
pi_10112258
Ikzelf heb vrij jonge ouders Mijn moeder was 22 en mijn vader 25, en nu ben ik 18 en mijn ouders begin 40. Ikzelf vind het heel fijn; mijn ouders snappen als ik een keertje leuke kleren wil of als ik een keertje wil stappen ( mijn ouders zijn soms zelfs eerder thuis dan ik, maar ze gaan gelukkig wle naar andere kroegen ) Verder was mijn moeder tot mijn broertje naar groep 3 ging ( en ik 12 was) thuis gebleven, en nu heeft ze nog genoeg tijd voor een leuke baan. Ik heb gewoon hele lieve, toffe ouders op wie ik erg trots ben, maar dat had ik ook gezegd als ze ouder waren geweest , het gaat er namelijk niet om hoe oud je ouders zijn maar hoe lief en zorgzaam ze zijn een ideale leeftijd om ' aan kinderen te beginnen' bestaat er dan ook niet volgens mij.
  donderdag 1 mei 2003 @ 09:28:09 #28
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_10125508
Mijn moeder was begin 20 toen ze mij kreeg, maar is overleden voordat ze al haar kleinkinderen heeft kunnen zien, dus ik denk dat het niet veel uit maakt.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 00:00:44 #29
19242 yavanna
Results may vary.
pi_10171026
Het blijft toch een heel persoonlijk iets.
Mijn ouders waren jong, maar mijn moeder overleed ook jong, dus heeft ook haar kleinkinderen nooit gezien.
Ik vond het als tiener wel fijn om een jonge moeder te hebben trouwens.
En ben het zelf ook naar alle tevredenheid
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  donderdag 8 mei 2003 @ 12:15:27 #30
29568 karinswets
mama van anouk
pi_10293547
Tja wat vind je oud..... Soms heb je geen keus, ik heb ook altijd geroepen ik wil voor mijn 25ste mijn eerste kindje, maarja dat viel ff tegen want het ging helemaal niet en na 5 jaar ziekenhuis in en uit gelopen te zijn ben ik op mijn 32ste moeder geworden . En ik ben er reuze trots op dat het toch nog mocht lukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')