abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10096753
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:54 schreef Wup het volgende:

[..]

weet ik niet, ik vind dus dat ze hun energie hadden moeten steken aan het dragelijker maken van het CDA-VVD regeeraccoord, maar nogmaals, misschien hebben ze daar wel mee gewacht tot ze hun eigen puntjes binnen hadden en de 'concurrentie' uit beeld was. In dat geval ben ik alsnog blij met ze hoor

Waarom moeten zij een bestaand accoord draaglijker maken? Het is toch niet hun taak het bestaande plan verder uit te voeren.

En inderdaad Kaazkop, een politicus als Balkenende die zoveel fouten maakt, fout op fout stapelt, het politieke spel niet kent: dat heet een amateur. Hij kiest trouwens niks uit, dat doet Verhagen die B. aan een touwtje heeft

dinsdag 29 april 2003 @ 16:59:01 #77
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10096765
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:55 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

CDA-amateur?

Ik weet ook niet wie hij bedoelt; er zijn er zoveel binnen het CDA.
quote:
[..]

Ik denk wel gedeeltelijk, ja. Hoe zou het eruit zien als D'66 nu ineens terug zou krabbelen?

Overigens is Balkenende echt niet zo dom als sommige hier denken, hoor. Hij sluit echt niet zomaar een van de twee mogelijkheden uit.

Dan krijgt CDA en VVD de schuld (D66 ook wel, maar minder).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10096791
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:58 schreef SCH het volgende:

Waarom moeten zij een bestaand accoord draaglijker maken? Het is toch niet hun taak het bestaande plan verder uit te voeren.

dat wordt toch als uitgangspunt gebruikt?
pi_10096797
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:59 schreef Sidekick het volgende:

Dan krijgt CDA en VVD de schuld (D66 ook wel, maar minder).

Juist, en dat is een doodsteek voor D'66. Het mag dan wel een stabiele partij zijn, maar ze hebben al veel meegemaakt.
Carolyn Burnham: Uh, who's car is that out front?
Lester Burnham: Mine. 1970 Pontiac Firebird. The car I've always wanted and now I have it. I rule!
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:07:46 #80
46511 Linz
held der helden
pi_10096959
Blunder Balkenende zorgt voor consternatie
Uitgegeven: 29 april 2003 16:06
Laatst gewijzigd: 29 april 2003 16:06

DEN HAAG - Door een uitglijder van CDA-leider Balkenende zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes zich dinsdagmiddag genoodzaakt het schema van de formatie-onderhandelingen helemaal om te gooien.

Balkenende heeft zich volgens bronnen op het Binnenhof de woede van de informateurs op de hals gehaald door al voor de beslissende onderhandelingen met D66 te zeggen dat hij met deze partij een nieuw kabinet wil vormen.

Deze voortijdige ontboezeming wordt beschouwd als zeer onfatsoenlijk naar de ChristenUnie en de SGP toe, die ook in beeld waren. Balkenende had eerst het gesprek met D66-fractievoorzitter Dittrich moeten afwachten, vinden de informateurs.

Onaangenaam verrast

Ook ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies waren onaangenaam verrast. "Een bedrijfsongeval van Balkenende", aldus Van de Vlies.

Hoekstra en Korthals Altes waren aanvankelijk van plan eerst met Balkenende en VVD-leider Zalm om de tafel te gaan, vervolgens Dittrich daar bij uit te nodigen en af te sluiten met een overleg met alleen Rouvoet en Van der Vlies.

In dat laatste onderhoud zouden die twee dan te horen hebben gekregen waarom ze buiten de boot zijn gevallen. Door de uitglijder van Balkenende zagen de informateurs zich genoodzaakt Rouvoet en Van der Vlies direct uit te nodigen.

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_10097073
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:00 schreef Wup het volgende:

[..]

dat wordt toch als uitgangspunt gebruikt?

Dat lijkt mij niet gezegd. D66 zal wel gek zijn met een plan dat volledig uit een rechtse koker komt, in zee te gaan. Dan zal het congres van D66 het hele gebeuren alsnog afblazen en staan we weer op 0.
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:16:53 #82
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_10097121
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 16:11 schreef KaAzKoP_ het volgende:

[..]

Nee hoor, dankzij deze man hebben we straks een CDA/VVD/D'66 kabinet .

Dankzij Verhagen. Die wilde niet met de PvdA in zee...
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_10097164
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:13 schreef SCH het volgende:
Dat lijkt mij niet gezegd. D66 zal wel gek zijn met een plan dat volledig uit een rechtse koker komt, in zee te gaan. Dan zal het congres van D66 het hele gebeuren alsnog afblazen en staan we weer op 0.
Ik vind het raar dat D66 een en ander laat afhangen van een congresuitspraak. Ik meen dat kamerleden zweren/beloven "zonder last of ruggespraak" in de kamer plaats te nemen. En ze dus .... [shit, ik moet nú weg, typ later wel verder]
pi_10097169
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:13 schreef SCH het volgende:
oke laten we daar dan maar vanuit gaan, klinkt in elk geval een stuk beter dan wat ik vreesde.....
pi_10097222
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:19 schreef rroloff het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat D66 een en ander laat afhangen van een congresuitspraak. Ik meen dat kamerleden zweren/beloven "zonder last of ruggespraak" in de kamer plaats te nemen. En ze dus .... [shit, ik moet nú weg, typ later wel verder]

Bij D66 willen ze alles zoveel mogelijk democratisch doen. Kamerleden beloven trouwens helemaal niet dat ze zich niks van de kiezers en van hun leden aan zullen trekken. Iedere partij gaat vroeg of laat te rade bij de kiezers.
  dinsdag 29 april 2003 @ 20:36:42 #86
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10100751
quote:
CDA en VVD willen coalitie met D66
ANP

DEN HAAG - CDA en VVD gaan definitief in zee met D66 om een nieuw kabinet te vormen. Dat is duidelijk geworden na een onderhoud dat ChristenUnie-leider Rouvoet en SGP-voorman Van der Vlies dinsdagmiddag hadden met de informateurs Hoekstra en Korthals Altes en de leiders van CDA en VVD, Balkenende en Zalm.

'De volgende rond gaat verder met D66,' aldus Van der Vlies. De informateurs zagen zich genoodzaakt het gesprek met Rouvoet en Van der Vlies te vervroegen omdat Balkendende al voor het onderhoud met D66-fractievoorzitter Dittrich definitief heeft gekozen voor D66.
Hoekstra en Korthals Altes waren zeer ontstemd over deze handelwijze van de CDA-leider. Er zou eerste onderhandeld worden met Dittrich, om vervolgens Rouvoet en Van der Vlies te vertellen dat ze buiten de boot zouden zijn gevallen.

Rouvoet gaf ook aan dat de kogel door de kerk is en de keus van CDA en VVD op D66 is gevallen. Hij noemde de gevolgde procedure 'merkwaardig'. 'Ze hebben al gekozen, terwijl ze nog niet klaar zijn.' Rouvoet heeft tijdens het onderhoud excuses van Balkenende gekregen voor de manier waarop is gecommuniceerd.

D66-leider Dittrich is 'nog niet klaar met CDA en VVD', zei hij dinsdag voorafgaand aan een nieuwe gespreksronde met deze partijen.

Dittrich wil eerst afspraken maken over het financiële beleid voor de komende jaren. Bovendien wil de D66-fractie garanties op het gebied onderwijs en bestuurlijke vernieuwing.

Dittrich sloot niet uit dat de drie partijen de rest van de week nog nodig hebben om hun verkennende gesprekken daarover af te ronden. Daarna zouden een of meer formateurs aan de slag kunnen voor de echte onderhandelingen.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051595275848.html
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  dinsdag 29 april 2003 @ 21:38:23 #87
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10101897
104 Teletekst di 29 apr
Rouvoet:plotselinge ommekeer CDA

DEN HAAG De leider van de ChristenUnie,
Rouvoet,zegt dat het CDA tot gisteren
de voorkeur gaf aan een kabinet met de
ChristenUnie en de SGP.Daarna kwam een
ommezwaai naar een kabinet CDA,VVD,D66.

Rouvoet zei op een persconferentie dat
vice-fractievoorzitter Verhagen van het
CDA hem telefonisch had verklaard dat
de eerste keus lag bij de christelijke
partijen.Vanmiddag bleken CDA en VVD
toch te hebben gekozen voor D66 omdat
die partij meer zetels heeft en er zo
een stabielere regering ontstaat.

CU en SGP willen niet omzien in wrok.Ze
blijven bereid tot nieuw overleg als
een coalitie met D66 alsnog mislukt.

Verhagen weer; tja het CDA he... de partij van de 'dolkstoot legende'

pi_10102090
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 21:38 schreef Nyrem het volgende:

Verhagen weer; tja het CDA he... de partij van de 'dolkstoot legende'

Waarom was iedereen ook al weer zo dolgelukking met Paars?

denkt goed na

Oh ja, omdat we eindelijk van het CDA' zijn streken af waren.

dinsdag 29 april 2003 @ 22:08:29 #89
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10102413
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 21:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Waarom was iedereen ook al weer zo dolgelukking met Paars?

denkt goed na

Oh ja, omdat we eindelijk van het CDA' zijn streken af waren.

yupz, tot Paars had het CDA altijd in een regering gezeten.
At van alle walletjes mee, als het maar in de regering zat.
Niet links-om, dan rechts-om.
  dinsdag 29 april 2003 @ 22:26:29 #90
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10102779
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:08 schreef Nyrem het volgende:

[..]

yupz, tot Paars had het CDA altijd in een regering gezeten.
At van alle walletjes mee, als het maar in de regering zat.
Niet links-om, dan rechts-om.

Ik vind de houding van het CDA altijd een beetje jammer.. zeker nadat ze zo fier waren op de "veranderde partijcultuur", maar veel verschil met de houding van vroeger is niet te bespeuren.

Overigens ben ik net zo teleurgesteld in D'66 na hun ommekeer (maar dat had hier al gemeld).

pi_10102816
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:26 schreef Maerycke het volgende:

Ik vind de houding van het CDA altijd een beetje jammer.. zeker nadat ze zo fier waren op de "veranderde partijcultuur", maar veel verschil met de houding van vroeger is niet te bespeuren.

Overigens ben ik net zo teleurgesteld in D'66 na hun ommekeer (maar dat had hier al gemeld).

Na de karakter moord op de Hoop Scheffer was al wel duidelijk dat er niets veranderd was....ja toch, vroeger wisten ze dat soort dingen binnenskamers te houden.
Maar goed, vroeger had men ook behendige politici zoals van Agt en Lubbers, daar kan Balkenende niet aan tippen.
pi_10102868
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:28 schreef Tijger_m het volgende:

Maar goed, vroeger had men ook behendige politici zoals van Agt en Lubbers, daar kan Balkenende niet aan tippen.

Godzijdank niet.

Maar goed, stel dat Paars 1/2 er i.d.d. komt, hoe lang geven we ze dan?

pi_10102915
*topictitel gewijzigd* omdat inmiddels wel duidelijk is welke partijen (voorlopig) gaan formeren
pi_10102998
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:31 schreef Nuoro het volgende:

Godzijdank niet.

Maar goed, stel dat Paars 1/2 er i.d.d. komt, hoe lang geven we ze dan?

Durf ik nog niets over te zeggen voor de formatie is afgerond, veel zal afhangen van de ministeries die D'66 gaat krijgen.
Tis meer Paars 2/3
pi_10103225
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:36 schreef Tijger_m het volgende:

Tis meer Paars 2/3

Nah, qua (verwachte) zetelverdeling anders niet hoor.
pi_10108505
quote:
Teleurgesteld via sluipweg naar de informateurs

DEN HAAG - 'Bij ons geen zure gezichten. Er is oprecht onderhandeld. Ik heb alle begrip voor de keuze van CDA en VVD. Maar we voelen ons wel overvallen.' Fractieleider André Rouvoet van de ChristenUnie wond er dinsdag geen doekjes om dat hij de wijze waarop het CDA het eindspel in deze formatie had gespeeld niet zuiver vond.

Enkele uren eerder had CDA-leider Balkenende namelijk na zijn fractievergadering verklaard dat het CDA met D66 verder wilde. 'De bezwaren van de VVD ten aanzien van de SGP zijn relevant', was zijn belangrijkste argument. Ook zag hij de combinatie met D66 als een 'stabieler kabinet'.

Rouvoets wrevel begon toen hij op zijn werkkamer de afwijzing op Teletekst zag. Hij was teleurgesteld en boos, want de avond ervoor had CDA-vice-fractievoorzitter Maxime Verhagen hem nog verzekerd dat het CDA een voorkeur had voor CU en SGP.

Vrijwel onmiddellijk na het lezen van het Telekekstbericht ging de telefoon. Verhagen kondigde aan dat hij iets kwam uitleggen. De SGP kreeg een soortgelijk telefoontje.

Intussen zagen de informateurs Hoekstra en Korthals Altes ook dat Balkenende voor zijn beurt had gesproken. Door diens loslippigheid kon de optie ChristenUnie en SGP worden weggestreept.

Ze vroegen Rouvoet en Van der Vlies zo snel mogelijk te komen. Daarvoor werd hun door de beveiligingsdienst een sluipweg gewezen, waardoor ze buiten het bereik van de tv-camera's bij de Eerste Kamer konden komen. Eenmaal binnen, kwamen ook Balkenende en Zalm net aangelopen. Zij moesten op de gang wachten.

Binnen gaven de informateurs ruiterlijk toe dat Balkenende niet de juiste weg had bewandeld. En als ze de afwijzing uit de mond van de heren zelf wilden horen, moesten ze zich beschikbaar houden. Daarop keerden Rouvoet en Van der Vlies via dezelfde sluipweg terug naar hun fracties.

Vervolgens vroegen de informateurs aan Zalm en Balkenende of zij zeker waren van D66. Dat waren ze. Dat antwoord maakte de weg vrij om de onderhandelingen met D66 voort te zetten en om CU en SGP opnieuw op te roepen. Voor die gelegenheid kwam Maxime Verhagen ook aangesneld.

Daarna kregen Rouvoet en Van der Vlies formeel te horen dat ze waren afgewezen. De twee vertrokken daarop door de voordeur naar buiten. 'Een regiefout van Balkenende', kwalificeerde Rouvoet. En: 'Het moment van de keuze is merkwaardig, omdat CDA en VVD er nog helemaal niet uit zijn met D66.'

Later tijdens zijn persconferentie zei Rouvoet niet te begrijpen dat het CDA een kabinet met D66 stabieler acht. Rouvoet: 'Het CDA heeft acht jaar lang geageerd tegen Paars. Nu gaat ze in zee met twee van de drie paarse partijen.'

VVD-leider Zalm was na afloop van het gesprek met D66 juist heel blij dat het CDA voor D66 had gekozen. Wel liet hij doorschemeren het uiterst ontactisch van Balkenende te vinden dat hij zijn voorkeur zo vroeg bekend had gemaakt. Zalm: 'Ik had van mijn fractie ook een mandaat om met D66 door te gaan, maar ik wist niet hoe die partij zich zou opstellen. Dus hield ik mijn mond.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1051592183516.html

woensdag 30 april 2003 @ 10:44:24 #97
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10108572
quote:
Rouvoet: 'Het CDA heeft acht jaar lang geageerd tegen Paars. Nu gaat ze in zee met twee van de drie paarse partijen.'
We hebben een P, we hebben een L, een U, een C, een H en een E.....PLUCHEEEEEEEE

(hopelijk zien mensen voortaan ook door verkiezingsretoriek heen, en dus ook van hun eigen partij)

woensdag 30 april 2003 @ 11:54:56 #98
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10109392
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:26 schreef Maerycke het volgende:
Ik heb op D'66 gestemd en zag ze tot voor kort eigenlijk ook liever niet in het kabinet terechtkomen, maarrrr... dat was voordat een coalitie met de CU en SGP in zicht kwam. Als D'66 het enige alternatief is om dát tegen te gaan én ze weten een paar mooie punten te realiseren, dan vind ik het prima. Wel jammer dat ze bij de volgende verkiezingen waarschijnlijk wéér zetels gaan verliezen (tenzij ze zich dit keer wél beter kunnen profileren ondanks hun grootte, ik hoop dat ze van Paars II geleerd hebben).
  woensdag 30 april 2003 @ 17:04:13 #99
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10114718
quote:
Op woensdag 30 april 2003 10:44 schreef Nyrem het volgende:

[..]

We hebben een P, we hebben een L, een U, een C, een H en een E.....PLUCHEEEEEEEE

(hopelijk zien mensen voortaan ook door verkiezingsretoriek heen, en dus ook van hun eigen partij)

Zonder pluche vallen verkiezingsbeloften nu eenmaal niet waar te maken. Wouter en Jan beseffen dat ook. Bij nieuwe ronden mag je nieuwe beloften doen zonder als opposant te worden afgerekend. Zo (ver)word je tot held dankzij je al dan niet zelfgekozen buitensluiting.

Intussen kunnen de CDA-, VVD en D'66-stemmers alvast gaan beginnen aan dossiervorming inzake de verkiezingsbeloften van hun politieke vertegenwoording.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  woensdag 30 april 2003 @ 17:07:15 #100
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10114770
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:16 schreef ullie het volgende:

[..]

Dankzij Verhagen. Die wilde niet met de PvdA in zee...

Maxime Verhagen zou nog wel eens een belangrijk policus voor de schermen kunnen worden... Heeft het CDA met hem een 2e Ruud Lubbers?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')