abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_682739
Vrijwel alle grote wereldproblemen zijn direct of indirect terug te voeren op geld, materialisme of kapitalisme: milieuvervuiling, oorlogen, honger in Afrika, uitbuiting, racisme.

Geld is de bron van alle kwaad. Het is een drug die verslavender is dan heroine. Niemand kan meer zonder, terwijl het wel de hele wereld ten gronde richt. Het wakkert machtswellust, egoisme en afgunst aan, en verkilt en corrumpeert de harten van de mens. Bovendien verblindt het, en leidt het de aandacht af van zaken die werkelijk belangrijk zijn.

Daarom zullen we rigoreus moeten kappen met het kapitalisme. Dit systeem heeft een tijdje zijn nut bewezen, maar heeft nu echt afgedaan. Het kapitalisme laat de wereld langzaam verrotten, maar maakt de mens zo apathisch dat dit hem geen reet meer kan schelen.

Reacties?

Unox, the worst operating system.
pi_682924
Zullen we één pak meel van mij ruilen tegen een biefstuk van jou?
pi_683147
quote:
Op 23 januari 2001 16:54 schreef Schorpioen het volgende:
Vrijwel alle grote wereldproblemen zijn direct of indirect terug te voeren op geld, materialisme of kapitalisme: milieuvervuiling, oorlogen, honger in Afrika, uitbuiting, racisme.

Geld is de bron van alle kwaad. Het is een drug die verslavender is dan heroine. Niemand kan meer zonder, terwijl het wel de hele wereld ten gronde richt. Het wakkert machtswellust, egoisme en afgunst aan, en verkilt en corrumpeert de harten van de mens. Bovendien verblindt het, en leidt het de aandacht af van zaken die werkelijk belangrijk zijn.

Daarom zullen we rigoreus moeten kappen met het kapitalisme. Dit systeem heeft een tijdje zijn nut bewezen, maar heeft nu echt afgedaan. Het kapitalisme laat de wereld langzaam verrotten, maar maakt de mens zo apathisch dat dit hem geen reet meer kan schelen.

Reacties?

Hmmm, ik ben het er niet met je mee eens.

Je kijkt te veel naar de buitenkant.
De oorzaak zit aan de binnenkant van de mens.

Mensen die niet tevreden zijn met zichzelf en met wat ze hebben, ongelukkig en onzeker zijn, veroorzaakt uit onmacht uit het verleden.
Uiteindelijk zit de drang in de mens zelf.

Juist zij zullen vaker degene zijn die geld achterna lopen.
Waarom? Geld geeft macht, status (zogenaamd). macht om dingen te doen, te pronken, te sturen, controle hebben over situaties zoals jij het wilt hebben. Jezelf beter te vertonen dan de rest. Met geld kun je dingen doen, die je gewoonlijk niet kunt. Het idee dat niemand je kan afkraken omdat je arm bent, omdat je beter bent/hebt dan hun. (zelfvertrouwen?)

De ontdekking/het idee dat geld dit kan wegnemen, net zoals drugs (tijdelijk) dat ongelukkige gevoel kan wegnemen. dat maakt de mens verslaafd eraan.
Niet wetend dat de oorzaak in het verleden ligt.....

Geld is allen een middel om kwaad mee te doen. Je kunt er dus ook goed mee doen.

Mensen die tekort aan macht in hun leven hebben gehad, veroozaakt door anderen die dat hebben ontnomen, zullen hier het meest last van hebben....

Zij zullen als ze niet bewust zijn van hun gevoelens, proberen die macht terug te krijgen, niet van degene die het had afgepakt, nee die kent al hun zwakke punten, dat kost teveel energie.....doe maar iemand die niet sterk genoeg is, iemand die niet weet je voor jezelf moet opkomen, iemand die je niets kan maken...ja die, daar kan ik wel wat macht van afpakken. Lekker is dat macht hebben......

Tja machteloosheid, en zo draait de wereld rond.....

Het is en blijft de keuze van de mens wat iemand met zijn macht doet, met alles eigenlijk....

dinsdag 23 januari 2001 @ 21:01:27 #4
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_683327
Volgens mij is niet geld de bron van alle kwaad, maar angst... Angst voor elkaar, angst wat andere mensen van je denken, angst wat anderen je aan zouden kunnen doen. Uit angst doen mensen rare dingen en gaan ze zichzelf beschermen voor gevaren die er mogelijkerwijze niet eens zijn.
Geld maakt dingen makkelijker. Er zijn zat rijke mensen die gelukkig zijn met wat ze hebben en arme mensen die dat ook zijn! Mensen bij wie geld geen rol speelt. Juist omdat ze er genoeg van hebben of omdat ze er niet genoeg van hebben.
Geld boeit mij niet, ik hoef niet veel geld te hebben om gelukkig te zijn. Zolang ik mijn huur kan betalen en in mijn dagelijkse behoeften kan voorzien (die niet zo heel veeleisend zijn) heb ik geen duizenden guldens op de bank nodig. Hoe meer ik ging verdienen hoe hoger de huur werd als ik naar een ander huis wilde, uiteindelijk maakt het niet veel uit. Geef mij maar een man met weinig geld die lief en zorgzaam is dan een man met veel geld die niet naar me omkijkt.
Op maandag 9 april 2007 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
...ben jij het aardige zusje van Loedertje of zo, Larissa.
pi_683364
Okee, geld is niet alleen slecht. Maar het is een feit dat het heel veel kapot maakt.

Als geld niet zo verdomde belangrijk zou zijn, zou de wereld er een stuk beter uit zien. Door de enorme concurrentiedrift die er door het (verlangen naar) geld ontstaat wordt de hele wereld naar de klote geholpen. Economische groei van de rijke landen lijkt belangrijker te zijn dan wat dan ook, belangrijker dan de natuur of het milieu, belangrijker dan de honger van de mensen in Afrika, belangrijker dan mensenrechten. Altijd maar weer staat geld op nummer één, TEN KOSTE VAN ALLES.

"Nee, we willen geen junkopvang in onze buurt, want dan gaat onze huizenprijs omlaag!"
(dat de junks verrotten en als paria's opgejaagd worden is zeker niet belangrijk)

"Laten we de varkens, koeien en kippen met honderden tegelijk in veel te kleine hokken proppen, scheelt verwarmingskosten en huur! Dan geven we ze slachtafval te eten, scheelt nog meer geld!"
(gevolg: varkenspest, BSE, dioxinekippen)

"Laten we een kortere weg nemen, langs de Galapogoseilanden, kunnen we meer winst maken op de olie!"

En ga zo maar door.

Geld heeft alle kenmerken van drugs. Het is verslavend, aantrekkelijk, je wil er steeds meer van maar het geeft geen diepe voldoening als je er eenmaal veel van hebt: je wil altijd meer! Het enige verschil met "echte" drugs is: geld is legaal en wereldwijd geaccepteerd.

pi_683588
quote:
Op 23 januari 2001 21:01 schreef Larissa het volgende:
Geef mij maar een man met weinig geld die lief en zorgzaam is dan een man met veel geld die niet naar me omkijkt.
Dat is tenminste nog eens een criterium war ik zonder veel moeite eindelijk een keer aan kan voldoen :-)))
pi_683603
quote:
Op 23 januari 2001 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Okee, geld is niet alleen slecht. Maar het is een feit dat het heel veel kapot maakt.

Als geld niet zo verdomde belangrijk zou zijn, zou de wereld er een stuk beter uit zien. Door de enorme concurrentiedrift die er door het (verlangen naar) geld ontstaat wordt de hele wereld naar de klote geholpen. Economische groei van de rijke landen lijkt belangrijker te zijn dan wat dan ook, belangrijker dan de natuur of het milieu, belangrijker dan de honger van de mensen in Afrika, belangrijker dan mensenrechten. Altijd maar weer staat geld op nummer één, TEN KOSTE VAN ALLES.

"Nee, we willen geen junkopvang in onze buurt, want dan gaat onze huizenprijs omlaag!"
(dat de junks verrotten en als paria's opgejaagd worden is zeker niet belangrijk)

"Laten we de varkens, koeien en kippen met honderden tegelijk in veel te kleine hokken proppen, scheelt verwarmingskosten en huur! Dan geven we ze slachtafval te eten, scheelt nog meer geld!"

"Laten we een kortere weg nemen, langs de Galapogoseilanden, kunnen we meer winst maken op de olie!"

En ga zo maar door.

Geld heeft alle kenmerken van drugs. Het is verslavend, aantrekkelijk, je wil er steeds meer van maar het geeft geen diepe voldoening als je er eenmaal veel van hebt: je wil altijd meer! Het enige verschil met "echte" drugs is: geld is legaal en wereldwijd geaccepteerd.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Al denk ik dat er ook nog een andere oorzaak is nl. jaloezie. Hoeveel mensen kunnen het niet hebben dat zij minder geld hebben dan buurman, vriend of wie dan ook en hebben ze het gevoel dat ze minder waard zijn (dit werd al eerder genoemd). Het is toch zelfs voor mensen die echt weinig om geld geven (waarvan ik er zeker eentje ben) soms moeilijk om niet toe te geven en niet jaloers te zijn op diegene van wie je opeens hoort dat hij/zij belachelijk veel geld gaat verdienen. En dat terwijl je toch zeker weet dat je niet minder bent dan die ander (ook al gun je het hem/haar van harte, je gunt het jezelf soms toch ook wel).

Waar ik het vandaag ook nog met een collega over had is dat je alleen nog maar ziet dat mensen te porren zijn voor speletjes op t.v. en loterijen als er een miljoen of een veelvoud van is te winnen. Waar slaat dit op zeg. Gelukkig zijn er ook mensen die wel veel geld hebben en daarvan anderen mee laten profiteren. Ik zou het voor mezelf als taak zien om dat te doen als ik in die omstandigheid verkeerde. En aan loterijen doe ik al helemaal niet mee, daarin openbaart die zuch naar...... zich in mijn ogen optimaal.

pi_683608
quote:
Op 23 januari 2001 21:22 schreef Schorpioen het volgende:

En ga zo maar door.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Al denk ik dat er ook nog een andere oorzaak is nl. jaloezie. Hoeveel mensen kunnen het niet hebben dat zij minder geld hebben dan buurman, vriend of wie dan ook en hebben ze het gevoel dat ze minder waard zijn (dit werd al eerder genoemd). Het is toch zelfs voor mensen die echt weinig om geld geven (waarvan ik er zeker eentje ben) soms moeilijk om niet toe te geven en niet jaloers te zijn op diegene van wie je opeens hoort dat hij/zij belachelijk veel geld gaat verdienen. En dat terwijl je toch zeker weet dat je niet minder bent dan die ander (ook al gun je het hem/haar van harte, je gunt het jezelf soms toch ook wel).

Waar ik het vandaag ook nog met een collega over had is dat je alleen nog maar ziet dat mensen te porren zijn voor speletjes op t.v. en loterijen als er een miljoen of een veelvoud van is te winnen. Waar slaat dit op zeg. Gelukkig zijn er ook mensen die wel veel geld hebben en daarvan anderen mee laten profiteren. Ik zou het voor mezelf als taak zien om dat te doen als ik in die omstandigheid verkeerde. En aan loterijen doe ik al helemaal niet mee, daarin openbaart die zuch naar...... zich in mijn ogen optimaal.

pi_683609
quote:
Op 23 januari 2001 21:01 schreef Larissa het volgende:
Geef mij maar een man met weinig geld die lief en zorgzaam is dan een man met veel geld die niet naar me omkijkt.
Dat is tenminste nog eens een criterium war ik zonder veel moeite eindelijk een keer aan kan voldoen :-)))
pi_683673
quote:
Op 23 januari 2001 16:54 schreef Schorpioen het volgende:
(Dom gelul)
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Echt lachen! Ongelofelijk!
Jij hebt zeker geen geld he!?

[Dit bericht is gewijzigd door Roché op 23-01-2001 23:22]

dinsdag 23 januari 2001 @ 23:35:19 #11
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_683701
quote:
Op 23 januari 2001 23:22 schreef Roché het volgende:
En jij bent geen student economie he?
pi_683945
quote:
Je vindt het niet leuk als iemand een ander vernedert, maar onbewust doe je zelf precies hetzelfde.......

Jezelf het recht geven iemand iets aan te doen, omdat hij iemand iets aandoet (je hebt een hekel aan zulke mensen), maakt jou (in de ogen van een ander) hetzelfde als diegene waar jij een hekel aan hebt.

En het draait in deze wereld niet altijd hoe je het bedoelt, maar vaker hoe je het brengt: vernederend.....

woensdag 24 januari 2001 @ 01:17:26 #13
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_683959
quote:
Op 23 januari 2001 22:54 schreef Vaynee het volgende:
Maar ben je ook sexy en onvermoeibaar?

[Dit bericht is gewijzigd door Larissa op 24-01-2001 07:19]

pi_684339
quote:
Van een economiestudent had ik zo'n reactie wel verwacht Toch zou je je reactie wel wat kunnen onderbouwen, zou leuk zijn.

Maar ik heb een hele goede baan hoor. Ik heb niks te klagen wat dat betreft.

woensdag 24 januari 2001 @ 10:25:56 #15
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_684412
quote:
Op 24 januari 2001 10:07 schreef Schorpioen het volgende:
Van een economiestudent had ik zo'n reactie wel verwacht
Joh, hij moet zijn middelbare school nog afmaken en woont nog lekker bij pappie en mammie thuis. Heeft dus zelf alleen nog maar zijn zakgeld.
quote:
Op 23 januari 2001 22:16 schreef Roché het volgende:
Daarom ga ik ook weg over 12 weken, dan heb ik mijn VWO afgemaakt.

[Dit bericht is gewijzigd door Larissa op 24-01-2001 10:32]

pi_685090
quote:
Humankind is the root of all evil
Ja dat klopt
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  woensdag 24 januari 2001 @ 12:26:38 #17
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_685113
Yep, de mens zelf is slecht. Het zit in ons allemaal maar sommigen buiten dat uit, bewust of onbewust.

* draait "Imagine" van wijlen miljonairshippie John Lennon *

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 24-01-2001 12:26]

The Internets, I needs it..
pi_685180
he Vaynee, je post heel vaak dubbel. Wil je daar misschien wat meer op letten?
Of is er iets mis met je PC ofzo..
pi_685566
quote:
Op 24 januari 2001 12:41 schreef zodiakk het volgende:
he Vaynee, je post heel vaak dubbel. Wil je daar misschien wat meer op letten?
Of is er iets mis met je PC ofzo..
Misschien dat iemand dat kan verklaren want ik begrijp er niets van. ik heb nou ook weer die eigendunk dat ik ind dat wat ik zeg belangrijk genoeg is om twee keer te plaatsen. Sorry, maar gaat een beetje vreemd.
pi_685599
quote:
Op 24 januari 2001 01:17 schreef Larissa het volgende:
Maar ben je ook sexy en onvermoeibaar?
Nu stel je me een beetje teleur hoor.... het blijkt toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Wat de definitie van sexy zijn is weet ik niet, aangezien ik op dit moment vrijgezel ben zal het waarschijnlijk wel tegenvallen. Heb je nog meer criteria ??
  woensdag 24 januari 2001 @ 14:22:33 #21
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_685690
quote:
Op 24 januari 2001 14:03 schreef Vaynee het volgende:
Nu stel je me een beetje teleur hoor.... het blijkt toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Wat de definitie van sexy zijn is weet ik niet, aangezien ik op dit moment vrijgezel ben zal het waarschijnlijk wel tegenvallen. Heb je nog meer criteria ??
Er stond een achter. En het feit dat iemand vrijgezel is wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij niet sexy is. En het lijkt me dat voor sexy geen definitie is. Dat ligt aan de smaak van de ander.
pi_685853
quote:
Heeft dus zelf alleen nog maar zijn zakgeld.
Nee... ik woon niet bij me pappie en mammie, alleen mammie.
Ik weet dondersgoed hoe het gaat als mensen weinig geld hebben, mijn moeder moet keihard werken voor haar 2 kinderen. Niet dat ik nu zeg dat wij weinig geld hebben, maar rijk zijn we zeker niet en wonen in een normaal rijtjeshuis en goed opletten hoe we geld besteden.
+ja, ik krijg zakgeld... maar werk ook. Ikzelf verdien soms ruim 90 gulden in het uur met modellenwerk, maar werk soms ook mee bij straten leggen (wat echt zwaar is).

En geld heeft niets me maken met alle evil in de wereld. Het heeft alles te maken met normen en waarden. Het probleem ligt (zoals al eerder werd gezegt) bij de mensen zelf.

woensdag 24 januari 2001 @ 15:32:35 #23
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_686074
quote:
Op 24 januari 2001 14:56 schreef Roché het volgende:
En geld heeft niets me maken met alle evil in de wereld. Het heeft alles te maken met normen en waarden. Het probleem ligt (zoals al eerder werd gezegt) bij de mensen zelf.
Goh, dan zijn we het ergens over eens?
pi_686798
Vergelijk geld eens met vuur...
Je kan vuur gebruiken om je eten te koken, maar ook om een huis af te laten branden.

De mens die het vuur gebruikt maakt de keus wat ermee gebeurt...

Geld opzich is een hele goede uitvinding,
er zijn helaas menesn die denken dat geld iets is om voor te leven, in plaats van om te leven...

TA! RA! NIS!
pi_686920
wow, Herne in tha house!

donderdag 25 januari 2001 @ 01:19:49 #26
5981 Ettepet
Schrijft veelzeggend weinig
pi_687994
Met 'Ignorance is the root of all evil' kom je ook een heel eind.

In het Nederlands wordt dat zoiets als:

"Eigenbelang, de schuld van alles."

Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
pi_688930
quote:
Op 25 januari 2001 01:19 schreef Ettepet het volgende:

Verkeerd vertaald :

Onwetendheid, de wortel van al het kwaad.

donderdag 25 januari 2001 @ 12:31:58 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_689415
quote:
Heel slim ben je niet, dat blijkt wel. Nog zo'n non-bericht en je weet je voorgoed bij mij belachelijk te maken.

Overigens ben ik het wel (gedeeltelijk) met Schorpioen eens. Alleen ligt het echte probleem natuurlijk bij de mensen zelf. Is echter een puur theoretisch onderscheid, want de vraag blijft: waarom is de mensheid het middel geld als doel gaan beschouwen? (en stort zichzelf dus langzaam maar zeker de afgrond in - eigen schuld dikke bult)

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 25 januari 2001 @ 15:17:09 #29
5853 alba
Ik lijd niet... ik leef!!
pi_690219
quote:
Op 24 januari 2001 19:15 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
..... [knip][knap]geld iets is om voor te leven, in plaats van om te leven...
Op een tegeltje, en ik hang hem aan de muur!!
het is een rare wereld.. met name die waarin wij leven..
  donderdag 25 januari 2001 @ 15:50:42 #30
5981 Ettepet
pi_690361
quote:
Op 25 januari 2001 11:17 schreef zodiakk het volgende:
Verkeerd vertaald :

Onwetendheid, de wortel van al het kwaad.

Je hebt gelijk, ik heb maar een heel simpel woordenboek Engels-Nederlands , er stond alleen 'Negeren' en dat leek me onjuist. Bedankt!

Vind de nederlandse versie van mij toch het meest van toepassing hier.

Dus dat wordt in het engels: (hopelijk nu wel goed)

"Selfinterest is the root of all evil!"

pi_691080
quote:
Op 24 januari 2001 14:22 schreef Larissa het volgende:
Er stond een achter. En het feit dat iemand vrijgezel is wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij niet sexy is. En het lijkt me dat voor sexy geen definitie is. Dat ligt aan de smaak van de ander.
Tja, en jou smaak ken ik dus niet dus zal ik hier maar geen uitspraak over doen.
pi_691307
[qoute]

[quote]

Ik vindt dat negeren logischer klinken, niet als hele vertaling, maar als kenmerk:

of zoiets als:

"negeren, is de oorzaak van al het kwaad"

De mens is in staat om gevoelens van een ander op te vangen, al vanaf jongs af aan. Als je iemand heel veel pijn ziet lijden, of ergens verdrietig over is, met jou als oorzaak, of iemand anders als oorzaak, dan ben je in staat die gevoelens op te vangen, als je als klein kind bijv. je moeder in elkaar geslagen ziet worden (voorbeeld, ik beeld me nu zoiets in) ben je in staat die pijn te voelen. Je voelt pijn (in je hart), maar als je goed nadenkt, is het eigenlijk helemaal niet je eigen pijn, dat gevoel, die pijn is eigenlijk van de ander die je opvangt (iedereen is hier dus in staat, je hart is in staat gevoelens te laten voelen die niet van jou zijn, want jij wordt toch niet geslagen? ook hoeft je het niet altijd te zien om het te voelen).

Mensen die heel veel pijn hebben meegemaakt en er niet goed mee om hebben kunnen gaan, hebben zichzelf voor de meeste van die gevoelens proberen af te sluiten, (althans dat proberen ze). Niet wetend dat ze constant met hun eigen gevoel aan het vechten zijn en proberen die gevoelens te overwinnen door ze weg te drukken en sterk te blijven en niet toe te geven en te vergeten.
Ze zijn zogenaamd "hard" zijn geworden... Een beetje hard zijn is in principe niet slecht, want je moet in staat zijn om sommige gevoelens de baas te zijn, maar zoiets kan ook doorschieten.
Meeste mensen die zogenaamd "hard" zijn, dragen onbewust een onderdrukt gevoel van pijn met zich mee.
Ze zijn dit gevoel dus constant aan het NEGEREN!. En terwijl ze dit aan het doen zijn, zijn ze niet meer goed in staat, gevoelens van een ander op te vangen.
Ze lopen dus ook constant hun eigen gevoelens achterna, omdat ze niet kunnen voelen wat ze bij een ander aanrichten.
[edit](overdreven voorbeeld weggehaald)[edit].

Het belangrijkste is du dat je gevoelens niet altijd moet negeren, omdat dit je heel duidelijk kunt gebruiken bij de keuze tussen goed en slecht.
Veel mensen die dus erg veel pijn zijn gedaan in hun jeugd, mishandeling, pesten, misbruik, vernedering, of zelfs iemand iemand dierbaars kwijt raken, lopen dus het grootste risico, om anderen pijn te doen.

Negeren, van andermans gevoelens, wetende dat je een ander pijn doet, maar juist door ze op te vangen en te negeren.....
hiermee veroorzaak je heel veel van het het kwade.

En dit is nog maar een heel klein aspectje.

Niet nadenken en iets heel stoms doen, en die pijn voelen die je hebt aangericht, jezelf gaan haten........met die haat negeer je ook pijn en gevoelens van anderen, die je normaal wel zou voelen, en je uiteindelijk kunnen sturen in beslissingen maken.......

Hmmmmmmmm

XthinkZ

[Dit bericht is gewijzigd door XTHinkz op 26-01-2001 00:55]

pi_691380
Even als aanvulling ter verduidelijking (zodat meer mensen zich erin kunnen vinden)

Wat vaak gebeurt, is dat de verkeerde gevoelens je worden opgedrongen door een ander, vooral als je nog jong bent en onzeker, en vooral als die ander iemand is die je vertrouwd, of overheersend overkomt.
Mensen die worden gechanteerd, gemanipuleerd, vernederd, en bedreigt, en (ook weer) misbruikt, door een persoon die hierboven wordt beschreven.

Die slachtoffers lopen dus de meeste kans in dat zelfde vicieuze cirkeltje te zitten,omdat ze niet weten hoe ze met hun gevoelens moeten omgaan, en het dus negeren.......

zit ik een beetje in de buurt?

donderdag 25 januari 2001 @ 22:59:51 #34
5981 Ettepet
pi_691730
Kijk, ik kan dit natuurlijk negeren,

Maar ik denk, zoals ik in mijn 2e mailtje ook liet blijken, dat 'Eigenbelang' mijn (duidelijke) voorkeur heeft boven 'Negeren'.

Als je onderscheid wilt maken (zoals in dit topic) tussen 'goed' en 'slecht', en je er vanuit gaat dat wij daar invloed op kunnen hebben, draait het hier allemaal logischerwijs om een 'keuze'.

De beweegreden zelf die leidt tot 'slecht' is van belang. Geld is daar alleen maar een middel in, het schept in ons bekrompen wereldje een hoop mogelijkheden. Net zoals minder makkelijk te verkrijgen middelen zoals schoonheid, wijsheid en behendigheid.

De drang die wij hebben om een flinke portie mogelijkheden (of ook wel macht) te vergaren, zelfs ten koste van anderen en onze omgeving is waar het hier volgens mij om draait.

'Wij' bedoel ik dan in de ruime zin des woords: onze hele samenleving. Trek er eventueel het hele dieren- en plantenrijk nog bij, daar hebben ze volgens mij ook een dergelijke drang..

Eigenbelang dus.

NB: Dat dieren, planten en de natuur op zich 'netter' zijn dan de mens hangt van je definitie van 'goed' en 'slecht' af. Uiteindelijk zullen de planten en dieren zonder ons ook alles opgebruiken, zelfs al is het maar door 1 soort hardnekkige kakkerlakken of een of ander soort mos of iets.

[edit] was natuurlijk de plantjes weer vergeten! [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Ettepet op 25-01-2001 23:14]

pi_692150
Hmmmm,

Juist iemand die veel genaaid is in zijn leven en waar de omgeving weinig rekening mee gehouden heeft, heeft meer de neiging om dingen te doen uit eigenbelang, dan iemand die altijd het gevoel heeft gehad dat hij eerlijk, goed en met respect behandelt is.

Eigenbelang is dus iets wat grotendeels door je omgeving wordt beinvloedt.

Dus juist de mensen die een onschuldig iemand, even goed laat zien wat eigenbelang is, zal dat gevoel van eigenbelang alleen maar doorgeven.
Als je denkt dat iedereen alles toch maar uit eigenbelang doet, waarom jij zelf dan ook niet? Waarom zou je rekening huoden met mensen die dat niet met jou doen?

Als je denkt dat iedereen om je heen gelukkig is, eerlijk en betrouwbaar, en elkaar steunen in alles, dan heb je helemaal geen behoefte aan eigenbelang...

Las laats ergen ook over EQoftewel Emotional Quotient. Het dus goed aanvoelen van anderen, stelt je dus in staat om rekening met anderen te houden, en het is bewezen dat mensen met een hoog EQ, veel meer kans hebben op een succesvol leven dan mensen die dat niet hebben....

En dat verhaaltje over dieren dat klopt niet helemaal, zij zijn in staat om de natuur in evenwicht te houden, maar dat is ff offtopic.....

pi_697181
Hmmmm, tis een beetje stil hier geworden.
Heeft niemand meer iets toe te voegen?

Trouwens ik heb nog een vraagje Ettepet.

Hoe kom je aan die zin?

Zou graag willen weten waar je die vandaan hebt, want het heeft me wel aan het denken gezet...

Dus zou leuk zijn als ik daar antwoord op kreeg.

Groetjes,

XthinkZ

zondag 28 januari 2001 @ 17:59:24 #37
5981 Ettepet
pi_698147
quote:
Op 28 januari 2001 02:23 schreef XTHinkz het volgende:
Hoe kom je aan die zin?
Je bedoelt mijn 'voetnoot'? (of wat was het woord ook alweer)

Die heb ik van iemands toilet-prikbord. Als je deze interessant vindt, denk ik dat je daar wel een uurtje op het toilet blijft rondhangen..

Was afgelopen dagen ziek, en had daarom niet voldoende energie om een heldere reactie te geven op jouw mailtje. Komt nog.

Iets met: definitie van 'goed' en 'slecht'; babies/kleine kinderen; en nog meer..

pi_699427
quote:
Op 28 januari 2001 17:59 schreef Ettepet het volgende:
Je bedoelt mijn 'voetnoot'? (of wat was het woord ook alweer)

Die heb ik van iemands toilet-prikbord. Als je deze interessant vindt, denk ik dat je daar wel een uurtje op het toilet blijft rondhangen..

Was afgelopen dagen ziek, en had daarom niet voldoende energie om een heldere reactie te geven op jouw mailtje. Komt nog.

Iets met: definitie van 'goed' en 'slecht'; babies/kleine kinderen; en nog meer..

Hoi Ettepet!

Kijk dat vindt ik nou heeeeel interessant.
Dus als je wilt graag.

Alvast bedankt!

Groetjes!

pi_710303
helaas is het niet zo dat wij in zo'n mooie wereld leven waarin iedereen alles kan delen en goed met de bronnen en middelen kan omgaan. IN de kibutch (israel) gaat dit ook goed. Was dit zo dan hadden wij geen geld nodig. Mensen kunnen niet met geld omgaan. Ze zijn niet filosofisch/ intellectueel en psychisch op zo'n niveau dat wij zo'n mooie wereld kunnen hebben. Zolang dat zo is maakt het niet uit of de een de ander met geld afbluft of met het hebben van een mooier berevel. het probleem ligt dus niet bij het geld, maar bij de menselijke aard.
the man has spoken
pi_710390
quote:
Op 01 februari 2001 11:37 schreef DANTHEMAN het volgende:
helaas is het niet zo dat wij in zo'n mooie wereld leven waarin iedereen alles kan delen en goed met de bronnen en middelen kan omgaan. IN de kibutch (israel) gaat dit ook goed.
Is wat kortzichtig: in een kibboets delen de mensen alles met elkaar...binnen de kibboets. Daarbuiten wordt er neits gedeeld. Het is namelijk nogal makkelijk delen als er toch overal genoeg van is.

Het klinkt misschien wat kortzichtig, ik weet namelijk ook best dat er in de kibboets door iedereen hard gewerkt wordt en niemand meer heeft wat hij nodig heeft. Maar als ik in de buurt van de Dode Zee een dor landschap zie, waar arme mensen (vaak Palestijnen) ploeteren om een bestaan en in het midden van de woestenij ligt een volledig geirrigeerde oase die kibboets heet (met zwembad en de schaduw van bomen), dan denk ik niet meteen aan de 'eerlijk delen' mentaliteit van de bewoners...

pi_712002
Verdringing is toch een vorm van onwetendheid? Je verdringt iets (mishandeling, misbruik of wat dan ook). Je weet niet hoe je ermee om moet gaan. Deels is dit ook een fysische reactie, de hersenen en het lichaam hebben allerlei afweermechanismen voor dit soort trauma's.

Waarom verdringen mensen het? Omdat het ze het niet weten of het niet willen weten, dus kom je terug op negeren. Waarom negeer je iets? omdat je bang voor iets bent misschien? Je sluit je af in een gedrag dat voor je veilig is, ook al is dat keihard.

Misschien zijn deze mensen wel bang voor de waarheid. De waarheid dat ze zijn misbruikt, geslagen (noem wat op)en dat ze dat niet aankunnen, de hersenen willen hier ook niet aan en gaan het verdringen. Ik denk dat de ware wortel van het kwaad ANGST is. Je kan heel veel onmenselijk gedrag verklaren door de angst die de mensen hebben voor zichzelf.

De vicieuze cirkel waar Xthinkz het over had speelt hier een grote rol in. ik ben geen expert op het gebied van de psyche, dus als iemand meer weet over het ingewikkelde labyrint van de menselijke geest, dan hoor ik het graag en ik wil graag weten of ik misschien in de buurt zit met mijn theorietjes. Op basis hiervan ben ik dus tot de conclusie gekomen dat Angst de wortel van al het kwaad is.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik over wil brengen, dit is inderdaad complexe materie wat de nodige beschouwing verdient!

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 01-02-2001 20:13]

pi_712200
Ik vind niet dat geld alleen maar kwaad doet. Het ligt aan de mensen zelf en er zijn nu eenmaal veel mensen op de wereld die meer kwaad dan goed in zich hebben.
Ik zelf kan uren zitten dagdromen over wat ik met een paar miljoen gulden zou doen. Als ik dan een luttel bedrag heb uitgegeven aan dingen voor mijzelf, zou een ander groot deel van het geld naar geliefden en goede doelen gaan.
Maar misschien is dat van de regen in de drup, want dan zou ik met mijn geld dingen goed maken die anderen kapot gemaakt hebben voor geld.
  vrijdag 2 februari 2001 @ 14:26:16 #43
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_713808
Het is ook een beetje kip-en-ei-discussie geworden: is het nu de mens of het geld dat slecht doet? Het antwoord is: het is de mens die handelend optreedt dus voor elke foute handeling moet de mens als eindverantwoordelijke optreden, maar het is (onder andere) het geld dat mensen in staat stelt hun eigen morele grenzen te overschrijden. Geld is het vuur van de moderne maatschappij: onmisbaar en destructief tegelijk. Het is dus geen zwart-wit keuze (schaf af of onderwerp je eraan) die je moet maken maar het gaat erom dat je op een evenwichtige en eerlijke manier met geld om kan gaan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_713844
Wat kan je het toch altijd mooi verwoorden Ringo
pi_714473
quote:
Op 01 februari 2001 20:11 schreef zodiakk het volgende:
Verdringing is toch een vorm van onwetendheid? Je verdringt iets (mishandeling, misbruik of wat dan ook). Je weet niet hoe je ermee om moet gaan. Deels is dit ook een fysische reactie, de hersenen en het lichaam hebben allerlei afweermechanismen voor dit soort trauma's.

Waarom verdringen mensen het? Omdat het ze het niet weten of het niet willen weten, dus kom je terug op negeren. Waarom negeer je iets? omdat je bang voor iets bent misschien? Je sluit je af in een gedrag dat voor je veilig is, ook al is dat keihard.

Misschien zijn deze mensen wel bang voor de waarheid. De waarheid dat ze zijn misbruikt, geslagen (noem wat op)en dat ze dat niet aankunnen, de hersenen willen hier ook niet aan en gaan het verdringen. Ik denk dat de ware wortel van het kwaad ANGST is. Je kan heel veel onmenselijk gedrag verklaren door de angst die de mensen hebben voor zichzelf.

De vicieuze cirkel waar Xthinkz het over had speelt hier een grote rol in. ik ben geen expert op het gebied van de psyche, dus als iemand meer weet over het ingewikkelde labyrint van de menselijke geest, dan hoor ik het graag en ik wil graag weten of ik misschien in de buurt zit met mijn theorietjes. Op basis hiervan ben ik dus tot de conclusie gekomen dat Angst de wortel van al het kwaad is.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik over wil brengen, dit is inderdaad complexe materie wat de nodige beschouwing verdient!

(heb bij deze edit veel zinsconstructies verbeterd, en wat meer aangepast)

Ik vindt dat je dit heel goed verwoord hebt Zodiak, en dat je heel erg in de buurt zit. Je hebt me weer wat meeraan het denken kunnen zetten.

De angst wordt naar mijn mening vaak veroorzaakt door een gebeurtenis.

Vaak door gedachten die als eind conclusie hebben dat iets voor jou heel nadelig kan uitpakken, wat het is dat weet je niet, dus dat is eigenlijk gebrek aan kennis.
Niet weten wat je vooruitzichten zijn, of juist gebrek aan kennis in je verleden, waarom een bepaalde persoon jou iets aangedaan heeft.
De mate waarin het zich later zal gaan uiten, heeft uiteindelijk met je verleden te maken.

Als je iets van de vicieuze cirkel zou begrijpen, zou je dus veel kunnen achterhalen. En je in staat stellen eruit te stappen.
Wat dus weer een groot deel van het gat in je kennis kan wegnemen, en een groot deel van je onzekerheid kan wegnemen.

Door verdringen raak je dus veel kennis in je leven kwijt, en dus een groot deel van jezelf, je puzzel.....
Maar als je niks verdringt, ben je later sneller in staat om de "puzzel" op te losssen. Het waarom...
(voor alle mensen die zichzelf hebben gevonden, zullen waarschijlijk wel weten wat ik bedoel).

Het is dus niet voor niets dat mensen zich op latere leeftijd zijn kwijtgeraakt. Als ze in een periode van rust terecht komen, en gaan nadenken over hun leven.

Het verdringen van bepaalde situaties, dat ergens begonnen is in je verleden, veroorzaakt dus een groot gedeelte van je onzekerheid, wat uiteindelijk een goede voedingsbodem zal zijn voor latere angsten.

Vernedering kan op jonge leeftijd het gevoel van eenzaamheid creeeren, dat je helemaal alleen bent op de wereld, dat de wereld oneerlijk in elkaar zit, dat niemand je kan helpen.
Vaak veroorzaakt dit de gedachte dat je alles zelf moet doen, en dat je dus nooit hulp moet aanemen van anderen dat niemand je kan helpen.....
Want als je hulp aanneemt ben je zwak. En met zwak zijn, daar kom je nergens, mee. Door alles zelf te willen oplossen zullen deze personen veel verdriet veroorzaken, want over veel van hun handelingen zullen niet worden gediscussieerd, en elke vorm van hulp of oplossing die ze niet zelf hebben bedacht, zal worden genegeerd.

Grote eenzaamheid in het verleden kan op later leeftijd als gevolg hebben, dat relaties heel erg uit de hand lopen, alleen maar omdat je bang bent at de ander je wilt verlaten en dit niet wilt accepteren, (onbewust komt dat gevoel van eenzaamheid/pijn weer naar boven wat je eigenlijk je hele leven met je meedraagt).
Dit kan dus hele erge vormen van jaloezie veroorzaken, of erger nog vernedering, intimidatie, agressie en/of mishandeling.

De onzekerheid die je veroorzaakt bij de ander zorgt er bijna altijd voor dat de ander niet in staat is voor zichzelf op te komen.
Degene die dit gedrag uit, weet dat onbewust wel, want die heeft dit vroeger meestal ook in een bepaalde vorm meegemaakt.

In veel gezinnen zijn kinderen ook vaak slachtoffer van "de man" in het gezin, iemand die zijn gezin leidt met "de harde hand" en zich zogenaamd rechtvaardig vindt.

Zulk gedrag vindt ik op geen enkele manier gerechtvaardigd. Deze kinderen zijn vaak personen die heel geschikt zijn voor de vicieuze cirkel, (laten we het dan helemaal niet hebben over incest......)
De controle die meestal de vader uitoefende, ging dit ten kostte van zijn gezin.

Maar, wel als de kinderen bij niemand terecht kunnen, en al die pijn in zichzelf gaan hebben opgehoopd, en zich afsluiten van de buitenwereld.

Iemand die jarenlang pijn is gedaan, zal niet goed meer in staat zijn, zijn gevoelens op een positieve manier te sturen....

Dit autoritaire gedrag van de man zal alleen maar erger worden als de vrouw besluit de man te verlaten, als ze diep in haar hart weet dat hij niet goed is voor haar, maar de onzekeheid die haar vaak wordt opgelegd, en het idee dat ze van hem "houdt" of eigenlijk niemand anders heeft, want voor velen is eenzaamheid heel moeilijk, en als je daarbij ook nog eens gemanipuleerd wordt.......

Vrouwen hebben vaak ook geen uitweg........
Daarom vindt ik ook vaak dat vrouwen beter moeten behandelt worden, en moeten worden gesteund om meer zelfvertrouwen te krijgen, zodat ze beter in staat zijn om voor zichzelf op te komen.

Zelfvertrouwen stelt iemand in staat te zijn , de juiste keuzes te maken. ..

Gebeurtenissen vooral op jonge leeftijd, kunnen dus een hele grote maar onbewuste impact op je gedrag hebben, en zolang je dus niet begrijpt waarom mensen iets doen, zal je ook minder in staat zijn om er iets tegen te doen..

Als later je in zo'n soortgelijke situatie zal komen, die de zelfde gevoelens oproepen, zul je dus vaak heel preventief gedragen omdat je het niet nog een keer zoiets laat gebeuren, hierdoor kan dus een vorm van egoisme/koppigheid of zelfs agressie ontstaan, alleen maar omdat je zelf situaties ondercontrole wilt hebben.

Je wilt de macht hebben, die je in je jeugd of bepaalde situatie niet gehad hebt. Daarom hebben mensen vaak de neiging om niet naar iemand anders te luisteren.

En ik kom er dus net achter dat dus Pijn de oorzaak is van al het kwaad.

Of nog veel beter gezegd: De angst voor pijn die je ooit eerder hebt gehad. en hoe erger deze was, of langduriger......

Vaak is de angst om deze pijn nog een keer mee te maken al voldoende om alleen maar aan jezelf tedenken. Om met niemand anders meer rekening te kunnen houden.
Dit, en onwetendheid, en de eigenschap om dingen te negeren, is de voeding voor de mens om anderen pijn te doen.

Niet weten hoeveel pijn je een ander kan aandoen......niet met je eigen pijn kunnen om gaan....

Negeren, is uiteindelijk een gevolg, die je kan kan oplossen door open te staan voor dingen.

Door uiteindelijk de pijn die in je verleden is aangedaan, te achterhalen, en het te verwerken, zul je beter in staat zijn om anderen aan te voelen, en in staat zal zijn om anderen geen pijn te doen.
Meer in staat aan te voelen wat goed of slecht is, omdat je kan aanvoelen hoeveel pijn de anderzal aangedaan worden, en de keuze maken tussen goed of slecht of slecht is.

Mensen die anderen manipuleren maken misbruik van de eigenschap om dingen aan te voelen, deze mensen laten express de ander aanvoelen hoeveel pijn iets bij hun doet, zodat deze niet in staat is een juiste keuze te maken, er wordt dan ingespeeld op iemands schuldgevoel en onzekerheid wat je met die schuldgevoel aanmoet.

Ik wil dus bij deze zeggen, dat als iemand heel sterk probeert in te spelen op je schuldgevoel, je hierop niet aan mee moet doen, deze persoon is het niet waard, als zo'n persoon echt iets om je zou geven zou hij/zij dit nooit doen. zulke mensen denken alleen maar aan zichzelf. (veroorzaakt door hun verleden....)

Juist mensen die veel dingen verdringen/negeren zullen vaak niet in staat zijn over bepaalde situaties na te denken, en over de gevolgen ervan, deze mensen zullen ook vaak een erg impulsief gedrag hebben, en er moeilijk van te overtuigen dat ze er wat aan moeten doen. Niet zolag ze beseffen waarom ze zo zijn geworden, dat hebben ze juist verdrongen........

Dus alleen als je in staat bent de pijn uit je verleden aan te gaan, alles weer naarboven te gaan, dan pas ben je in staat jezelf te helpen. Dan pas ben je in staatanderen geen pijn meer te doen.
Dan pas zal je weer in staat jezelf te kunnen zijn.

Dat is dus ook een hele goede reden om voor iemand op te komen die gepest wordt. Zo'n persoon staat vaak machteloos, is onzeker en weet niet wat het tegen dit gedrag kan doen. En als niemand helpt, (er is altijd iemand in de buurt die wat aan zo'n situatie kan doen, maar meestal doen ze het niet...)

Veel onzekere mensen die veel gepest zijn, merken later dat agressief gedrag wel eens kan helpen, dat mensen je met rust kunnen laten....

Vaak zullen ze vanaf dat moment dit gedrag vaker gebruiken om iets te bereiken...

Eigenlijk bereik je er dus helemaal niets mee dan dat je mensen pijn doet, ongelukkig maakt, onbegrip ontvangt en eigenlijk diep van binnen jezelf ongelukkig maakt, em als je ongelukkig bent, ben je niet in staat anderen gelukkig te maken...........en nog erger, dat je dan een deel bent van de vicieuze cirkel...

Tjonge, dit gaat wel heel diep.

Denk dat ik en beetje in een vicieuze cirkel aan het denken ben.
Tja,dat krijg je als je een vicieuze cirkel wilt proberen uit te leggen.

Ik hoop dat dit wat meer duidlijkheid kan scheppen,
begrijpen we het nog een beetje?
Wilt er iemand een reactie hierop geven?

Ik hoor/lees het wel.

Greetz,

XthinkZ

[Dit bericht is gewijzigd door XTHinkz op 03-02-2001 02:51]

pi_714686
quote:
Op 02 februari 2001 17:40 schreef XTHinkz het volgende:
976 woorden
Holy shit, XThinkz wat een monsterpost.

976 woorden, heb helaas nu geen tijd om er diep op in te gaan, maar ik ga zeker nog wel reageren..

[edit] Nou ik denk dat er verder weinig is toe te voegen van mijn kant, ik kan je alleen maar gelijk geven[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 02-02-2001 22:00]

pi_715256
quote:
Op 02 februari 2001 19:08 schreef zodiakk het volgende:
Holy shit, XThinkz wat een monsterpost.

976 woorden, heb helaas nu geen tijd om er diep op in te gaan, maar ik ga zeker nog wel reageren..

je ze hebt toch niet lopen tellen he?

[Dit bericht is gewijzigd door XTHinkz op 03-02-2001 01:31]

pi_1655719
quote:
Op woensdag 24 januari 2001 12:21 schreef Party-pooper het volgende:

Ja dat klopt

Mja logisch. De mens is ook de bedenker van het begrip slecht. Zonder de mensheid zou er ook geen "slechts" op de wereld zijn. Alleen een hele zooi gebeurtenissen.
pi_1674937
Ik denk dat uiteindelijk macht de root of all evil is. Geld is slechts een middel om die macht te bewerkstelligen. (net als de meeste godsdiensten: deze zijn in beginsel niet slecht, maar sommige mensen gebruiken het als middel om macht te krijgen over mensen; en dit hoeven niet alleen maar fundamentalisten te zijn)

Iig het ziet er naar uit dat het steeds erger wordt met de drang om geld te hebben, het verdrijft onze normen en waarden.. dit zie je vooral in de muziek, de echt artistieke muziek maakt plaats voor de commercieel georentieerde muziek: bijv. muziek die vol zit met marketing elementen. Dit is natuurlijk niets nieuws, maar het lijkt wel of het de laatste jaren een stuk erger is geworden.

Ook het aantal covers die je ziet, is flink toegenomen. De meeste covers zijn dan ook meestal verkrachtingen van het origineel.... oops nu ben ik off-topic bezig, sorry

Bottom line:

Money is one the means of the evil, the thirst for power is the root of all evil and the people are the carriers of the evil

[Dit bericht is gewijzigd door STING op 19-09-2001 09:00]

pi_1676745
The lack of money is the root of all evil...
I´m back.
pi_2142910
quote:
Op dinsdag 23 januari 2001 16:54 schreef Schorpioen het volgende:
Theoretische onzin

Reacties?

Leg dan eens uit, oh grote Schorpioen, hoe jij de wereldeconomie/handel/leven draaiende wilt houden zonder geld of een ander ruilmiddel?

Ik ben erg benieuwd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')