abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2003 @ 23:39:43 #1
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_10019994
Waarom gebeurd dit. Privacy? Je hebt niet zo veel aan een kenteken. Ik zie 100en kentekens per dag..
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  vrijdag 25 april 2003 @ 23:42:28 #2
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_10020065
Ik zie er ook honderden per dag. Sommige vervelende klanten herken ik enkel aan het kenteken wat voorbij komt.

Ik vraag me ook af wat je nou eigenlijk met een kenteken kan.

In de file plakken we ze toch ook niet af?

Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_10020077
het mag niet omdat het in de wet staat
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_10020103
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:43 schreef Wisp het volgende:
het mag niet omdat het in de wet staat
Ow? Waar/wat staat daar dan?
Over kentekens afbeelden dan natuurlijk.
  vrijdag 25 april 2003 @ 23:46:24 #5
51699 Sleepie
What's in a nickname?
pi_10020138
Op auto-forums doet men het ook vanwege het kleine risico dat iemand via het kenteken ook je adres zou kunnen achterhalen.
En dat kan natuurlijk interessant zijn als je op zo'n forum net trots post dat je je nieuwe dure ICE installatie hebt ingebouwd....
~ Respect is Everything ~
  vrijdag 25 april 2003 @ 23:51:51 #6
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_10020249
Stel dat ik een speciale auto wil jatten. Dan ga ik toch gewoon naar een club dag van dat merk??? Dus wat maakt het uit. Dat weg halen van je kenteken vind ik zo een onzin. Gaat ECHT nergens over.

Stel ik wil een Ferrari dan ga ik naar italia zandvoort kan ik ze zo uit zoeken.

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_10020256
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:44 schreef Light het volgende:
Ow? Waar/wat staat daar dan?
Over kentekens afbeelden dan natuurlijk.
Weet het artikel zo niet uit me hoofd, maar het heeft met privacywetgeving te maken. Als jou foto met kenteken ergens in een blad staat weet iedereen dat jij op die plek bent geweest, dat kan in sommige situaties niet zo gunstig uitkomen, daarom is die wet er
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_10020295
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:46 schreef Sleepie het volgende:
Op auto-forums doet men het ook vanwege het kleine risico dat iemand via het kenteken ook je adres zou kunnen achterhalen.
En dat kan natuurlijk interessant zijn als je op zo'n forum net trots post dat je je nieuwe dure ICE installatie hebt ingebouwd....
Make sense.
Maar bij FBTO maken ze het wel heeeeeeeeeeeeel erg makkelijk, namelijk, kenteken invullen van je te verzekeren auto-in-spe , en voila, daar krijg je al precies de auto gegevens, dus een valse advertentie (ja meneeer, een GTX valt al snel door de mand (maak daar maar een TX van...)
...ik wil geen begrafenisverzekering, ik wil graag dat iedereen echt treurig is wanneer ik overlijd
  Redactie Frontpage vrijdag 25 april 2003 @ 23:55:05 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_10020312
nee het heeft niets met privacy te maken. Het kenteken is nl. eigendom van de Nederlandse Staat.

Vroeger haalde men dit weg om de volgende reden; stel jij hebt net zo'n mooie 205 als ik gekocht in Duitsland. Je ziet mij (bovenin Friesland) met die kentekenplaten, kopieerd die en rijdt vervolgens onderin Limburg als een mongool rond.

Tegenwoordig kan dit niet meer want kentekenplaten worden alleen op vertoon van kentekenbewijs gemaakt.

Ergo: het is niet meer nodig je kenteken te verbergen.

'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_10020342
Ik kan gegevens opvragen bij het RDW dus ik weet zo iemands adres en verzekerings geschiedenis (als ik zou willen, en dat wil ik niet).

Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit blurren omdat het van de wet niet mag.....

zaterdag 26 april 2003 @ 00:01:11 #11
28816 erikvw
17e is binnen, op naar de 18e
pi_10020417
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:54 schreef Argenta het volgende:

[..]

Make sense.
Maar bij FBTO maken ze het wel heeeeeeeeeeeeel erg makkelijk, namelijk, kenteken invullen van je te verzekeren auto-in-spe , en voila, daar krijg je al precies de auto gegevens, dus een valse advertentie (ja meneeer, een GTX valt al snel door de mand (maak daar maar een TX van...)

uhm...waar dan?
Auto: paardenkracht toevertrouwd aan ezels.
pi_10020715
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 00:01 schreef erikvw het volgende:

[..]

uhm...waar dan?

OP www.ohra.nl
pi_10020722
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:56 schreef WimP het volgende:
Ik kan gegevens opvragen bij het RDW dus ik weet zo iemands adres en verzekerings geschiedenis (als ik zou willen, en dat wil ik niet).

Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit blurren omdat het van de wet niet mag.....

en je bent niet de enige... ik kan het ook, vind het goed dat mensen
het onleesbaar maken.. heeft niemand wat mee te maken.
  zaterdag 26 april 2003 @ 01:21:33 #15
51699 Sleepie
What's in a nickname?
pi_10021847
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 00:16 schreef Light het volgende:

[..]

OP www.ohra.nl

Inderdaad, die site lepelt zo merk en type op.
Je voert het wel zelf bewust in, maar je kunt hier dus ook zomaar wat kentekens gaan intypen en kijken wat voor auto erbij hoort.
(Wel "leuk" trouwens voor alle die dikke BMW en Mercedes bezitters die geen typeplaatje op hun auto laten zetten....zo is het altijd nog na te zoeken)
~ Respect is Everything ~
  zaterdag 26 april 2003 @ 01:29:28 #16
11875 beany
Qui ni fucis est, penis est
pi_10021935
quote:
Op vrijdag 25 april 2003 23:56 schreef WimP het volgende:

Volgens mij kan dat dus NIET. Dat zou recht tegen de privacy wet ingaan...

Als je nagaat dat RDW providers(dat zijn bedrijven die electronische toegang bieden naar de RDW toe voor garages: www.a2sp.nl, www.rdc.nl) niet eens de tenaamstelling data mogen zien, waarom zou jij dan zomaar een adres bij een kenteken op kunnen vragen? Tot op heden mogen tenaamstellingen ALLEEN via een SSL connectie gedaan worden. En die connectie ligt dus rechtstreeks tussen de garage en de RDW, de versleutelde data loopt over het netwerk van de RDW provider.

Maar als je het echt zeker weet: 42-GN-DJ, de koffie staat klaar...

Wees niet kritisch, praat met de menigte mee en val vooral niet op, alleen dan ben je welkom...
  zaterdag 26 april 2003 @ 09:52:04 #17
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_10024051
stel je hebt een mooie auto/motor. je zet hem op internet en lult er een verhaaltje bij. specs. enz.
eventuele dieven hebben het dan makkelijk, ze zoeken een mooie auto/motor op, adhv het het kenteken komen ze erachter waar de machine staat en een uurtje later staat hij er niet meer..........
Kortom als je kenteken laat staan word het voor dieven wel heel erg simpel. net zoiets als een showroom dus.....
Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_10024067
Volgens mij gaat het er meer om dat je adresgegevens te achterhalen zijn dmv een kenteken, en dat mag dus niet volgens de wet.
pi_10024142
Aangezien een foto geen gegevensbestand is, is er ook geen enkele wettelijke regel betreffende het wel of niet afbeelden van een nummerbord. Het afdekken ervan is dus een puur individuele keuze van de persoon of organisatie die een foto publiceert.
  zaterdag 26 april 2003 @ 13:59:57 #20
25953 JWD
Renault Sport Spider
pi_10026951
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 01:21 schreef Sleepie het volgende:
(Wel "leuk" trouwens voor alle die dikke BMW en Mercedes bezitters die geen typeplaatje op hun auto laten zetten....zo is het altijd nog na te zoeken)
Werkt niet helemaal zo leuk, ze geven alleen merk/type aan... maar meestal laten ze de plaatjes weg van welk type motor er in ligt (S320, X5 3.0, etc) maar dat krijg je dus niet te zien bij Ohra.
'Uw maandpremie voor de BMW X5 op basis van een eigen risico van ¤'
That's all....
1999 Renault Sport Spider - 200 pk - 890kg - 0-100 in 6,2 sec - Top 225 Km/h
  zondag 27 april 2003 @ 02:22:49 #21
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10039364
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 01:29 schreef beany het volgende:

[..]

Als je nagaat dat RDW providers(dat zijn bedrijven die electronische toegang bieden naar de RDW toe voor garages: www.a2sp.nl, www.rdc.nl) niet eens de tenaamstelling data mogen zien, waarom zou jij dan zomaar een adres bij een kenteken op kunnen vragen? Tot op heden mogen tenaamstellingen ALLEEN via een SSL connectie gedaan worden. En die connectie ligt dus rechtstreeks tussen de garage en de RDW, de versleutelde data loopt over het netwerk van de RDW provider.

Maar als je het echt zeker weet: 42-GN-DJ, de koffie staat klaar...

Dit kan dus WEL. En nee, jouw kenteken opvragen doe ik dus NIET, omdat dit inderdaad tegen de privacy wetgeving ingaat. Als ik zou willen kan ik aan de hand van jouw kenteken er zelfs achter komen of je ooit in aanraking met de politie bent geweest en kan ik zelfs jouw sofinummer achterhalen.
pi_10039493
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 01:29 schreef beany het volgende:

[..]

Jawel hoor, het kan wel als je toevallig bij de RDW werkt of als je (zoals ik) toevallig iemand héél goed kent die daar werkt. Maar inderdaad; het mag dus absoluut niet! Als ze daar achter komen staat die kennis van me dus wel meteen op straat!
pi_10039624
ik doe het alleen maar om te voorkomen dat het topic verneukt wordt door kwezels die zeiken dat de kentekens niet blurred zijn ...

voor de rest zal het mij een gore rotzorg wezen dat mensen kunnen checken waar ik woon, waar ik ben geweest, hoe duur de auto was waar ik in mag rijden (13K ) enz enz enz.

donderdag 1 mei 2003 @ 12:20:03 #24
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_10128536
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 13:59 schreef JWD het volgende:

[..]

Werkt niet helemaal zo leuk, ze geven alleen merk/type aan... maar meestal laten ze de plaatjes weg van welk type motor er in ligt (S320, X5 3.0, etc) maar dat krijg je dus niet te zien bij Ohra.
'Uw maandpremie voor de BMW X5 op basis van een eigen risico van ¤'
That's all....

Maar bij http://www.a2sp.nl is het wel te zien.
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
pi_10130458
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 12:20 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Maar bij http://www.a2sp.nl is het wel te zien.

En als er nou ook nog ergens een public versie is waarbij je niet hoeft te registreren, en wel meer dan 3 per dag kan opvragen zou het helemaal leuk zijn :-) 'k Heb er nu 3 gehad, waarvan twee onbekend, maar die ene die doorkwam klopte precies.
  donderdag 1 mei 2003 @ 14:38:39 #26
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10132030
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 13:45 schreef JF_ het volgende:

[..]

En als er nou ook nog ergens een public versie is waarbij je niet hoeft te registreren, en wel meer dan 3 per dag kan opvragen zou het helemaal leuk zijn :-) 'k Heb er nu 3 gehad, waarvan twee onbekend, maar die ene die doorkwam klopte precies.

a2sp heeft ook een systeem waarbij je een url aanroept, en vervolgens krijg je een XML bestandje terug met de voor jou relevante informatie...
Leuk spul... Aan de hand van je ip kunnen ze informatie open zetten of afsluiten.
Echter nooit de persoonsgegevens van de kentekenhouder.
Daarvoor moet je echt bij het RDW zijn...

Bij de weg (heb ik altijd al willen weten sinds ik met automotive klanten bezig ben), zijn er instanties of bedrijven die de RDW-database in licentie kunnen gebruiken (dus een lokale kopie mogen hebben)?
Of is het echt alleen mogelijk om die database centraal in te kijken ?
(en dan bedoel ik dus de database met persoonsgegevens, en niet de merk/type/uitvoering, want die hebben we zelf ook )

[Dit bericht is gewijzigd door Gabberhead op 01-05-2003 14:48]

Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  donderdag 1 mei 2003 @ 14:43:04 #27
42376 aierwin
callto://aierwin
pi_10132151
quote:
Op zondag 27 april 2003 02:22 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Dit kan dus WEL. En nee, jouw kenteken opvragen doe ik dus NIET, omdat dit inderdaad tegen de privacy wetgeving ingaat. Als ik zou willen kan ik aan de hand van jouw kenteken er zelfs achter komen of je ooit in aanraking met de politie bent geweest en kan ik zelfs jouw sofinummer achterhalen.

* aierwin denkt: Z.v.C. werkt bij de RDW..
bla bla... ik ben te links voor fok! --- jaja ook ik blog
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:29:57 #28
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_10133325
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:38 schreef Gabberhead het volgende:

[..]
Bij de weg (heb ik altijd al willen weten sinds ik met automotive klanten bezig ben), zijn er instanties of bedrijven die de RDW-database in licentie kunnen gebruiken (dus een lokale kopie mogen hebben)?
Of is het echt alleen mogelijk om die database centraal in te kijken ?
(en dan bedoel ik dus de database met persoonsgegevens, en niet de merk/type/uitvoering, want die hebben we zelf ook )

volgens dit bericht wel:
https://portal.a2sp.nl/home/naw

Al wordt het misschien iets dichtgezet. Maar dit bedrijf levert dus die gegevens wel, zij het met enige discretie.

donderdag 1 mei 2003 @ 19:49:42 #29
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10139861
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 14:43 schreef aierwin het volgende:

[..]

* aierwin denkt: Z.v.C. werkt bij de RDW..

nope
  donderdag 8 mei 2003 @ 16:56:09 #30
11875 beany
pi_10301115
quote:

[..]

Mag ik vragen hoe je hier bij komt dan? Wie of wat zegt dat iedereen NAW gegevens kan opvragen bij de RDW?

Of bedoel je dat JIJ persoonlijke gegevens op kan vragen vanwege je werk of zo?

NAW, sofi nummer en of je wel eens in aanraking bent geweest met de politie zijn privacy gevoelige gegevens en kan dus NIET zomaar door iedereen worden aangevraagd. Zou toch belachelijk zijn als dat wel zou kunnen?

edit: overigens hoor ik wel vaker mensen dat ze wel even wat gegevens kunnen opzoeken aan de hand van een kenteken. Maar als het puntje bij paaltje komt kunnen ze dat dus NIET. Dus kom maar op!

Wees niet kritisch, praat met de menigte mee en val vooral niet op, alleen dan ben je welkom...
pi_10301338
quote:

[..]

Dit kan dus WEL.

Op welke legale manier kan jij dit dan?
Ik kan alleen maar bedenken dat je bij de RDW of de politie o.i.d. werkt, en je dus aan de gegevens kan komen door misbruik te maken van faciliteiten op je werk...
Als het niet zo serieus was zou je er om lachen. Sorry dat ik dat deed...
  donderdag 8 mei 2003 @ 17:34:00 #32
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10302028
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:04 schreef Generaal_Foutje het volgende:

[..]

Op welke legale manier kan jij dit dan?
Ik kan alleen maar bedenken dat je bij de RDW of de politie o.i.d. werkt, en je dus aan de gegevens kan komen door misbruik te maken van faciliteiten op je werk...

Hij kan ook bij een verzekeringsmaatschappij werken hoor.
Die kunnen dat soort gegevens ook verkrijgen.

Maar als niemand gelooft dat hij de die gegevens echt kan achterhalen, stel ik hierbij het kenteken van mijn bedrijfsauto ter beschikking.
SV-BV-63
Als je de voorletters en woonplaats van m'n baas weet te achterhalen, dan zeg ik wel of het klopt
Mag je van mij ook nog hier melden hoeveel boetes er sinds december 2000 op dat kenteken zijn gemeld.

Mijn kenteken is toch al te vinden op internet doordat ik een onafgeplakte foto heb gepost

edit: Verder zal het me aan m'n achterwerk oxyderen of je dat kan, ik denk persoonlijk van wel, maar dan hebben we deze discussie tenminste achter de rug...

[Dit bericht is gewijzigd door Gabberhead op 08-05-2003 17:39]

Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
pi_10302081
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:34 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Hij kan ook bij een verzekeringsmaatschappij werken hoor.
Die kunnen dat soort gegevens ook verkrijgen.

Daarom zei ik ook RDW of politie o.i.d....
maar goed, ik ben benieuwd...
Als het niet zo serieus was zou je er om lachen. Sorry dat ik dat deed...
  donderdag 8 mei 2003 @ 17:44:02 #34
8372 Bastard
Persona non grata
pi_10302285
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 01:21 schreef Sleepie het volgende:

[..]

Inderdaad, die site lepelt zo merk en type op.

Sorry maar net getest met mijn kenteken, komt echt niet naar voren.
Ik keek overigs bij verzekering berekenen.
The truth was in here.
  Moderator donderdag 8 mei 2003 @ 17:50:44 #35
18653 crew  D.
pi_10302492
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:44 schreef Bastard het volgende:

[..]

Sorry maar net getest met mijn kenteken, komt echt niet naar voren.
Ik keek overigs bij verzekering berekenen.

gegevens auto van de buuv:

MAZDA 121 1.3I CABRIO TOP

donderdag 8 mei 2003 @ 17:50:58 #36
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10302502
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 16:56 schreef beany het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe je hier bij komt dan? Wie of wat zegt dat iedereen NAW gegevens kan opvragen bij de RDW?

Of bedoel je dat JIJ persoonlijke gegevens op kan vragen vanwege je werk of zo?

NAW, sofi nummer en of je wel eens in aanraking bent geweest met de politie zijn privacy gevoelige gegevens en kan dus NIET zomaar door iedereen worden aangevraagd. Zou toch belachelijk zijn als dat wel zou kunnen?

edit: overigens hoor ik wel vaker mensen dat ze wel even wat gegevens kunnen opzoeken aan de hand van een kenteken. Maar als het puntje bij paaltje komt kunnen ze dat dus NIET. Dus kom maar op!

Al die gegevens die ik heb opgenoemd kunnen inderdaad niet door iedereen worden opgevraagd. Dit heeft inderdaad, zoals je zelf al aan gaf, met de privacy wetgeving te maken. Ik ga hier niet vertellen wat voor werk ik doe ivm met mijn privacy, maar aangezien ik er zelf over begonnen ben kan ik je vertellen dat ik, indien nodig, wettelijk bevoegd ben om die informatie op te vragen.
  Moderator donderdag 8 mei 2003 @ 17:57:26 #37
18653 crew  D.
pi_10302661
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:50 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Ik ga hier niet vertellen wat voor werk ik doe ivm met mijn privacy

Uhh, Rover/MG dealer misschien?
pi_10303002
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:34 schreef Gabberhead het volgende:

[..]
SV-BV-63

dit is het enige wat ik kan vinden RENAULT MEGANE COUPE 1.6e 66KW + nog een chassisnummer, maar verder geen persoonlijke dingen ofzo
2825cc Single Turbo Beast
  donderdag 8 mei 2003 @ 18:25:24 #39
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10303247
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 18:12 schreef Ultimora het volgende:

[..]

dit is het enige wat ik kan vinden RENAULT MEGANE COUPE 1.6e 66KW + nog een chassisnummer, maar verder geen persoonlijke dingen ofzo

Dat kan je zelfs van internet halen, dat boeit niet...

Als je A2SP gebruikt haal je daar het aantal deuren, wielen, cylinders en soort brandstof nog bij...

[Dit bericht is gewijzigd door Gabberhead op 08-05-2003 18:56]

pi_10310454
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 18:12 schreef Ultimora het volgende:

[..]

bij sommigen kun je alles opvragen.....adres alles...
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 9 mei 2003 @ 09:57:21 #41
11875 beany
pi_10313700
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 17:50 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Al die gegevens die ik heb opgenoemd kunnen inderdaad niet door iedereen worden opgevraagd. Dit heeft inderdaad, zoals je zelf al aan gaf, met de privacy wetgeving te maken. Ik ga hier niet vertellen wat voor werk ik doe ivm met mijn privacy, maar aangezien ik er zelf over begonnen ben kan ik je vertellen dat ik, indien nodig, wettelijk bevoegd ben om die informatie op te vragen.

Ok, je kan het dus vanwege je werk. Das een ander verhaal. Dan zijn we het er over eens dat niet iedereen zomaar gegevens op kan vragen.

Overigens is het ook zo dat het verboden is voor jou om kenteken gegevens die prive gegevens bevatten(NAW, boetes etc) op te vragen voor prive doeleinden(eg: om hier te bewijzen dat je daadwerkelijk info kan opvragen). RDW sluit hiervoor stevige contracten af met de partijen waar ze hun data aan leveren! Dus in dat opzicht: kan je nog niks...

vrijdag 9 mei 2003 @ 11:51:39 #42
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10315898
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 09:57 schreef beany het volgende:

[..]

Ok, je kan het dus vanwege je werk. Das een ander verhaal. Dan zijn we het er over eens dat niet iedereen zomaar gegevens op kan vragen.

Overigens is het ook zo dat het verboden is voor jou om kenteken gegevens die prive gegevens bevatten(NAW, boetes etc) op te vragen voor prive doeleinden(eg: om hier te bewijzen dat je daadwerkelijk info kan opvragen). RDW sluit hiervoor stevige contracten af met de partijen waar ze hun data aan leveren! Dus in dat opzicht: kan je nog niks...

Het is inderdaad verboden om die gegevens voor privé doeleinden te gebruiken. Hoewel het wel verleidelijk is om hier privé gegevens te plaatsen aan de hand van de hier genoemde kentekens om zo het bewijs te leveren dat ik aan die info kan komen. Toch zal ik dit niet doen. De kans is natuurlijk klein, maar als ik die gegevens ga opvragen en hier ga plaatsen, dan kan ik daar gezeik mee krijgen als iemand daar werk van zou gaan maken. Afgezien dat ik dan zelf de wet overtreed. En dat risico is het me niet waard. Kortom, bewijs zal je van mij helaas niet zien.

Ik kan je wel vertellen aan de hand van een voorbeeld wat er allemaal mogelijk is om op te vragen. Als bijvoorbeeld een politiewagen achter een auto aan rijd die zij niet helemaal vertrouwen, dan kunnen zij zijn kenteken opvragen via een rechtstreekse verbinding met het RDW. Afgezien dat zij alle gegevens over het voertuig kunnen krijgen en of die nog wel verzekerd is en of de APK nog geldig is, kunnen zij ook zien wie de kentekenhouder is (inclusief adres en postcode) en of de kentekenhouder nog geldboetes heeft openstaan of dat die nog moet zitten. Aan de hand van de naam en geboortedatum van de kentekenhouder kunnen ze verder raadplegen op de persoon via een naamsleutel. Dit staat dan verder los van het RDW. Uit deze gegevens kan naar voren komen of de persoon een gevarenclassificatie heeft ivm de veiligheid van de agenten. Ook kunnen de agenten dan zien of de persoon ooit in het verleden een verdachte van een misdrijf is geweest (hoeft dus niet veroordeeld te zijn), inclusief de datum en het delictsartikel.

vrijdag 9 mei 2003 @ 13:27:28 #43
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10318006
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 23:45 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

bij sommigen kun je alles opvragen.....adres alles...

En dat is dus wel gelul.
Via internet zal je dat niet direct kunnen opvragen.

Wat Z.v.C. zegt over de politie klopt inderdaad. Maar dat had ik ook kunnen vertellen, terwijl ik geen toegang heb tot die informatie.
De meldkamer van de politie kan die informatie bereiken via een afgesloten en beveiligd netwerk.

vrijdag 9 mei 2003 @ 13:44:21 #44
11875 beany
pi_10318426
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 11:51 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Ik kan je wel vertellen aan de hand van een voorbeeld wat er allemaal mogelijk is om op te vragen. Als bijvoorbeeld een politiewagen achter een auto aan rijd die zij niet helemaal vertrouwen, dan kunnen zij zijn kenteken opvragen via een rechtstreekse verbinding met het de RDW. Afgezien dat zij alle gegevens over het voertuig kunnen krijgen en of die nog wel verzekerd is en of de APK nog geldig is, kunnen zij ook zien wie de kentekenhouder is (inclusief adres en postcode) en of de kentekenhouder nog geldboetes heeft openstaan of dat die nog moet zitten. Aan de hand van de naam en geboortedatum van de kentekenhouder kunnen ze verder raadplegen op de persoon via een naamsleutel. Dit staat dan verder los van het RDW. Uit deze gegevens kan naar voren komen of de persoon een gevarenclassificatie heeft ivm de veiligheid van de agenten. Ook kunnen de agenten dan zien of de persoon ooit in het verleden een verdachte van een misdrijf is geweest (hoeft dus niet veroordeeld te zijn), inclusief de datum en het delictsartikel.

Klein detail: een politiewagen staat helemaal niet in contact met de RDW, maar dat doet de meldkamer. Een politie wagen kan via een data connectie of via spraak de gegevens via de meldkamer ontvangen.

Tevens is het zo dat de RDW geen informatie heeft met betrekking tot de eigenaar van de wagen. Wel NAW uiteraard, maar niet of de persoon gevaarlijk is. APK datum en verzekerings gegevens komen overigens ook bij de RDW vandaan.

De RDW houd overigens wel bij of een voertuig gestolen is of niet. Dit is namelijk noodzakelijk, want wanneer een voertuig in bedrijfsvoorraad geplaatst wordt, of ten naam gesteld wordt moet dat tegen gehouden kunnen worden indien het voertuig gestolen is. Al ziet de garage houder alleen dat de actie niet mogelijk is, niet de reden(er kunnen meerdere redenen zijn waarom een in bedrijfsvoorraadname of tennaamstelling niet mag/kan). Dus zelfs een garage houder wordt zoveel mogelijk afgeschermd van wat er met een auto, of persoon aan de hand is.

vrijdag 9 mei 2003 @ 15:27:54 #45
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10321263
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 13:44 schreef beany het volgende:

[..]

Klein detail: een politiewagen staat helemaal niet in contact met de RDW, maar dat doet de meldkamer. Een politie wagen kan via een data connectie of via spraak de gegevens via de meldkamer ontvangen.

Tevens is het zo dat de RDW geen informatie heeft met betrekking tot de eigenaar van de wagen. Wel NAW uiteraard, maar niet of de persoon gevaarlijk is. APK datum en verzekerings gegevens komen overigens ook bij de RDW vandaan.

De RDW houd overigens wel bij of een voertuig gestolen is of niet. Dit is namelijk noodzakelijk, want wanneer een voertuig in bedrijfsvoorraad geplaatst wordt, of ten naam gesteld wordt moet dat tegen gehouden kunnen worden indien het voertuig gestolen is. Al ziet de garage houder alleen dat de actie niet mogelijk is, niet de reden(er kunnen meerdere redenen zijn waarom een in bedrijfsvoorraadname of tennaamstelling niet mag/kan). Dus zelfs een garage houder wordt zoveel mogelijk afgeschermd van wat er met een auto, of persoon aan de hand is.

Een politiewagen kan wel rechtstreeks in contact komen met de RDW zonder tussenkomst van de meldkamer. Namelijk door middel van Mobipol: http://www.minjust.nl/b_organ/npc/voertuig/actueel/nieuws_01-08-01_ito.htm
http://www.serc.nl/resources/producten/seminars/eai/Roggekamp.PDF

Wat betreft de informatie wat waar vandaan komt zal je vast wel gelijk hebben. Daar hou ik me dan ook niet mee bezig. Ik zelf hoef alleen te weten hoe het werkt.

vrijdag 9 mei 2003 @ 15:45:46 #46
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10321712
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 15:27 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Een politiewagen kan wel rechtstreeks in contact komen met de RDW zonder tussenkomst van de meldkamer. Namelijk door middel van Mobipol: http://www.minjust.nl/b_organ/npc/voertuig/actueel/nieuws_01-08-01_ito.htm
http://www.serc.nl/resources/producten/seminars/eai/Roggekamp.PDF

Wat betreft de informatie wat waar vandaan komt zal je vast wel gelijk hebben. Daar hou ik me dan ook niet mee bezig. Ik zelf hoef alleen te weten hoe het werkt.

Hmm.. ik had al een vermoeden dat de politie inmiddels zo'n systeem had, maar nu eindelijk de bevestiging
Dat is wel mooi, want dat scheelt weer wat privacy gevoelige informatie door de ether.

Maar mag ik hier uit concluderen dat je een positie bekleed binnen het justitiële apparaat der Nederlanden ?

vrijdag 9 mei 2003 @ 16:20:03 #47
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10322550
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 15:45 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Hmm.. ik had al een vermoeden dat de politie inmiddels zo'n systeem had, maar nu eindelijk de bevestiging
Dat is wel mooi, want dat scheelt weer wat privacy gevoelige informatie door de ether.

Maar mag ik hier uit concluderen dat je een positie bekleed binnen het justitiële apparaat der Nederlanden ?

Overigens heeft het gros van de politiewagens geen Mobipol aan boord. Het grootste gedeelte gebeurd daar dus nog steeds door de ether, maar dat idee had je waarschijnlijk al.

En wat dat laatste betreft zit je goed.

vrijdag 9 mei 2003 @ 16:31:54 #48
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10322834
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 16:20 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Overigens heeft het gros van de politiewagens geen Mobipol aan boord. Het grootste gedeelte gebeurd daar dus nog steeds door de ether, maar dat idee had je waarschijnlijk al.

En wat dat laatste betreft zit je goed.

Ik kom nog wel eens in de buurt van een scanner, en ik hoor nog steeds aanvragen van kentekens door de lucht vliegen.
Het was me alleen opgevallen dat er in sommige regio's stukken minder voorbij kwamen. En ook werd me door wat mensen gemeld dat er zoiets als Mobipol bestond.

Overigens hoop ik nu wel dat het afgelopen is met dat gezeur of Z.v.C RDW gegevens kan opvragen...

pi_10323091
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 13:27 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

En dat is dus wel gelul.
Via internet zal je dat niet direct kunnen opvragen.

Wat Z.v.C. zegt over de politie klopt inderdaad. Maar dat had ik ook kunnen vertellen, terwijl ik geen toegang heb tot die informatie.
De meldkamer van de politie kan die informatie bereiken via een afgesloten en beveiligd netwerk.

neej via internet kan het ook niet....maar er bestaat niet alleen internet...
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 9 mei 2003 @ 17:14:08 #50
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_10323920
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 16:42 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

neej via internet kan het ook niet....maar er bestaat niet alleen internet...

Ja, maar dat impliceer je wel.

We waren het er al over eens dat je de gegevens van kentekenhouders kan opvragen bij het RDW, en dat verzekeringsmaatschappijen, de politie en divers ander los spul dat kunnen.
Wat had jij nog aan dat lijstje toe te voegen dan ?

donderdag 19 augustus 2004 @ 13:55:58 #51
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_21398026
Beter laat dan nooit: daarom.

Pas geleden was er op een autoforum waar ik wel eens kom een gozer, die een DVD-speler en versterkers en de hele mikmak in de auto had gebouwt. Foto's ervan, precies waar alles zat, en hoe het aangesloten was. En zijn kenteken in beeld.
Twee dagen later werd er ingebroken, de daders wisten precies waar ze moesten zijn, hoe het was aangesloten en exact wat waar zat. Ze waren met een paar minuten klaar.
Ofwel: het helpt de wagen te identificeren. Ook plaatjes van een interieur met een alarmsysteem e.d. geven teveel info over de wagen.
Je verteld toch ook niet aan elke wildvreemde wat er allemaal aan audio en beveiliging in je wagen zit?

Dat iemand hem wil stelen door het kenteken na te trekken zal idd niet veel gebeuren, dan kun je hem net zo goed in de file zien.

[ Bericht 5% gewijzigd door pieter_pontiac op 19-08-2004 15:05:08 (typo) ]
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_21405246
Wat ook kan gebeuren, stel je ziet een auto op internet van hetzelfde merk en type en kleur op internet, laat een paar platen bijmaken met een oude kentekenplaatpers en voila, hard scheuren en iemand anders krijgt de bekeuring.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
  donderdag 19 augustus 2004 @ 19:12:47 #53
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_21405672
Bij echt dure auto's kan ik het me voorstellen.... stel jij pimpt even je nieuwe E60 M5 op de forums, een kwaadwillende zal niet direct via internet aan jou gegevens kunnen komen dmv je kenteken, maar er zijn nou eenmaal andere manieren, zoals even zijn 'goede' vriend bij de verzekering/politie/marechausee/RDW/etc wat peiken toeschuiven en klaar is kees. Weg M5. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld de stormloop op X5's in het criminele circuit de laatste tijd, een tante van mij zit ook in de verzekeringenbizz en weet bijvoorbeeld al te vertellen dat er legio X5 eigenaren al bestolen zijn in het eerste weekend dat ze hem hebben. Dan vraag je je toch wel af hoe ze zo snel achter de naam van de eigenaar zijn etc. Okee, ze kunnen hem toevallig op de weg tegenkomen en het kenteken opschrijven, maar dan hadden ze wel heel veel pech als ze allemaal net toevallig een gehaaide autodief tegenkwamen in het eerste weekend. Aannemelijker is dan bijvoorbeeld iemand in de desbetreffede garage die info doorspeelt nadat de koop gesloten is, of dat de info via via rechtstreeks uit de RDW database komt.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_21409377
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 18:55 schreef MRPhone het volgende:
Wat ook kan gebeuren, stel je ziet een auto op internet van hetzelfde merk en type en kleur op internet, laat een paar platen bijmaken met een oude kentekenplaatpers en voila, hard scheuren en iemand anders krijgt de bekeuring.
En terwijl jij lekker loopt te scheuren komt de politie langs rijden. Mij valt het op als een auto geen europees nummerbord heeft. Meestal Duitse en Belgische wagens dan Dus oplettende politie zal dat ook opvallen, zeker als je loopt te scheuren. Iemand die die bekeuring krijgt kan na het zien van de foto zo laten zien dat het zijn auto niet was omdat hij europese nummerplaten heeft. Kun je net zo goed een niet-bestaand nummerbord nemen dan zit je niet eens een onschuldige burger tijd af te nemen

Als je verteld dat er in je kofferbak een koffertje ligt met 2M euro plus de beveiliging, en daar je kenteken bij, dan begrijp ik dat je ze weg soept, maar als je een gewone auto hebt en hem alleen post op Fok van voila zo ziet mijn auto er uit dan maakt het geen fuk uit, behalve dat mensen kunnen zien hoe oud je auto is (mits niet op latere leeftijd geimporteerd )
pi_21411515
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 22:05 schreef MercedesCL het volgende:

[..]

En terwijl jij lekker loopt te scheuren komt de politie langs rijden. Mij valt het op als een auto geen europees nummerbord heeft. Meestal Duitse en Belgische wagens dan Dus oplettende politie zal dat ook opvallen, zeker als je loopt te scheuren. Iemand die die bekeuring krijgt kan na het zien van de foto zo laten zien dat het zijn auto niet was omdat hij europese nummerplaten heeft. Kun je net zo goed een niet-bestaand nummerbord nemen dan zit je niet eens een onschuldige burger tijd af te nemen

Als je verteld dat er in je kofferbak een koffertje ligt met 2M euro plus de beveiliging, en daar je kenteken bij, dan begrijp ik dat je ze weg soept, maar als je een gewone auto hebt en hem alleen post op Fok van voila zo ziet mijn auto er uit dan maakt het geen fuk uit, behalve dat mensen kunnen zien hoe oud je auto is (mits niet op latere leeftijd geimporteerd )
Heb je inderdaad gelijk in wat betreft de europese kentekenplaten het is lastiger. Voor een aantal jaren terug met de oude platen kon dit echter zonder enige problemen, maar het komt nog wel voor. Mijn overbuurman is ver in de 70 en is geflitst in Leiden waar hij van zijn leven nog nooit is geweest. Zijn zoon heeft de foto opgevraagd en het was verdraaid eenzelfde type auto met zijn kentekenplaten met europese rand. Alleen was op deze foto een trekhaak te zien die de zijne niet had. Tevens had mijn overbuurman bij de politie ook een goed argument dat hij daar nooit is geweest. Hij rijdt net 2000 km per jaar en komt nooit verder dan ommen met de auto.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')