abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf dinsdag 27 mei 2003 @ 22:54:54 #26
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_10721566
opgewekt spring ik uit mijn gedachten!
"ik weet weer hoe het boek heet!" zei ik enthausiast, tegen het nu wel een beetje vreemd kijkende mannetje.

"de witte draak, van Anne McCaffrey" zei ik snel voor het mijn gedachten weer zou verlaten, en ik er de komende tijd niet meer op zou komen..
"dat was het boek" zei ik om wat duidelijk te maken wat ik bedoel " wat vind u van het boek? of heeft u het niet gelezen?" vroeg ik op aarzelende toon.
"ik was er in mijn thuisstad aan begonnen, maar heb het niet af kunnen maken ivm mijn zoektocht. ik zou graag willen weten hoe u dat boek vind of vond"

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:06:34 #27
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_10723440
* Bij het horen van de naam Anne McCaffrey beginnen Lengs ogen te twinkelen.

"Maar natuurlijk heb ik de werken van Anne McCaffrey in mijn bezit, waarde heer! Ik zal u eerlijk toegeven dat ik niet alle 67 boeken en 65 korte verhalen heb gelezen - de meeste van haar werken vallen nl. onder het genre Science Fiction waar ik niet zo'n band mee heb - maar de Drakenrijders van Pern... Heerlijk leesvoer!

* Ervan uitgaande dat Xilantof voornamelijk geïnteresseerd is in de "Drakenrijders"-serie spurt Leng door de gangen, Xilantof aan een slip van zijn hemd met zich meesleurend. Als Leng de donkere kamer binnen stapt, flakkeren de kaarsen direkt aan. Op een tafel liggen de eerste drie boeken van de "Drakenrijders van Pern" al klaar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dragonriders of Pern ~ Anne McCaffrey
De Drakenrijders van Pern

Dragonflight (Drakenvlucht)
Dragonquest (Drakentocht)
The White Dragon (De Witte Draak)

De Drakenrijders van Pern verhalen over de verre planeet Pern die wordt bedreigt door "zilveren strengen" die uit de lucht komen vallen en alles op hun weg vernietigen. De enigen die zijn opgewassen tegen deze "draden" zijn vliegenden en vuurspuwende draken. De Pernesianen hebben dan ook samenwerking moeten zoeken met deze machtige dieren.

In "Drakenvlucht" wordt de strijd tegen deze bedreigende draden beschreven. We maken kennis met de drakenrijders Lessa, F'lar en F'nor. Een samenwerking tussen mens en draak wordt op prachtige wijze geschetst.
De aanvallen van het zilveren draad vinden elke paar honderd jaar plaats. In de periode tussen deze bedreigingen (beschreven in "Drakentocht) spelen onlusten op tussen de verschillende bevolkingsgroepen van Pern. Lessa, F'lar en F'nor stellen alles in het werk om de conflicten op te lossen en de bedreiging van de draden te stoppen. Hiertoe zullen zij af moeten reizen naar de Rode Ster.
Het derde boek uit de serie - "De Witte Draak" - verhaalt verder over de ruzies en misvattingen tussen de verschillende groepen drakenrijders. De witte draak is Ruth en zijn berijder is Jaxom. Ruth is geen gewone draak: hij is wit en klein, en kan spreken met vuurhagedissen. Deze "speciale draak" hoort hierdoor bij geen van beide kampen. Dit zou wel eens het juiste uitgangspunt kunnen zijn om de twist tussen de drakenrijders te beslechten...

Zoals zo vaak zijn de boeken in principe los van elkaar te lezen, maar het verdient de aanbeveling om de serie in de juiste volgorde te lezen!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Uiteraard zijn er nog meer boeken geschreven die bij deze serie horen. Als u geïnteresseerd bent, zal ik u die ook aan u tonen."

* Met een beleefd knikje laat Leng Xilantof alleen bij de boeken.

Lees en verrijk uw fantasie
  FOK!fotograaf woensdag 28 mei 2003 @ 08:23:47 #28
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_10725900
"ik ben begonnen in deel 3 van de serie, dat kwam eigenlijk door een stomme fout, en mijn onwetendheid dat er 3 boeken waren in de serie..." zei Xilantof verontschuldigend. "vond U de boeken de moeite waard? en wat was u favoriet?" vroeg Xilantof.

"bij deel 3 vond ik soms dat er wat weinig gebeurde, en echter op de 300ste blz begon het pas echt leuk te worden... is dit ook zo in de eerste 2 delen?" vroeg Xilantof nu zonder enig schroom...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 28 mei 2003 @ 19:54:15 #29
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_10740526
* Leng grinnikt weer. Hij had al het vermoeden dat de beste man zich niet bewust was van het feit dat hij niet in het eerste deel van de cyclus was begonnen. Zou hij hem nu nog vertellen dat er ook nog een soort van "prequel" bestaat? Dat was, dacht hij, deel vier uit de serie. Hij zou het even na moeten kijken om het zeker te weten.

"Mijn waarde Xilantof, ik vrees dat het feit dat u vindt dat het verhaal zo langzaam op gang komt deels wordt veroorzaakt door het feit dat u de eerste twee boeken niet hebt gelezen. Dat gedeelte dat op u overkomt als "inleidend gewauwel" is een volkomen logisch verhaal als u deze delen wèl zou hebben gelezen. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat u een andere beleving van het boek heeft dan ik. Twee mensen hebben zelden eenzelfde voorstelling van een verhaal, moet u weten. Persoonlijk vind ik het niet de bèste boeken die ik gelezen heb, maar dat is een kwestie van smaak. Andere verhaalonderwerpen liggen mij nu eenmaal beter. Máár..." * vervolgt hij met een dikke knipoog "...als u de boeken allemaal zou lezen zou u misschien wel één of meerdere Eilanders kunnen herkennen...

Lees en verrijk uw fantasie
  FOK!fotograaf woensdag 28 mei 2003 @ 22:29:21 #30
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_10744270
ik knik begrijpend.
"en ik ben het helemaal met u eens, teminste het is ook niet het beste boek wat ik gelezen heb" Xilantof dacht even na en ging verzichtig verder. "maar misschien is dat ook omdat ik de eerste 2 delen niet ken"

Xilantof werd echter enthausiaster. "de boeken van Raymond E. Feist, die..." en hij zocht even naar de juiste woorden..."die boeken zijn echt fantastisch!"
"het verhaal is goed, hij lijkt echt overal aangedacht te hebben. hij is toch zeker nog wel mijn favoriete schrijver! zelf boven tolkien welke ik vaak traag vind schrijven"
ineens kwam weer een vraag boven.
"wat is uw favoriete schrijver? als ik vragen mag." vroeg Xilantof zonder aarzelen.

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 29 mei 2003 @ 12:50:38 #31
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_10753849
"Mijn favoriete schrijver... Daar vraagt u zo wat. Tja. Eigenlijk durf ik daar geen antwoord op te geven. Ziet u, dat is geheel afhankelijk van de stemming waarin ik mij op dat moment bevind.

En ook zeker afhankelijk van de stijl verhaal die wordt beschreven. Om maar even terug te grijpen op de schrijfster waarom deze hele discussie eigenlijk is begonnen, Anne McCaffrey. Zij weet op fantastische wijze de link te leggen tussen science fiction en fantasy. Marion Zimmer Bradley weet van een legende - Avalon - een prachtige reeks boeken te maken. Tolkien echter heeft een geheel eigen wereld - Midden Aarde - gecreëerd. En zo zijn er nog meer "eigen werelden" beschreven, denk maar aan Midkemia of de Discworld bijvoorbeeld.

Dat bedoel ik dus eigenlijk met stemmingsafhankelijk: als ik veel tijd heb om op mijn gemak te lezen, vind ik Tolkien bijvoorbeeld heerlijk. Hij neemt uitgebreid de tijd mij te beschrijven hoe hij zijn Midden Aarde ziet. Als ik wat drukker ben, liggen de "snelle" verhalen mij meer. Verhalen waarin eigenlijk constant iets gebeurt, zoals bijvoorbeeld de Poort des Doods-serie. Nadeel van dergelijke boeken vind ik weer dat het een serie is. Lekkere handzame dunne boeken, maar je moet ze wel alle zeven lezen eer je nieuwsgierigheid "bevredigd" is.

Veel schrijvers, zo niet de meeste, kunnen we erop betrappen dat ze een serie nodig hadden om hun héle verhaal kwijt te kunnen. Soms zo ver "uitgemolken" dat je je afvraagt hoe er in vredesnaam een einde aan gebreid kan worden. Eigenlijk hebben de boeken hun "magie" verloren, maar omdat je gewoon móet weten hoe het afloopt, lees je toch maar verder. Uiteraard doel ik hiermee op de "Rad des Tijds" serie van Robert Jordan.

Om mijn hele verhaal even kort samen te vatten: ik heb geen favoriete schrijver. Iedere schrijver heeft zijn of haar eigen charme."

Lees en verrijk uw fantasie
  woensdag 16 juli 2003 @ 13:08:31 #32
55402 Chovexani.Darante
A-ko isi pomo shinava tumen
pi_11807168
* Chovexani komt weer de bibliotheek binne om de boek die ze had geleend terug te brengen, ze is wel een beetje beschaamd, dat ze er zo lang over heeft gedaan, maar ze komt hem wel netjes terugbrengen. Bij een balie blijft ze staan.

sorry, moest mijn boek nog even terug brengen

Kon del tut o nai shai dela tut wi o vast
  woensdag 16 juli 2003 @ 18:19:52 #33
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_11814959
"Chovexani, schone dame...
U komt dit boek weer terug brengen, hartelijke dank.
Nee, nee, nee liefje, natúúrlijk ben je me geen boete verschuldigd!
Ik kan me heel goed indenken dat u wellicht andere dingen aan uw hoofd heeft gehad dan de lange weg naar mijn Bibliotheek af te leggen om dit prachtboek terug te brengen!

Maar... u zou me wel een heel groot plezier doen als u eventjes de tijd zou willen nemen een kopje kruidenthee met mij te drinken!"

* Op de gebruikelijke wijze weet Leng weer twee kopjes dampende kruidenthee uit het niets tevoorschijn te halen en drukt één ervan in Chovexani's handen. Tevreden glimlachend nipt hij van zijn eigen kopje.

Lees en verrijk uw fantasie
  woensdag 16 juli 2003 @ 19:06:46 #34
55402 Chovexani.Darante
A-ko isi pomo shinava tumen
pi_11815998
* chovexani neemt dankbaar een slok van de kruidenthee en en vind het fijn om even een kopje thee met Leng te drinken

Ik moet zeggen dat u heerlijke kruidenthee maakt, zo lekker heb ik het nog nergens gedronken en ook al ben ik zelf ook goed in drankjes maken, dit overtreft alles.
U heeft me overigens een goed boek aangeraden, ik heb van het boek genoten en ben blij hier geweest te zijn. Ik ben alleen niet zo snel met lezen, vandaar dat ik wat laat het terug bracht.

Kon del tut o nai shai dela tut wi o vast
  dinsdag 9 september 2003 @ 20:42:54 #35
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_13056162
* Leng hoort alles, Leng weet alles, Leng voelt alles. Zo weet hij bijvoorbeeld ook dat er ergens op het Eiland mensen bezig zijn met *Fantastische Boekbesprekingen*. Hij voelt dat men nog een beetje op zoek is naar de juiste titels van boeken. Hij glimlacht. R.A. Salvatore... Had hij daar ook niet een hele collectie van staan?

Even later is Leng aan het uitpakken en ordenen en na een uurtje kijkt hij tevreden naar het resultaat van zijn werk.

"The Icewind Dale Trilogy"

I.The Crystal Shard
II. Streams of Silver
III. The Halfling's Gem

"The Dark Elf Trilogy"

I.Homeland
II.Exile
III.Sojourn

I.The Legacy
II.Starless Night
III.Siege of Darkness
IV.Passage To Dawn
V.The Silent Blade

"Paths of Darkness"

I.Spine of the World
II.Servant of the Shard
III.Sea of Swords

"The Cleric Quintet"

I.Canticle
II.In Sylvan Shadows
III.Night Masks
IV.The Fallen Fortress
V.The Chaos Curse

THE SPEARWIELDER'STALES (ACE BOOKS)
I.The Woods Out Back
II.The Dragon's Dagger
III.Dragonslayer's Return

THE CRIMSON SHADOW (WARNER BOOKS)
I.The Sword of Bedwyr
II.Luthien's Gamble
III.The Dragon King

DELREY BOOKS
"Demon Wars"

I. The Demon Awakens
II. The Demon Spirit
III. The Demon Apostle
IV. Mortalis
V. Ascendance

"Chronicles of Ynis Aielle"

I. Echoes of the Fourth Magic
II. The Witch's Daughter
III. Bastion of Darkness

I. Tarzan: The Epic Adventures

MISCELLANEOUS

I. Accursed Tower (D&D Module)
II. Otherwere: Stories of Transformation
III. The Demon Awakens (audio cassette)
IV. AD&D Calendar (1989)

Lees en verrijk uw fantasie
pi_13088925
Komt op een van zijn reizen een mooie bibliotheek tegen en ziet tot zijn verbazing een hele serie boeken over zijn leven staan. Tot zijn verbazing ziet hij dat er nog een spannend epos ontbreekt. Zonder er nog verder bij na te denken haalt Drizzt het eerste deel van The hunter's blade trilogie uit zijn reistas. Het boek, the thousand orcs. Dan komt er een klein mannetje binnenwandelen en die kijkt verbaasd naar de Drow die net het boek bij de series van Salvatore wil zetten.

* Goedendag, U moet Leng zijn. Ik heb veel van U gehoord. Ik heb hier nog een exemplaar voor U over mijn leven en binnenkort zal het volgende deel in deze serie ook gaan verschijnen. Ik zou zeggen, houdt het maar in de gaten, want het zijn waardevolle aanvullingen voor uw bibliotheek

We (Ghuenwhyvar and me) will fght for the good
  zondag 18 januari 2004 @ 23:30:56 #37
53805 Leng
uw bibliothecaris
pi_16382596
De wind loeit als een waanzinnige om zijn magische bibliotheek. Het kleine mannetje schudt zijn hoofd. Hij heeft het geprobeerd, maar zijn magie is niet sterk genoeg. Een draak tam maken is kinderspel. Een storm afwenden is ook een fluitje van een cent. Maar een vloedgolf? Nee. Dat lukt hem niet. Uren had hij zitten turen in zijn magische boeken om te zien of er misschien niet toch nog een spreuk was waarmee hij dit noodlot had kunnen keren. Maar nee.

Alle plagen waren beschreven, en tegen elke plaag was een spreuk voorhande. Maar tegen een vloedgolf valt werkelijk niets te beginnen. En dus was hij gaan inpakken. Al zijn geliefde boeken, waarvan hij achteraf gezien gelukkig een groot deel nog niet eens had uitgepakt, gingen keurig netjes in koffers en kratten. Als hij alles naar tevredenheid heeft ingepakt, loopt hij naar buiten en fluit op zijn vingers.

De witte draak, die hem ooit op die mooie Eiland had gebracht, landt vlak voor de kleine man. Hij maant het dier rustig te wachten en begint al zijn bagage op de rug van de draak te laden. Alles wordt stevig vast gesjord en dan loopt Leng nog één maal zijn *Magische* bibliotheek binnen. Op zijn schrijftafel ligt nog een kladblok. Hij haalt zijn pen uit zijn zak en schrijft op het papier:

"Leest en verrijk je fantasie"

Een kleine boodschap aan een ieder die hem vinden zal. Dan klimt hij op de rug van de witte draak en stijgen zij op.

De wijde wereld in....

Lees en verrijk uw fantasie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')