quote:heel grappig, dit is een serieus probleem, en ik wil graag een oplossing.
Op donderdag 24 april 2003 14:52 schreef Passenger het volgende:
Meer rukken met je linkerhand?
suc6 ermee iig
rug recht
genoeg steun in je rug (rugsteun moet aan de onderkant je onderrug raken)
je benen moeten een hoek van 90 graden maken
Af en toe pauze houden (rondje koffie/peuk)
Genoeg afwisseling in je werk
Muisbewegingen niet overdreven groot maken, beter is het om wat meer met je toetsenbord te doen
Monitor moet recht tegenover je staan, misschien iets verhoogd, dan heb je je nek in een natuurlijke positie
En genezen kan alleen door rust te nemen. Let wel op: als je te lang door blijft gaan ondanks pijn e.d., kan je PERMANENTE schade doen aan spieren en/of gewrichten. Ik ken een dame die haar arm daardoor niet meer kan belasten...
en natuurlijk niet tuh lang achter elkaar pc'en...
quote:Hoe lang heb je het al? Heb je ook last van uitstralingen naar je nek, en schouder (als dat zo is.. linea recta naar je arts
Op donderdag 24 april 2003 14:51 schreef MMore het volgende:
heb tijdens het computeren last van mijn rechterpols [muis rechts].
hoe kom ik hier snel vanaf?
collega was 4 weken op vakantie geweest, kreeg na een half uurtje weer last
Serieus... rust is de belangrijkste remedie tegen RSI. Ook kun je zo'n speciaal balletje kopen (geen idee waar) om je polsen mee te oefenen, zodat je minder last hebt van RSI. Maar dat balletje, dat werkonderbrekingsprogramma, een ergonomisch bureau etc. is allemaal bedoeld om het te voorkomen, niet om het te genezen.
Ga anders eens naar je huisarts. Een onbehandelde RSI kan namelijk leiden tot peesontsteking, en dan ben je nog verder van huis.
quote:Ik heb voor RSI een tijd bij de fysio gelopen.
Op donderdag 24 april 2003 14:51 schreef MMore het volgende:
heb tijdens het computeren last van mijn rechterpols [muis rechts].
hoe kom ik hier snel vanaf?
collega was 4 weken op vakantie geweest, kreeg na een half uurtje weer last
Wat voor mij trouwens erg goed werkt is flink heet sauna-en. De spieren ontspannen zich dan helemaal en ik ben dan van alle pijntjes af. Werkt geweldig.
Ook kreeg ik van de de fysio een soort skippybal als stoel. Door op die bal te zitten werd mijn rug recht getrokken en had ik een betere houding wat ook de kans op uitbreiding van de klachten tegen gaat.
1 = ergonomische omgeving + oefeningen
2 = spieren niet gebruiken (=ander werk of ziekteverlof) + oefeningen
3 = lange rust (zonder oefeningen omdat deze de RSI versterken), daarna weer oefeningen, daarna werken + oefeningen
Welke fase zit je collega nu?
[Dit bericht is gewijzigd door MetalMessiah op 24-04-2003 15:04]
quote:Ja dat is om het te voorkomen maar als je het al hebt dan kan je er helaas weinig aan doen mee naar de huisarts en die zullen dan een soort van steun omdoen zodat je je arm minimaal belast.
Op donderdag 24 april 2003 14:53 schreef big fan het volgende:
www.workpace.nl kreeg ik laatst , heel handig programma!
Dus wordt voorlopig ff muizen met links maar dan is het wel verstandig om workpace te installeren want anders heb je dalijk twee muisarmen
quote:idd daarom is het belangrijk het te voorkomen.
Op donderdag 24 april 2003 15:03 schreef Tagnar het volgende:
Sorry voor je, maar RSI kun je niet genezen. Je kunt er alleen voor zorgen dat de symptomen minder erg worden door een juiste houding en gematigd computer/muisgebruik. Ik merk zelf dat ik veel minder last heb als ik een trackbal gebruik...
Ik heb het bij mn rechterarm, waarbij ik een peesontsteking heb ter hoogte van mn pols. Heb er al erg lang last van, en heb ook al 3 maanden bij de fysio gelopen. Ik ben gestopt met mn bijbaan, want idd, rust doet veel. Maar toch hou je er last van, ik merk dat namelijk erg snel. Ik heb oefeningen gekregen van de fysio en heb verder alle aanpassingen gedaan die nodig zijn. Ook heb ik een brace om mn pols.
Ik heb jammergenoeg te laat de signalen opgemerkt en blijf er waarschijnlijk wel last van houden....gewoon ff in het algemeen: Kijk er mee uit en neem het echt serieus!!!
quote:Een week is ook wat weinig voor RSI. Fysiotherapie zou kunnen werken, kwaad kan het iig niet. Probeer wellicht eens fysiotherapie op haptonomische basis. Voor sommige mensen werkt dit, omdat RSI uiteindelijk een vorm van spanningsklacht is. Ga iig eens met je huisarts praten.
Op donderdag 24 april 2003 17:14 schreef MMore het volgende:
heb al een hele week rust gehouden -> hielp niets.
rust = echt een week PC gebruik 0,0.
zou fysiotherapie helpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |