---persbericht---
TRACKS CAN BE DOWNLOADED, BURNED, COPIED TO PORTABLES
- Over 140,000 tracks, from over 3,000 artists
- Over 20 online retailers across Europe ready to launch
- EMI singles for sale online as soon as they air on radio
LONDON, 23 APRIL 2003 - EMI Recorded Music today announced plans for the biggest European music download initiative by a record company in Europe to date. The company will make available for sale online over 140,000 tracks from over 3,000 EMI artists.
As well as upping the amount of tracks available, EMI's new programme gives consumers more flexibility over how and when they can access its music, enabling them to:
- Burn music onto CD-R
- Copy tracks to portable players
- Purchase singles online as soon as the songs are serviced to radio and in advance of their commercial release on CD
Retailers participating in the initial launch phase include HMV, Freeserve, BT Openworld's Dotmusic and Telewest Broadband's Blueyonder ISP service in the UK, Alapage, Fnac and Wanadoo in France, media saturn e-business, Karstadt, Kontor and WOM in Germany, Los40 in Spain plus MSN's sites in the UK and France, Tiscali's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany, and MTV's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany.
The online catalogue will include music from the vast majority of EMI's current artists including Air, Richard Ashcroft, Atomic Kitten, Blue, Blur, Coldplay, The Dandy Warhols, Daft Punk, Dirty Vegas, Doves, Enigma, Herbert Groenemeyer, Ben Harper, Janet Jackson, Norah Jones, Lenny Kravitz, Massive Attack, Kylie Minogue, N.E.R.D., Placebo, Renaud, Turin Brakes, The Vines and Robbie Williams. Back catalogue will feature from artists such as The Beach Boys, Blondie, David Bowie, Nat King Cole, Deep Purple, Duran Duran, Dean Martin, Pink Floyd, Cliff Richard and Frank Sinatra as will classical recordings by artists including Placido Domingo, Nigel Kennedy and the Berlin Philharmonic Orchestra conducted by Sir Simon Rattle together with thousands of recordings in other genres including jazz and country.
EMI Group, London
het hele persbericht staat hier: www.emigroup.com
[Dit bericht is gewijzigd door el_bario op 23-04-2003 23:52]
quote:Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:...-edit quote aangepast-...
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 23-04-2003 19:49]
quote:
Op woensdag 23 april 2003 19:47 schreef OphiOn het volgende:[..]
Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
Als je als platenmaatschappij wil dat er meer muziek gekocht wordt, moet je de prijs maar laten zakken.
quote:Je zou dus prima op zo'n site uit de voeten kunnen. Het voordeel is dat je niet een hele CD meer hoeft te kopen maar enkel de nummers die je het meeste boeien. Bovendien heb je dezelfde kwaliteit als een CD en hoef je je stoel er niet meer voor uit te komen.
Op woensdag 23 april 2003 19:47 schreef OphiOn het volgende:[..]
Dat is allemaal heel leuk die betaalde MP3 diensten, maar je moet je eigenlijk dood lachen. Want zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om aan complete albums te komen. Ik download zelf heel veel muziek, maar ik koop daar in tegen wel weer heel veel. Zonder MP3 en internet zou ik zelfs bepaalde bands nooit tegen zijn gekomen. Ik blijf zoveel downloaden als ik zelf wil..
quote:
Op woensdag 23 april 2003 19:46 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
totaal verspilde moeite; zolang het gratis en snel kan zoals met MP3 zul je mij geen betaalde service zien gebruiken
quote:En dat is dus nog maar de vraag. Compressie in mp3=>verlies.
Op woensdag 23 april 2003 20:03 schreef el_bario het volgende:
Bovendien heb je dezelfde kwaliteit als een CD en hoef je je stoel er niet meer voor uit te komen.
kies dan voor een andere compressiemethode, maar ga niet blaten dat je dezelfde kwaliteit krijgt als op CD.
En dan mis je nog dingen als het boekje.
quote:Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Op woensdag 23 april 2003 20:03 schreef Jordy-B het volgende:
'k ga niet betalen voor mp3'tjes.Als je als platenmaatschappij wil dat er meer muziek gekocht wordt, moet je de prijs maar laten zakken.
quote:
Op woensdag 23 april 2003 20:05 schreef Jordy-B het volgende:[..]
En dat is dus nog maar de vraag. Compressie in mp3=>verlies.
kies dan voor een andere compressiemethode, maar ga niet blaten dat je dezelfde kwaliteit krijgt als op CD.
Een CD is natuurlijk zowiezo al van mindere kwaliteit. Feit is ook dat het verlies van CD naar MP3 te verwaarlozen is
En dan mis je nog dingen als het boekje.
Boekjes krijg je er bij p2p natuurlijk zeker niet bij.
quote:jij weet waar we moeten zijn?
Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Maar je stelling is dus precies een prima argument om van zo'n dienst gebruik te maken!
[Dit bericht is gewijzigd door Foksuk op 23-04-2003 20:12]
quote:Nee, want je krijgt er niet voor wat je bij een CD krijgt.
Op woensdag 23 april 2003 20:06 schreef el_bario het volgende:[..]
Er zijn inmiddels natuurlijk genoeg alternatieven om CD's legaal goedkoper te kopen. Internet is daar een belangrijk medium voor.
Maar je stelling is dus precies een prima argument om van zo'n dienst gebruik te maken!
En CD's uit het buitenland zijn ook niet altijd even goedkoop, omdat je gewoon te maken hebt met invoerrechten. Maar dat lost jouw probleem ook niet op. Het is toch belachelijk dat we CD's uit het buitenland moeten halen, omdat ze in Nederland niet te betalen zijn? Het zijn dezelfde CD's!
quote:reacties zetten we doorgaans buiten de quote... dan vallen ze niet weg als iemand jou quotet.
Op woensdag 23 april 2003 20:10 schreef el_bario het volgende:[..]
En het verschil tussen CD en MP3 is niet te verwaarlozen. Misschien als je doof bent wel, maar ik hoor het verschil echt wel. Bij een minder lossy compressietechniek als Ogg vorbis, hou je veel betere kwaliteit over.
En bij een P2P-programma hoef ik er geen boekje bij, want dan betaal ik er niet voor. Als ik pegels neer ga leggen voor muziek, wil ik dat soort dingen er dus gewoon bijhebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 23-04-2003 20:14]
quote:jah, die bestaan
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Wisp het volgende:
bestaan er wel betaalde mp3's? volgens mij krijg je dan van die wma's die je alleen kan afspelen/branden met zo'n speciaal programma
quote:Je betaald 10 euro per maand, en per track betaal je nog een 'additional fee' wat neerkomt op $0,99 per track
7. Can I burn CDs?
Yes. When you are subscribed to the RHAPSODY All Access subscription plan at $9.95 per month, you get unlimited listening to all the music in RHAPSODY's library plus the ability to burn tracks for an additional fee per track, on a pay-as-you-go basis.Music you can burn to CD is marked with a red "burn icon" throughout the service. Tracks that don't have a burn icon next to them aren't available for CD burning yet. However, we are clearing rights and enabling new music for burning every day, so check back often!
dus vaak nog duurder dan in de winkel, maar zonder hoesje, slechtere kwaliteit, en je kan ze niet eens normaal afspelen met winamp
ik blijf lekker bij DC
quote:
Op woensdag 23 april 2003 20:17 schreef Foksuk het volgende:
++ ruleerd
quote:ze kunnen niets doen, daarom proberen ze flink te dreigen zodat iedereen stopt met sharen (en zo te zien werkt het al aardig bij jou
Op woensdag 23 april 2003 20:34 schreef superheist het volgende:
ik las net een zo'n magazine van de Volkskrant dat binnen een jaar de gebruikers van KazaA gaan opsporen en dat ze dan moeten betalen voor wat ze gedownload hebben. Dit is al eens in Denemarken gebeurd. Sommige mensen moesten 13000 euro betalendit wil ik dus niet... op andere plekken lees ik weer dat door bepaalde wetten het niet mogelijk is om te kijken wat mensen downloaden... wat is het nou echt? ik heb geen zin om duizenden euro's te gaan betalen voor een paar films & mp3'tjes...
als ze mensen zouden aanpakken zijn dat mensen die erin handelen e.d, als ze alle kazaa gebruikers zouden gaan aanpakken krijgen ze het wel heel druk aangezien half nederland het gebruikt
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 23-04-2003 20:40]
Kijk voor die prijzen koop ik cd's. De laatste keer dat ik een cd brandde is overigens al zeker twee maanden geleden (weet je ik ben de laatste tijd gewoon te lui om eerst de tracklist te zoeken, downloaden, nummers controleren, branden en cover zoeken+printen)
Als alle cd's 10-15 euro kosten, koop ik cd's en zal ik (haast) niet meer branden.
quote:gebruik dan ook dc++, ik trek het hele album in 1x naar binnen, meestal met hoesje en al
Op woensdag 23 april 2003 20:40 schreef ramses het volgende:
Ik heb laatst weer drie cd's gekocht. In de uitverkoop: twee voor 5 euro en één voor 15 euro.Kijk voor die prijzen koop ik cd's. De laatste keer dat ik een cd brandde is overigens al zeker twee maanden geleden (weet je ik ben de laatste tijd gewoon te lui om eerst de tracklist te zoeken, downloaden, nummers controleren, branden en cover zoeken+printen)
alleen ik brand ze niet, ik gebruik m'n pc als stereo
quote:mjah... het werkte nog niet, download nogsteeds hoor
Op woensdag 23 april 2003 20:40 schreef Wisp het volgende:
ze kunnen niets doen, daarom proberen ze flink te dreigen zodat iedereen stopt met sharen (en zo te zien werkt het al aardig bij jou)
als ze mensen zouden aanpakken zijn dat mensen die erin handelen e.d, als ze alle kazaa gebruikers zouden gaan aanpakken krijgen ze het wel heel druk aangezien half nederland het gebruikt
quote:Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Jordy-B het volgende:
En het verschil tussen CD en MP3 is niet te verwaarlozen. Misschien als je doof bent wel, maar ik hoor het verschil echt wel. Bij een minder lossy compressietechniek als Ogg vorbis, hou je veel betere kwaliteit over.
maar bij de betaalde dienst gaat het zelden om Mp3's maar meestal om een eigen formaat of WMA, en dat is stukken slechter dan CD, ik kan me niet voorstellen dat mensen zo'n slap aftreksel van een CD gaan kopen voor een prijs die soms nog duurder is dan in de winkel, en dan ook nog niet de mogelijkheid hebben het met Winamp af te spelen
quote:Er worden CD's uit de winkel gejat? Of heb je het over P2P.. dat is copyright schending..
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
We weten eik allemaal wel dat het downloaden van muziek via p2p progjes niet eerlijk is tov. artiest en platenmaatschappij. Ik werk voor zo'n platenmij. en krijg soms ook (imo onterecht) het verwijt dat het "mijn" eigen schuld is dat er zoveel gejat wordt.
quote:- En waarschijnlijk 99.8% van de online gebruikers blijven natuurlijk gratis downloaden als dat kan. Nogal wiedus.
Op woensdag 23 april 2003 19:46 schreef DJ.KRIZZ het volgende:
totaal verspilde moeite; zolang het gratis en snel kan zoals met MP3 zul je mij geen betaalde service zien gebruiken
FLOP
quote:Klopt, koppige mensen mogen pas koppig doen na een blindentest, niet eerder. Maargoed, ontopic, dit wordt natuurlijk een FLOP.
Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
quote:Dat is theoretisch zo, maar als je 0.07% aan data verliest, hoor je dat in de praktijk niet. Daarvoor heeft men het woord "verwaarloosbaar" uitgevonden.
Compressie in mp3=>verlies
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-04-2003 22:51]
quote:sorry van het quoten.
Op woensdag 23 april 2003 20:12 schreef Jordy-B het volgende:[..]
reacties zetten we doorgaans buiten de quote... dan vallen ze niet weg als iemand jou quotet.
En het verschil tussen CD en MP3 is niet te verwaarlozen. Misschien als je doof bent wel, maar ik hoor het verschil echt wel. Bij een minder lossy compressietechniek als Ogg vorbis, hou je veel betere kwaliteit over.
En bij een P2P-programma hoef ik er geen boekje bij, want dan betaal ik er niet voor.
Als ik pegels neer ga leggen voor muziek, wil ik dat soort dingen er dus gewoon bijhebben.
quote:het gaat er natuurlijk om dat iemand die een liedje componeerd daar eigenaar van is (de rechten over heeft) Het is niet tof dat mensen daar dan gemeengoed van maken terwijl die artiest zijn geld er niet uit haalt. Het gaat uiteindelijk om de muziek en niet het doosje. Je kunt ze overigens wel op CD branden (zolang je de rechten maar betaald.)
Op woensdag 23 april 2003 21:41 schreef Random_hero het volgende:
Ik snap niet dat de topicstarter voorstander is van het feit dat je moet betalen voor mp3s. Je krijgt geen doosje, geen boekje, slechtere kwaliteit en niet eens een cd.
En zoals hierboven gezegd moet je ook nog eens 0,99 betalen per nummer dat je ook nog niet een kan branden!
Ik koop elke maand een cd. Maar ik download ook elke maand minstens 1 cd aan muziekbestanden. Zonder internet zou ik mijn muzieksmaak niet zo gevarieerd zijn. Ik vind dat de platenmaatschappijen hun geld niet in dit soort projecten moeten steken maar in het verlagen van de cd prijzen. Bijvoorbeeld de prijzen die ze in Amerika hanteren zijn al een stuk redelijker.
Ik vind de prijzen hier in Nederland rieken naar oplichterij.
quote:Ok, het is natuurlijk niet erg respectvol van ons. Maar van mijn meest favoriete bands koop ik toch wel de cd's, EN DAN WEL METEEN goed. Met boekje etc. gewoon fatsoenlijke shit, geen mp3 waarvoor ik moeilijk moet gaan doen met betalen en writen.
Op woensdag 23 april 2003 22:50 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik blijf ook voor de gratis p2p. Denk dat de meeste mensen dat doen met het idee van: als het gratis kan waarom dan betalen.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-04-2003 22:55]
quote:... en dus een vorm van stelen.
Op woensdag 23 april 2003 21:55 schreef Wisp het volgende:[..]
Er worden CD's uit de winkel gejat? Of heb je het over P2P.. dat is copyright schending..
quote:Ja zo doe ik het ook.
Op woensdag 23 april 2003 22:52 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Ok, het is natuurlijk niet erg respectvol van ons. Maar van mijn meest favoriete bands koop ik toch wel de cd's, EN DAN WEL METEEN goed. Met boekje etc. gewoon fatsoenlijke shit, geen mp3 waarvoor ik moeilijk moet gaan doen met betalen en writen. Van de niet favoriete bands download ik het toch wel...
Als iemand denkt van niet zeg het gerust En graag waarom. (dat sommige mensen het illegaal downloaden niet terecht vinden snap ik ook wel, maar daar gaat het ff niet om)
quote:alsof het met die bitrate wordt aangeboden
Op woensdag 23 april 2003 21:52 schreef Wisp het volgende:[..]
Als jij het verschil tussen >192kbps lame/fhg mp3's en CD's kan horen ben je erg knap, dat kan praktisch niemand
quote:jij had het over mp3 in het algemeen
Op woensdag 23 april 2003 23:03 schreef Jordy-B het volgende:
alsof het met die bitrate wordt aangeboden
quote:
Op woensdag 23 april 2003 22:53 schreef el_bario het volgende:
... en dus een vorm van stelen.
Wie zegt dat diegene de CD anders wel gekocht zouden hebben?
- je kan in principe onbeperkt assortiment van muziek aanbieden, bij gewone winkels zit je met ruimtegebrek
- je kan het makkelijker maken, dus een simpele zoekmachine (in plaats van uren tussen de rekken zoeken in een normale cd winkel)
- de prijs kan lager aangezien je geen transport- en productiekosten hebt
- je kan veel extra's geven, dus achtergrondinformatie, soortgelijke muziek, statestieken etc
als ze deze voordelen zouden gebruiken zou het misschien een succes worden, zolang ze hardnekkig blijven vasthouden aan crappy wma's en torenhoge cd-prijzen dan zal er echt niets veranderen. P2p programma's worden wel beter, die kijken wat de consument wil, en niet wat de platenmaatschappij wil.
Ik vermoed van niet, als ik dit lees
quote:Je moet dus alles met een speciaal programma doen, ook al zijn de tracks jou eigendom, je kan ze niet eens in winamp afspelen
As well as upping the amount of tracks available, EMI's new programme gives consumers more flexibility over how and when they can access its music, enabling them to:- Burn music onto CD-R
- Copy tracks to portable players
- Purchase singles online as soon as the songs are serviced to radio and in advance of their commercial release on CD
quote:mijn harde schijf is best tastbaar vandaag
Op donderdag 24 april 2003 00:32 schreef Seborik het volgende:
Ok, dan zal ik het anders zeggen. Ik ga geen gebruik maken van de mogelijkheid tot het op een andere manier aanschaffen van muziek dan per cd of een andere tastbare geluidsdrager.
quote:Jaja, tis al goed.
Op donderdag 24 april 2003 00:46 schreef Wisp het volgende:[..]
mijn harde schijf is best tastbaar vandaag
- ik vrij veel cd's koop tegen prijzen die lager zijn dan de FRS/van Leest/V&D etc. Gewoon een beetje zoeken, popspeciaalzaken en zelfs de Media Markt hebben cd's tegen prijzen die ik best aantrekkelijk vind (max 19 euro voor de nieuwste titels, meestal goedkoper).
- De kwaliteit van al het online aangeboden materiaal wisselt bij de p2p diensten al heel erg. Hoe kan ik er dan vanuit gaan dat de platenmaatschappijen alles in Lame met minimaal --alt-preset standard (voor de kenners) coderen? Op een aantal kopieerbeveiligde cd's staan ook gecomprimeerde versies die je met een speciale speler kan afspelen, maar de kwaliteit hiervan is ook bagger. Kortom, hierin vertrouw ik de platenmaatschappijen zeker niet. Dan maar 3x gratis downloaden voor ik een acceptabele versie heb.
- Leuk dat EMI dit "wil" gaan starten (er staat in de PR alleen dat er plannen zijn, niet dat ze het ook doen), maar mijn muzieksmaak beperkt zich niet tot 1 platenmaatschappij. En ook niet tot de 3000 bekendste artiesten van die ene platenmaatschappij. Stel dat ik er aan mee zou doen, dan zal je zien dat volgende maand mijn favoriete artiest, die bij een andere platenmaatschappij zit, een nieuwe cd uit brengt, die ik dan weer "duur" moet kopen. Of 3x moet downloaden. Maar aangezien het mijn favoriete artiest is koop ik die cd graag.
- Gratis vooraf luisteren is er waarschijnlijk niet bij. Dat kan in de platenzaak wel, en als je download kan het vanzelfsprekend ook. Maar als ik het niets vind, kan ik altijd nog besluiten om het niet te kopen. En dan heb ik het niet over de streaming 10 seconden van de helft van de nummers die je vaak ziet, maar de complete cd, waarvan ik kan kiezen wat ik vooraf wil luisteren en hoe lang.
- Het downloadbare aanbod van de platenmaatschappijen zal zich beperken tot de best verkopende cd's. Uiteraard, want er moet wel geld verdiend worden. Laat dat nou net niet mijn smaak zijn (ok, ik ben een uitzondering, ik ben geen Jamai fan). De lol van het zelf zoeken, internet afstruinen of platenzaken aflopen voor die ene zeldzame cd gaat er dan ook af. die 140.000 tracks (of 1 miljoen whatever) halen het in getal niet bij wat ik kan vinden... zie ook argument #3.
Dus nee, ik zie er niets in. Als EMI dit gaat doen, ben je voor een complete cd alsnog minimaal 2/3 van de prijs kwijt die je in een (fatsoenlijke) winkel betaalt. Plus dat er aan de downloads natuurlijk ook een DRM systeem moet hangen, anders wordt alles hierna alsnog online aangeboden in de p2p wereld. Het cassette bandjes verhaal, versie 14.3. DRM werkt lastig, of beschermt te weinig.
Wat me trouwens opvalt is dat het juist de muziek industrie is die met dit soort "oplossingen" moet komen. Zo'n dienst had nou juist gestart moeten worden door de platenwinkels zelf! Die hebben een veel breder aanbod dan 1 platenmaatschappij, en kunnen veel beter de wensen van de consument inschatten. Maar nee, die verhogen de prijzen wel, leggen de hele winkel vol met dvd's en halen alle cd's weg. Dat levert alsnog genoeg geld op om de winkel draaiende te houden. De downloadende consument is volgens mij maar het halve probleem. Een platenmaatschappij durft niet meer met nieuwe artiesten te komen omdat de platenwinkels die cd's niet meer in hun winkel leggen!
Maar nee, de platenwinkels wachten al 10 jaar (ja, zo lang bestaan er al mp3's!) af wat er gaat gebeuren en geven de schuld aan de consument en aan de platenmaatschappij... nee, zo lust ik er ook nog wel een. Als je als platenmaatschappij lef hebt, ga dan zelf (originele!) cd's verkopen via internet, voor zo'n 5 tot 8 euro minder, schakel de FRS'en uit. Maak er actief reclame mee, doe iets met nieuwe artiesten! Maar ga niet de zoveelste fantastische mogelijkheid bieden om te betalen voor iets waar al talloze gratis alternatieven voor zijn. Dat werkt natuurlijk niet, dat kan elke econoom je vertellen.
Mav out
quote:Ook dat bestaat al, het heet..... radio.
Op donderdag 24 april 2003 01:51 schreef Stonehead het volgende:
Fijne thread, er is al een hoop nuttigs genoemd.
Ik stel me bij zo'n betaalde muzieksite een soort flat-rate bepaal-je-eigen-smaak-geluidsbehang dienst voor, met extra informatie over artiesten, prima geluidskwaliteit (in mp3/ogg en niet wma) en dat zo'n site ook toegankelijk is voor andere systemen dan alleen windows.
quote:de nummers en artiesten waar jij op doelt download ik toch niet..ik haat de meeste popmuziek..
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
We weten eik allemaal wel dat het downloaden van muziek via p2p progjes niet eerlijk is tov. artiest en platenmaatschappij. Ik werk voor zo'n platenmij. en krijg soms ook (imo onterecht) het verwijt dat het "mijn" eigen schuld is dat er zoveel gejat wordt.
Vanaf nu proberen we daar een eerlijk en goed alternatief voor aan te bieden, maar ik vraag me dus af hoe de gemiddelde fok!ker daar tegenover staat.
Vindt je dit een goede zaak en zie je jezelf op deze wijze weer muziek kopen of zeg je "totaal verspilde moeite" en blijf je p2p netwerkjes afstropen?---persbericht---
TRACKS CAN BE DOWNLOADED, BURNED, COPIED TO PORTABLES
- Over 140,000 tracks, from over 3,000 artists
- Over 20 online retailers across Europe ready to launch
- EMI singles for sale online as soon as they air on radio
LONDON, 23 APRIL 2003 - EMI Recorded Music today announced plans for the biggest European music download initiative by a record company in Europe to date. The company will make available for sale online over 140,000 tracks from over 3,000 EMI artists.As well as upping the amount of tracks available, EMI's new programme gives consumers more flexibility over how and when they can access its music, enabling them to:
- Burn music onto CD-R
- Copy tracks to portable players
- Purchase singles online as soon as the songs are serviced to radio and in advance of their commercial release on CD
Retailers participating in the initial launch phase include HMV, Freeserve, BT Openworld's Dotmusic and Telewest Broadband's Blueyonder ISP service in the UK, Alapage, Fnac and Wanadoo in France, media saturn e-business, Karstadt, Kontor and WOM in Germany, Los40 in Spain plus MSN's sites in the UK and France, Tiscali's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany, and MTV's sites in the UK, Netherlands, France, Italy and Germany.The online catalogue will include music from the vast majority of EMI's current artists including Air, Richard Ashcroft, Atomic Kitten, Blue, Blur, Coldplay, The Dandy Warhols, Daft Punk, Dirty Vegas, Doves, Enigma, Herbert Groenemeyer, Ben Harper, Janet Jackson, Norah Jones, Lenny Kravitz, Massive Attack, Kylie Minogue, N.E.R.D., Placebo, Renaud, Turin Brakes, The Vines and Robbie Williams. Back catalogue will feature from artists such as The Beach Boys, Blondie, David Bowie, Nat King Cole, Deep Purple, Duran Duran, Dean Martin, Pink Floyd, Cliff Richard and Frank Sinatra as will classical recordings by artists including Placido Domingo, Nigel Kennedy and the Berlin Philharmonic Orchestra conducted by Sir Simon Rattle together with thousands of recordings in other genres including jazz and country.
EMI Group, London
het hele persbericht staat hier: www.emigroup.com
dag platenmaatschappijen..
jullie zijn VEEEEEEL te laat...
succes
ik koop nooit cd's, alleen platen, en dan is het wel relax om het nr al op mp3 te luisteren en daarna te kopen
maar er komt toch zoveel slechte shit uit, dat doen de platenmaatschappijen zelf, als ze nou tot een grote doelgroep zoals boven de 30 jaar bijv. gaan wenden...die downloaden minder
zag er een tijd geleden nog een stukje over op tv, boven 30> is veel groter dan de jongeren groep die ze telkens willen bereiken
dus gewoon minder commerciele kinderp00p produceren en stimuleren, maar meer de doelgroep aanspreken die minder download enzo
en ja...ik ben zelf ook jong, maar ik luister vrijwel alleen drum n bass, en dat is toch niet commercieel aantrekkelijk
quote:je hebt gelijk dat tienermuziek rotzooi is..
Op donderdag 24 april 2003 02:06 schreef WeirdMicky het volgende:
maar er komt toch zoveel slechte shit uit, dat doen de platenmaatschappijen zelf, als ze nou tot een grote doelgroep zoals boven de 30 jaar bijv. gaan wenden...die downloaden minderzag er een tijd geleden nog een stukje over op tv, boven 30> is veel groter dan de jongeren groep die ze telkens willen bereiken
dus gewoon minder commerciele kinderp00p produceren en stimuleren, maar meer de doelgroep aanspreken die minder download enzo
maar als ze alleen 30 plussers kunnen bedienen, bestaan ze over een jaar of 20 sowieso niet meer....ook 30 plussers worden ouder en gaan dood
d00d
r0x0rz
quote:Inderdaad. 'De industrie' heeft zichzelf door eigen domme arrogantie in de voet geschoten en jankt nu dat het zo'n pijn doet; zo werkt het dus niet.
Op donderdag 24 april 2003 01:50 schreef Tha_Mav het volgende:
the industrie lost when the went to war with P2P.......
Dont fight them embrace them......Mav out
Aangezien ze nog steeds niet bereid is om de eigen oogkleppen af te leggen, vecht ze nog steeds een verloren strijd. Het kan mij niet schelen.
quote:mij ook niet
Op donderdag 24 april 2003 02:10 schreef sooty het volgende:[..]
Inderdaad. 'De industrie' heeft zichzelf door eigen domme arrogantie in de voet geschoten en jankt nu dat het zo'n pijn doet; zo werkt het dus niet.
Aangezien ze nog steeds niet bereid is om de eigen oogkleppen af te leggen, vecht ze nog steeds een verloren strijd. Het kan mij niet schelen.
popmuziek misschien niet...maar dat boeit me dus niet
quote:ja gek he!? Kom je wel is in een CD winkel?
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
Ik werk voor zo'n platenmij. en krijg soms ook (imo onterecht) het verwijt dat het "mijn" eigen schuld is dat er zoveel gejat wordt.
quote:Een eerlijk en goed alternatief/oplossingen lijkt me de prijs van de CD's terug te brengen naar 12 max 15 euro.
Vanaf nu proberen we daar een eerlijk en goed alternatief voor aan te bieden, maar ik vraag me dus af hoe de gemiddelde fok!ker daar tegenover staat.
quote:totdat CD's weer een beetje betaalbaar worden blijf ik alleen de hele goeie of afgeprijsde CD's kopen en download ik de rest lekker.
Vindt je dit een goede zaak en zie je jezelf op deze wijze weer muziek kopen of zeg je "totaal verspilde moeite" en blijf je p2p netwerkjes afstropen?
quote:hier geef je eigenlijk zelf aan dat het aan de platenzaken ligt dat ze soms zo duur zijn.
Op donderdag 24 april 2003 02:24 schreef BDisOKE het volgende:[..]
ja gek he!? Kom je wel is in een CD winkel?
Weet je hoe asociaal duur sommige CD's zijn>?
Hoe groot het verschil in prijzen is tussen sommige winkels?
Het gekke is, een zaak als de Free Record Shop is met nieuwe cds vaak duurder dan de wat minder bekende zaken (met 1 a 2 filialen enzo), terwijl je bijna zeker weet dat de FRS kwantumkorting krijgt omdat ze gewoon veel meer afnemen. Bovendien loopt er altijd volk in een FRS en staan er zowat altijd mensen aan de kassa spul te kopen, dus daar draaien ze echt wel een leuke omzet. Daar moet de prijs dus makkelijk lager kunnen. Maar goed dat is wel redelijk off-topic.
quote:ja, maar 30 + ers zijn over het algemeen stabielen qua muziek smaak
Op donderdag 24 april 2003 02:10 schreef TheWilliedockSaints het volgende:[..]
je hebt gelijk dat tienermuziek rotzooi is..
maar als ze alleen 30 plussers kunnen bedienen, bestaan ze over een jaar of 20 sowieso niet meer....ook 30 plussers worden ouder en gaan dood
d00d
r0x0rz
en dat argument van d00d gaan...dat gaat dan voor élk product op
quote:Ja opzich wel.
Op donderdag 24 april 2003 02:32 schreef Tokus het volgende:[..]
hier geef je eigenlijk zelf aan dat het aan de platenzaken ligt dat ze soms zo duur zijn.
quote:ja en daar baal ik ook zo van...
Het gekke is, een zaak als de Free Record Shop is met nieuwe cds vaak duurder dan de wat minder bekende zaken (met 1 a 2 filialen enzo), terwijl je bijna zeker weet dat de FRS kwantumkorting krijgt omdat ze gewoon veel meer afnemen. Bovendien loopt er altijd volk in een FRS en staan er zowat altijd mensen aan de kassa spul te kopen, dus daar draaien ze echt wel een leuke omzet. Daar moet de prijs dus makkelijk lager kunnen. Maar goed dat is wel redelijk off-topic.
En ondertussen iedereen maar mp3 de schuld geven, jaaa mensen downloaden teveel... ja gek he!??
nee hoor ik word er helemaal niet pissig van...
Nog zoiets vreemds vind ik het verschil in prijzen bij de frs zelf CD's van vorig jaar die vrij populair zijn/waren liggen regelmatig voor 15 nog wat, terwijl ik regelmatig CD's van 5+jaar oud tegenkom die ze dan weer vrolijk 20 euro of duurder prijzen... Bedoel trek het dan een beetje gelijk, alles 17 ofzo... (liever alles 12 )
hufters zijn het, allemaal!
Maar goed, zolang alleen major labels aan dit soort programmas meedoen is het muzikaal (voor mij) toch niet de moeite waard.
quote:Helemaal mee eens, ik ga geen 40 euro betalen voor een leuke CD. Tja waarom zou je moeten betalen als het ook gratis kan?
Op woensdag 23 april 2003 20:03 schreef Jordy-B het volgende:
'k ga niet betalen voor mp3'tjes.Als je als platenmaatschappij wil dat er meer muziek gekocht wordt, moet je de prijs maar laten zakken.
quote:40 euro voor een cd? op wat voor planeet leef jij
Op donderdag 24 april 2003 09:24 schreef devil-j het volgende:[..]
Helemaal mee eens, ik ga geen 40 euro betalen voor een leuke CD. Tja waarom zou je moeten betalen als het ook gratis kan?
Met alle vinyl-singles, LP's en CD's die ik inmiddels in mijn leven verzameld heb, heb ik in die tijd al behoorlijk wat geld aan de platenindustie uitgegeven. Ik klaag daar niet over, maar ik wil maar zeggen dat ik dus niet te beroerd ben om iets te kopen. Maar ik download ook! Weet je wat? Dingen die ik al (op vinyl) heb, maar op dat moment wil horen terwijl ik achter m'n pc zit én dingen die met geen mogelijkheid te vinden zijn(!). Ik ben nogal een liefhebber van oude hitjes, vooral ook van eendagsvliegen. Veel van die nummers zijn niet te vinden op CD en áls je ze al vindt, dan ben je gelijk gedwongen een hele CD met andere rotzooi (of dingen die je al hebt) te kopen, voor veel geld.
En nu hoor ik topicstarter al zeggen dat deze dienst juist voor die nummers bedoeld is, maar ik heb het sterke vermoeden dat dit soort oude obscure nummertjes ook niet in deze dienst zullen worden opgenomen. De maatschappij redeneert uit winstbejag hoogstwaarschijnlijk dat het aanbieden van die nummers toch niet aantrekkelijk genoeg is. M.a.w. je krijgt de doorsnee Free Record Shop shit, maar dan op internet.
En oh ja, daarnaast download ik ook wel eens een nummertje voor de gein of uit nostalgische overwegingen, maar dat zijn dan dingen die ik sowieso nooit zou kopen, dus ook niet voor ga betalen op internet.
Wanneer zou ik eventueel wel bereid zijn voor het downloaden van mp3's te betalen?
Als er:
a) op één centrale plek, een compleet aanbod zou zijn van alle nummers die alle maatschappijen ooit hebben uitgebracht, plus goede zoekmogelijkheden, volledige informatie (welke versie is het? Want voor dat geld wil je natuurlijk zéker niet met een verkeerd nummer/versie opgescheept worden), en
b) het zou kunnen voor 1 vast bedrag per maand óf tegen een laag tarief per nummer. Niet beiden!
Maar ja, ik blijf erbij dat de grootste 2 fouten van de platenindustrie zijn ten eerste dat ze die cd-prijzen van A-klasse cd's maar steeds zo belachelijk hoog houden en ten tweede dat ze zich maar steeds blijven richten op Top 40 luisteraars, terwijl ze zouden moeten beseffen dat het tegenwoordig vooral de 20 (25?) plussers zijn die cd's kopen.
Verder bleek nog eens dat dit initiatief zich inderdaad vooral richt op Top 40 jeugd. Dus (tegen beter weten in?) proberen muziek te verkopen aan publiek waarvan de laatste jaren is gebleken dat het geen muziek wil kopen. Tja, ben heel benieuwd, maar ik vrees het ergste...
quote:Zeiden ze daarbij ook iets over de bands die meededen, dat ze daar toestemming voor hebben gegeven of zoiets? Of zijn die rechten echt helemaal in handen van de platenmaatschappijen?
Op donderdag 24 april 2003 15:24 schreef Jane het volgende:
Nu op Radio 2 bij Schiffers een interview met iemand van EMI over dit initiatief. Opvallende dingen:
- 2 paradepaardjes van EMI, The Beatles en The Stones doen niet mee.
quote:Hmm, ik zou hier eerder het woord melkkoe gebruiken, aangezien cds van de Beatles en de Stones nog steeds voor 20 euro over de toonbank gaan, ondanks het feit dat ze vaak al dertig jaar of veertig oud zijn en zichzelf al 1000x hebben terugverdiend. Tjonge, waarom zou er toch zoveel gedownload worden?
Op donderdag 24 april 2003 15:24 schreef Jane het volgende:
- 2 paradepaardjes van EMI, The Beatles en The Stones doen niet mee.
quote:Zoals ik het begreep was het aan de artiest om te beslissen of ze eraan meededen of niet. De EMI-medewerker had het over 'meedoen' en zei niet te weten waarom de Stones en de Beatles niet 'meededen'. Schiffers vroeg of het zo was dat de artiesten minder zouden verdienen op een gedownload nummer en dat ze wellicht daarom niet meededen, maar dat was niet de reden, zei hij.
Op donderdag 24 april 2003 15:28 schreef Seborik het volgende:[..]
Zeiden ze daarbij ook iets over de bands die meededen, dat ze daar toestemming voor hebben gegeven of zoiets? Of zijn die rechten echt helemaal in handen van de platenmaatschappijen?
Ik heb heel sterk het vermoeden dat de platenmaatschappiijen heel goed weten wat de oplossing is. Maarja, dat gaat ten koste van de omzet, en dat kan natuurlijk niet. Ze kennen maar 1 oplossing en dat is pas een oplossing wanneer het ook nog eens omzetverhogend werkt. Daarbij zijn klanten ondergeschikt.
Het is heel simpel, of geef die cd's een reele prijs. Of zorg dat het interessant is om een cd te kopen. Doe er iets extra's bij, een tshirt ofzo (en verhoog dan niet meteen de prijs). Dan spoort het al heel wat meer aan om een "originele" cd te kopen.
En, alsjeblieft, stop toch met die zogenaamde marketing truukjes van het eerst in Amerika uitbrengen van cd's en pas een paar maanden later in Europa. Want dat is voor mij een van de redenen waarom ik een cd/film zou downloaden.
Ik heb altijd op school geleerd dat klanttevredenheid erg belangrijk is. De klant is koning. En als bijna alle klanten 'klagen' over prijzen en je doet er niks aan, tsja dan gaan ze weg en zoeken hun heil ergens anders. En ga dan niet lopen zeuren over dat mp3's gratis zijn en dus de klant daar bijvoorbaat al heen gaat. Ik ben van mening dat wanneer de industrie het op een klantvriendelijke manier had aangepakt, de verliezen niet zo groot waren geweest zoals ze nu zeggen. Nu wordt elk initiatief op alle mogelijke middelen de grond ingestampt, want stel je voor straks kan de directeur geen ferarri meer rijden en moet ie terug naar een 'beneden modale' mercedes.
Ik kan best begrijpen dat de platenmaatschapijen/artiesten er van balen dat de muziek waar ze in veel gevallen zo hard voor hebben gewerkt zomaar gratis verkregen worden. Maar ik heb toch zoiets van; kijk eerst ff naar jezelf, en denk niet direct aan geld. Ik vind kwaliteit en klanttevredenheid vele malen belangrijker.
Ik vind het ook ronduit schandalig dat zelfs online radiozenders zo keihard worden aangepakt. Wat is het nut? Ik wil graag langer dan 2 uur achtereen luisteren naar muziek die ik zelf kies. Niet zoals bij sommige "echte" radiostations de hele dag hetzelfde horen.
quote:ja waar is onze platenmaatschappij vriend?
Op donderdag 24 april 2003 15:52 schreef H3NK het volgende:
Leuk dat er eens iemand is die bij een platenmaatschappij werkt. Laat dit topic aan je bazen zien. Sterker laat ze eens reageren.
Dan weet ik het ook wel.....
quote:tegen al dat geweld kan ik natuurlijk niet op! ...zoveel boze mensen
Op vrijdag 25 april 2003 00:17 schreef BDisOKE het volgende:[..]
ja waar is onze platenmaatschappij vriend?
Ongelóófelijk, wat een ONZIN !
p2p zegt het al.
Peer to Peer...
Wie is een platenmaatschappij dan om te gaan bepalen wat ik met mijn EIGENDOMMEN doe ?
als Ik een CD kóóp, geeft mij dat het récht om die te delen met IEDEREEN die ik toestemming geef.
Rechten van de auteur gelden alléén als ik zou proberen hetzelfde liedje nogmaals uit te brengen, alsof ik het zélf had geschreven.
quote:Eehm, nee: "Any unauthorised broadcasting, public performance, copying, re-recording, re-selling, hiring or lending [..] is prohibited", zo staat op nagenoeg elke cd.
Op vrijdag 25 april 2003 03:01 schreef socrevengineer het volgende:
als Ik een CD kóóp, geeft mij dat het récht om die te delen met IEDEREEN die ik toestemming geef.
quote:Wat mag of niet mag wordt bepaald door de wet. In het geval van auteursrechten door de Auteurswet 1912. In artikel 1 van die wet staat dat niemand een werk van letterkunde, wetenschap of kunst openbaar mag maken of verveelvoudigen zonder toestemming van de maker van zo'n werk. Zo'n 'werk' kan een verhaal zijn, maar ook een foto of een gedicht. Ook op een muzikale compositie of een liedtekst rust auteursrecht (nl. muziekauteursrecht).
Op vrijdag 25 april 2003 03:01 schreef socrevengineer het volgende:
[quote]Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
We weten eik allemaal wel dat het downloaden van muziek via p2p progjes niet eerlijk is tov. artiest en platenmaatschappij.Ongelóófelijk, wat een ONZIN !
p2p zegt het al.
Peer to Peer...
Wie is een platenmaatschappij dan om te gaan bepalen wat ik met mijn EIGENDOMMEN doe ?als Ik een CD kóóp, geeft mij dat het récht om die te delen met IEDEREEN die ik toestemming geef.
Rechten van de auteur gelden alléén als ik zou proberen hetzelfde liedje nogmaals uit te brengen, alsof ik het zélf had geschreven.
De Auteurswet geeft de maker van een muziekwerk - componist of tekstdichter - twee soorten rechten:
·exploitatierechten. Daarmee heeft de maker het recht zijn werk te exploiteren. D.w.z. : de maker mag de gebruiker een vergoeding vragen voor het gebruik van zijn werk. Dat kan hij zelf regelen. Maar hij kan zijn exploitatierechten ook overdragen, sommige aan Buma/Stemra en weer andere aan een uitgever.
·persoonlijkheidsrechten of morele rechten. Deze beschermen de persoonlijke band tussen de maker en zijn werk. Ze geven de maker bv. het recht zich te verzetten tegen veranderingen en aantastingen van zijn werk en tegen openbaarmaking van zijn werk onder andermans naam. Deze rechten zijn niet overdraagbaar en blijven dus bij de maker.
(Muziek)werken zijn beschermd door het feit dat ze gemaakt zijn. Automatisch. De maker van een werk hoeft dus niets aan te vragen, deponeren of registreren om dat recht veilig te stellen. Het registreren van een werk - bijv. bij de belasting of een notaris - is wel aan te bevelen. Zeker als de maker bang is voor plagiaat. Daarmee is nl. vastgelegd dat het betreffende werk op een bepaalde datum bestond.
quote:my thought exactly
Op vrijdag 25 april 2003 11:52 schreef Zander het volgende:
Nou ja, op zich zie ik de voordelen van een legaal systeem ook wel in: goede rips en snelle servers, op zich zou ik daar best voor willen betalen. Maar een MP3 moet dan toch wel veel minder gaan kosten dan 99 cent per stuk, en het aanbod moet veel groter zijn dan 'de beste artiesten' (lees: de meest commerciele meuk) van slechts 1 platenmaatschappij.
quote:Maar dat was het ook niet toen ik vroeger met een cassetterecorder de hits uit de Top 40 zat op te nemen en LPs/CDs leende van vrienden of uit de bibliotheek om ze op te nemen op een bandje. Eigenlijk was dat precies hetzelfde, dus waar zit 'em dan het verschil in met de huidige situatie? Mensen kopen minder in de platenzaak waardoor er minder verdiend wordt, maar hoe komt dat?
Op woensdag 23 april 2003 19:44 schreef el_bario het volgende:
We weten eik allemaal wel dat het downloaden van muziek via p2p progjes niet eerlijk is tov. artiest en platenmaatschappij.
De kwaliteit is beter
Ja, dat is waar, maar eerlijk gezegd denk ik dat het effect daarvan op de verkoop maar zeer marginaal is. Ik denk dat de waarde die de gemiddelde persoon aan geluidskwaliteit hecht vaak een beetje overschat wordt. Denken dat er nu meer wordt gedownload dan vroeger op cassete werd gezet, omdát de kwaliteit beter is, is denk ik een misvatting. Mij kon het vroeger niet eens veel schelen als er nog een dj half doorheen aan het praten was, net als veel mensen tegenwoordig niet erg letten op de kwaliteit van de mp3. Ok, als je een artiest of een genre heel erg goed gaat vinden, dan wordt het een ander verhaal. Dan maakt het wel uit, maar dan kopen mensen ook wel CDs. En voor de echte 'serieuze' muziekliefhebber is het ook belangrijk, maar voor veel mensen is (veel) muziek toch ook gewoon een gebruiksvoorwerp met een beperkte houdbaarheidsdatum, dat ook weer weggegooid kan worden. Zeker voor Top 40 publiek.
Gemak
Ja, vanuit je luie stoel ff een paar nummers downloaden is makkelijker dan eerst een stuk of 10 LPs/CDs van vrienden bij elkaar sprokkelen om daar een verzamelcd'tje (vroeger: bandje) van te maken. Maar dat verklaart ook niet waarom de verkoop daalt, want een cd online kopen kan tegenwoordig net zo makkelijk vanuit je luie stoel.
De prijs
Tja, dit blijft toch het grote struikelblok, naar mijn mening. Muziek is veel te duur geworden. Vroeger kocht je nog wel eens een LP of single van een artiest die je 'wel aardig' vond, maar met de huidige prijzen denk je daar wel 2x over na. En wat dat betreft zijn die online prijzen nog steeds veel te hoog. Toen ik de Top 40 leeftijd had, betaalde ik 5 á 6 gulden voor een vinyl-single. Dan had je dus 2 liedjes. Voor die 2 nummers moet je dus nu 2 Euro betalen om ze te downloaden, da's omgerekend ook bijna 5 gulden, en dan reken ik het abonnement niet eens mee! Veel minder natuurlijk dan een cd-single, maar toch aardig aan de prijs.
Om het abonnement eruit te halen, moet je toch aardig wat dl-en, maar hoeveel denk je dat het publiek waarop dit initiatief zich richt kan besteden aan muziek per maand? Ik besteedde vroeger bijna al mijn zakgeld aan muziek (platen en bladen), maar dan nog kon ik me maar iets van 2 singles per maand en af en toe een LP verloorloven. En tegenwoordig hebben ze dan ook nog allemaal de kosten van hun mobieltje.
Samengevat: Er zijn 2 soorten muziek. Muziek die men echt wil hebben (dus voor zou willen betalen) en muziek die men 'wel leuk vindt' om eens te draaien, maar niet genoeg boeit om voor te betalen (die muziek die wij dus vroeger op een bandje opnamen). Die laatste markt moeten de maatschappijen gewoon laten voor wat het is, want die verover je toch niet. Ze moeten zich richten op die eerste markt en volgens mij win je die alleen terug door de prijzen veel aantrekkelijker te maken. Online zou kunnen, tegen een lage prijs, maar de prijzen van cds in de winkel laten dalen heeft volgens mij veel meer kans van slagen. Zodat mensen ook weer eens geneigd zijn een cd te kopen van een artiest die misschien niet hun topfavoriet is, maar wel leuk genoeg om iets aan uit te geven.
Nu is men ook weer met kopieerbeveiligingen begonnen, zodat je niet eens een kopietje kunt draaien voor in de auto of voor op vakantie.. En nogmaals: waarom liggen cds die al dertig jaar oud zijn en zichzelf al tientallen keren hebben terugverdiend (het gouden werk van Beatles, Stones, Pink Floyd etc) nog steeds voor de volle prijs in de schappen?
Ik hoop dat er ooit nog eens een bel gaat rinkelen bij de platenmaatschappijen...
quote:Kijk jij snapt het!
Op vrijdag 25 april 2003 12:52 schreef Jane het volgende:
Ze moeten zich richten op die eerste markt en volgens mij win je die alleen terug door de prijzen veel aantrekkelijker te maken. Online zou kunnen, tegen een lage prijs, maar de prijzen van cds in de winkel laten dalen heeft volgens mij veel meer kans van slagen. Zodat mensen ook weer eens geneigd zijn een cd te kopen van een artiest die misschien niet hun topfavoriet is, maar wel leuk genoeg om iets aan uit te geven.
quote:Let wel dat vrijwel al die nieuwe technologien voortkomen uit research gedaan door dezelfde bedrijven die ze nu toepassen. Dat is altijd zo geweest. Van de LP tot aan de Super Audio en DVD technologie. Bovendien zijn productiekosten slechts een klein deel van de kosten die gemaakt worden om een CD uit te brengen. Een extra mooi doosje kost al snel drie keer meer dan een normaal standaard CDtje. Omdat er met de ene CD geld verdient word, kan er bij een andere CD weer wat extra's bij. En iedereen in de keten van muziekant tot consument probeert er wat aan te verdienen. Zo werkt de economie nu eenmaal. Boekdrukkunst is eral vanaf 17 zoveel. Waarom mag de 35e druk van een boek wel evenveel kosten als de eerste druk, maar een oude elpee die geremastered wordt en dan opnieuw uitgebracht op CD niet?
Op vrijdag 25 april 2003 12:57 schreef Zander het volgende:
Goede posts, Jane! Hoewel alle aspecten van het produceren van compact discs (van het opnemen en studiohuur tot het persen van het schijfje) de afgelopen jaren door nieuwe digitale technologie alleen maar goedkoper zijn geworden, is de winkelprijs van cds alleen maar gestegen. Eerlijk gezegd heb ik steeds meer het idee dat de verliezen die zogenaamd geleden worden door het downloaden telkens ook maar weer verhaald worden op de mensen die nog wel eerlijk cds kopen, zoals ik.
quote:sorry dat ik dit in twijfel trek, maar ik geloof hier namelijk niks van. Als een artiest niet goed genoeg verkoopt wordt hij gedumpt (naja, contract afgekocht), in ieder geval bij de grotere platenlabels.
Op vrijdag 25 april 2003 13:23 schreef el_bario het volgende:Omdat er met de ene CD geld verdient word, kan er bij een andere CD weer wat extra's bij.
quote:De voordelen wegen niet op tegen de nadelen of de alternatieven -> flop.
Op woensdag 23 april 2003 23:39 schreef Wisp het volgende:
er zijn een aantal zaken die het legaal kopen van MP3's tot een succes kunnen maken (tov normale cd winkels)- je kan in principe onbeperkt assortiment van muziek aanbieden, bij gewone winkels zit je met ruimtegebrek
Dat zal toch niet gebeuren, zeker niet bij metal- je kan het makkelijker maken, dus een simpele zoekmachine (in plaats van uren tussen de rekken zoeken in een normale cd winkel)
Ik bestel zoieso veel online, daar kun je prima zoeken, en ik bakken bij cd winkels is het gewoon alfabetisch ingedeeld, daar kan ik het ook snel vinden (als ze iets hebben tenminste)- de prijs kan lager aangezien je geen transport- en productiekosten hebt
Ik wil minimaal een 2x lagere prijs, voor alleen wat mp3's die ik ook gratis kan krijgen.- je kan veel extra's geven, dus achtergrondinformatie, soortgelijke muziek, statestieken etc
Die kan ik toch wel op internet vinden, mocht ik daar geinteresseerd in zijn.
quote:Juist, vast bedrag per maand (gewoon een soort abbonement (spelling>?)), en dan zoveel als je wilt downloaden. Maar dan nog heb ik HELE grote twijfels over het assortiment wel aantrekkelijk, vooral voor mensen die wat afwijkende muziekstijlen luisteren.
Maar een MP3 moet dan toch wel veel minder gaan kosten dan 99 cent per stuk, en het aanbod moet veel groter zijn dan 'de beste artiesten' (lees: de meest commerciele meuk) van slechts 1 platenmaatschappij.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 25-04-2003 13:40]
quote:Maar de maatschappij die zijn of haar CD heeft uitebracht heeft wel al al die kosten gemaakt. Ze geven je een kans in investeren veel in nieuw talent als ze er in geloven. vindt de luisteraar het uiteindelijk niets dan heeft die maatschappij weinig keus. Soms zijn er dan al twee of drie albums uitgebracht met alle kosten van dien.
Op vrijdag 25 april 2003 13:27 schreef Tokus het volgende:[..]
sorry dat ik dit in twijfel trek, maar ik geloof hier namelijk niks van. Als een artiest niet goed genoeg verkoopt wordt hij gedumpt (naja, contract afgekocht), in ieder geval bij de grotere platenlabels.
Maar ondertussen word het alleen maar duurder...:X
quote:Volgens mij komt dat ook door de vele tussenstappen die gemaakt worden om de uiteindelijk geperste cd van muzikant naar luisteraar te krijgen.
Op vrijdag 25 april 2003 13:36 schreef BDisOKE het volgende:
waar het mij om gaat is dat je tien jaar geleden al hoorde van ja... er zitten nog veel ontwikkelings kosten in de prijs van de CD omdat het net nieuw is enzo... en het word allemaal goedkoper...Maar ondertussen word het alleen maar duurder...:X
quote:Exact!
Op vrijdag 25 april 2003 13:36 schreef BDisOKE het volgende:
waar het mij om gaat is dat je tien jaar geleden al hoorde van ja... er zitten nog veel ontwikkelings kosten in de prijs van de CD omdat het net nieuw is enzo... en het word allemaal goedkoper...Maar ondertussen word het alleen maar duurder...:X
Volgens mij maken de maatschappijen een grote denkfout door het idee los te laten dat mensen graag de echte cd met alles er op en eraan willen bezitten. Jarenlang hebben ze dat wel geroepen, maar nu lijken ze te zeggen dat het publiek net zo lief een mp3'tje heeft. Onzin, mensen willen nog steeds graag het 'echte' product hebben, maar als de prijs scheef gaat lopen met wat je ervoor krijgt, dan wordt er naar alternatieven gezocht.
verder download ik veel muziek, maar dit doe ik omdat ik platen haal, en dan bespaart me dat gewoon veel tijd, anders moet ik het doen in de platenzaak.
en mijn platen zijn zo duur, vanwege de zeer beperkte oplage waarin ze verschijnen. bij cd's is dit niet het geval, deze worden massaal geproduceerd zonder al te veel kosten
het creëeren van talent is een punt, echter zuigen de platenmaatschappijen dit talent zo vaak uit, dat ze na een jaartje of 2 (hoogstens?) in de prullenbak verdwijnen zullen verdwijnen. de platenmaatschappijen geven dus om hun 'product', zolang ze er maar geld aan kunnen verdienen
als de marketingkosten van die cd's nou eens omlaagging, dan zouden ze veel goedkoper zijn, maar nee...ik moet telkens reclames zien van cd's die net uit zijn, maar dreigen te floppen
quote:Gaat ook nergens over...
Op woensdag 23 april 2003 20:16 schreef Wisp het volgende:
zie dit..
[..]Je betaald 10 euro per maand, en per track betaal je nog een 'additional fee' wat neerkomt op $0,99 per track
Vervoer/distributie
huur van de ruimte van de winken e.d
personeel van de winkel
En dan nog is het even duur als in de winkel.
De platenmaatschappijen zijn alleen maar bezig met het aantrekkelijk maken van de situatie voor hunzelf...
quote:Verzamel al je (al dan niet gratis verkregen) mp3'tjes en shuffle ze met Winamp
Op donderdag 24 april 2003 15:52 schreef H3NK het volgende:
Ik wil graag langer dan 2 uur achtereen luisteren naar muziek die ik zelf kies. Niet zoals bij sommige "echte" radiostations de hele dag hetzelfde horen.
Bijvoorbeeld: Warner Amerika vraagt flink wat geld voor Linkin Park aan Warner Nederland...
quote:dat is simpel weg spreiding van de kosten. elke onderdeel heeft een eigen budget en voor een Amerikaanse productie die in Engeland wordt uitgebracht betaald Engeland mee aan de productie kosten die Amerika gemaakt hebben. Zo blijven de budgetten eerlijk verdeelt en dit is dus bedrijfsvoering en heeft verder niks met markt prijzen te maken. Het geldt nl ook voor een video die je op TMF ziet.
Op vrijdag 25 april 2003 15:26 schreef tsuihark het volgende:
Wat iemand uit de business me vertelde: de platenmaatschappijen zijn in alle landen zelfstandige bedrijven. Het bedrijf dat in Amerika band X onder contract heeft, verkoopt het materiaal van die band aan exact hetzelfde bedrijf in een ander land?!? Jaaa zo krijg je die shit wel duur!Bijvoorbeeld: Warner Amerika vraagt flink wat geld voor Linkin Park aan Warner Nederland...
quote:Het spreiden van de budgetten gebeurt ook tussen de afdelingen van het bedrijf waar ik nu zit, en de afdelingen zijn elkaar nu dus flink aan het afzetten en beconcurreren...
Op vrijdag 25 april 2003 16:29 schreef el_bario het volgende:[..]
dat is simpel weg spreiding van de kosten. elke onderdeel heeft een eigen budget en voor een Amerikaanse productie die in Engeland wordt uitgebracht betaald Engeland mee aan de productie kosten die Amerika gemaakt hebben. Zo blijven de budgetten eerlijk verdeelt en dit is dus bedrijfsvoering en heeft verder niks met markt prijzen te maken. Het geldt nl ook voor een video die je op TMF ziet.
Maar anyway, ik ga niet iemand anders' stelling verdedigen
De eerstvolgende keer dat ik betaal voor muziek zal zijn wanneer ik direct aan de artiest kan betalen want de muziekindustrie komt op me over als groot, lomp, niet geinteresseerd in muziek, manipulerend en overall not nice.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |