'k Werd op een zaterdag om 6.30u wakker omdat de hond ging blaffen. Toen ik ging kijken, vond ik m'n vader dood in de woonkamer. Dacht op dat moment dat alles nog wel goed zou komen. Ambulance bellen, naar het ziekenhuis, paar dagen later gewoon weer thuis. Niks aan de hand.
Uiteraard wist ik zelf wel beter, maar ik wilde en kon het op dat moment nog niet geloven. De werkelijkheid komt op zo'n moment hard aan, zeker als de begrafenisondernemer zijn auto bij jouw voor de deur parkeert (en de ambulance al lang vertrokken is).
De tijd heelt weliswaar alle wonden, maar de littekens blijven.
Overigens krijg ik nog steed kippevel als ik dit gedicht lees:
Funeral Blues
Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.
Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.
He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever; I was wrong.
The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood,
For nothing now can ever come to any good.
W. H. Auden
![]()
Sterkte kerel
Ik had een aantal dingen die alleen ík en pap lustten qua eten. Rijstepap met bruine suiker, erwtensoep.. die eet ik nu nooit meer. Heel raar om dat ineens te missen..
Voor de rest mis ik -nog steeds- alles aan hem..
quote:Dat is een moelijke vraag. Ik heb wel een paar speciale dingetjes die ik nog goed weet van voor hij ziek werd, en die mis ik natuurlijk, maar ik mis vooral mijn vader. Alles dus als geheel.
Op woensdag 22 oktober 2003 18:24 schreef bloempjuh het volgende:
Voor alle vader- of moeder-verliezers: wat missen jullie het vaakst/meest aan je vader of moeder?Ik had een aantal dingen die alleen ík en pap lustten qua eten. Rijstepap met bruine suiker, erwtensoep.. die eet ik nu nooit meer. Heel raar om dat ineens te missen..
Voor de rest mis ik -nog steeds- alles aan hem..
Afgelopen januari is mijn oma overleden die fugeerde als een tweede moeder. Toendertijd heb ik alles weer naar boven gekregen van mijn moeder dus daarvan kreeg ik het wel ff moeilijk.
Mijn moeder had nog tegen me gezegd dat ik door moest gaan met het leven. Erg genoeg heb ik alles zo erg verwerkt dat ik afgelopen 5 okt helemaal was vergeten
(khad toen een lanparty, en kwam er pas weer op woensdagavond achter dat het alweer 'die dag' was geweest, toen iemand mij het weer vertelde. Anders had ik het pas veel later gemerkt
)
ja maar toch blijft het shit, mijn broertje en zusje hebben weinig gemis, mijn broer en ik hebben dat veel meer.quote:Op woensdag 14 juli 2004 22:27 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik was "al" 19, valt vergeleken met sommigen nog wel mee.
Heb wel gelukkig nog genoeg herinneringen.
Wat een misplaatste opmerking in dit topic.quote:Op woensdag 14 juli 2004 23:47 schreef punkgirl het volgende:
hij is weggehaald daarom
quote:Op vrijdag 16 juli 2004 12:16 schreef xp2002 het volgende:
Mijn vader is 5 juni 2004 overleden. Morgen is de 6 wekendienst. Hij is net 60 geworden, ik besef het nog niet echt...
En ben je daarna nog een beetje 'fatsoenlijk' ouder geworden, of heb je er heel veel last van (gehad) op school enzo? Toen mijn vader op mijn 14e doodging heb ik het heel zwaar gehad met school vooral. Veel gematst dat jaar en toch overgegaan. Heb bijna dagelijks gesprekken gehad met mijn coördinator over mijn verdriet. Maar gelukkig ben ik best 'leuk opgedroogd' en ga nu voor de tweede keer aan een studie beginnen. Maar wel zonder hem ja.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 15:00 schreef SixtY het volgende:
Mijn moeder is op 7 maart 2000 overleden aan borstkanker. Ik was toen 13.
Momenten als uit de klas worden geroepen en je vader daar met tranen in ze ogen zien staan vergeet je je hele leven nie meer.
toen ze overleed zat ik in 2de. jaar daarna wel flink in de problemen gekomen, ook gesprekken met me mentor en coordiantor gehad. Toen op dat moment had ik daaar totaal niet de behoefte toe, was denk te jong, begreep niet hoe het allemaal zat enzo. Dit jaar zonder te blijven zitten voor me vwo geslaagd, maar als ik er op trug kijk heb ik wel het gevoel dat die mentor me gematst heeft.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 15:35 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
En ben je daarna nog een beetje 'fatsoenlijk' ouder geworden, of heb je er heel veel last van (gehad) op school enzo? Toen mijn vader op mijn 14e doodging heb ik het heel zwaar gehad met school vooral. Veel gematst dat jaar en toch overgegaan. Heb bijna dagelijks gesprekken gehad met mijn coördinator over mijn verdriet. Maar gelukkig ben ik best 'leuk opgedroogd' en ga nu voor de tweede keer aan een studie beginnen. Maar wel zonder hem ja.
Op je dertiende ben je zo lekker kwetsbaar heb ik 't idee, dingen die je dán gebeuren tekenen je karakter..
Klinkt wel herkenbaar. Ik vermoed dat er in de toekomst nog wel meer van dat soort momenten komen. Je eerste promotie. Je eerste kind. Enzovoort. Je bedenkt dan elke keer weer hoe het geweest had kunnen zijn als ze er nog waren geweest. Dat hoort wel bij het proces van verwerken. Het slijt wel maar gaat nooit helemaal weg.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 16:57 schreef _Arual_ het volgende:
Misschien een beetje offtopic: Mijn moeder is nu al ruim vier jaar dood, maar dat begint nu pas door te dringen. Ik kan zelfs het precieze moment aanwijzen waarop ik het me echt begon te realiseren. Namelijk op het (tweede) huwelijk van mijn vader, nu 1 maand geleden. Toen bedacht ik me: `Goh, de eerste bruiloft waarop ik uitgenodigd ben, dat is die van mijn vader.´ Meteen daarna schoot het door me heen dat de eerste begrafenis die ik meemaakte, die van mijn moeder was geweest. Op dat moment kon je me wegdragen. Op het huwelijksfeest heb ik me aardig uitgeleefd qua alcohol. Niets voor mij.
raar leven, soms
Ain't that the bloody truth..quote:Op woensdag 23 april 2003 20:31 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
Ga nooit heen zonder te groeten.
Ga nooit heen zonder een zoen.
Wie het noodlot zal ontmoeten,
kan het morgen niet meer doen.
Ga nooit weg zonder te praten,
dat doet een hart zo'n pijn.
Wat je s'morgens hebt verlaten.
kan er s'avonds niet meer zijn
Ik ben ervan overtuigd dat als je doorgaat met erover praten. Je voor je emoties opstelt. Dan kom je er als een krachtiger en rijker persoon uit.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 17:34 schreef SixtY het volgende:
[..]
toen ze overleed zat ik in 2de. jaar daarna wel flink in de problemen gekomen, ook gesprekken met me mentor en coordiantor gehad. Toen op dat moment had ik daaar totaal niet de behoefte toe, was denk te jong, begreep niet hoe het allemaal zat enzo. Dit jaar zonder te blijven zitten voor me vwo geslaagd, maar als ik er op trug kijk heb ik wel het gevoel dat die mentor me gematst heeft.
Afgelopen jaar ben ik er meer over gaan praten met me oma bv(thuis praten we er bijna niet over). Heb nu af en toe last van zenuwen gepaard met misselijkheid in situaties als eten bij vrienden, uitgaan, werk...denk dat dat toch wel te maken heeft met de dood.
Mijn vader ook, hij is vroeger marine-man geweest oftewel uitstrooien in zee leek ons wel mooi.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 18:31 schreef Evil_Jur het volgende:
Mijn vader is gecremeerd en uitgestrooid over de noordzee, dus altijd als ik aan de Nederlandse kust ben krijg ik weer een brok in mijn keel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |