Ik kan me niet eens voorstellen dat voor sommige mensen de tekst belangrijker is. En wat vinden die mensen dan van instrumentale muziek?
Hoe is jullie muziekbeleving?
En ik luister ook veel instrumentale muziek, dus kennelijk hecht ik niet zoveel waarde aan de woorden. Aan de andere kant kan een goede tekst een nummer nog wel veel beter maken, dat wel.
Ik kan ook heel slecht teksten onthouden en doe er ook geen moeite voor. Natuurlijk onthou je vanzelf wat beter nederlandstalige teksten, omdat het nu eenmaal je moerstaal is.
De enige tekst die ik echt feilloos van buiten ken is van Jesus Christ Superstar, maar dat komt omdat ik verliefd ben geweest op Ted Neely en de elpees (destijds) ongeveer 3000 keer heb gedraaid.
De noten in een nummer spreken mij dus wél aan! Ik luister altijd naar de muziek, probeer de verschillende instrumenten te herkennen, en de melodische opbouw. Zang speelt uiteraard een grote rol. Van heel veel nummers weet ik feilloos wanneer er iets moduleert of er een crescendo komt etc. etc. Ik luister erg vaak naar instrumentale muziek, maar dat is ook omdat ik veel klassiek draai.
Als ik soms niet lekker in 'm vel zit, vind ik het soms heerlijk om te zwelgen in (in mijn ogen) mooie teksten over hoe k*t het allemaal niet is. En als ik opgevrolijkt wil worden is een vrolijk ritme of la-la-la-la-la tekst al genoeg.
En als je verliefd bent is het natuurlijk ook heerlijk om je eigen situatie in de liedjes te herkennen.
En als het even niet meezit in de liefde is het heerlijk om te horen dat er wordt gezongen dat de mannen niet deugen
quote:"One thing I'll say for him, Jesus is cool!"
Op 20 januari 2001 15:40 schreef ElizabethR het volgende:
De enige tekst die ik echt feilloos van buiten ken is van Jesus Christ Superstar, maar dat komt omdat ik verliefd ben geweest op Ted Neely en de elpees (destijds) ongeveer 3000 keer heb gedraaid.
quote:Oooooh!!! * ElizabethR snelt naar de stereo.......
Op 20 januari 2001 15:42 schreef Zanderrr het volgende:
"One thing I'll say for him, Jesus is cool!"
"My mind is clearer now! At last, all too well, I can see where we all soon will be.... Jeeeeheeeeesuuuuus!!! "
Ook in muziek als hiphop ofzo, vaak erger ik me wel aan die teksten (mothafucka dit en mothafucka dat) maar de muziek vind ik wel superrelaxed
Een uitzondering is dan bijv. Eminem, die heeft mooie nummers en heeft vaak ook nog een tof verhaal in de tekst...Jammer dat je nou met Eminem wordt doodgegooid
Maar uiteindelijk vind ik de muziek veel belangrijker
Vaak gaat muziek toch maar over een ding...
quote:Zelfs dat niet denk ik. Nou ja, een klein beetje. Het Dorp van Wim Sonneveld bijvoorbeeld vind ik een heel mooi nummer. Heeft een prachtige tekst ook, die heel beeldend is, vind ik. Je ziet die Slagerij J. van der Ven en die zandweg met hoge bomen gewoon voor je alsof ze een fragment uit je eigen jeugd zijn. Dat beeldende draagt wel bij aan de sfeer van het nummer. Maar toch in beperkte mate en het is dus ook een grote uitzondering al.
Op 20 januari 2001 15:30 schreef Zanderrr het volgende:
Aan de andere kant kan een goede tekst een nummer nog wel veel beter maken, dat wel.
Een ander nummer dat heel beeldend is is Het is Weer Voorbij die Mooie Zomer van Gerard Cox. Vind ik ook een fantastisch nummer. Je hoort zelf die vervelende muggen en drijft in gedachten op die vlot op de rivier.
quote:Daarom vind ik het nóg belangrijker hoe het verwoord wordt.
Op 20 januari 2001 15:59 schreef BooBooSan het volgende:Vaak gaat muziek toch maar over een ding...
quote:Pcies, heb ik ook. Ik luister er gewoon niet naar, dus de inhoud van de tekst ken ik vaak niet. Erg vaak zelfs. Zelfs als ik er dan bewust wel naar probeer te luisteren dringt 't maar moeizaam tot me door...
Op 20 januari 2001 15:40 schreef ElizabethR het volgende:
Ze zette dan een nummer op, en als het was afgelopen vroeg ze : "Nou, snap je wat ik bedoel?" Dan zat ik altijd met mijn bek vol tanden, want ik luister nooit naar de tekst.
quote:Valt wel mee toch? Ik vind dat er zeker de laatste jaren weer veel zeer goeie muziek is gemaakt in ons land.
Op 20 januari 2001 15:47 schreef Catootje het volgende:
maar ik spuug op veel Nederlandstalige muziek. Want dat vind ik dan weer zo slecht vaak!!
quote:Idd, 95% van alle songtexten is toch een bijmekaarraapsel van een zooi liefdes cliche's
Op 20 januari 2001 15:59 schreef BooBooSan het volgende:
Vaak gaat muziek toch maar over een ding...
quote:Tis weer voorbij die mooie zomer
Op 20 januari 2001 16:02 schreef Arcee het volgende:
Zelfs dat niet denk ik. Nou ja, een klein beetje. Het Dorp van Wim Sonneveld bijvoorbeeld vind ik een heel mooi nummer. Heeft een prachtige tekst ook, die heel beeldend is, vind ik. Je ziet die Slagerij J. van der Ven en die zandweg met hoge bomen gewoon voor je alsof ze een fragment uit je eigen jeugd zijn. Dat beeldende draagt wel bij aan de sfeer van het nummer. Maar toch in beperkte mate en het is dus ook een grote uitzondering al.Een ander nummer dat heel beeldend is is Het is Weer Voorbij die Mooie Zomer van Gerard Cox. Vind ik ook een fantastisch nummer. Je hoort zelf die vervelende muggen en drijft in gedachten op die vlot op de rivier.
maar verder, engels heeft mijn voorkeur, hoewel nederlands ook best goed kan zijn (bløf e.d.).. duits is ook best goed mits goed gebruikt (rammstein), en zoals in een andere post van mij te lezen vind ik zweeds (kent) www.fokforum.nl/showtopic/30616 ook erg goed ookal versta ik niet alles voor de 100%..
quote:Precies omgekeerd. Tekst is voor mij de basis, muziek is de sfeer die onder de tekst gelegd wordt, om de uitgesproken emoties te versterken. Vandaar dat ik eigenlijk vooral naar caberet/chanson (Ramses Shaffey, Frank Boeijen, Frans Halsema) en alternatieve rock (Placebo, K's choice, Muse) luister. Dat zijn naar mijn mening de muziekstromingen waar er veel aandacht en zorg in de tekst gelegd wordt. (In rap ook natuurlijk, maar de boodschap die daar meestal bij uitgedragen wordt, interesseert me eigenlijk niet zo bijster veel.)
Op 20 januari 2001 15:24 schreef Arcee het volgende:
Ik ben een groot muziekliefhebber (wat nog een understatement is), maar dan wel met zeer grote nadruk op muziek. Teksten zeggen mij bitterweinig. In ieder geval de anderstaligen niet. Teksten in 't Nederlands spreken me nog wel 's aan. Veel direkter, in je moedertaal. Ook Engelse wel heel af en toe, maar 't speelt verder geen enkele rol in mijn muziekbeleving. 't Gaat mij puur om de muziek, de instrumenten, de zang, 't geheel. Ik let niet eens op de inhoud van de songtekst. Ben ook slecht in het precies verstaan van de songteksten.Ik kan me niet eens voorstellen dat voor sommige mensen de tekst belangrijker is. En wat vinden die mensen dan van instrumentale muziek?
Hoe is jullie muziekbeleving?
En dat heb ik bij alle soorten muziek, als kan je bij de meeste club niet echt veel achter de tekst zoeken.
quote:Precies! Maareh...Dan over vrouwen in plaats van mannen, hè?
Op 20 januari 2001 15:41 schreef Elegantly Wasted het volgende:
En als je verliefd bent is het natuurlijk ook heerlijk om je eigen situatie in de liedjes te herkennen.
En als het even niet meezit in de liefde is het heerlijk om te horen dat er wordt gezongen dat de mannen niet deugen
Overigens kan ik de teksten van veel liedjes wel hoor, maar hoe dat komt...tsja...Ik luister ze gewoon vaak en de teksten worden dan in m'n hoofd geprent, waarna ze er nooit meer uitgaan. De meest vreemde songs ken ik uit m'n hoofd. Maar aandacht voor teksten, meestal niet echt. Het gaat meer om de toon en de emotie in de stem, wil ik snel erachterkomen wat een persoon over wil brengen aan me.
Grappig, want in sommige nummers word je juist op het verkeerde been gezet en is de tekst 'depressiever' dan de zanger/zangeres doet voorkomen met z'n stem. Maargoed, het gaat mij dus maar voor 5% om de teksten, daarnaast zo'n 45% voor de klank en emotie die de zanger/zangeres veroorzaakt en 50% voor de muziek...
Soms hoor ik een nummer waarvan ik de muziek erg goed vind, maar dan dan wordt verpest door een onwijs lullige tekst. Aan de andere kant kan een goede tekst een aardig nummer veranderen in een groots en meeslepend verhaal, of een slechter nummer goed maken.
En dan zijn er natuurlijk ook nog van die nummers die bijna volledig door de tekst gedragen worden, zoals:
Radiohead - Fitter happier
Sonic Youth - In the kingdom #19
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |