abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 januari 2001 @ 15:24:18 #1
862 Arcee
Look closer
pi_673463
Ik ben een groot muziekliefhebber (wat nog een understatement is), maar dan wel met zeer grote nadruk op muziek. Teksten zeggen mij bitterweinig. In ieder geval de anderstaligen niet. Teksten in 't Nederlands spreken me nog wel 's aan. Veel direkter, in je moedertaal. Ook Engelse wel heel af en toe, maar 't speelt verder geen enkele rol in mijn muziekbeleving. 't Gaat mij puur om de muziek, de instrumenten, de zang, 't geheel. Ik let niet eens op de inhoud van de songtekst. Ben ook slecht in het precies verstaan van de songteksten.

Ik kan me niet eens voorstellen dat voor sommige mensen de tekst belangrijker is. En wat vinden die mensen dan van instrumentale muziek?

Hoe is jullie muziekbeleving?

Als jij wou dan verfde jij de wolken blauw.
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:29:26 #2
3878 Vork
Manisch creatief
pi_673470
Ik luister zowel muziek met echt goeie texten als hele slchte texten of geen text. De muziek zelf vinnik wel belangrijker.. ik let meestal niet echt op de text. Wat bvoor mij eigulluk nog veel belangrijker is is de sfeer van de muziek. Tmoet voro mij een bepaalde sfeer creeen of gevoel geven.. en daar kan zowel dem uziek als de text aan meedragen, maar muziek weegt wel zwaarder dan de text vinnik. Mijn engels ik ook niet zo sterk, misschien dat het daarmee te maken heeft...
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:30:09 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_673473
Bij mij ongeveer hetzelfde... Ik kan ook wel genieten van een goede tekst, maar de muziek zélf is het belangrijkste. Liever goede muziek met matige teksten, dan geweldige teksten met waardeloze muziek (daarom luister ik niet zoveel meer naar hiphop, denk ik ).

En ik luister ook veel instrumentale muziek, dus kennelijk hecht ik niet zoveel waarde aan de woorden. Aan de andere kant kan een goede tekst een nummer nog wel veel beter maken, dat wel.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:32:35 #4
3878 Vork
Manisch creatief
pi_673479
Toevallig wel dat me favoriete bands, eigulluk best heel erg goeie texten hebben (o.a. Radiohead, Eels)... Vooral bij Eels hebben de texten een zeker zeer goeie toegevoegde waarde aan de muziek
pi_673494
Ik hecht totaal geen waarde aan de teksten. Ik heb ooit een vriendin gehad die de irritante gewoonte bezat om mij heel veel via muziekteksten duidelijk te willen maken. Ze zette dan een nummer op, en als het was afgelopen vroeg ze : "Nou, snap je wat ik bedoel?" Dan zat ik altijd met mijn bek vol tanden, want ik luister nooit naar de tekst.

Ik kan ook heel slecht teksten onthouden en doe er ook geen moeite voor. Natuurlijk onthou je vanzelf wat beter nederlandstalige teksten, omdat het nu eenmaal je moerstaal is.
De enige tekst die ik echt feilloos van buiten ken is van Jesus Christ Superstar, maar dat komt omdat ik verliefd ben geweest op Ted Neely en de elpees (destijds) ongeveer 3000 keer heb gedraaid.

De noten in een nummer spreken mij dus wél aan! Ik luister altijd naar de muziek, probeer de verschillende instrumenten te herkennen, en de melodische opbouw. Zang speelt uiteraard een grote rol. Van heel veel nummers weet ik feilloos wanneer er iets moduleert of er een crescendo komt etc. etc. Ik luister erg vaak naar instrumentale muziek, maar dat is ook omdat ik veel klassiek draai.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:41:30 #6
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_673498
Ik heb een zeeeeeeeeeer brede muzieksmaak en het hangt een beetje van mijn bui af wat ik op welk moment belangrijker vind.

Als ik soms niet lekker in 'm vel zit, vind ik het soms heerlijk om te zwelgen in (in mijn ogen) mooie teksten over hoe k*t het allemaal niet is. En als ik opgevrolijkt wil worden is een vrolijk ritme of la-la-la-la-la tekst al genoeg.

En als je verliefd bent is het natuurlijk ook heerlijk om je eigen situatie in de liedjes te herkennen.
En als het even niet meezit in de liefde is het heerlijk om te horen dat er wordt gezongen dat de mannen niet deugen

Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:42:48 #7
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_673501
quote:
Op 20 januari 2001 15:40 schreef ElizabethR het volgende:
De enige tekst die ik echt feilloos van buiten ken is van Jesus Christ Superstar, maar dat komt omdat ik verliefd ben geweest op Ted Neely en de elpees (destijds) ongeveer 3000 keer heb gedraaid.
"One thing I'll say for him, Jesus is cool!"
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_673521
Ik hou op zich wel erg van teksten, en minder van instrumentaal..maar ik spuug op veel Nederlandstalige muziek. Want dat vind ik dan weer zo slecht vaak!! Maar het is wel stemmingsafhankelijk, en ik moet zeggen dat mijn muzikaal gehoor zeeeeeer slecht is.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_673525
quote:
Op 20 januari 2001 15:42 schreef Zanderrr het volgende:
"One thing I'll say for him, Jesus is cool!"
Oooooh!!! * ElizabethR snelt naar de stereo.......

"My mind is clearer now! At last, all too well, I can see where we all soon will be.... Jeeeeheeeeesuuuuus!!! "

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  zaterdag 20 januari 2001 @ 15:56:47 #10
4376 eight of nine
Zoetwatermatroos
pi_673546
opzich vind ik de muziek belangrijker maar een slechte tekst kan een nummer goed verzieken. de tekst blijf uiteindelijk een toegevoegde waarde aan de muziek.
Ha, ik lach bij het zien van mijn schoonheid
pi_673547
Ik vind de muziek echt veel belangrijker, zelf maak ik hardcore en daar komt vaak niet zoveel tekst in voor, vandaar...

Ook in muziek als hiphop ofzo, vaak erger ik me wel aan die teksten (mothafucka dit en mothafucka dat) maar de muziek vind ik wel superrelaxed
Een uitzondering is dan bijv. Eminem, die heeft mooie nummers en heeft vaak ook nog een tof verhaal in de tekst...Jammer dat je nou met Eminem wordt doodgegooid

Maar uiteindelijk vind ik de muziek veel belangrijker

pi_673549
Ligt eraan. Bij de meeste singers/songwriters vind ik de tekst vaak wel belangrijk. Voor de rest minder tot niet belangrijk.

Vaak gaat muziek toch maar over een ding...

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 januari 2001 @ 16:02:19 #13
862 Arcee
Look closer
pi_673556
quote:
Op 20 januari 2001 15:30 schreef Zanderrr het volgende:
Aan de andere kant kan een goede tekst een nummer nog wel veel beter maken, dat wel.
Zelfs dat niet denk ik. Nou ja, een klein beetje. Het Dorp van Wim Sonneveld bijvoorbeeld vind ik een heel mooi nummer. Heeft een prachtige tekst ook, die heel beeldend is, vind ik. Je ziet die Slagerij J. van der Ven en die zandweg met hoge bomen gewoon voor je alsof ze een fragment uit je eigen jeugd zijn. Dat beeldende draagt wel bij aan de sfeer van het nummer. Maar toch in beperkte mate en het is dus ook een grote uitzondering al.

Een ander nummer dat heel beeldend is is Het is Weer Voorbij die Mooie Zomer van Gerard Cox. Vind ik ook een fantastisch nummer. Je hoort zelf die vervelende muggen en drijft in gedachten op die vlot op de rivier.

zaterdag 20 januari 2001 @ 16:06:24 #14
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_673570
quote:
Op 20 januari 2001 15:59 schreef BooBooSan het volgende:

Daarom vind ik het nóg belangrijker hoe het verwoord wordt.
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 januari 2001 @ 16:08:32 #15
862 Arcee
Look closer
pi_673573
quote:
Op 20 januari 2001 15:40 schreef ElizabethR het volgende:
Ze zette dan een nummer op, en als het was afgelopen vroeg ze : "Nou, snap je wat ik bedoel?" Dan zat ik altijd met mijn bek vol tanden, want ik luister nooit naar de tekst.
Pcies, heb ik ook. Ik luister er gewoon niet naar, dus de inhoud van de tekst ken ik vaak niet. Erg vaak zelfs. Zelfs als ik er dan bewust wel naar probeer te luisteren dringt 't maar moeizaam tot me door...
quote:
Op 20 januari 2001 15:47 schreef Catootje het volgende:
maar ik spuug op veel Nederlandstalige muziek. Want dat vind ik dan weer zo slecht vaak!!
Valt wel mee toch? Ik vind dat er zeker de laatste jaren weer veel zeer goeie muziek is gemaakt in ons land.
  zaterdag 20 januari 2001 @ 16:11:34 #16
3878 Vork
Manisch creatief
pi_673579
quote:
Op 20 januari 2001 15:59 schreef BooBooSan het volgende:
Idd, 95% van alle songtexten is toch een bijmekaarraapsel van een zooi liefdes cliche's
pi_673611
quote:
Op 20 januari 2001 16:02 schreef Arcee het volgende:
Zelfs dat niet denk ik. Nou ja, een klein beetje. Het Dorp van Wim Sonneveld bijvoorbeeld vind ik een heel mooi nummer. Heeft een prachtige tekst ook, die heel beeldend is, vind ik. Je ziet die Slagerij J. van der Ven en die zandweg met hoge bomen gewoon voor je alsof ze een fragment uit je eigen jeugd zijn. Dat beeldende draagt wel bij aan de sfeer van het nummer. Maar toch in beperkte mate en het is dus ook een grote uitzondering al.

Een ander nummer dat heel beeldend is is Het is Weer Voorbij die Mooie Zomer van Gerard Cox. Vind ik ook een fantastisch nummer. Je hoort zelf die vervelende muggen en drijft in gedachten op die vlot op de rivier.

Tis weer voorbij die mooie zomer
die zomer die begon zowat in mei
aaaaaaaahhh je dacht dat er geen einde aan zou komen...
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_673635
hmm . het hangt van het type muziek af...
ik luister ook best veel instrumentale muziek (dance/trance/techno etc.) ..

maar verder, engels heeft mijn voorkeur, hoewel nederlands ook best goed kan zijn (bløf e.d.).. duits is ook best goed mits goed gebruikt (rammstein), en zoals in een andere post van mij te lezen vind ik zweeds (kent) www.fokforum.nl/showtopic/30616 ook erg goed ookal versta ik niet alles voor de 100%..

pi_673688
quote:
Op 20 januari 2001 15:24 schreef Arcee het volgende:
Ik ben een groot muziekliefhebber (wat nog een understatement is), maar dan wel met zeer grote nadruk op muziek. Teksten zeggen mij bitterweinig. In ieder geval de anderstaligen niet. Teksten in 't Nederlands spreken me nog wel 's aan. Veel direkter, in je moedertaal. Ook Engelse wel heel af en toe, maar 't speelt verder geen enkele rol in mijn muziekbeleving. 't Gaat mij puur om de muziek, de instrumenten, de zang, 't geheel. Ik let niet eens op de inhoud van de songtekst. Ben ook slecht in het precies verstaan van de songteksten.

Ik kan me niet eens voorstellen dat voor sommige mensen de tekst belangrijker is. En wat vinden die mensen dan van instrumentale muziek?

Hoe is jullie muziekbeleving?

Precies omgekeerd. Tekst is voor mij de basis, muziek is de sfeer die onder de tekst gelegd wordt, om de uitgesproken emoties te versterken. Vandaar dat ik eigenlijk vooral naar caberet/chanson (Ramses Shaffey, Frank Boeijen, Frans Halsema) en alternatieve rock (Placebo, K's choice, Muse) luister. Dat zijn naar mijn mening de muziekstromingen waar er veel aandacht en zorg in de tekst gelegd wordt. (In rap ook natuurlijk, maar de boodschap die daar meestal bij uitgedragen wordt, interesseert me eigenlijk niet zo bijster veel.)
  zaterdag 20 januari 2001 @ 17:06:49 #20
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_673707
wisselend,
ik kan lekker meetikken met een nummer, of me drumstel finaal aan stukken slaan als de muziek me bevalt.
Of lekker achterover geleund naar de teksten achter de muziek luisteren.

En dat heb ik bij alle soorten muziek, als kan je bij de meeste club niet echt veel achter de tekst zoeken.

O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  zaterdag 20 januari 2001 @ 17:23:03 #21
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_673730
quote:
Op 20 januari 2001 15:41 schreef Elegantly Wasted het volgende:
En als je verliefd bent is het natuurlijk ook heerlijk om je eigen situatie in de liedjes te herkennen.
En als het even niet meezit in de liefde is het heerlijk om te horen dat er wordt gezongen dat de mannen niet deugen
Precies! Maareh...Dan over vrouwen in plaats van mannen, hè?

Overigens kan ik de teksten van veel liedjes wel hoor, maar hoe dat komt...tsja...Ik luister ze gewoon vaak en de teksten worden dan in m'n hoofd geprent, waarna ze er nooit meer uitgaan. De meest vreemde songs ken ik uit m'n hoofd. Maar aandacht voor teksten, meestal niet echt. Het gaat meer om de toon en de emotie in de stem, wil ik snel erachterkomen wat een persoon over wil brengen aan me.

Grappig, want in sommige nummers word je juist op het verkeerde been gezet en is de tekst 'depressiever' dan de zanger/zangeres doet voorkomen met z'n stem. Maargoed, het gaat mij dus maar voor 5% om de teksten, daarnaast zo'n 45% voor de klank en emotie die de zanger/zangeres veroorzaakt en 50% voor de muziek...

pi_673963
Net als de meeste hier luister ik voornamelijk naar de muziek. De tekst vind ik minder belangrijk, ik beschouw zang meer als instrument.
Maar tekst kan soms wel de sfeer van een nummer versterken; een extreem slecht tekst kan een nummer, hoe mooi dat muzikaal ook is, danig verknallen.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zaterdag 20 januari 2001 @ 20:54:09 #23
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_674057
De muziek is wel belangrijker dan de tekst, maar ik vind de tekst ook erg belangrijk. Ik vind het dan ook best irritant als ik de tekst niet kan verstaan.

Soms hoor ik een nummer waarvan ik de muziek erg goed vind, maar dan dan wordt verpest door een onwijs lullige tekst. Aan de andere kant kan een goede tekst een aardig nummer veranderen in een groots en meeslepend verhaal, of een slechter nummer goed maken.

En dan zijn er natuurlijk ook nog van die nummers die bijna volledig door de tekst gedragen worden, zoals:
Radiohead - Fitter happier
Sonic Youth - In the kingdom #19

pi_675241
Ik vind de tekst wel belangrijk, maar de muziek is toch belangrijker. Maar ik heb ook weleens dat ik muziek alleen voor de tekst draai (bijvoorbeeld van Mariah Carey ..haar muzeik klinkt allemaal hetzelfde, en ze heeft een kut stem, maar ze heeft af en toe wel hele goeie teksten).
  zondag 21 januari 2001 @ 18:59:03 #25
8194 MuNKeY
is goed voor je
pi_675415
de muziek is echt wel het belangrijkst.
de tekst luister ik soms helemaal nieteens naar, toch ruhlt de tekst van the decline wel, maar et stuk aan het eint (vanaf 14:30 +-) ruhlt et meest, en daar zingen ze dus ook niet bij (the decline is van NOFX , als je dat niet wist moest je je schamen)

shmuck
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')