quote:Bijna 18000 euro aan opties? Slik. Daar kun je een auto voor kopen.
Op maandag 21 april 2003 12:29 schreef Whisky het volgende:
Hey, ik zag dat er hier wat autofreaks rondhangen, en dus dacht ik goh laat ik hier s informeren...
Ik heb pas een nieuwe A6 gekocht (A6 avant exclusive met alle opties), helaas maar een 2.4 liter motortje van 170pk want dat was eigenlijk toch al wel duur zat... Alles met elkaar kost ie me zo'n 62000 euro... en de 3 liter motor was toch wel weer vet duurder...
Afijn ik ben niet echt een kenner, maar heb wel s wat gehoord over chippen en dergelijke. Een paar urls heb ik al, maar misschien hebben jullie nog wat tips/truuks over hoe en vooral waar je zoiets kan laten doen ? Haast heb ik niet want het duurt helaas nog een maandje voor ik mn nieuwe speeltje ga krijgen...:)
Maar goed, om op het onderwerp terug te komen (alsof 170 pk nog niet voldoende is): op http://www.nowack-tuning.de/chipinfo.htm is chiptuing voor de 2.4 te vinden (daar hebben ze het wel nog over het vorige model met 165 pk). Voor 690 euro krijg je 16pk en 15Nm meer (voor het nieuwe model zal het dus wel 11pk zijn)
quote:Idd, dat merk je niet eens. Voor tiptuning zou je toch minimaal een winst van 25pk verwachten.
Op maandag 21 april 2003 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
voor bijna 700 euro zou je toch wat meer verwachten dan een karige 11pk
quote:Kijk dat zijn pas ideeën
Op maandag 21 april 2003 13:19 schreef vosss het volgende:
Schroef er een bi-turbo op!
Ben zelf een audi freak en dat robuuste en onverwoestbare karakter komt mede omdat die blokken lang nie ten volle worden benut da weet ik ook. Maar kan me amper voorstellen dat ie onder gemotoriseerd is met een 2.4 liter moter.
Kzou er eerst maar eens in rijden voor ik zulke dure stunts ging uithalen. Aan de andere kant 700 pleuro op de aanschafwaarde is weer nix.
[off topic ]Wat moet ik doen om ook een nieuwe te kunne betalen. Ben je succesvol bank overvaller ?
Ok ik heb nu ook een audi 100 E2 met een 2.8 v6, en toegegeven bij 220 a 230 begin ik toch te denken dat ik erg blij ben met waterbestendige lederen stoelen
Maar toch die heb ongeveer zelfde vermogen, de top is wel ok, maar optrekken is toch niet helemaal je dat...
Vraag je eerst af hoe lang je de auto wilt rijden?
1) Koop je na 2 jaar weer een ander dan kun je gerust je gang gaan...
2) Wil je de auto flink wat jaren (op)rijden dan zou ik er wel heel goed over nadenken.
Veel mensen zeggen dat licht tunen van de motor niets uit maakt voor de slijtage van de onderdelen omdat dit in de marges zit ingebouwd.
Dat is bull.
Meer vermogen resulteerd automatisch in meer slijtage, dit is gewoon in de natuurwetten vast gelegd. Bedenk ook dat de fabrikant hele goede redenen heeft om die marges in tebouwen, meer reden als je denkt.
Op langer termijn zul je reparaties kunnen krijgen die bij een orginele niet vaak voorkomen, puur omdat je heel wat jaren net de kritische grens van vermogen overschreden hebt.
Ook dat hij niet meer zou verbruiken is een leugen, om meer prestaties te krijgen moet je er meer energie in stoppen.
Tegen tunen op zich heb ik niets, ik probeer nu alleen wat misverstanden recht te zetten zodat deze persoon een goedde beslissing kan maken en neit achteraf spijt krijgt.
Houd er dus rekening mee dat het misschien niet bij een eenmalige investering blijft maar het in doe toekomst best mogelijk is dat je reparaties krijgt die het gevolg zijn van het kietelen van de motor.
Ook geld (zoals met alles) dat je het beter goed kan doen als een goedkope tuningboer een bagger schip in je mooie auto laten zetten die misschien wel vat meer vermogen produceerd maar op den duur je motor sloopt.
Let ook op garantie overname van diverse bedrijfen, vaak geld dit voor de motor maar niet voor de rest van de auto (versnellingsbak, differentieel, koppeling, aandrijfassen etc. deze moeten immers ook de kracht over brengen).
Als het via jouw (een?) dealer kan zou ik dit doen. Deze kunnen (en zullen) de desbetreffende tuner contoleren op zijn kwalliteid (vanuit de fabriek dan) en dit garanderen. Voor hun is de computer van een auto niet een ''zwarte doos'' maar zij kunnen alles hier in op kwaliteid beoordelen. Bij een onafhanklijke tuner is er niemand die zijn werk kan controleren, hij kan je dus van alles aansmeren.
Als je nog een stap verder wilt gaan moet je wezelijke onderdelen van de motor laten vervangen (nokkenassen, kleppen, klepveren, draaiwerk vervangen/balanceren/verlichten etc. etc. ) en dan moeten er voor jouw auto appart op een vermoggensbank met de computer de kenvelden van de computer in jouw auto opnieuw ontwikkeld worden en afgestemt worden op jouw auto. Ik denk dat je wel begrijpt dat dit laatste heel veel tijd kost en dus ook heel veel $$$$. Maar dit is "echt" tunen. Het echte werk werkt niet met een standaard chip oid. Eigenlijk is dat maar prutswerk, maar mensen geloven in de standaard chip en er is geld aan te verdienen dus... why not?
Ik hoop dat ik je op enige manier heb kunnen helpen met deze post.
quote:Vaak is chiptuning ook gewoon efficienter omgaan met de motorhuishouding, dit hoeft dus niet altijd te resulteren in meer verbruik.
Op maandag 21 april 2003 13:49 schreef Eul het volgende:
Ook dat hij niet meer zou verbruiken is een leugen, om meer prestaties te krijgen moet je er meer energie in stoppen.
quote:Jij bent ook niet snel tevreden
Op maandag 21 april 2003 12:29 schreef Whisky het volgende:
Hey, ik zag dat er hier wat autofreaks rondhangen, en dus dacht ik goh laat ik hier s informeren...
Ik heb pas een nieuwe A6 gekocht (A6 avant exclusive met alle opties), helaas maar een 2.4 liter motortje van 170pk want dat was eigenlijk toch al wel duur zat... Alles met elkaar kost ie me zo'n 62000 euro... en de 3 liter motor was toch wel weer vet duurder...
Afijn ik ben niet echt een kenner, maar heb wel s wat gehoord over chippen en dergelijke. Een paar urls heb ik al, maar misschien hebben jullie nog wat tips/truuks over hoe en vooral waar je zoiets kan laten doen ? Haast heb ik niet want het duurt helaas nog een maandje voor ik mn nieuwe speeltje ga krijgen...:)
Kijk hier eens
http://www.dahlbackracing.se/english/main.asp
quote:Dit ben ik weer niet met jouw eens.
Op maandag 21 april 2003 13:51 schreef Pushit het volgende:
Kan me op zich vinden in je antwoord, behalve dit punt :
[..]Vaak is chiptuning ook gewoon efficienter omgaan met de motorhuishouding, dit hoeft dus niet altijd te resulteren in meer verbruik.
Dit is wel een veel gebruikt argument maar rust op onwetenheid.
De efficiëntie van de orginele motor is echt wel goed uitgekiend. De fabrikant moet veel compromissen maken en heeft daar het beste van genomen. Denk hierbij aan vermogen, koppel, verbruik en milieu eisen.
De enige maniet om hier het beste compromis te krijgen is door zo efficiënt mogelijk te werken. En ik kan je verzekeren dat een grote fabrikant als VW (audi) dat wel doet.
Wat je doet met chiptunen is het compromis anders maken, nl.:
-meer vermogen
-meer koppel
-nog steeds binnen de milieu eisen blijfen
Dit gaat ten koste van
-benzine verbruik
Je kan wel meer vermogen krijgen zonder meer verbruik, maar dan moet je fysiek dingen aan de motor veranderen (of had je dat wel in gedachten? Anders weet de rest het nu ook ) en hierna optimaal (chip)tunen. Door de verbeterde efficiëntie van de motor fysiek kun je wel meer vermogen krijgen zonder meer te verbruiken.
Simpelweg is dit: Het rendement van de motor vergroten.
No offence hoor
quote:None taken
Op maandag 21 april 2003 14:16 schreef Eul het volgende:No offence hoor
quote:nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat. verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip. en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt. de power reserves liggen veel hoger. als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.
Op maandag 21 april 2003 14:16 schreef Eul het volgende:[..]
Dit ben ik weer niet met jouw eens.
Dit is wel een veel gebruikt argument maar rust op onwetenheid.
De efficiëntie van de orginele motor is echt wel goed uitgekiend. De fabrikant moet veel compromissen maken en heeft daar het beste van genomen. Denk hierbij aan vermogen, koppel, verbruik en milieu eisen.
De enige maniet om hier het beste compromis te krijgen is door zo efficiënt mogelijk te werken. En ik kan je verzekeren dat een grote fabrikant als VW (audi) dat wel doet.
Wat je doet met chiptunen is het compromis anders maken, nl.:
-meer vermogen
-meer koppel
-nog steeds binnen de milieu eisen blijfenDit gaat ten koste van
-benzine verbruikJe kan wel meer vermogen krijgen zonder meer verbruik, maar dan moet je fysiek dingen aan de motor veranderen (of had je dat wel in gedachten? Anders weet de rest het nu ook
) en hierna optimaal (chip)tunen. Door de verbeterde efficiëntie van de motor fysiek kun je wel meer vermogen krijgen zonder meer te verbruiken.
Simpelweg is dit: Het rendement van de motor vergroten.
No offence hoor
quote:Dat is hetzelfde als je er een turbo op laat zetten, hou je m laag in zn toeren kan je zuiniger rijden omdat je meer power tot je beschikking het als zonder turbo. maar ga je flink gassen dan zuipt hij gewoon meer
Op maandag 21 april 2003 14:27 schreef Ultimora het volgende:[..]
nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat. verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip. en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt. de power reserves liggen veel hoger. als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.
quote:Dat is onzin, mischien dat je bij een bepaalde rit met een bepaalde rijstijl op een lager verbruik kan komen, maar bij normaal gebruik en de gemiddelde bestuurder er in is dit niet het geval.
Op maandag 21 april 2003 14:27 schreef Ultimora het volgende:nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat.
Pon wilt ook alleen maar verkopen hoor
quote:Nu vergelijk je 2 verschillende motoren uit 2 verschillende auto's (of heeft hij 2 exact dezelfe auto's uit het zelfde jaartal achter elkaar
verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip.
quote:Om de auto op een bepaalde snelheid te brengen en te houden moet je er een bepaalde hoeveelheid energie in stoppen. Dit is voor en ná de tuning het zelfde dus blijft de belasting van de motor het zelfde
en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt.
quote:Hoeveel reserver een motor nog heeft maakt niets uit voor een verbruiks meting, hierbij gaat het er om wat hij verbruikt als je dat vermogen niet gebruikt.
de power reserves liggen veel hoger.
quote:Als je gaat trappen verbruikt hij zeker meer, omdat hij juist nu meer vermogen moet leveren, en dit is ook het moment dat je er van profiteerd (ten koste van je benzine).
als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.
Dus objectief gezien is dit helemaal niet van belang wat hij in theorie kan zijn. Het gaat er om dat hij na het tunen wel een slokje meer lust als je het gas in trapt
Je kan het wel andersom doen, naar een lager vermogen tunen. Dan zal hij wel zuiniger worden.
quote:Het probleem is dat je met een niet-turbo motor weinig kunt. Misschien wat meer brandstof inspuiten, maar omdat je niet meer lucht erbij drukt heb je daar niks aan. Bij een turbo is er meestal lucht in overvloed dus kun je makkelijk wat meer brandstof inspuiten.
Op maandag 21 april 2003 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
voor bijna 700 euro zou je toch wat meer verwachten dan een karige 11pk
Daarom heeft chiptunen ook zo'n vlucht genomen met de TDI motoren.
Misschien iemand die iets meer over de bi-turbo's uit de doeken kan doen ? Wat levert dat op, zijn er risico's etc ?
Met atmosferische motoren valt idd niet veel winst te behalen d.m.v chiptuning, met turbomotoren juist weer wel. Zoals Ultimora al beschreef is zo'n 1.8T in ieder geval te chippen tot 193pk, maar meer moet ook nog wel lukken: De zelfde motor levert in de Audi TT 225pk (al zal die zeker wel fysieke aanpassingen hebben ten opzichte van zijn minder vermogende broertjes)
quote:dit zijn gewoon MIJN ervaringen. Pon verzint dat toch niet zomaar???? ik toch ook niet? die motoren uit een Passat van 1999 en 2002 zijn gewoon precies hetzelfde. allebeide enkele turbo met intercooler. allebei 150pk allebei 210Nm koppel en volgens het boekje ook nog eens precies hetzelfde verbruik. en nu kom jij hier. gaat mij vertellen, terwijl jij denk ik niet maanden bij de VW hebt gestaan. zeggen ervaring te hebben met de chip van VW??? sorry hoor, ik zet hier mijn ervaring neer en die is dat de motor zuiniger is geworden, en ook nog een stuk krachtiger. en dat zijn gewoon feiten PUNT
Op maandag 21 april 2003 14:54 schreef Eul het volgende:blaaaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |