abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9912909
Hey, ik zag dat er hier wat autofreaks rondhangen, en dus dacht ik goh laat ik hier s informeren...
Ik heb pas een nieuwe A6 gekocht (A6 avant exclusive met alle opties), helaas maar een 2.4 liter motortje van 170pk want dat was eigenlijk toch al wel duur zat... Alles met elkaar kost ie me zo'n 62000 euro... en de 3 liter motor was toch wel weer vet duurder...
Afijn ik ben niet echt een kenner, maar heb wel s wat gehoord over chippen en dergelijke. Een paar urls heb ik al, maar misschien hebben jullie nog wat tips/truuks over hoe en vooral waar je zoiets kan laten doen ? Haast heb ik niet want het duurt helaas nog een maandje voor ik mn nieuwe speeltje ga krijgen...:)
pi_9913023
meestal kan de dealer dat voor je doen, met garantie. Mijn VW is door de dealer gedaan..
pi_9913077
quote:
Op maandag 21 april 2003 12:29 schreef Whisky het volgende:
Hey, ik zag dat er hier wat autofreaks rondhangen, en dus dacht ik goh laat ik hier s informeren...
Ik heb pas een nieuwe A6 gekocht (A6 avant exclusive met alle opties), helaas maar een 2.4 liter motortje van 170pk want dat was eigenlijk toch al wel duur zat... Alles met elkaar kost ie me zo'n 62000 euro... en de 3 liter motor was toch wel weer vet duurder...
Afijn ik ben niet echt een kenner, maar heb wel s wat gehoord over chippen en dergelijke. Een paar urls heb ik al, maar misschien hebben jullie nog wat tips/truuks over hoe en vooral waar je zoiets kan laten doen ? Haast heb ik niet want het duurt helaas nog een maandje voor ik mn nieuwe speeltje ga krijgen...:)
Bijna 18000 euro aan opties? Slik. Daar kun je een auto voor kopen.

Maar goed, om op het onderwerp terug te komen (alsof 170 pk nog niet voldoende is): op http://www.nowack-tuning.de/chipinfo.htm is chiptuing voor de 2.4 te vinden (daar hebben ze het wel nog over het vorige model met 165 pk). Voor 690 euro krijg je 16pk en 15Nm meer (voor het nieuwe model zal het dus wel 11pk zijn)

pi_9913338
voor bijna 700 euro zou je toch wat meer verwachten dan een karige 11pk
  Official ESF Kreviewer maandag 21 april 2003 @ 13:13:37 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_9913619
quote:
Op maandag 21 april 2003 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
Idd, dat merk je niet eens. Voor tiptuning zou je toch minimaal een winst van 25pk verwachten.
pi_9913710
Schroef er een bi-turbo op!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_9913752
quote:
Op maandag 21 april 2003 13:19 schreef vosss het volgende:
Schroef er een bi-turbo op!
Kijk dat zijn pas ideeën .
pi_9913844
Klinkt ook prima
Maarja.. nogmaals ik ben niet echt een kenner wat dat betreft, kan ik zo'n turbo setje gewoon ook bij de dealer halen (liever gezegd laten inbouwen) of moet ik daarvoor elders shoppen...
En zo ja... wat is een goeie zaak (bij voorkeur in de randstad) om zoiets te regelen ?
pi_9913898
Misschien domme vraag. Maar je hebt de auto nog nie eens. Ligt al een dikke 2.4 liter 170 pk in. Hoe weet je dat dat nie goed genoeg is?

Ben zelf een audi freak en dat robuuste en onverwoestbare karakter komt mede omdat die blokken lang nie ten volle worden benut da weet ik ook. Maar kan me amper voorstellen dat ie onder gemotoriseerd is met een 2.4 liter moter.

Kzou er eerst maar eens in rijden voor ik zulke dure stunts ging uithalen. Aan de andere kant 700 pleuro op de aanschafwaarde is weer nix.

[off topic ]Wat moet ik doen om ook een nieuwe te kunne betalen. Ben je succesvol bank overvaller ?

pi_9914041
Is vermogen ooit genoeg ?

Ok ik heb nu ook een audi 100 E2 met een 2.8 v6, en toegegeven bij 220 a 230 begin ik toch te denken dat ik erg blij ben met waterbestendige lederen stoelen
Maar toch die heb ongeveer zelfde vermogen, de top is wel ok, maar optrekken is toch niet helemaal je dat...

maandag 21 april 2003 @ 13:49:24 #11
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9914155
Zal ik je 1 advies geven....

Vraag je eerst af hoe lang je de auto wilt rijden?

1) Koop je na 2 jaar weer een ander dan kun je gerust je gang gaan...
2) Wil je de auto flink wat jaren (op)rijden dan zou ik er wel heel goed over nadenken.

Veel mensen zeggen dat licht tunen van de motor niets uit maakt voor de slijtage van de onderdelen omdat dit in de marges zit ingebouwd.
Dat is bull.

Meer vermogen resulteerd automatisch in meer slijtage, dit is gewoon in de natuurwetten vast gelegd. Bedenk ook dat de fabrikant hele goede redenen heeft om die marges in tebouwen, meer reden als je denkt.

Op langer termijn zul je reparaties kunnen krijgen die bij een orginele niet vaak voorkomen, puur omdat je heel wat jaren net de kritische grens van vermogen overschreden hebt.

Ook dat hij niet meer zou verbruiken is een leugen, om meer prestaties te krijgen moet je er meer energie in stoppen.

Tegen tunen op zich heb ik niets, ik probeer nu alleen wat misverstanden recht te zetten zodat deze persoon een goedde beslissing kan maken en neit achteraf spijt krijgt.
Houd er dus rekening mee dat het misschien niet bij een eenmalige investering blijft maar het in doe toekomst best mogelijk is dat je reparaties krijgt die het gevolg zijn van het kietelen van de motor.

Ook geld (zoals met alles) dat je het beter goed kan doen als een goedkope tuningboer een bagger schip in je mooie auto laten zetten die misschien wel vat meer vermogen produceerd maar op den duur je motor sloopt.

Let ook op garantie overname van diverse bedrijfen, vaak geld dit voor de motor maar niet voor de rest van de auto (versnellingsbak, differentieel, koppeling, aandrijfassen etc. deze moeten immers ook de kracht over brengen).

Als het via jouw (een?) dealer kan zou ik dit doen. Deze kunnen (en zullen) de desbetreffende tuner contoleren op zijn kwalliteid (vanuit de fabriek dan) en dit garanderen. Voor hun is de computer van een auto niet een ''zwarte doos'' maar zij kunnen alles hier in op kwaliteid beoordelen. Bij een onafhanklijke tuner is er niemand die zijn werk kan controleren, hij kan je dus van alles aansmeren.

Als je nog een stap verder wilt gaan moet je wezelijke onderdelen van de motor laten vervangen (nokkenassen, kleppen, klepveren, draaiwerk vervangen/balanceren/verlichten etc. etc. ) en dan moeten er voor jouw auto appart op een vermoggensbank met de computer de kenvelden van de computer in jouw auto opnieuw ontwikkeld worden en afgestemt worden op jouw auto. Ik denk dat je wel begrijpt dat dit laatste heel veel tijd kost en dus ook heel veel $$$$. Maar dit is "echt" tunen. Het echte werk werkt niet met een standaard chip oid. Eigenlijk is dat maar prutswerk, maar mensen geloven in de standaard chip en er is geld aan te verdienen dus... why not?

Ik hoop dat ik je op enige manier heb kunnen helpen met deze post.

pi_9914182
Kan me op zich vinden in je antwoord, behalve dit punt :
quote:
Op maandag 21 april 2003 13:49 schreef Eul het volgende:
Ook dat hij niet meer zou verbruiken is een leugen, om meer prestaties te krijgen moet je er meer energie in stoppen.
Vaak is chiptuning ook gewoon efficienter omgaan met de motorhuishouding, dit hoeft dus niet altijd te resulteren in meer verbruik.
pi_9914360
Ja, ik was laatst bij de Audi/VW garage en daar hing gewoon een advertentie voor chiptuning van de dealer uit... met behoud van garantie ed.
pi_9914400
quote:
Op maandag 21 april 2003 12:29 schreef Whisky het volgende:
Jij bent ook niet snel tevreden

Kijk hier eens
http://www.dahlbackracing.se/english/main.asp

I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 21 april 2003 @ 14:16:54 #15
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9914511
quote:
Op maandag 21 april 2003 13:51 schreef Pushit het volgende:
Kan me op zich vinden in je antwoord, behalve dit punt :
[..]

Vaak is chiptuning ook gewoon efficienter omgaan met de motorhuishouding, dit hoeft dus niet altijd te resulteren in meer verbruik.

Dit ben ik weer niet met jouw eens.

Dit is wel een veel gebruikt argument maar rust op onwetenheid.

De efficiëntie van de orginele motor is echt wel goed uitgekiend. De fabrikant moet veel compromissen maken en heeft daar het beste van genomen. Denk hierbij aan vermogen, koppel, verbruik en milieu eisen.

De enige maniet om hier het beste compromis te krijgen is door zo efficiënt mogelijk te werken. En ik kan je verzekeren dat een grote fabrikant als VW (audi) dat wel doet.

Wat je doet met chiptunen is het compromis anders maken, nl.:
-meer vermogen
-meer koppel
-nog steeds binnen de milieu eisen blijfen

Dit gaat ten koste van
-benzine verbruik

Je kan wel meer vermogen krijgen zonder meer verbruik, maar dan moet je fysiek dingen aan de motor veranderen (of had je dat wel in gedachten? Anders weet de rest het nu ook ) en hierna optimaal (chip)tunen. Door de verbeterde efficiëntie van de motor fysiek kun je wel meer vermogen krijgen zonder meer te verbruiken.

Simpelweg is dit: Het rendement van de motor vergroten.

No offence hoor

pi_9914626
Ik zei ook "het hoeft niet altijd in meer gebruik te resulteren". Meestal is dit natuurlijk wel het geval, daar geef ik je gelijk in.
quote:
Op maandag 21 april 2003 14:16 schreef Eul het volgende:

No offence hoor

None taken .
pi_9914681
quote:
Op maandag 21 april 2003 14:16 schreef Eul het volgende:

[..]

Dit ben ik weer niet met jouw eens.

Dit is wel een veel gebruikt argument maar rust op onwetenheid.

De efficiëntie van de orginele motor is echt wel goed uitgekiend. De fabrikant moet veel compromissen maken en heeft daar het beste van genomen. Denk hierbij aan vermogen, koppel, verbruik en milieu eisen.

De enige maniet om hier het beste compromis te krijgen is door zo efficiënt mogelijk te werken. En ik kan je verzekeren dat een grote fabrikant als VW (audi) dat wel doet.

Wat je doet met chiptunen is het compromis anders maken, nl.:
-meer vermogen
-meer koppel
-nog steeds binnen de milieu eisen blijfen

Dit gaat ten koste van
-benzine verbruik

Je kan wel meer vermogen krijgen zonder meer verbruik, maar dan moet je fysiek dingen aan de motor veranderen (of had je dat wel in gedachten? Anders weet de rest het nu ook ) en hierna optimaal (chip)tunen. Door de verbeterde efficiëntie van de motor fysiek kun je wel meer vermogen krijgen zonder meer te verbruiken.

Simpelweg is dit: Het rendement van de motor vergroten.

No offence hoor

nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat. verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip. en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt. de power reserves liggen veel hoger. als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.
2825cc Single Turbo Beast
  maandag 21 april 2003 @ 14:44:21 #18
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_9914967
quote:
Op maandag 21 april 2003 14:27 schreef Ultimora het volgende:

[..]

nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat. verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip. en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt. de power reserves liggen veel hoger. als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.

Dat is hetzelfde als je er een turbo op laat zetten, hou je m laag in zn toeren kan je zuiniger rijden omdat je meer power tot je beschikking het als zonder turbo. maar ga je flink gassen dan zuipt hij gewoon meer
  maandag 21 april 2003 @ 14:54:49 #19
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9915125
quote:
Op maandag 21 april 2003 14:27 schreef Ultimora het volgende:nou de motor wordt bij VW Audi in alle gevallen zuiniger. ik had ergens een folder van Pon waar dat in staat.
Dat is onzin, mischien dat je bij een bepaalde rit met een bepaalde rijstijl op een lager verbruik kan komen, maar bij normaal gebruik en de gemiddelde bestuurder er in is dit niet het geval.

Pon wilt ook alleen maar verkopen hoor

quote:
verder is de Passat 1.8T van mijn vader ook gechipt tot 193pk door Pon en die schijnt zuiniger te zijn als zijn vorige Passat 1.8T met 150 pk zonder chip.
Nu vergelijk je 2 verschillende motoren uit 2 verschillende auto's (of heeft hij 2 exact dezelfe auto's uit het zelfde jaartal achter elkaar ). Het generatie verschil en de doorontwikkeling van een nieuwere motor kan idd op een zuinigere motor resulteren, maar dit heeft niets met tuning temaken.
quote:
en dat komt omdat de motor gewoon veel minder belast wordt als je normaal rijdt.
Om de auto op een bepaalde snelheid te brengen en te houden moet je er een bepaalde hoeveelheid energie in stoppen. Dit is voor en ná de tuning het zelfde dus blijft de belasting van de motor het zelfde .
Dit kun je alleen veranderen door de auto te veranderen (minder inwendige verliezen van de motor, versnellingsbak, differentieel, wiellagers (hele aandrijflijn dus), betere stroomlijn, minder rolweerstand, leger gewicht etc.)
Het vermogen dat hij moet leveren blijft dus het zelfde, en doordat het voorgenoemde compromis "zuinigheid" heeft meoten inleveren voor de tuning zal hij er niet zuiniger op worden.
quote:
de power reserves liggen veel hoger.
Hoeveel reserver een motor nog heeft maakt niets uit voor een verbruiks meting, hierbij gaat het er om wat hij verbruikt als je dat vermogen niet gebruikt.
quote:
als je gaat trappen enzo wordt hij natuurlijk minder zuinig als normaal. maar bij normaal rijgedrag is de motor zuiniger.
Als je gaat trappen verbruikt hij zeker meer, omdat hij juist nu meer vermogen moet leveren, en dit is ook het moment dat je er van profiteerd (ten koste van je benzine).
  maandag 21 april 2003 @ 14:57:25 #20
41915 Eul
Greetings Eul
pi_9915174
Ik zie btw iemand die klaagt over een vermogens tekort nog niet zo rijden dat hij zuiniger zou kunnen worden.

Dus objectief gezien is dit helemaal niet van belang wat hij in theorie kan zijn. Het gaat er om dat hij na het tunen wel een slokje meer lust als je het gas in trapt

Je kan het wel andersom doen, naar een lager vermogen tunen. Dan zal hij wel zuiniger worden.

pi_9915807
quote:
Op maandag 21 april 2003 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
Het probleem is dat je met een niet-turbo motor weinig kunt. Misschien wat meer brandstof inspuiten, maar omdat je niet meer lucht erbij drukt heb je daar niks aan. Bij een turbo is er meestal lucht in overvloed dus kun je makkelijk wat meer brandstof inspuiten.

Daarom heeft chiptunen ook zo'n vlucht genomen met de TDI motoren.

pi_9915833
Blijkt dus dat de meningen nogal verdeeld zijn over chippen...
Maar als het inderdaad zo is dat dat gewoon via de dealer kan, dan zou het niet echt een probleem moeten opleveren denk ik. In elk geval de moeite om eens te checken.
Alhoewel als het inderdaad 11 pk oplevert is het ook weer niet echt de moeite, maar elke extra paardje is meegenomen dus ik zal sowieso s informeren bij de dealer...
tnx voor alle reacties totzover.

Misschien iemand die iets meer over de bi-turbo's uit de doeken kan doen ? Wat levert dat op, zijn er risico's etc ?

pi_9915835
ja, maar dan had je net zogoed de sloomste motor erin kunnen gooien.
pi_9916446
Als je em had willen opvoeren had je beter een 1.8 Turbo kunnen nemen, die is veeeel makkelijker op te fokken dan een 2.4 V6.

Met atmosferische motoren valt idd niet veel winst te behalen d.m.v chiptuning, met turbomotoren juist weer wel. Zoals Ultimora al beschreef is zo'n 1.8T in ieder geval te chippen tot 193pk, maar meer moet ook nog wel lukken: De zelfde motor levert in de Audi TT 225pk (al zal die zeker wel fysieke aanpassingen hebben ten opzichte van zijn minder vermogende broertjes)

pi_9917252
quote:
Op maandag 21 april 2003 14:54 schreef Eul het volgende:

blaaaat

dit zijn gewoon MIJN ervaringen. Pon verzint dat toch niet zomaar???? ik toch ook niet? die motoren uit een Passat van 1999 en 2002 zijn gewoon precies hetzelfde. allebeide enkele turbo met intercooler. allebei 150pk allebei 210Nm koppel en volgens het boekje ook nog eens precies hetzelfde verbruik. en nu kom jij hier. gaat mij vertellen, terwijl jij denk ik niet maanden bij de VW hebt gestaan. zeggen ervaring te hebben met de chip van VW??? sorry hoor, ik zet hier mijn ervaring neer en die is dat de motor zuiniger is geworden, en ook nog een stuk krachtiger. en dat zijn gewoon feiten PUNT
2825cc Single Turbo Beast
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')