[Dit bericht is gewijzigd door Rood_schaap op 17-04-2003 23:15]
quote:Ik heb er absoluut GEEN verstand van, maar ik ga er gemakshalve wel van uit dat dit middel een soort anti-amphetamine is?
Op donderdag 17 april 2003 23:13 schreef Litowy het volgende:
Dexamphetamine
Anders snap ik die drukte wel...
quote:ik heb da spul ECHT geslikt... en het noemde rilatine
Op donderdag 17 april 2003 23:15 schreef Rood_schaap het volgende:
ADHD hierIk slik Ritalin dus kan je niet helpen denk ik
quote:bedankt voor deze nuttige bijdrage, en nu terug naar onzin
Op donderdag 17 april 2003 23:21 schreef Raging_Bull het volgende:
(A)lle (D)agen (H)eel (D)rukZo die wist nog nie/X\and
quote:(A)an (D)e (H)ard(D)drugs
Op donderdag 17 april 2003 23:21 schreef Raging_Bull het volgende:
(A)lle (D)agen (H)eel (D)rukZo die wist nog nie/X\and
Als in: ADHD'en ..
quote:Roger that
Op donderdag 17 april 2003 23:25 schreef big fan het volgende:[..]
bedankt voor deze nuttige bijdrage, en nu terug naar onzin
quote:Er is laatst nog een hele documantaire op TV geweest over amerikaanse kinderen die ook ritalin krijgen voor de meest rare dingen , en uit dat onderzoek is gebleken dat ritalin ZEKERS niet veilig is , en erg verslavend kan werken , en ADHD werkt lang niet bij iedereen , en kan hele nare bij-effecten hebben waar je ècht niet op zit te wachten.
Op donderdag 17 april 2003 23:35 schreef Shirley het volgende:
Ik heb pas geleden voor school een presentatie over ADHD gedaan, en over het algemeen werkt Ritalin het beste bij mensen met ADHD, alleen werkt het wel maar tijdelijk. Als het uitgewerkt is komen de symptomen weer, maar het is een van veiligste, want aan de andere middelen zitten meer bijwerkingen die nadelig zijn.
Dus ik ben bang dat jouw informatie niet helemaal klopt.
quote:Ik heb 2 andere documentaires gezien en volop boeken erover gelezen, en zolang het in de juiste dosering wordt gebruikt is er niks aan de hand.
Op donderdag 17 april 2003 23:50 schreef Zachtdropje het volgende:[..]
Er is laatst nog een hele documantaire op TV geweest over amerikaanse kinderen die ook ritalin krijgen voor de meest rare dingen , en uit dat onderzoek is gebleken dat ritalin ZEKERS niet veilig is , en erg verslavend kan werken , en ADHD werkt lang niet bij iedereen , en kan hele nare bij-effecten hebben waar je ècht niet op zit te wachten.
Dus ik ben bang dat jouw informatie niet helemaal klopt.
Bij mensen met ADHD is echter gebleken dat een pepmiddel als Speed een tegenovergestelde werking heeft en dus mensen 'kalmeert'.
Aangezien het een drug is heeft het dus zeker verslavingsmogelijkheden en mensen dienen de ingestelde medicatie goed in te nemen anders heeft het geen zin het te gebruiken.
quote:
Op donderdag 17 april 2003 23:25 schreef bogyserver het volgende:[..]
ik heb da spul ECHT geslikt... en het noemde rilatine
quote:Het kalmeert niet alleen mensen die ADHD hebben.
Op donderdag 17 april 2003 23:57 schreef Wurmie het volgende:
Ritalin is een vorm van Speed, en is dus een vorm van hard-drugs, binnen het drugs-wereldje is het een zeer gewild middeltje.Bij mensen met ADHD is echter gebleken dat een pepmiddel als Speed een tegenovergestelde werking heeft en dus mensen 'kalmeert'.
Aangezien het een drug is heeft het dus zeker verslavingsmogelijkheden en mensen dienen de ingestelde medicatie goed in te nemen anders heeft het geen zin het te gebruiken.
quote:Daarom krijg ik het niet
Op donderdag 17 april 2003 23:57 schreef Wurmie het volgende:Aangezien het een drug is heeft het dus zeker verslavingsmogelijkheden en mensen dienen de ingestelde medicatie goed in te nemen anders heeft het geen zin het te gebruiken.
Al zie ik het juist als alternatief voor drugs
quote:Wel kut voor je
Op vrijdag 18 april 2003 00:03 schreef Conflict het volgende:[..]
Daarom krijg ik het niet
maar er zijn wel alternatieven hoor
quote:Het ís een drug, dus zeker geen alternatief...
quote:Het zit in de opium wet ja, officieel mag je niet eens autorijden als je het spul slikt. Ik hoorde dat als je bij het cbr vermeldt (als je rijexamen gaat doen) dat je Ritalin slikt, je geen rijexamen mag afleggen!
Op vrijdag 18 april 2003 00:05 schreef Wurmie het volgende:[..]
Het ís een drug, dus zeker geen alternatief...
quote:Ik krijg liever wat (geaccepteerde) medicijnen dan dat ik een continue drang naar drugs heb, waaronder alcohol en wiet en me altijd en overal moet verantwoorden
Op vrijdag 18 april 2003 00:05 schreef Wurmie het volgende:[..]
Het ís een drug, dus zeker geen alternatief...
quote:toch maar eens proberen te kappen met de drugs..:)
Op vrijdag 18 april 2003 00:08 schreef Conflict het volgende:[..]
Ik krijg liever wat (geaccepteerde) medicijnen dan dat ik een continue drang naar drugs heb, waaronder alcohol en wiet en me altijd en overal moet verantwoorden
heeft/had ADHD. Mischien door mijn leeftijd dat ik er beter mee om kan gaan, maar goed. Nooit geslikt, alleen retalin(E) ( volgens mij is het hetzelfde).
Zit nu weer te stuiteren, zal morgen wel brak zijn op mijn werk
PS.'smeken' om Ritalin zou inderdaad de indruk kunnen wekken dat je het enkel wil voor de drugswerking dan voor de medicatiewerking.
quote:Wie doet dat dan
Op vrijdag 18 april 2003 00:11 schreef Wurmie het volgende:PS.'smeken' om Ritalin
quote:Wiet is zeker weten niet de slechtste drugs, want waarom is er nu dan ook medicinale wiet? Voor veel mensen met bijvoorbeeld reuma of MS helpt het en is in principe niet verslavend.
Op vrijdag 18 april 2003 00:11 schreef Wurmie het volgende:
Weed is één van de slechtste en meest onbetrouwbare drugs om te gebruiken als zelfmedicatie, dit omdat het meestal enkel de emotie die je op een moment hebt versterkt. .
quote:Maar misschien had ik het verkeerd begrepen... No offense
Daarom krijg ik het nietAl zie ik het juist als alternatief voor drugs
quote:
Wiet is zeker weten niet de slechtste drugs, want waarom is er nu dan ook medicinale wiet? Voor veel mensen met bijvoorbeeld reuma of MS helpt het en is in principe niet verslavend.
Bij medicinale weed is de werkzame stof (THC) tot ruim 7 keer minder dan de hoeveelheid bij de weed uit de koffieshop, medicinale weed is namelijk niet gekweekt voor 'het 'high' worden. Deze is dus bij wijze van spreken gemanipuleerd...
Quote:
Van de marihuanaplant waarvan wij vooral de Cannabis Sativa kennen bevat alleen de bloeiende vrouwelijke plant in belangrijke mate werkzame stoffen, en dit des te meer naarmate zij haar kracht niet heeft verbruikt met het produceren van zaadjes. De plant bevat meer dan 460 bekende bestanddelen waarvan er meer dan 60 een uitgesproken werking hebben.1 bestanddeel het THC (delta-9- Tetrahydrocannabinol) heeft een zeer uitgesproken psychische werking en werkt ook anders dan de andere bestanddelen uit de marihuana. Deze stof komt in grote hoeveelheden in de gedroogde plant voor. Er komen nog andere stoffen in de plant voor die even potent zijn als THC maar deze komen meestal slechts in geringe hoeveelheden voor en niet in alle plantensoorten.
[Dit bericht is gewijzigd door Wurmie op 18-04-2003 00:22]
quote:Niet gekweekt om high te worden? Dat is de enige functie van wiet, juist door het high zijn wordt de pijn verminderd. Tuurlijk weet ik dat het THC gehalte lager is dan in de coffeeshop, maar eigenlijk is er niet zo heel veel verschil hoor.
Op vrijdag 18 april 2003 00:19 schreef Wurmie het volgende:[..]
Bij medicinale weed is de werkzame stof tot ruim 7 keer minder dan de hoeveelheid bij de weed uit de koffieshop, medicinale weed is namelijk niet gekweekt voor 'het 'high' worden. Deze is dus bij wijze van spreken gemanipuleerd...
Zeker zelf nooit geblowd?
quote:Jawel, en ik werk ook met zeer veel drugsverslaafden... Toevallig vandaag in een cursus "verslaving en psychiatrie" ditzelfde verhaal gehoord door de echte experts...
Niet gekweekt om high te worden? Dat is de enige functie van wiet, juist door het high zijn wordt de pijn verminderd. Tuurlijk weet ik dat het THC gehalte lager is dan in de coffeeshop, maar eigenlijk is er niet zo heel veel verschil hoor.
Zeker zelf nooit geblowd?
quote:Heb na de diagnose adhd om ritalin gevraagd maar kreeg dat niet gezien mijn drank en drugs gebruik.
Op vrijdag 18 april 2003 00:17 schreef Wurmie het volgende:
Weet ik niet, ik pikt het hier uit op:
[..]Maar misschien had ik het verkeerd begrepen... No offense
Dan niet
Zo is het gegaan, ga er echt niet om smeken hoor!
quote:Heb je er mee leren om te gaan?
Op vrijdag 18 april 2003 00:24 schreef Conflict het volgende:[..]
Heb na de diagnose adhd om ritalin gevraagd maar kreeg dat niet gezien mijn drank en drugs gebruik.
Dan niet
Zo is het gegaan, ga er echt niet om smeken hoor!
zelf heb ik het gevoel dat ik er bijna overheen gegroeit ben.
quote:*Meldt*
Op vrijdag 18 april 2003 00:23 schreef Rood_schaap het volgende:
Zijn jullie vroeger ook zo gruwelijk irritant geweest?
Ik ben van de kleuterschool getrapt
quote:Ik heb op een lom school gezeten twee jaar toen ik klein was
Op vrijdag 18 april 2003 00:25 schreef Conflict het volgende:[..]
*Meldt*
Ik ben van de kleuterschool getrapt
quote:Niet echt nee, al wordt ik de laatste jaren iets rustiger en minder impulsief...
Op vrijdag 18 april 2003 00:25 schreef Rood_schaap het volgende:[..]
Heb je er mee leren om te gaan?
zelf heb ik het gevoel dat ik er bijna overheen gegroeit ben.
Maar ik weet (ook omdat ik een tijdje speed geslikt heb) heel goed wat ritalin voor me kan betekenen.
quote:Ik op internaten en wel 5 middelbare scholen
Op vrijdag 18 april 2003 00:26 schreef Rood_schaap het volgende:[..]
Ik heb op een lom school gezeten twee jaar toen ik klein was
* Conflict heeft echt een kutjeugd gehad
Ik kom er pas de laatste tijd achter dat ik er eigenlijk niks aan kon doen.
quote:Hmm.. ik vond je al zo geleerd praten. Maar ik blijf van mening dat het niet slecht is zolang er goed mee om wordt gegaan, of dat nou voor medicinaal of prive gebruik is.
Op vrijdag 18 april 2003 00:24 schreef Wurmie het volgende:[..]
Jawel, en ik werk ook met zeer veel drugsverslaafden... Toevallig vandaag in een cursus "verslaving en psychiatrie" ditzelfde verhaal gehoord door de echte experts...
Een gevoel is niet wetenschappelijk uit te drukken, ik benoem enkel de 'wetenschappelijke' feiten...
Na tien jaar blowen blijkt dat ik zonder veel beter functioneer, al dacht ik altijd dat ik er juist relaxed van werd! Was ik er maar nooit mee begonnen.
quote:niet waar wat je hier zegt.
Bij mensen met ADHD is echter gebleken dat een pepmiddel als Speed een tegenovergestelde werking heeft en dus mensen 'kalmeert'
quote:beetje mierenneukerij hoor
Op vrijdag 18 april 2003 00:35 schreef markjacoo het volgende:[..]
niet waar wat je hier zegt.
Ritaline is een speed wat je helpt te concentreren. Je gaat als het ware "overconcentreren". Door die concentratie krijg je meer grip op de wereld om je heen en laat je je minder snel afleiden, dus zijn de meeste gebruikers wat rustiger.
Dus niet de Ritaline kalmeert je, dat doe je zelf doordat je je beter kunt concentreren.
quote:Nee, meer een misverstand uit de wereld halen. Veel mensen denken dat Ritaline je rustig maakt. Dat doet het niet.
Op vrijdag 18 april 2003 00:37 schreef Conflict het volgende:[..]
beetje mierenneukerij hoor
quote:Als je Ritalin vermaalt en snuift ga je er anders behoorlijk hard op..
Op vrijdag 18 april 2003 00:01 schreef Rood_schaap het volgende:[..]
Het kalmeert niet alleen mensen die ADHD hebben.
quote:en daar word je rustig van dus het kalmeert wel.
Op vrijdag 18 april 2003 00:39 schreef markjacoo het volgende:[..]
Nee, meer een misverstand uit de wereld halen. Veel mensen denken dat Ritaline je rustig maakt. Dat doet het niet.
Ritaline helpt je concentreren, meer niet.
quote:Ja maar de maakster is sterk anti ritalin, beetje jammer omdat het geen objectieve site is.
Op vrijdag 18 april 2003 00:44 schreef Rood_schaap het volgende:
Jullie moeten eens kijken op http://www.hersenstorm.com als je deze site nog niet kent. Is zeker de moeite waard!!
Werking: Het middel heeft een stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel. Men zou kunnen zeggen dat dit middel werkt als een rembekrachtiger, het heeft vooral invloed in versterkende zin op de remmende neuronen van het zenuwstelsel. De maximale concentratie wordt na 2 uur bereikt. Tegelijkertijd wordt het middel snel afgebroken, zodat na twee uur reeds de helft is omgezet. De werkingsduur is 3 5 uur. Het preparaat valt onder de bepalingen van de Opiumwet, omdat het verwant is aam de amfetaminen.
Het middel heeft een gunstig effect op de volgende zaken: aandacht, impulscontrole, fijne motorische coördinatie, reactietijd, waarneming en geheugen, leerprestaties, contact met anderen en vermindering van agressiviteit.
Contra-indicatie: Cardiovasculaire aandoeningen, hypertensie, overgevoeligheid voor sympathicomimetica. Voorzichtigheid bij hyperthyreoïdie, epilepsie, angst-, spannings- en opwindingstoestanden, agitatie, depressies, tics, voorkomen van Gilles de la Tourette in de familie en kinderen jonger dan 5 jaar. Ervaren voorschrijvers behandelen in de praktijk ook kinderen van 3 - 5 jaar. Geadviseerd wordt om pols, bloeddruk en lengtegroei in de gaten te houden, bijvoorbeeld door een halfjaarlijkse controle. Bij volwassenen zijn zwangerschap, lactatie contra-indicaties. Verder zijn agressie of suïcideneiging in de anamnese (relatieve) contra-indicaties.
Bijwerkingen: De meest voorkomende bijwerkingen zijn de neiging tot afvallen door een vermindering van het hongergevoel en inslaapproblemen, het laatste vooral als te kort voor het slapen gaan het middel wordt genomen. Nervositeit en stemmingsproblemen worden wel gezien in het begin van de behandeling. Minder vaak worden huidreacties, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn gemeld. Zelden wordt bloeddrukverhoging gevonden. Tics en maniërismen kunnen voorkomen. Men lette op een eventuele negatieve invloed op de groei bij kinderen en jongeren. Niet werd aangetoond dat er een verslavingsneiging optreed bij het gebruik van methylfenidaat.
Dexamfetamine
Dit middel heeft als voordeel dat het langer werkzaam is. Het middel moet op verzoek van de arts door de apotheek bereid worden. Het kan voorkomen dat methylfenidaat onvoldoende werkt, terwijl dexamfetamine dit wel doet. De dosering ligt op de helft van de dosering bij Ritalin.
Doeltreffendheid van de centrale stimulantia
De resultaten van meerdere dubbelblinde, gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde studies tonen met de centrale stimulantia, methylfenidaat en dexamfetamine, een verbetering van de controle van de hyperactiviteit, het aandachtsniveau en de impulsiviteit. De meeste studies duurden hoogstens 3 maand, en vertoonden methodologische tekortkomingen.
In een studie gedurende 14 maanden bij 579 kinderen (leeftijd 7 9,9 jaar) met het gecombineerd type van ADHD werd medicamenteuze behandeling (vooral methylfenidaat) vergeleken met intensieve gedragstherapie en met een combinatie van beide. De verschillende behandelingen verbeterden de symptomen, maar de grootte van het effect was voor de meeste symptomen meer uitgesproken voor de medicamenteuze behandeling en de gecombineerde behandeling dan voor de gedragstherapie alleen. Bij de kinderen bij wie beide behandelingen werden toegepast, kon de dosis van het centraal stimulans lager worden gehouden, en was de tevredenheid van de ouders groter.
Het is niet aangetoond dat de centrale stimulantia het risico van asociaal gedrag op latere leeftijd verminderen, en het functioneren op volwassen leeftijd verbeteren.
Ongewenste effecten
Bij kinderen behandeld met methylfenidaat of dexamfetamine zijn slapeloosheid (10 20 %) [n.v.d.r.: vooral wanneer de toediening in de late namiddag gebeurt], emotionele instabiliteit, en verminderde eetlust (10 40%) frequent; deze zijn gewoonlijk dosisgebonden. Bij behandeling gedurende lange termijn is groeivertraging gerapporteerd, maar de bereikte lengte op de volwassenen leeftijd lijkt niet te worden beïnvloed. Meer ernstige, zeldzame ongewenste effecten zijn o.a. convulsies, compulsief gedrag, gebrek aan spontaneïteit, en psychotische reacties [n.v.d.r.: volgens een geraadpleegd expert zijn deze effecten frequenter bij kinderen met mentale achterstand en/of hersenbeschadiging]; stopzetten van de behandeling of verlaging van de dosis kan noodzakelijk zijn. Met methylfenidaat zijn zelden trombopenie, anemie en leukopenie gerapporteerd; of routinemonitoring van het bloedbeeld noodzakelijk is, is niet zeker. Tolerantie en afhankelijkheid kunnen in theorie optreden met de centrale stimulantia, maar bij correct gebruik is bij kinderen behandeld omwille van ADHD geen afhankelijkheid gerapporteerd.
quote:Niet mee eens?
Op vrijdag 18 april 2003 12:31 schreef Conflict het volgende:[..]
ja?
ALPHA + METHYL + FENYL + ETHYL + AMINE
Eerste synthese in 1887. Als inhalers op de markt gebracht.
Er zijn vele narcoleptische, stimulerende en triptogene medicijnen (drugs ?) die hieronder vallen; Dexedrine, Benzedrine, Methamphetamine (de heftigste), DOM=STP (vergelijkbaar met werking van LSD, duurt alleen nog langer), XTC, 2CB, 2CT7 (2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiophenethylamine), methylfenidaat (Ritalin), mescaline, (nor-)adrenaline (menselijk hormoon), dopamine (neurotransmitter), etc...... Je kunt zelfs stellen dat (de meeste) antidepressiva met amphetamine verwant zijn. In de jaren '50 werden bezodiazepinen (valium) en barbituraten (ernstige slaapmiddelen, niet meer op de markt) gecombineerd (!!!!!!!) met amphetaminen voor de behandeling van een depressie. Naar mijn idee de slechtste combinatie ever ! Speed (Amphetamine) was tot in de jaren '40 nog bij de drogist te koop in Spanje. In de vietnam-oorlog kwamen de Amerikanen met de "speedball"; een combinatie van opiaten en amphetaminen. En dat kan ik me heel goed voorstellen. Door de Speed ga als een trein (Gansters in de jaren '20 in Chicago moordden erop) en door de opiaten kan het je geen ene fuck meer schelen, écht niet !
In dit forum heeft Feather heel mooi een gedeelte van de bijslijters van Ritalin en Rilatine (?) -dex- gezet. Het valt me op dat Dexedrine uberhaupt wordt voorgeschreven; het is een hele krachtige amphetamine. In de tweede wereldoorlog gaf men -aan beide zijden- benzedrine en dexedrine aan hun soldaten. JFK, Anthony Eden, Hitler, Goering en Churchill lustten er ook wel pap van.
Ik zag anders niks vermeld over de dosering. Het maximum wordt, door de fabrikant, gesteld op 60 mg (!) per dag. Dat valt in het niet bij een verslaving aan amphetaminen; zeker omdat methylfenidaat een erg zwakke werking heeft. Dan is het eerder om je concentratie op peil te houden. Dat werd hier al eerder verteld. Denk dat het in dit geval wel klopt.
Ik moet hier wel even melden dat mijn werkstuk over
drugs & criminaliteit voor m'n eindexamen maatschappijleer een 9,3 waard was. Eigenlijk een 9,7, maar dan zou ik een 8 gemiddeld gekregen hebben dus dat had ze doorgekrast in haar agenda, stiekem gezien....daar schrok ze van.
Ik heb nog een van de eerste folders over Speed (Jellinek) waar heel uitdrukkelijk in staat dat Speed NIET lichamelijk of geestelijk verslavend is. Daar lach ik nog steeds vaak om; niets is minder waar. In de nieuwere folders staat nu wel dat het geestelijk verslavend is maar niet lichamelijk. Daar ben ik nog niet over uit.... wil ik erg graag weten.
De geestelijke verslaving (die in principe bij elk middel kan optreden) is zondermeer het krachtigst en, in mijn ervaring, zeker bij amphetaminen.
Een lichamelijke verslaving maakt de geestelijke verslaving, zeg maar, compleet. Surplus, gratis en voor niks.... Er zijn "rebound-effecten" (datgene waarvoor het recept is voorgeschreven komt tig keer zohard terug) bij het stoppen met amphetaminen en verschijnselen van afhankelijkheid (je minder in staat/goed voelen zonder). Alhoewel ik het (nog) niet uitdrukkelijk heb gelezen, is het vorige wel op te maken uit de chemie van de hersenen en bevindingen van (ex-)gebruikers. In principe is er dus sprake van een lichamelijke verslaving. Het is niet vergelijkbaar met de lichamelijke verslaving van opiaten (14.000 junks), benzo's (ca. 80.000) of alcohol (400.000+ !!!!!).
En tja, in zekere zin "kalmeren" amphetaminen ADHD-ers. Dat is te vergelijken met de werking van nicotine en cocaine; in kleine hoeveelheden werkt het stimulerend, in grote hoeveelheden werkt het narcoleptisch en in erg grote hoeveelheden is het toxisch en, ja, zelfs dodelijk. Speed maakt geruik van je energie/reserves die in je lichaam aanwezig zijn. Het beinvloed het centrale zenuwstelsel. Stel je het gevoel voor dat je in een levensbedreigende situatie ineens overspoeld en je (meestal) redt uit zo'n situatie. Dat is een enorme stoot adrenaline die je lichaam en geest in staat stellen heel snel (instinctief ?) te reageren met als doel overleven, (een van) de sterkste emotie(s) in de mens. Dat komt dichtbij de continue "buzz" die je van Speed krijgt.
Je lever en je nieren krijgen rake klappen. Deze organen verwerken deze soort (giftige) stoffen. Tesamen met alcohol steven je af lever- en nierinsufficientie. Tesamen met wiet wordt je er erg achterdochtig van. Het versterkt een bepaalde kant van de amphetamine-werking; de illusie.
Na langdurig gebruik volgt er vaak een depressie.
De manier waarop ervaringsdeskundigen en "geleerden" hierover praten is erg opvallend. Het is net alsof de geleerden zich distantieren van de ervaring zelf en een "over-all view" nemen. Ik stond er naar te kijken, maar...
Ik geloof dat ik m'n ei nôu wel kwijt ben.... en een aardig balletje heb opgeworpen. Kan er nog lang over doorgaan....pfff.... Wordt moe van mezelf.
Groeten, TooFastForMellow
Ik ook ADHD en ritalin. Hoewel het me verboden is blow ik er af en toe eens bij, is een heftige trip, maar wel lekker . Er wordt gezegd dat je met ritalin en weed een psychose kan krijgen
. Trouwens, rilatine is de belgische naam voor ritalin. Zelf heb ik in het verleden allerlei soorten drugs gebruikt, ritalin geeft iemand met adhd absoluut geen kick maar ook voor 'gewone' mensen is het niet heftig en werkt snel uit. Je wordt er geconcentreerder van en geestelijk wat rustiger, lichamelijk ben ik nog steeds niet rustig te krijgen, vandaar af en toe een stiekum jointje (ook omdat de speedwerking slecht eten en slapen betekent). Trouwens, voor degenen die het allemaal gaan proberen wees ajb voorzichtig, want als je die paniekaanval krijgt (door de wiet) ga je compleet uit je naad, zolang je blijft herhalen dat het over 4 uur uitgewerkt is komt het meestal wel goed met de paniek (Tip!!
.
Anyway ritalin met alcohol is een minder geschikte combo omdat je niet merkt hoe zat je eigenlijk bent. Kussies enzow voor alle junkies hier, Spankz
ADHD in Engeland...
ik had, zo onderhand, wel een reactie verwacht van de "experts".
Ik krijg in ieder geval het gerucht te horen dat de zorginstellingen
het "gaan schrappen dat amphetamine lichamelijk verslavend is"....
Betekent dat de pharmaceutische industrie met een soortgelijk
(minder) verslavend middel komt ter -tijdelijke- vervanging voor de
lichamelijke afhankelijkheid.
Keep It Hard To The Core, TooFastForMellow
quote:Mellow Teef !
Op woensdag 27 augustus 2003 11:22 schreef kippiej het volgende:
Adhd'ers zijn kut
Altijd zo irritant druk die gasten!
Ten eerste ga je er al vanuit dat ADHD een uitvloeisel is van een verkeerde opvoeding en ten tweede ga je er automatisch van uit dat het gebruik van Ritalin bij iedereen werkt als een amfetamine.
ADHD is een aandoening in de hersenen, waarbij door middel van hersenscans is bewezen dat de hersenen van iemand van ADHD geheel anders werken dan die van iemand met een gezond stel hersenen. Er is dus wel degelijk bewezen dat er een fysiek probleem is bij mensen met deze aandoening en dat het niet veroorzaakt wordt door een bepaalde opvoeding.
Een opvoeding kan natuurlijk wel invloed hebben op het beheersen van ADHD (want zo erg is namelijk nou ook weer niet), maar dat geldt voor elke aandoening. Het is maar hoe de ouders ermee omgaan.
Ten tweede geldt dat Ritalin voor mensen met ADHD een geheel ander effect heeft dan amfetamine. In feite vertraagt het de hersenwerking juist in plaats van een oppeppend effect te hebben. Daarom gebruiken veel mensen met ADHD expres geen ritalin omdat het de reacties en de creativiteit beinvloedt.
Dit soort domme en ongenuanceerde verhaaltjes zorgt er echter alleen voor dat alle negatieve publiciteit over Ritalin en ADHD blijft bestaan, terwijl de mensen die echt ADHD hebben en baat hebben bij het gebruik van Ritalin erop worden aangekeken.
Er is geen fysieke of neurologische afwijking, en geen bloedproef, urinetest, hersenscan of genetisch kenmerk bekend waaraan men hyperkinesie kan herkennen.
We hebben allemaal krantenkoppen gelezen zoals Genetische sleutel gevonden voor alcoholisme of Scans tonen aan dat de hersenen van hyperactieve volwassenen een verminderde glucosestofwisseling te zien geven.
Wat de meeste mensen niet zien is het berichtje op de laatste pagina van de krant acht maanden later, die de eerdere conclusie weer intrekt.
Ook weet men meestal niet dat hoewel er de eerste keer een kleine statistische afwijking was geconstateerd, deze niet werd ondersteund toen het hersenscan-onderzoek werd herhaald.
Ze werden er ook niet over ingelicht dat alle scans in beide studies normale resultaten te zien gaven en dat het volkomen onmogelijk is in individuele gevallen een hyperactieve scan te onderscheiden van een normale.
Deze veronderstelde biochemische onevenwichtigheid of genetische fout is gebaseerd op de opvattingen van één persoon over het gedrag van een ander.
De diagnoses die worden beschreven in het DSM (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders: Diagnostisch en statistisch handboek voor geestelijke afwijkingen) worden aangedragen en goedgekeurd door commissies van psychiaters en bestaan uit lijsten met gedragsclassificaties.
Iemand die men onderzoekt wordt geacht bijvoorbeeld zes van negen gedragspatronen van de lijst te vertonen om voor de ziekten in aanmerking te komen.
Door zijn meer politieke dan wetenschappelijke aard is deze procedure gevoelig voor vooroordelen en modegrillen.
De controversiële diagnose van hyperkinesie is een voorbeeld van zon moderne Amerikaanse gril.
De negen symptomen op de lijst van in het handboek genoemde criteria zijn onder andere:
-beweegt vaak onrustig met handen of voeten;
-verlaat vaak zijn stoel in de klas op een moment dat hij geacht wordt te blijven zitten;
-rent vaak rond of klimt opvallend veel;
-vindt het vaak moeilijk om rustig te spelen;
-slaagt er niet in om zijn schoolwerk of taken af te maken;
-vermijdt taken die mentale inspanning vergen of heeft daar een hekel aan (zoals huiswerk);
-verliest vaak dingen die hij nodig heeft om zijn taken uit te voeren (bijv. schoolopgaven, potloden, boeken of andere hulpmiddelen).
Hoe onmogelijk het ook klinkt, dit zouden de wetenschappelijke criteria zijn op grond waarvan drie miljoen kinderen worden bestempeld als biologisch onvolwaardig en giftige stimulerende middelen krijgen toegediend, zelfs al bestaat er geen hard bewijs dat hyperkinesie een afwijking of ziekte is en geen onbetwistbaar bewijs van enige fysieke afwijking in de hersenen of het lichaam van deze kinderen.
Of dienen die criteria alleen maar als een officieel alibi waarmee dokters zich op een hypocriete manier kunnen verantwoorden als ze verboden of ongeoorloofde doping willen voorschrijven ?
De gebruikte geneesmiddelen stompen het individu af en verzwakken het , door de centra van de hogere hersenfuncties onwerkzaam te maken in plaats van een specifiek therapeutisch resultaat teweeg te brengen.
De werking van de hersenen is niet zo simplistisch dat men kan zeggen dat een gebrek aan serotonine depressies veroorzaakt of een teveel aan dopamine schizofrenie, zoals men oorspronkelijk in de jaren vijftig veronderstelde toen er nog maar drie neurotransmitters waren ontdekt.
Omdat we nu meer dan honderd neurotransmitters kennen, die ieder op tot vijftien typen receptoren die nu bekend zijn inwerken, is het klinkklare onzin om te denken dat we door het nemen van een of andere pil zon systeem weer in evenwicht kunnen brengen als het systeem al ooit niet in evenwicht was.
Ritaline bijvoorbeeld, dat wordt voorgeschreven voor hyperkinesie verbetert academische prestaties of sociale relaties niet.
Wat het wel doet is de creatieve, spontane en autonome activiteit in kinderen onderdrukken, waardoor ze gedweeër en gehoorzamer worden met het risico van blijvende neurologische tics, gedragsstoornissen, psychose, waanzin, vertraging in de groei, drugsmisbruik en verslaving.
Wordt aan opgetogen of ongeruste ouders na een paar maanden behandeling met amfetamines ook hersenscans getoond met de irreversibel aangerichte schade ?
Als we iemand , die in emotionele moeilijkheden verkeert ziek noemen en zijn pijn blokkeren met geneesmiddelen, betekent dat dat we ons vermogen om onze eigen pijn te zien en geraakt te worden door de liefde van anderen verliezen.
Integendeel, Ritalin is ook "gewoon" een amphetamine.quote:Op donderdag 17 april 2003 23:15 schreef Shyte het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |