quote:
Hier verder afkoelen...
[Dit bericht is gewijzigd door Sidekick op 15-04-2003 11:48]
quote:daarom; hij kan zelfs zijn kind nog zien opgroeien. Ik denk serieus dat ie een klein feestje viert met zijn advocaten.
Op dinsdag 15 april 2003 11:44 schreef Lafayette het volgende:[..]
Daar heb je gelijk in. Als je 37 bent en je kijkt terug dan is 12 jaar zo voorbij.
quote:Hij is toch 33?
Op dinsdag 15 april 2003 11:45 schreef err het volgende:[..]
daarom; hij kan zelfs zijn kind nog zien opgroeien. Ik denk serieus dat ie een klein feestje viert met zijn advocaten.
Maar goed, zijn kind zien opgroeien, tuurlijk, dream on...
quote:Kind is 12 als ie de bak uit is, dat valt allemaal toch wel mee dan? Met levenslang had ie m nooit meer terug gezien.
Op dinsdag 15 april 2003 11:46 schreef Sidekick het volgende:[..]
Hij is toch 33?
Maar goed, zijn kind zien opgroeien, tuurlijk, dream on...
[Dit bericht is gewijzigd door err op 15-04-2003 11:47]
quote:Volkert is 33. Zijn dochter is 2.
Op dinsdag 15 april 2003 11:45 schreef err het volgende:
daarom; hij kan zelfs zijn kind nog zien opgroeien. Ik denk serieus dat ie een klein feestje viert met zijn advocaten.
quote:U vraagt om medelij ?
Waarom vergeet iedereen dat die 12 jaar slechts een voorproefje is voor de straf die hem daarna boven het hoofd hangt?
Na zijn gevangenisstraf begint de echte straf: het terugkeren in een samenleven die hem niet meer wil en hem niet vertrouwt. Dat is pas een echte straf...
quote:Het is een democratie hoor... ze weten zelf blijkbaar wel waar ze voor staan, dus als die miljoenen dan gewoon een eigen partij oprichten...?
Op dinsdag 15 april 2003 11:42 schreef realist_ik het volgende:[..]
ze kunnen toch godver niet meer stemmen op wie ze willen...
stel dat je je stem maar aan één persoon wil geven omdat je al de rest onbekwaam vindt ... en dan wordt die éne persoon vermoord ... dan moet je maar genoegen nemen met iemand op wie je niet wou stemmen??
quote:8... wel goed rekenen he? Daar gaat dan misschien nog wel wat van af, maar ok.
Op dinsdag 15 april 2003 11:43 schreef Eightball het volgende:[..]
Dan staat ie naar zes jaar weer buiten..
quote:Welnee. Hij emigreert naar Australie. Niks aan de hand.
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef the_bbk het volgende:
Waarom vergeet iedereen dat die 12 jaar slechts een voorproefje is voor de straf die hem daarna boven het hoofd hangt?
Na zijn gevangenisstraf begint de echte straf: het terugkeren in een samenleven die hem niet meer wil en hem niet vertrouwt. Dat is pas een echte straf...
quote:ik zou zeggen, haal maar weg die camera's. Hij gaat zn gang maar nu.
Op dinsdag 15 april 2003 11:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
komen er nu ook camera's in z'n cel?
dadelijk pleegt ie zelfmoord en komt er nog goed vanaf .....
quote:Hoezo? Hij heeft z'n straf gehad, pleegt ie nu zelfmoord dan gaat hij alsnog als moordenaar van Fortuyn de kist in. Niet als verdachte van de moord.
quote:ja, van de andere kant kost het ons (de samenleving) weer VEEL geld ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef err het volgende:[..]
ik zou zeggen, haal maar weg die camera's. Hij gaat zn gang maar nu.
[Dit bericht is gewijzigd door Roel_Jewel op 15-04-2003 11:48]
jammer voor diegene die het er niet mee eens zijn. kost de staat alleen maar geld naarmate ze hem nog langer gevangen houden, die kerel heeft al zoveel geld gekost...
hij kan zich de rest van zijn leven niet meer op straat te vertonen dus zal als hij vrij zou zijn het misschien nog moeilijker hebben dan dat hij vast zit in de bajes... niet?
[Dit bericht is gewijzigd door Trauma_Chirurg op 15-04-2003 11:49]
quote:ik snap sommige reakties niet, beetje medelijden tonen want hij is wel 12 jaar weg van huis en haard...wtf, in plaats van levenslang, loopt ie in 2014 al weer vrij rond!
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef Eightball het volgende:[..]
Volkert is 33. Zijn dochter is 2.
Over 12 jaar komt ie vrij, dan is ze 14.
Dit lijkt me idd aanleiding voor een feestje..
quote:klopt
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef Ulx het volgende:[..]
Hoezo? Hij heeft z'n straf gehad, pleegt ie nu zelfmoord dan gaat hij alsnog als moordenaar van Fortuyn de kist in. Niet als verdachte van de moord.
quote:Weldegelijk niet, ik meld alleen dat die 12 jaar niet de enige straf is die hij heeft gekregen, aangezien hier uit de reacties blijkt dat die 12 jaar door velen te weinig wordt gevonden...
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef Labtech het volgende:[..]
U vraagt om medelij ?
quote:Maar 12 jaar in de cel zitten lijkt me een zwaardere straf dan de dood.
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef Ulx het volgende:[..]
Hoezo? Hij heeft z'n straf gehad, pleegt ie nu zelfmoord dan gaat hij alsnog als moordenaar van Fortuyn de kist in. Niet als verdachte van de moord.
quote:Dat zou me verbazen. Denk dat Volkert weer genoeg redenen ziet om in leven te blijven.
Het wordt eens tijd dat Nederland alle moorden met levenslang bestraft. Barbaars? Misschien maar niet zo definitief als doodstraf. Gratie zou de enige optie moeten zijn voor vervroegde vrijlating.
quote:want?
Op dinsdag 15 april 2003 11:48 schreef Dr.Daggla het volgende:
Belachelijk dat het hof achtte dat de permanente cameratoezicht rechtmatig was...
quote:Zelfmoord zou een behoorlijk gevolg zijn imo..
Op dinsdag 15 april 2003 11:48 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
klopt
maar hij mag nu ook de gevolgen van zijn daad ondergaan.
quote:Ook onzin, je kunt altijd op bezoek gaan en aan bij goed gedrag op weekendverlof.
Op dinsdag 15 april 2003 11:46 schreef err het volgende:[..]
Kind is 12 als ie de bak uit is, dat valt allemaal toch wel mee dan? Met levenslang had ie m nooit meer terug gezien.
quote:Dat doen ze ook niet bij andere moordenaars..
Op dinsdag 15 april 2003 11:49 schreef err het volgende:[..]
want?
quote:Hey, doe's normaal. Medelijden heb ik absoluut NIET met die gozer. Zeggen dat je het eens bent met een juridische uitspraak is wat anders dan medelijden hebben met een moordenaar hoor. Jezus, voor sommige is nuance echt een vies woord he...
Op dinsdag 15 april 2003 11:48 schreef err het volgende:[..]
ik snap sommige reakties niet, beetje medelijden tonen want hij is wel 12 jaar weg van huis en haard...wtf, in plaats van levenslang, loopt ie in 2014 al weer vrij rond!
quote:nog meer reden om feest dus.
Op dinsdag 15 april 2003 11:50 schreef Loedertje het volgende:[..]
Ook onzin, je kunt altijd op bezoek gaan en aan bij goed gedrag op weekendverlof.
quote:Ik denk dat die ergens bang voor zijn...maar waarvoor dat ook alweer was ben ik vergeten
Op dinsdag 15 april 2003 11:47 schreef sweek het volgende:
Het is een democratie hoor... ze weten zelf blijkbaar wel waar ze voor staan, dus als die miljoenen dan gewoon een eigen partij oprichten...?
quote:Maar de meeste andere verdachten van moord gaan niet in hongerstaking en staan ook niet op het punt om zelfmoord te plegen...
Op dinsdag 15 april 2003 11:50 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Dat doen ze ook niet bij andere moordenaars..
quote:het gaat mij erom dat jij blijkbaar vind dat ie al genoeg gestraft wordt met die 12 jaar. Dat vind ik niet, daar zit het verschil.
Op dinsdag 15 april 2003 11:50 schreef Jarno het volgende:[..]
Hey, doe's normaal. Medelijden heb ik absoluut NIET met die gozer. Zeggen dat je het eens bent met een juridische uitspraak is wat anders dan medelijden hebben met een moordenaar hoor. Jezus, voor sommige is nuance echt een vies woord he...
.
quote:Met andere woorden: De hele LPF is een zooitje klunzen en alleen Pim kon het goed doen? Had Mens toch gelijk toen hij zei dat ze direct de LPF hadden moeten opheffen.
Op dinsdag 15 april 2003 11:42 schreef realist_ik het volgende:[..]
ze kunnen toch godver niet meer stemmen op wie ze willen...
stel dat je je stem maar aan één persoon wil geven omdat je al de rest onbekwaam vindt ... en dan wordt die éne persoon vermoord ... dan moet je maar genoegen nemen met iemand op wie je niet wou stemmen??
Pim was dus de LPF? Men stemt in Nederland toch op een programma? Niet op een persoon? Wat had je gezegd als Pim een auto-ongeluk had gehad op 10 mei en daaraan gestorven was?
quote:daar heeft ie niet zo lang last van ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:49 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Zelfmoord zou een behoorlijk gevolg zijn imo..
quote:Ho ho, jij beweert dat Volkert en zijn advocaten nu aan de Champie zitten omdat ie zijn
Op dinsdag 15 april 2003 11:48 schreef err het volgende:
ik snap sommige reakties niet, beetje medelijden tonen want hij is wel 12 jaar weg van huis en haard...wtf, in plaats van levenslang, loopt ie in 2014 al weer vrij rond!
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 11:50 schreef Jarno het volgende:Jezus, voor sommige is nuance echt een vies woord he...
.
quote:Hij heeft een vrouw en een kind..
Op dinsdag 15 april 2003 11:51 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
daar heeft ie niet zo lang last van ...
quote:Ja, ik vind 18 jaar een prima straf. Gezien vergelijkbare zaken. Dat jij uit een maf soort wraak gevoel de hele rechtsorde op z'n kop wil zetten, en levenslange straffen wil gaan uitdelen waar ze niet van toepassing zijn, kan ik ook niks aan doen.
Op dinsdag 15 april 2003 11:51 schreef err het volgende:[..]
het gaat mij erom dat jij blijkbaar vind dat ie al genoeg gestraft wordt met die 12 jaar. Dat vind ik niet, daar zit het verschil.
quote:ik geloof niet dat jij mij kent, dus blaat niet "zelfde slag mensen"
Op dinsdag 15 april 2003 11:52 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
Dat is voor een hoop mensen idd een probleem..
Wel typisch dat het bijna altijd dezelfde slag mensen is die zulke uitspraken doen...
quote:Ondanks de opsluiting heeft Nederland in van de luxeste gevangenissen van de wereld. Bezoekregelingen, internet, contact met de buitenwereld. Genoeg mogelijkheden om zijn kind te zien. Er zijn kinderen van gescheiden ouders die hun pappa minder zien. Maar goed. 12 jaar staat gewoon niet in verhouding tot het leed bij de slachtoffers, geen enkele moord die bestraft is met 12 jaar.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 15 april 2003 11:46 schreef err het volgende:
[..]Kind is 12 als ie de bak uit is, dat valt allemaal toch wel mee dan? Met levenslang had ie m nooit meer terug gezien.
Typisch land om 18 jaar te blijven geven als je weet dat het gewoon 2/3 wordt.
quote:tsja ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:52 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Hij heeft een vrouw en een kind..
.
Who's next vraag ik me nu af..
quote:De auto kwam van links.
Op dinsdag 15 april 2003 11:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Pim was dus de LPF? Men stemt in Nederland toch op een programma? Niet op een persoon? Wat had je gezegd als Pim een auto-ongeluk had gehad op 10 mei en daaraan gestorven was?
quote:Ik heb het niet gezien, maar via nieuwssites en dit topic wel de beweegredenen gelezen. Daar hoef ik het toch niet mee eens te zijn?
Op dinsdag 15 april 2003 11:42 schreef Arma_Angelus het volgende:[..]
heb jij ook maar iets van de rechtszaak gezien?
hij heeft toch uitgelegd waarom hij deze keuzes heeft gemaakt?
quote:Of de moord achteraf wel of niet een ontwrichtende invloed had op het democratisch proces kun je over twisten, maar doet nog niet eens zo ter zake. Het gaat me erom dat de moordenaar door deze daad de opkomst van bepaalde politieke ideeën wilde voorkomen. Of dat nu wel of niet gelukt is en of je het met die ideeën wel of niet eens bent is denk ik irrelevant, een milieufreak die een rechtse politicus vermoord of een neo-nazi die een linkse politicus vermoord mogen wat mij betreft allebei levenslang worden opgesloten.
Op dinsdag 15 april 2003 11:32 schreef the_bbk het volgende:[..]
De rechtbank heeft besloten dat de moord geen tot weinig invloed heeft gehad op het democratisch proces, te weten de verkiezingen van mei 2002.
quote:Ik denk niet dat wat er is gebeurd door Volkert voor herhaling vatbaar is, ook niet door anderen....
Op dinsdag 15 april 2003 11:50 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ik denk dat die ergens bang voor zijn...maar waarvoor dat ook alweer was ben ik vergeten
En dat kun je ook net zo goed omdraaien... moet iedere linkse politici nu bang zijn voor de Fortuynaanhangers met wraakgevoelens? Want die hebben ze duideijk, dat hoorde je al in de rechtzaak, dat zag je in dit topic....
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 11:53 schreef err het volgende:[..]
ik geloof niet dat jij mij kent, dus blaat niet "zelfde slag mensen"
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef Sidekick het volgende:[..]
De auto kwam van links.
quote:Voor de volle 100% mee eens!
Of de moord achteraf wel of niet een ontwrichtende invloed had op het democratisch proces kun je over twisten, maar doet nog niet eens zo ter zake. Het gaat me erom dat de moordenaar door deze daad de opkomst van bepaalde politieke ideeën wilde voorkomen. Of dat nu wel of niet gelukt is en of je het met die ideeën wel of niet eens bent is denk ik irrelevant, een milieufreak die een rechtse politicus vermoord of een neo-nazi die een linkse politicus vermoord mogen wat mij betreft allebei levenslang worden opgesloten.
quote:Natuurlijk, iedereen heeft het er voor over om 12 jaar in de bak te belanden om een politicus te vermoorden die je niet mag.
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef Labtech het volgende:
Er zijn er trouwens maar weinig hier die het gevaar van deze uitspraak inzien...Who's next vraag ik me nu af..
Ben je bereid dat offer te brengen?
Dan ga ik liever een bank bestelen, staat maar 2-8 jaar op
quote:Zoals ik al zei, ik zou niet graag de rechter zijn die deze straf oplegt. Er loopt altijd wel een geflipt figuur tussen die wat kogels rond gaat sturen, of erger.
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef Labtech het volgende:Who's next vraag ik me nu af..
quote:psies ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef Labtech het volgende:
Er zijn er trouwens maar weinig hier die het gevaar van deze uitspraak inzien...Who's next vraag ik me nu af..
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 11:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
denk dat z'n vriendin en kind méér last hebben van het feit dat ie iemand heeft vermoord dan dat ie zelfmoord zou plegen ...
quote:Ik vond levenslang een prima straf, en aangezien dat de eis van de aanklager was, was dat dus niet raar om te vinden, met mij meerderen blijkbaar. Dat het vervolgens 11 jaar is vind ik jammer ja. Is daar verder iets mis mee, sterker nog, is de aanklager ook een eng verzuurd mannetje?
Op dinsdag 15 april 2003 11:52 schreef Jarno het volgende:[..]
Ja, ik vind 18 jaar een prima straf. Gezien vergelijkbare zaken. Dat jij uit een maf soort wraak gevoel de hele rechtsorde op z'n kop wil zetten, en levenslange straffen wil gaan uitdelen waar ze niet van toepassing zijn, kan ik ook niks aan doen.
quote:Waarschijnlijk een Turk als bestuurder.
Op dinsdag 15 april 2003 11:55 schreef sweek het volgende:[..]
.
En hij gaf niet eens voorrang.
quote:Pcies! En dan gaat de LPF de minister van verkeer en waterstaat aanklagen..
Op dinsdag 15 april 2003 11:55 schreef sweek het volgende:.
En hij gaf niet eens voorrang.
quote:DAT ben ik met je eens, maar stop je met het vermoorden van 1 persoon dan de opkomst van nieuwe politieke ideëen? De rechter was nu juist van mening dat dat niet hard gemaakt kon worden en dat ben ik dan weer met HEM eens. De LPF is er nog steeds en er zijn sinds de moord meerdere nieuwe groeperingen ontstaan. Die hebben zich niet laten tegenhouden. Dus wat dat betreft denk ik dat de rechter gelijk had door dit als een 'normale' moord te behandelen.
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef Kozzmic het volgende:Of de moord achteraf wel of niet een ontwrichtende invloed had op het democratisch proces kun je over twisten, maar doet nog niet eens zo ter zake. Het gaat me erom dat de moordenaar door deze daad de opkomst van bepaalde politieke ideeën wilde voorkomen. Of dat nu wel of niet gelukt is en of je het met die ideeën wel of niet eens bent is denk ik irrelevant, een milieufreak die een rechtse politicus vermoord of een neo-nazi die een linkse politicus vermoord mogen wat mij betreft allebei levenslang worden opgesloten.
quote:Ik begrijp nu ook waar jij toe behoort, gezien je uitspraken.
Op dinsdag 15 april 2003 11:55 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
omdat hij ons van Pimmie heeft verlost..
Daar behoor jij wel toe lijkt me, gezien je uitspraken..
quote:Er werd al vanaf de eis van levenslang geroepen dat het een TE hoge straf was voor zo'n moord. Elke jurist kan je dat vertellen. De OvJ heeft zich gewoon mee laten slepen en te hoog ingezet. Veel te hoog. Dan kun je ook hoog vallen.
Op dinsdag 15 april 2003 11:56 schreef err het volgende:[..]
Ik vond levenslang een prima straf, en aangezien dat de eis van de aanklager was, was dat dus niet raar om te vinden, met mij meerderen blijkbaar. Dat het vervolgens 11 jaar is vind ik jammer ja. Is daar verder iets mis mee, sterker nog, is de aanklager ook een eng verzuurd mannetje?
quote:Het is 18 jaar, niet 11..
Op dinsdag 15 april 2003 11:56 schreef err het volgende:[..]
Ik vond levenslang een prima straf, en aangezien dat de eis van de aanklager was, was dat dus niet raar om te vinden, met mij meerderen blijkbaar. Dat het vervolgens 11 jaar is vind ik jammer ja. Is daar verder iets mis mee, sterker nog, is de aanklager ook een eng verzuurd mannetje?
quote:Ik zou me meer zorgen maken als ik Balkenende, Zalm,Halsema,Marijnissen, Herben of de toekomstig leider van de AEL zou zijn..
Zoals ik al zei, ik zou niet graag de rechter zijn die deze straf oplegt. Er loopt altijd wel een geflipt figuur tussen die wat kogels rond gaat sturen, of erger.
quote:Ik niet, democratie belijd je met woorden, niet met wapens, maar er zijn mensen zoals Volkert..
ben je bereid dat offer te brengen
quote:In zekere zin mag iedere politicus bang zijn voor een aanslag. Wat dat betreft is de veiligheid van een politicus volledig veranderd. Let maar op bij de volgende verkiezingen. Geen politiek kopstuk zonder bodyguards.
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef sweek het volgende:[..]
Ik denk niet dat wat er is gebeurd door Volkert voor herhaling vatbaar is, ook niet door anderen....
En dat kun je ook net zo goed omdraaien... moet iedere linkse politici nu bang zijn voor de Fortuynaanhangers met wraakgevoelens? Want die hebben ze duideijk, dat hoorde je al in de rechtzaak, dat zag je in dit topic....
quote:Idd, er wordt nu net gedaan alsof er 11 of 12 jaar is opgelegd. Fout, er is 18 jaar opgelegd. Over 10 jaar kunnen al die regelingen wel opgeschort zijn, weten wij veel. Het is lastig speculeren over hoe de straf uit gaat pakken.
Op dinsdag 15 april 2003 11:58 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Het is 18 jaar, niet 11..
Het Neerlands (on)rechtsysteem viert weer hoogtij.
Hopelijk overleeft hij de gevangenis niet.
quote:je denkt er blijkbaar anders over ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:56 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
.
quote:hm ja, min 1/3 (6 jaar) en min 1 jaar die hij reeds heeft gezeten, is ehm...
quote:Ja..Dus?
Op dinsdag 15 april 2003 11:57 schreef err het volgende:[..]
Ik begrijp nu ook waar jij toe behoort, gezien je uitspraken.
quote:Het wordt steeds minder.
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Robert_Jensen het volgende:Ultiem triest.
Over een jaar of 10 a 12 zal hij dus wel weer vrijrondlopen.
quote:Ik vind levenslang altijd van toepassing op moord.
Op dinsdag 15 april 2003 11:52 schreef Jarno het volgende:[..]
Ja, ik vind 18 jaar een prima straf. Gezien vergelijkbare zaken. Dat jij uit een maf soort wraak gevoel de hele rechtsorde op z'n kop wil zetten, en levenslange straffen wil gaan uitdelen waar ze niet van toepassing zijn, kan ik ook niks aan doen.
quote:Wrong answer....welcome to planet earth
Op dinsdag 15 april 2003 11:54 schreef sweek het volgende:
Ik denk niet dat wat er is gebeurd door Volkert voor herhaling vatbaar is, ook niet door anderen....
quote:Is net op de radio hoor... jaar of 12 kan makkelijk (2/3) min aftrek voorarrest (1 jaar) kan het zelfs richting 10 jaar gaan.
Op dinsdag 15 april 2003 12:00 schreef Jarno het volgende:[..]
Het wordt steeds minder.
.
Zie Ferdi E.
[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 15-04-2003 12:02]
quote:Als er 18 jaar is opgelegd, wordt er net gedaan alsof er 18 moeten worden gezeten....Fout, er hoeft maar 12 jaar te worden gezeten..
Idd, er wordt nu net gedaan alsof er 11 of 12 jaar is opgelegd. Fout, er is 18 jaar opgelegd.
quote:Zucht. Waarom 18 jaar noemen als hij er maar 11 hoeft te zitten?
quote:Okay, maar dat is niet het issue hier. Ik ben ook voor hogere (en soberdere) straffen hoor. Maar gezien het huidige systeem is dit een toepasselijke straf.
Op dinsdag 15 april 2003 12:00 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ik vind levenslang altijd van toepassing op moord.
quote:denk niet dat ze dat met terugkerende werking gaan aanpassen ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Jarno het volgende:[..]
Idd, er wordt nu net gedaan alsof er 11 of 12 jaar is opgelegd. Fout, er is 18 jaar opgelegd. Over 10 jaar kunnen al die regelingen wel opgeschort zijn, weten wij veel. Het is lastig speculeren over hoe de straf uit gaat pakken.
quote:dat was in het begin toch al duidelijk, dat Pim de LPF was ...
Op dinsdag 15 april 2003 11:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Met andere woorden: De hele LPF is een zooitje klunzen en alleen Pim kon het goed doen? Had Mens toch gelijk toen hij zei dat ze direct de LPF hadden moeten opheffen.
Pim was dus de LPF? Men stemt in Nederland toch op een programma? Niet op een persoon? Wat had je gezegd als Pim een auto-ongeluk had gehad op 10 mei en daaraan gestorven was?
quote:Dus?
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef err het volgende:[..]
hm ja, min 1/3 (6 jaar) en min 1 jaar die hij reeds heeft gezeten, is ehm...
quote:Ja, zo ver is het al een tijdje... dreigbrieven etc... en dan komt dat niet alleen van extreem-links, maar ook van de andere kant...
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Lafayette het volgende:[..]
In zekere zin mag iedere politicus bang zijn voor een aanslag. Wat dat betreft is de veiligheid van een politicus volledig veranderd. Let maar op bij de volgende verkiezingen. Geen politiek kopstuk zonder bodyguards.
quote:Veranderingen in het Wetboek voor Strafrecht hebben geen terugwerkende kracht, dus het maakt niet uit of die regeling over 10 jaar nog bestaat, hij is veroordeeld door de dan "oude" wet en daar moet dan aanvast gehouden worden. Kortom er gaat bij hem 1/3 van zijn straf af, en daarna nog de tijd die hij in voorarrest heeft gezeten...
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Jarno het volgende:[..]
Idd, er wordt nu net gedaan alsof er 11 of 12 jaar is opgelegd. Fout, er is 18 jaar opgelegd. Over 10 jaar kunnen al die regelingen wel opgeschort zijn, weten wij veel. Het is lastig speculeren over hoe de straf uit gaat pakken.
quote:het ZIJN 12 jaar waarna hij weer vrijkomt ...
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Is net op de radio hoor... jaar of 12 kan makkelijk (2/3) min aftrek voorarrest (1 jaar).
quote:Zoals ik in de rest van mijn post zei, dat weet je niet. Het is aannemelijk, geen feit.
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Labtech het volgende:[..]
Als er 18 jaar is opgelegd, wordt er net gedaan alsof er 18 moeten worden gezeten....Fout, er hoeft maar 12 jaar te worden gezeten..
Daarnaast kan er nog een hoger beroep aankomen.
quote:In theorie is hij veroordeeld tot 18 jaar.
Op dinsdag 15 april 2003 12:02 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Dus?
Hij is veroordeeld tot een straf van 18 jaar.. Eventuele aftrek van 1/3de van de strafmaat staat hier los van.
quote:Omdat hij veroordeeld is tot een straf van 18 jaar..
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Lafayette het volgende:[..]
Zucht. Waarom 18 jaar noemen als hij er maar 11 hoeft te zitten?
quote:Ja hoor daar hebben we de eerste doodsverwensing
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ultiem triest.
Over een jaar of 10 a 12 zal hij dus wel weer vrijrondlopen.Het Neerlands (on)rechtsysteem viert weer hoogtij.
Hopelijk overleeft hij de gevangenis niet.
Hij heeft een strafgekregen die overeenkomstig is met moord met voorbedachte rade wat wil je nog meer?
quote:Laag natuurlijk. Pim stemmers hebben normen en waarden, dus die komen niet in de gevangenis.
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Re het volgende:
hoe groot is het aantal Pim stemmers in de gevangenis?
quote:complete bullshit. 18 jaar is geen 11 jaar, dat weet een kind. Eis dan gewoon 11 jaar zonder aftrek ofzo.
Dus?
Hij is veroordeeld tot een straf van 18 jaar.. Eventuele aftrek van 1/3de van de strafmaat staat hier los van.
quote:Die mening doet er wel toe... maar die mensen zijn dus niet bekwaam genoeg die mening zelf te uiten volgens jou? Alleen Fortuyn kon dat?
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef realist_ik het volgende:[..]
De mening van de honderduizenden die hun stem aan Fortuyn wilden geven en rekenden op zijn persoon om een ommekeer te veroorzaken in de politiek, die mening doet er dus niet toe?
quote:*eens
Op dinsdag 15 april 2003 12:03 schreef err het volgende:[..]
complete bullshit. 18 jaar is geen 11 jaar, dat weet een kind. Eis dan gewoon 11 jaar zonder aftrek ofzo.
quote:dan zal die best veilig in het gevang zitten neem ik aan
Op dinsdag 15 april 2003 12:03 schreef Ulx het volgende:[..]
Laag natuurlijk. Pim stemmers hebben normen en waarden, dus die komen niet in de gevangenis.
quote:De helft is allochtoon, de rest Pim stemmers denk ik
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Re het volgende:
hoe groot is het aantal Pim stemmers in de gevangenis?
quote:Jammer dat je mijn laatste stukje niet quote. Dat geeft de kern weer of een straf hoog genoeg is om mensen af te schrikken.
Op dinsdag 15 april 2003 11:59 schreef Labtech het volgende:[..]
Ik zou me meer zorgen maken als ik Balkenende, Zalm,Halsema,Marijnissen, Herben of de toekomstig leider van de AEL zou zijn..
[..]Ik niet, democratie belijd je met woorden, niet met wapens, maar er zijn mensen zoals Volkert..
quote:Ja, ja. Juridisch gezien wel. Maar dat is typisch Nederlands. 18 jaar = 12.
Dus?
quote:Gezien andere posts ben ik bang dat in 2014 dezelfde regeling nog voor Volkert geldt..
Zoals ik in de rest van mijn post zei, dat weet je niet. Het is aannemelijk, geen feit.
Daarnaast kan er nog een hoger beroep aankomen.
Hoger beroep doet niet ter zake, dat moet nog komen, deze uitspraak is imho gevaarlijk...
quote:ik vind niet dat je in een democratie genoegen moet nemen met een systeem dat niet werkt zoals de meerderheid van de bevolking dat wenst...
Op dinsdag 15 april 2003 12:01 schreef Jarno het volgende:[..] Maar gezien het huidige systeem is dit een toepasselijke straf.
quote:Door de moord op Pimmie heeft de LPF wsl alleen nog maar meer stemmen gekregen..
dat was in het begin toch al duidelijk, dat Pim de LPF was ...
Hij heeft de kans niet gekregen om er een volwaardige partij van te maken ...
en natuurlijk stemde iedereen op Fortuyn, en niet op het zooitje wat er bij liep ...
Ze hadden het meteen op moeten heffen? Omdat één eikel het nodig vond om Fortuyn te vermoorden? De mening van de honderduizenden die hun stem aan Fortuyn wilden geven en rekenden op zijn persoon om een ommekeer te veroorzaken in de politiek, die mening doet er dus niet toe?
quote:Eens, maar omdat we die belachelijke regel hebben, moet je hoger inzetten.
complete bullshit. 18 jaar is geen 11 jaar, dat weet een kind. Eis dan gewoon 11 jaar zonder aftrek ofzo.
quote:welke meerderheid?
Op dinsdag 15 april 2003 12:04 schreef realist_ik het volgende:[..]
ik vind niet dat je in een democratie genoegen moet nemen met een systeem dat niet werkt zoals de meerderheid van de bevolking dat wenst...
quote:En daar was mijn reactie nou net op. Iemand die riep dat de spreekbuis van miljoenen weg was. Een partij is meer dan zijn voorman, als het goed is. Is dat niet het geval en gebeurt zoiets, dan klopt de partij neit. Dat kun je niet het systeem aanrekenen.
dat was in het begin toch al duidelijk, dat Pim de LPF was ...
Hij heeft de kans niet gekregen om er een volwaardige partij van te maken ...
en natuurlijk stemde iedereen op Fortuyn, en niet op het zooitje wat er bij liep ...
Ze hadden het meteen op moeten heffen? Omdat één eikel het nodig vond om Fortuyn te vermoorden? De mening van de honderduizenden die hun stem aan Fortuyn wilden geven en rekenden op zijn persoon om een ommekeer te veroorzaken in de politiek, die mening doet er dus niet toe?
quote:Er is geen enkele straf hoog genoeg om er voor te zorgen dat alle mensen het wel uit hun hoofd laten. Er zijn wel straffen denkbaar die er voor zorgen dat de meeste het uit hun hoofd laten.
Jammer dat je mijn laatste stukje niet quote. Dat geeft de kern weer of een straf hoog genoeg is om mensen af te schrikken.
quote:net of het iets uitmaakt wat Jan Modaal te melden heeft ...
Op dinsdag 15 april 2003 12:03 schreef sweek het volgende:[..]
Die mening doet er wel toe... maar die mensen zijn dus niet bekwaam genoeg die mening zelf te uiten volgens jou? Alleen Fortuyn kon dat?
quote:Dan probeer je dat systeem op democratische wijze te veranderen. Niet door uitzonderingen (die niet gevat kunnen worden in juridische uitspraken) toe te staan binnen een rechtsorde.
Op dinsdag 15 april 2003 12:04 schreef realist_ik het volgende:[..]
ik vind niet dat je in een democratie genoegen moet nemen met een systeem dat niet werkt zoals de meerderheid van de bevolking dat wenst...
quote:Het is toch allemaal van dat volk dat of in een achterstandswijk woont en met z'n uitkering fraudeert of van die types als Maas, van de witte boorden criminaliteit. Ik denk dat het PF aanhang gehalte in de gevangenis toch vrij hoog is.
Op dinsdag 15 april 2003 12:03 schreef Ulx het volgende:[..]
Laag natuurlijk. Pim stemmers hebben normen en waarden, dus die komen niet in de gevangenis.
quote:Zoals Jarno al eerder zei we hebben het niet over hoe het rechtssysteem in elkaar steekt maar over de straf die Volkert heeft gekregen..
quote:Dat kan niet, die aftrek geldt voor alle tijdelijke straffen, met een minimum van 1 jaar...
quote:Ferry Hoogendijk heeft al gedreigd Volkert iets aan te doen, mocht hij hem tegenkomen na vrijlating. Is dat eigenlijk ook strafbaar, dat dreigen dan?
Op dinsdag 15 april 2003 12:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
2e-kamer-fractie LPF heeft geschokt gereageerd. hadden levenslang verwacht.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:06 schreef realist_ik het volgende:[..]
net of het iets uitmaakt wat Jan Modaal te melden heeft ...
er was een spreekbuis voor deze mensen, die spreekbuis is ze ontnomen... misschien zijn ze idd niet in staat om hun mening op een andere manier naar voren te brengen, maar maakt dat die mening dan minder belangrijk??
quote:Hier ben ik het helemaal mee eens... je kunt ook gewoon leren je eigen mening naar voren te brengen, daar aan werken... als je echt overtuigd bent van je politieke standpunt, lukt het je ook wel om die mening te uiten... het is niet altijd even gemakkelijk en je zult moeten leren hoe het werkt in de politiek etc... maar het is zeker mogelijk.
Op dinsdag 15 april 2003 12:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
En daar was mijn reactie nou net op. Iemand die riep dat de spreekbuis van miljoenen weg was. Een partij is meer dan zijn voorman, als het goed is. Is dat niet het geval en gebeurt zoiets, dan klopt de partij neit. Dat kun je niet het systeem aanrekenen.
quote:misschien dat ie een ban krijgt ... ownee tis geen fok
Op dinsdag 15 april 2003 12:07 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ferry Hoogendijk heeft al gedreigd Volkert iets aan te doen, mocht hij hem tegenkomen na vrijlating. Is dat eigenlijk ook strafbaar, dat dreigen dan?
geen idee eik ... kweet niet of die bedreiging zwaar genoeg is om straf voor te krijgen ...
quote:Nee, ik geloof het niet..
Ferry Hoogendijk heeft al gedreigd Volkert iets aan te doen, mocht hij hem tegenkomen na vrijlating. Is dat eigenlijk ook strafbaar, dat dreigen dan?
quote:Ja. Bedreiging is strafbaar.
quote:Het zou het moeten zijn vind ik... als je ze in de rechtzaal al hoort roepen van "wacht maar tot ik je tegenkom over 18 jaar", dan begrijp ik dat ook wel ergens, hij is gefrustreerd etc.. maar om dan te dreigen met moord...
Eigenlijk doe je dan hetzelfde als Volkert, als je het ook echt zou doen...
quote:Ik weet wel zeker van niet..
Op dinsdag 15 april 2003 12:08 schreef Lafayette het volgende:
Degene die Volkert vermoordt krijgt levenslang.
Het zou me niets verbazen.
quote:Overdrijving.
Op dinsdag 15 april 2003 12:08 schreef Lafayette het volgende:
Degene die Volkert vermoordt krijgt levenslang.
Het zou me niets verbazen.
Degene die zoiets doet, krijgt een straf die binnen de strafmaat past. Een enkelvoudige moord past daar NIET in.
quote:Dat zegt dan genoeg over Ferry Hoogendijk....
Ferry Hoogendijk heeft al gedreigd Volkert iets aan te doen
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:11 schreef Jarno het volgende:
Een enkelvoudige moord past daar NIET in.
Bij een verkeersboete staat ook vantevoren vast wat het kost ... en daar kan ik ook geen verzachtende omstandigheden aanvoeren .......
quote:Sommigen denken wellicht dat een rechtbank iets als emotie mee mag laten spelen.
Op dinsdag 15 april 2003 12:12 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
En om die reden heeft Volkert geen levenslang gekregen..
Ik begrijp niet dat zoveel mensen moeite hebben om dat te begrijpen..
quote:Het zou wel bruut zijn als Hoogendijk een aanklacht aan z'n broek krijgt wegens die uitspraak. Ik ben benieuwd of hij op de linkse geitenwollen toer gaat en gaat jammeren over verzachtende omstandigheden en zo.
Op dinsdag 15 april 2003 12:11 schreef Jarno het volgende:[..]
Dat zegt dan genoeg over Ferry Hoogendijk....
quote:Niet iedere moord is nu eenmaal hetzelfde...
Op dinsdag 15 april 2003 12:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
kunnen we niet gewoon eenheidsstraffen invoeren ... voor moord levenslang enzow ...Bij een verkeersboete staat ook vantevoren vast wat het kost ... en daar kan ik ook geen verzachtende omstandigheden aanvoeren .......
quote:Ik overdrijf zeker. Met plezier overigens.
Op dinsdag 15 april 2003 12:11 schreef Jarno het volgende:[..]
Overdrijving.
Degene die zoiets doet, krijgt een straf die binnen de strafmaat past. Een enkelvoudige moord past daar NIET in.
Okay, hoe lang zou de moordenaar van Volkert moeten krijgen dan? Ook 18 jaar? Ja eigenlijk wel. Maar dat is in Nederland nooit zeker, kan ook 20 zijn, kan ook 10 zijn. Met 18 jaar behoort Volkert zeker tot de zwaarst gestraften. 12/14 jaar zitten is in Nederland eigenlijk de zwaarste straf die je kan krijgen. Lang, maar op een mensenleven, niets.
Nee, bij dergelijke delicten hebben alleen de nabestaanden levenslang.
quote:Op zich is het wel te begrijpen, al die emotie..
Op dinsdag 15 april 2003 12:13 schreef Jarno het volgende:[..]
Sommigen denken wellicht dat een rechtbank iets als emotie mee mag laten spelen.
quote:Daar ben ik het niet mee eens. In de huidige maatschappij geldt de regel "money talks". Je moet rijk zijn ( en dus de juiste connecties leggen ) om iets te kunnen zeggen anders kom je nergens.
Op dinsdag 15 april 2003 12:08 schreef sweek het volgende:[..]
[..]Hier ben ik het helemaal mee eens... je kunt ook gewoon leren je eigen mening naar voren te brengen, daar aan werken... als je echt overtuigd bent van je politieke standpunt, lukt het je ook wel om die mening te uiten... het is niet altijd even gemakkelijk en je zult moeten leren hoe het werkt in de politiek etc... maar het is zeker mogelijk.
Daarom kan ik ook begrijpen (NIET GOEDKEUREN) dat V. vd. G. dacht dat moord de enige redmiddel was.
quote:tsja ...
Op dinsdag 15 april 2003 12:15 schreef sweek het volgende:[..]
Niet iedere moord is nu eenmaal hetzelfde...
In hoeverre is het opzettelijk, wat speelde er allemaal mee, wat was het motief, is hij/zij toerekeningsvatbaar, ... al die dingen spelen mee...
dat wordt niet als verzachtende omstandigheid gezien ...
tis erg jammer dat een moordenaar imo wel in bescherming wordt genomen ....
quote:Ik weet zeker dat er nu al een aantal mensen mee bezig zijn om te kijken of dat mogelijk is..
Op dinsdag 15 april 2003 12:15 schreef Ulx het volgende:[..]
Het zou wel bruut zijn als Hoogendijk een aanklacht aan z'n broek krijgt wegens die uitspraak.
quote:bij die zaken tegen de zinloos-geweld plegers speelde de maatschappelijke onrust wel een grote rol in de strafmaat, dus waarom nu ineens niet?
Op dinsdag 15 april 2003 12:16 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Op zich is het wel te begrijpen, al die emotie..
Maar het hof dient ten alle tijden objectief naar iedere zaak te kijken..
Iets wat imo erg goed gedaan is in deze zaak..
Hmmm misschien dat er nog iemand in nederland is die 12 jaar overheeft voor Bos, Femke of Mao.
Effectief 12 jaar voor een politieke moord is absoluut een koopje
In andere landen word je onthoofd, opgehangen, gemarteld, levenslang opgesloten, krijg je de stoel, kogel door je hoofd etc etc.
Hier in nederland effectief 12 jaar
Gelukkig ben ik zooo blij op ons progressief landje... meer rechten voor de criminelen
quote:Dat niet nee, maar bvb. m'n vrouw is zwanger, moest dringend naar het ziekenhuis en daarom zijn we door rood gereden weer wel... in ieder geval in Belgie, ik weet niet precies hoe dat in Nederland zit.
Op dinsdag 15 april 2003 12:17 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
tsja ...
"ik had veel stress op m'n werk en toen belde m'n vriendin op dat ze zich niet lekker voelde. dus ik moest snel naar huis. Vervolgens werd ik geflitst omdat ik te hard reed."dat wordt niet als verzachtende omstandigheid gezien ...
tis erg jammer dat een moordenaar imo wel in bescherming wordt genomen ....
quote:Pssst. Mao is al 27 jaar dood. Sorry.
Op dinsdag 15 april 2003 12:18 schreef Refragmental het volgende:Hmmm misschien dat er nog iemand in nederland is die 12 jaar overheeft voor Bos, Femke of Mao.
quote:Hij leeft voort in de gedaante van Jantje SP
Op dinsdag 15 april 2003 12:19 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Pssst. Mao is al 27 jaar dood. Sorry.
quote:Geld speelt zeker een steeds grotere rol in de politiek, dat ben ik helemaal met je eens en vind ik ook niet goed... maar daar zie ik niet echt een oplossing voor... Maar de LPF werkt(e) toch ook, dus blijkbaar is er wel genoeg geld er voor... maar ontbreekt het nu aan bekwame mensen. Dan denk ik dat daar mits genoeg politieke overtuiging, wel aan gewerkt kan worden...
Op dinsdag 15 april 2003 12:17 schreef Choller het volgende:[..]
Daar ben ik het niet mee eens. In de huidige maatschappij geldt de regel "money talks". Je moet rijk zijn ( en dus de juiste connecties leggen ) om iets te kunnen zeggen anders kom je nergens..
quote:jah, dat dan wel ...
Op dinsdag 15 april 2003 12:19 schreef sweek het volgende:[..]
Dat niet nee, maar bvb. m'n vrouw is zwanger, moest dringend naar het ziekenhuis en daarom zijn we door rood gereden weer wel... in ieder geval in Belgie, ik weet niet precies hoe dat in Nederland zit.
en dat is gewoon het kromme ...
of zijn "we" in Nederland bang om de echte straf op te leggen (dus zonder verzachtend geneuzel)?
quote:Als ik naar dit soort straffen kijk ben ik toch echt blij dat we in een beschaafd land als Nederland wonen.
Op dinsdag 15 april 2003 12:18 schreef Refragmental het volgende:
In andere landen word je onthoofd, opgehangen, gemarteld, ..., krijg je de stoel, kogel door je hoofd etc etc.
edit- best zwaar ook nog gezien hij bekend heeft.
quote:En terecht.
Op dinsdag 15 april 2003 12:17 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Ik weet zeker dat er nu al een aantal mensen mee bezig zijn om te kijken of dat mogelijk is..
quote:Dan krijg je nog steeds een prent. En een Hartelijk Gefeliciteerd kaartje, als je geluk hebt
Op dinsdag 15 april 2003 12:19 schreef sweek het volgende:[..]
Dat niet nee, maar bvb. m'n vrouw is zwanger, moest dringend naar het ziekenhuis en daarom zijn we door rood gereden weer wel... in ieder geval in Belgie, ik weet niet precies hoe dat in Nederland zit.
quote:Waar de criminelen terecht meer rechten heeft dan z'n slachtoffers
Op dinsdag 15 april 2003 12:22 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Als ik naar dit soort straffen kijk ben ik toch echt blij dat we in een beschaafd land als Nederland wonen.
quote:En hij krijgt zijn auto en diverse andere voorwerpen terug.
Op dinsdag 15 april 2003 12:24 schreef Lafayette het volgende:
Voor Volkert was dit geen daad van zinloosgeweld. Hij vond het heel zinnig. En omdat hij niet gek verklaard is en omdat men herhaling uitsluit mag hij na zijn straf zijn leven opnieuw beginnen.
quote:herhaling uitsluit, door Volkert wellicht. Maar slechts 11 jaar zitten voor een politieke moord lijkt me nou niet echt afschrikwekkend werken, iets waar de rechtbank wel steeds op hamerde.
Voor Volkert was dit geen daad van zinloosgeweld. Hij vond het heel zinnig. En omdat hij niet gek verklaard is en omdat men herhaling uitsluit mag hij na zijn straf zijn leven opnieuw beginnen.
quote:Waarna hij vervolgens weer iemand vermoord om diezelfde reden.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:18 schreef err het volgende:[..]
bij die zaken tegen de zinloos-geweld plegers speelde de maatschappelijke onrust wel een grote rol in de strafmaat, dus waarom nu ineens niet?
quote:In de VS zou de familie nu ook een civiele zaak tegen Volkert aanspannen. Is er nog iets gezegd over vergoeding aan de familie van Fortuyn?
Op dinsdag 15 april 2003 12:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
En hij krijgt zijn auto en diverse andere voorwerpen terug.
quote:18 jaar..
Op dinsdag 15 april 2003 12:18 schreef Refragmental het volgende:
12 jaar??Hmmm misschien dat er nog iemand in nederland is die 12 jaar overheeft voor Bos, Femke of Mao.
Effectief 12 jaar voor een politieke moord is absoluut een koopje
In andere landen word je onthoofd, opgehangen, gemarteld, levenslang opgesloten, krijg je de stoel, kogel door je hoofd etc etc.
Hier in nederland effectief 12 jaarGelukkig ben ik zooo blij op ons progressief landje... meer rechten voor de criminelen
![]()
quote:ik kan me nog goed herinneren dat bij Tjoelkert de strafmaat hoger lag gezien de impact en de afschuw, de stille tochten etc.
Op dinsdag 15 april 2003 12:26 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
Wil je even ook een bron vermelden waarin staat dat de uiteindelijke strafmaat verhoogd is in de [desbetreffende zaak] vanwege de maatschappelijke onrust..
quote:5500 euro moet ie betalen..
Op dinsdag 15 april 2003 12:26 schreef Lafayette het volgende:[..]
In de VS zou de familie nu ook een civiele zaak tegen Volkert aanspannen. Is er nog iets gezegd over vergoeding aan de familie van Fortuyn?
quote:Het is een bedreiging, waarvan het duidelijk is dat Hoogendijk hem niet uit kan voeren. Over 12 jaar kan Ferry hooguit Volkert proberen te vermoorden door hem te overrijden met zijn rollator.
Op dinsdag 15 april 2003 12:15 schreef Ulx het volgende:[..]
Het zou wel bruut zijn als Hoogendijk een aanklacht aan z'n broek krijgt wegens die uitspraak. Ik ben benieuwd of hij op de linkse geitenwollen toer gaat en gaat jammeren over verzachtende omstandigheden en zo.
quote:Klopt is destijds duidelijk door de rechter uitgelegd.
Op dinsdag 15 april 2003 12:27 schreef err het volgende:[..]
ik kan me nog goed herinneren dat bij Tjoelkert de strafmaat hoger lag gezien de impact en de afschuw, de stille tochten etc.
quote:Ik niet, dus een bronvermelding zou wel prettig zijn alvorens je met zulke uitspraken komt..
Op dinsdag 15 april 2003 12:27 schreef err het volgende:[..]
ik kan me nog goed herinneren
quote:Je hebt gelijk Daggla. Het zat heel anders. Echter toen was er door justitie wel geblunderd. In de zaak Volkert zijn vrijwel geen fouten gemaakt.
Op dinsdag 15 april 2003 12:28 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Ik niet, dus een bronvermelding zou wel prettig zijn alvorens je met zulke uitspraken komt..
http://www.kopijwinkel.nl/users/stopgeweld/persreakties.html
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:31 schreef Lafayette het volgende:[..]
Je hebt gelijk Daggla. Het zat heel anders.
quote:Ja zeker ja.
Op dinsdag 15 april 2003 12:02 schreef du_ke het volgende:[..]
Ja hoor daar hebben we de eerste doodsverwensing
.
quote:Ik vind em te laag. Juridisch mag levenslang gegeven worden voor moord. En moord is altijd met voorbedachte rade.
Hij heeft een strafgekregen die overeenkomstig is met moord met voorbedachte rade wat wil je nog meer?
quote:hm blijkbaar was ik te goedgelovig, in deze zaak werd een belachelijk lage straf van 2 jaar toegekend wat tot felle reakties leidde. Gelukkig hanteert de rechtbank deze slappe manier tot op de dag van vandaag. Toch kan ik me herinneren dat in een van de zinloosgeweldzaken rekening werd gehouden met de impact op de samenleving, blijkbaar niet in deze maar een andere zaak.
Op dinsdag 15 april 2003 12:31 schreef Lafayette het volgende:[..]
Je hebt gelijk Daggla. Het zat heel anders. Echter toen was er door justitie wel geblunderd. In de zaak Volkert zijn vrijwel geen fouten gemaakt.
kreeg Mike J trouwens onlangs geen 20 jaar?
http://www.cnn.com/2003/WORLD/europe/04/15/fortuyn.sentence/index.html
quote:Niet waar..
Op dinsdag 15 april 2003 12:36 schreef Robert_Jensen het volgende:En moord is altijd met voorbedachte rade.
quote:12
Op dinsdag 15 april 2003 12:27 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
18 jaar..
.
quote:Jawel.
Op dinsdag 15 april 2003 12:38 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Niet waar..
.
Dat is juridisch hoe het in elkaar steekt in NL.
quote:Jij denkt dat Pimmie het zooitje bij elkaar had kunnen houden?
Op dinsdag 15 april 2003 12:37 schreef NightH4wk het volgende:
Jammer dat hij niet levenslang heeft, want de moord op PF is indirect ook de reden geweest voor de val van het kabinet en de crises waar we nu dus ook inzitten. Want hij was waarschijnlijk slim genoeg om de LPF een beetje kalm te houden.
quote:Inclusief foto zonder balkje.
Op dinsdag 15 april 2003 12:37 schreef Lafayette het volgende:
Het is inmiddels ook internationaal nieuws:http://www.cnn.com/2003/WORLD/europe/04/15/fortuyn.sentence/index.html
quote:I dunno, maar iig wel beter dan het nu is gegaan.
Op dinsdag 15 april 2003 12:39 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Jij denkt dat Pimmie het zooitje bij elkaar had kunnen houden?
.
quote:Jammer dat hij zijn straf niet naar VS maatstaven is gedaan.
Op dinsdag 15 april 2003 12:40 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Inclusief foto zonder balkje.
quote:Ze hadden inderdaad beter een balk over die kop van PF heen kunnen plakken.
Slechte zaak dat buitenlandse media (en de Telegraaf) zijn hele naam vermelden en ongecensureerde foto's laten zien.
quote:Dat is puur speculeren. Over de doden niets dan goeds
Op dinsdag 15 april 2003 12:40 schreef NightH4wk het volgende:[..]
I dunno, maar iig wel beter dan het nu is gegaan.
Niemand weet hoe het gegaan zou zijn als Pim geleefd had. Wie weet had Fortuyn wel minder stemmen gehad als ie geleefd en niet vermoord was geweest. In alle gevallen, Volkert heeft onrechtmatig en op verschrikkelijke wijze, Nederland beinvloed.
quote:Yep, maar misschien was dat alleen om stemmen te winnen. Maar idd, het blijft gokken.
Op dinsdag 15 april 2003 12:43 schreef Parabola het volgende:[..]
Dat is puur speculeren. Over de doden niets dan goeds
maar heer Fortuyn had toch de naam een notoire ruziezoeker te zijn. Wat dat betreft heeft de LPF prima in de geest van Pim doorgewerkt.
quote:Gelukkig maar dat ie dood is he, hoef je niet meer tegen die rotkop aan te kijken
Op dinsdag 15 april 2003 12:42 schreef du_ke het volgende:[..]
Ze hadden inderdaad beter een balk over die kop van PF heen kunnen plakken.
quote:En toch zijn er uitzonderingen.
Op dinsdag 15 april 2003 12:39 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Jawel.
Moord is met voorbedachte rade.
Doodslag is iemand doden zonder vooropgezet plan.
Dood door schuld is laakbaar gedrag.Dat is juridisch hoe het in elkaar steekt in NL.
quote:Nu leg je mensen woorden in de mond..
Op dinsdag 15 april 2003 12:44 schreef err het volgende:[..]
Gelukkig maar dat ie dood is he, hoef je niet meer tegen die rotkop aan te kijken
quote:Huh? Hoezo? Hij is veroordeeld.
Op dinsdag 15 april 2003 12:42 schreef du_ke het volgende:
Slechte zaak dat buitenlandse media (en de Telegraaf) zijn hele naam vermelden en ongecensureerde foto's laten zien.
quote:Dan zijn er bijvoorbeeld nog omstandigheden als
Op dinsdag 15 april 2003 12:44 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
En toch zijn er uitzonderingen.
.
Als ik met een wapen op zak loop en zonder voorbedachte rade iemand vermoord kan dat soms alsnog als moord gezien worden.
quote:Ik had ook liever gehad dat hij in de stille zuidzee poffertjes was gaan verkopen. Deze moord is natuurlijk een slechte zaak maar met PF in het kabinet was Nederland nog slechter afgeweest
Op dinsdag 15 april 2003 12:45 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Nu leg je mensen woorden in de mond..
Foei!!.
quote:Het blijft een slechte zaak in mijn opinie, het moet ook voor hem mogelijk zijn om na zijn straf weer een 'normaal' leven op te bouwen.
Op dinsdag 15 april 2003 12:45 schreef speknek het volgende:[..]
Huh? Hoezo? Hij is veroordeeld.
quote:ook dat werkt niet, die komen vervelender dan ooit weer terug (ratelband)
Op dinsdag 15 april 2003 12:47 schreef du_ke het volgende:[..]
Ik had ook liever gehad dat hij in de stille zuidzee poffertjes was gaan verkopen.
quote:Tja die is helaas ondanks zijn belofte nooit daadwerkelijk vertrokken
Op dinsdag 15 april 2003 12:49 schreef err het volgende:[..]
ook dat werkt niet, die komen vervelender dan ooit weer terug (ratelband)
quote:En het naar Hussein sturen helpt ook al niets
Op dinsdag 15 april 2003 12:49 schreef err het volgende:[..]
ook dat werkt niet, die komen vervelender dan ooit weer terug (ratelband)
quote:Jawel hoor. Hoessein is toch weg?
Op dinsdag 15 april 2003 12:51 schreef Sidekick het volgende:[..]
En het naar Hussein sturen helpt ook al niets
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Jawel hoor. Hoessein is toch weg?
quote:Dat is zuiver speculatief. Net als dat hij de redding van Nederland zou zijn geweest. Het is een feit dat de moord wel ingrijpend de verkiezingen hebben beinvloed. Hoe was het Melkert vergaan als Pim had geleefd? Als de campagne in de laatste dagen niet was stilgelegd? Hoe was het gegaan als Pim gewoon de politiek was ingegaan en wat voor debatten had dat opgeleverd?
Deze moord is natuurlijk een slechte zaak maar met PF in het kabinet was Nederland nog slechter afgeweest
quote:Hoezo, d'r is niets mis met het noemen van de achternaam van v/d Graaf. Hij is geen verdachte meer. Nu kan het dus weer.
Op dinsdag 15 april 2003 12:48 schreef du_ke het volgende:[..]
Het blijft een slechte zaak in mijn opinie, het moet ook voor hem mogelijk zijn om na zijn straf weer een 'normaal' leven op te bouwen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 12:47 schreef du_ke het volgende:
Deze moord is natuurlijk een slechte zaak maar met PF in het kabinet was Nederland nog slechter afgeweest
Dat soort opmerkingen slaan natuurlijk compleet nergens op.
quote:Je zet normaal al tussen aanhalingstekens, zoals het hoort. Omdat je z'n achternaam niet kent heeft hij het niet minder gedaan.
Op dinsdag 15 april 2003 12:48 schreef du_ke het volgende:
Het blijft een slechte zaak in mijn opinie, het moet ook voor hem mogelijk zijn om na zijn straf weer een 'normaal' leven op te bouwen.
quote:Maar de echte tiran is weer naar NL teruggekomen.
Op dinsdag 15 april 2003 12:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Jawel hoor. Hoessein is toch weg?
quote:Het kan eigenlijk altijd, maar er zijn ongeschreven wetten die de media respecteren. Maar het heeft geen zin om de achternaam te noemen, en hij is toch al beter bekend als Volkert van der G. Klinkt ook meer als een moordenaar.
Op dinsdag 15 april 2003 12:54 schreef Ulx het volgende:[..]
Hoezo, d'r is niets mis met het noemen van de achternaam van v/d Graaf. Hij is geen verdachte meer. Nu kan het dus weer.
Ferdi E is toch ook al veroordeeld? Ik weet zijn achternaam toch niet.
quote:staat toch op de FP ook zo ...
quote:dan mag dit ook
Op dinsdag 15 april 2003 12:54 schreef Ulx het volgende:[..]
Hoezo, d'r is niets mis met het noemen van de achternaam van v/d Graaf. Hij is geen verdachte meer. Nu kan het dus weer.
quote:Je hebt helemaal gelijk deze verkiezingen hadden uiteraard uitgesteld moeten worden tot het najaar. maar helaas is dat allemaal achteraf
Op dinsdag 15 april 2003 12:53 schreef Lafayette het volgende:
Wat wel vast staat is dat een dooie die verkiezingen had gewonnen. En dat er daarna eigenlijk geen fatsoenlijke coalitie meer te vormen was.
Achteraf. Yep achteraf. Had men toen de verkiezingen moeten uitstellen.
quote:Elsas
Op dinsdag 15 april 2003 12:56 schreef Sidekick het volgende:Ferdi E is toch ook al veroordeeld? Ik weet zijn achternaam toch niet.
quote:Heb je ze ook in posterformaat?
Op dinsdag 15 april 2003 12:58 schreef err het volgende:[..]
dan mag dit ook
quote:hoezo, ben je fan?
Op dinsdag 15 april 2003 12:59 schreef sineloco het volgende:[..]
Heb je ze ook in posterformaat?
quote:Tuurlijk niet. Als je een beetje fatsoen in je donder heb dan schrijf je z'n naam niet voluit en plaats je dit soort plaatjes niet.
Op dinsdag 15 april 2003 12:58 schreef err het volgende:[..]
dan mag dit ook
[onnodig provocerende afbeelding]
quote:hahah
Op dinsdag 15 april 2003 13:00 schreef du_ke het volgende:[..]
Tuurlijk niet. Als je een beetje fatsoen in je donder heb dan schrijf je z'n naam niet voluit en plaats je dit soort plaatjes niet.
quote:"As is verbrande turf" zoals mijn moeder mij altijd meldde.
Op dinsdag 15 april 2003 12:58 schreef du_ke het volgende:[..]
Je hebt helemaal gelijk deze verkiezingen hadden uiteraard uitgesteld moeten worden tot het najaar. maar helaas is dat allemaal achteraf
In ieder geval zullen we nooit weten wat de impact had geweest van PF in de Nederlandse politiek. Of ik daar heel rouwig om ben, valt nog te bezien. Dat betekent echter niet dat PF vermoord had moeten worden door Volkert v/d G.
quote:Dus 11 jaar zitten voor een moord
Vrij in 2014Van der G. zal in 2014 weer als vrij man rondlopen. In het Nederlandse gevangenisregime geldt dat een gevangene tweederde van de hem opgelegde straf moet uitzitten.
Van der G. werd dinsdag veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. In de praktijk betekent dit twaalf jaar zitten. De tijd die iemand in voorarrest heeft gezeten wordt van de straf afgetrokken. De twaalf jaar gaat dus feitelijk in vanaf de arrestatie van de verdachte, in Van der G. zijn geval op 6 mei 2002.
Volkert van der Graaf gaat z'n les nog wel leren in 2014.
quote:omdat hij 12 jaar moet zitten (hij wordt al sinds 2002 voor een deel onder mensonterende omstandigheden vastgehouden).
Op dinsdag 15 april 2003 13:01 schreef toxi het volgende:[..]
Dus 11 jaar zitten voor een moord
. Te triest voor woorden. Waarom noemt de rechter de straf niet 11 jaar zitten ipv 18 jaar?
Volkert van der Graaf gaat z'n les nog wel leren in 2014.
tja mensen die hen over 11 jaar aan willen pakken zijn natuurlijk geen haar beter.
quote:
The man who killed Dutch anti-immigration politician Pim Fortuyn has been jailed for 18 years.
Prosecutors had asked for a life sentence for 33-year-old Volkert van der Graaf, who shot Fortuyn as he left a radio studio last year.But the court in Amsterdam ruled that Van der Graaf should receive the lighter 18-year sentence to give him the chance of rehabilitation. He could be freed by 2014.
Van der Graaf said he killed Fortuyn - the then leader of the Pim Fortuyn List (LPF) - to protect Muslim immigrants and other "vulnerable" members of society.
quote:Knal jij vanmiddag je buurman effe af. Ik denk dat je dan met minder wegkomt..
Op dinsdag 15 april 2003 13:01 schreef toxi het volgende:
Dus 11 jaar zitten voor een moord. Te triest voor woorden.
quote:die lagere straf is NOG belachelijker ...
Op dinsdag 15 april 2003 13:05 schreef Eightball het volgende:[..]
Knal jij vanmiddag je buurman effe af. Ik denk dat je dan met minder wegkomt..
quote:Mijn vader gooit me er ook dood mee. (ongepast?)
Op dinsdag 15 april 2003 13:01 schreef Maerycke het volgende:[..]
"As is verbrande turf" zoals mijn moeder mij altijd meldde.
quote:
In ieder geval zullen we nooit weten wat de impact had geweest van PF in de Nederlandse politiek. Of ik daar heel rouwig om ben, valt nog te bezien. Dat betekent echter niet dat PF vermoord had moeten worden door Volkert v/d G.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
ferry hoogendijk ziet volkertje "nog niet re-integreren in de samenleving".
quote:ow ... dus eigenlijk ben je wel blij dat ie vermoord is?
Op dinsdag 15 april 2003 12:47 schreef du_ke het volgende:[..]
Toch blijk ik het vreemd vinden dat 18 jaar juridisch in praktijk dus 12 betekent. Waarom dan niet 12 jaar met aansluitende voorwaarden?
quote:Tsja, je buurman is niet zo'n groot verlies dan Fortuyn natuurlijk.
Op dinsdag 15 april 2003 13:06 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
die lagere straf is NOG belachelijker ...
quote:iemand die een moord pleegt omdat hij de persoon een bedreiging voor de samenleving vindt (althans sommige bevolkingsgroepen) is imo ook na zijn vrijlating een bedreiging voor de samenleving. Dan gaat reïntegreren wat lastig ...
Op dinsdag 15 april 2003 13:08 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk juist wel dat ie kan re-integreren, daarom ben ik ook 'blij' dat ie niet levenslang heeft gekregen.
quote:Nogmaals: Als de LPF alleen bestaansrecht had vanwege Pim klopt er van die hele partij niks. Ze roepen zelf dat ze in de geest van Pim doorgaan, dus die spreekbuis is er nog steeds. Tenzij al die PF stemmers op zijn lekkere koppie stemden, natuurlijk..
Op dinsdag 15 april 2003 13:09 schreef realist_ik het volgende:[..]
ow ... dus eigenlijk ben je wel blij dat ie vermoord is?
als PF op een democratische wijze iets wou veranderen in NL was dat imho niet slechter dan een politieke moord die een groot deel van de bevolking hun spreekbuis ontnam ...
quote:ik ben het met het buitenland eens ...
Op dinsdag 15 april 2003 13:09 schreef Lafayette het volgende:
Voor zo ver het belangrijk is.
In het buitenland snappen ze hier dus niets van.
Dat deden ze ook al niet van het fenomeen Fortuyn.Toch blijk ik het vreemd vinden dat 18 jaar juridisch in praktijk dus 12 betekent. Waarom dan niet 12 jaar met aansluitende voorwaarden?
quote:
als PF op een democratische wijze iets wou veranderen in NL was dat imho niet slechter dan een politieke moord die een groot deel van de bevolking hun spreekbuis ontnam ...
Dit soort zwart-wit-denkers had ik het dus over...
quote:Er lopen hier genoeg kneuzen rond die ik liever in een kist zie.
Op dinsdag 15 april 2003 13:05 schreef Eightball het volgende:[..]
Knal jij vanmiddag je buurman effe af. Ik denk dat je dan met minder wegkomt..
Maar dan ga ik niet het padje op als laffe Volkert.
quote:het gaat erover dat hij (duke) stelt dat Nederland beter af is met een dode PF dan een PF in de regering...
Op dinsdag 15 april 2003 13:10 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nogmaals: Als de LPF alleen bestaansrecht had vanwege Pim klopt er van die hele partij niks. Ze roepen zelf dat ze in de geest van Pim doorgaan, dus die spreekbuis is er nog steeds. Tenzij al die PF stemmers op zijn lekkere koppie stemden, natuurlijk..
quote:Klopt, je staat na ongeveer een jaar of zes weer op straat.
Op dinsdag 15 april 2003 13:12 schreef toxi het volgende:
Maar dan ga ik niet het padje op als laffe Volkert.
quote:Je bent niet rouwig om het feit dat hij niet de politiek in kon, maar je vind dat hij niet vermoord had moeten worden. Okay, maar wel dubbel. Als je iets tegen Fortuyn had, had je juist moeten willen dat hij wel in de politiek kwam. Dan had het daar, in de politieke arena, uitgevochten moeten worden. De oppositie was compleet lamgeslagen na die moord. De invloed van de moord op het democratisch proces is vandaag en tot in jaren nog voelbaar in onze politiek.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
quote:Tuurlijk niet, ik ben uitermate pacifistisch en uit principe tegen elke vorm van geweld. Ik vrees echter wel dat v.d. G. gelijk had toen hij dacht dat PF een gevaar voor de samenleving vormde. hij had dit compleet anders aan moeten pakken (in debat, of juridische procedures). Natuurlijk had PF alle recht om nederland op democratische wijze te veranderen maar ik kan niet zeggen dat ik alle vertrouwen had in zijn democratische capaciteiten.
quote:Ik reageer op het feit dat jij zegt dat met de moord op Fortuyn een deel van de bevolking haar spreekbuis ontnomen is. Zo moet je mijn reactie lezen.
Op dinsdag 15 april 2003 13:13 schreef realist_ik het volgende:[..]
het gaat erover dat hij (duke) stelt dat Nederland beter af is met een dode PF dan een PF in de regering...
en dan op mij lopen kankeren als ik levenslang wil voor een moordenaar...
quote:De rechtbank zegt iets anders, hoewel de precieze motivatie achterwege blijft.
Op dinsdag 15 april 2003 13:10 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
iemand die een moord pleegt omdat hij de persoon een bedreiging voor de samenleving vindt (althans sommige bevolkingsgroepen) is imo ook na zijn vrijlating een bedreiging voor de samenleving. Dan gaat reïntegreren wat lastig ...
quote:ja, dat had ik de vorige keer ook al gedaan...
Op dinsdag 15 april 2003 13:14 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Ik reageer op het feit dat jij zegt dat met de moord op Fortuyn een deel van de bevolking haar spreekbuis ontnomen is. Zo moet je mijn reactie lezen.
quote:Er bestaat ook nog zoiets als hoger beroep en de motivatie komt nog, als ik het goed heb.
Op dinsdag 15 april 2003 13:14 schreef Sidekick het volgende:De rechtbank zegt iets anders, hoewel de precieze motivatie achterwege blijft.
quote:Duh, hij is solidair met de mensen die hij wou beschermen: oa. Islamieten.
Op dinsdag 15 april 2003 13:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
ferry hoogendijk ziet volkertje "nog niet re-integreren in de samenleving".
quote:Volkert was ook pacifistisch.
Op dinsdag 15 april 2003 13:14 schreef du_ke het volgende:[..]
Tuurlijk niet, ik ben uitermate pacifistisch en uit principe tegen elke vorm van geweld. Ik vrees echter wel dat v.d. G. gelijk had toen hij dacht dat PF een gevaar voor de samenleving vormde. hij had dit compleet anders aan moeten pakken (in debat, of juridische procedures). Natuurlijk had PF alle recht om nederland op democratische wijze te veranderen maar ik kan niet zeggen dat ik alle vertrouwen had in zijn democratische capaciteiten.
quote:ik denk dat in hoger beroep geen hogere straf wordt opgelegd. Het is toch haast onmogelijk dat de rechtbank na zoveel onderzoek nog tot een andere conclusie komt .... zou ik erg raar vinden ...
Op dinsdag 15 april 2003 13:16 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Er bestaat ook nog zoiets als hoger beroep en de motivatie komt nog, als ik het goed heb.
quote:Ach ja, dat soort figuren zijn er hier wel meer. Ik had in eerste instantie mijn laatste zin ook niet getikt, maar vond het toch wel een handige aanvulling.. *geen zin had in onzinnige flames*
Op dinsdag 15 april 2003 13:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dit soort zwart-wit-denkers had ik het dus over...
Lijkt me ook moeilijk aangezien een politiek moord zo ongeveer eens in de 300 jaar voorkomt en moeilijk aangezien het me sterk lijkt dat Volkert en wij nog een Fortuyn in ons leven gaan meemaken.
quote:In hoger beroep is het mogelijk dat het maatschappelijk belang zwaarder gewogen wordt, ik vermoed dat het OM het iig zal proberen.
Op dinsdag 15 april 2003 13:18 schreef Roel_Jewel het volgende:ik denk dat in hoger beroep geen hogere straf wordt opgelegd. Het is toch haast onmogelijk dat de rechtbank na zoveel onderzoek nog tot een andere conclusie komt .... zou ik erg raar vinden ...
quote:jah, maar denk je echt dat de rechtbank daar over 2 weken ofzo anders over denkt? ze hebben het laatste jaar toch ook gezien wat het allemaal te weeg gebracht heeft?
Op dinsdag 15 april 2003 13:21 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
In hoger beroep is het mogelijk dat het maatschappelijk belang zwaarder gewogen wordt, ik vermoed dat het OM het iig zal proberen.
quote:Hoger beroep gaat wel iets langer duren als 2 weken en zoals ik al zei, het Hooggerechtshof kan er inderdaad een afwijkende mening op na houden ivm. het maatschappelijk belang.
Op dinsdag 15 april 2003 13:23 schreef Roel_Jewel het volgende:jah, maar denk je echt dat de rechtbank daar over 2 weken ofzo anders over denkt? ze hebben het laatste jaar toch ook gezien wat het allemaal te weeg gebracht heeft?
dat het OM daar nogmaals de nadruk op probeert te leggen is natuurlijk logisch (zij hebben immers een hogere straf geëist), maar ik zou het raar vinden als de rechtbank dan ineens denkt: "goh, het OM heeft gelijk; geef volkertje maar levenlang" ..
quote:Volgens teletekst speelde het wel een rol...
Op dinsdag 15 april 2003 12:18 schreef err het volgende:[..]
bij die zaken tegen de zinloos-geweld plegers speelde de maatschappelijke onrust wel een grote rol in de strafmaat, dus waarom nu ineens niet?
De rechtbank laat bijvoorbeeld meewegen dat de moord op Fortuyn de samenleving heeft geschokt en dat de moord op koele wijze is gepland en op brute wijze is uitgevoerd.
Wat ik overigens vreemd vind. De geschokte samenleving hoeft wat mij betreft niet mee te spelen, maar men had wel wat meer mogen hameren op het feit dat Volkert met deze moord wilde voorkomen dat er een bepaalde politieke stroming aan het roer zou komen. Of die gedachte nu wel of niet reeel is, of dat de LPF nu wel of niet teveel op Fortuyn leunde vind ik niet relevant, het gaat om wat Volkert met deze moord beoogde.
quote:met die 2 weken doelde ik niet per sé op de uitspraak in eventueel hoger beroep.
Op dinsdag 15 april 2003 13:25 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Hoger beroep gaat wel iets langer duren als 2 weken en zoals ik al zei, het Hooggerechtshof kan er inderdaad een afwijkende mening op na houden ivm. het maatschappelijk belang.
Ik acht de kans niet zo enorm groot dat zij dat inderdaad doen maar het lijkt mij zeker niet onmogelijk.
tis idd niet onmogelijk maar ik zou het heel raar vinden (wat niet wil zeggen dat ik het met de huidige straf eens ben) ...
nieuwe feiten kunnen er niet op tafel komen ...
en je kunt die maatschappelijke verontwaardiging bijna niet op een andere manier uitleggen dan dat de rechtbank nu heeft gedaan ...
quote:maw, jij vindt de straf te laag?
Op dinsdag 15 april 2003 13:28 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Volgens teletekst speelde het wel een rol...
De rechtbank laat bijvoorbeeld meewegen dat de moord op Fortuyn de samenleving heeft geschokt en dat de moord op koele wijze is gepland en op brute wijze is uitgevoerd.
Wat ik overigens vreemd vind. De geschokte samenleving hoeft wat mij betreft niet mee te spelen, maar men had wel wat meer mogen hameren op het feit dat Volkert met deze moord wilde voorkomen dat er een bepaalde politieke stroming aan het roer zou komen. Of die gedachte nu wel of niet reeel is, of dat de LPF nu wel of niet teveel op Fortuyn leunde vind ik niet relevant, het gaat om wat Volkert met deze moord beoogde.
quote:Raar, hij is wel goed gepland, al die plattegronden enzo en ook het regelen van het wapen. En wanneer is een moord niet bruut?
en dat de moord op koele wijze is gepland en op brute wijze is uitgevoerd.
quote:de motivatie van Volkertje is m.i. voldoende aanleiding om te zeggen dat ie na zijn straf (helaas al na 12 jaar) hetzelfde zo weer zou doen ...
quote:Ja, maar niet omdat de samenleving zo geschokt is. Zie mijn eerder reacties. Ik vind dat Volkert levenslang had mogen krijgen. Echter, 18 of 20 jaar is ook weer niet een straf die ik bizar laag vind.
Op dinsdag 15 april 2003 13:29 schreef err het volgende:[..]
maw, jij vindt de straf te laag?
quote:Maar is het niet zo dat het rapport van het Pieter Baan Centrum waarin Volkert v/d G. een aantal weken verbleef juist uitwees dat hij dit uit eigen belang had gedaan?
quote:Dat maakt het eigenlijk nog erger.
Op dinsdag 15 april 2003 13:33 schreef Maerycke het volgende:[..]
Maar is het niet zo dat het rapport van het Pieter Baan Centrum waarin Volkert v/d G. een aantal weken verbleef juist uitwees dat hij dit uit eigen belang had gedaan?
quote:Één kogel in iemands achterhoofd, terwijl deze alleen op straat loopt, vind ik niet bruut.
Op dinsdag 15 april 2003 13:30 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Raar, hij is wel goed gepland, al die plattegronden enzo en ook het regelen van het wapen. En wanneer is een moord niet bruut?
quote:Maar neemt de grond weg voor een politieke moord..
Op dinsdag 15 april 2003 13:34 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dat maakt het eigenlijk nog erger.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 13:35 schreef the_bbk het volgende:[..]
Één kogel in iemands achterhoofd, terwijl deze alleen op straat loopt, vind ik niet bruut.
Meerder kogels in iemand schieten, terwijl het slachtoffer ook nog eens vergezeld wordt van iemand anders is best wel bruut.
Wat maakt dat nou uit? Het blijven beide brute moorden. De familie heeft er evenveel last van hoor...
quote:nee, maar het verschil tussen 18, 20 jaar en levenslang is (bij een gemiddelde levensverwachting van 75) nog altijd ruim 30 jaar ... en geen 24 bij 18 echte jaren gevangenisstraf
Op dinsdag 15 april 2003 13:33 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, maar niet omdat de samenleving zo geschokt is. Zie mijn eerder reacties. Ik vind dat Volkert levenslang had mogen krijgen. Echter, 18 of 20 jaar is ook weer niet een straf die ik bizar laag vind.
quote:Dat denk ik niet. Een dergelijke moord pleeg je maar eens in je leven, dit is toch wel iets anders dan bijvoorbeeld een criminele afrekening waar je wel kunt vrezen dat de pleger dit na vrijlating opnieuw zal doen.
Op dinsdag 15 april 2003 13:32 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
de motivatie van Volkertje is m.i. voldoende aanleiding om te zeggen dat ie na zijn straf (helaas al na 12 jaar) hetzelfde zo weer zou doen ...
Ik denk echter wel dat politici min of meer vogelvrij zijn verklaard met deze uitspraak. Dat is waar ik me vooral zorgen over maak. Een politieke moord, een moord op iemand die van ons democratisch systeem de ruimte hoort te krijgen, is toch wel zo verschrikkelijk not done imho.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 13:35 schreef the_bbk het volgende:[..]
Één kogel in iemands achterhoofd, terwijl deze alleen op straat loopt, vind ik niet bruut.
Meerder kogels in iemand schieten, terwijl het slachtoffer ook nog eens vergezeld wordt van iemand anders is best wel bruut.
Daarnaast is Fortuyn ook nog eens met meedere kogels geraakt, dus je vindt deze moord bruut?
quote:idd ...
Op dinsdag 15 april 2003 13:37 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat denk ik niet. Een dergelijke moord pleeg je maar eens in je leven, dit is toch wel iets anders dan bijvoorbeeld een criminele afrekening waar je wel kunt vrezen dat de pleger dit na vrijlating opnieuw zal doen.
Ik denk echter wel dat politici min of meer vogelvrij zijn verklaard met deze uitspraak. Dat is waar ik me vooral zorgen over maak. Een politieke moord, een moord op iemand die van ons democratisch systeem de ruimte hoort te krijgen, is toch wel zo verschrikkelijk not done imho.
quote:De ruimte krijgen? Dat soort uitspraken had ik niet van je verwacht Kozzmic.
Op dinsdag 15 april 2003 13:37 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat denk ik niet. Een dergelijke moord pleeg je maar eens in je leven, dit is toch wel iets anders dan bijvoorbeeld een criminele afrekening waar je wel kunt vrezen dat de pleger dit na vrijlating opnieuw zal doen.
quote:Ja, maar dat is een andere discussie. Binnen de strafmogelijkheden die we in Nederland hebben was het te verwachten dat hier of 18-20 jaar of levenslang zou uitrollen. Wat mij betreft mag die automatische strafvermindering verdwijnen (met de nadruk op automatische, strafvermindering moet wel mogelijk zijn) of moet het mogelijk zijn bepaalde tijdstraffen van 30 jaar op te leggen, maar dat staat imho helemaal buiten deze zaak.
Op dinsdag 15 april 2003 13:37 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
nee, maar het verschil tussen 18, 20 jaar en levenslang is (bij een gemiddelde levensverwachting van 75) nog altijd ruim 30 jaar ... en geen 24 bij 18 echte jaren gevangenisstraf
quote:Ik ben ook voor hogere maximale tijdstraffen. Echter die zijn er niet in Nederland en daarom vind ik levenslang toch echt te lang voor deze moord.
Op dinsdag 15 april 2003 13:41 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, maar dat is een andere discussie. Binnen de strafmogelijkheden die we in Nederland hebben was het te verwachten dat hier of 18-20 jaar of levenslang zou uitrollen. Wat mij betreft mag die automatische strafvermindering verdwijnen (met de nadruk op automatische, strafvermindering moet wel mogelijk zijn) of moet het mogelijk zijn bepaalde tijdstraffen van 30 jaar op te leggen, maar dat staat imho helemaal buiten deze zaak.
quote:Hoezo? Jij vindt dat Fortuyn niet de ruimte had moeten krijgen?
Op dinsdag 15 april 2003 13:39 schreef Sidekick het volgende:[..]
De ruimte krijgen? Dat soort uitspraken had ik niet van je verwacht Kozzmic.
Wat mij betreft maakt het niet uit of het slachtoffer Fortuyn, Balkenende, Melkert of hoe-dan-ook heet. De dader wilde voorkomen dat iemand aan de macht kon komen. Dat mag, maar gebruik hiervoor de democratische middelen die een samenleving ter beschikking stelt. Een moord op een politicus, echt, ik kan daar nog steeds niet helemaal bij...
quote:Hij was "maar" het boegbeeld, ik denk dat je niet te zwaar moet tillen aan het feit dat hij politicus was. Wat dat betreft is het nu Fortuyn die een martelaar is geworden, en martelaren zijn veel "gevaarlijker" dan politici.
Op dinsdag 15 april 2003 13:47 schreef Kozzmic het volgende:Hoezo? Jij vindt dat Fortuyn niet de ruimte had moeten krijgen?
Wat mij betreft maakt het niet uit of het slachtoffer Fortuyn, Balkenende, Melkert of hoe-dan-ook heet. De dader wilde voorkomen dat iemand aan de macht kon komen. Dat mag, maar gebruik hiervoor de democratische middelen die een samenleving ter beschikking stelt. Een moord op een politicus, echt, ik kan daar nog steeds niet helemaal bij...
quote:Na nog een keertje je post te hebben gelezen, trek ik mijn 'beschuldigingen' in. Ik dacht dat je bedoelde dat door deze uitspraak de ruimte word geboden voor toekomstige aanslagen.
Op dinsdag 15 april 2003 13:47 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Hoezo? Jij vindt dat Fortuyn niet de ruimte had moeten krijgen?
In dat opzicht is het verzwarend, en dat zie je ook in de uitspraak weer terug en ook in de straf. Vergelijkbare moordzaken woren bestraft met 10-15 jaar.
quote:Dat bedoelde ik niet met die zin, maar wel met de zin die er aan voorafging.
Op dinsdag 15 april 2003 13:51 schreef Sidekick het volgende:[..]
Na nog een keertje je post te hebben gelezen, trek ik mijn 'beschuldigingen' in. Ik dacht dat je bedoelde dat door deze uitspraak de ruimte word geboden voor toekomstige aanslagen.
Maar je bedoelt dus de ruimte van een politicus.
De straf voor Volkert van de G. (Mag achternaam eigelijk voluit hier op forum?) was dus 18 jaar het maximale wat je kan geven als straf voor bepaalde tijd (levenslang is voor opbepaalde tijd). Voor een enkelvoudige moord met voorbedachte rade voor iemand zonder strafblad is het 12 jaar. Hij kreeg nog jaar extra voor bedreiging van zijn achtervolgers met wapen enzo en 3 jaar voor wapenbezig en wat andere dingetjes. In totaal dus 18 jaar. Ik ben het hier persoonlijk wel mee eens. Sommige mensen roepen dat Volkert van de G. levenslang zou moeten krijgen omdat hij Pim Fortuijn zou hebben vermoord. Waarom zou hij zwaarder gestraft moeten worden dan "gewone" moordernaars? Een moord blijft een moord of het op een bekend iemand is of een onbekend iemand. Als diegene een bekend iemand is dat niet opeens een reden om hem zwaarder te straffen naar mijn inziens? Het enige wat Volkert dan nog extra tegen heeft is dat hij de democratie heef heeft tegengewerkt. Dit had vind ik wel moeten meetellen in de strafmaat. Waar ik het ook niet mee eens ben is dat de rechter van mening is dat er geen gevaar is dat Volkert van de G. dit nog een keer zal doen. Over algemeen kan ik me iig wel vinden in het oordeel gezien het rechtsysteem en de straffen die er voor staan.
Het liefst zou ik toch een wat strenger rechtsysteem zien met wat strengere straffen. Voor een enkelvoudige moord met voorbedachte rade krijg je "maar" 12 jaar en met een beetje geluk hoef je daar maar 2/3 van uit te zitten en ben je dus naar 8 jaar alweer vrij. Ik ben meer een voorstander dat je voor moord met voorbedachte rade ook echt een straf krijg van ongeveer 30 jaar. Dan zit je ook echt 30 jaar en is het niet zo dat je na 20 jaar ofzo alweer vrij worden gelaten. Als je iemand vermoord en ook echt van plan ben geweest diegene te vermoorden verdien je het om een lange straf te krijgen en niet na een paar jaar vrij terwijl de familie en andere nabestaande de rest van hun leven moeten leven met het verdriet van het verlies. Zijn wel meer misdaden die naar mijn mening wel strenger zouden mogen.
quote:Noem eens een paar vergelijkbare politieke moorden die met 12 jaartjes veganistisch brommen en weekendverloven wordt afgedaan? Volgens mij is vierendelen veel gebruikelijker in vergelijkbare moordzaken.
Op dinsdag 15 april 2003 13:51 schreef Sidekick het volgende:
[...]Vergelijkbare moordzaken woren bestraft met 10-15 jaar.
Wie een andere straf wil, zal eerst de wet aan moeten passen.
quote:Dan ga je ipv in Kerkrade in Riyaad wonen ofzo. Dan weet ik zeker dat ze het daar in ieder geval volledig met je zienswijze eens zijn.
Op dinsdag 15 april 2003 14:01 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Noem eens een paar vergelijkbare politieke moorden die met 12 jaartjes veganistisch brommen en weekendverloven wordt afgedaan? Volgens mij is vierendelen veel gebruikelijker in vergelijkbare moordzaken.
De Nederlandse rechtspraak is hier volkomen juist toegepast..
quote:da's waar...
Op dinsdag 15 april 2003 14:08 schreef Maerycke het volgende:[..]
De Nederlandse rechtspraak is hier volkomen juist toegepast..
quote:Dat is een heel ander verhaal. Bovendien zorgen we met ons stemgedrag voor.
Op dinsdag 15 april 2003 14:11 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
da's waar...
maar daar moet toch es wat aan veranderen, lijkt me ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |