quote:Draait ie nog??
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:56 schreef Aventura het volgende:
Wat vreemd/jammer dat verder niemand deze film kent. Het is een aanrader!
quote:Tsja, het percentage van de bevolking dat nog wel eens naar de bioscoop gaat is al erg laag, laat staan het percentage daarvan dat wel eens in een filmhuis komt. Ikzelf ben er al jaren niet meer geweest en daar moet ik snel eens wat aan gaan doen...
quote:Nee, niet meer in Amsterdam helaas, is vast wel te huur nu
Op vrijdag 3 oktober 2003 15:57 schreef HeatWave het volgende:[..]
Draait ie nog??
Ik heb hem een tijd terug gezien in het filmhuis in Zevenaar. De film is zeker een aanrader. Bepaalde beelden zijn erg doordringend. Toch had ik graag nog wat meer over het kloosterleven willen weten dus de film had wat mij betreft nog iets langer mogen zijn.
quote:Je hebt gelijk ze speelt in beide films! Ik zou die TV-versie ook wel willen zien. Zal wel moeilijk te vinden zijn.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:56 schreef dolle_hond het volgende:
ik heb de film al een hele tijd geleden gezien, vond m best goed. daarna op tv Sinners gezien en die is veel sterker. Zelfde thema, ook met Anne-Marie Duff, maar veel harder
quote:Jaaa k heb m gister in het filmhuis gezien
Maar het feit dat de film goed was, mag eigenlijk al duidelijk zijn door het gebrek aan reacties in dit topic.
Da's zowat de meest betrouwbare manier om de kwaliteit van films te bepalen tegenwoordig.
Thanks! Wil em al een tijdje zien.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:25 schreef Aventura het volgende:
Enorme kick:
11 maart om 22:35 bij de VARA op TV.
Kijken!
quote:Recensie door Pieter Jan Ekker:
In de proloog van The Magdalene Sisters volgt Peter Mullan een aantal jonge meisjes dat door hun onmachtige vaders wordt weggestopt in een Ierse nonnenorde, waar ze met medeweten van de katholieke kerk te werk worden gesteld in een wasserij. De een omdat haar neef zich aan haar heeft vergrepen. Een ander omdat ze een bastaardkind heeft. Een derde omdat ze te mooi en verleidelijk is.
In het klooster zijn de meisjes overgeleverd aan Gods genade. Dat valt niet mee. De Orde van de Heilige Magdalena wordt met ijzeren vuist geleid door de wrede zuster Bridget - representant van al het kwaad in de katholieke kerk.
Bridget vernedert en kleineert de meisjes waar mogelijk. Zij is wreed omdat zij geen reden ziet om niet wreed te zijn. 'Ik wil alleen maar weten waarom ik hier ben', roept een van de meisjes. 'Ik heb geen misdaad begaan en ben nooit met jongens geweest.' 'Maar je zou het wel willen', antwoordt zuster Bridget voordat ze er op los mept.
Binnen de muren van de nonnenorde geeft Mullan The Magdalene Sisters de vorm van een (vrouwen)gevangenisfilm. De gemangelde meisjes zuchten onder een onmenselijk regime, de gecorrumpeerde leiding misbruikt haar macht voor eigen gerief, en ongehoorzaamheid en opstandigheid worden streng gestraft.
Het kwaad houdt zichzelf in stand: de saamhorigheid en verbondenheid tussen de meisjes maakt langzaam plaats voor eigenbelang: zo worden nieuwe Bridgets geboren. Een open deur biedt geen hoop; ook buiten de muren hebben de meisjes niemand om op terug te vallen.
De gebeurtenissen in het sadistisch universum lijken voorspelbaar en clichématig, maar zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen. De laatste Magdalene-wasserij werd pas in 1996 gesloten; de meisjes zijn gemodelleerd naar case-studies uit de Channel Four-documentaire Sex in a Cold Climate. Zuster Bridget komt voort uit eigen ervaringen van de regisseur. Toen hij zeventien was werkte de Schot bij de nonnen in Londen, waar hij een zuster zag bidden voor een portret van Mussolini. Het wreedste mens dat hij ooit ontmoette.
The Magdalene Sisters, een fictiefilm die op een gestileerde documentaire lijkt, is zo waar als fictie zijn kan. Tijdens het maken van zijn film stuitte Mullan (zelf even te zien als vader van een van de meisjes) op nóg schrijnender gevallen. Hij gebruikte ze niet, omdat geen mens zijn film dan uit zou kunnen kijken.
Dat is ook nu geen gemakkelijk opgave; The Magdalene Sisters is een film die de kijker voortdurend naar adem doet happen. Mullans fraaie, nietsontziende aanklacht werd in Venetië bekroond met de Gouden Leeuw.
had em toen gekeken, zeer indrukwekkende filmquote:Op maandag 27 februari 2006 15:27 schreef Slayage het volgende:
[..]
Thanks! Wil em al een tijdje zien.
quote:22.50 Sex in a Cold Climate
Documentaire waarop Peter Mullan zich baseerde voor zijn eerder vanavond uitgezonden langspeelfilm The Magdalene sisters. In het katholieke Ierland van de jaren 50, werden 'gevallen vrouwen' vaak opgesloten in de kloosters van de Orde van Magdalena. Deze film van Steve Humphries vertelt het schokkende verhaal van vier vrouwen die als meisjes terecht kwamen in deze zogenaamde 'weeshuizen'. Heel sereen vertellen ze hun ijzingwekkende verhalen over schuld en boete, over de dagelijkse tirannie van nonnen en priesters, over de hypocriete moraal die openlijk elke vorm van seksualiteit ontkende, maar tegelijk de hulpeloze meisjes overleverde aan seksuele mishandelingen en vernederingen, en over hun trauma's en voorgoed gebroken levens. De documentaire toont een ontluisterend beeld van het katholicisme op zijn smalst, als een antiseksuele, vrouwonvriendelijke, onderdrukkende ideologie, hemels ver verwijderd van de grote idealen van liefde en mededogen. Maar tegelijk schetst de documentaire ook een boeiend tijdsbeeld van een onverdraagzame, fundamentalistische katholieke maatschappij, niet eens zo heel lang geleden.
ik had hier ooit nog eens gepost, inmiddels al wel gezienquote:Op maandag 27 februari 2006 19:29 schreef pascalheister het volgende:
dvd ligt hier sinds kort, binnenkort maar eens kijken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |