dikgedrukt zijn toch echt wel mijn favo's
welke stukken vind je mooi?
ik houdt toch zeker wel van 4 seasons (spring) en de 9de symphonie (ode to joy - Mozart)
zeg maar eens...wat vind jij nou echt top?
quote:begin! begin!
Op zaterdag 12 april 2003 19:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:
voorlopig nog geen enkele. Rockmuziek verhef ik ver boven klassieke muziek.
Maar Vivaldi lijkt me wel een goede om me in te verdiepen.
En vast nog wel veel meer, maar ik ken niet zo veel, ik moet nodig die box van tell-sell aanschaffen.
quote:Ik denk nu nog niet. Heb er ook de tijd (en de wil) nog niet voor. Als ik me wil verdiepen in klassiek zoals ik me dat in Rock en Metal heb gedaan dan gaat daar erg veel tijd in zitten. Bovendien is rock en metal nog niet dood. Sterker nog het is weer op het goede spoor.
Op zaterdag 12 april 2003 19:07 schreef Artificial_M het volgende:[..]
begin! begin!
:-)
Sowieso is modern klassiek beter dan klassiek klassiek :p
quote:Dat was alleen in Parijs bij de Sacre.
Op zaterdag 12 april 2003 19:26 schreef Invalid het volgende:
Ik kan momenteel alleen Stravinski waarderen. Maar zijn muziek is ook niet echt klassiek klassiek. De eerste keer dat hij zijn muziek liet horen werd hij bijna gelynchd door een woedend publiek.
quote:wat vind je eigenlijk beter (als je moest kiezen), klassieke muziek of moderne muziek als heavy metal?
Op zaterdag 12 april 2003 19:27 schreef Seborik het volgende:[..]
Dat was alleen in Parijs bij de Sacre.
quote:Klassieke muziek, maar ik ben blij dat ik dat soort keuzes nooit zal hoeven te maken, want ik kan niet zonder allebei.
Op zaterdag 12 april 2003 19:31 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
wat vind je eigenlijk beter (als je moest kiezen), klassieke muziek of moderne muziek als heavy metal?
quote:aha.. okee
Op zaterdag 12 april 2003 19:33 schreef Seborik het volgende:[..]
Klassieke muziek, maar ik ben blij dat ik dat soort keuzes nooit zal hoeven te maken, want ik kan niet zonder allebei.
verder vind ik ook mijn eigen klassieke composities mooi, maargoed die zijn niet van zo`n verschrikkelijk hoog niveau
etc. etc.
quote:Jaaaah die bovenste heerst!!!! Nog iemand die mijn mening deelt
Op zaterdag 12 april 2003 19:41 schreef ArmaniMania het volgende:
Beethoven - Moonlight Sonate
Bach - Toccato
Vivaldi - Four seasons
Schubert - Ave Maria
Rachmaninov- piano concerto no2 in c minor
Brahms - chello sonate (allemaal)
Mozart - requiemetc. etc.
Pachelbel - Canon in D
Grieg - Peer Guint Suite
quote:*meldt*
Op zaterdag 12 april 2003 19:43 schreef NemesisDivina het volgende:[..]
Jaaaah die bovenste heerst!!!! Nog iemand die mijn mening deelt
Clubje vormen?
quote:dit is niet "waar te beginnen"
Op zaterdag 12 april 2003 19:39 schreef StefanP het volgende:
Waar te beginnen, klassiek
Fok! zoals Fok! ooit bedoeld was...
[/me heeft een hekel aan mensen die altijd ff een linkje moeten gooien naar het ene of het andere topic dat in de vergetelheid is geraakt]
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 19:06 schreef Seborik het volgende:
Praktisch alles wel. Alleen Strauss vind ik irritant, vooral omdat ik er de neiging van krijg om constant worst te gaan eten en erbij te boeren.
(We hebben het dan wel over Johann, denk?)
quote:Johann, Joseph, Oscar, bijna de hele Strauss-dynastie.
Op zaterdag 12 april 2003 20:52 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Seborik!
(We hebben het dan wel over Johann, denk?)
Richard Strauss is nog wel redelijk, alleen jammer dat Also Sprach Zarathustra totaal uitgekauwd is, Tijl Uilenspiegel is bijvoorbeeld ook erg aardig.
quote:Voor zover ik weet is die van Beethoven.
Op zaterdag 12 april 2003 19:04 schreef Artificial_M het volgende:
9de symphonie (ode to joy - Mozart)
quote:Toch heeft Johann Strauss ook mooie muziek gemaakt. Maar ik krijg ook braakneigingen als ik André Rieu zie optreden. Maar dat worst eten is geheel nieuw voor mij.
Praktisch alles wel. Alleen Strauss vind ik irritant, vooral omdat ik er de neiging van krijg om constant worst te gaan eten en erbij te boeren.
Rachmaninoff - Pianoconcerten
Mozart - Requiem
Dvorak - The New World
Tchaikovsky - Piano Concert nr. 2
Bach - Air
Vivaldi - 4 jaargetijden (Primavera en Winter zijn m'n favorieten)
allebei vooral piano dan..heerlijk
Niet : Verdi
Hier een leuke link naar een aantal voorbeeldgeluiden uit zijn - en tevens ook dé - eerste echte (en prachtige) opera: L'Orfeo
[Dit bericht is gewijzigd door beeer op 13-04-2003 11:53]
quote:Doel je op "Favola in musica"?
Op zondag 13 april 2003 11:55 schreef Seborik het volgende:
Wel grappig dat stukken vaak bekend worden door bijnamen.
quote:Nee, in het algemeen.
Op zondag 13 april 2003 12:06 schreef beeer het volgende:[..]
Doel je op "Favola in musica"?
Brahms
Shostakovich
Ravel
Bach
Beethoven
Tschaikovsky
Chopin
Ik vind van een heleboel componisten wel iets mooi en ik heb een collectie van zo'n 500 CD's, dus het wordt een beetje te veel om alles hier te noemen.
Eigenlijk vind ik alleen Mozart een beetje overrated. OK, hij was een child prodidgy, maar het is mij allemaal een beetje dertien in een dozijn. Alleen zijn Requiem is wel
Zijn er hier ook mensen zo blij met Kruidvat?
quote:Och gut, sorry hoor. Dvorak: 'Uit de nieuwe wereld'
Op zondag 13 april 2003 15:08 schreef Toet het volgende:
Mag ik vragen waarom stukken hier vaak met Engelse namen worden genoemd? Noem dan gewoon de originele titel of een Nederlandse vertaling ofzo
quote:Met zo'n signature moet je toch op z'n minst wel een beetje Engels kunnen.
Mag ik vragen waarom stukken hier vaak met Engelse namen worden genoemd? Noem dan gewoon de originele titel of een Nederlandse vertaling ofzo
Nog een paar prachtige ongenoemde werken:
Buxtehude - Jubilate Domino (Toet: Bejubelt de Heer );
Schutz - Magnificat anima mea (Toet: Mijn ziel maakt groot...);
Monteverdi - Magnificat anima mea;
Buxtehude - Magnificat anima mea;
Schutz - Nacket bin ich vom Mutterleibe kommen SWV 279 (Toet: dat kun je wel raden ).
Edit: um moest natuurlijk o zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door beeer op 13-04-2003 18:17]
quote:Waarschijnlijk omdat de originele namen vaak helaas vervangen worden door Engelse benamingen op cd's.
quote:Het is niet dat ik anti-Engels ben, ik stel gewoon een vraag omdat ik het echt niet snap. Op een Nederlands forum een Duitse titel in het Engels vertalen :S Laat hem dan gewoon Duits. Sterker nog, liever in het Latijn of Duits dan in het Nederlands
Op zondag 13 april 2003 16:11 schreef beeer het volgende:[..]
Met zo'n signature moet je toch op z'n minst wel een beetje Engels kunnen.
Nog een paar prachtige ongenoemde werken:
Buxtehude - Jubilate Dominum (Toet: Bejubelt de Heer
);
Schutz - Magnificat anima mea (Toet: Mijn ziel maakt groot...);
Monteverdi - Magnificat anima mea;
Buxtehude - Magnificat anima mea;
Schutz - Nacket bin ich vom Mutterleibe kommen SWV 279 (Toet: dat kun je wel raden).
quote:Het spijt me verschrikkelijk dat ik een vraag stel
Op zondag 13 april 2003 15:56 schreef ELPablo het volgende:[..]
Och gut, sorry hoor. Dvorak: 'Uit de nieuwe wereld'
quote:Het komt inderdaad door wat Seborik zegt maar zolang je maar begrijpt wat er bedoeld wordt toch?
Op zondag 13 april 2003 17:56 schreef Toet het volgende:
Maarja het zal wel komen door wat Seborik zegt.Het spijt me verschrikkelijk dat ik een vraag stel
quote:ik wel!
Op zondag 13 april 2003 15:31 schreef GameCube het volgende:
Zijn er hier ook mensen zo blij met Kruidvat?
De Vier Jaargetijden van Vivaldi, Requiem van Mozart en nog meer is al genoemd.
De pianoconcerten van Tshaikovsky vind ik erg mooi. Verder luister ik veel Handel. Ook de klavierwerken van Bach vind ik erg mooi
quote:Tja das uiteraard wel het belangrijkste ja. Ik zei dan ook alleen maar dat het me opviel en dat ik me afvroeg hoe het zo kwam dat iedereen dat deed.
Op zondag 13 april 2003 18:19 schreef beeer het volgende:[..]
Het komt inderdaad door wat Seborik zegt maar zolang je maar begrijpt wat er bedoeld wordt toch?
quote:Simpel: de mondscheinsonate kan ik nog wel opnoemen maar als ik de Dans van de Suikerpruimfee in het Russisch moet opschrijven zit ik vast.
Op zondag 13 april 2003 18:27 schreef Toet het volgende:[..]
Tja das uiteraard wel het belangrijkste ja. Ik zei dan ook alleen maar dat het me opviel en dat ik me afvroeg hoe het zo kwam dat iedereen dat deed.
En nu weer on-topic: wat zijn jouw favourite componisten? (Eventuele werken graag in originele benaming.)
Maar toch wel mijn all-time-favorite:
Grieg - Ballade (piano)
Ik ben vorige zomervakantie op bezoek geweest in het huis van Grieg. Het is nu ingericht als museum. Als je een beetje door de commercie heen prikt geeft dit je een heel mooi beeld van zijn leven. Op het concert wat toen gegeven werd, werd de ballade gespeeld! Magnifiek gewoon!
edit: Trouwens alles van Grieg is super!
Maar stop een klassieke cd in mijn cd speler en ik zweef.
Ik vind het heerlijke muziek.
quote:jaaaaaaaaa, ik ben nu best wel heel erg obsessed met dit liedje. hij is mooi.
Op zaterdag 12 april 2003 19:46 schreef Skinkie het volgende:
toevoeging:Pachelbel - Canon in D
quote:Ik heb me nog totaal niet verdiept in de klassieke muziek, ik ben pas 2 maanden geleden een paar stukken gaan beluisteren, en de enige van wie ik er nu meer dan 2 gehoord heb is Bach. Ook daar ken ik nog maar heel weinig van. Mijn favoriet tot nu toe is, cliché ik weet het, "Wohl mir, dass ich Jesum habe" uit cantata 147.
Op zondag 13 april 2003 18:41 schreef beeer het volgende:[..]
Simpel: de mondscheinsonate kan ik nog wel opnoemen maar als ik de Dans van de Suikerpruimfee in het Russisch moet opschrijven zit ik vast.
En nu weer on-topic: wat zijn jouw favourite componisten? (Eventuele werken graag in originele benaming.)
Dat was nog best lastig idd om daar de originele titel van te vinden En dan nog maar hopen dat het niet de verkeerde is
[Dit bericht is gewijzigd door Toet op 13-04-2003 20:03]
Maar eigenlijk vind ik alle post-Weense Klassieken erg mooi (m.u.v. expressionisme en de twaalftoons-muziek, dat vind ik ik 3x niks).
quote:Tis maar net waar je van houdt. Jij bent een Barok-fan en vind de rest niet echt mooi, en ik ben iemand voor de romantiek en ben absoluut geen Barok-fan
Op zondag 13 april 2003 21:29 schreef LenL het volgende:
ik houd van vivaldi en bach, ik vind veel wagner, beethoven, tsjaikovski enzo best wel kut. Sommige moderne klassiek weet ik ook wel te waarderen, sommige absoluut niet.
quote:Ik ben overal wel fan van. Zolang 't maar van Monteverdi is.
Op zondag 13 april 2003 23:49 schreef Knakker het volgende:[..]
Tis maar net waar je van houdt. Jij bent een Barok-fan en vind de rest niet echt mooi, en ik ben iemand voor de romantiek en ben absoluut geen Barok-fan
Maar ook de rest kan ik behoorlijk pruimen. Ik moet de eerste componist nog tegen komen waarvan ik niks leuk vind. Hmmmz... Stravinsky misschien... ik ben althans nog niks leuks van hem tegengekomen.
quote:Probiere es mal mit Sauerkraut und Bier
Momenteel draai ik de moderne klassieke bewerkingen van Maria Callas grijs. Zojuist dropte ik bewerkingen van Verdi in de 'stereo'. Een aanrader voor wie van fantastische zang met groot bereik houdt.
Verder kan ik Wagner, Orff, Mozart, Bach, Brahms, Schumann, Dvorák, Beethoven, Grieg, Chopin, Tschaikovsky, Ravel, Mendelssohn, Haydn, Händel, Mussorgsky en Vivaldi wel waarderen.
Neem nou de Canon van Pachelbel:
- Rain and Tears (Aphdroites Child)
- See you when you get there (Coolio)
Of de 5e van Beethoven
- Enjoy yourself (A+)
Of, en die is aan de ene kant letterlijk overgenomen maar aan de andere kant, om het voorzichtig te stellen, apart:
- Finale (Art of Noise), een van de koralen uit de Mattheus Passion
Nog meer voorbeelden?
quote:Dan heb ik nog een tip voor je: het "Lamento d'Arianna". Het enig overgebleven stuk uit Monteverdi's opera "Ariana". 10 minuten klaagzang. Een goede opname staat op de CD Lamenti met als soliste Anne-Sofie von Otter.
Op zondag 13 april 2003 11:44 schreef beeer het volgende:
Ik zie hier dan wel een heleboel grote componisten voorbij komen, maar het échte werk is natuurlijk gedaan door Monteverdi. Ik neem dit stilzwijgen over Hem gewoon aan als een unaniem geaccepteerde opvatting dat er om Hem gewoon geen onzekerheid bestaat omtrent zijn Verhevenheid.Hier een leuke link naar een aantal voorbeeldgeluiden uit zijn - en tevens ook dé - eerste echte (en prachtige) opera: L'Orfeo
Verdere een paar favoriete stukken:
Erbarme dich (uit de Mattheus Passion) - J.S. Bach
Es ist volbracht (uit de Johannes Passion) - J.S. Bach
Laudamus te (uit de c-moll messe) - W.A. Mozart
Reqiuem - W.A. Mozart
Pie Jesu (uit het Requiem) - G. Faure
Requiem - G. Verdi
Mondschein sonate - L. v. Beethoven
Het slot van de opera "Don Giovanni" - W.A. Mozart.
Isoldes Liebestot - R. Wagner.
Onlangs gaan luisteren naar een masterclass in Den Bosch, gegeven door Jard van Nes, een van de beste Mahlerzangeressen ooit. Daar zong een mezzo in het eindconcert als allerlaatste het eerste van de "deux melodies Hebraiques" van Maurice Ravel. Het stuk heet "Kaddish" en is een joodse klaagzang, in het Hebreeuws. Dit gezongen in een voormalige synagoge kwam ongeloofelijk indrukwekkend over. Klassiek is iets wat je live moet beleven.
Maar wat ik ook van kan genieten zijn piano-pingel stukken en melodramatische werken. Probleem is alleen: waar moet ik dan naar gaan zoeken.
Dus als je tips hebt, let me know
quote:Chopin!
Op maandag 21 april 2003 02:52 schreef universal-creations het volgende:
Ik ben in principe niet echt een klassiek liefhebber, maar sommige stukken vind ik wel erg goed: Planets en Carmina Burana bijv.Maar wat ik ook van kan genieten zijn piano-pingel stukken en melodramatische werken. Probleem is alleen: waar moet ik dan naar gaan zoeken.
Dus als je tips hebt, let me know
Oh... "Morning Mood" van Grieg vind ik prachtig!
Dat vind ik dus geweldige klassieke muziek. Dit lijkt me ook een vrij bekend stuk, maar in titels en artiesten ben ik zeer slecht. Mijn ouders draaiden veel klassiek, Carmina Burana vond ik bijv. altijd geweldig.
quote:
Fogerty schreef 't volgende:
Zometeen in Netwerk iets over het levensverhaal van Wagner.
quote:Dat is 'Air' van Bach - de exacte naam weet ik niet.
Op maandag 21 april 2003 10:47 schreef AC het volgende:
Ik weet dat het niet in dit topic hoort (maak hier meer kans denk ik), maar wie kent de achtergrondmuziek van dit rapnummer?
Edit: "Air from orchestral Suite in D"; BWV 1068.
Bach (o.a. cellosuites, Franse en Engelse suiten), Vivaldi, Mozart, Beethoven, Wagner, Elgar, Grieg, Bartok, Debussy, Chopin, Mendelssohn (Lieder ohne Worte), Schubert (pianoconcert! in A?), Schumann, Mahler (heb de 1e symfonie weer herontdekt), Ravel, Liszt, Mussorgsky, ehm... ik kan nog wel even doorgaan maar dat doe ik lekker een andere keer
quote:Van 'Also Sprach Zarathustra' zijn alleen de eerste maten bij het grauw bekend en herkauwd, geremixed, ver-up-and-go'd, verringtoned, enzovoorts. Voor de rest is het een fantastisch werk, met een waanzinnig complexe partituur en tekstboek-instrumentatie. Alleen heeft het hele stuk weinig met Nietzsche te maken.
Op zaterdag 12 april 2003 21:07 schreef Seborik het volgende:[..]
Johann, Joseph, Oscar, bijna de hele Strauss-dynastie.
Richard Strauss is nog wel redelijk, alleen jammer dat Also Sprach Zarathustra totaal uitgekauwd is, Tijl Uilenspiegel is bijvoorbeeld ook erg aardig.
Verder houd ik erg van Schubert (Der Tod und das Madchen) en Dvorak
oja, Haydn was ik nog vergeten!
quote:Ode to Joy is toch echt van Beethoven............. echt verstand van klassieke muziek heb je dus niet als dat niet weet.
Op zaterdag 12 april 2003 19:04 schreef Artificial_M het volgende:
ik houdt toch zeker wel van 4 seasons (spring) en de 9de symphonie (ode to joy - Mozart)zeg maar eens...wat vind jij nou echt top?
quote:Schönberg was zelf ook een begenadigd schilder, misschien vandaar. Welk stuk van Schönberg luisterde je naar?
Op zondag 19 oktober 2003 19:53 schreef Kirke het volgende:
Schönberg net weer beluisterd tijdens het schilderen: magisch! Krijg je mooiere schilderijen van, hoop ik!
Sensation the anthem 2003 is "Lacrimosa"uit requiem van Mozart met beat eronder...
goed gedaan
Een naam die ik in dit rijtje niet heb gezien: Kachaturian met zijn Adagio, bekend van spartacus en nog een TV-serie die alle 40ers wel kennen. Heerlijk op een warme nazomerse middag op de veranda met een glaasje hete Rooibos in je hand.
Onder mijn andere favorieten:
Beethoven (Ode an die Freude, maar dan wel compleet)
Toccata van Bach (ook op piano erg mooi)
Meer Jazz maar toch: Rhapsody in blue van Gershwin, vooral mooi met groot orkest (zoals de Fantasia en Night of the Proms arrangementen)
En nog zo'n met een vastgestelde mood: Grieg, Morgenstimmung uit de Peer Gynt suite. Zonsopkomst op een frise lente ochtend. Het is helder, rijp nog op het gras......
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 23-10-2003 12:17]
never mindquote:Op maandag 21 april 2003 03:19 schreef vicz het volgende:
...<p>Oh... "Morning Mood" van Grieg vind ik prachtig!
Misschien dat ik een beetje betweterig over kom, maar het zijn geen pianoconcerten. Het zijn gewoon muziekstukken geschreven voor piano.quote:Op zondag 21 maart 2004 17:43 schreef TheDarkness het volgende:
En luister ook eens naar de piano concerten van Erik Satie. Zeer subtiel en heel mooi. Beetje onbekend en helaas erg ondergewaardeerd.
Ik neem aan dat je de Sarabande uit de Watermusic Suite bedoelt. Ja, inderdaad mooie, gezonde muziekquote:Op woensdag 22 oktober 2003 20:51 schreef Kolkus het volgende:
Sarabande van Haendel, erg mooi!
Vaak op de hak genomen door Hans Liberg. Maar wel op zo'n manier dat er nog respect voor Satie uitstraald. Va wibi is de cabartier duidelijk minder onder de indruk (en terecht).quote:Op zondag 21 maart 2004 17:43 schreef TheDarkness het volgende:
En luister ook eens naar de piano concerten van Erik Satie. Zeer subtiel en heel mooi. Beetje onbekend en helaas erg ondergewaardeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |