quote:Zolang ze maar mogen meeregeren inderdaad...
Op vrijdag 11 april 2003 13:52 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Och nee... da's niet zo'n belangrijk punt voor de VVD.
[ironie-mode]VVD: "Principes? Huh, wat zijn dat?"[/ironie-mode]
quote:http://www.planet.nl/planet/show/id=85106/contentid=372343/sc=22864d
Kabinet overweegt zenden vredesmacht Irak
Gepubliceerd op vrijdag 11 april 2003
Nu de oorlog in Irak op zijn einde lijkt te lopen, lijkt Nederland bereid om een forse bijdrage te leveren aan een stabilisatiemacht. Vrijdag bespreekt het kabinet een voorstel van minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken om zo'n 600 miltairen naar Irak te sturen.
In het voorstel van De Hoop Scheffer komen ook andere bijdragen van Nederland aan het zogeheten post-Saddam-tijdperk aan de orde. Zo worden onder meer Nederlandse inspanningen voor de wederopbouw en bijdragen voor humanitaire hulp besproken.Manschappen
De Hoop Scheffer heeft al eerder laten weten positief te staan tegenover een Nederlandse bijdrage aan een stabilisatiemacht. Hoeveel manschappen minister Kamp van Defensie kan leveren voor de stabilisatiemacht is nog onderwerp van discussie. Maar de gedachten gaan uit naar een bataljon van zeshonderd tot zevenhonderd man. De mariniers moeten Irak in staat stellen zich te herstellen van de oorlog en een democratisch bestuur in te voeren.
De Hoop Scheffers Amerikaanse collega Powell liet donderdag nog tegenover de NOS weten elke bijdrage van Nederland met open armen te zullen ontvangen. Hij is van mening dat Nederland zich tot nu toe goed heeft opgesteld in de oorlog. Powell zei zich bewust te zijn van de gevoeligheden in parlement en samenleving die de oorlog met zich meebrengt.
Bezuinigingen
Bronnen in het demissionaire kabinet menen dat met name defensieminister Kamp erg gebrand is op een deelname van Nederland aan een stabilisatiemacht. Het korps van de mariniers of dat van de landmacht zouden volgens hem het beste de klus kunnen klaren. Kamp zou hopen om op deze manier de grote bezuinigingen die voor zijn ministerie gepland staan, een halt toe te kunnen roepen.
Verenigde Naties
In het Kabinet speelt verder de discussie in hoeverre goedkeuring van de Verenigde Naties nodig is voor het opstellen van zo'n vredesmacht. Kamp wil desnoods ook zonder die toestemming aan de opreratie gaan deelnemen. De Hoop Scheffer geeft wel de voorkeur aan een machtiging van de VN, maar wilde ook deelname in NAVO-verband niet uitsluiten. De VN had Nederland al eerder gevraagd om een beperkt aantal hulpverleners.
Voordat er daadwerkelijk troepen en hulpverleners naar Irak gestuurd worden, moet het gebied wel veilig verklaard worden. Nu vinden er, met name in de grotere steden, nog veel plunderingen en gevechten plaats en bovendien zijn er humanitaire problemen, zoals de uitbraak van besmettelijke ziektes.
quote:Oh nee, de VVD heeft best principes hoor. Ze wilden toch uit principe niet meeregeren na de verkiezingen? En Zalm vond het toch een principe dat ie zou opstappen na de PS verkiezingen?
Op vrijdag 11 april 2003 13:54 schreef Maerycke het volgende:[..]
Zolang ze maar mogen meeregeren inderdaad...
[ironie-mode]VVD: "Principes? Huh, wat zijn dat?"[/ironie-mode]
quote:In principe of uit principe?
Op vrijdag 11 april 2003 13:55 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Oh nee, de VVD heeft best principes hoor. Ze wilden toch uit principe niet meeregeren na de verkiezingen? En Zalm vond het toch een principe dat ie zou opstappen na de PS verkiezingen?
quote:In principe zou hij dat uit principe doen
Op vrijdag 11 april 2003 14:03 schreef DennisMoore het volgende:[..]
In principe of uit principe?
quote:Dat lijkt me inderdaad geen toeval. Dat voorstel van De Hoop-Scheffer zou d'r nooit doorkomen met CDA-PvdA onderhandelingen. Ik vermoed dat Balkenende onder druk van de havikken in het CDA (oa. De Hoop-Scheffer, Verhagen) heeft besloten om het laatste voorstel van de informateurs af te wijzen - waarmee het CDA, niet de PvdA, de formatie heeft laten stranden.
Op vrijdag 11 april 2003 13:54 schreef Sidekick het volgende:
En de formatie tussen CDA en VVD lijkt te zijn begonnen:
[..]
http://www.planet.nl/planet/show/id=85106/contentid=372343/sc=22864d
En gegeven de economie en de internationale situatie zullen ze d'r nog mee weg komen ook. De koningin zal gevoelig zijn voor het argument dat het huidige kabinet gegeven die zaken maar een doorstart moet krijgen, en Donner door laten gaan. En daarmee zal een pro-VS (pro-neoconservatieve, pro-pax americana) regering binnen de kortste keren een feit zijn. Hoera.
quote:Islamitische scholen?
quote:Nee precies. Daarom moest de PvdA ook buitenspel gezet worden.
See, de VVD krijgt z'n zin voor wat betreft hun economisch beleid (achterhaald, overigens) en religie (ALLE religie) wordt in ruil daarvoor lekker met rust gelaten.
Mevrouw Ali zal binnenkort ook wel 'afgevoerd' worden, verwacht ik...
quote:Ik weet niet of het CDA de formatie heeft laten vallen om dit te gaan voorstellen, maar de weg naar CDA-VVD-?-kabinet ligt open.
Op vrijdag 11 april 2003 14:40 schreef Philosocles het volgende:[..]
Dat lijkt me inderdaad geen toeval. Dat voorstel van De Hoop-Scheffer zou d'r nooit doorkomen met CDA-PvdA onderhandelingen. Ik vermoed dat Balkenende onder druk van de havikken in het CDA (oa. De Hoop-Scheffer, Verhagen) heeft besloten om het laatste voorstel van de informateurs af te wijzen - waarmee het CDA, niet de PvdA, de formatie heeft laten stranden.
quote:Tsja, volgens mij krijgt de Koningin niet gelijk de bibbers van een rechts kabinet. Na deze breuk zal het logisch zijn dat iig CDA en VVD samen verder gaan.
En gegeven de economie en de internationale situatie zullen ze d'r nog mee weg komen ook. De koningin zal gevoelig zijn voor het argument dat het huidige kabinet gegeven die zaken maar een doorstart moet krijgen, en Donner door laten gaan. En daarmee zal een pro-VS (pro-neoconservatieve, pro-pax americana) regering binnen de kortste keren een feit zijn. Hoera.
Idd Hoera
Maar beter dan een onstabiel kabinet door een gebrek aan vertrouwen, en een PvdA die alle idealen loslaat.
quote:Dat is het enige positieve.
Op vrijdag 11 april 2003 14:52 schreef Nuoro het volgende:Mevrouw Ali zal binnenkort ook wel 'afgevoerd' worden, verwacht ik...
quote:Als daar problemen mee zijn, dan is dat prima te ondervangen binnen de huidige wetgeving, mits consequent toegepast en gecontroleerd.
Op vrijdag 11 april 2003 14:43 schreef rvand het volgende:Islamitische scholen?
quote:Er staat een hele interessante analyse van het CDA in Trouw:
Op vrijdag 11 april 2003 15:02 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Als daar problemen mee zijn, dan is dat prima te ondervangen binnen de huidige wetgeving, mits consequent toegepast en gecontroleerd.
quote:
,, Of het nu gaat over partijvorming of over inspectie van godsdienstlessen, de keuze zal telkens lastig zijn. Staan we inspectie van godsdienstlessen op moslimscholen toe, dan ontkomen we er omwille van de rechtsgelijkheid niet aan de inspecteurs ook toe te laten bij het bijbelonderricht op christelijke scholen.''
quote:Hmmm... effe lezen. 'k Heb gister nog een tijdje gepraat met Jan de Vries (CDA woordvoerder onderwijs). Had ik 'm dit mooi kunnen vragen
Op vrijdag 11 april 2003 15:11 schreef rvand het volgende:Er staat een hele interessante analyse van het CDA in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050037295494.html
.
quote:Het CDA is juist fel gekant tegen controle.
Op vrijdag 11 april 2003 15:02 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Als daar problemen mee zijn, dan is dat prima te ondervangen binnen de huidige wetgeving, mits consequent toegepast en gecontroleerd.
Ik denk eerlijk gezegd dat JP daar ook beter tot zijn recht komt. Dit is allemaal veel te snel gegaan, het is ook niet niks. Hij is eigenlijk nooit een tijdje rustig fractieleider geweest en heeft bovendien het leiding geven niet in de vingers kunnen krijgen.
Ik ben geen fan van hem maar vindt hem voor het CDA wel een geschikte fractieleider, 1 van de betere na Heerma zeg maar. Wie weet kan hij nog eens premier worden als hij het vak wat beter beheerst.
quote:Nope. Tenzij 'ie zich dan inmiddels bij een andere partij aangesloten heeft, want het is binnen 10 jaar gewoon over-en-uit voor het CDA en alle reli-partijen met hen.
Op vrijdag 11 april 2003 15:42 schreef SCH het volgende:
Willem Aantjes suggereerde op de radio dat Balkenende niet teveel moet azen op het premierschap. Hij denkt dat het beter is dat JP zich richt op een periode in de Tweede Kamer.Ik denk eerlijk gezegd dat JP daar ook beter tot zijn recht komt. Dit is allemaal veel te snel gegaan, het is ook niet niks. Hij is eigenlijk nooit een tijdje rustig fractieleider geweest en heeft bovendien het leiding geven niet in de vingers kunnen krijgen.
Ik ben geen fan van hem maar vindt hem voor het CDA wel een geschikte fractieleider, 1 van de betere na Heerma zeg maar. Wie weet kan hij nog eens premier worden als hij het vak wat beter beheerst.
quote:Dit klinkt inderdaad verstandig.
Op vrijdag 11 april 2003 15:42 schreef SCH het volgende:
Willem Aantjes suggereerde op de radio dat Balkenende niet teveel moet azen op het premierschap. Hij denkt dat het beter is dat JP zich richt op een periode in de Tweede Kamer.Ik denk eerlijk gezegd dat JP daar ook beter tot zijn recht komt. Dit is allemaal veel te snel gegaan, het is ook niet niks. Hij is eigenlijk nooit een tijdje rustig fractieleider geweest en heeft bovendien het leiding geven niet in de vingers kunnen krijgen.
Gaf Aantjes ook een suggestie wie er dan premier voor het CDA moest worden?
quote:Ken de geschiedenis van je partij ventje. Hij zal de geschiedenis ingaan als 1 van de belangrijkste CDA-ers. JP mag niet eens zijn veters strikken.
Op vrijdag 11 april 2003 15:52 schreef DennisMoore het volgende:
Ach, wie luistert er nou naar Aantjes....
DEN HAAG (ANP) - PvdA-leider Bos zou het vreemd vinden om het CDA, dat de ,,informateurs heeft gebruuskeerd'' en de kabinetsformatie heeft afgebroken nu ,,te belonen met het initiatief'' bij de rest van het proces. Hij wilde vrijdag op een persconferentie nog niet de conclusie trekken dat de sociaal-democraten nu zelf aan zet zijn.
Een poging om CDA en PvdA weer samen aan de onderhandelingstafel te krijgen, ziet Bos niet zitten. ,,Mijn hoofd staat er gewoon niet naar.'' Toch wil de PvdA-leider niet op een oppositierol koersen. ,,Als tweede partij van het land met zoveel zetels moet je per definitie nooit zeggen dat je niet wilt regeren.''
De PvdA is er echter nog niet uit wat er nu moet gebeuren. De Kamerfractie gaat dinsdag weer vergaderen over een advies dat Bos volgende week aan de koningin moet geven.
Bos hoorde met verbazing dat CDA-leider Balkenende een gebrek aan 'chemie' als reden gaf voor de breuk. ,,Zij legden een voorstel op tafel dat door de informateurs de grond in werd geboord. Dan zeggen zij dat de chemie niet klopt, maar volgens mij klopten de cijfers niet.''
Bos gaf toe tijdens het onderhandelingsproces ,,momenten van twijfel'' te hebben gehad. Hij vindt echter achteraf niet dat hij eerder had moeten stoppen met de kabinetsformatie. ,,'Irak' is het enige moment waar ik nog wel eens aan terugdenk.'' De PvdA besloot de besprekingen niet af te kappen nadat het demissionaire kabinet 'politiek' achter de VS-interventie in Irak ging staan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
De koningin zou best eens de bal bij Bos neer kunnen leggen. Dat is destijds bij Kok ook gebeurd.
quote:Omdat ie nu toevallig zegt wat jij graag wil horen
Op vrijdag 11 april 2003 15:59 schreef SCH het volgende:Ken de geschiedenis van je partij ventje. Hij zal de geschiedenis ingaan als 1 van de belangrijkste CDA-ers. JP mag niet eens zijn veters strikken.
Andere zaken zijn nu wel wat belangrijker dan de mening van een stoffige CDA'er uit het verre verleden. .
quote:Inderdaad...
Op vrijdag 11 april 2003 16:05 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Omdat ie nu toevallig zegt wat jij graag wil horen
.
Andere zaken zijn nu wel wat belangrijker dan de mening van een stoffige CDA'er uit het verre verleden.
.
Zoals het opnieuw definiėren van de rol die religie mag spelen in onze samenleving, bijvoorbeeld.
quote:Jeemig - wat een gebrek aan respect. En wat een onkunde. Jij weet blijkbaar niet hoe belangrijk deze mensen zijn geweest en nog steeds zijn. Aantjes wordt bij veel zaken om advies gevraagd. Dus zo'n fossiel is het niet. Maar serveer de mensen maar af die jou onwelgevallig zijn, als dat de manier is waarop je met elkaar omgaat
Op vrijdag 11 april 2003 16:05 schreef DennisMoore het volgende:
Andere zaken zijn nu wel wat belangrijker dan de mening van een stoffige CDA'er uit het verre verleden..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |