abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2003 @ 11:14:17 #101
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9715143
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 11:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Klasse vind ik dat - vasthouden aan je eigen uitgangspunten.

Behalve zijn advies. Maar wel het meest logische denk ik.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 11 april 2003 @ 11:21:00 #102
35279 Parabola
Sapere aude
pi_9715267
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 11:11 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. De stemmers kijken niet naar dat overall plaathje. Die kijken naar wat er de laatste tijd is gebeurd. Ik ben en blijf van mening dat de uitslagen van verkiezingen van 22/1 een reactie zijn geweest op het geklungel van Balkenende I.

Dat is toch merkwaardig, omdat de parij van de eindverantwoordelijke voor dit geklungel als grootste uit de verkiezingn kwam.

Eerlijlk gezegd vind ik al dat hineinge-interpreteer over zogenaamde 'boodschappen' van de kiezers een beetje onzinnig. Het is de taal van journalisten als Ferry, Job en Woukje, die er hun vak van gemaakt hebben om meer dingen te zien dan er zijn. Wat mij betreft is een kamermeerderheid (al dan niet met gedoogsteun) voldoende voor een regering. Gezien de huidige verhoudingen en voorkeuren binnen de partijen ligt CDA/VVD, gedoogd door of aangevuld met de LPF het meest voor de hand. Niet mijn voorkeur, maar andere opties lijken me (nog) minder waarschijnlijk.

hoewel ons landje weinig last lijkt te hebben van de beleidloze periode van de laatste tijd

Slaapt winter
en zomer
pi_9715631
Ik wil even aan dit topic toevoegen dat CDA en VVD een CDA-VVD kabinet onderwerp van de verkiezingen hadden gemaakt. Dit is mislukt. De eerste die water bij de wijn had moeten doen was het CDA, omdat ze een andere optie moesten proberen. Vanuit hun waanidee van macht hebben ze dit niet gedaan en uiteindelijk het proberen te laten lijken dat het gezamenlijk is opgeblazen door PvdA en CDA, terwijl al onmiddellijk bekend is geworden dat het CDA maatregelen had getrogffen om het op te blazen. (al met Zalm gebeld van te voren, volledige fractie die gisteren en vannacht in Den Haag is gebleven).
Hoewel Zalm heefy gezegd dat CDA-VVD stabiel is, geloof ik daar niet in. Ze hebben de steun nodig van een derde partij en daar ligt de grote zwakte, omdat er geen reele mogelijkheden zijn. De enige echte mogelijkheid is het LPF en daarmee vergooi je je geloofwaardigheid.
pi_9716166
Ach, laten we gewoon nieuwe verkiezingen houden, is er weer wat op de tv als de oorlog afgelopen is... En hopelijk dat we dan een sterke rechtse meerderheid krijgen!
pi_9716541
quote:
Formatie was schijnvertoning
ADDIE SCHULTE

Was er ooit een echte kans op een kabinet van CDA en PvdA? Dat is de vraag die zich opdringt na de breuk van gisteravond. De formatie was maanden een schijnvertoning, waarbij van faire verhoudingen geen sprake was. De schade aan reputaties, vooral die van Jan Peter Balkenende, is groot, maar ook Wouter Bos ontsnapt niet aan kritiek.

De formatie van een CDA-PvdA-kabinet begon onder ongunstig gesternte. Tijdens de campagne sprak het CDA zich onomwonden uit voor een voortzetting van Balkenende I, maar dan zonder de LPF. Voor de christen-democraten was het een ongebruikelijk staaltje helderheid. De uitslag van de verkiezingen was een zware teleurstelling, want CDA en VVD haalden geen meerderheid.

Tegen de keuze voor rechts kwamen weinig openlijke protesten vanuit het CDA. Het is een mysterie waar de 'sociale' linkervleugel van die partij is gebleven. De vertegenwoordigers van die stroming hebben zich óf bekeerd tot het conservatisme van Balkenende óf doen er het zwijgen toe. Van een man als Pieter van Geel, die een paar jaar geleden nog werd gezien als een kandidaat voor het leiderschap, hebben we sinds zijn komst naar Den Haag niets gehoord. Hij is afgescheept met een staatssecretariaat. Alleen minister Aart-Jan de Geus van Sociale Zaken manifesteert zich af en toe een beetje.

In de PvdA is dat wel anders. Die partij grossiert in prominenten die weten hoe het het beste moet gaan.

Maar ook voor de PvdA was samenwerking met het CDA niet een kwestie van diep gevoelde aandrang, maar eerder één van afstrepen. Een andere mogelijkheid was er niet. Bos forceerde geen breuk, hoewel hij naar eigen zeggen soms tegen beter weten in aan de onderhandelingstafel verscheen.

Het CDA leed ondertussen aan overgevoeligheid. Kritische uitlatingen van PvdA'ers en anderen werden op een goudschaaltje gewogen, vooral als aan het gezag van Balkenende werd getwijfeld. Dat duidt niet op een groot zelfvertrouwen en dat kan nauwelijks zijn toegenomen door deze breuk.

Balkenende blijft een brokkenpiloot, die van de ene na de andere crisis vliegt. Zijn premierschap is een aaneenschakeling van affaires, van Bijlhout via Bomhoff, Heinsbroek en Nawijn naar Margarita. En ook de eerste formatiepoging is niet meer dan een affaire geworden, waarbij het gerommel achter de schermen belangrijker was dan de af en toe zo trots getoonde eenheid.

Misschien beseft het CDA dat zijn positie als grootste partij kwetsbaar is. Vooral als de VVD en de LPF aan de rechterkant vrijelijk oppositie kunnen voeren, kan dat slecht zijn, terwijl het CDA in een kabinet met de VVD zijn sociale gezicht kan tonen.

De verhouding tussen Balkenende en informateur Piet Hein Donner, die vriend en vijand imponeert met zijn rustige, authentieke houding, kan moeilijk verbeterd zijn, nu 'de jongen' het voorstel van 'de vader' heeft afgewezen. De benamingen zijn van fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks, die als eerste voorstelde dat Donner beter premier kon worden. Maar zij is niet de enige meer die de positie van Balkenende openlijk ter discussie stelt. En achter de schermen is nog meer gaande.

Ook al stevende het CDA misschien op een breuk af, het leek er niet op dat iemand de touwtjes in handen had en een vastomlijnd plan uitvoerde. Daarom klonken ook steeds tegenstrijdige geluiden. De formatie liep zo ongeveer één keer per week vast, waarna er toch weer enige vooruitgang was, die dan door één van beide partijen in twijfel werd getrokken. En over de punten waarover werkelijk overeenstemming bestond, waren partijen het al vóór de formatie eens.

Een positieve wending is er nooit gekomen. Het werd langzamerhand voor alle partijen 'de formatie die niet uit te leggen was'. Het ging er uiteindelijk om wie er een einde aan zou maken, iets waartoe het CDA zich dus geroepen voelde.

Bos heeft toch de overwinningsnederlaag geboekt waar hij bang voor was. Hij won de verkiezingen, maar verloor de formatie. ''Er zaten redelijk wat onvermijdelijkheden in,'' zei hij vanmorgen. Bos wilde ver gaan. Hij wilde liever niet breken, want de uitgelezen momenten daarvoor, het meningsverschil over Irak en het gesteggel over de bezuinigingen, liet hij passeren. De oppositie is geen aanlokkelijk perspectief, maar iets anders ziet er voorlopig niet in.

http://www.parool.nl/1050037372037.html
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:29:45 #106
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9716565
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, laten we gewoon nieuwe verkiezingen houden, is er weer wat op de tv als de oorlog afgelopen is... En hopelijk dat we dan een sterke rechtse meerderheid krijgen!
Welnee, we gaan gewoon gezellig () regeren met het CDA, VVD en LPF.. de economie staat na het uitvoeren van het pakket bezuinigingsmaatregelen op instorten, duizenden Nederlanders verliezen hun baan en krijgen een minieme uitkering. Nadat iedereen fijn in z'n portomonnee geraakt is door maatregelen als huursubsidieverlaging en minder geld voor onderwijs en gezondheidszorg, komen mensen vanzelf tot inkeer en gaan we weer verder met echt beleid door een links georienteerd regering die wel oog heeft voor zaken als de minderbedeelden in dit land, onderwijs, milieu en gezondheidszorg.
pi_9716616
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:29 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Welnee, we gaan gewoon gezellig () regeren met het CDA, VVD en LPF.. de economie staat na het uitvoeren van het pakket bezuinigingsmaatregelen op instorten, duizenden Nederlanders verliezen hun baan en krijgen een minieme uitkering. Nadat iedereen fijn in z'n portomonnee geraakt is door maatregelen als huursubsidieverlaging en minder geld voor onderwijs en gezondheidszorg, komen mensen vanzelf tot inkeer en gaan we weer verder met echt beleid door een links georienteerd regering die wel oog heeft voor zaken als de minderbedeelden in dit land, onderwijs, milieu en gezondheidszorg.

Dat de huren zo veel omhoogmoeten is een idee van de PvdA, en de PvdA wou de economie zoveel laten lijden door veel lastenverzwaringen te doen, en dat wil de VVD niet.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:34:14 #108
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9716636
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dat de huren zo veel omhoogmoeten is een idee van de PvdA, en de PvdA wou de economie zoveel laten lijden door veel lastenverzwaringen te doen, en dat wil de VVD niet.

Nee, de VVD wil dat geld weghalen bij mensen die het toch al niet hebben en de bedrijven ontzien.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9716667
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Nee, de VVD wil dat geld weghalen bij mensen die het toch al niet hebben en de bedrijven ontzien.

VVD wil de sociale voorzieningen niet afschaffen, alleen mensen die misbruik ervan maken eruit trappen en de uitkeringen wat verlagen om mensen te prikkelen om weer aan werk te gaan. Btw, ik vind dat alleenstaande moeders een veel hogere uitkering moeten krijgen.
pi_9716678
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:32 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

De VVD wil vooral plukken van de laagstverdienenden en er een soort Boonstramaatschappij van maken waarin het grote graaien gezellig doorgaat. Het zal nu in ieder geval weer langer duren voordat een groot onrecht, de hypotheekrenteaftrek, uit het Nederlandse systeem is verdwenen. De VVD zal best goed zijn voor de economie an sich, maar ze heeft totaal geen oog voor de zwakkeren in de samenleving.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:37:44 #111
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9716689
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:36 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

VVD wil de sociale voorzieningen niet afschaffen, alleen mensen die misbruik ervan maken eruit trappen en de uitkeringen wat verlagen om mensen te prikkelen om weer aan werk te gaan. Btw, ik vind dat alleenstaande moeders een veel hogere uitkering moeten krijgen.

Ja ja. Uitkeringen verlagen om mensen te prikkelen.. En daar zit je met je verlaagde uitkering, je klem te solliciteren (oh ja, waar betaal je dan de postzegels van en zo?) en niemand neemt je aan en je glijdt steeds verder af....
pi_9716704
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:36 schreef SCH het volgende:

[..]

De VVD wil vooral plukken van de laagstverdienenden en er een soort Boonstramaatschappij van maken waarin het grote graaien gezellig doorgaat. Het zal nu in ieder geval weer langer duren voordat een groot onrecht, de hypotheekrenteaftrek, uit het Nederlandse systeem is verdwenen. De VVD zal best goed zijn voor de economie an sich, maar ze heeft totaal geen oog voor de zwakkeren in de samenleving.

Hyptheekrenteaftrek word toch binnenkort afgeschaft, dmv de toenemende eenwordingen van Europa. En gelukkig zit er nog CDA in het nieuwe kabinet, zodat zij de zwakkeren een beetje kunnen helpen. (is btw heel iets Christelijks)
pi_9716706
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:36 schreef NightH4wk het volgende:
en de uitkeringen wat verlagen om mensen te prikkelen om weer aan werk te gaan.
Typisch VVD-denken - mensen zijn lui, zitten voor hun lol thuis en maken misbruik voor de instanties. Terwijl het echte grote graaien juist in hhet bedrijfsleven gebeurt.
pi_9716740
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Typisch VVD-denken - mensen zijn lui, zitten voor hun lol thuis en maken misbruik voor de instanties. Terwijl het echte grote graaien juist in hhet bedrijfsleven gebeurt.

Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij een veel hogere utkering, alleen als je kan werken moet je gewoon gaan werken als andere Nederlanders.
pi_9716776
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:39 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij een veel hogere utkering, alleen als je kan werken moet je het doen.

Ja en dat kan dus meestal niet. Die argwaan snap ik niet. Denk je nou echt dat de meeste mensen thuis zitten voor hun lol. De werkloosheid zal enorm aantrekken. Als je in de WAO zit ben je inde ogen van VVD-ers bij voorbaat verdacht. Dat vind ik zo'n fout uitgangspunt. Zijn meestal mensen die niet echt weten hoe het leven in elkaar steekt, anders denk je dat niet.
pi_9716789
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:39 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Mensen die echt niet kunnen werken mogen van mij een veel hogere utkering, alleen als je kan werken moet je gewoon gaan werken als andere Nederlanders.

Het probleem is alleen dat door de voorgestelde bezuinigingen het aantal vacatures drastisch daalt.

Van de C in CDA heb ik het afgelopen jaar trouwens verdomd weinig gemerkt

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:44:48 #117
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9716809
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:43 schreef du_ke het volgende:

Gelukkig maar
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_9716816
quote:

[..]

Het probleem is alleen dat door de voorgestelde bezuinigingen het aantal vacatures drastisch daalt.

Die C is btw al heel lang zoek. En als we het land aantrekkelijker maken voor bedrijven, komen ze zich hier vestigen en komen er meer vacatures en banen.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:46:04 #119
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9716831
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:45 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Die C is btw al heel lang zoek. En als we het land aantrekkelijker maken voor bedrijven, komen ze zich hier vestigen en komen er meer vacatures en banen.

Dat kan dus alleen door lagere belastingen en dat verschil moet weer opgevangen worden.. Door wie ga je dat laten opvangen?
pi_9716918
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:45 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Die C is btw al heel lang zoek.

Ze zouden die C veel serieuzer moeten nemen. Bedenken waar die voor staat en er vorm aan geven. Of er definitief afstand van doen. Die C zou voor een duidelijk sociaal gezicht kunnen staan waar in aandacht voor zwakkeren en minder bedeelden is. Maar van die koers is het CDA momenteel wel erg verwijderd. Tot grote spijt van mensen als Aantjes en Wijffels.
pi_9716930
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Dat kan dus alleen door lagere belastingen en dat verschil moet weer opgevangen worden.. Door wie ga je dat laten opvangen?

Nee, regels afschaffen werkt ook heel stimulerend, en daar hebben we meer dan genoeg van. Maar ik moet nu naar school, ttyl.
  vrijdag 11 april 2003 @ 12:52:42 #122
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9716944
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:51 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Nee, regels afschaffen werkt ook heel stimulerend, en daar hebben we meer dan genoeg van. Maar ik moet nu naar school, ttyl.

Regels afschaffen werkt nooit zo stimulerend als financiele voordelen.
pi_9717845
quote:

[..]

En dat is maar goed ook! Tegenwoordig zijn we toch ver genoeg om dat soort onzin uit de regering te houden.
pi_9718068
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 13:38 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En dat is maar goed ook! Tegenwoordig zijn we toch ver genoeg om dat soort onzin uit de regering te houden.

Dat wordt nog wel een interessant twistpuntje tussen VVD en CDA, de positie van bijzonder onderwijs.
pi_9718083
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 13:51 schreef rvand het volgende:

Dat wordt nog wel een interessant twistpuntje tussen VVD en CDA, de positie van bijzonder onderwijs.

Och nee... da's niet zo'n belangrijk punt voor de VVD.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')