Tuurlijk, de gang van zaken zal best ongeveer zo gegaan zijn. Wijn en Verhagen die Balkenende adviseren. Het CDA dat vrij onverwacht geen zin meer heeft in het voor de zoveelste keer aan CPB-knoppen draaien, en helemaal van voren af aan wil beginnen, inclusief het ter discussie stellen van PvdA-heilige-huisjes. Natuurlijk zal Donner best geschokt zijn geweest, dat betwijfel ik niet.
Maar deze volkskrant-collumn staat natuurlijk bol van zaken die óf uit de mond van kwaaie PvdA'ers komen, óf zelf verzonnen zijn door betreffende 'journalist'. Daarnaast nog eens de uiterste negatieve woorkeuze. Als 'sfeerimpressie', right.
"Joop Wijn sist (als een kwade genius), Balkenende met zijn donkere wallen onder de ogen bezwijkt onder het kwaadaardige wekenlange gestook van Wijn en Verhage, en laat zijn Godsopdracht varen, en besluit Bos te verraden. Bos, die rustig blijft, keurig en netjes vragen beantwoordt. Bos, onschuldig slachtoffer van deze lafhartige daad."
.
quote:http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050125118681.html
Peiling: CDA moet boeten voor formatiebreuk
ANP
RIJSWIJK - Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou het CDA 34 zetels halen, tien minder dan nu. In de afgelopen dagen verloor de partij vier zetels.Dit blijkt uit een peiling van Maurice de Hond voor het SBS-programma Stem van Nederland. De schuld van het mislukken van de formatie ligt volgens 39 procent van de mensen bij het CDA. De PvdA krijgt de schuld van 22 procent. Volgens 37 procent van de bevolking treft beide partijen blaam.
De PvdA zou ook 34 zetels halen, maar dat was volgens de peilingen vorige week ook al zo. VVD en LPF winnen in vergelijking met vorige week respectievelijk vier en twee zetels.
Het vertrouwen in zowel Bos als Balkenende staat met respectievelijk 4,9 en 4,7 lager dan 'ooit door mij gemeten', aldus De Hond.
De helft van de ondervraagden verwacht dat er weer een kabinet komt met CDA, VVD en LPF.
Interview-NSS ondervroeg donderdag enkele uren voordat de formatie definitief strandde vijfhonderd Nederlanders van 18 jaar en ouder. Op dat moment hield 34 procent van de ondervraagden Balkenende en 32 procent Bos verantwoordelijk voor de te verwachten breuk.
52 Procent vond dat D66 de beste coalitiepartner zou zijn, als het CDA en de VVD een regering willen vormen. 23 Procent had een voorkeur voor de LPF, 13 procent vond dat de christen-democraten en de liberalen het maar met ChristenUnie en SGP moeten doen.
quote:Dan gaat deze 'journalist' maar voor de Libelle werken.
Op zaterdag 12 april 2003 12:00 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Het is een stukje, dat geschreven is als 'human interest' stukje.
quote:Niks luchtig. Negatieve verzinsels, waarbij bepaalde mensen in een kwaad daglicht worden gesteld. De journalist was er niet bij, en heeft hooguit kwaaie PvdA'ers als bron.
De feiten worden een beetje luchtiger omschreven om de lezer een beeld te geven van de sfeer en de indrukken.
quote:Noem jij de door mij zwartgemaakte stukjes objectief?! Durf je dat met droge ogen te beweren?!
Ik vind dat niet slecht en subjectief is het ook niet.
quote:Neem dat maar niet aan dan. Journalist was er niet bij. Goedgelovig?
Ik neem tenminste wel aan dat de journalist de dingen beschrijft zoals ze zijn.
Bovendien eerst beweer je dat het "human interest" is om vervolgens te verklaren dat het "objectief" geschreven is. Zoiets gaat maar zelden samen. Je begint Wouter Bos-trekjes te vertonen. Zou het besmettelijk zijn?
[Dit bericht is gewijzigd door R_ON op 12-04-2003 13:14]
Het stuk op pagina 3 geeft weer wat van verschillende kanten is bevestigd en wat de kern van de kwestie is geweest. Balkenende is de regie kwijt, voorzover hij die heeft gehad en er wordt aan de touwtjes getrokken door de behoudende CDA-vleugel onder leiding van Maxime Verhgen, Joop Wijn en Cees van der Knaap (e.a.).
quote:De Politieke Barometer (NOVA/Interview) heeft cijfers die toch wel wat afwijken van de van Maurice de Hond...
Op zaterdag 12 april 2003 12:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050125118681.html
quote:Bij de peiling naar politieke voorkeur dient te worden opgemerkt dat deze gehouden is in de afgelopen 2 weken. Het effect van het stuklopen van de formatie zit er dus maar gedeeltelijk in.
CDA aanhang geeft Bos de schuld, PvdA aanhang verwijt Balkenende falen formatieWaar de meeste aanhangers van het CDA Wouter Bos aanwijzen als verantwoordelijke voor het falen van de formatie, geeft het grootste deel van de PvdA aanhang te kennen dat dit de schuld is van Jan Peter Balkenende. Dit blijkt uit een telefonisch onderzoek van INTERVIEWwNSS dat gehouden is op 10 april 2003 onder een representatieve steekproef van 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder, enkele uren voor het definitieve stranden van de formatie. 34% van de Nederlanders houdt Jan Peter Balkende verantwoordelijk voor een eventueel falen en 32% noemt Wouter Bos. 18% houdt het op een gedeelde verantwoordelijkheid.
Jan Peter Balkende betere onderhandelaar dan Wouter Bos
De helft van alle Nederlanders vindt dat Jan Peter Balkenende meer zijn zin heeft gekregen tijdens de onderhandelingen voor de formatie, PvdA kiezers delen deze opvatting. Slechts 19% beschouwt Wouter Bos als degene die het meest zijn zin kreeg.
D66 krijgt brede steun als coalitiepartner CDA en VVD
D66 wordt door 52% van de Nederlanders gezien als de beste coalitiepartner voor CDA en VVD. Van links tot rechts vindt dat de partij van Boris Dittrich het meest geschikt is om een meerderheidscoalitie mogelijk te maken. Slechts 23% van de Nederlanders heeft een voorkeur voor de LPF als derde partij, terwijl 13% een combinatie met Christen Unie en SGP prefereert.
Aanhang PvdA loopt terug gedurende vastlopen formatie
Het vastlopen van de formatie kost vooral de PvdA stemmen. Dit blijkt uit de Politieke Barometer, gebaseerd op de politieke voorkeur van de afgelopen week. Gedurende de hele formatie stond de partij van Wouter Bos in de peiling nog boven de verkiezingsuitslag, maar de afgelopen 2 weken is de PvdA weer 5 zetels teruggelopen tot 40 zetels. De standvastigheid van Jan Peter Balkenende wordt beloond: het CDA staat stabiel en is met 43 zetels nog steeds de grootste partij van Nederland. Winst is er voor VVD en de SP die respectievelijk 4 en 2 zetels hoger staan dan in de vorige peiling. De overige partijen staan min of meer stabiel. Een mogelijke coalitie van CDA, VVD en D66 kan overigens in deze peiling maar op een nipte meerderheid van 78 zetels rekenen.
code:http://www.politiekebarometer.nl/CDA 43 - 1
PvdA 40 - 2
VVD 30 + 2
SP 12 + 3
GrLinks 9 + 1
LPF 5 - 3
D66 5 - 1
ChrUnie 4 + 1
SGP 2
-edit- afgelopen week staat dus in het artikel. Normaal gesproken meet Interview over een periode van 2 weken.
Maa het gaat om de strekking van het stuk: Balkenende is aan banden gelegd door de rechtervleugel van de fractie, de zo gewaardeerde Donner is buitenspel gezet en deze hele actie betekent een grote deuk in het blazoen van Balkenende. Dat is de strekking - dat is wat ook vrijwel alle andere kranten en analytici met zoveel woorden zeggen, telkens op hun eigen manier geformuleerd. In de vehralen steeds een paar woordjes vet maken, doet daar niks aan af.
T.a.v de peiling van Interview/NSS is mijn mening:
Duidelijk. Goed als zulke dingen in kaart gebracht worden. Het is toch een serieuze politieke graadmeter die goed weergeeft waar een partij staat.
Met zulke antwoorden kan ik zo de politiek in.
quote:Dat blijkbaar veel analytici het zo zien ik vind het prima. De meerderheid hoeft het niet altijd bij het rechte eind te hebben.
Op zaterdag 12 april 2003 13:24 schreef SCH het volgende:
Ik heb trouwens even die vetgemaakte stukjes van DM gezien. Natuurlijk is het geen objectief stuk, dat bestaat ook niet. Het is een stuk van een Volkskrant-journalist die in een analyse zijn visie op de werkelijkheid weergeeft. Een Telegraaf journalist zal voor een andere toon kiezen.Maa het gaat om de strekking van het stuk: Balkenende is aan banden gelegd door de rechtervleugel van de fractie, de zo gewaardeerde Donner is buitenspel gezet en deze hele actie betekent een grote deuk in het blazoen van Balkenende. Dat is de strekking - dat is wat ook vrijwel alle andere kranten en analytici met zoveel woorden zeggen, telkens op hun eigen manier geformuleerd. In de vehralen steeds een paar woordjes vet maken, doet daar niks aan af.
quote:Met andere woorden: Als het jouw standpunt niet weergeeft maakt het niet uit hoeveel mensen iets zeggen, het blijft niet waar?
Op zaterdag 12 april 2003 13:46 schreef R_ON het volgende:[..]
Dat blijkbaar veel analytici het zo zien ik vind het prima. De meerderheid hoeft het niet altijd bij het rechte eind te hebben.
Om een voorbeeld te geven. Die oorlog tegen Irak bleek achteraf nog niet eens zo'n slecht plan van Bush.
quote:In dit geval moet ik dat bevestigend beantwoorden.
Op zaterdag 12 april 2003 13:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Met andere woorden: Als het jouw standpunt niet weergeeft maakt het niet uit hoeveel mensen iets zeggen, het blijft niet waar?
Als je naar het karakter van JP kijkt passen de volgende woorden: stug, volhardend, verantwoordelijk, stabiel, intelligent, analyticus.
Met die eigenschappen kun je mij echt niet wijsmaken dat JP zich precies de wet voor laat schrijven door Maxim Verhagen. In de onderhandelingen met Bos geeft J.P geen strobreed toe en voor Verhagen zou hij "ja, en amen" zeggen, kom op zeg!
Bovendien je hebt toch ook gezien tijdens de verkiezingsdebatten hoe volhardend JP is. En Balkenende is ook een behoorlijk "haantje".
quote:Dat vind ik op mijn beurt dan weer een waanzinnig slechte en voorbarige vaststelling. Maar je hebt gelijk, de meerderheid hoeft niet gelijk te hebben maar de suggestie van anderen dat het hier om slechts 1 mening van een narrige journalist ging, verdiende correctie.
Op zaterdag 12 april 2003 13:46 schreef R_ON het volgende:
Die oorlog tegen Irak bleek achteraf nog niet eens zo'n slecht plan van Bush.
Deze ingezonden brief vond ik ook wel aardig:
Irak lijkt er nog sneller in te slagen een democratisch gekozen kabinet samen te stellen dan Nederland.
quote:Nee balk heeft juist voorkomen dat het fout ging door niet met Bos in zee te gaan.. en de vorige keer had Balk geen schuld
Op zaterdag 12 april 2003 16:09 schreef SCH het volgende:
Wat denk je dat Beatrix denkt als JP weer bij haar aan de thee zit: "Sorry Majesteit, er ging iets mis".
"Alweer Jan-Peter?"
"sorry majesteit"
quote:De vorige keer had Balk geen schuld? Als Balk eens wat eerder zijn verantwoordelijkheden had genomen en met zijn vuist op tafel had geslagen, was het waarschijnlijk niet zo uit de klauw gegierd.
Op zaterdag 12 april 2003 16:36 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
Nee balk heeft juist voorkomen dat het fout ging door niet met Bos in zee te gaan.. en de vorige keer had Balk geen schuld
quote:Ach, een zoon krijgt altijd een keer even een hekel aan zijn vader. Laten we het er maar op houden dat Balkie in de puberteit is aanbeland
Op zaterdag 12 april 2003 15:25 schreef tvlxd het volgende:
Maar SCH, je lijkt gelijk te hebben. 'Balkenende haat Donner' staat er in het Noord-Hollands Dagblad.
quote:Ik verwacht van een Volkskrant-journalist en trouwens ook van een telegraaf journalist 'hoor en wederhoor'. Maar misschien dat SCH andere kwaliteitsmaatstaven hanteert.
Op zaterdag 12 april 2003 13:24 schreef SCH het volgende:
Ik heb trouwens even die vetgemaakte stukjes van DM gezien. Natuurlijk is het geen objectief stuk, dat bestaat ook niet. Het is een stuk van een Volkskrant-journalist die in een analyse zijn visie op de werkelijkheid weergeeft. Een Telegraaf journalist zal voor een andere toon kiezen.
quote:Ja - hoor en wederhoor is ook gepleegd. Het stuk is een mix van analyse en sfeer van de day after. Is journalistiek gezien keurig in orde. Er worden uit alle geledingen mensen opgevoerd, dus dat is niet het probleem. Het probleem zou kunnen zijn dat het met een bepaalde bril op is geschreven. Dat verwijt kan je hebben maar je leest niet voor niks De Volkskrant. Ze schrijven trouwens net zo over de PvdA of GroenLinks in crisis, vaker nog veel scherper.
Op zaterdag 12 april 2003 16:52 schreef rroloff het volgende:[..]
Ik verwacht van een Vokskrant-journalist en trouwens ook van een telegraaf journalist 'hoor en wederhoor'. Maar misschien dat SCH andere kwaliteitsmaatstaven hanteert.
Beweert men dat het merendeel van de bevolking een 3de paars kabinet wil!
Want: 35 % wil een 3de paarse kabinet.
Maar ze vergeten dat 47% een kabinet wil met CDA-VVD met nog een kleine partij. En dat er zelfs mensen zijn die nog liever een minderheidskabinet CDA-VVD willen.
Sorry hoor, maar 35 % is niet de meerderheid van de bevolking.
Dat noem ik dus de zaken gekleurd voorspiegelen.
quote:Wat een alleraardigst idee. Dat is de oplossing!
Op zondag 13 april 2003 10:21 schreef Gia het volgende:
Lagerhuis en journaal gisterenavond!Beweert men dat het merendeel van de bevolking een 3de paars kabinet wil!
Want: 35 % wil een 3de paarse kabinet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |