quote:Gaat de rechter de hoofdverdachte verminderd toerekeningsvatbaar verklaren? Of weegt de maatschappelijke verontwaardiging zwaarder mee bij de bepaling van de straf?
Verdachten doodslag René Steegmans voor rechterUitgegeven: 10 april 2003 09:42
ROERMOND - De ene advocaat gokt op de toepassing van het minderjarigenstrafrecht, de ander op verminderde toerekeningsvatbaarheid. Silvio R. en Khalid L. staan dinsdag terecht voor de rechtbank in Roermond op verdenking van doodslag op René Steegmans.
De 22-jarige student uit Venlo werd op 22 oktober het slachtoffer van zinloos geweld. Op een parkeerplaats van een supermarkt in Venlo-Zuid nam hij het op voor een 73-jarige gehandicapte vrouw die gehinderd werd door de twee verdachten op een scooter. De toen 18-jarige jongens gaven Steegmans hierop klappen op zijn hoofd waardoor het slachtoffer hersenletsel opliep.
Hij overleed twee dagen later in het ziekenhuis. De twee gingen na de vechtpartij rustig boodschappen doen en konden in de winkel worden aangehouden.
M. Heuvelmans, advocaat van Silvio R. hoopt dat zijn cliënt aanspraak kan maken op het minderjarigenstrafrecht. "Hij was weliswaar 18 toen het gebeurde, maar hij heeft de geestelijke vermogens van een kind van 13, 14 jaar", zegt de raadsman. Voor hoofdverdachte L. geldt die verzachtende omstandigheid niet. Zijn advocaat, A. Kok-Verheijde, kan hooguit de psychologische rapporten aanvoeren waarin haar cliënt verminderd toerekeningsvatbaar is verklaard.
Bekentenis
L. bekende enkele dagen na de mishandeling de fatale klappen te hebben uitgedeeld. Zijn vriend R. werd ook gearresteerd, nog dezelfde maand vrijgelaten, maar op aandringen van het gerechtshof opnieuw in hechtenis genomen. Hij zou weliswaar niet hebben geslagen, maar L. wel hebben aangemoedigd.
Taakstraf
Het is niet de eerste keer dat L. met justitie in aanmerking komt. In 2000 veroordeelde de rechter hem tot een taakstraf van dertig uur wegens mishandeling. Ook. R. is geen onbekende voor justitie, maar het is wel de eerste keer dat hij zich moet verantwoorden voor een geweldsdelict.
Stille tocht
De dood van Steegmans leidde tot massale verontwaardiging in het hele land. Aan de stille tocht ter nagedachtenis aan Steegmans liepen zeker 17.000 mensen mee. Zijn moeder ontwikkelt momenteel met de gemeente Venlo een project op basisscholen waarbij de jeugd op het nut van normen en waarden wordt geattendeerd. "Het gaat om een lesprogramma dat in Engeland heel goed blijkt te werken", aldus Jeannette Steegmans, die een actieve rol in de campagne gaat spelen.
Hoe kun je het bedenken
quote:ik vind 't ook onbegrijpelijk.
Op donderdag 10 april 2003 09:58 schreef UTO het volgende:
In aanmerking voor kinderrecht, hij was weliswaar 18 jaar maar geestelijk 13,14....Hoe kun je het bedenken
quote:
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
quote:Silvio R. en Khalid L dat zegt al genoeg!
Op donderdag 10 april 2003 09:52 schreef zjroentje het volgende:
Levenslang.
Levenslang !!
quote:-10 generalisatie
Op donderdag 10 april 2003 10:01 schreef tRiZzZ het volgende:[..]
Silvio R. en Khalid L dat zegt al genoeg!
Levenslang !!
quote:klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.
Op donderdag 10 april 2003 10:23 schreef Icicle het volgende:
Als ik dit alles lees.. moet ik toch weer denken aan die vertoning van de ouders van Khalid op tv...
quote:ziek
Levenslang !!
Beroep: blower
-10.
quote:Tegen die mensen zou men moeten zeggen: Hier een enkeltje Casablanca; Houdoe en bedankt.
Op donderdag 10 april 2003 10:24 schreef tRiZzZ het volgende:[..]
klopt, die al 36 jaar in Nederland zijn.
quote:Ja inderdaad, je moet ze niet nog meer gaan straffen.
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:
Ach, de arme jongens hebben een slechte jeugd gehad omdat ze zo gediscrimineerd worden door autochtonen. Daarom hebben ze per ongeluk iemand doodgeslagen. En hun vader zei dat het de wil van allah was en tja, dan kun je het die jongens ook niet kwalijk nemen he. Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
wat mij betreft mogen ze levenslang gaan rotten in de bak
quote:Volgens mij is Silvio een autochtoon, dus wat jij suggereert slaat nergens op en is bovendien generalisatie...
Levenslang !!
hollenjer
gewoon vrijlaten en ze alle steun geven die ze maar wensen, want ze zijn slachtoffers, hun moord is daar het eindresultaat van, dat kun je die arme zieltjes toch niet kwalijk nemen.
[/BSB mode]
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:44 schreef R2cksson het volgende:[..]
hollenjer
[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 10-04-2003 10:51]
Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?
quote:
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:En hun vader zei
quote:Alleen de vader van Khalid is op TV geweest, de vader van Silvio heb ik iig niet gezien
Op donderdag 10 april 2003 10:37 schreef _Administr8or_ het volgende:[..]
En hun vader zegt
quote:De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen
Op donderdag 10 april 2003 10:02 schreef freud het volgende:Nee, laten we medelijden met ze hebben en ze na 2 jaar hotel maar weer vrijlaten in de maatschappij...
[Dit bericht is gewijzigd door R2cksson op 10-04-2003 10:57]
quote:Dat is waar. Ik vraag me wel eens af hoe die advocaten het voor zichzelf rationaliseren om dergelijke types te verdedigen. Ik hoop dat de rechter de vraag naar minderjarigenstrafrecht verwerpt omdat het om een zeer zwaar misdrijf gaat wat bewust gepleegd is. Ik vraag me ook af op welke gronden die ene verminderd toerekeningsvatbaar verklaard kan worden. Voor zover ik weet kan stupiditeit en asociaal zijn niet worden meegeteld onder die noemer van minder toerekeningsvatbaar. Als die moordenaars nu al een dergelijke persoonlijkheid hebben dat ze mensen vermoorden, dan denk ik niet dat je ze met goed geweten weer de maatschappij in kan laten gaan.
Op donderdag 10 april 2003 10:50 schreef Kozzmic het volgende:
Kan hier misschien ook normaal over worden gediscussieerd?Wat is er op tegen dat advocaten van een verdachte proberen om een zo laag mogelijke straf voor hun client voor elkaar te krijgen? Dat is toch hun taak? En zij bepalen de straf toch uiteindelijk niet?
quote:Het ging mij erom dat het nederlandse gevangeniswezen luxe is in vergelijking met die van het gros van de andere landen. In een land als marokko is de gevangenis echt zwaar afzien. In nederland heb je fitness, tv op je cel, bed, boeken, etc. Deze mensen hebben iemand van het leven beroofd. Als ze dan hun vrijheid ontnomen wordt in een dergelijk luxe omgeving dan vind ik dat te zwak. Gewoon een betonnen ruimte met een bed en wc. Geen TV of andere faciliteiten. Dit is mijn mening en als jij een andere mening hebt, is dit geen indicatie van een laag IQ van mijn kant.
Op donderdag 10 april 2003 10:55 schreef R2cksson het volgende:
De gevangenis is geen hotel, bij een hotel kun je doen en laten wat je wil, bij een gevangenis word je vrijheid ontnomen en dat is echt geen pretje! Probeer de volgende keer wat intelligenter over te komen
quote:Als de pa van Sylvio R een keertje nuchter is dan zullen ze hem vast wel op TV aan het woord laten.
Op donderdag 10 april 2003 10:55 schreef R2cksson het volgende:[..]
[..]Alleen de vader van Khalid is op TV geweest, de vader van Silvio heb ik iig niet gezien
(het is geen familie van elkaar, dus kijk even of je geen BS zit te verkondigen voor je iets post in een serieus forum...)
quote:BEsef je wel wat je zegt? Je vraagt om een gevangenisstraf voor die jongens van ongeveer 60 jaar! Volgens mij zijn er hier op Fok! een aantal mensen die nog niet goed doorhebben wat levenslang eigenlijk inhoud!
Op donderdag 10 april 2003 11:00 schreef ShaoliN het volgende:
Levenslang lijkt me sowieso voor de hoofd verdachte een gepaste straf. Of hij dat daadwerkelijk krijgt valt nog maar te bezien
quote:levenslang is in de praktijk bijna nooit levenslang ...
Op donderdag 10 april 2003 11:03 schreef du_ke het volgende:[..]
BEsef je wel wat je zegt? Je vraagt om een gevangenisstraf voor die jongens van ongeveer 60 jaar! Volgens mij zijn er hier op Fok! een aantal mensen die nog niet goed doorhebben wat levenslang eigenlijk inhoud!
quote:Belangrijk is ook om even te beseffen wat Khalid en Sylvio hebben aangericht. Daar zijn ze zelf 100% voor verantwoordelijk!
Op donderdag 10 april 2003 11:03 schreef du_ke het volgende:[..]
BEsef je wel wat je zegt? Je vraagt om een gevangenisstraf voor die jongens van ongeveer 60 jaar! Volgens mij zijn er hier op Fok! een aantal mensen die nog niet goed doorhebben wat levenslang eigenlijk inhoud!
De Marokaan die het heeft gedaan is echt zo'n viespeuk met zwarte krulletjes en zo'n lange zwarte leren jas. Van mij zou hij levenslang in een martelkamer mogen worden gestopt!
quote:ach joh ... het slachtoffer is al lang vergeten ... het gaat er nu om de daders zo humaan mogelijk te behandelen en ze zo snel mogelijk een nieuwe kans te geven ...
Op donderdag 10 april 2003 11:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Belangrijk is ook om even te beseffen wat Khalid en Sylvio hebben aangericht. Daar zijn ze zelf 100% voor verantwoordelijk!
quote:Als jij verkondigd dat een gevangenis een hotel is, dan vind ik niet dat je overkomt als iemand die er kaas van heeft gegeten...
Op donderdag 10 april 2003 11:01 schreef freud het volgende:[..]
Het ging mij erom dat het nederlandse gevangeniswezen luxe is in vergelijking met die van het gros van de andere landen. In een land als marokko is de gevangenis echt zwaar afzien. In nederland heb je fitness, tv op je cel, bed, boeken, etc. Deze mensen hebben iemand van het leven beroofd. Als ze dan hun vrijheid ontnomen wordt in een dergelijk luxe omgeving dan vind ik dat te zwak. Gewoon een betonnen ruimte met een bed en wc. Geen TV of andere faciliteiten. Dit is mijn mening en als jij een andere mening hebt, is dit geen indicatie van een laag IQ van mijn kant.
En jij wil mensen die 20 jaar in een hokje met alleen een bed en een WC hebben gezeten terugzetten in de maatschappij? Ik denk dat die mensen niet echt veel sociale vaardigheden meer hebben en dat ze beter opgenomen kunnen worden in een psychiatrische instelling na het uitzitten van hun straf.
quote:goed plan
Op donderdag 10 april 2003 11:08 schreef R2cksson het volgende:[..]
dat ze beter opgenomen kunnen worden in een psychiatrische instelling na het uitzitten van hun straf.
quote:Correctie: het is wel degelijk levenslang. Je kan na 20 jaar gratie aanvragen, maar er is geen limiet of goed gedrag regeling.
Op donderdag 10 april 2003 11:04 schreef realist_ik het volgende:[..]
levenslang is in de praktijk bijna nooit levenslang ...
en al was het wel daadwerkelijk levenslang, dan zou het nog terecht zijn...
quote:En jij maar dokken he...
Op donderdag 10 april 2003 11:08 schreef realist_ik het volgende:[..]
goed plan
quote:niks van ... laat die eikels maar werken om hun kost en inwoon te betalen ...
Op donderdag 10 april 2003 11:10 schreef R2cksson het volgende:[..]
En jij maar dokken he...
quote:Omdat dit toevallig in het nieuws is geweest, moet de straf hoger uitvallen? De maatschappelijke verontwaardiging is toch altijd groot (als het in het nieuws komt)?
Of weegt de maatschappelijke verontwaardiging zwaarder mee bij de bepaling van de straf?
Hoofdverdachte: 8 jaar + 4 jaar voorwaardelijk
Andere verdachte: 4 jaar + 2 jaar voorwaardelijk
Dat zou ik rechtvaardige straffen vinden.
troll
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 10-04-2003 11:34]
quote:De primaire functie van een gevangenis is dat mensen gestraft worden. Ik heb NIETS gezegd over taallessen of andere cursussen die criminelen kunnen doen zolang ze daar zitten, dat maak jij er van. Het gaat mij erom dat de cellen kleine huiskamers zijn geworden en dat dat het gevoel van straf verminderd imo. Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat als je veroordeeld bent, je gestraft moet worden en een cel met tv past niet in mijn beeld van straf. Daarin verschillen we van mening, moet kunnen toch?
Als jij verkondigd dat een gevangenis een hotel is, dan vind ik niet dat je overkomt als iemand die er kaas van heeft gegeten...
En jij wil mensen die 20 jaar in een hokje met alleen een bed en een WC hebben gezeten terugzetten in de maatschappij? Ik denk dat die mensen niet echt veel sociale vaardigheden meer hebben en dat ze beter opgenomen kunnen worden in een psychiatrische instelling na het uitzitten van hun straf.
quote:Rechtvaardige straffen my ass.
Op donderdag 10 april 2003 11:12 schreef Sidekick het volgende:[..]
Omdat dit toevallig in het nieuws is geweest, moet de straf hoger uitvallen? De maatschappelijke verontwaardiging is toch altijd groot (als het in het nieuws komt)?
Andere verdachte: 4 jaar + 2 jaar voorwaardelijkDat zou ik rechtvaardige straffen vinden.
Minimaal een jaartje of 30. Eigenlijk moet het gewoon levenslang zijn.
troll
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 10-04-2003 11:49]
quote:En jij had het net over generaliseren.
Op donderdag 10 april 2003 11:13 schreef R2cksson het volgende:[..]
En ben jij ook zo'n kale die de moslims achterlijk vindt?
quote:En de familie van de slachtoffers hebben levenslang. Beetje scheve verhouding he? Ik zou er ipv voorwaardelijk TBS met dwangverpleging van maken. Bij dergelijke 'mensen' moet wel iets mis zijn...
Op donderdag 10 april 2003 11:12 schreef Sidekick het volgende:[..]
Omdat dit toevallig in het nieuws is geweest, moet de straf hoger uitvallen? De maatschappelijke verontwaardiging is toch altijd groot (als het in het nieuws komt)?
Andere verdachte: 4 jaar + 2 jaar voorwaardelijkDat zou ik rechtvaardige straffen vinden.
quote:in combinatie met rucksson? ... nee dan niet
Op donderdag 10 april 2003 11:14 schreef R2cksson het volgende:[..]
Zeggen de letters IQ jou iets?
quote:Dom zijn is geen reden om crimineel gedrag toe te staan of goed te praten. Mongloide, ok, maar gewoon een dom iemand zijn, nee.
Op donderdag 10 april 2003 11:14 schreef R2cksson het volgende:[..]
En dat vind jij voor alle geestelijk zieken van toepassing natuurlijk...
Zeggen de letters IQ jou iets?
quote:Zelfs die straffen zijn behoorlijk zwaar...
Op donderdag 10 april 2003 11:14 schreef zjroentje het volgende:[..]
Rechtvaardige straffen my ass.
Minimaal een jaartje of 30. Eigenlijk moet het gewoon levenslang zijn.
Die jongens zijn 18! Zet je ze 8 jaar in de cel, dan is hun hele leven verpest, want je hebt de beste tijd van je leven doorgebracht in een gebouw...
quote:Je doet net alsof ze niks gedaan hebben.
Op donderdag 10 april 2003 11:17 schreef R2cksson het volgende:[..]
Zelfs die straffen zijn behoorlijk zwaar...
Die jongens zijn 18! Zet je ze 8 jaar in de cel, dan is hun hele leven verpest, want je hebt de beste tijd van je leven doorgebracht in een gebouw...
Ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden, dus moeten ze nu maar boeten. Typisch geval van "eigen schuld, dikke bult".
quote:Ik stelde een normale vraag, in mijn ogen generaliseer ik dan niet, ik probeer gewoon informatie in te winnen...
Op donderdag 10 april 2003 11:15 schreef zjroentje het volgende:[..]
En jij had het net over generaliseren.
quote:hallo!!! ze hebben iemand de rest van z'n leven ontnomen ... en de familie van het slachtoffer ...
Op donderdag 10 april 2003 11:17 schreef R2cksson het volgende:[..]Die jongens zijn 18! Zet je ze 8 jaar in de cel, dan is hun hele leven verpest, want je hebt de beste tijd van je leven doorgebracht in een gebouw...
quote:Heb ik gezegd dat ze niks hebben gedaan dan?!
Op donderdag 10 april 2003 11:18 schreef zjroentje het volgende:[..]
Je doet net alsof ze niks gedaan hebben.
Ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden, dus moeten ze nu maar boeten. Typisch geval van "eigen schuld, dikke bult".
quote:ach verrek.
Op donderdag 10 april 2003 11:18 schreef R2cksson het volgende:[..]
Ik stelde een normale vraag, in mijn ogen generaliseer ik dan niet, ik probeer gewoon informatie in te winnen...
[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 10-04-2003 11:22]
quote:Natuurlijk moet er TBS met dwangverpleging zijn wanneer de dader geestelijk in de war is. En dat moet en kan net zolang duren als dat nodig is. Blijkt het dat hij geestelijk ziek is en blijft, dan heb je via TBS een levenslange straf.
Op donderdag 10 april 2003 11:15 schreef freud het volgende:[..]
En de familie van de slachtoffers hebben levenslang. Beetje scheve verhouding he? Ik zou er ipv voorwaardelijk TBS met dwangverpleging van maken. Bij dergelijke 'mensen' moet wel iets mis zijn...
En het verhogen van de straf maakt het verlies van de familie niet goed.
quote:Waarom maak je dan de vergelijking met kale mensen en het achterlijk vinden van moslims?
Op donderdag 10 april 2003 11:18 schreef R2cksson het volgende:[..]
Ik stelde een normale vraag, in mijn ogen generaliseer ik dan niet, ik probeer gewoon informatie in te winnen...
Maar daar gaat deze discussie niet over.
quote:en daar hadden ze dan dus eerder aan moeten denken
En trouwens , nu hebben ze de levens van de familie en vrienden van Rene Steegmans verpest...
[Dit bericht is gewijzigd door _Administr8or_ op 10-04-2003 11:22]
quote:Met de strafmaat die je indirect geeft ben ik dat van mening ja.
Op donderdag 10 april 2003 11:19 schreef R2cksson het volgende:[..]
Heb ik gezegd dat ze niks hebben gedaan dan?!
quote:Ik denk dat als je de grens overgestoken bent om iemand te vermoorden er al bijzonder weinig meer gesproken kan worden over 'beste tijd van je leven'. Ze hebben iets gedaan, nu moeten ze niet zeuren als ze te maken krijgen met de consequenties. Heb jij dergelijke types liever rondlopen in de maatschappij met grote kans op hethaling, of zie je ze liever gestraft?
quote:Euhh....ja
Op donderdag 10 april 2003 11:13 schreef R2cksson het volgende:[..]
En ben jij ook zo'n kale die de moslims achterlijk vindt?
quote:Wat moet er dan gebeuren? Ze moeten boeten.
quote:8 jaar is een hele tijd, jammer dat het in jouw leven niets voorstelt.
Op donderdag 10 april 2003 11:19 schreef realist_ik het volgende:[..]
hallo!!! ze hebben iemand de rest van z'n leven ontnomen ... en de familie van het slachtoffer ...
8 jaar is niks.
quote:Volgens mij is het nederlandse strafrecht zo opgebouwd dat daders gestraft worden en niet als genoegdoening voor de familie, als je zo'n type strafrecht wil moet je emigreren naar centraal afrika of een ander leuk land als Jemen ofzo.
Op donderdag 10 april 2003 11:20 schreef _Administr8or_ het volgende:[..]
en daar hadden ze dan dus eerder aan moeten denken
En trouwens , nu hebben ze levens van andere mensen (familie, vrienden) verpest...
quote:En die is volgens jou?
Op donderdag 10 april 2003 11:23 schreef du_ke het volgende:Maar ik ga ervan uit dat de rechters na een goede beoordeling tot de juiste straf komen.
quote:jaja, 8 jaar is niks vergeleken met het leven dat ze hebben genomen...
Op donderdag 10 april 2003 11:22 schreef Sidekick het volgende:[..]
8 jaar is een hele tijd, jammer dat het in jouw leven niets voorstelt.
quote:Maar wat jullie boom knuffelaartjes altijd weer gruwelijk vergeten is dat er iemand helemaal niet meer leeft. Deze persoon is gewoon door een zeer brute manier vermoord. Is er ooit aan hem gevraagd of hij dood wou? Het is gewoon van de zotte dat al die linkse persoon vanuit hun ziekelijke wan moraal zo iemand nog een kans willen geven. Als jij iemand het recht tot leven ontzegt hebt, dan verdien je geen plaats meer in deze maatschappij. Wij gaan natuurlijk niet zo laag om zijn leven dan maar tenemen. Daarom moet hij maar gewoon tot zijn dood vast blijven zitten. Wat is hier nu zo inhumaan aan? Alles wat aan deze maatregel afdoet is gewoon keihard voor de gene die niet meer mocht leven volgens de dader.
Als jij verkondigd dat een gevangenis een hotel is, dan vind ik niet dat je overkomt als iemand die er kaas van heeft gegeten...
quote:Weet je wie zijn leven is verpest die van Rene Steegmans vuile schoft!
quote:idd, niet te geloven hé ...
Op donderdag 10 april 2003 11:29 schreef SilverMane het volgende:[..]
Weet je wie zijn leven is verpest die van Rene Steegmans vuile schoft!
Een moord begaan is het ergste wat je kunt doen. Iemands leven ontnemen is God spelen, niemand heeft het recht om te beslissen hoe en waar jouw leven be-eindigt, dat is de meest walgelijke daad.
Ze hebben hun keuze gemaakt toen ze Rene's leven ontnamen, iedereen, zelfs een kind van 3, weet dat moord een walgelijke daad is en nooit te rechtvaardigen is.
8 jaar voor moord is weinig, te weinig. Bedenk goed dat je met moord iemand voorgoed verwijdert uit de wereld.
quote:Juist.
Op donderdag 10 april 2003 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat 8 jaar zelfs nog te veel is, omdat de beste jaren van hun leven ze zou zijn ontnomen, zouden reageren als het een familie-lid was van hen die op straat werd doodgetrapt.Een moord begaan is het ergste wat je kunt doen. Iemands leven ontnemen is God spelen, niemand heeft het recht om te beslissen hoe en waar jouw leven be-eindigt, dat is de meest walgelijke daad.
Ze hebben hun keuze gemaakt toen ze Rene's leven ontnamen, iedereen, zelfs een kind van 3, weet dat moord een walgelijke daad is en nooit te rechtvaardigen is.
8 jaar voor moord is weinig, te weinig. Bedenk goed dat je met moord iemand voorgoed verwijdert uit de wereld.
Alleen over dat van een kind van 3 heb ik zo mijn twijfels.
quote:Tja dat kan ik niet goed beoordelen, ik ben geen rechter en heb ook geen rechtenstudie gedaan.
Op donderdag 10 april 2003 11:24 schreef zjroentje het volgende:[..]
En die is volgens jou?
Maar naar mijn idee een jaar of 8-10 evt. met TBS. Levenslang lijkt me in ieder geval schromelijk overdreven.
quote:
Op donderdag 10 april 2003 11:32 schreef Kugari-Ken het volgende:
ik vraag me af hoe de mensen die nu zeggen dat 8 jaar zelfs nog te veel is, omdat de beste jaren van hun leven ze zou zijn ontnomen, zouden reageren als het een familie-lid was van hen die op straat werd doodgetrapt.Een moord begaan is het ergste wat je kunt doen. Iemands leven ontnemen is God spelen, niemand heeft het recht om te beslissen hoe en waar jouw leven be-eindigt, dat is de meest walgelijke daad.
quote:Nee maar welke straf is rechtvaardiging voor het vermoorden van iemand. Wat is 8 jaar op een heel mensen leven! Verdomme ik kan hier zo pist worden van die priet praat wat al die onbenulle hier uit balken. Wacht als ik jou nou vandaag vermoord dan ben ik over 8 jaar weer vrij maar dan ben ik wel weer lekker van jou af.
Volgens mij is het nederlandse strafrecht zo opgebouwd dat daders gestraft worden en niet als genoegdoening voor de familie
quote:Uit onderzoek is gebleken (ik zal kijken of ik de bron kan vinden, komt van een vriendin af die werkt met probleemkinderen onder de 4) dat als een kind voor zijn 4e jaar nog geen geweten heeft ontwikkeld, dit ook niet meer zal gebeuren. Er zijn gewoon kinderen die zonder enige problemen een kitten kunnen wurgen of ander kinderen neersteken. Het zal op die leeftijd niet zo bewust zijn als op latere leeftijd, maar een kind van 3 weet vaak wel enig onderscheid tussen goed en slecht. Maar goed, een groot deel hangt af van de ouders, en in deze zaak is ook maar weer gebleken dat papa een mooi voorbeeld is van ons tolerante integratiebeleid.
Op donderdag 10 april 2003 11:34 schreef zjroentje het volgende:[..]
Juist.
Alleen over dat van een kind van 3 heb ik zo mijn twijfels.
quote:Nou bedankt, dus je noemt mij gelijk een onbenul? Ik laat de veroordeling van verdachten liever over aan mensen die daar verstand van hebben (rechters dus!) Het puur uit rancune roepen dat iemand levenslang verdient werkt juist averrechts naar mijn idee.
Op donderdag 10 april 2003 11:36 schreef SilverMane het volgende:[..]
Nee maar welke straf is rechtvaardiging voor het vermoorden van iemand. Wat is 8 jaar op een heel mensen leven! Verdomme ik kan hier zo pist worden van die priet praat wat al die onbenulle hier uit balken. Wacht als ik jou nou vandaag vermoord dan ben ik over 8 jaar weer vrij maar dan ben ik wel weer lekker van jou af.
quote:Schromelijk overdreven? SCHROMELIJK OVERDREVEN!?
Op donderdag 10 april 2003 11:35 schreef du_ke het volgende:Maar naar mijn idee een jaar of 8-10 evt. met TBS. Levenslang lijkt me in ieder geval schromelijk overdreven.
Het spijt me dat ik dit zeg, maar wat is er mis met jou, jij achterlijke smerige, mongoloide kontvlok!? Iemand is dood, van zijn leven beroofd, die komt nooit meer terug, zijn familie, zijn vrienden, die zijn allemaal beroofd van iemand die hen dierbaar was. Iemands leven is voorgoed tot stoppen gebracht door twee achterlijke gladiolen die dachten dat ze voor God konden spelen.
Deze twee jongemannen zijn verdomme moordenaars. Het moment dat Rene door hun toedoen zijn laatste adem uitstootte, verspeelden ze het recht op vrijheid. Ze zijn een gevaar voor de maatschappij, ze hebben bewezen dat ze het leven van een ander mens kunnen ontnemen.
Een moordenaar is als een kankergezwel, die mag je wegsnijden uit de maatschappij, het is een gevaar voor de gezondheid. Die hoeft nooit meer zijn gezicht op straat te vertonen, die mensen zijn verpest, ze hebben het voor zichzelf verpest toen ze de grootste misdaad begingen die ze maar konden begaan.
Een mens van zijn leven, van zijn bestaan, beroven.
En jij durft te beweren dat levenslang schromelijk overdreven is? Iemands leven ontnemen, god mag weten hoeveel jaren dat leven nog had kunnen duren, en jij ruilt ze in, jij vind een mensenleven, 8 miezerige jaartjes waard?
quote:100% mee eens!
Op donderdag 10 april 2003 11:43 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
Iemand is dood, van zijn leven beroofd, die komt nooit meer terug, zijn familie, zijn vrienden, die zijn allemaal beroofd van iemand die hen dierbaar was. Iemands leven is voorgoed tot stoppen gebracht door twee achterlijke gladiolen die dachten dat ze voor God konden spelen.Deze twee jongemannen zijn verdomme moordenaars. Het moment dat Rene door hun toedoen zijn laatste adem uitstootte, verspeelden ze het recht op vrijheid. Ze zijn een gevaar voor de maatschappij, ze hebben bewezen dat ze het leven van een ander mens kunnen ontnemen.
Een moordenaar is als een kankergezwel, die mag je wegsnijden uit de maatschappij, het is een gevaar voor de gezondheid. Die hoeft nooit meer zijn gezicht op straat te vertonen, die mensen zijn verpest, ze hebben het voor zichzelf verpest toen ze de grootste misdaad begingen die ze maar konden begaan.
Een mens van zijn leven, van zijn bestaan, beroven.
En jij durft te beweren dat levenslang schromelijk overdreven is? Iemands leven ontnemen, god mag weten hoeveel jaren dat leven nog had kunnen duren, en jij ruilt ze in, jij vind een mensenleven, 8 miezerige jaartjes waard?
quote:Ach wat is een rechter ook niet meer als een mens. Dit zijn gewoon algemene dingen. En je moet niet vergeten dat een rechter wel wil maar soms gewoon niet kan door de wet geving.
Op donderdag 10 april 2003 11:42 schreef du_ke het volgende:[..]
Nou bedankt, dus je noemt mij gelijk een onbenul? Ik laat de veroordeling van verdachten liever over aan mensen die daar verstand van hebben (rechters dus!) Het puur uit rancune roepen dat iemand levenslang verdient werkt juist averrechts naar mijn idee.
En je bent na 8 jaar ook zeker niet direct vrij, zeker als je geestelijk niet stabiel bennt, dan kan het allemaal makkelijk wat langer duren.
quote:Ze moeten zeker boeten en 8 jaar zou een goede straf zijn, maar ik vind niet dat die straf niks voorstelt. Het is een behoorlijk zware straf, zeker voor iemand van 18. Dan is 8 jaar bijna de helft van je leven!
Op donderdag 10 april 2003 11:22 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat moet er dan gebeuren? Ze moeten boeten.
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 10-04-2003 11:52]
quote:Ik steun ook nog eens Saddam Hussein
Op donderdag 10 april 2003 11:31 schreef realist_ik het volgende:[..]
idd, niet te geloven hé ...
gvd een stel moordenaars verdedigen ...
quote:Ah, het links-woord was nog niet gevallen.
Op donderdag 10 april 2003 11:35 schreef freud het volgende:
Tja, er zullen altijd linkse mensen zijn die meer aandacht hebben voor de situatie van de crimineel dan voor de schade die de crimineel heeft aangericht. Sociaal noemen ze dat dan. Ik kan niet zoveel sociaals ontdekken aan het meer rechten geven aan verdachte dan aan slachtoffer, maar goed.
Wat voor rechten geef ik aan de verdachte. En welke rechten ontneem ik het slachtoffer?
Ik vind dat het recht op vrijheid voor minstens 8 jaar moet worden ontnomen van de moordenaar. Ik ontneem het slachtoffer (beter gezegd de familie) geen enkele recht, ik weet niet hoe je daar op komt.
En een kind van 3 kan weten wat het verschil is tussen goed en kwaad, maar begrijpt de gevolgen niet, of het verlies, maar dat is eigenlijk nutteloos voor deze discussie.
dom
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 10-04-2003 11:53]
quote:
Op donderdag 10 april 2003 11:49 schreef R2cksson het volgende:[..]
Kom maar jochie...
En Volkert van der G is in mijn ogen een held...
quote:Tot over een week
Op donderdag 10 april 2003 11:45 schreef SilverMane het volgende:[..]
GODVER JIJ VERDIEND HET ECHT OM EEN KEER DOOD GETRAPT TE WORDEN!
Hoewel die vorige reactie van R2cksson erg extreem was, ben ik het wel met hem eens dat 8 jaar niet niks vooral voor een jongen van 18.
quote:Je hoeft hem niet telkens na te praten hoor.
Op donderdag 10 april 2003 11:44 schreef realist_ik het volgende:[..]
100% mee eens!
Als hij een gevaar voor de samenleving is (waar ik nu geen zicht op heb, en zelfs niets van hoor), dan is levenslang gerechtvaardigd natuurlijk. Als dat komt door geestelijke problemen dan is een levenslange TBS de juiste straf.
quote:Omdat ik het niet eens ben met jou, ben ik niet mens waardig?
Op donderdag 10 april 2003 11:47 schreef SilverMane het volgende:
a.u.b. vertel me dat jullie dit niet menen......toch? Anders ben je echt niet mens waardig.
quote:Mensen, mijn advies, negeer de mongoloide kontvlok genaamd R2cksson.
Op donderdag 10 april 2003 11:49 schreef R2cksson het volgende:
Kom maar jochie...En Volkert van der G is in mijn ogen een held...
quote:Daar verschillen wij van dan sterk van mening. 8 jaar is een zware straf, maar in verhouding tot deze brute moord vind ik het een zeer lichte straf. Een daad die in mijn ogen minstens 20 jaar verdient.
Op donderdag 10 april 2003 11:44 schreef R2cksson het volgende:[..]
Ze moeten zeker boeten en 8 jaar zou een goede straf zijn, maar ik vind niet dat die straf niks voorstelt. Het is een behoorlijk zware straf, zeker voor iemand van 18. Dan is 8 jaar bijna de helft van je leven!
Misschien is het ook leuk om elkaar niet verrot te schelden omdat we van mening verschillen
Edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door ShaoliN op 10-04-2003 11:52]
quote:Je weet net niks...
Op donderdag 10 april 2003 11:49 schreef SilverMane het volgende:[..]
![]()
ik weet genoeg
quote:Gaat dit over mijn post? Graag iets concreter zijn aub.
Op donderdag 10 april 2003 11:47 schreef SilverMane het volgende:
a.u.b. vertel me dat jullie dit niet menen......toch? Anders ben je echt niet mens waardig.
quote:Het is toch algemeen bekend dat links voor lagere straffen is dan rechtse mensen? Ik bedoel links niet in de politieke zin van het woordt (eg partijen of zo), maar om een groep met een bepaalde denkwijze aan te geven. Ik had ook boomknuffelaars kunnen zeggen, maar ik probeerde een wat netter woord te gebruiken. Hoe zou ik het dan moeten betitelen?
Op donderdag 10 april 2003 11:45 schreef Sidekick het volgende:[..]Ah, het links-woord was nog niet gevallen.
quote:Ik snap niet dat jullie nog op zijn trolls reageren, als je zijn posts een beetje volgt hier op FOK!, dan zegt dat genoeg over hem.
Op donderdag 10 april 2003 11:50 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
Mensen, mijn advies, negeer de mongoloide kontvlok genaamd R2cksson.
quote:Tuurlijk dat snap je toch wel?, Ik ben namlijk in zijn ogen ook niet menswaardig. Het is namelijk tegenwoordig verboden om ook de menselijke aspecten van een strafzaak mee te wegen, alleen de wraak van de familie op de dader telt nog dat snap je toch wel.
Op donderdag 10 april 2003 11:50 schreef R2cksson het volgende:[..]
Omdat ik het niet eens ben met jou, ben ik niet mens waardig?
quote:Wat doet het ertoe dat die jongen 18 is. Hij is volwassen dus verantwoordelijk voor zijn eigen daden en dient dus gelijk berecht te worden als bijvoorbeeld iemand van 40. Dus het argument dat 8 jaar niet niks is voor een jongen van 18 is belachelijk.
Op donderdag 10 april 2003 11:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Tot over een week
Hoewel die vorige reactie van R2cksson erg extreem was, ben ik het wel met hem eens dat 8 jaar niet niks vooral voor een jongen van 18.
quote:Geef je adres maar dan los ik het wel op voor SilverMane. Ik ben geen links watje... Doe je wel een helm op want je moeder zal je niet meer herkennen...Volkert
Op donderdag 10 april 2003 11:49 schreef R2cksson het volgende:[..]
Kom maar jochie...
En Volkert van der G is in mijn ogen een held...
quote:weet jouw moeder, weet jouw broer, weet iedereen die jij liefhebt, dat ze je niet meer waard zijn dan acht magere jaren? Als jouw dierbaren op straat doodgetrapt zouden worden, zeg je dan nog dat de daad van het doodtrappen, genadeloos, je acht jaar waard is?
Op donderdag 10 april 2003 11:51 schreef Sidekick het volgende:
Gaat dit over mijn post? Graag iets concreter zijn aub.
Is voor jouw een mensenleven 8 jaar waard?
quote:Tuurlijk willen linkse mensen lagere straffen. De daders zijn over het algemeen ook links, dus...
Op donderdag 10 april 2003 11:51 schreef freud het volgende:[..]
Het is toch algemeen bekend dat links voor lagere straffen is dan rechtse mensen? Ik bedoel links niet in de politieke zin van het woordt (eg partijen of zo), maar om een groep met een bepaalde denkwijze aan te geven. Ik had ook boomknuffelaars kunnen zeggen, maar ik probeerde een wat netter woord te gebruiken. Hoe zou ik het dan moeten betitelen?
quote:Politiek correct?
Op donderdag 10 april 2003 11:51 schreef freud het volgende:[..]
Het is toch algemeen bekend dat links voor lagere straffen is dan rechtse mensen? Ik bedoel links niet in de politieke zin van het woordt (eg partijen of zo), maar om een groep met een bepaalde denkwijze aan te geven. Ik had ook boomknuffelaars kunnen zeggen, maar ik probeerde een wat netter woord te gebruiken. Hoe zou ik het dan moeten betitelen?
quote:Oooow, ik meende dat ik in Nederland zat, mijn nederige excuses...
Op donderdag 10 april 2003 11:52 schreef du_ke het volgende:[..]
Tuurlijk dat snap je toch wel?, Ik ben namlijk in zijn ogen ook niet menswaardig. Het is namelijk tegenwoordig verboden om ook de menselijke aspecten van een strafzaak mee te wegen, alleen de wraak van de familie op de dader telt nog dat snap je toch wel.
quote:Maar levert het 2 jonge mensen 20 jaar of langer opsluiten meer voldoening op in jouw ogen? Dat kan ik me niet echt goed voorstellen.
Op donderdag 10 april 2003 11:53 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
weet jouw moeder, weet jouw broer, weet iedereen die jij liefhebt, dat ze je niet meer waard zijn dan acht magere jaren? Als jouw dierbaren op straat doodgetrapt zouden worden, zeg je dan nog dat de daad van het doodtrappen, genadeloos, je acht jaar waard is?
Is voor jouw een mensenleven 8 jaar waard?
quote:uhm ... en het beschermen van de maatschappij tegen zulke retards ...
Op donderdag 10 april 2003 11:52 schreef du_ke het volgende:[..] Het is namelijk tegenwoordig verboden om ook de menselijke aspecten van een strafzaak mee te wegen, alleen de wraak van de familie op de dader telt nog dat snap je toch wel.
quote:Hallo...roep je mij ook even als je gaat
Op donderdag 10 april 2003 11:52 schreef Crossbow het volgende:[..]
Geef je adres maar dan los ik het wel op voor SilverMane. Ik ben geen links watje... Doe je wel een helm op want je moeder zal je niet meer herkennen...Volkert
Lees allemaal svp de FAQ van OOG maar weer eens, ga niet in op elkaar trolls, maar reageer inhoudelijk en op argumenten.
Ik zag dat robh al even bezig was met editten in dit topic, maar kennelijk is hij ook druk met andere zaken. Ik zet daarom een slotje op dit topic, eventueel ter beoordeling van robh of Gurgeh.
Moch er nog iemand willen weten waarom, lees het topic maar door. Normaal doen is er voor sommigen niet bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |