Hun ideeën zijn als volgt:
- Er zijn 2 Goden:
- Om in het Koninkrijk Gods te komen moeten zij proberen weer bewust te worden van hun Goddelijke Oorsprong, daar doet men meerdere levens over (reïncarnatie dus), alleen zo kunnen ze ontsnappen aan hun kerker, het lichaam.
- Geen Kerk zoals de Katholieken, men begaf zich onder de mensen en vertelde zo hun verhalen aan boeren en toehoorders.
- Geen Hierarchie, zij verwierpen rijkdom en macht.
- Man en vrouw gelijk aan elkaar (dit kon natuurlijk niet volgens de Katholieken, het heeft bijna 1000 jaar geduurd en nog doen wij moderne mensen moeilijk)
- Om zuiver te worden en blijven moest men strikt leven:
Ik ben van mening dat deze Katharen sommige geheimen die in de Bijbel stonden er uit wisten te halen en deze wisten toe te passen op hun leven. Ik weet nu nog te weinig af van de Katharen, wellicht dat iemand anders dit verhaal kan aanvullen met passende informatie?
De punten die je onder echter aangeeft kloppen imho.
quote:Er is geen enige juiste manier. Elke keuze zal consequenties hebben. Je kunt voor jezelf bepalen of je die consequenties wilt aanvaarden.
Op zondag 6 april 2003 00:41 schreef matthijn99 het volgende:
Hoe weten jullie wat de enige 'juiste' manier van interpreteren is? Staat dat ook ergens? Jullie kunnen het blijkbaar onderling niet eens eens worden.
Persoonlijk zie ik de bijbel, en dan vooral het eerste testament als handboek....
Ik vergelijk het altijd met de manieren van de aboriginals in Australie, met hun droom en verhaal cultuur..
Zei vertellen elkaar hoe je moet leven, ze vertellen dit doormiddel van verhalen..
In de moderne tijd doen we dat nog steeds door middel van sprookjes, jammer alleen dat de sprookjes niet meer zo gewaardeerd worden
.
De katharen deden dat dus ook.
Eigenlijk doen alle culturen dat.
Het gaat er dus niet om dat je een verhaal overneemt, maar het gewoon als leidraad neemt...
Geen gezeik over details! maar neem een verhaal en probeer het te begrijpen probeer de goede punten eruit te halen.. meer niet...
quote:Ik heb neergezet van wat er bekend is over Katharen. Zij hadden dit naar mijn idee in die tijd best goed door, alleen een beetje ver doorgezet met hun leefregels. Juist die leefregels en het verspreiden van hun ideeën zorgde er toen voor (10e tot 13e eeuw) dat onze lieve paus, geweld nodig achte om deze mensen uit te roeien, omdat in die tijd zijn macht minder werd over het klootjesvolk....
Op zondag 6 april 2003 00:40 schreef Mariel het volgende:
Kathaten weet ik niets van. Wel ben ik van mening dat wat je schrijft m.b.t. de boodschap in de bijbel niet geheel correct is.De punten die je onder echter aangeeft kloppen imho.
quote:Voor het maken van die keuzes is het dan wellicht handig om zeker te weten wat de consequenties van die keuzes zullen zijn. Alleen dat zeker weten, hè.
Op zondag 6 april 2003 00:44 schreef Mariel het volgende:
Er is geen enige juiste manier. Elke keuze zal consequenties hebben. Je kunt voor jezelf bepalen of je die consequenties wilt aanvaarden.
quote:Leven naar regels is imho goed, zolang die regels vrijwillig zijn. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik hier bedoel, maar zoniet wil ik het gaarne toelichten..
Op zondag 6 april 2003 00:48 schreef MacMeester het volgende:[..]
Ik heb neergezet van wat er bekend is over Katharen. Zij hadden dit naar mijn idee in die tijd best goed door, alleen een beetje ver doorgezet met hun leefregels. Juist die leefregels en het verspreiden van hun ideeën zorgde er toen voor (10e tot 13e eeuw) dat onze lieve paus, geweld nodig achte om deze mensen uit te roeien, omdat in die tijd zijn macht minder werd over het klootjesvolk....
quote:Geldt ook voor wat je eet.
Op zondag 6 april 2003 00:49 schreef matthijn99 het volgende:
Voor het maken van die keuzes is het dan wellicht handig om zeker te weten wat de consequenties van die keuzes zullen zijn. Alleen dat zeker weten, hè..
quote:Ik denk dat dat juist de kracht was van de Katharen, zij wilden geen macht ed zoals het katholieke imperium. Zij verkondigden alleen hun verhaal aan diegenen die het wilden horen.
Op zondag 6 april 2003 00:51 schreef Mariel het volgende:
Leven naar regels is imho goed, zolang die regels vrijwillig zijn. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik hier bedoel, maar zoniet wil ik het gaarne toelichten..
quote:Dat is imho idd iets wat tegenwoordig vaak fout wordt gedaan. Het overbrengen van een boodschap kan nooit kwaad. "Geloof of ik schiet!" werkt natuurlijk niet, en is nutteloos
Op zondag 6 april 2003 00:52 schreef MacMeester het volgende:[..]
Ik denk dat dat juist de kracht was van de Katharen, zij wilden geen macht ed zoals het katholieke imperium. Zij verkondigden alleen hun verhaal aan diegenen die het wilden horen.
quote:Ja, verifieerbare consequenties.
Op zondag 6 april 2003 00:51 schreef MacMeester het volgende:
Geldt ook voor wat je eet.Ook dat heeft zijn consequenties
quote:ehm....
Op zondag 6 april 2003 00:56 schreef matthijn99 het volgende:[..]
Ja, verifieerbare consequenties.
quote:Het maakte voor de Katharen niet uit of dat ze kozen voor de brandstapel, zij geloofde stellig in reïncarnatie
Op zondag 6 april 2003 01:00 schreef iteejer het volgende:
...verhaaltje....
quote:Ja, natuurlijk, ga de wetenschap nog een keer in twijfel trekken.
Op zondag 6 april 2003 00:58 schreef MacMeester het volgende:
ehm....
maar dan wel heeel erg beperkt....
Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens god.
quote:Ik heb het idee dat je nu praat over dingen waar je vrijwel niets vanaf weet. Vraag is of dat verstandig is..
Op zondag 6 april 2003 01:07 schreef matthijn99 het volgende:[..]
Ja, natuurlijk, ga de wetenschap nog een keer in twijfel trekken.
Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens god.
quote:Hierover zijn talloze discussies geweest. Lijkt me niet verstandig om deze topic te gaan vervuilen met een herhaling hiervan.
Op zondag 6 april 2003 01:07 schreef matthijn99 het volgende:
Ja, natuurlijk, ga de wetenschap nog een keer in twijfel trekken.
quote:Doe ik niet.
Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens God.
quote:Dat moet een enorm geloof geweest zijn, reincarnatie of niet, als je je daarvoor laat verbranden.
Op zondag 6 april 2003 01:02 schreef MacMeester het volgende:
Het maakte voor de Katharen niet uit of dat ze kozen voor de brandstapel, zij geloofde stellig in reïncarnatie
quote:Jij bent ook bevooroordeelt en of dat zo verstandig is.
Op zondag 6 april 2003 01:08 schreef Mariel het volgende:[..]
Ik heb het idee dat je nu praat over dingen waar je vrijwel niets vanaf weet. Vraag is of dat verstandig is..
En waren dit de Christenen die aan zelfkastijding deden??
quote:Yep, de zonden of het niet naleven van hun regels was pijnlijk. Immers het lichaam was aards en materialistisch. Zij vonden dat het lichaam hen verleidt tot de zonde dus moest deze gestraft worden.
Op zondag 6 april 2003 01:18 schreef Frenkie het volgende:[..]
Jij bent ook bevooroordeelt en of dat zo verstandig is.
Interessant trouwens die Katharen. Weet er iemand meer nog meer over..??En waren dit de Christenen die aan zelfkastijding deden??
quote:Hoe zie je dit bij mensen die van plan zijn om letterlijk ingrepen te doen op hun lichaam?
Op zondag 6 april 2003 01:20 schreef MacMeester het volgende:[..]
Yep, de zonden of het niet naleven van hun regels was pijnlijk. Immers het lichaam was aards en materialistisch. Zij vonden dat het lichaam hen verleidt tot de zonde dus moest deze gestraft worden.
quote:Als ze geen hierarchie kenden, wie "leidde" hen dan. Er moet toch iemand geweest zijn die de "leer" bedacht/ontworpen heeft. En bij wie men voor raad terecht kon..??
Op zondag 6 april 2003 01:20 schreef MacMeester het volgende:[..]
Yep, de zonden of het niet naleven van hun regels was pijnlijk. Immers het lichaam was aards en materialistisch. Zij vonden dat het lichaam hen verleidt tot de zonde dus moest deze gestraft worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |