abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9609402
Iets wat me al heel lang intrigeert, maar waar ik nooit het antwoord op gevonden heb, zijn de vier hoge tonen die je hoort als je in zo'n NS dubbeldekkertrein rijdt. Als de trein optrekt, lijkt het of ze omhoog gaan, tijdens het reizen lijkt het alsof je zomaar willekeurig er een hoort en als de trein remt gaan de tonen juist omlaag. En naarmate je vaker treint, valt het je niet meer op.

Weet iemand waar dat geluid voor dient? Is het iets voor blinden? Waarom precies die vier (valse) tonen?

pi_9609496
Dat merk ik ook vaak ja Zeer irritant als je er op gaat letten
Volgens mij heeft het iets te maken met de stroomtoevoer van iets naar iets
pi_9609510
Ik dacht dat het de airco was die af en toe meer of minder stroom kreeg.
Maar ik reis al drie jaar niet meer met de trein dus ik dacht dat dat probleem intussen wel was opgelost .

niet dus

123
  zaterdag 5 april 2003 @ 23:50:38 #4
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_9609521
Is een tijd geleden een topic over geweest waar het antwoord in stond.. zal ff zoeken

-edit-

Gepiep in dubbeldekkers

Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  zaterdag 5 april 2003 @ 23:51:24 #5
20741 generalist
Watch me do it!
pi_9609540
Ik gok op een dynamo

Anders is het zo een UFO die ook boven Bagdad vloog

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_9609602
ik geloof dat het versnellingen/schakelen is van de electrische motor
pi_9609658
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 23:50 schreef Cheiron het volgende:
Is een tijd geleden een topic over geweest waar het antwoord in stond.. zal ff zoeken

-edit-

Gepiep in dubbeldekkers

In dat topic staat een link naar een technische discussie waarin dieze post nog wel de meeste informatie biedt: Hier dus (lange URL)
123
  zaterdag 5 april 2003 @ 23:58:21 #8
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9609663
Even brutaal en verplaatst naar PTA...
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9610057
quote:
Als de trein optrekt, lijkt het of ze omhoog gaan, tijdens het reizen lijkt het alsof je zomaar willekeurig er een hoort en als de trein remt gaan de tonen juist omlaag.
Het is denk ik de versnellingsbak. Omhoog bij optrekken en omlaag bij remmen is dus het schakelen van de versnellingsbak. Verder hoor je het alleen in het deel van de trein waar de motor zit. Dus ik gok op de versnellingsbak.
pi_9610148
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:18 schreef Steijn het volgende:

[..]

Het is denk ik de versnellingsbak. Omhoog bij optrekken en omlaag bij remmen is dus het schakelen van de versnellingsbak. Verder hoor je het alleen in het deel van de trein waar de motor zit. Dus ik gok op de versnellingsbak.

lees de link hier boven, gaat om de afvoer van lekstroom. zodat deze niet intefereert (in deze context exteem gepast) met de seinen en wissels.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_9610696
Heeft niets met versnellingen te maken, maar met een systeem dat zegmaar tussen de bovenleiding en de moter zit. Dit zorgt ervoor deze treinen op 1,5 (of wat het maar is) kV en op 24 (meende ik) kV kunnen rijden. Het zit ook in de nieuwere electrische locs, iig de serie 1800, maar daar heb je er als passagier geen last van. Ze hebben al op een heleboel verschillende manieren geprobeerd het eruit te krijgen maar dat is nog niet gelukt. Mocht je je eraan ergeren dan is de enige oplossing is een wagon uitzoeken waar geen moter in zit (dus zo ver mogelijk bij een stroomafnemer vandaan).
pi_9610741
Heel veel mensen denken dat het gaat om het geluid wat je juist op het perron zo goed hoort (en ook binnen wel, maar minder); nl dat 'optrekkende' geluid. Daar gaat het dus niet om.
Overigens hoort niet iedereen die piepjes was ik achter gekomen, dus dan krijg je helemaal spraakverwarring.
Overigens snap ik nu nog steeds niet dat die 'chopper' geluid moet maken (en waarom condensatoren in het algemeen geluid maken: mijn stereo-apparatuur zit er ook vol mee).
123
pi_9610791
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:58 schreef K3 het volgende:
Heel veel mensen denken dat het gaat om het geluid wat je juist op het perron zo goed hoort (en ook binnen wel, maar minder); nl dat 'optrekkende' geluid. Daar gaat het dus niet om.
Overigens hoort niet iedereen die piepjes was ik achter gekomen, dus dan krijg je helemaal spraakverwarring.
Even niet heel duidelijk zo.... even meer uitleg?

misschien oudere mensen die het niet horen, of als je in een wagon zit waarin geen moter zit?

zondag 6 april 2003 @ 01:04:49 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_9610826
Schijnt een constructiefout te zijn. De airco loopt langs de omroepspeakers oid. Ze hebben iig iets verkeerd aangelegd. Zeer dom.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_9610855
Inderdaad super irritant die piepjes
pi_9610882
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:04 schreef SEMTEX het volgende:
Schijnt een constructiefout te zijn. De airco loopt langs de omroepspeakers oid. Ze hebben iig iets verkeerd aangelegd. Zeer dom.
Ga jij even alle links lezen die in dit topic genoemd zijn. Foei!

vrouwen en techniek...

Ik dacht in eerste instantie ook dat er een fout in de airco was. Maar ik weet nu nog steeds niet waarom een 'chopper' geluid maakt.

123
pi_9610914
ik vind het maar een vaag geluid zeg, dat verwacht je toch niet van een bak met zo`n lengte en gewicht

nee dan het geluid van de 1600/1700/1800 serie

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_9610942
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:12 schreef ToXiCitY het volgende:

nee dan het geluid van de 1600/1700/1800 serie

Die maken op het station aardig wat herrie ja, maar volgens mij is dat vooral ventilatie wat je hoort.
123
pi_9610947
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:08 schreef K3 het volgende:
Ik dacht in eerste instantie ook dat er een fout in de airco was. Maar ik weet nu nog steeds niet waarom een 'chopper' geluid maakt.
Ik ook niet, maar als je het zo bekijkt snap ik niet dat iedere electrische trein geluid maakt (een klein electromotertje is ook practisch stil). Mocht je bij de motoren zitten: koplopers zoemen vrij hard, standaard stoptrein materieel heeft een oplopend geluid, ook vrij hard (valt minder op door veel geschud, gekraak en gepiep), en bij nieuwe dubbeldekkers hoor je die chopper (in verhouding extreem stil). Misschien hadden ze beter de moteren wat lawaai kunnen laten maken; hoorde de chopper niet meer)
pi_9611031
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:15 schreef contra het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar als je het zo bekijkt snap ik niet dat iedere electrische trein geluid maakt (een klein electromotertje is ook practisch stil). Mocht je bij de motoren zitten: koplopers zoemen vrij hard, standaard stoptrein materieel heeft een oplopend geluid, ook vrij hard (valt minder op door veel geschud, gekraak en gepiep), en bij nieuwe dubbeldekkers hoor je die chopper (in verhouding extreem stil). Misschien hadden ze beter de moteren wat lawaai kunnen laten maken; hoorde de chopper niet meer)

Die chopper hoor je ook niet in de koplopers (als die erinzit). In de koplopers hoor je weer dat gekke geluid (vooral buiten) dat-ie zoemt wanner hij wegrijdt.
Overigens vind ik dat de chopper in de dubbeldekkers best veel geluid maakt, en dat dat dus niet met extreem stil te combineren valt...
123
pi_9621752
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 23:50 schreef K3 het volgende:
Ik dacht dat het de airco was die af en toe meer of minder stroom kreeg.
Maar ik reis al drie jaar niet meer met de trein dus ik dacht dat dat probleem intussen wel was opgelost .

niet dus

volgens mij hebben ze geen airco in de NS treinen hoor
sine your piddy on the runny kide
pi_9621809
quote:
Op zondag 6 april 2003 19:47 schreef UrbanMike het volgende:

volgens mij hebben ze geen airco in de NS treinen hoor

Jawel hoor. In die dubbeldekker kan het soms behoorlijk koud zijn in de zomer
pi_9621909
quote:
Op zondag 6 april 2003 19:49 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Jawel hoor. In die dubbeldekker kan het soms behoorlijk koud zijn in de zomer

dan stap ik ALTIJD in de verkeerde trein, want ik vind t er altijd snikheet...
en als ze airco hebben, dan zouden die ventilatieluikjes en raampjes die open kunnen toch ook overbodig zijn?
pi_9622087
Ik zal het even kort uitleggen.

Die spoelen zijn onderdeel van de "chopper"-installatie (eerder genoemd
in deze ng). Die installatie wordt gebruikt om bij de omzetting van
gelijkstroom (van de bovenleiding) naar wisselstroom (gebruikt in de
motor van de trein) te voorkomen dat reststromen die afvloeien via de
rails storing geven bij seinen, wissels en overwegen.

Simpel gezien is een trein (in Nederland) een elektromotortje dat
batterij-achtige stroom gebruikt. De bovenleiding is de plus-pool en de
rails zijn de min-pool van de batterij. Oude treinen hebben dan ook een
(eenvoudige) gelijkstroommotor. Met de komst van wisselstroom-, ookwel
draaistroom-, motoren moest de gelijkstroom van de bovenleiding omgezet
worden in wisselstroom voor de motor. Zoals misschien bekend is, heeft
wisselstroom een frekwentie, voor de stroom uit het stopkontakt thuis is
dat 50 Hz.
De omzetting gebeurt in de lokomotief of het treinstel met behulp van
een techniek die ik ook niet helemaal begrijp. Het effect van die
techniek is echter dat er wisselstroom ontstaat met een bepaalde
frekwentie. Deze stroom wordt "gebruikt" door de motor en vloeit af via
de wielen en de rails. Echter niet altijd wordt alle stroom "gebruikt",
het wil nog wel eens gebeuren dat er stroom via de rail weglekt, de
zogenaamde lekstroom (reststroom?). Dat is een heel normaal fenomeen.
Die lekstroom heeft nu echter een frekwentie en daar zit de adder onder
het gras.
De rails waardoor die lekstroom wegloopt worden ook gebruikt om signalen
door te geven aan wissels en seinen met behulp van stroom met een
bepaalde frekwentie. Over het algemeen is de lekstroom zodanig gering
dat de wissel en sein signalen niet gestoord worden. Dit is het geval
met een (1) 1600 locomotief. Worden er echter twee 1600's achter elkaar
geplaatst en beiden worden gebruikt als trekkracht dan kan de
gecombineerde lekstroom effect hebben op de bediening van wissels en
seinen. Daarom zul je ook nooit twee 1600's (of 1800's) tandem zien
rijden. Deze problemen doen zich meestal voor bij het optrekken, omdat
op dat moment de meeste energie gebruikt wordt. Dit probleem was bekend
voor de aanschaf van de 1700 serie, daarom is in die serie een oplossing
van dit probleem geintroduceerd.
De 1700 locomotieven hebben een zogenaamde "chopper". Dit is een
apparaat dat onderdeel uitmaakt van het systeem dat de omzetting van
gelijk- naar wisselstroom verzorgt. De chopper zorgt ervboor is dat de
opgewekte wisselstroom niet een (1) frekwentie heeft maar steeds van
frekwentie wisselt, de stroom wordt als het ware ge-"chopped". Het
effect is dat de lekstroom steeds een andere frekwentie heeft en dat is
uiteraard zo uitgedokterd dat niet de probleem-frekwentie gebruikt
wordt.
In de "Regiorunner" (de jongste dubbeldekker van de NS) is deze techniek
ook gebruikt, alleen zitten er nu reizigers vlakbij de omzetter en de
motor van de trein. Als je wel eens vlak naast een optrekkende 1700 loc
hebt gestaan zal je ongeveer dezelfde geluiden horen.

Overigens zou dit hele probleem zich niet voordoen als we wisselstroom
zouden gebruiken via de bovenleiding, zoals in Duitsland en Frankrijk
(dan heb je weer andere problemen, maar dat terzijde).

Ik hoop dat dit verhaal een beetje technisch coherent is en dat ik geen
stomme fouten heb gemaakt. Techneuten: verbeteringen zijn welkom.

pi_9622249
quote:
Op zondag 6 april 2003 19:54 schreef UrbanMike het volgende:

en als ze airco hebben, dan zouden die ventilatieluikjes en raampjes die open kunnen toch ook overbodig zijn?

Ho!!! Wij hebben het over verschillende types treinen! In de meeste treinen zit idd geen airco. Maar in de nieuwe type dubbeldekkers zit wel airco! Daar zitten ook geen raampjes in die reiziger open kan maken.

Hooguit 1 keer

pi_9624392
quote:
Op zondag 6 april 2003 20:11 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ho!!! Wij hebben het over verschillende types treinen! In de meeste treinen zit idd geen airco. Maar in de nieuwe type dubbeldekkers zit wel airco! Daar zitten ook geen raampjes in die reiziger open kan maken.

Hooguit 1 keer

owwww ok, die nieuwe... zijn dat die met die luxe stoelen?
  maandag 7 april 2003 @ 04:10:10 #27
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_9629091
quote:
[b]Overigens zou dit hele probleem zich niet voordoen als we wisselstroom zouden gebruiken via de bovenleiding, zoals in Duitsland en Frankrijk (dan heb je weer andere problemen, maar dat terzijde).
Tsja, daar zitten we nog steeds op te wachten. Zolang de NS nog oud materieel heeft wat niet overweg kan met de nieuwe 25KV systeem wat ze in NL willen invoeren dan moeten we genoegen nemen met doedelzak treinen en net niet/wel doorslaande stoppen op Utrecht centraal, omdat er teveel treinen tegelijk optrekken.

Waarom heeft de TGV deze geluiden niet? Het heeft nl. ook een 25KV wisselstroommotor.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_9631178
quote:
Op zondag 6 april 2003 21:39 schreef UrbanMike het volgende:

[..]

owwww ok, die nieuwe... zijn dat die met die luxe stoelen?

Redelijk luxe...
Ik zat laatst ook in een muis- en muisstille regiorunner... in sommige treinen is het allemaal wel heel goed weggewerkt dus....
Maar zo irritant vind ik het piepje helemaal niet... het heeft ook wel wat.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_9640831
quote:
Op maandag 7 april 2003 04:10 schreef ACT-F het volgende:
Tsja, daar zitten we nog steeds op te wachten. Zolang de NS nog oud materieel heeft wat niet overweg kan met de nieuwe 25KV systeem wat ze in NL willen invoeren dan moeten we genoegen nemen met doedelzak treinen en net niet/wel doorslaande stoppen op Utrecht centraal, omdat er teveel treinen tegelijk optrekken.

Waarom heeft de TGV deze geluiden niet? Het heeft nl. ook een 25KV wisselstroommotor.

De dubbeldekkers hebben deze systemen omdat 25 kV zeer waarschijnlijk (practisch zeker) wordt ingevoerd op nieuwe lijnen zoals de hanzelijn. De nieuwe dubbeldekkers zijn dan daar ook in staat om snelheden tot 200 km/h te halen.
pi_9648618
Volgens mij heb ik dit soort topics de laatste 2 jaar al minstens 10x langs zien komen
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  dinsdag 8 april 2003 @ 00:01:45 #31
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_9648635
dat zit er al in toen ze de treinen op ons traject gingen testen.. echt al 10 jaar geleden ofzo... toen reden ze nog alleen tussen dordt en roosendaal ofzo.
[KNE]-Mod
pi_10356191
Ik heb er de laatste tijd nooit meer last van trouwens, ze lijken het, vooral in de V-IRM's, heel goed weggewerkt te hebben... de treinen zijn echt muisstil vind ik.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_10356585
Owkeej, er zijn verschillende dingen die je hoort.

Ben student electrotechniek en heb afgelopen semester een project met wisselstroommotoren achter de rug. Denk wel dat ik het nodige kan verklaren.

Dat gepiep wat je hoort kan met twee dingen te maken hebben; de verschuiving van de frequentie en iets wat jullie noemen met de lekstroom.
Een draaistroommotor (zoals hij officieel heet) gaat ronddraaien met een frequentie die het net hem levert. Dus dient er bij een trein van gelijkspanning wisselspanning met een instelbare frequentie gemaakt te worden. Hier komt de chopper om de hoek kijken. Hoe de omzetting precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel wat een chopper is en deze past vrij aardig in het verhaal. Een chopper is een apparaatje dat van een gelijkspanning maar een bepaalde tijd stroom doorlaat en hem daarna afsluit. Hetzelfde doet je lader van je telefoon oid. Je neemt 220V, zet er een gelijkrichter op (gelijkspanning is het nu) en vervolgens neem je eventjes wel stroom en dan weer niet. De tijd dat je wel en niet stroom neemt is een maat voor de hoeveelheid spanning die je overhoudt. Dat is wat een chopper doet.
Die spoelen en condensatoren zijn belangrijk bij het bepalen van de frequentie van het signaal. Deze zijn ook te horen bij het "schakelen" van de trein bij het optrekken, hier schakelt hij over op een andere inductieve spanning.

Die lekstroom waar over gesproken wordt is een heel ingewikkeld praatje waar je zonder electechnische kennis weinig van snapt (en ik trouwens ook niet ). Het komt er op neer dat elke motor een cos phi heeft, oftewijl een hoeveelheid imaginaire stroom gebruikt. Deze heeft iets te maken met faseverschuivingen en meer van dat soort dingen. Deze stroom is een heel apart soort, want wordt bijvoorbeeld ook niet gemeten door de meter van je huisinstallatie en hoeft dus ook niet afgerekend te worden aan je aanbieden
Maar omdat het zo'n rare stroom is, geeft hij ook veel problemen, o.a. dus door storen van andere signalen en inductie en weet ik veel wat nog meer.... hiermee krijg je dus ook storing op je wissels enzo.

Ik ga mijn eigen verhaal niet doorlezen, hoop dat jullie 't interessant vonden, ik iig wel... zit ook altijd in de trein te luisteren naar alle elektrische geluiden

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')