ds_polleke | donderdag 3 april 2003 @ 21:14 |
Het is leuk om te zien dar er verschillende theologische stromingen zich op de toppics stroten.. ff een inventarisatietje.. Hoe zie jij Jezus Christus? verklaar je christologie hier
Spam posts niet gewenst... | |
Kwark | donderdag 3 april 2003 @ 21:16 |
quote:Dat lijkt me vooal jouw christologie. | |
Mariel | donderdag 3 april 2003 @ 21:22 |
Doordat hij beiden tegelijk was kon hij een brug slaan tussen mensen en God. | |
Bushmaster | donderdag 3 april 2003 @ 21:22 |
Zijn we hier niet al eerder over gestruikeld? Er is meer............. iets als reliforum.nl ofzo? | |
Troel | donderdag 3 april 2003 @ 21:25 |
Ik vind het altijd heel moeilijk om in een paar woorden te beschrijven hoe ik Jezus zie. Ik denk ook niet dat dat te doen is, het is namelijk een gevoel. Toch zal ik het proberen. Ik zie Jezus in eerste instantie als mijn verlosser. De dingen die ik fout heb gedaan en de vele dingen die ik waarschijnlijk nog fout zal doen heeft hij voor mij op zijn schouders genomen. Dat wil niet zeggen dat ik niet meer hoef na te denken bij wat ik doe, dat doe ik zeer zeker wel. Nou, ik hoop dat dit was wat de bedoeling was, anders hoor ik het wel. Wat is jouw mening eigenlijk ds_polleke? | |
ds_polleke | donderdag 3 april 2003 @ 21:26 |
Jezus Christus, deel van de Drie-eenheid (Vader Zoon en Heilige Geest), was deelgenoot aan de schepping. Werd volledig mens (behield zijn volledig God-zijn in de maagdelijke geboorte via Maria Jezus Christus leefde, zonder zonde, begon zijn actieve "loopbaan" op de bruiloft te kana. Jezus Christus reisde rond met twaalf leerlingen onderwees het volk in de leer van de Torah en het komende Koninkrijk der Hemelen, deed wonderen, genas mensen. Als offerlam stierf Jezus Christus aan het kruis, ter vergeving van zonde voor ieder die in hem gelooft. Jezus Christus stond (ook lichamelijk) op ten derde dage.. Verscheen aan een aantal van zijn discipelenm en volgelingen en keerde terug naar de hemel. dat is de mijne..wie volgt | |
k3vil | donderdag 3 april 2003 @ 21:41 |
Er staat geschreven dat wanneer de messias komt er vrede op aard enzo zou komen. Je weet wel, wolf met schaap. Nou als Jezus de Messias was waarom is het dan niet zo? Idd, hij was de Messias niet. Een profeet? Jah dat denk ik wel | |
Watchman | vrijdag 4 april 2003 @ 02:19 |
quote:De theantrophos, de GodMens. Volkomen God en volkomen Mens, Hij moest volledig Mens zijn omdat alleen de mens kon boeten voor de zonden tegen God begaan, en Hij moest volledig God zijn aan het kruis omdat alleen degene tegen wie gezondigd is, ook vergeven kan. Ed | |
Mariel | vrijdag 4 april 2003 @ 09:32 |
quote:Hij komt nog een keer terug, en hij is de verlosser in de zin dat hij je verlost van de letter der wet. | |
ds_polleke | vrijdag 4 april 2003 @ 09:41 |
quote:mariel.. bedoel je niet bevrijdt van de zonde? het verlossen van de wet klinkt wat raar... het is zo dat de offer en spijswetten voldaan zijn in het offer van Christus maar de Wet is er toch nog steeds? de opmerking vn Paulus over geest en letter der wet gaat meer over wetticisme.. | |
Mariel | vrijdag 4 april 2003 @ 09:45 |
quote:Inderdaad. quote:De wet is er nog steeds, maar is samengevat in 2 geboden. Verder is er duidelijkheid gebracht dat de letter der wet dood is (Iets wel of niet doen omdat het zo in de wet staat), en dat de geest levend maakt. quote:Die gaat daar over inderdaad. Een ander punt van de wet was dat je verplicht was de gehele wet zonder tekortkomingen na te komen. Dit geldt overigens nog steeds als je alsnog kiest voor de "oude" wet. | |
hoppe | vrijdag 4 april 2003 @ 10:28 |
quote:Zou het kunnen dat hij mensen een eigen keuze laat zijn boodschap waar te maken en hen daar de tijd voor gunt? | |
MacMeester | vrijdag 4 april 2003 @ 13:15 |
Ik zie Jezus als een ingewijde (een 7e graads), is in zijn leven getraind om met zijn 30e jaar de Christus te mogen ontvangen tijdens de doop door Johannes de Doper. Daarna is Jezus de Christusdrager begonnen Christus over te dragen aan ieder die er klaar voor was, beetje bij beetje, dmv 'geestelijke voeding', 'genezen' en zelfs mensen inzichten te geven in hun verleden, heden en toekomst. Jezus heeft 3 jaar de tijd genomen/gekregen om Christus geheel 'eigen' te maken, waardoor de Christus voor alle mensen toegankelijk is geworden. Jezus was niet gestorven aan het kruis, maar stierf de 'mistieke' dood, waarbij de Christus 'losgelaten' werd om zo een krachtige Liefdesenergie op Aarde te worden. Jezus is net als Lazerus en Johannes na 3 en een halve dag (huiswerk voor polleke) 'opgestaan uit de dood' en verscheen daarna aan Maria en zijn Discipelen als een astrale verschijning (zie Joh 20 vers 17 tm 20. Jezus laat zien dat de dood niet het einde is. Jezus waakt nog steeds over ons, en wacht tot wij mensen onze hart openstellen voor de Christus. Christus is onze redding, onze verlichting. zo. maar dan wel even in het kort he? | |
ChrisJX | vrijdag 4 april 2003 @ 13:17 |
Jezus is een voorbeeld van hoe mensen hun leven moet leiden: behandel anderen zoals je zelf, help alle mensen, zie alle mensen als gelijkwaardig. Stel stomme regels niet boven het welzijn van mensen; nood breekt wet. Geloof in God en leef je leven zoals het hoort. | |
ds_polleke | vrijdag 4 april 2003 @ 13:22 |
quote:daar heb ik lang op moeten wachten.... hoe zie jij de maagdelijke geboorte? | |
MacMeester | vrijdag 4 april 2003 @ 13:32 |
quote:Net zo maagdelijk als jij en ik zijn geboren. Die maagdelijke geboorte is verzonnen door de katholieke kerk. Maagdelijke geboorte zoals het bedoeld is in de Bijbel is 'zuiver van geest', zoals Jozef en Maria in die tijd waren (zij waren essenen) | |
ds_polleke | vrijdag 4 april 2003 @ 14:14 |
quote:waar haal je dat nu weer vandaan? toegegeven; de betekenis van maagd=jonge vrouw die nog niet getrouwd is. in het grieks dekt de lading van maagd heden ten dage niet meer maar in die cultuur (zeker als ze volgens jouw essenen waren) stond dat aan elkaar gelijk. verder zijn er geen aanwijzingen voor een neit maagdelijke geboorte. het was de eesrte in vitero fertilisatie. [Dit bericht is gewijzigd door ds_polleke op 04-04-2003 14:18] | |
MacMeester | vrijdag 4 april 2003 @ 14:16 |
quote:de Bijbel? | |
ChrisJX | vrijdag 4 april 2003 @ 14:18 |
quote:Idd. Er staat toch zeker maagd? Maagd = maagd = geen seks gehad hebbende. | |
MacMeester | vrijdag 4 april 2003 @ 14:23 |
quote:Letterlijk..... ![]() Wel eens gedacht aan de symboliek waar de Bijbel vol van staat? | |
gnomaat | vrijdag 4 april 2003 @ 14:32 |
quote:Geloof je dan letterlijk dat Maria zwanger was en is bevallen, zonder sex te hebben gehad? En dat Jezus echt over het water liep, water in wijn veranderde, en tonnen vis uit 1 mandje haalde? Denk je niet dat dat dichterlijke vrijheid was? | |
ChrisJX | vrijdag 4 april 2003 @ 14:35 |
quote:Daar ben ik nog niet. Maar ik heb er een boek over gevonden in de unibieb! ![]() quote:Ja. | |
MacMeester | vrijdag 4 april 2003 @ 14:41 |
quote:Prachtige symboliek ![]() | |
Schorpioen | vrijdag 4 april 2003 @ 14:47 |
quote:Die betekenis heeft het woord nu. Maar had het die betekenis ook ten tijde dat het opgeschreven werd? Maar er zitten wel meer vage dingen in het verhaal. Jozef merkt dat Maria zwanger is, en wat doet die vent? Hij wil haar niet in opspraak laten komen dus overweegt hij van haar te *scheiden*. Dus niet: we lossen het samen wel op, maar meer: zoek jij het zelf maar uit. Da's lekker sociaal zeg, en alsof een alleenstaande vrouw met zoon niet in opspraak zal komen. Het is maar goed dat er een engel aan hem verscheen, anders was die sneak hem gewoon gepeerd! | |
ChrisJX | vrijdag 4 april 2003 @ 14:49 |
quote:Daar heb je wel weer gelijk in ![]() | |
gnomaat | vrijdag 4 april 2003 @ 14:54 |
quote:Wacht even.. je bedoelt dus dat het waarschijnlijk niet de fantasie van de schrijvers van de bijbel is geweest, om zo de boodschap waar het om gaat wat mooier aan te kleden, maar dat die "wonderen" echt zijn gebeurd? GELOOF JE DAT ECHT?? | |
Mariel | vrijdag 4 april 2003 @ 14:55 |
quote:Lijkt me niet onwaar (Het behoeft geen symboliek omdat de bedoeling zo ook wel duidelijk is). Denk alleen wel dat Maria heel wat aan Jozef uit te leggen had. quote:Misschien zelfs beiden? | |
Mariel | vrijdag 4 april 2003 @ 14:56 |
quote:Wat zijn wonderen als ze allemaal te verklaren zouden zijn? | |
Ryan3 | vrijdag 4 april 2003 @ 16:05 |
Zoals het Duitse volk bekend staat om zijn humorloosheid, zo staat het Joodse volk bekend om zijn humor. Toch staat me niet echt bij dat van de typische Joodse humor veel terecht gekomen is in de bijbel. Sterker nog de relatie van de gelovige met God en zijn Zoon wordt gekenmerkt door dodelijke ernst. We kennen allemaal de roman van Umberto Eco nog: "De Naam van de Roos", waarin uiteindelijk een magistrale bibliotheek in vlammen opgaat, omdat het gevaar bestond dat een filosofisch tractaat van Aristoteles over de lach aan het licht zou komen. Er staan ook enkele dialogen in tussen Jorge van Burgos (de kwade genius) en William van Baskerville, de 'sleuth', die over de lach gaan. Nu heb ik dat boek op een kwade dag uitgeleend, aan wie weet ik niet, en niet teruggekregen dus ik kan de stellingen over de lach hier niet reproduceren. Maar wat ik nog weet is dat een lachende Jezus voor de oude Spanjaard uit Burgos gelijk stond aan blasfemie. Jezus lachte eenvoudig niet. En dat William de discussie naar een hoger plan trok door te suggereren dat de geschriften van Aristoteles e.d. in de ban werden gedaan omdat zij, of het nu over de lach ging of niet, de authoriteit van de bijbel in twijfel trokken. Uiteraard krijgt William gelijk. Liever de brand erin dan dat iemand kennis neemt van wat de boeken onthullen. Maar dat neemt niet weg dat het argument van Jorge natuurlijk ook hout snijdt, binnen de optiek van de Kerk. Humor zet de wereld op zijn kop. Door humor verliest de authoriteit zijn waarde en achting. | |
gnomaat | vrijdag 4 april 2003 @ 16:35 |
quote:Nou ja, als het echt gebeurd is, hoeft er geen dichterlijke vrijheid meer aan te pas te komen natuurlijk. quote:Feiten? | |
ds_polleke | vrijdag 4 april 2003 @ 21:25 |
quote:dat zijn hhet zowiezo.. alles wat je niet verklaren kan is niet gebeurt omdat je het niet kan bewijzen | |
Mariel | zaterdag 5 april 2003 @ 11:51 |
quote:Wat blijft er dan van het wonder over? Als alle wonderen te verklaren zijn kunnen we vaststellen dat God niet almachtig is. | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 12:21 |
ik ben bang dat Gnomaat daar naar toe wil... laat ik het toppic nieuw leven inblazen: vraag Kon Jezus Christus (voor Macmeester: Jezus de Christusdragende... jakkes. ik kan er niet aan wennen) kiezen om NIET te lijden. Kon Jezus de kruisiging ontkomen. | |
Mariel | zaterdag 5 april 2003 @ 12:22 |
quote:Ja, dat kon hij. Hij heeft er zelfs om gevraagd, maar heeft erbij gemeld dat niet moest gebeuren wat hijzelf wilde, maar wat God wilde. | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 12:41 |
quote:Ja maar wat zou er gebeurd zijn? | |
Mariel | zaterdag 5 april 2003 @ 12:46 |
quote:Geen verlossing, we zouden dan volgens de wet moeten leven. | |
gnomaat | zaterdag 5 april 2003 @ 13:55 |
quote:Als die wonderen echt hebben plaatsgevonden, ja. Wat ik bij het lopen over water ernstig betwijfel. Waarom zou je dat eigenlijk echt geloven.. is het niet veel waarschijnlijker dat de schrijvers van de bijbel op deze manier hun boodschap wat mooier hebben verpakt? | |
Ryan3 | zaterdag 5 april 2003 @ 13:58 |
quote:Verzamelde Chistologen, ik zou graag nog willen weten wat jullie van een lachende Jezus vinden n.a.v. dit stukje... | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 13:58 |
onzin. niet lachen kan gewoon niet... | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 13:59 |
quote:wat blijf je nu steeds naar de bekende weg vragen..... we gaan geen threads herhalen hoor.. dat gaat zo vervelen | |
Ryan3 | zaterdag 5 april 2003 @ 14:03 |
quote:En waarom niet? | |
Mariel | zaterdag 5 april 2003 @ 14:08 |
quote:Niets menselijks was hem vreemd. Dus ook lachen was hem niet vreemd. | |
Ryan3 | zaterdag 5 april 2003 @ 14:12 |
quote:Maar staat niet in de bijbel? | |
ChrisJX | zaterdag 5 april 2003 @ 14:12 |
quote:Ja. God is almachtig, weet je nog wel? | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 14:17 |
staat niet in de bijbel.. maar er staat ook niet in de bijbel dat Jezus naar het toilet ging.... en ik neem aan dat Hij dat ook wel deed. ChrisJX: niet op reageren.. dit hebben we vaak genoeg uitgemolken de afgelopen weken | |
ChrisJX | zaterdag 5 april 2003 @ 14:20 |
quote:Ik denk eerder dattie gewoon naar de bosjes ging. Of hadden ze al toiletten toen? quote:Meer zeg ik er ook niet over, wees maar niet bang ![]() | |
Ryan3 | zaterdag 5 april 2003 @ 14:23 |
quote:Ik vind humor wel iets anders dan naar de wc gaan hoor. Het feit dat in de bijbel niets gezegd wordt over de relatieve merites van humor heeft iig het christelijke geloof gevormd tot een oerserieuze en -saaie business. Ik ben in mijn leven ooit 1 keer in de Kerk (een bepaalde kerkdienst rondom een feestdag) geweest toen ik op een rk kleuterschool zat en dit heeft me niet bepaald gunstig beïnvloed... Niets leuks aan. Jezus een strenge humorloze vent. Niet een grappige ongetrouwde (of desnoods gescheiden) oom voor kinderen. Nu als volwassene kan ik er niet aan ontkomen dat ik hem een beetje als fanatiekeling zie. Beetje zuurpruimig ook. | |
ds_polleke | zaterdag 5 april 2003 @ 14:28 |
quote:er wordt melding gemaakt van woordspelingen en uittingen van bewogenheid .... emotie was niets vreemd. | |
Schorpioen | maandag 7 april 2003 @ 23:29 |
Ik heb wat loze off topic reacties verwijderd. Graag proberen on topic te blijven aub. | |
Fearlezz | maandag 7 april 2003 @ 23:32 |
Vind 't niet lief, dat deze wordt gesloten... had ik net zo'n groot stuk getikt. Nou, plakken we 't maar hier: Hij is degene die, terwijl ik niets van God wilde weten, naar de aarde kwam om mijn zonden te dragen. Hij is de Enige Weg die ons tot God brengt. (De God die niet wil dat wij Hem 'God' (Elohim) noemen, maar de God die wil dat wij hem kennen als Vader (Abba).) Maar wij verafschuwden en verachtten Hem, een man van zorgen, vertrouwd met het bitterste verdriet. Wij keerden Hem de rug toe en keken de andere kant op als Hij langs kwam. Hij werd veracht en dat deed ons niets. Maar het was ons leed dat Hij idroet, ons lijden drukte Hem neer. Wij dachten dat Zijn lijden een straf van God was voor Zijn eigen zonden! Maar Hij werd doorstoken en verebrijzeld terwille van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vreden konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen. Wij zijn het, die als schapen afdwaalden! Wij verlieten Gods paden en gingen onze eigen weg. Desondanks legde God de schuld en zonden van ons allen op Hem! Jezus is de reddingsboei. Wij waren aan het verdrinken, en God 'gooide een reddingsboei uit'. Maar alleen als wij die 'reddingsboei' grijpen kunnen we gered worden. | |
speknek | maandag 7 april 2003 @ 23:33 |
Wij? Ik heb hem niet verlaten hoor, dat heb jij gedaan. | |
ds_polleke | vrijdag 11 april 2003 @ 14:27 |
quote:dat is mooi.. maar hoe zie je zijn menszijn, god-zijn en dergelijke | |
Zjoekov | vrijdag 11 april 2003 @ 16:49 |
God is liefde. Dat is de basis. ![]() | |
PHETEP | vrijdag 11 april 2003 @ 17:10 |
The Christ of the Gospels is in no sense an historical personage or a supreme model of humanity, a hero who strove, and suffered, and failed to save the world by his death. It is impossible to establish the existence of an historical character even as an impostor. For such an one, the two witnesses; astronomical mythology and gnosticism, completely prove an alibi. The Christ is a popular lay-figure that never lived, and a lay-figure of Pagan origin; a lay-figure that was once the Ram and afterwards the Fish; a lay-figure that in human form was the portrait and image of a dozen different gods.... -Gerald Massey-
| |
gnomaat | vrijdag 11 april 2003 @ 17:25 |
quote:God was toch alles? | |
ds_polleke | donderdag 17 april 2003 @ 20:21 |
Ik probeer het nog maar eens een keer.. tis bijna goede vrijdag.. Probeer iets inhoudelijker te reageren.. de bedoeling is een discussie op gang te brengen :-) --> MacMeester.. Bij de opstanding WIE staat op.. er is een lichamelijke opstanding toch? | |
MacMeester | donderdag 17 april 2003 @ 21:46 |
Ik voel dat ik hier wel wat kan aantippen....quote:Jezus heeft zichzelf 'geofferd' om de Christus te ontvangen bij de doop en deze weer vrij te geven aan het kruis. quote:Jezus heeft onder dit offer 'geleden' en sterft net als elk ander mens. de Christus stierf niet, deze kwam juist weer vrij!!! quote:Jezus is opgestaan maar als lichtgestalte. Johannes 20:14 -21.... quote:Jezus is klaar met zijn opdracht, Hij helpt nu van Gene Zijde iedereen die Hem vraagt. | |
ds_polleke | donderdag 17 april 2003 @ 22:48 |
quote:is that a yes? or a no? | |
MacMeester | donderdag 17 april 2003 @ 22:50 |
quote:A no that He (Jezus) is in Heaven, He's closer than you think.... | |
ds_polleke | donderdag 17 april 2003 @ 22:56 |
quote:en die lichtgestalte haal ik niet uit : joh 20:14-21 4 Na deze woorden keerde zij zich om en zag Jezus staan, maar zij wist niet, dat het Jezus was. 15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Wie zoekt gij? Zij meende, dat het de hovenier was, en zeide tot Hem: Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan, waar gij Hem hebt neergelegd en ik zal Hem wegnemen. 16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! 17 Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God. 18 Maria van Magdala ging heen en boodschapte de discipelen, dat zij de Here had gezien en dat Hij haar dit gezegd had. 19 ¶ Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u! 20 En na dit gezegd te hebben toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. De discipelen dan waren verblijd, toen zij de Here zagen. 21 Jezus dan zeide nogmaals tot hen: Vrede zij u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. wijs eht eens aan? | |
MacMeester | vrijdag 18 april 2003 @ 08:49 |
quote:Lees iets verder.... Waarom mag Maria jezus niet vasthouden? Hoe komt hij binnen als de deuren gesloten zijn? Dit hebben ze niet voor niets 2 keer zo geschreven.... | |
ds_polleke | vrijdag 18 april 2003 @ 13:55 |
quote:en de emmaus gangers? en kan een lichtverschining eten? lukas 24:13 quote: | |
MacMeester | vrijdag 18 april 2003 @ 14:13 |
quote:Staat er dan dat hij at? 30 En het geschiedde, als Hij met hen aanzat, nam Hij het brood, en zegende het, en als Hij het gebroken had, gaf Hij het hun. nee... 31 En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem; en Hij kwam weg uit hun gezicht. symboliek is niet jouw sterke kant he? | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 15:51 |
quote:iets letterlijk nemen ook niet je jouwe... | |
MacMeester | zaterdag 19 april 2003 @ 18:52 |
quote:De Bijbel is over het geheel geen letterlijk boek... Maar ja, ik verdoe mijn tijd merk ik. Ik had juist gehoopt jou een ander beeld van het Boek te geven, zodat Het misschien ook voor jou een Openbaring zou kunnen zijn. Ik zal de Engelen vragen je bij te staan in je studie. | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 19:21 |
quote:wat een eer... de bijbel mag zeker wel letterlijk genomen worden. hermeneutische principes in acht nemend | |
matthijn99 | zaterdag 19 april 2003 @ 19:24 |
quote:Hoe weet je dat? | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 19:28 |
quote:waarom niet? de Bijbel is een historische bron!!!! | |
matthijn99 | zaterdag 19 april 2003 @ 19:29 |
quote:Zucht. Alleen de beschreven gebeurtenissen staan op zijn minst aan twijfel onderhevig natuurlijk. Maar voor jou natuurlijk niet. | |
MasterPeace | zaterdag 19 april 2003 @ 19:37 |
quote:Was je er zelf bij in een of andere vorige incarnatie toen de Bijbel definitief werd samengesteld? ![]() | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 19:58 |
quote:nee..os het daarom niet zo? | |
Rereformed | zaterdag 19 april 2003 @ 20:02 |
Hoe historisch is het volgende? De afkomst van Jezus wordt in de evangeliën op vele foutieve manieren gefabriceerd door de evangelisten. Er wordt een "profetie" over de maagdelijke geboorte gevonden die er in de oorspronkelijke tekst niet staat (Jes. 7:14 (jonge vrouw), Matth. 1: 20-24 (verandert in maagd)), Mattheüs laat hem afstammen van een davidische tak die vervloekt werd (Jechonja, Mt. 1:12, vgl. Jer. 22:30), Lucas doet dat al even abusievelijk maar maakt nog een tweede fout door hem niet af te laten stammen van de koningen Salomo en Asa, waaraan de messiasbelofte juist weer wél gedaan werd (Ps. 132:12, 1 Kon 15:12, 2 Sam. 7:12-16). Ook geven de evangelisten een mooi verhaal over sterrenwichelaars die hulde komen bewijzen aan de messias, terwijl het Oude Testament sterrenwichelarij als een gruwel en ook als onzin beschouwt (Jes. 2:6-8, Jer. 10:2-5, Dt. 18:10). Mattheüs beweert dat Jeremia een voorspelling deed van de dertig zilverlingen die Judas kreeg (Mt. 27: 8). Het Oude Testament laat echter horen dat de tekst in Zacharia staat (Zach. 11: 12, 13). Mattheüs laat Jezus zeggen dat de schriftgeleerden "Zacharia, de zoon van Berekja" vermoord hebben (Mt. 24: 35). In de tekst van Kronieken, waar hier over te lezen valt, staat dat Zacharia de zoon van de priester Jojada was. Berekja was de vader van een naamgenoot, de profeet Zacharia. In Mattheüs 2:23 haalt de evangelist een schriftwoord aan dat helemaal niet bestaat. De grootste blunder begaat Mattheüs echter wanneer hij als enige van de vier evangelisten in het verhaal van de intocht in Jeruzalem Jezus op twee ezels laat rijden. Deze zowel in tegenspraak met de andere evangelisten staande als vreemde onmogelijkheid is het duidelijk gevolg van een abusievelijk lezen van de oudtestamentische tekst in Zacharia 9:9. De tekst leest letterlijk: "Zie, uw koning komt tot u...en rijdende op een ezel, en op een ezelshengst, een ezelinnenjong." Het laatste woordje "en" is het bekende parallellisme dat in het hebreeuws een stijlvorm is en Mattheüs niet begreep. Dit eenvoudige detail laat op doorslaggevende en verontrustende wijze zien hoe Mattheüs niet van de feiten uitging, maar de feiten opmaakte naar gelang hij ze nodig had. | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 20:25 |
quote:jonge(ongetrouwde) vrouw = maagd in de historische culturele context. quote:dat is op zich niet zo opmerkelijk als je je bedenkt dat Jezus de brug slaat tussen Joden en heidenen. quote:die hij niet begreep? hij sprak zelf Hebreeuws... quote:en daar geef je geen voorbeeld van.... de rest weet ik uit het hoofd ff niet | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 20:44 |
--> heeft iemand kopspijkers gezien? de ideeen van die 2 gasten die een lijntje met Maria Jezus en Maria Magdalena hadden.. wie reageert? geloofwaardig? het lijkt een beetje op wat Macmeester beweert | |
Rereformed | zaterdag 19 april 2003 @ 21:31 |
Ds_Polleke, het is wel de bedoeling dat je je serieus moet bezighouden met dingen die belangrijk zijn. Je moet er echt over nadenken, iets wat je wellicht niet vaak doet, aangezien al je honderden reacties in ontelbare forums altijd zo kort zijn dat je er nauwelijks over nadenkt voor je reageert.
Op de afstammingskritiek schrijf je niets. En de opmerking: "die hij niet begreep? hij sprak zelf Hebreeuws..." is ook al niet pienter. In Jezus' tijd sprak niemand meer Hebreeuws. Maar bovendien: de grote meerderheid van de nederlanders kunnen hun eigen moedertaal ook niet zonder fouten schrijven. Mattheüs begreep de stijlvorm niet en laat Jezus dus op twee ezels rijden terwijl al de anderen het over één ezel hebben. Leg dát uit op een wijze die we serieus kunnen nemen. Laat al je hersenen verwoed aan het werk wanneer je mijn teksten leest. Ik heb ze niet in een paar minuten samengesteld. Ze zijn het resultaat van een leven lang denken en studeren. Ik weet wel wat jouw grootste probleem is: gelovigen zijn als de dood dat hun iets afgepakt worden. Ze klampen zich met alle kracht vast aan een eenmaal voor waarheid aangenomen ideeënpakket en zijn als de dood dat hun reddingsbootje in deze verwarrende wereld gaat zinken wanneer ze moeten toegeven dat het allemaal niet zo simpel is als ze zouden wensen. Het is voor jou ook bijzonder moeilijk de vragen en problemen onbevooroordeeld en tot op de bodem tegemoet te gaan. Je hebt er nooit op gestudeerd en de dingen van alle kanten bekeken. "de rest weet ik uit het hoofd ff niet" zegt een hoop over je. Om te beginnen zou je dat "ff" uit je denken moeten schrappen als je echt met belangrijke dingen bezig wil zijn. [Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 19-04-2003 21:48] | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 22:15 |
quote:fijn zo'n persoonlijke aanval quote:Op daar ben ik het niet mee eens quote:ik heb gezegd dat ik dat zo uit mijn hoofd niet weet quote:nee.. daar ben je weer mis... Ook in de hellenistische periode sprak "het gemeen" nog gewoon Hebreeuws en Aramees. Grieks was de taal van de meer opgeleiden onder het volk en in principe de voertaal. Het Latijn , ingevoerd door de Romeinen (duh) kwam ook op .. maar viel nog te verwaarlozen. het feit, overigens, dat er enig verschil is tussen de evangelie schrijvers en wellicht een mosvattint tov het Ot heeft geen invloed op de historiciteit van de schriften. De authenticiteit staat niet ter discussie! quote:ik ben blij dat jij me nu aan de hand neemt om m ede waarheid te tonen... ![]() Ik heb wel degelijk nagedacht over mijn geloof. of over defeiten vie daarmee samenhangen. Op wetenschappelijke wijze worden al deze dingen onderzocht.. kommij alsjeblieft niet vertellen dat ik (of ANDERE theologen) dom zijn. quote:nee jij bent 1337... j moet 1s ff w8en voordat j reageert En maak niet alles persoonlijk.... | |
OllieA | zaterdag 19 april 2003 @ 22:27 |
quote:Laat ik je dan even bedienen. Een kleine bloemlezing uit Matthëus, over het dreigen door Jezus met hel en verdoemenis, het eeuwige vuur en eeuwigdurende martelingen. quote:Eeuwige pijn... Ik heb het Bertrand Russell al eens vaker nagezegd: om in een god te geloven moet je jezelf even wreed maken als die god in kwestie. | |
MacMeester | zaterdag 19 april 2003 @ 22:28 |
"jonge(ongetrouwde) vrouw = maagd in de historische culturele context". Als je goed leest wordt de maagdelijke geboorte ook beschreven voor het feit dat Maria rein van geest is, puur van hart. | |
superbossy | zaterdag 19 april 2003 @ 22:47 |
quote:Fok! is public right?...dan mag ik hier vast wel ff mijn mening over geloof laten zien...want als dat al niet mag...wat is dan vrijheid op een publiek forum nog? Een geloof in god is een gebrek aan geloof in jezelf en een last voor de mensheid. Mijn cristologie is dat ik hem verwijs naar het land der fabelen. En dat jullie nog maar lang en gelukkig in die bullcrap mogen geloven. Dom is het...dom! En omdat het geloof je dom en buiten de realiteit houd zullen jullie er ook nooit achter komen dat het een ongewenste vorm van zelfverloochening is. Als ik 1 ding zou mogen wensen dan zou dat het tenietdoen zijn van alles wat met religie te maken heeft in het bestaan van de mensheid. Geen respect voor dit draadje. | |
MacMeester | zaterdag 19 april 2003 @ 22:58 |
quote:Fijn dat je de gelovigen in hun waarden laat. ![]() Je had ook je mening voor je kunnen houden... | |
superbossy | zaterdag 19 april 2003 @ 23:08 |
quote:Welke waarden? Van het zichzelf voor de gek houden en het leven makkelijker maken door te gaan geloven? Doe mij maar de harde realiteit, kan ik tenminste zeggen dat ik <figuurlijk> op mijn eigen benen kan staan. De kracht waarmee in kan leven zetelt in mijn brein en niet ergens waarvan ik het bestaan in twijfel kan trekken. Maar goed, ik zal jullie online religie kliekje verder met rust laten. | |
MacMeester | zaterdag 19 april 2003 @ 23:10 |
quote:Als je nu iets had toe te voegen aan dit topic doe het dan met respect Dit was nu zonde van onze en jouw tijd... | |
ds_polleke | zaterdag 19 april 2003 @ 23:25 |
quote:zalig zij de armen van geest.. Christus preekt meer liefde en vergeving.. Jezus WAARSCHUWT... en zo wreed is God niet.. je hebt je kans gehad | |
OllieA | zondag 20 april 2003 @ 00:53 |
quote:En onmiddelijk weer onbeleefd worden, hè. quote:En als je niet luistert: hup, het eeuwige vuur in. Wat een primitief vaderbeeld, eigenlijk. quote:En dan ben ik nog wel zo vriendelijk geweest om niet aan te halen uit het OT, waar jouw God zich van zijn wreedste kant laat zien. | |
#ANONIEM | zondag 20 april 2003 @ 09:17 |
quote:Ik zie het probleem niet. Er zijn namelijk twee mogelijkheden hierbij: - De bijbelse God bestaat; - De bijbelse God bestaat niet. Als de bijbelse God bestaat dan klopt dus alles wat er in de bijbel staat inclusief de wreedheden en dreigementen, máár dan zijn die wreedheden relatief. Wij mogen die daden van God dan wel wreed vinden, maar God zelf ziet dat waarschijnlijk heel anders. En over de hel: als de hel er al is dan zullen de mensen díe daar terechtkomen het verdiend hebben. Maar misschien is God wel zo'n vader die altijd dreigend met de mattenklopper op je af komt, maar je nooit daadwerkelijk pijn doet daarmee. Als de bijbelse God niet bestaat dan zijn de wreedheden fictief en de dreigementen zijn dan loos. Alles wat er dan gebeurd is is door mensen - al dan niet in naam van de Heer - zelf gedaan. Dus mensen zijn dan wreed, niet God. En verder heb ik nooit het idee dat christenen over het algemeen wreed zijn - die in mijn familie niet in elk geval. Ik denk dat zolang mensen elkaar respecteren en zeker niets doen in naam van de Heer alles goed moet gaan op dit punt. En wie dat niet doet mag voor mijn part naar de hel gaan. | |
Rereformed | zondag 20 april 2003 @ 12:17 |
Vandaag is het Pasen, dus: Sorry, ds Polleke voor persoonlijke kritiek die ik gisteren spuide. Maar erop staan dat er goed over de dingen gedacht wordt is toch niet teveel gevraagd hoop ik, want het lost minstens de helft van iemands problemen op. Het probleem met ons vooringenomen gelovigen is alleen dat het zo moeilijk is om eerlijk te zijn in ons denken. We durven niet eerlijk op de kwesties in te gaan. Daarom is het voor ongelovigen zo vreselijk frustrerend in discussie te gaan met gelovigen. De meeste gelovigen gedragen zich alsof ze zijn gehersenspoeld. Ze zijn niet in staat een andere kant van de zaak te waarderen. Ik weet het zo goed omdat ik jarenlang ook in een spinnenweb van fundamentalistisch christendom geleefd heb en in de theologie afgestudeerd ben. Alleen eerlijk denken maakt een mens vrij. Zo is de uitspraak van Bertrand Russell door OllieA aangehaald een kolossale waarheid waar iedere gelovige diep over moet nadenken en op hem moet laten inwerken. Het klinkt niet erg wijs zo'n uitspraak meteen van de tafel te vegen door te zeggen dat de bijbel ook liefde predikt. Integendeel, dat vergroot alleen maar het probleem, omdat de godsdienst mensen in geestelijke schizofrenie doet leven en het nog moeilijker wordt de onwaarheden die in het geloofspakket zitten in te zien. Ook is het geen antwoord de hel in de schoenen van mensen te schuiven, zo van 'eigen schuld'. Het idee van de hel is het meest waanzinnige en wrede wat de mensheid ooit in zijn denken heeft voortgebracht. Het meest afschuwelijke is wel dat het Jezus was die deze lering introduceerde. Ik weet niet wat uiteindelijk mensen van fundamentalistische godsdienst bevrijdt, maar dit was voor mij nogal doorslaggevend. Wanneer je trouwens begint met eerlijk denken begint alles te rollen met de kracht van een lawine. Het mooiste wat ik in m'n leven heb meegemaakt is bevrijd te worden van de indoktrinatie van fundamentalistisch christendom. Tot slot een paar opmerkingen over het paasverhaal voor diegenen die bevrijd willen worden van religieus dogmatisme. Fundamentalistische christenen kunnen dit het beste overslaan, want de vragen die het hart van het christendom raken zijn onoplosbaar. One of the first problems I found is in Matthew 28:2, after two women arrived at the tomb: "And, behold, there was a great earthquake: for the angel of the Lord descended from heaven, and came and rolled back the stone from the door, and sat upon it." (Let's ignore the fact that no other writer mentioned this "great earthquake.") This story says that the stone was rolled away after the women arrived, in their presence. Yet Mark's Gospel says it happened before the women arrived: "And they said among themselves, Who shall roll away the stone from the door of the sepulchre? And when they looked, they saw that the stone was rolled away: for it was very great." Luke writes: "And they found the stone rolled away from the sepulchre." John agrees. No earthquake, no rolling stone. It is a three-to-one vote: Matthew loses. (Or else the other three are wrong.) The event cannot have happened both before and after they arrived. Some bible defenders assert that Matthew 28:2 was intended to be understood in the past perfect, showing what had happened before the women arrived. But the entire passage is in the aorist (past) tense, and it reads, in context, like a simple chronological account. Matthew 28:2 begins, "And, behold," not "For, behold." If this verse can be so easily shuffled around, then what is to keep us from putting the flood before the ark, or the crucifixion before the nativity? Another glaring problem is the fact that in Matthew the first post-resurrection appearance of Jesus to the disciples happened on a mountain in Galilee (not in Jerusalem, as most Christians believe), as predicted by the angel sitting on the newly moved rock: "And go quickly, and tell his disciples that he is risen from the dead; and, behold, he goeth before you into Galilee; there shall ye see him." This must have been of supreme importance, since this was the message of God via the angel(s) at the tomb. Jesus had even predicted this himself sixty hours earlier, during the Last Supper (Matthew 26:32). After receiving this angelic message, "Then the eleven disciples went away into Galilee, into a mountain where Jesus had appointed them. And when they saw him, they worshipped him: but some doubted." (Matthew 28:16-17) Reading this at face value, and in context, it is clear that Matthew intends this to have been the first appearance. Otherwise, if Jesus had been seen before this time, why did some doubt? Mark agrees with Matthew's account of the angel's Galilee message, but gives a different story about the first appearance. Luke and John give different angel messages and then radically contradict Matthew. Luke shows the first appearance on the road to Emmaus and then in a room in Jerusalem. John says it happened later than evening in a room, minus Thomas. These angel messages, locations, and travels during the day are impossible to reconcile. Believers sometimes use the analogy of the five blind men examining an elephant, all coming away with a different definition: tree trunk (leg), rope (tail), hose (trunk), wall (side), and fabric (ear). People who use this argument forget that each of the blind men was wrong: an elephant is not a rope or a tree. You can put the five parts together to arrive at a noncontradictory aggregate of the entire animal. This hasn't been done with the resurrection. Another analogy sometimes used by apologists is comparing the resurrection contradictions to differing accounts given by witnesses of an auto accident. If one witness said the vehicle was green and the other said it was blue, that could be accounted for by different angles, lighting, perception, or definitions of words. The important thing, they claim, is that they do agree on the basic story--there was an accident, there was a resurrection. I am not a fundamentalist inerrantist. I'm not demanding that the evangelists must have been expert, infallible witnesses. (None of them claims to have been at the tomb itself, anyway.) But what if one person said the auto accident happened in Chicago and the other said it happened in Milwaukee? At least one of these witnesses has serious problems with the truth. Luke says the post-resurrection appearance happened in Jerusalem, but Matthew says it happened in Galilee, sixty to one hundred miles away! Could they all have traveled 150 miles that day, by foot, trudging up to Galilee for the first appearance, then back to Jerusalem for the evening meal? There is no mention of any horses, but twelve well-conditioned thoroughbreds racing at breakneck speed, as the crow flies, would need about five hours for the trip, without a rest. And during this madcap scenario, could Jesus have found time for a leisurely stroll to Emmaus, accepting, "toward evening," an invitation to dinner? Something is very wrong here. This is just the tip of the iceberg. Of course, none of these contradictions prove that the resurrection did not happen, but they do throw considerable doubt on the reliability of the supposed witnesses. Some of them were wrong. Maybe they were all wrong. This challenge could be harder. I could ask why reports of supernatural beings, vanishing and materializing out of thin air, long-dead corpses coming back to life, and people levitating should be given serious consideration at all. Thomas Paine was one of the first to point out that outrageous claims require outrageous proof. Protestants and Catholics seem to have no trouble applying healthy skepticism to the miracles of Islam, or to the "historical" visit between Joseph Smith and the angel Moroni. Why should Christians treat their own outrageous claims any differently? Why should someone who was not there be any more eager to believe than doubting Thomas, who lived during that time, or the other disciples who said that the women's news from the tomb "seemed to them as idle tales, and they believed them not" (Luke 24:11)? Paine also points out that everything in the bible is hearsay. For example, the message at the tomb (if it happened at all) took this path, at minimum, before it got to our eyes: God, angel(s), Mary, disciples, Gospel writers, copyists, translators. (The Gospels are all anonymous and we have no original versions.) But first things first: Christians, either tell me exactly what happened on Easter Sunday, or let's leave the Jesus myth buried next to Eastre (Ishtar, Astarte), the pagan Goddess of Spring after whom your holiday was named. | |
ds_polleke | zondag 20 april 2003 @ 15:13 |
das een heel end heb je ook een bronverwijzing? | |
OllieA | dinsdag 22 april 2003 @ 14:51 |
quote:Binnen die gedachtegang dat de OT God bestaat, zijn die wreedheden niet relatief, lijkt me. Het OT staat er vol mee. Het is nogal bloederig allemaal. Dat lijkt er niet op te wijzen dat hij alleen maar dreigt: hij voert zijn dreigementen actief uit. Wat er vervolgens relatief zou zijn aan die wreedheid snap ik niet. Dat God ze anders ziet maakt het relatief? Vooral die wreedheid trouwens, vind ik een argument voor het ongoddelijke van de OT God. Wat een onbeschaafd, grillig en inconsequent heerschap. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 april 2003 @ 15:17 |
quote:Natuurlijk zijn de wreedheden - aangenomen dat de OT God bestaat - wel relatief. Je hebt het over bloederig: is bloed dan zo erg? En moord: is moord wel zo erg? Als God besluit dat je leven hier op aarde voorbij moet zijn dan ga je dood. Je dood op aarde kan zacht of hard zijn. Je kunt met veel pijn gaan of rustig in je slaap sterven. Maar maakt dat wat uit als je vervolgens voor de troon des Heere komt te staan en je wordt daar berecht? Nee, want dat gebeurt sowieso, onafhankelijk van hoe je gaat. En daar wordt vervolgens beslist waar je hoort: de hel of de hemel. En als jij dan daar bent, maakt het dan nog echt uit hóé je daar op aarde - dat afgesloten hoofdstuk - stierf? | |
OllieA | dinsdag 22 april 2003 @ 15:28 |
quote:Hm, daar zit wat in. Zo gezien kan ik het maar beter op safe spelen. Maar hoe te weten wat te doen opdat het geen hel gaat worden? Want dat lijkt me geen pretje. Is u daar misschien ook van op de hoogte? De diverse godsdiensten en genootschappen spreken elkaar nogal tegen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een wat vrolijke en lichtzinnige variant, indein mogelijk. Met vr gr., O | |
#ANONIEM | dinsdag 22 april 2003 @ 15:39 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
RaisinGirl | woensdag 23 april 2003 @ 20:47 |
quote:Uitgaande van de religieuze waarheden van het OT mag je de wreedheden uiteraard op geen enkele wijze relativeren met name omdat God die wreedheden daar nu juist niet voor bedoeld heeft. Wanneer een vader zijn kind met een mattenklopper te lijf gaat, doet hij dit met pijn in zijn hart. Zoals de gevleugelde uitspraak van vaders luidt: 'nee, ik ben niet boos, ik ben verdrietig'. Het op wrede wijze straffen van het uitverkoren volk was dan ook duidelijk ingegeven door de wens de mensen een les te leren en hen tot inkeer te brengen, God deed het uit liefde en niet uit wreedheid. Aangezien het volk niet luisterde, moest het voelen. En als je daarover je schouders ophaalt en opmerkt dat het maar een beetje bloed is, dan geef je God met je volkomen onverschilligheid de ultieme klap in 't gezicht. Wat ik overigens ten zeerste toejuich hoor. Het is ook heel gezond als pubers zich afzetten tegen hun ouders. | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2003 @ 12:29 |
quote:Inderdaad. ![]() Mag ik nog ter verdediging aanvoeren dat ik probeerde om vanuit een menselijk perspectief de schijnbare wreedheden goed te praten? | |
ds_polleke | donderdag 24 april 2003 @ 18:04 |
raisingirl IS ECHT fantastisch | |
#ANONIEM | donderdag 24 april 2003 @ 19:10 |
quote:Natuurlijk. Maar open daar maar een aparte topic voor. Geen plaats voor hagiografie in deze topic. | |
Ryan3 | donderdag 24 april 2003 @ 19:38 |
quote:Nog nooit zo snel iemand zien veranderen van scepticus in gelovige... | |
ds_polleke | donderdag 24 april 2003 @ 21:13 |
Even over "James son of Joseph Brother of Jesus" Documentaire van Discovery. ik heb hem net ff bekeken (ik heb m opgenomen.. ik had bijbelstudie ) Samenvatting: Er is een ossuarium (beenderkist waar de stoffelijke resten van een overledene na "uitdroging" na een begrafenis in werd bewaard)gevonden met de inscriptie: Jakobus Zoon van Jozef, Broer van Jezus. Wetenschappelijk gedateerd op ong. 70 AD. (ten tijde van de dood van Jakobus de broer van Jezus zoon van Jozef...) dit is een archeolgische vondst van onschatbare waarde. een verwijzing naar Jezus. een bewijs van zijn bestaan. critisci hadden het volgende commentaar op de vondst{tegenwerpingen in vet): - misschien een vervalsing (de kist zelf) De armeense kerk in Jerusalem herbergt de botten van Jakobus, de broer van Jezus.. De kist werd niet meegenomen tijdens de vlucht voor de moslims. citisci accepteren de authenticiteit en de leeftijd van de kist maar zetten vraagtekens bij de waarschijnlijkheid dat het het ossuarium van DE Jakobusde zoon van DE jozef en broer van DE Jezus is... de kans dat op een ossuarium de BROER en de vader word genoemd is nihil (alleen in geval van een beroemdheid.. dus in het geval van Jezus) wie nog wil zeggen dat Jezus niet geleefd heeft.. moet zich schamen :-) | |
WeirdMicky | vrijdag 25 april 2003 @ 16:43 |
quote:die kist was toch laatst op het nieuws, nml dat die fake was ![]() | |
ds_polleke | zaterdag 26 april 2003 @ 10:57 |
quote:beter opletten... het enige "smoezelige" rond deze kist is dat ie door werklui aan een opgraving achterovergedrukt is.... | |
superbossy | vrijdag 2 mei 2003 @ 00:55 |
quote:Dat bepaal ik nog altijd zelf...dat jij je keuzes door andere entiteiten wil laat maken dan jezelf, dat is je eigen keuze tussen goed en slecht. Respect? Een gelovige die een heiden een gebrek aan respect verwijt? Hoe kan ik een facade nou met respect benaderen. | |
MacMeester | vrijdag 2 mei 2003 @ 10:56 |
quote:Je bewijst nu net wat je mist, een tekort aan respect ![]() Maar Ik zeg niet dat een gelovige dat wel heeft, maar dat wil niet zeggen dat jij dat dan ook niet hoeft te tonen... wat wil je er nu mee bereiken? Het kost zo veel verspilde energie.... | |
Viola_Holt | vrijdag 2 mei 2003 @ 12:01 |
quote:Ach,selectief discovery channel docu's als waarheid zien is ook een vak natuurlijk. Maar of Jeus al dan niet geleeft heeft vind ik niet zo spannend. Of hij de zoon van God is vind ik belangrijker. Ik heb nog geen docu gezien die dit onomstotelijk vaststelt. Graaf Dracula heeft ook echt bestaan, maar de verhalen over hem zijn zeer verschillend van de echte graaf Dracula. | |
ds_polleke | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:11 |
quote:wat doe je hier dan nog op een topic over een facade.. verdoe je tijd niet zo. | |
the.moderator | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:32 |
quote:[flame aan] * Yoe tel dem Jerommeke! [flame uit] [Jezus mode] Zij, die zonder zonden zijn, werpe den eersten steen [/Jezus mode] | |
Koerok | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:45 |
[suske_wiske_mode]Jerommeke niet blij met ruzie. Zal klop moeten geven.....BAFFF[/suske_wiske_mode] | |
Koerok | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:47 |
[donald_duck_mode]KWAKKERDEKWAKKKKKKKGGGGRRRGGKKWAKK...SNATER ! ! ! ! ! ! ![/donald_duck_mode] | |
Mariel | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:48 |
quote:[sesamstraatmode]poehee![/sesamstraatmode] | |
Koerok | vrijdag 2 mei 2003 @ 13:53 |
[pim_fortuyn_mode]Ach, ga naar huis, lekker koken. Das veel beter.[/pim_fortuyn_mode] | |
the.moderator | vrijdag 2 mei 2003 @ 14:00 |
![]() | |
ds_polleke | woensdag 7 mei 2003 @ 20:07 |
quote:<vlamingen modus> maai dees is kei neig<vlamingen modus> idd back on toppic... quote:We kiezen ervoor om te kiezen voor wat die andere entiteit ons voorleeft te doen quote:hier waren we gebleven | |
ds_polleke | donderdag 8 mei 2003 @ 17:42 |
reageert er nog iemansd? | |
the.moderator | donderdag 8 mei 2003 @ 17:53 |
quote:* Meld. Christus t'is alweer bijna weekend. Mag ik een topic-verlofpasje? ![]() | |
ds_polleke | vrijdag 16 mei 2003 @ 10:07 |
quote:alweer weekend? | |
the.moderator | vrijdag 16 mei 2003 @ 11:45 |
quote:Goed dat je me er aan herinnert. Dank je wel en jij ook een prettig weekend. ![]() Julius Caesar en Jezus Christus zijn toch één en dezelfde persoon? En dus niet Goddelijk! | |
Schorpioen | vrijdag 16 mei 2003 @ 12:10 |
Dit topic is ook niks meer he... Het wordt elke keer omhooggeschopt maar niemand reageert meer on topic. *klak* |