abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9580920
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:35 schreef ChrisJX het volgende:
>geloof je dan.. enz
Ja.
Wacht even.. je bedoelt dus dat het waarschijnlijk niet de fantasie van de schrijvers van de bijbel is geweest, om zo de boodschap waar het om gaat wat mooier aan te kleden, maar dat die "wonderen" echt zijn gebeurd?

GELOOF JE DAT ECHT??

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_9580966
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:32 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Geloof je dan letterlijk dat Maria zwanger was en is bevallen, zonder sex te hebben gehad?

Lijkt me niet onwaar (Het behoeft geen symboliek omdat de bedoeling zo ook wel duidelijk is). Denk alleen wel dat Maria heel wat aan Jozef uit te leggen had.
quote:
En dat Jezus echt over het water liep, water in wijn veranderde, en tonnen vis uit 1 mandje haalde?

Denk je niet dat dat dichterlijke vrijheid was?

Misschien zelfs beiden?
pi_9580979
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:54 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Wacht even.. je bedoelt dus dat het waarschijnlijk niet de fantasie van de schrijvers van de bijbel is geweest, om zo de boodschap waar het om gaat wat mooier aan te kleden, maar dat die "wonderen" echt zijn gebeurd?

GELOOF JE DAT ECHT??

Wat zijn wonderen als ze allemaal te verklaren zouden zijn?
pi_9582766
Zoals het Duitse volk bekend staat om zijn humorloosheid, zo staat het Joodse volk bekend om zijn humor. Toch staat me niet echt bij dat van de typische Joodse humor veel terecht gekomen is in de bijbel. Sterker nog de relatie van de gelovige met God en zijn Zoon wordt gekenmerkt door dodelijke ernst.

We kennen allemaal de roman van Umberto Eco nog: "De Naam van de Roos", waarin uiteindelijk een magistrale bibliotheek in vlammen opgaat, omdat het gevaar bestond dat een filosofisch tractaat van Aristoteles over de lach aan het licht zou komen. Er staan ook enkele dialogen in tussen Jorge van Burgos (de kwade genius) en William van Baskerville, de 'sleuth', die over de lach gaan. Nu heb ik dat boek op een kwade dag uitgeleend, aan wie weet ik niet, en niet teruggekregen dus ik kan de stellingen over de lach hier niet reproduceren. Maar wat ik nog weet is dat een lachende Jezus voor de oude Spanjaard uit Burgos gelijk stond aan blasfemie. Jezus lachte eenvoudig niet. En dat William de discussie naar een hoger plan trok door te suggereren dat de geschriften van Aristoteles e.d. in de ban werden gedaan omdat zij, of het nu over de lach ging of niet, de authoriteit van de bijbel in twijfel trokken. Uiteraard krijgt William gelijk. Liever de brand erin dan dat iemand kennis neemt van wat de boeken onthullen. Maar dat neemt niet weg dat het argument van Jorge natuurlijk ook hout snijdt, binnen de optiek van de Kerk. Humor zet de wereld op zijn kop. Door humor verliest de authoriteit zijn waarde en achting.

I´m back.
pi_9583576
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:55 schreef Mariel het volgende:
Misschien zelfs beiden?
Nou ja, als het echt gebeurd is, hoeft er geen dichterlijke vrijheid meer aan te pas te komen natuurlijk.
quote:
Wat zijn wonderen als ze allemaal te verklaren zouden zijn?
Feiten?
  vrijdag 4 april 2003 @ 21:25:27 #31
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9589375
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 16:35 schreef gnomaat het volgende:
Feiten?
dat zijn hhet zowiezo..

alles wat je niet verklaren kan is niet gebeurt omdat je het niet kan bewijzen

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_9598058
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 16:35 schreef gnomaat het volgende:

[quote]
[..]

Feiten?

Wat blijft er dan van het wonder over? Als alle wonderen te verklaren zijn kunnen we vaststellen dat God niet almachtig is.
  zaterdag 5 april 2003 @ 12:21:42 #33
49296 ds_polleke
pi_9598526
ik ben bang dat Gnomaat daar naar toe wil...

laat ik het toppic nieuw leven inblazen:

vraag Kon Jezus Christus (voor Macmeester: Jezus de Christusdragende... jakkes. ik kan er niet aan wennen) kiezen om NIET te lijden. Kon Jezus de kruisiging ontkomen.

pi_9598543
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 12:21 schreef ds_polleke het volgende:
ik ben bang dat Gnomaat daar naar toe wil...

laat ik het toppic nieuw leven inblazen:

vraag Kon Jezus Christus (voor Macmeester: Jezus de Christusdragende... jakkes. ik kan er niet aan wennen) kiezen om NIET te lijden. Kon Jezus de kruisiging ontkomen.

Ja, dat kon hij. Hij heeft er zelfs om gevraagd, maar heeft erbij gemeld dat niet moest gebeuren wat hijzelf wilde, maar wat God wilde.
  zaterdag 5 april 2003 @ 12:41:07 #35
49296 ds_polleke
pi_9598798
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 12:22 schreef Mariel het volgende:

[..]

Ja, dat kon hij. Hij heeft er zelfs om gevraagd, maar heeft erbij gemeld dat niet moest gebeuren wat hijzelf wilde, maar wat God wilde.

Ja maar wat zou er gebeurd zijn?
pi_9598862
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 12:41 schreef ds_polleke het volgende:

[..]

Ja maar wat zou er gebeurd zijn?

Geen verlossing, we zouden dan volgens de wet moeten leven.
pi_9599865
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 21:25 schreef ds_polleke het volgende:
dat zijn hhet zowiezo..
Als die wonderen echt hebben plaatsgevonden, ja. Wat ik bij het lopen over water ernstig betwijfel.

Waarom zou je dat eigenlijk echt geloven.. is het niet veel waarschijnlijker dat de schrijvers van de bijbel op deze manier hun boodschap wat mooier hebben verpakt?

pi_9599906
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 16:05 schreef Ryan3 het volgende:
Zoals het Duitse volk bekend staat om zijn humorloosheid, zo staat het Joodse volk bekend om zijn humor. Toch staat me niet echt bij dat van de typische Joodse humor veel terecht gekomen is in de bijbel. Sterker nog de relatie van de gelovige met God en zijn Zoon wordt gekenmerkt door dodelijke ernst.

We kennen allemaal de roman van Umberto Eco nog: "De Naam van de Roos", waarin uiteindelijk een magistrale bibliotheek in vlammen opgaat, omdat het gevaar bestond dat een filosofisch tractaat van Aristoteles over de lach aan het licht zou komen. Er staan ook enkele dialogen in tussen Jorge van Burgos (de kwade genius) en William van Baskerville, de 'sleuth', die over de lach gaan. Nu heb ik dat boek op een kwade dag uitgeleend, aan wie weet ik niet, en niet teruggekregen dus ik kan de stellingen over de lach hier niet reproduceren. Maar wat ik nog weet is dat een lachende Jezus voor de oude Spanjaard uit Burgos gelijk stond aan blasfemie. Jezus lachte eenvoudig niet. En dat William de discussie naar een hoger plan trok door te suggereren dat de geschriften van Aristoteles e.d. in de ban werden gedaan omdat zij, of het nu over de lach ging of niet, de authoriteit van de bijbel in twijfel trokken. Uiteraard krijgt William gelijk. Liever de brand erin dan dat iemand kennis neemt van wat de boeken onthullen. Maar dat neemt niet weg dat het argument van Jorge natuurlijk ook hout snijdt, binnen de optiek van de Kerk. Humor zet de wereld op zijn kop. Door humor verliest de authoriteit zijn waarde en achting.

Verzamelde Chistologen, ik zou graag nog willen weten wat jullie van een lachende Jezus vinden n.a.v. dit stukje...
I´m back.
  zaterdag 5 april 2003 @ 13:58:40 #39
49296 ds_polleke
pi_9599915
onzin. niet lachen kan gewoon niet...
  zaterdag 5 april 2003 @ 13:59:51 #40
49296 ds_polleke
pi_9599941
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 13:55 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Als die wonderen echt hebben plaatsgevonden, ja. Wat ik bij het lopen over water ernstig betwijfel.

Waarom zou je dat eigenlijk echt geloven.. is het niet veel waarschijnlijker dat de schrijvers van de bijbel op deze manier hun boodschap wat mooier hebben verpakt?

wat blijf je nu steeds naar de bekende weg vragen.....
we gaan geen threads herhalen hoor.. dat gaat zo vervelen
pi_9600011
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 13:58 schreef ds_polleke het volgende:
onzin. niet lachen kan gewoon niet...
En waarom niet?
I´m back.
pi_9600090
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 13:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Verzamelde Chistologen, ik zou graag nog willen weten wat jullie van een lachende Jezus vinden n.a.v. dit stukje...

Niets menselijks was hem vreemd. Dus ook lachen was hem niet vreemd.
pi_9600158
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 14:08 schreef Mariel het volgende:

[..]

Niets menselijks was hem vreemd. Dus ook lachen was hem niet vreemd.

Maar staat niet in de bijbel?
I´m back.
pi_9600165
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:54 schreef gnomaat het volgende:

GELOOF JE DAT ECHT??

Ja. God is almachtig, weet je nog wel?
  zaterdag 5 april 2003 @ 14:17:43 #45
49296 ds_polleke
pi_9600260
staat niet in de bijbel.. maar er staat ook niet in de bijbel dat Jezus naar het toilet ging.... en ik neem aan dat Hij dat ook wel deed.

ChrisJX: niet op reageren.. dit hebben we vaak genoeg uitgemolken de afgelopen weken

pi_9600326
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 14:17 schreef ds_polleke het volgende:
staat niet in de bijbel.. maar er staat ook niet in de bijbel dat Jezus naar het toilet ging.... en ik neem aan dat Hij dat ook wel deed.
Ik denk eerder dattie gewoon naar de bosjes ging. Of hadden ze al toiletten toen?
quote:
ChrisJX: niet op reageren.. dit hebben we vaak genoeg uitgemolken de afgelopen weken
Meer zeg ik er ook niet over, wees maar niet bang
pi_9600364
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 14:17 schreef ds_polleke het volgende:
Ik vind humor wel iets anders dan naar de wc gaan hoor. Het feit dat in de bijbel niets gezegd wordt over de relatieve merites van humor heeft iig het christelijke geloof gevormd tot een oerserieuze en -saaie business. Ik ben in mijn leven ooit 1 keer in de Kerk (een bepaalde kerkdienst rondom een feestdag) geweest toen ik op een rk kleuterschool zat en dit heeft me niet bepaald gunstig beïnvloed... Niets leuks aan. Jezus een strenge humorloze vent. Niet een grappige ongetrouwde (of desnoods gescheiden) oom voor kinderen. Nu als volwassene kan ik er niet aan ontkomen dat ik hem een beetje als fanatiekeling zie. Beetje zuurpruimig ook.
I´m back.
  zaterdag 5 april 2003 @ 14:28:59 #48
49296 ds_polleke
pi_9600447
quote:
Op zaterdag 5 april 2003 14:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik vind humor wel iets anders dan naar de wc gaan hoor. Het feit dat in de bijbel niets gezegd wordt over de relatieve merites van humor heeft iig het christelijke geloof gevormd tot een oerserieuze en -saaie business. Ik ben in mijn leven ooit 1 keer in de Kerk (een bepaalde kerkdienst rondom een feestdag) geweest toen ik op een rk kleuterschool zat en dit heeft me niet bepaald gunstig beïnvloed... Niets leuks aan. Jezus een strenge humorloze vent. Niet een grappige ongetrouwde (of desnoods gescheiden) oom voor kinderen. Nu als volwassene kan ik er niet aan ontkomen dat ik hem een beetje als fanatiekeling zie. Beetje zuurpruimig ook.

er wordt melding gemaakt van woordspelingen en uittingen van bewogenheid .... emotie was niets vreemd.
pi_9648030
Ik heb wat loze off topic reacties verwijderd. Graag proberen on topic te blijven aub.
Unox, the worst operating system.
  maandag 7 april 2003 @ 23:32:07 #50
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_9648100
Vind 't niet lief, dat deze wordt gesloten... had ik net zo'n groot stuk getikt. Nou, plakken we 't maar hier:

Hij is degene die, terwijl ik niets van God wilde weten, naar de aarde kwam om mijn zonden te dragen. Hij is de Enige Weg die ons tot God brengt. (De God die niet wil dat wij Hem 'God' (Elohim) noemen, maar de God die wil dat wij hem kennen als Vader (Abba).)

Maar wij verafschuwden en verachtten Hem, een man van zorgen, vertrouwd met het bitterste verdriet. Wij keerden Hem de rug toe en keken de andere kant op als Hij langs kwam. Hij werd veracht en dat deed ons niets. Maar het was ons leed dat Hij idroet, ons lijden drukte Hem neer. Wij dachten dat Zijn lijden een straf van God was voor Zijn eigen zonden! Maar Hij werd doorstoken en verebrijzeld terwille van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vreden konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen. Wij zijn het, die als schapen afdwaalden! Wij verlieten Gods paden en gingen onze eigen weg. Desondanks legde God de schuld en zonden van ons allen op Hem!

Jezus is de reddingsboei. Wij waren aan het verdrinken, en God 'gooide een reddingsboei uit'. Maar alleen als wij die 'reddingsboei' grijpen kunnen we gered worden.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')