Als het eerste ei gelegd is wordt er niet op gebroed, maar wordt het alleen beschermd tegen de kou. Alleen als het koud is dan wordt het eerste ei meer warm gehouden en dus feitelijk bebroed. Hierdoor komt het eerst ei dus eerder uit. 1.5 dagen laten komt het 2de ei pas uit en dit jong is een stuk minder sterk dan het eerste waardoor het minder voedsel krijgt (en in sommige gevallen dus sterft).
Zoals je waarschijnlijk wel gezien zult hebben groeien piepers erg snel. In 21 dagen zijn ze eigenlijk volwassen en met 4 weken vliegen ze al.
Bavje zegt wel dat het goed is dat ik het dode piepertje uit het nest verwijderd heb, maar eigenlijk zou ik ook wel graag weten waarom hij dat vindt.
Ik heb gewoon gedaan wat mij het beste leek (alleen een beetje laat), maar eigenlijk had ik wel verwacht dat moederduif het kadaver op zou ruimen. Wat klopt er niet in mijn gedachtengang?
Nog meer vogelkenners hier die me dat kunnen uitleggen?
Maar over 4 weken vliegen ze al. Kan kloppen, dat kan ik me nog herinneren van het vorige nestje van vorig jaar. Moet ik mijn katten dus nog effe een week of 3 binnen houden, die mogen dus alleen nog maar op het (veel kleinere) voorbalkon naar buiten...
quote:Leuke smiley hier, maar ehhhhh......
Op vrijdag 4 april 2003 20:32 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Asshole!!!
Heb je het jonge duifje wel eens gezien als ze net een paar dagen uit het ei zijn? Dan zien ze er weer heel anders uit dan op jouw foto. Het is trouwens geen probleem om de duif een keer te storen om naar de jongen te kijken. De moeder keert altijd terug en het aanraken van een jong duifje is ook geen probleem. (zou het alleen niet doen op een hele koude dag).
Nog een ander leuk feitje. De duivin broedt / houdt het jong warm van een uur of 6 '-avonds tot een uur of 11 's-morgens. De doffer heeft de rest van de dag deze taak.
De 1 is al vrij vroeg uit het nest gegooid.. het is hard natuurlijk maar als de ouders er niet voor willen zorgen houdt het op. De andere duif is trouwens gewoon volwassen geworden.
De duif die er uit werd gegooid is overleden natuurlijk, en heb ik daarna meteen weggegooid.
Ik heb later een keer een jonge duif gevonden, nog jonger als op je foto, was net uit het ei. Die had geen ouders, althans waren niet te vinden.
Het jongkie heb ik geprobeerd warm te houden onder een lamp en gevoerd met een spuitje met lauwe melk. Iedere nacht om de 2 uur uit bed gegaan om hem te voeren.. en na een week versliep ik mij, ik heb de wekker niet gehoord.. de lamp er boven die dag en nacht aanstond was kapot gegaan in die tijd... de duif was dood.
Nou heb ik me een tijdje schuldig gevoeld er onder, maar een jonge duif zonder ouders heeft gewoon geen kans op leven.
Maar gisteren zag ik één of andere duif om de twee minuten met een takje in zijn snavel aan komen vliegen. Buiten gekeken zag ik dat er dus weer een nieuw nest wordt gebouwd, maar nu een meter naast het eerste nest, in de andere hoek.
Net nog even gekeken en er ligt al een ei in, dat was er gisteren nog niet. Dan zullen dat er morgen ook wel twee zijn...
Ik ben dol op duiven en had als kind een paartje op het balkon in een kist nestelen. Toen we op vakantie waren hebben de buren er korte metten mee gemaakt. De duiven kwamen nooit meer terug. Achteraf kan ik de buren geen ongelijk geven.
In steden zijn duiven een echt probleem. Mensen krijgen er ademhalings- en huidaandoeningen van. Zoals astma en wondjespest. De mest van duiven is erg onhygienisch. Bovendien krioelen de vogels van de neten en luizen. De nestvorming kan je dus beter niet aanmoedigen.
Je moet eigenlijk dat andere nest maar wegdoen en het ei weghalen. Zodra dit nu aanwezige jong groot is je katten de bewaking laten regelen. Ze komen anders, en hun jongen, elk jaar terug en beginnen een vogelkolonie op je balkon.
Je wilt niet weten hoeveel gaas en klapperende netten en andere ontsierende rotzooi en kabaalwindgongen mensen maken om ooit van de 'overlast' van de hardnekkige kolonies af te komen. Eenmaal een plek gevonden blijven de vogels het proberen: duiven zijn nogal honkvast.
Ik weet niet of je daar altijd wilt blijven wonen maar de toekomstige huurders van je balkon zullen waarschijnlijk ook niet zo blij zijn met deze overname.
Een mezennestje, mussennest, zwaluw of merelnest zijn allemaal prachtig en menigeen zal jaloers zijn maar duiven...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |