abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 april 2003 @ 00:28:08 #1
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_9500797
De naam Gijs(bert) is onstaan uit het volgende:

Afgeleid van het Germaans 'gisil':pijl en 'brecht':stralend, schitterend, met de betekenis; stralende pijl.

Kent iemand nog meer interessante namen, met een mooie/interessante betekenis ?

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_9503780
Ik heb hier geen naamwoordenboek, maar mijn naam Saskia komt van een Germaans woord (Sasbold of zo) en betekent "dapper" volgens het ene boek en "mes" volgens een ander.

[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 01-04-2003 09:44]

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_9503788
Chris (Kirsty) --> Christina --> Christus

Betekent 'de gezalfde'

dinsdag 1 april 2003 @ 09:41:39 #4
33470 FlyingFox
Zeer schier.
pi_9503799
Fransiscus
pi_9503854
Ik denk dat mijn naam (Marijke) gewoon Maria is, met een verkleinwoord erachter.
Zal dus wel van de moeder van Jezus komen, of niet?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_9503867
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:44 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik denk dat mijn naam (Marijke) gewoon Maria is, met een verkleinwoord erachter. Zal dus wel van de moeder van Jezus komen, of niet?
Ik vraag me bij dit soort verwijzingen/afleidingen altijd af: "en waar komt Maria dan vandaan he?".
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_9503881
Dennis is afgeleid van de Griekse God Dyonisus, God van drank, feesten en algemeen slecht gedrag
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_9503892
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vraag me bij dit soort verwijzingen/afleidingen altijd af: "en waar komt Maria dan vandaan he?".

Tja, weet ik niet, ik roep ook maar wat... Weet iemand dat?
Are you pondering what I'm pondering?
pi_9503904
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 00:28 schreef ChOas het volgende:
De naam Gijs(bert) is onstaan uit het volgende:

Afgeleid van het Germaans 'gisil':pijl en 'brecht':stralend, schitterend, met de betekenis; stralende pijl.

Kent iemand nog meer interessante namen, met een mooie/interessante betekenis ?

Dank je dit wist ik niet wel toevallig dat mijn game naam Arundo is wat in het latijn Pijl betekent
-
pi_9503934
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:46 schreef Atrimar het volgende:
Dennis is afgeleid van de Griekse God Dyonisus, God van drank, feesten en algemeen slecht gedrag
Vandaar dat mijn naam "dappere" betekent
  dinsdag 1 april 2003 @ 09:50:35 #11
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_9503953
Leander. Een personage uit de griekse mythologie. Betekend: Man uit het volk.
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  dinsdag 1 april 2003 @ 09:52:22 #12
44361 lovegrrl
I depend on me
pi_9503986
mijn naam Anke schijnt met een omweg van Channah te komen en betekent adelaar geloof ik.. Ooit op een site gelezen.. Anderen zeggen dat et van Anneke komt en wat dat betekent weet ik niet

Deirdre vind ik ook een mooie naam, betekent geloof ik de aardige

[Dit bericht is gewijzigd door lovegrrl op 01-04-2003 10:01]

pi_9504087
Alexander - Betekent "beschermer", uit het Griekse aleksein "afweren, beschermen" en aner, andros "man".

Geheel onbedoeld heeft mijn nick ook die betekenis... grappig

Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_9504122
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:57 schreef Guard het volgende:
Alexander - Betekent "beschermer", uit het Griekse aleksein "afweren, beschermen" en aner, andros "man".

Geheel onbedoeld heeft mijn nick ook die betekenis... grappig

Alexander betekent overigens ook "de grote" ... idd afgeleid van Alexander de Grote.

Net als bijvoorbeeld Dennis, wat "de schone" betekent.

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
  dinsdag 1 april 2003 @ 10:06:50 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_9504267
Martijn komt van Martinus, en dat is weer een naam die gewijd is aan de Romeinse oorlogsgod Mars.
En ik ben ook nog in maart jarig, eveneens vernoemd naar Mars, maar ik ben absoluut geen oorlogszuchtig kereltje!
pi_9504494
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 10:06 schreef Frollo het volgende:
Martijn komt van Martinus, en dat is weer een naam die gewijd is aan de Romeinse oorlogsgod Mars.
En ik ben ook nog in maart jarig, eveneens vernoemd naar Mars, maar ik ben absoluut geen oorlogszuchtig kereltje!
Dat is wel een grappig toeval
pi_9504543
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 09:47 schreef Mini_rulez het volgende:

Tja, weet ik niet, ik roep ook maar wat... Weet iemand dat?

"Maria

This girl's and boy's name's source is Miryam, a Hebrew name meaning "Wished-for child."

pi_9504559
Wat is trouwens die term die gebruikt word voor naamsbetekenissen?
pi_9504740
Snel ff op google gezocht...
Caecilius
Caecilianus,Cécile (Fr), Cecil (Eng), Caecilia, Ceciel, Celia,Cilia, Célie (Fr),Cecily (Eng), Ciss (Eng), Sis, Sissy, Sheila (Iers).

Van het Latijnse woord 'caecus' wat blind betekend. Caecilius was een Romeinse geslachtsnaam.

Caecilius was een martelares uit de 3de eeuw en viert de feestdag op 22 November.

Nou daar word ik blij van vind ik de betekenis die op mijn beker staat een stuk leuker

[Dit bericht is gewijzigd door Swatkat op 01-04-2003 11:01]

The captain of your brainship is drunk.
pi_9504754
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 10:29 schreef Swatkat het volgende:
Snel ff op google gezocht...
Caecilius[b]
Caecilianus,Cécile (Fr), Cecil (Eng), Caecilia, Ceciel, Celia,Cilia, Célie (Fr),Cecily (Eng), Ciss (Eng), Sis, Sissy, [b]Sheila (Iers).

Van het Latijnse woord 'caecus' wat blind betekend. Caecilius was een Romeinse geslachtsnaam.

Caecilius was een martelares uit de 3de eeuw en viert de feestdag op 22 November.

Nou daar word ik blij van vind ik de betekenis die op mijn beker staat een stuk leuker

En die laatste is?
pi_9505385
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 10:30 schreef Atrimar het volgende:

[..]

En die laatste is?

Als ik thuis kom zal ik het hele verhaal van die beker overtikken...
Maar ik was iig een 'Dreammaker' en dan een heel verhaal
pi_9510175
Op www.meertens.nl kun je veel vinden !!

Mijn roepnaam:

Erik

Geslacht:
m

verklaring:
Scand., maar ook Fri. naam. Het eerste gedeelte van de naam kan hetzelfde zijn als Ndl. eer `eer, roem' (zie er-), het kan echter ook van ee `recht, wet' zijn (zie ee-). Het tweede lid is -rijk `machtig' (zie -rik). De naam betekent dan: `heerser van de wet'. Mansion, blz. 161, denkt voor het eerste lid ook aan ari-/arja- `verheven' (vgl. ook Are, eventueel de Germ. stam *erkna, Got. *airkns `echt, rein, volkomen', zie Arkenbout en erken-). De naam kan dus oorspr. inheems geweest zijn, ook gezien het voorkomen in het Fri. Het toenemende gebruik werd echter door het Scand. sterk beïnvloed. Eirikr was de naam van de ontdekker van Groenland rond het jaar 1000. Deze vorm kan voortgekomen zijn uit Einrikr `de enig machtige'. Voor Zwe. Erik vinden we bij Otterbjörk de oudere vorm airikr, IJsl. Eiríkr, van Oernoors *Aina- of *Aiwa-rikiar `alleenheerser' of `eeuwig heerser', een zeer oude Zwe. koningsnaam (zie ook: Harny Andersen, Om navnet Erik, in het Zwe. tijdschrift `Namn och Bygd' 60 (1972), blz.126-137.). De Scand. invloed werd versterkt doordat er enkele heiligen van deze naam zijn: 1) Erik, geb. 1216, in 1241 koning van De. Hij werd door het volk als een heilige vereerd, zonder echter gecanoniseerd te zijn; feestdag: 9 febr.; 2) Erik IX Jedvardson, koning van Zwe. van ca. 1150-1160. Ook hij werd al spoedig als heilige vereerd, en wel als nationale heilige van Zwe., zonder gecanoniseerd te zijn; feestdag: 18 mei. In Eng. werd Eric door de De. geïmporteerd. In de 19e eeuw herleefde de naam, vooral door het populaire schoolverhaal van Dean Farrar: `Eric: or Little by Little' (1858).

Mijn officiele naam:

Hendrik
Geslacht:
m

verklaring:
Tweestammige Germ. naam, een van de frequentste Germ. namen. Het is moeilijk het eerste lid geheel bevredigend te verklaren. Namen met heim- (`heim, woonplaats, erf', zie Heime) kwamen in het Germ. veel voor, hein- alleen in deze naam. Hij komt te vroeg voor om hem uit hagan te verklaren (zie hag- en vgl. E. Schröder, Deutsche Namenkunde, 119); het tweede lid betekent `machtig' (zie -rik-). Na Hendrik de Vogelaar (gest. 938) is het een veel voorkomende Du. keizers- en koningsnaam. Zijn verbreiding heeft hij vermoedelijk gekregen door Hendrik II, de Heilige (1002-1024), stichter van het bisdom Bamberg in Beieren en van verschillende kloosters. In 1146 werd hij heilig verklaard; kerk. feestdag: 15 juli. In totaal zeven Du. keizers droegen de naam. Ook elders kwam hij als vorstelijke en aanvankelijk vooral aristocratische naam veel voor. In Fra. werd hij tegen het eind van de 10e eeuw geïntroduceerd door de hertogen van Bourgondië. Hij werd gedragen door vier koningen van Fra., voorts door vier van Castilië en door acht van Eng. Dit heeft tot de verbreiding en populariteit van de naam zeker veel bijgedragen. Ook in Ndl. is de naam vanouds populair, zonder dat hij aanvankelijk door heiligenverering gesteund werd. Vr. vormen zijn in Ndl. vanaf de 14e eeuw aan te treffen: Henrica; 16e eeuw: Hendriksken, Hendrickje; 17e eeuw: Hendrina; eind 17e eeuw: Henriëtte.

[Dit bericht is gewijzigd door Peregrijn op 01-04-2003 14:13]

Three two one I'm the bomb
And I'm ready to go off on your ship
pi_9510210
Geloof van Raphael een van de aartsengelen.

Mijn jongste d'r naam betekenis d.w.z. weet ik wel.

Gavrielle komt 't 't Hebreeuws en betekend:

God is mijn kracht.

Naam van mijn oudste, Raphaella (umlaut op de e) is afgeleid van mijn naam, Ralph, zie hierboven.
Wat dat verder betekend weet ik niet. Wie dat weet mag 't posten.

*Meeting (still) is sometimes Disconnecting...*
pi_9524259
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 10:30 schreef Atrimar het volgende:

[..]

En die laatste is?

Haha, ik ben thuis, en heb de beker voor me neus staan (in Engeland gekocht, hie kom ik mijn naam nooit(zeer zelden) tegen...

-------------------------------------------
Sheila
Meaning: Dream Maker
You help out when others
Don't know what to do;
With imagination
You make dreams come true.
You can make miracles
Seem like no big deal.
For your talents make
Fantasies become real.
A dreamer like you
Is destined to be
Always full of enchantment
And creativity.

---------------------------------------------

Past fantastisch bij me

pi_9526241
Mijn roepnaam is Merel, echte naam: Merula ( ) wat dus eigenlijk gewoon t zelfde beestje is maar dan in t Latijn... lekker saai...
- I warned you, but did you listen to me? Oh, no, you knew it all, didn't you? Oh, it's just a harmless little bunny, isn't it? Well, it's always the same. I always tell them...... - Oh shut up!
pi_9526462
JesusThePimp is afgeleid van ene Jezus van Nazareth die vooral bekend stond om zijn hustleraars en pimppraktijken. Louche was zijn middelstenaam, niet te vertrouwen!
Bigheadz R.I.P.
pi_9526515
Shirley
Geslacht:
v

verklaring:
Oorspr. een geografische naam, uit shireleah (leah betekent `open plaats in het bos', vgl. Ndl. lo), waar de volksvergadering van de shire, het graafschap werd gehouden, of een plaats daartoe behorende. Aanvankelijk in Yorkshire tot familienaam en daarna tot jongensnaam geworden. Later meisjesnaam, vooral door invloed van de roman `Shirley' van Charlotte Brontë (1849), waarin de heldin als enige erfgenaam deze familienaam als voornaam kreeg.Shirley werd in Eng. en vooral ook in de VS vrij populair, mede onder invloed van het jonge filmsterretje Shirley Temple (geb.1928) in de jaren dertig. Ook in Ndl. vrij frequent.

Back in business.
  woensdag 2 april 2003 @ 12:40:29 #28
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_9533283
Mijn voornaam is afgeleid van één of andere Franse heilige & betekent: gezang.
M'n tweede naam (en tevens username hier op fok) is afgeleid van de naam 'Natalia' die 'Geboortedag van Christus' betekent.
(Un)masking for the greater good.
pi_9533633
'...van het woud...'
(of the forest)

oorspronkelijk van Sylvester geloof ik...

woensdag 2 april 2003 @ 12:59:04 #30
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_9533683
Als ik het goed heb, ben ik;

"Schutter met de Iepen boog"

Wat het betekent???

Geluk is een richting, geen punt
  woensdag 2 april 2003 @ 13:00:55 #31
22259 Fogerty
slapende account
pi_9533722
Maria en alle afleidingen daarvan krijgen in elk namenboekje weer andere betekenissen. De ene keer is het "moeder", dan weer "de bittere", of "zee", of "beminde" en dit zijn er zo maar vier die ik onthouden heb, er zijn er nog veel meer. Uitkiezen wat je het beste bevalt is het credo
Hieperdepiep hoera!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')