Phuturistixxx | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:34 |
Ik weet niet of dit een goed idee is, maar deze topic is zeg maar bedoeld voor die 'simpele' vragen over auto's. Ik heb zelf wel een aantal vragen en om daar nu speciaal een topic over te openen alleen voor die vraag lijkt mij overdreven.... Dus misschien is het wel leuk als al die vragen in 1 topic gaan. Zo niet dan flikkert er maar een slot op Maar ik vraag me dus af, hoe het nu precies zit met de zogenaamde "koppel" .... hoe wordt dat uitgerekend en wat wil het zeggen als een auto bv. 1300 newton meter koppel ( vergeef me als ik het fout formuleer En wat betekent die v in "V6" ? Ik weet dat het dan een 6 cilinder is, toch? Maar hoe noemen ze dat dan in het Engels, iets met een "v" neem ik aan | |
#ANONIEM | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:39 |
staat die v niet voor valve? | |
Phuturistixxx | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:42 |
quote:nee, dat weet ik namelijk wel, als je een 16v hebt heb je een 16 klepper, valve is klep ![]() | |
Herfst | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:45 |
quote:Een 6 cilinder inderdaad, maar ik zou ook niet weten hoe ze dan aan de term "V6" komen. Even googlen ![]() | |
B_M | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:47 |
Het zijn 2 rijen van 3 cylinders in een V vorm, van daar de V ![]() | |
Herfst | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:48 |
quote:Klinkt wel aannemelijk ja, plaatje; ![]() | |
DJ_Scuff | zaterdag 29 maart 2003 @ 20:56 |
Koppel wil zeggen de kracht die geleverd wordt aan de wielen. Een koppel van 150 newton meter bij 4000 toeren, bijvoorbeeld, wil zeggen dat als je motor 4000 toeren draait, een kracht van 150 newtonmeter wordt uitgevoerd op de as. Newtonmeter is het best zo uit te leggen. Je hebt de as, daar maak je | |
Phuturistixxx | zaterdag 29 maart 2003 @ 21:03 |
quote:Dat "koppel" verhaal is me nog niet helemaal duidelijk..... Hoe meer newtonmeter erop die as komt te liggen ( omhet zo even zeggen) hoe meer kracht naar de wielen, die dus naar mate de kracht hoger wordt sneller rond draaien? Die V6 is me nu duidelijk | |
DJ_Scuff | zaterdag 29 maart 2003 @ 21:17 |
De Mercedes Vaneo 1.6 heeft een koppel van 150 nM bij 4000 toeren. De Ferrari 360 Modena heeft een koppel van 373 nM bij 4750 toeren. De XE 390 C motor van een Daf 95 XF(een 12.6 liter diesel) levert een koppel van 2350 nM bij 1050 - 1500 toeren. Het koppel bepaalt hoe sterk je auto is. De versnellingsbak bepaalt | |
DJ_Scuff | zaterdag 29 maart 2003 @ 21:22 |
Die laatste opmerking is puur theoretisch, feitelijk kan dit neit omdat een diesel motor niet geschikt is voor het leveren van hoge snelheid maar kracht. | |
_VoiD_ | zaterdag 29 maart 2003 @ 22:31 |
Koppel is gewoon de "trekkracht".. Je koppel meet je op de krukas (toch?) dat ronddraait... Aan de ene kant omhoog, aan de andere kant omlaag. Deze krachten kun je vervangen door momenten. Moment is kracht*arm. Stel je maar eens een sleutel voor om de moeren van een autoband te draaien (zo'n kruis). Als het echt muur en muurvast zit, dan pak je een stang en die zet je over een stukje heen, hierdoor wordt je arm langer, maar de kracht waarmee je op het uiteinde omlaag drukt blijft hetzelfde. Snappie (met tekeningetjes is het eigenlijk makkelijker Trouwens, dat 1nm klopt niet, dat moet namelijk 10 zijn (1 newton = 100 gram...) | |
Eul | zaterdag 29 maart 2003 @ 22:31 |
Koppel: Vermogen = arbeid x tijdseenheid Pas als de motor draait levert hij dus vermogen, en als hij heel snel draait levert hij veel vermogen. Dit vermogen is een gevolg van de optoeren zijnde motor (het wordt op een bepaald moment gemeten) maar hetgeen wat de motor op laat toeren is iets anders. Dit is het bekende koppel. Wat is koppel: Je moet je iets voorstellen. Je hebt een lekke band, balen man! Je zet je auto aan de kant en pakt de krik, je krikt de auto op en zet de auto op de handrem. Nu pak je de kruissleutel en zet hem op een wielbout en pakt de uiteinden van de dwars staaf stevig vast. Je gaat nu linksom kracht zetten om de bout los te krijgen, wat je nu doet is een "koppel" op de wielbout uitoefenen. Helaas, hij wil nog niet los en je zet nóg meer kracht, je vergroot nu het "koppel" op de wielbout om hem los te krijgen. Het koppel is dus de kracht (torsie) die je op de as zet in de draairichting, als gevolg van deze kracht zal de as sneller gaan draaien. Hoe groter de kracht hoe sneller die as wilt optoeren. Nm: 10 Newoton = +/- 1Kg Simpel tekeningetje van mij (niet lachen Hoe meer koppel je hebt, deste beter je auto optrekt. Dit verklaart ook waarom een diesel een betere trekker is als een benzine, hij heeft meer koppel. Dat een benzine toch geschikter is voor snelle sportwagens heeft een andere reden, ze kunnen meer toeren maken. | |
_VoiD_ | zaterdag 29 maart 2003 @ 22:33 |
Zo'n tekeningetje bedoelde ik inderdaad ![]() Die nm rechtsonder moet trouwens alleen n zijn he ![]() | |
Eul | zaterdag 29 maart 2003 @ 22:49 |
Ehh, ja. Dat was ik vergeten er bij te zette. Een koppel is een as met aan 2 kanten een even grote tegengestelde kracht. Bij een automotor spreken ze vaak (onterecht) over koppel, maar omdat deze kracht maar van 1 kant overgebracht wordt op de (kruk)as via de drijfstang praten we in werkelijkheid over een DRAAIMOMENT. Dat je dat maar in je oren knoopt :p | |
_VoiD_ | zaterdag 29 maart 2003 @ 22:54 |
Maar een V motor geeft de krachten dan toch wel van 2 kanten, maar ze staan samen niet in een hoek van 180 graden ![]() | |
jogie | zaterdag 29 maart 2003 @ 23:11 |
quote:Nee, V motoren worden over het algemeen gebouwd in een hoek van 90 graden, dit is de meest effectieve manier. VW heeft dit anders geinterpeteerd en is gekomen met de W motor. Hierbij staan de cilinderrijen onder een hoek van ik meen 30 graden van elkaar, maar de cilinders naast elkaar staan weer onder een hoek van 15 graden. Zo krijg je (als je over de lange zijde van de motor kijkt) een W vorm. Overigens loopt een 6 cilinder lijnmotor nog steeds het mooist, trillingsvrij. Dus dan maar een BMW kopen | |
Eul | zaterdag 29 maart 2003 @ 23:22 |
Nee, bij een V-motor staan alleen de cilinderbanken tegenover elkaar. De zuigers drijfen de krukas (die tussen de 2 cilinderbanken geplaatst is) nog steeds, via de drijfstang, aan 1 kant van de (kruk)as aan op de drijftap van de krukas. Nog een plaatje: | |
Eul | zaterdag 29 maart 2003 @ 23:26 |
Hier nog een mooi plaatje, kun je je wat meer bij voorstellen ![]() Deze is van een 2cilinder motorfiets motor.
| |
Phuturistixxx | zaterdag 29 maart 2003 @ 23:27 |
Wow guys mind the topic titel ![]() SIMPELE | |
Phuturistixxx | zondag 30 maart 2003 @ 23:45 |
Weet iemand trouwens waar "clx" voor staat bij de Ford Escort? | |
daNpy | zondag 30 maart 2003 @ 23:48 |
quote:Dat is gewoon de uitvoering. CL is dan waarschijnlijk met minder opties, en cx zal er wel tussenin zitten. Bji suzuki heb je GL/GS/GLS en bij mazda ook iets van XLS. Gewoon mo aan te geven welke uitvoering je hebt, en die uitvoering houd dan het aantal opties in (ABS, stuurbekrachtiging, airco, cc, verwarmde stoelen en al die meuk) | |
GizartFRL | zondag 30 maart 2003 @ 23:48 |
quote:das een type aanduiding van Ford, Fordofielen in het huis? | |
daNpy | zondag 30 maart 2003 @ 23:51 |
quote:www.ford.nl | |
Eric82 | maandag 31 maart 2003 @ 00:24 |
Ik heb nog een andere vraag...... Ik heb bij m'n verzekering aangegeven dat ik 12000 km per jaar zou gaan rijden. Nu kom ik denk ik wel op het dubbele (minstens). Hoe moeilijk zou de verzekering erover doen, want ik hoor veel verhalen van dat het niet zo heel veel uit maakt. Wat denken jullie? | |
daNpy | maandag 31 maart 2003 @ 00:26 |
quote:Bij de APK word wel telkes doorgegeven hoeveel km je gereden hebt. Ik weet niet of de verzekerings maatschappijen bij deze gegevens kunnen, maar waarschijnlijk zal er wel een boete op staan ![]() | |
slashme | maandag 31 maart 2003 @ 09:34 |
quote:je moet doorgeven hoeveel kilometer je extra hebt gemaakt en dan verrrekt de maatschappij dat met jouw premie. Als je dit niet doet heb je kans dat je niet verzekerd bent als je brokken maakt. | |
Likkebeesie | maandag 31 maart 2003 @ 10:31 |
CLX = Comfort Luxe Xtra? Je hebt bijvoorbeeld bij Toyota de GLI Grande Luxe Injectie.. Dus je moet het gewoon als een type uitvoering zien. Voor echte type aanduidingen moet je idd op een site van ford kijken. | |
Metro2005 | maandag 31 maart 2003 @ 13:53 |
ok, nog een simpele vraag (denk ik) Geeft de cilinderinhoud de inhoud per cilinder aan of per allemaal :S dus 4 cilinder = 8 liter totaal of 4x0,5 liter ? | |
daNpy | maandag 31 maart 2003 @ 13:55 |
quote: ![]() Rare vraag. Als je een 2 liter 4 cilinder hebt, heb je dus 4 cilinders met in totaal 2 liter inhoud. (4x0.5liter) Als je een 5.7 liter V8 hebt, heb je een achtcilinder in V vorm met een totale inhoud van 5.7 liter. (8x 0.7125liter) Als je een 700cc 2 cilinder boxermotor hebt, dan zitten de 2 cilinders recht tegenover elkaar (180graden gedraaid dus) en hebben ieder 350cc | |
Phuturistixxx | woensdag 7 mei 2003 @ 20:26 |
Waar kun je online uitvinden hoeveel wegenbelasting je zal moeten gaan betalen voor je eventueel (nog te kopen) toekomstig auto? | |
Phuturistixxx | woensdag 7 mei 2003 @ 20:29 |
quote:Stom ![]() Al gevonden, solly! | |
-Eddow- | woensdag 7 mei 2003 @ 21:55 |
Ik heb vandaag ff mn velgen schoongemaakt ![]() Zo was ie http://maffuhnamuh.1x.nl/troep/DSC01308.JPG en zo is ie nu http://maffuhnamuh.1x.nl/troep/DSC01309.JPG hoe krijg ik hem nog schoner ?? dus eigenlijk bijna nieuwe ![]() | |
_VoiD_ | woensdag 7 mei 2003 @ 22:08 |
remmenreiniger. Wel opletten bij je lak enzo ![]() | |
knillis | donderdag 8 mei 2003 @ 13:59 |
quote:Of je gebruikt een natronloog oplossing, zorg er dan wel voor dat je het genoeg verdund en meteen afspoeld na het afborstelen, en lees ff een msds van natronloog voor je er mee aan de gang gaat. Maar je velgen zullen zeker schoon worden. | |
bob_the_builder | zondag 11 mei 2003 @ 23:52 |
Ik heb een rijles vraagje: Mag je tijdens lessen en het CBR-Praktijk examen over je schouders kijken bij het achteruit rijden (wel met 2 handen aan stuur). Ik heb al een paar mensen gevraagt ze weten het allemaal niet 100% zeker. Dus misschien weet een van jullie het.. | |
Dericteur | maandag 12 mei 2003 @ 00:20 |
quote:ja hoor, dat mag, sterker nog, ik betwijfel of je slaagt als je niet naar achteren kijkt....let er wel op dat je ook nog naar de rest kijkt, het kijken naar het verkeer om je heen is belangrijker dan naar achteren kijken bij het cbr | |
Darknezz | zondag 8 juni 2003 @ 23:53 |
Weet iemand waar ik een Sony wisselaar kabel aan kan komen.. ![]() of een online shop waar die kabels te bestellen zijn?? Zou erg fijn zijn... Alvast bedankt... | |
Weurst | maandag 9 juni 2003 @ 00:09 |
quote:Wij hebben er een, das gewoon een angelede versie waar wat meer opties op zitten. Elec. ramen, toerenteller, centrale deurvergendeling etc. Is wel handig dus. | |
PTA-leek | donderdag 29 januari 2004 @ 22:26 |
Aangezien mijn vorige topic op slot gaat, ga ik hier verder. De vraag die nog openstaat is: Waar komt het begrip 'Stratemaker Ferrari' vandaan? | |
ThaFreak | donderdag 29 januari 2004 @ 22:31 |
quote:van qbus volgens mij.... | |
Youp | donderdag 29 januari 2004 @ 22:32 |
quote:stratenmakers verdienen weinig ze kopen dus een goedkope auto ze willen dat die er tof uit ziet dus gaan ze naar de halfords plakke ze m vol met spoilers en skirts en andere zooi en denken ze dat ze snel zijn daar komt t vandaan ofzo... | |
ThaFreak | donderdag 29 januari 2004 @ 22:41 |
quote:kijk hier maar eens tussen http://forum.fok.nl/search.php?on=user&search=28156 | |
PTA-leek | donderdag 29 januari 2004 @ 23:12 |
quote:Ja, daar staat wel het een en ander tussen, bedankt! | |
PTA-leek | donderdag 29 januari 2004 @ 23:22 |
ik was net even wat aan het lezen en toen stuite ik op een oliefilter. en toen vroeg ik me het volgende af: waarom heeft een auto een oliefilter nodig??? er zit toch geen rotzooi in de motor?? | |
HPoi | donderdag 29 januari 2004 @ 23:32 |
quote:En je hebt ook GLX betekende bij Ford geloof ik 'Grande Luxe' is de op 1 na luxeste uitvoering van de Ford's. Want je hebt ook nog de 'Ghia' uitvoering en daar zit dan echt alles op. (wij hebben een Mondeo GLX uit 1993) Tegenwoordig wordt dat trouwens niet meer zo aangegeven bij de Ford's. Alleen de Ghia uitvoering bestaat nog steeds. Maar voor de rest heet het nu Trend, Collection, Cool Edition, Centennial , enzo. | |
Tjabbo | donderdag 29 januari 2004 @ 23:40 |
quote:[centraal] stratemaker ferrari's. ![]() | |
Tjabbo | donderdag 29 januari 2004 @ 23:41 |
quote:antwoorden op een vraag daterend van juni 2003? ![]() | |
yup | donderdag 29 januari 2004 @ 23:42 |
quote:Hmm, dan heeft een E55 AMG heel veel suiker pakjes op 1 meter afstand van de as ![]() | |
Tjabbo | donderdag 29 januari 2004 @ 23:42 |
quote:Smeer en kleine deeltjes welke vrij komen tijdens het werken van de motor moeten z.s.m. uit de motor verwijderd worden. Dit om de levensduur van je motor te verlengen. | |
HPoi | vrijdag 30 januari 2004 @ 00:11 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Xtreem | vrijdag 30 januari 2004 @ 08:39 |
quote: quote: | |
Tjabbo | vrijdag 30 januari 2004 @ 08:41 |
quote:mieren & piemelmisbruik enzo. | |
Xtreem | vrijdag 30 januari 2004 @ 08:46 |
quote:Sorry, mompelde je wat? ![]() |