Dus misschien is het wel leuk als al die vragen in 1 topic gaan. Zo niet dan flikkert er maar een slot op als zoiets als dit al bestaat ook
Maar ik vraag me dus af, hoe het nu precies zit met de zogenaamde "koppel" .... hoe wordt dat uitgerekend en wat wil het zeggen als een auto bv. 1300 newton meter koppel ( vergeef me als ik het fout formuleer ) heeft zoals ik vanmiddag las in een autoweek ?
En wat betekent die v in "V6" ? Ik weet dat het dan een 6 cilinder is, toch? Maar hoe noemen ze dat dan in het Engels, iets met een "v" neem ik aan
quote:nee, dat weet ik namelijk wel, als je een 16v hebt heb je een 16 klepper, valve is klep
Op zaterdag 29 maart 2003 20:39 schreef Redah het volgende:
staat die v niet voor valve?
quote:Een 6 cilinder inderdaad, maar ik zou ook niet weten hoe ze dan aan de term "V6" komen.
Op zaterdag 29 maart 2003 20:34 schreef Phuturistixxx het volgende:En wat betekent die v in "V6" ? Ik weet dat het dan een 6 cilinder is, toch? Maar hoe noemen ze dat dan in het Engels, iets met een "v" neem ik aan
quote:Klinkt wel aannemelijk ja, plaatje;
Op zaterdag 29 maart 2003 20:47 schreef B_M het volgende:
Het zijn 2 rijen van 3 cylinders in een V vorm, van daar de V
Newtonmeter is het best zo uit te leggen. Je hebt de as, daar maak je
een plank van 1 meter aan vast. Aan het uiteinde van die plank leg je
een pak suiker van 1 kilo. Op de as wordt dan een kracht uitgevoerd
van 1 newtonmeter.
quote:Dat "koppel" verhaal is me nog niet helemaal duidelijk.....
Op zaterdag 29 maart 2003 20:56 schreef DJ_Scuff het volgende:
Koppel wil zeggen de kracht die geleverd wordt aan de wielen.
Een koppel van 150 newton meter bij 4000 toeren, bijvoorbeeld,
wil zeggen dat als je motor 4000 toeren draait, een kracht van 150 newtonmeter wordt uitgevoerd op de as.Newtonmeter is het best zo uit te leggen. Je hebt de as, daar maak je
een plank van 1 meter aan vast. Aan het uiteinde van die plank leg je
een pak suiker van 1 kilo. Op de as wordt dan een kracht uitgevoerd
van 1 newtonmeter.
Hoe meer newtonmeter erop die as komt te liggen ( omhet zo even zeggen) hoe meer kracht naar de wielen, die dus naar mate de kracht hoger wordt sneller rond draaien?
Die V6 is me nu duidelijk Bedankt daarvoor
Het koppel bepaalt hoe sterk je auto is. De versnellingsbak bepaalt
hoe die kracht omgezet wordt. Theoretisch gesproken zou je met de
juiste versnellingsbak verhoudingen een bloedsnelle auto kunnen maken
met een vrachtwagen motor.
Je koppel meet je op de krukas (toch?) dat ronddraait...
Iets wat ronddraait kun je ook zien als een punt met daaraan twee "armen". Op deze uiteindes duw je met een bepaald aantal Newton.
Aan de ene kant omhoog, aan de andere kant omlaag.
Deze krachten kun je vervangen door momenten. Moment is kracht*arm. Stel je maar eens een sleutel voor om de moeren van een autoband te draaien (zo'n kruis). Als het echt muur en muurvast zit, dan pak je een stang en die zet je over een stukje heen, hierdoor wordt je arm langer, maar de kracht waarmee je op het uiteinde omlaag drukt blijft hetzelfde.
Het moment wordt echter een stuk groter, en dus krijg je de moer makkelijker los...
Snappie (met tekeningetjes is het eigenlijk makkelijker )?
Trouwens, dat 1nm klopt niet, dat moet namelijk 10 zijn (1 newton = 100 gram...)
Vermogen = arbeid x tijdseenheid
Pas als de motor draait levert hij dus vermogen, en als hij heel snel draait levert hij veel vermogen. Dit vermogen is een gevolg van de optoeren zijnde motor (het wordt op een bepaald moment gemeten) maar hetgeen wat de motor op laat toeren is iets anders. Dit is het bekende koppel.
Wat is koppel: Je moet je iets voorstellen. Je hebt een lekke band, balen man! Je zet je auto aan de kant en pakt de krik, je krikt de auto op en zet de auto op de handrem. Nu pak je de kruissleutel en zet hem op een wielbout en pakt de uiteinden van de dwars staaf stevig vast. Je gaat nu linksom kracht zetten om de bout los te krijgen, wat je nu doet is een "koppel" op de wielbout uitoefenen. Helaas, hij wil nog niet los en je zet nóg meer kracht, je vergroot nu het "koppel" op de wielbout om hem los te krijgen.
Het koppel is dus de kracht (torsie) die je op de as zet in de draairichting, als gevolg van deze kracht zal de as sneller gaan draaien. Hoe groter de kracht hoe sneller die as wilt optoeren.
Nm: 10 Newoton = +/- 1Kg
Newoton meter is een maat om de kracht (koppel) op de as uit te drukken.
Als ik een koppel van 100Nm heb dan houd dit in dat op dat moment de kracht op die as gelijk is als dat je aan die as een dwarse stok zou maken (dus naar de zijkant, niet in de lengterichting) met aan het uiteinde een haakse kracht van 100Nm (dus +/- 10Kg).
Simpel tekeningetje van mij (niet lachen )
Hoe meer koppel je hebt, deste beter je auto optrekt. Dit verklaart ook waarom een diesel een betere trekker is als een benzine, hij heeft meer koppel.
Dat een benzine toch geschikter is voor snelle sportwagens heeft een andere reden, ze kunnen meer toeren maken.
Een koppel is een as met aan 2 kanten een even grote tegengestelde kracht.
Bij een automotor spreken ze vaak (onterecht) over koppel, maar omdat deze kracht maar van 1 kant overgebracht wordt op de (kruk)as via de drijfstang praten we in werkelijkheid over een DRAAIMOMENT.
Dat je dat maar in je oren knoopt :p
quote:Nee, V motoren worden over het algemeen gebouwd in een hoek van 90 graden, dit is de meest effectieve manier. VW heeft dit anders geinterpeteerd en is gekomen met de W motor. Hierbij staan de cilinderrijen onder een hoek van ik meen 30 graden van elkaar, maar de cilinders naast elkaar staan weer onder een hoek van 15 graden. Zo krijg je (als je over de lange zijde van de motor kijkt) een W vorm.
Op zaterdag 29 maart 2003 22:54 schreef _VoiD_ het volgende:
Maar een V motor geeft de krachten dan toch wel van 2 kanten, maar ze staan samen niet in een hoek van 180 graden
Overigens loopt een 6 cilinder lijnmotor nog steeds het mooist, trillingsvrij. Dus dan maar een BMW kopen
Nog een plaatje:
Deze is van een 2cilinder motorfiets motor.
En hier een krukas:
quote:Dat is gewoon de uitvoering.
Op zondag 30 maart 2003 23:45 schreef Phuturistixxx het volgende:
Weet iemand trouwens waar "clx" voor staat bij de Ford Escort?
Gewoon mo aan te geven welke uitvoering je hebt, en die uitvoering houd dan het aantal opties in (ABS, stuurbekrachtiging, airco, cc, verwarmde stoelen en al die meuk)
quote:das een type aanduiding van Ford, Fordofielen in het huis?
Op zondag 30 maart 2003 23:45 schreef Phuturistixxx het volgende:
Weet iemand trouwens waar "clx" voor staat bij de Ford Escort?
quote:www.ford.nl
Op zondag 30 maart 2003 23:48 schreef GizartFRL het volgende:[..]
das een type aanduiding van Ford, Fordofielen in het huis?
Ik heb bij m'n verzekering aangegeven dat ik 12000 km per jaar zou gaan rijden. Nu kom ik denk ik wel op het dubbele (minstens).
Hoe moeilijk zou de verzekering erover doen, want ik hoor veel verhalen van dat het niet zo heel veel uit maakt. Wat denken jullie?
quote:Bij de APK word wel telkes doorgegeven hoeveel km je gereden hebt.
Op maandag 31 maart 2003 00:24 schreef Eric82 het volgende:
Ik heb nog een andere vraag......Ik heb bij m'n verzekering aangegeven dat ik 12000 km per jaar zou gaan rijden. Nu kom ik denk ik wel op het dubbele (minstens).
Hoe moeilijk zou de verzekering erover doen, want ik hoor veel verhalen van dat het niet zo heel veel uit maakt. Wat denken jullie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |