abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 maart 2003 @ 12:15:22 #1
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_9384402
Een vriendin van me heb erg last van een gevoelige huid wanneer er een lekker zonnetje opstaat, heel erg lastig dus.Dus rooie plekken en irritatie.

Ze heeft al verschillende zalfjes geprobeerd maar de 1 werkt een beetje en de ander maakt het alleen erger, het is een soort van "zonneallergie" oid.

Heeft iemand hier ervaring mee of niet maar weet iig wat goed kan helpen...

Very many thanks, want ze heeft het best moeilijk dan... Tis geen pretje

[Dit bericht is gewijzigd door Darkinforcer op 26-03-2003 12:21]

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  woensdag 26 maart 2003 @ 12:20:02 #2
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_9384513
Als zalfjes (zonnecreme factor 20) niet meer helpen, wordt het misschien eens tijd voor een tripje langs de huisarts. (Die haar kan doorverwijzen naar een dermatologist ofzo)..

Klinkt inderdaad als een soort zonneallergie.

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  woensdag 26 maart 2003 @ 12:26:32 #3
37912 Darkinforcer
pi_9384640
bedankt maar ja ik zat ook al aan de dermatoloog te denken, die kan hier natuurlijk makkelijker mee uit de voeten.
pi_9384867
Ik raad je aan, om naar de dermatoloog te gaan.
  woensdag 26 maart 2003 @ 12:47:52 #5
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_9385130
Al spullen van biodermal geprobeerd...
Ze zijn echt duur maar je kunt probeerverpakkingen kopen geloof ik.
Maar het werkt echt supergoed. Bij de Bijenkorf hebben ze geloof ik het hele assortiment en meestal ook wel iemand die er verstand van heeft.

Misschien heb je hier wat aan.

woensdag 26 maart 2003 @ 12:50:19 #6
37912 Darkinforcer
pi_9385180
Bedankt ik zal het doorgeven
  woensdag 26 maart 2003 @ 12:54:34 #7
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_9385237
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 12:15 schreef Darkinforcer het volgende:
Een vriendin van me heb erg last van een gevoelige huid wanneer er een lekker zonnetje opstaat, heel erg lastig dus.Dus rooie plekken en irritatie.

Ze heeft al verschillende zalfjes geprobeerd maar de 1 werkt een beetje en de ander maakt het alleen erger, het is een soort van "zonneallergie" oid.

Heeft iemand hier ervaring mee of niet maar weet iig wat goed kan helpen...

Very many thanks, want ze heeft het best moeilijk dan... Tis geen pretje

hoi,ik heb zelf ook last van zonne allergie,het is idd geen pretje als ik een poosje in de zon zit dan krijg ik ook overal rode uitslag en dat jeukt heel erg,ik heb zelf bij een reformhuis het heet utrizondat is voor huidirritaties door zonlicht,het zijn korreltjes je moet er 3 per dag in nemen.
verders kan ik alleen zeggen van laat haar zich goed insmeren met een hele hoge zonnebrand factor en niet te lang in de felle zon zitten
pi_9385292
Probeer eens een zonnecreme met een goed UVA filter. Beschermingsfactoren houden geen rekening met UVA, alleen met UVB.

Mexoryl SX en XL, Tinosorb S en M, Neo Heliopan AP, avobenzone of zinkoxide zouden de UVA stralen voldoende tegen moeten houden. En naar de dermatoloog gaan is altijd aan te raden bij dit soort problemen.

pi_9385299
Ik zelf heb ook las gehad van allergie voor de zon. Ik ben toen op aanraden van de huisarts onder de zonnebank gegaan en sinds ik dat doe heb ik nergens geen last meer van!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  woensdag 26 maart 2003 @ 13:06:23 #10
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_9385498
Zonneallergie

Wat is het?
Zonneallergie is een overgevoelige reactie van de huid op zonlicht.

Hoe herkent u het?
Enige uren na het zonnen worden die delen van de huid die zijn blootgesteld aan de zon rood. Heel kenmerkend is dat de delen van het gezicht die zich in de schaduw bevinden, zoals bijvoorbeeld het bovenste gedeelte van de kin, niet zijn aangedaan. Er ontstaan ontsierende blaasjes of bultjes die hevig jeuken. De huid voelt droog aan en er kunnen kleine schilfertjes ontstaan.
Zonneallergie komt het meest voor bij jonge vrouwen. De verschijnselen zijn over het algemeen het heftigst aan het eind van de lente en het begin van de zomer. Gedurende de zomer treedt gewenning op en zijn de verschijnselen milder of geheel afwezig.

Waardoor komt het?
Waar UV-B licht de grootste rol speelde bij zonnebrand, doet UV-A licht dat bij de zonneallergie.
Er zijn verschillende oorzaken van zonneallergie. Het kan een pure primaire zonneallergie zijn. Zoals de één overgevoelig is voor aardbeien zo is de ander dat voor de zon.
De zonneallergie kan ook secundair zijn. Dat wil zeggen dat het veroorzaakt wordt in combinatie met een chemische stof, bijvoorbeeld een medicijn, een cosmetische crème of een plantenextract.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?
Na een aantal dagen tot weken verdwijnt de aandoening vanzelf. Als de zonneallergie werd veroorzaakt door bijvoorbeeld een geneesmiddel, verdwijnt de aandoening binnen enkele dagen nadat met het geneesmiddel is gestopt. Overleg hierover eerst met uw apotheker of huisarts. Bij cosmetica en plantcontacten kan een bruine verkleuring blijven bestaan.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen zonneallergie
Geleidelijke blootstelling
De verschijnselen van zonneallergie kunnen voorkomen worden door in het late najaar en de vroege zomer de huid geleidelijk bloot te stellen aan zonlicht. Begin met tien minuten en bouw dit om de dag uit met tien minuten. Bedek de rest van de dag uw huid met luchtige kleding of een zonnehoed of pet met klep. Als blijkt dat dit te lang is, doordat u een rode huid krijgt met jeukende blaasjes of bultjes, kunt u beter wat langzamer opbouwen.
Zonnebrandmiddel
Tegenwoordig beschermen een aantal zonnefiltercrèmes niet alleen tegen UV-B licht maar ook tegen UV-A. Deze middelen hebben dus ook effect bij zonneallergie. De bescherming tegen UV-A licht is bij deze middelen echter een aantal factoren lager dan de bescherming tegen UV-B licht. Koopt u bijvoorbeeld een middel met factor 12, dan is de bescherming tegen UV-A licht bijvoorbeeld maar 8. Laat u zich bij de aankoop van een dergelijk middel adviseren door een drogist of uw apotheker.

Wat kunt u zelf aan zonneallergie doen?
De jeuk kunt u verminderen door de aangedane plekken te koelen. Dat kan met natte doeken of bijvoorbeeld met mentholpoeder.

Wat kan de huisarts aan zonneallergie doen?
Oorzaak uitzoeken
Het kan zijn dat u een allergische reactie vertoont op zonlicht doordat u een bepaald geneesmiddel gebruikt. Ook kan een chemische stof of een plantenextract een soort lichtallergie veroorzaken, we noemen dat een fototoxische reactie.
Welke medicijnen kunnen een lichtallergie geven?

antibiotica, bijvoorbeeld tetracycline, nalidixinezuur;
pijnstillers, bijvoorbeeld ibuprofen;
anti-jeukmiddelen, bijvoorbeeld promethazine;
plastabletten, bijvoorbeeld thiazide-preparaten;
harttabletten: amiodaron.
Welke chemische middelen kunnen een lichtallergie geven?
koolteer: carboleum;
huidverzorgingsmiddelen, bijvoorbeeld musk ambrette;
desinfecterende middelen, bijvoorbeeld hexachlorofeen;
kleurstoffen, bijvoorbeeld paraphenyleendiamine;
zonnefiltercrèmes, bijvoorbeeld para-aminobenzoëzuur (PABA).
Welke planten kunnen samen met de zon een huidafwijking geven?
schermbloemigen: kervel, engelwortel, pastinaak, bereklauw, selderij, wortelen, dille en peterselie;
ruitfamilie: wijnruit.
UV-A of UV-B?
De huisarts kan u laten testen bij een huidarts om uit te zoeken of u overgevoelig bent voor UV-A of UV-B licht. In de meeste gevallen betreft het UV-A licht. Het is soms praktisch om te weten waar u overgevoelig voor bent. U kunt dan betere voorzorgsmaatregelen treffen.
Jeuk verminderen
Als u erg veel last heeft van jeuk, kan de huisarts een corticosteroïdcrème voorschrijven die de jeuk vermindert. In enkele gevallen kunnen ook tabletten worden gegeven om de jeuk tegen te gaan, bijvoorbeeld antihistaminica.

woensdag 26 maart 2003 @ 13:11:45 #11
37912 Darkinforcer
pi_9385618
quote:
verhaaltje..
Erg bedankt voor deze informatie meid, dit ga ik zeker aan haar doorgeven. Maar ik vind echt dat ze even naar de dokter moet, ook al wil ze niet.Komt goed

So many thanks

woensdag 26 maart 2003 @ 13:12:48 #12
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_9385646
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 13:11 schreef Darkinforcer het volgende:

[..]

Erg bedankt voor deze informatie meid, dit ga ik zeker aan haar doorgeven. Maar ik vind echt dat ze even naar de dokter moet, ook al wil ze niet.Komt goed

So many thanks

ik heb al jaren last van zonne allergie maar ben er eigenlijk ook nog nooit mee naar de dokter geweest
  woensdag 26 maart 2003 @ 13:27:23 #13
37912 Darkinforcer
pi_9385920
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 13:12 schreef glossy het volgende:

[..]

ik heb al jaren last van zonne allergie maar ben er eigenlijk ook nog nooit mee naar de dokter geweest

Maar dan klaarblijkelijk werken die middeltjes wel enzo omdat je niet naar de dokter bent gegaan, of iets anders?! nja gaat mij niks aan maar toch ..

thanks again

woensdag 26 maart 2003 @ 15:22:53 #14
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_9388643
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 13:27 schreef Darkinforcer het volgende:

[..]

Maar dan klaarblijkelijk werken die middeltjes wel enzo omdat je niet naar de dokter bent gegaan, of iets anders?! nja gaat mij niks aan maar toch ..

thanks again

ik gevruik alleen de urtizon in het begin werkt het ff daarna ook niet meer ,ik ga gewoon niet al te lang in de zon zitten dan heb je het minste last
  woensdag 26 maart 2003 @ 15:25:47 #15
37912 Darkinforcer
pi_9388727
pi_9432522
ik kom hier maar even per toeval maar ik vind maar dat er weinig mensen reageren, dacht dat toch genoeg mensen er wel wat problemen aan ondervonden hadden, aan de heerlijke zon! Ik ga ervan genieten!
  vrijdag 28 maart 2003 @ 15:32:35 #17
22158 sabyne
Wie is er nu gek?
pi_9432825
Ik heb al heel mijn leven last van zonneallergie en vind het echt heel verveelend vooral op vakantie en vind het ook niet leuk dat ik echt heel wit ben!Heb al een aantal keer mijn huid zo erg verbrand(omdat ik er zo gevoelig voor ben is dat gebeurd voordat je het weet)dat ik een keer gewoon in het ziekenhuis heb gelegen met 2e brandwonden.Heb ook altijd last van jeukende huid en mijn ogen zijn er supergevoellig voor het zonlicht dus krijg er ook nog een schele hoofdpijn van en heb al eerder een zonnesteek gehad!Nou ja erfenisje van mijn vader die heeft het ook. Ik heb echt vanalles al geprobeerd maar het enige wat echt bij mij helpt is SUNBLOCK van MYLENE die is echt heel goed,factor 50 geloof ik,het is alleen jammer dat je nog geen heeeeel klein beetje verkleurd! Ik ben er wel mee naar de doktor geweest maarja die kan er ook niks aan doen behalve zeggen dat je zo veel mogelijk uit de zon moet blijven en een hoge zonnefactor moet gebruiken!
I don't care.....
pi_9439290
Ik heb ook al heel lang last van zonneallergie. Naast de felle zon reageert mijn huid ook op de warmte zelf op de huid. Ik heb al allerlei cremes en druppels geprobeerd, maar niets helpt echt. Een hoge factor zonnebrand helpt bij mij ook niet altijd, want door de warmte krijg ik toch huid irritatie en bovendien blijf je ook nog vrij wit.
Sinds twee jaar doe ik in het voorjaar een zonnebankkuur 1 keer in de week, 10 weken lang. Daar reageert mijn huid ook wel wat op (zeker de eerste paar keren), maar dan heeft de huid een week om te herstellen en tot rust te komen. Na afloop van de kuur heb ik dan een aardig kleurtje opgebouwd en kan mijn huid ook meer verdragen. Voordeel voor mij is dat ik dan niet per se veel wil zonnen om toch dat gewenste kleurtje te krijgen, wat een relaxed gevoel geeft. Je kan gewoon in de zon, als je maar afwisseld door in de schaduw te gaan liggen/zitten. Voor mij is dit de ideale oplossing.
dus...
pi_9441132
zonnebankkuurtje idd, dat werkt voor mij ook. Cremes maken het bij mij alleen maar erger. Als het erg warm is, een hoed of pet opzetten en lichte katoenen kleding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')