Als je plotseling geen zin meer in je visite hebt omdat bijv iedereen met je kind op schoot zit behalve jij of omdat je doodmoe wordt van al dat gepraat (wat heel goed kan, zeker de eerste weken) verontschuldig je je en ga je lekker in je slaapkamer zitten voeden "want ze drinkt zo slecht als het onrustig is" vaak nog waar ook!
Als je een flesje warm maakt, is er altijd wel iemand die het wil geven terwijl je het mischien liever zelf even doet.
quote:Ik heb in het ziekenhuis al gekolfd, en nog een voordeel daarvan was dat ik nu een hele serie Medela-flesjes en borstschelpen heb, die gooien ze daar na 1 x gebruiken weg! De verpleger zei met een
Op zaterdag 5 juli 2003 19:18 schreef Leah het volgende:
Ik heb de eerste 5 weken van Freeks leventje alleen maar gekolfd oa omdat Freek prematuur was. Sowieso kun je al eerder af en toe kolven, om een voorraadje op te bouwen, voor als je eens weg wilt.
Ik nog steeds aan het te twijfelen over het toch stoppen met de borstvoeding. Het kolven is een vreselijk gestress geworden waardoor het een cirkeltje geworden is. Ik krijg niet genoeg waardoor ik geirriteerd ben waardoor het kolven weer slechter gaat. Ook heb ik het idee dat mijn voeding behoorlijk terug aan het lopen is. Hij komt al een paar dagen om de 1 -2 uur en dan 2 borsten. Daarvoor had hij altijd aan 1 borst genoeg. Ook is hij weer een paar keer 's nachts gekomen, vanacht ook weer. En dan meteen voor een paar voedingen, niet gewoon 1tje. Ik leg hem natuurlijk de laatste dagen veel aan waardoor het weer op peil zou moeten komen maar ik merk er nog niet veel van.
Aan de ene kant zou ik stoppen erg jammer vinden maar aan de andere kant zie ik ook wel wat voordelen. Tuurlijk is het beter voor Bram maar dat gestress voor mij is ook niet goed. En dan zou ik eindelijk weer een beetje mijn eigen lijf weer terug kunnen krijgen, ik kan beginnen met lijnen. En ach 4 maanden borstvoeding is al heel wat meer dan dat ik van te voren had gedacht. Maarja zonde is het wel. Ik dub dus nog even verder.
Misschien moet je ook aan het kdv eens vragen of zij nu het idee hebben of Bram nog hongerig blijft na de flesjes. Een buitenstaander ziet het gewoon vaak wat helderder dan jijzelf.
Je kolft gewoon op de momenten dat je normaal ook kolfd. Maar zit niet te stressen dat je niet genoeg voeding hebt. Vul het flesje wat je te kort komt voorlopig aan met flesvoeding.
Bram is nu 4 maanden dus zou al rijstebloempap mogen. (slapen ze heeeel lekker op) ipv die aanmaken met borstvoeding hem aanmaken met wat flesvoeding. (gevoelsmatig geef je dan toch nog volledige borstvoeding alleen is ie oud genoeg zodat ie een lekker papflesje mag)
Op de dagen dat je vrij bent kun je misschien Bram wat vaker aanleggen waardoor je productie vermeerdert/stimuleert en waardoor je op de den misschien op een paar dagen een flesje speling hebt. (beetje warrig die laatste zin, hoop dat je hem snapt).
Succes in ieder geval
PS Er bestaat borstvoedingsthee. (gebasseerd op extract van vrouwenmantel) sommigen zweren erbij dat het de bv stimuleert. Het is een thee die je vers moet zetten en zoveel kopjes van moet drinken. Te koop bij oa de Tuinen (mocht je het niet kunnen krijgen neem ik het wel mee naar je toe, laat maar weten)
Maar als je twijfelt over iets moet je het domweg net doen en het pas doen als de tijd daar rijp voor is.
Dankjulliewel voor het meedenken. Ik twijfel nog steeds heel erg. Op momenten dat Bram om de 1 - 1,5 uur komt heb ik echt zoiets van dat ik wil stoppen. Maar vannacht had hij weer goed doorgeslapen dus dan kan ik de hele wereld weer aan.
Nouja ik zet in ieder geval nog even door tot donderdag-vrijdag. Dan moet ik weer werken, even kijken hoe het kolven dan gaat. En kan ik ook even kijken hoe hij reageert op flesjes van 180 cc, misschien komt hij dan wel om "normale" tijden. We wachten dus nog even af.
Ik had het na een maand of drie ook helemaal gehad, omdat Freek ook zo onregelmatig wilde drinken en mijn voeding terug liep. Ik had niet de puf om vaker aan te gaan leggen, om de produktie weer op peil te brengen en heb dus afgebouwd.
Wat ik achteraf wel heel fijn heb gevonden is dat ik niet na heel veel gedoe ben gestopt. Ik heb afgebouwd, Freek bewust voor de laatste keer aangelegd (toch tranen) en toen was het goed.
Ik kijk daar dus met een heel fijn gevoel op terug. Niet dat ik je een keus aan wil praten, maar zorg dat je met een goed gevoel terug kijkt op je BV periode, welke keus je ook maakt
.
sorry
En dan nog wat, gevoelsmatig zijn mijn borsten nu echt helemaal gereserveerd voor Chiara, het is haar voedselbron en nu even geen 'lustobject' voor Remco. Ik kan er niet zo goed van genieten als Remco tijdens het vrijen aan mijn borsten zit, dit doet hij nu ook minder, maar aan de andere kant hij vindt zo lekker mooi, vol en rond... ![]()
Hebben jullie dit ook, of kunnen jullie het een goed scheiden van het ander?
quote:Zie je dat niet een beetje als het begin van het einde Karin? Dat gevoel heb ik namelijk, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik heb Iris rond een maand of 5 geloof ik een keer een flesje gegeven, en ben daarna vrolijk doorgegaan met borstvoeden. Maar net even die ene dag de druk van de ketel halen was heerlijk en deed ons allebei goed.
Op zondag 6 juli 2003 21:54 schreef Knorretje het volgende:
Je kolft gewoon op de momenten dat je normaal ook kolfd. Maar zit niet te stressen dat je niet genoeg voeding hebt. Vul het flesje wat je te kort komt voorlopig aan met flesvoeding.
Uiteindelijk ben ik trouwens na ruim 6 maanden gestopt omdat ik gewoon helemaal op was. Het was niet eens echt een beslissing: Iris wilde steeds sneller steeds meer, en het was er gewoon niet (nu hadden we in die tijd ook de typhoon met alle ellende nadien...).
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 14:07 schreef melonovy het volgende:
Ik wil even weten of jullie ook eten als bouwvakkers, of is dit nu weer typisch melonovy?
Karin hoe is het gegaan met kolven?
Hier is de knoop vrij aardig doorgehakt. Wat Leah ook zegt, ik wil er wel met een fijn gevoel aan terugdenken aan de borstvoedingsperiode.
Na een aantal avonden een vrij huilerig kind te hebben die om de 1-1,5 uur kwam voor eten heb ik gisteren Bram een flesje Nutrilon gegeven. Daarvan ging er toch mooi 120 cc in terwijl hij een uur ervoor nog bij mij gedronken had. En daarna was hij eindelijk weer een beetje een vrolijk ventje en hij kwam pas 3 uur later weer voor eten. Wat een heerlijkheid! Niet de hele avond rondjes hoeven lopen en constant een kind aan de borst.
De avond ervoor hebben we als laatste voeding een flesje afgekolfde melk gegeven want die moest op, stond al een paar dagen in de koelkast. Daarop viel hij aan alsof hij de hele dag nog niet gedronken had en tankte binnen een paar minuten leeg (hij had ook 1,5 uur daarvoor gedronken) en viel eindelijk in slaap. Ik heb op dat moment gekolfd en kreeg met pjin en moeite 60 cc.
Het kolven vandaag ging weer vrij prut. Vanmorgen ging heel goed (maar dat is altijd als 1 borst hartstikke vol zit van de nacht) en de keren daarna nog geen 100 cc terwijl Bram aan de 180-200 cc per flesje zit. Mijn vriezer is leeg, ik heb geen zin om de hele week bij te kolven om genoeg bij elkaar te hebben voor de creche. Als dat uberhaupt al lukt want dat ik dat van de week probeerde, tussendoor kolven dus, kwam er bijna niets uit.
Ik weet wel dat ik niet zo naar al die cijfertjes moet kijken maar ik doe het toch. Het maakt me allemaal heel onzeker en ik elke keer als zoiets gebeurd geeft dat bij mij een hoop stress. De vraag wel/niet stoppen spookt heel vaak door mijn hoofd. Het ene moment weet ik zeker dat ik ga stoppen, dit is helemaal niets. Het andere moment vind ik het heel moeilijk om los te laten.
Op zich zou het wel kunnen inderdaad fles- en borstvoeding door elkaar maar ik vind dit best behoorlijk geklooi zo. Op mijn werk kolven gaat best goed maar ik vind het zelf helemaal niets. Ben een half uurtje weg en ookal krijg je die tijd gewoon van de baas ik zit dan toch niet echt op mijn gemak.
Even kijken hoe het vanavond en morgen nog gaat en dan ga ik denk ik toch maar langzaam afbouwen. Iemand daar nog goede tips voor?
Ik denk dat voor mij het eind ook in zicht komt. Jennifer is de afgelopen dagen 's nachts vaker wakker, afgelopen nacht iedere 2 uur ![]()
Nu met pijn en moeite in drie keer 150 ml gekolfd op het werk, en zit nu al weer te bedenken wanneer ik moet kolven om weer een reservefles voor een noodgeval te kolven. Aan een avondje weg durf ik al niet eens te denken.
Ik denk dat ze vanavond een fles Nitrilon krijgt...
Ik vind het borstvoeden steeds leuker worden, vooral omdat er nu eindelijk een ritme in lijkt te komen. Dus nu hoeft ze niet meer de hele dag door aan me te sabbelen (laatst was ze wel hoopvol begonnen aan het t-shirt van Max, arm kind).
's nachts wordt ze meestal rond een uur of 5 wakker, maar dan drinkt ze maar een paar slokken en dan valt ze weer in slaap. Meestal laat ik haar dan even naast me in bed liggen. Vannacht was ik in slaap gevallen terwijl ze naast me lag, werd ik een uur later wakker omdat ze opeens weer aan het drinken was. Heel grappig en ontroerend gevoel.
[Dit bericht is gewijzigd door phileine op 10-07-2003 23:33]
quote:Wat een goed bericht! Het is een heerlijk gevoel he dat ze groeit op jouw melk, de natuur heeft het maar goed geregeld!
Op donderdag 10 juli 2003 19:41 schreef phileine het volgende:
Nou, ik heb eindelijk de bevestiging binnen dat het goed gaat met de bv. Was vandaag op het consulatiebureau, en Isa is in twee weken 440 gram aangekomen. Ruim boven het gemiddelde dus!Ik vind het borstvoeden steeds leuker worden, vooral omdat er nu eindelijk een ritme in lijkt te komen. Dus nu hoeft ze niet meer de hele dag door aan me te sabbelen (laatst was ze wel hoopvol begonnen aan het t-shirt van Max, arm kind).
's nachts wordt ze meestal rond een uur of 5 wakker, maar dan drinkt ze maar een paar slokken en dan valt ze weer in slaap. Meestal laat ik haar dan even naast me in bed liggen. Vannacht was ik in slaap gevallen terwijl ze naast me lag, werd ik een uur later wakker omdat ze opeens weer aan het drinken was. Heel grappig en ontroerend gevoel.
quote:
laatst was ze wel hoopvol begonnen aan het t-shirt van Max, arm kind
quote:Je laat de voeding die het slechtste loopt als eerste vervallen, dan wacht je tot je plofborsten verdwijnen (als je een voeding over gaat slaan merk je dat vaak wel, de volgende voeding sta je op springen), en dan de volgende. Ik heb de ochtendvoeding er nog heel lang ingehouden, en de voeding van rond 13.00 uur. Niet te snel gaan, dat geeft kans op borstontsteking. Ik deed er een dag of 4 over voordat ik een volgende voeding kon laten vallen. Het liefst ook om en om, dus niet twee voedingen achter elkaar. Je krijgt dan borst-fles-borst-fles etc.
Op donderdag 10 juli 2003 16:48 schreef Karin het volgende:
Even kijken hoe het vanavond en morgen nog gaat en dan ga ik denk ik toch maar langzaam afbouwen. Iemand daar nog goede tips voor?
En verder... ik wil je absoluut niets aanpraten, maar ook afbouwtips moeten gegeven kunnen worden vind ik.
Je hebt het hartstikke goed gedaan Karin! Zeker na een KS en alle nasleep vandien, met driftig bijvoedende verpleegkundigen, heb jij Bram toch maar mooi zelf gevoed! Om met Catoot te spreken
YOU GO GIRRRL!
Van dat afbouwen had Lois me ook verteld. Ik vind het eigenlijk best lang 4 dagen en dan weer een volgende voeding maar nu weet ik ook waarom. Gisteren voor het eerst een voeding laten vallen (Bram had van de week ookal een paar keer een flesje Nutrilon gehad maar toen heb ik gekolfd om voor de dagen dat ik werk toch genoeg achter te laten). Ik had de voeding van rond etenstijd laten vallen. Meestal komt hij 's avonds dan nog wel 2 x maar nu dus nog maar 1 x daarna. Dus 1 borst was al sinds 's middags niet meer geleegd (dmv de kolf dus ook niet echt goed) en toen pas de volgende ochtend weer. Jeetje wat een plofborsten! Ik moet zeggen dat Bram echt een stuk gezelliger is 's avonds nu hij een flesje Nutrilon krijgt. Maar dat kan misschien ook komen omdat ik wat minder gestressd ben. Maakt niet uit eigenlijk waardoor het komt, ik ben er erg blij mee.
Maar wat stinkt zijn poep ineens! Voorheen vond ik het best lekker ruiken maar nu na die flesjes stinkt het uur in de wind! Je kan op verre afstand ruiken of hij een volle broek heeft.
Goedzo Phileine! Wat heerlijk he als je hoort dat ze zo goed groeit van de borstvoeding! En het is ook fijn als er wat regelmaat in komt. Dan kan je tenminste zelf ook weer eens een beetje wat plannen.
Dinus we zitten een beetje in hetzelfde schuitje alleen ben ik weer erg blij dat Bram evengoed 's nachts lekker slaapt, meestal dan. Is dit bij jou ook begonnen toen je weer ging werken?
Jennifer komt deze week tijdens de nachten om de twee uur, slopend is dat. Overdag drinkt ze minder, vandaag vond ik het extreem weinig. Zo straks heb ik gekolfd omdat ik een plofborst had (die term houden we erin
) en ik kolfde ruim 150 uit 1 borst. Dat flesje dronk ze net in 1 teug leeg leek het wel, en daarna nog drinken uit die niet gekolfde borst ook. Heel eventjes maar trouwens, want toen was het weer hartverscheurend huilen.
Ze heeft deze week ook het tweede prikje gehad en is daar ook koortsig van geweest, misschien is ze daardoor een beetje van slag.
Het lukt ook niet goed meer om een lekkere houding voor haar en mij te vinden. Door de keizersnee heb ik rugbyhouding leren voeden, en dat is leuk met een heel kleintje maar nu ze 62 cm is wordt het steeds lastiger. ' s Nachts als ze heel moe is gaat het nog wel, dan is ze heel makkelijk en ontspannen maar overdag is ze om de klipklap afgeleid en moet het allemaal precies zo en niet anders want dan is het huilen geblazen. Een andere houding gaat ons helemaal slecht af, behalve 's ochtends heel vroeg in bed, dan voed ik liggend.
Eergisteravond had ik een flesje Nutrilon gemaakt, ze wilde niet aan de borst en bleef maar wakker en jammeren. Op een gegeven moment ben je zo murw dat je denkt oke, dan maar een fles. Met lood in de schoenen weer naar boven met die fles, met het gevoel iets fouts en niet meer terug te draaien te doen. Wil ze die fles niet! Ze vindt het niet lekker en weigert uit alle macht.
Pfffff... haar uiteindelijk toch nog zover gekregen aan de borst te drinken en tegen 1.00 viel ze in slaap.
de volgende dag was ik opgelucht dat ze de Nutrilon niet gedronken had. 't is wat ![]()
Maar goed, het afbouwen zit er hier nu ook echt aan te komen hoor, Ik heb het idee dat er niet genoeg voeding in de melk zit.
Als het in de koelkast staat is het romige laagje op de melk nog maar heel dun. Het gaat allemaal in laagjes op mijzelf zitten geloof ik ![]()
[boermetkiespijnmodus]
Zie je binnenkort vast wel in het flesvoedingstopic ![]()
[/boermetkiespijnmodus]
Dinus, die nachten zijn echt slopend he! *leeft mee*. Jonas kwam ook nog heel lang de nachten. Nou had hij niet echt honger maar hij wilde ook niet slapen zonder wat gedronken te hebben.
Misschien was ik er ook wel mee gestopt als ik meer moest kolven. Omdat ik niet veel hoef te werken kolfde ik vrij weinig en dat vond ik nog wel te doen. Want liters kwamen er ook hier niet uit! Behalve bij een plofborst!
Phileine, wat heerlijk dat Isa zo groeit! Ik vond het ook heerlijk dat er een beetje ritme in kwam. Ik wilde wel helemaal op verzoek en 'we zien wel' voeden maar op een gegeven moment verlang je toch wel naar enige regelmaat!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |