Vanmorgen op het werk ging het kolven hartstikke goed. 150 cc terwijl Bram nu op flesjes van 180 cc zit. Bijna dus. Was al helemaal in jubelstemming. Maar het kolven net was weer een ramp. 80 cc ![]()
Ik ga zo de huisarts even bellen voor die spray. En anders denk ik dat ik je achterna ga Nausicaa. Helaas dan maar.
Maar eerst dit nog maar een goede kans geven.
Een drupje melk er op doet ook wel eens wonderen, en de vitamine d of k eerst in het mondje en dan de speen laat ze ook flink zuigen.
Hopelijk lukt het nog!
quote:Ooooo ik kom nu pas weer hier en zie dit.. wat lief Dinus!!
Op woensdag 25 juni 2003 16:35 schreef Dinus het volgende:
[afbeelding]voor Just me, voor je kennis en support voor ons op het gebied van borstvoeding!
ook zie ik dat mijn berichtje aan Phileine niet geplaatst is.. stomme pc hier ook, alles loopt steeds vast; vandaag komt gelukkig mijn nieuwe pc!!
Phil ik ga nu naar mijn werk en post dan even voor je!!
quote:jeetje.. laatste weken op een basisschool zijn toch wel giga hectisch dus nu pas even tijd om te reageren
Op woensdag 25 juni 2003 15:28 schreef phileine het volgende:
Ook een vraagje voor Justme.Isa (10 dagen oud) drinkt op het moment het liefst de hele dag door, maar wel kort. Ze zuigt een minuut of 5 heel krachtig, dan hoor ik haar ook echt "klokken" en slikken, daarna valt ze òf stil en sabbelt af en toe nog even een paar keer, of ze trekt heel resoluut haar hoofd naar achteren zodat de tepel uit haar mond valt en gaat dan slapen. Maar na een kwartiertje ofzo wil ze dan weer verder drinken.
Nu heeft ze de laatste dagen veel last van darmkrampjes. Ik heb gelezen dat dat kan komen doordat ze verhoudingsgewijs teveel voormelk te drinken krijgt. Die bevat meer lactose, en daar kunnen die kleintjes vaak nog niet zo goed tegen.
Hoe zorg ik nou dat ze genoeg van die achtermelk te drinken krijgt? Steeds aan dezelfde borst blijven aanleggen tot ie leeg is? Hoe merk ik dat ie leeg is? Hoe kan ik Isa leren om wat langer door te drinken en niet steeds na een paar minuten te stoppen?
Ondertussen is Isa ook weer een paar daagjes ouder geworden.. wat zou het allemaal kunnen zijn... voormelk en achtermelk, zoals je ws wel weet heb je voormelk totdat je een toeschietreflex krijgt (hoef je niet te voelen!!) en dan komt de achtermelk vrij. Als je denkt dat je Isa teveel voormelk geeft dan kun je wat melk met de hand afkolven totdat je ziet dat de kleur van de melk echt "voller" gaat worden. Het is niet gek hoor dat Isa eerst 5 minuten drinkt en dan lekker voldaan de tepel loslaat en in slaap valt, het is me een inspanning voor zo'n frummeltje! Dat ze na een korte poos weer gaat huilen is ook niet vreemd, misschien had ze gewoon nog wat langer willen doorsabbelen en jouw tepel dus als fopspeen gebruiken. Natuurlijk gaat ze weer drinken als je haar aanlegt maar dat hoeft dus geen teken van honger te zijn! Zelfs door tevaak aanleggen zou ze krampjes kunnen krijgen omdat ze meer voeding krijgt dan ze misschien aankan.
Je kunt Isa niet echt leren om goed door te drinken, als ze in slaap valt kun je hoogstens proberen haar weer zachtjes wakker te maken en... baby's drinken vaak de eerste 5 minuten wat ze nodig hebben en de rest is puur nagenieten...
Een borst krijg je nooit volledig leeg omdat er tijdens het voeden weer melk aangemaakt wordt. Eigenlijk toch schitterend hoe moedertje natuur dit voor elkaar krijgt! Probeer Isa zolang mogelijk aan een borst aan te leggen en als ze wil geef je haar daarna nog een toetje uit de andere borst.
Veel suc6!!
en Gaoxing.. nog bedankt voor het doorgeven !!
Ik wist dus niet dat de achtermelk komt vanaf het moment van de toeschietreflex. Da's ook zeer nuttige informatie, want die tsr komt bij mij al vrij snel (na 1 a 2 minuten), dus dan krijgt Isa toch ook wel genoeg achtermelk denk ik. In die boekjes staat overal dat de achtermelk pas na een minuut of 5 komt, vandaar mijn zorg.
Overigens drinkt ze nu veel meer, zal wel met de warmte te maken hebben.
Hopelijk zijn die krampjes snel over, ik vind het zo zielig als ze me zo hulpeloos aankijkt met ene blik van "help me nou toch!". Dat speentje wil ze nog steeds niet, dus dat geef ik maar heb. Maar ik ben nu in ieder geval wat geruster over de hoeveelheid die ze binnenkrijgt.
Dat geeft de burger weer moed he, hopelijk kun je donderdag ook genoeg kolven.
Wat ik wel doe, is de avond voor het werk even extra kolven, en dan 's ochtends vlak voor ik weg ga nog even kolven, met dat van de vorige avond heb je dan nog een flesje (bijna) vol. Dat scheelt eentje uit de vriezer.
Of ik voed nog even vlak voor ik wegga, zodat de tijden van voeding wat opschuiven en dan kan ik de 4e voeding van die dag zelf weer doen als ik thuis ben. Zo hou ik wel eens alvast een flesje over.
Hmm, klinkt wel wat ingewikkeld
Ik wordt niet goed van mijn eigen getwijfel en besluiteloosheid, waarschijnlijk komt de beslissing pas na de bevalling.
Overigens heb ik geen trammelant met de borstvoeding gehad, in de zin van kloven of ontstekingen oid. Het hoeft dus helemaal niet!
Ik heb wel wat opstartproblemen gehad, tepelkloven, pijnlijke tepels, te veel melk, kolfproblemen, spruw, etc. Maar dat was het dubbel en dwars waard achteraf gezien. Ik voedde alicia gewoon op verzoek en muv de regeldagen zat er gemiddels 2 en half uur tussen op de dag. maar ervaarde dat niet als vervelend. Of ik nu om de 3 uur een fles zou moeten klaar maken of ik leg haar even aan. Je bent die tijd toch lekker bezig met je kind.
Alicia sliep naar 4 nachten door rond half 1 de laatste voeding en om 6 uur - half 7 de eerste.
Ik weet dat ik ook wel eens klaag over de onzekerheid van het wel of niet genoeg voeding hebben, en over het kolven enzo, maar ik zou het borstvoeden voor geen goud hebben willen missen!
Even een positief verhaal van mijn ervaringen;
Eigenlijk gaat het voeden nog steeds hartstikke goed hier.
Over de nachten:
Jennifer is heel flexibel de meeste nachten. Ik voed haar een beetje hoe het me uitkomt, soms om 22.00 en dan om 5.00 weer, en als ik wat later naar bed ga voed ik haar om 24.00 en dan weer rond 6 of 7 uur. (Alleen de eerste paar weken kwam ze wat vaker maar tegen het eind van de zwangerschap sliep ik heel slecht, en dit was al stukken beter! )
Door het voeden 's nachts wordt ik al snel weer heel erg slaperig. Er komt dan een pracht van een hormoon vrij. Het drinken duurt in totaal een minuut of 10.
Ik leg Jennifer in haar bed en voor ik het kamertje uit ben slaapt zij ook al weer.
Ik verschoon 's nachts bijna nooit de luier tenzij ik vermoed dat ie aardig vol is.
's nachts met een slaperig hoofd een flesje staan maken vond ik veel minder leuk!
Als je baby s' nachts zo heel tevreden ligt te drinken, dicht tegen je aan, en je partner ligt gewoon verder te ronken, heb je het idee dat jullie twee alleen op de wereld zijn, en daar denk je nog vaak aan terug als ze eenmaal van de borst af zijn.
Wat betreft het niet weg kunnen, dat valt eigenlijk wel mee. Je kunt al snel beginnen met kolven om een voorraadje op te bouwen als je wil, en de baby kan dan aan de fles wennen. Als je 1 voeding in de vriezer hebt kun je al gauw een avondje of middag weg hoor!
Onderweg is het ook handig, geen geklooi met flessen en waar kun je die nou weer warm maken...
We zetten de auto op een rustig plekkie, en dan shirt omhoog en drinken maar.
Al die enge verhalen over tepelkloven en onstekingen zijn akelig, maar dat overkomt lang niet iedereen. Ik heb tot nu toe nergens last van gehad. Ja, een keertje spruw maar dat een kwestie van zalfje smeren en het was over.
En verder, over de gezondheidsaspecten voor de baby valt denk ik genoeg te lezen.
Ik persoonlijk zou er voor kiezen om het gewoon te proberen. Gaat het niet dan stop je, maar andersom is veel moeilijker denk ik.
Ik lees ook veel hoor en zeker nu ik verlof heb. Soms wordt ik gewoon erg onzeker over wat er komen gaat en hoe ik het ga doen straks. Nog 4 weekjes....het gaat nu enorm snel hoor.
Afgezien van wat kleine probleempjes heb ik nooit enige last of hinder ervaren van het borstvoeding geven.
Wat ik je wel kan adviseren is om je niet uit het veld te laten slaan die eerste paar weken. Want dan is het echt intensief en moet je het echt zelf doen! Maar geloof me, dat wordt beter. Ik dacht in het begin dat het altijd een hele dagtaak zou blijven. Die voedingen duurde hartstikke lang en ik zat maar te tobben met die houdingen. Maar na verloop an tijd wordt je er zo handig in en hoe langer je het geeft, hoe makkelijker het wordt, da's althans mijn ervaring!
Dankje voor je lieve woorden Sweej
Je hebt gelijk, ik moet er niet vreselijk gefrustreerd van raken. Straks maar even goed gesprek met Peet. Die weet mij meestal weer helemaal op te peppen wat borstvoeding betreft (ook handig Danosa als je partner er ook helemaal achter staat en er iets vanaf weet. Kan die je in de wat moeilijkere tijden motiveren).
succes ermee!
Ik vond het 's nachts helemaal niet erg hoor. Mijn vriend haalde Jonas uit bed(ik moest wel even porren
) en gaf hem een schone luier. Daarna voedde ik hem en bracht hem terug naar bed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |