abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11190496
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 13:19 schreef Karin het volgende:

Dinus hoe is het nu?

Sorry, ik lees het nu pas.
Het gaat wel beter naar mijn idee, ze ziet er goed uit, en piest een aantal natte luiers per dag vol.

Maar ik zit even een beetje vast aan de weegafspraken van het cb. Ik moet nu komende vrijdag weer komen om te laten wegen.
Het moet natuurlijk niet echt, maar zo voelt het wel een beetje. Ze zijn er niet gerust op dat ze genoeg groeit en dus ga ik maar.

En ik moet nu dus genoeg voeding zien te kolven voor de dagen dat ik werk. Soms heb ik helemaal geen zin om te kolven, en soms hoop ik stiekum dat ze de 2e borst niet nodig heeft, zodat ik die kan kolven. Ik vind het wel een beetje een strijd hoor.
Ik moet het echt bij mekaar sprokkelen, en vraag me dan af ik niet louter voormelk in die flesjes krijg?
Op een werkdag kolf ik als ik heel veel geluk heb per keer 80 of hooguit 100 ml. en als ik pech heb 40. En ik kolf op m'n werk in totaal drie keer.

Ik zit in een aangepast invalidentoilet op een paar meter van de wc pot af, waar het niet altijd even fris ruikt.
Er komen wel eens mannen die motorische problemen hebben.
Daarbij moet ik in die zelfde ruimte ook 1 ml daags samen met een collega een meganatte luier van een grote forse man verschonen.
Bevorderlijk voor de tsr he

Maar het drinken zelf gaat wel beter nu, ze huilt minder dan een week of wat geleden. Ze heeft maar zelden ontlasting, en als dat in aantocht is heeft ze wel even last. Deze week zag ik dat ze gepoept had, omdat het vlakbij haar oksel geel begon te kleuren in de romper Kan je nagaan wat een hoeveelheid dat dan is

Zolang er was is, is er leven.
  FOK!fossiel woensdag 18 juni 2003 @ 13:07:19 #152
2628 Karin
pi_11190999
Fijn dat het drinken nu goedgaat Dinus. Ik hoop ook dat ze vrijdag weer wat aangekomen is.

Zo'n kolfkamertje mag niet eens volgens de wet. Even gezocht op de site http://www.vbn.borstvoeding.nl/

Borstvoeding en de wet
Als je borstvoeding geeft, zijn er twee wettelijke bepalingen die op jou van toepassing zijn en die je zouden kunnen helpen met het voortzetten van de borstvoedingsrelatie als je gaat werken.

In de Arbeidstijdenwet staat dat een vrouw die borstvoeding geeft haar kind tijdens werktijd de borst mag geven, of in plaats daarvan de moedermelk mag afkolven. Zij kan daarvoor zoveel tijd nemen als ze nodig heeft, maar maximaal één vierde van haar werktijd per dag. Deze regeling geldt voor vrouwen die een baby hebben van maximaal 9 maanden oud.

Dat betekent niet dat de moeder na 9 maanden niet meer kan afkolven of voeden, maar dat dat niet meer in betaalde werktijd mag plaatsvinden. Ze kan dan tijdens haar lunchpauze, of tijdens onbetaalde uren voeden of afkolven.

De werkgever moet de vrouw gelegenheid geven om te voeden of te kolven. Dat betekent dat er een verwarmde hygiënische ruimte moet zijn, die afsluitbaar is.

Daarnaast kunnen vrouwen tot zes maanden na de bevalling hun werkgever om speciale aanpassingen van het werk vragen. Een vrouw kan bijvoorbeeld vragen om geen nachtdiensten te hoeven draaien.

Zo'n kamertje is natuurlijk niet echt bevoordelijk voor het rustig ontspannen kolven. Je schetst wel het scenario waar ik zelf zo bang voor ben, op je werk niet genoeg afkolven zodat je thuis ook de hele tijd met dat pokkeding bezig bent. Ik ging net namelijk kolven omdat ik gisteravond niet een flesje vol kreeg en ik kreeg maar 30 cc. In het begin ging het zo goed het kolven maar het loopt steeds meer terug lijkt wel. En dan ga ik naast Bram zitten en hem aankijken enzo, het helpt geen zier.

Wel knap dat het nog steeds volhoudt, ik dacht dat je er vorige week mee zou stoppen.

pi_11192431
Ik weet inderdaad dat ik niet op zo'n toilet zou hoeven zitten, maar op de locatie waar ik werk is gewoon domweg geen andere ruimte die afsluitbaar is en waar ik uit het oog van de anderen zit.

En ja, het stoppen met de bv is nu letterlijk en figuurlijk onder handbereik want ik heb al "voor de zekerheid" en pak Nutrilon staan....
Ik weet dat als ik een keer moe ben en ik heb het idee dat Jennifer hongerig is en ik heb niet voldoende bv de verleiding groot wordt... en de tweede keer is dan nog makkelijker.

Maar ik probeer natuurlijk vol te houden. Ik streef er naar om drie voedingen te hebben klaarstaan voor een werkdag, en die derde krijgt ze dan een uurtje of half uurtje voor ik thuiskom. Ik hoef dan niet meteen te voeden en kan na een half uurtje zitten nog eens kolven, en die kan dan meteen de vriezer in. Het schijnt te helpen voor de produktie als je even rustig hebt gezeten.

Ook heb ik gemerkt dat wanneer het soms helemaal niet goed lijkt te gaan met kolven het helpt als ik even met de hand kolf tussendoor, en soms komt er nog even een tweede tsr als ik van borst wissel. Ik doe maar 1 kant tegelijkertijd, hoewel ik 2 kan doen met de kolf.

Wat een gedoe he Ik weet 1 ding al zeker, ik ga niet door tot ze twee is, zoals sommige die-hards!

pi_11202723
Heb het allemaal nog helemaal niet doorgelezen, maar HELLUP alarm, heb vreselijke stuwing. Het drinken gaat heel goed (ook al kan ze in het begin bijna die tepel niet goed pakken omdat het zo strak staat), maar het doet verschrikkelijk pijn. De vroedvrouw raadde koude compressen juist af, omdat de kanaaltjes verstopt kunnen raken en het de voeding tegenhoudt. Ik zit nu met koolbladeren in mijn bh, maar zijn er nog andere tips?
mooi he, alles
  woensdag 18 juni 2003 @ 20:48:02 #155
22637 Sweej
TiepMiep
pi_11202814
Oe Phileine, ik voel het bijna zelf weer als ik het jou zo hoor beschrijven!

Bij mij hielp de warme douche erg. De hete straal erop en dan een beetje masseren en ik was al een gedeelte van de melk kwijt.
Ik heb er wel koude compressen op gedaan. Volgens mij zegt elke kraamverzorgster wat anders! Eerst moest ik de borsten vooral niet leegkolven en dag erna juist wel
Het duurt echt maar een paar dagen Phil! Hang in there!
Fijn dat het verder zo goed gaat

woensdag 18 juni 2003 @ 20:50:41 #156
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_11202869
Ik kolfde het af Phileine, dat haalde de druk eraf. Niet je borst helemaal leegkolven, maar genoeg om de druk eraf te halen.

Bij mij was het 1 dag erg pijnlijk, daarna goed te doen. Uiteraard is Isa aanleggen nog het meest probate middel. Je kunt ook voor het voeden een klein beetje kolven zodat ze de tepel wat makkelijker kan pakken.

Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 18 juni 2003 @ 22:51:28 #157
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_11206731
Ik lag toen nog in het ziekenhuis en daar deden ze er niks aan (er was niks aan te doen, volgens hen), dus het enige wat hielp was Katja heel veel aanleggen. Ik kan me herinneren dat ze de pijn er gewoon uitzoog. Maar het eerste aanleggen was inderdaad vreselijk. Hetzelfde gebeurde trouwens ook met borstontstekingen. Jankend legde ik haar aan, waarna ik haar ongeveer smeekte om alsjeblieft te drinken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_11355450
Ik moet binnenkort van m'n werk een dagje weg, en ik kan dus op die dag niet kolven en daarmee voorraad aanleggen.
Ik vraag me af of ik uberhaupt wel kan kolven... we gaan naar Ecodrome in Zwolle met een groep gehandicapten.
Nu vraag ik me af, als ik het hoognodige even met de hand afkolf die dag, loop ik dan al kans op een teruglopende produktie?

Hebben jullie ervaring met een dagje uit?

Ik baal er bij voorbaat al van, ik ben zo blij en trots dat de voeding nog steeds volledig uit bv bestaat.

† In Memoriam † dinsdag 24 juni 2003 @ 23:17:50 #159
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_11356611
Oef... ik hoop voor je dat het geen pijnlijk dagje uit gaat worden met volle borsten! Je kunt altijd vragen of ze een invalide-toilet hebben daar en misschien kun je daar even de ergste spanning eraf kolven zodat je geen last hebt van pijnlijke borsten of spontaan lekken op het moment dat je normaal gesproken zou gaan voeden.
Er is een kans dat je de volgende dag iets minder melk zult hebben maar door lekker vaak aan te leggen is dat zo weer op peil dus maak je daar geen zorgen over!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_11356759
Ik geloof ook niet dat het echt een probleem zal zijn.
Kun je trouwens echt geen handkolf meenemen? Je productie zal niet terugnemen daar niet van, maar inderdaad pijnlijke borsten misschien wel. Het met de hand kolven kreeg ik niet voor elkaar, maar dat weet je zelf het beste. Als jij dat wel kunt is er geen probleem. Een dagje uit is voornamelijk een probleem voor je borsten als je niet kunt kolven (handwerk of niet)
  FOK!fossiel woensdag 25 juni 2003 @ 12:26:39 #161
2628 Karin
pi_11365165
Het kolven wordt hier steeds moeilijker. Gisteravond heeft Bram een fles gekregen van 180 cc (schoon leeg) en ik kreeg uit 2 borsten nog geen 80 cc op hetzelfde tijdstip. 1 borst kwam helemaal niets, daar had hij 4 uur daarvoor uit gedronken, zou best wel wat uit mogen komen zou je zeggen. Nu las ik op een ander forum iets over een neusspray die de toeschietreflex zou verbeteren. Nu voel ik de toeschietreflex nooit, ook niet als Bram drinkt dus ik zou niet weten of ik er een heb ja of nee als ik aan het kolven ben. Maar die vrouw had dus ongeveer hetzelfde probleem en daar werd door andere vrouwen die neusspray aangeraden. Heeft een van jullie er ervaring mee? Of kan just me er wat over vertellen? Ik weet niet of ik op dit soort kunstmiddelen zit te wachten, maarja dit is ook helemaal niets. Ik moet nu bijna elke dag kolven om maar een flesje vol te krijgen en als ik dat niet doe gaat mijn hele voorraad eraan.
pi_11365507
ik kon die neusspray krijgen voor de periode dat ik nuclair "geladen" was en overtollig melk moest afkolven. Nu had ik een TSR van heb ik jou daar en het nooit hoeven te gebruiken. Onze dokter vond dat soort middelen alleen een uitkomst/noodzakelijk als het om een korte periode gaat die je moet overbruggen. Op lange termijn zou het niet meer handig zijn vanwege gewenning geloof ik.

Drinkt Bram twee borsten per voeding ?? Is het misschien geen oplossing om hem de ene borst te geven terwijl je de ander gelijktijdig kolft. Wil hij toch meer dan kan hij na het kolven er natuurlijk alsnog aan gelegd worden (hij krijgt er vast nog wel wat uit) Bij alicia werkte dat wel op een gegeven moment namelijk.

Just me ik heb ook een vraagje. Ik ben dus helaas gestopt met voeden, het opnieuw aanwennen aan de borst is mislukt (mede door verbouwingen, verhuizing etc etc) maar nu begin ik sinds een dag of 2 weer te lekken, niet veel maar genoeg om het irritant te vinden.Hoe komt het en nog belangrijker hoe kom ik er weer van af.

pi_11367810
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag, ik denk inderdaad dat ik op een invalidentoilet ga proberen met de hand te kolven, dat gaat me wel vrij makkelijk af gelukkig.
En ik ga op m'n werk pal voor vertrek nog eens kolven en daarna ook, zodat ik toch met een flesje vol thuis kom, hoop ik.

Ik ben wel blij te horen dat ik niet zo heel bang voor de produktie hoef te zijn.

† In Memoriam † woensdag 25 juni 2003 @ 15:17:32 #164
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_11369165
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 12:42 schreef Knorretje het volgende:
.Just me ik heb ook een vraagje. Ik ben dus helaas gestopt met voeden, het opnieuw aanwennen aan de borst is mislukt (mede door verbouwingen, verhuizing etc etc) maar nu begin ik sinds een dag of 2 weer te lekken, niet veel maar genoeg om het irritant te vinden.Hoe komt het en nog belangrijker hoe kom ik er weer van af.
hoe het komt?? zou je misschien zwanger kunnen zijn?

er is volgens mij verder weinig aan te doen, probeer stimulatie van je tepels te vermijden

en als het je echt dwars zit kun je naar je huisarts gaan kijken of hij er iets tegen heeft maar probeer dan eerst een bijsluiter te pakken te krijgen voordat je aan dat middel gaat beginnen want vrouwen kunnen hier verschillend opreageren!

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † woensdag 25 juni 2003 @ 15:22:19 #165
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_11369275
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 12:26 schreef Karin het volgende:
Of kan just me er wat over vertellen? Ik weet niet of ik op dit soort kunstmiddelen zit te wachten, maarja dit is ook helemaal niets. Ik moet nu bijna elke dag kolven om maar een flesje vol te krijgen en als ik dat niet doe gaat mijn hele voorraad eraan.
Het middel dat vaak gebruikt wordt is een kunstmatig hormoon, niks om je zorgen over te maken. Niet alle huisartsen zijn hiervan op de hoogte; het is een oxytocine neusspray "syntocinon". Zeker de moeite waard om eens naar te vragen.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_11369445
Ook een vraagje voor Justme.

Isa (10 dagen oud) drinkt op het moment het liefst de hele dag door, maar wel kort. Ze zuigt een minuut of 5 heel krachtig, dan hoor ik haar ook echt "klokken" en slikken, daarna valt ze òf stil en sabbelt af en toe nog even een paar keer, of ze trekt heel resoluut haar hoofd naar achteren zodat de tepel uit haar mond valt en gaat dan slapen. Maar na een kwartiertje ofzo wil ze dan weer verder drinken.

Nu heeft ze de laatste dagen veel last van darmkrampjes. Ik heb gelezen dat dat kan komen doordat ze verhoudingsgewijs teveel voormelk te drinken krijgt. Die bevat meer lactose, en daar kunnen die kleintjes vaak nog niet zo goed tegen.

Hoe zorg ik nou dat ze genoeg van die achtermelk te drinken krijgt? Steeds aan dezelfde borst blijven aanleggen tot ie leeg is? Hoe merk ik dat ie leeg is? Hoe kan ik Isa leren om wat langer door te drinken en niet steeds na een paar minuten te stoppen?

mooi he, alles
pi_11369495
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 15:17 schreef just me het volgende:

[..]

hoe het komt?? zou je misschien zwanger kunnen zijn?

laten we hopen van niet. Iig niet doelbewust gemikt en als het goed is ook expres naast gemikt zeg maar. (al is het wel moeilijk schatten als je iedere week wel wat bloedverlies hebt Mocht ik zwanger zijn dan zien we dat morgen bij de gyn op de echo wel, maar lijkt me haast onmogelijk.

quote:
en als het je echt dwars zit kun je naar je huisarts gaan kijken of hij er iets tegen heeft maar probeer dan eerst een bijsluiter te pakken te krijgen voordat je aan dat middel gaat beginnen want vrouwen kunnen hier verschillend opreageren!
tis hinderlijk, maar niet zo hinderlijk dat ik medicijnen daarvoor nodig heb (*hekel aan medicijnen heeft en liever lekt dus*)
  † In Memoriam † woensdag 25 juni 2003 @ 15:32:59 #168
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_11369535
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 15:28 schreef phileine het volgende:
Ook een vraagje voor Justme.
ik moet even JustMama gaan spelen en zoonlief ophalen uit de kassen in het westland waar hij gewerkt heeft vandaag.
ik zal onderweg over je vraag nadenken en kom er straks op terug!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_11370968

voor Just me, voor je kennis en support voor ons op het gebied van borstvoeding!

FOK!fossiel woensdag 25 juni 2003 @ 16:59:24 #170
2628 Karin
pi_11371462
*aansluit bij Dinus*
Hartstikke bedankt Just Me!

Knorretje ook bedankt voor het meedenken. Het gaat mij juist om de momenten dat Bram er niet is, als hij bijvoorbeeld op het kdv is. Vorige week kreeg hij 3 flesjes met 150 cc mee. Ik heb zelf maar 300 cc gekolfd over de hele dag. Dat is dus 150 cc te weinig en kan ik dus de rest van de week proberen bij te kolven. Ik heb dus 3 x gekolfd. Ik heb ook wel eens vaker gekolfd dan dat Bram gedronken zou hebben maar dan krijg ik er ook heel weinig uit. Het lijkt wel makkelijker te gaan als ik hele volle borsten heb.

Phileine heeft Isa een speentje? Bram had ook ongeveer zo'n patroon, vaak willen drinken en alleen sabbelen na een paar minuten. Hij had gewoon enorme zuigbehoefte. Nadat ik op dag 10 een speentje begon te geven kwam hij nog maar om de 3 uur.
En je staat er versteld van wat ze in 5 minuten binnen krijgen. Bram kreeg met 5 weken voor het eerst een flesje en die had ie binnen 7 minuten leeg. Als ze heel krachtig drinkt kan het best zijn dat ze binnen 5 minuten genoeg krijgt.

pi_11375952
Karin, ik ben nog steeds huiverig om een speentje te geven vanwege die tepel-speen verwarring. Hoewel het drinken nu natuurlijk verder wel goed gaat, de kraamhulp dacht afgelopen zondag ook wel dat het zou kunnen, dus ik ben het nu toch aan het overwegen. Ze is nu tien dagen oud, dus net zo oud als Bram toen jij ermee begon.
mooi he, alles
pi_11376331
Karin, die syntocinon heb ik ook even gebruikt. Het hielp wel een beetje, maar het was bij mij toen gewoon al aflopende zaak. Ik heb nog een tijdje zitten worstelen, want eigenlijk wilde ik die 6 maanden volmaken, maar het ging gewoon niet meer. Ik werd het kolven en de frustratie behoorlijk beu, en toen ik dat losliet en het niet meer heel erg vond dat Jorden bijgevoed werd, liep het nog maar heel langzaam terug. Soms gaan die dingen zo.

[Dit bericht is gewijzigd door Nausicaa op 25-06-2003 22:35]

FOK!fossiel woensdag 25 juni 2003 @ 20:51:47 #173
2628 Karin
pi_11376415
Kan me heel goed voorstellen dat je het liever niet doet hoor. Ik lijk ook af en toe net een reclameboodschap voor een speen maar als Bram er niet zo'n behoefte aan had had ik het ook zeker niet gedaan. Maar vanaf het moment dat ik hem gaf is hij echt veranderd in een hele rustige baby, en kon hij veel beter inslapen. Maar ik wil het je dus niet aanlullen hoor, tis maar een idee.
Je hebt speentjes wat iets beter is tegen de tepel - speen verwarring. Iets met dental en orthodontische speentjes. Ik weet ook niet helemaal meer hoe dat zit maar heeft dus met de vorm te maken. Bijvoorbeeld Avent en Dodi Mam hebben die vorm.
  woensdag 25 juni 2003 @ 21:36:20 #174
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_11377598
Phileine, ik moet nog wel even zeggen dat Tristan ook heel tevreden was met zijn speentje. Zo tevreden, dat hij het niet eens aangaf als hij wel wilde drinken. Toen bleek op het consultatiebureau dat hij veel te weinig was aangekomen, terwijl ik dacht dat hij heel tevreden was! Tristan krijg nu nog wel af en toe een speentje,als hij 's middags lang gaat slapen en voor de nacht. Maar nu geef ik alleen nog 's ochtends en 's avonds borstvoeding, dus tekort krijgt hij niet meer (ik zie overdag hoeveel hij opdrinkt/opeet )
Overigens: van tepel-/speenverwarring heb ik bij een speentje nog nooit gehoord, omdat er geen melk uit een speentje komt...dan weigert je kind toch niet ineens de borst? Ik gebruik Bibi speentjes, dat zijn niet van die opzichtig grote, en ze hebben die ook met een halfdoorzichtig mondplaatje, dan zie je het gezichtje er nog wat doorheen, lijkt 'leuker' vind ik, dan zie je de glimlachjes-met-speen-in-de-mond beter .
pi_11387889
Phileine, valt ze elke keer in slaap? Anders kun je proberen om haar sokjes uit te trekken. Door die koude voetjes wordt ze weer wakker(dat heb ik ook maar ergens gelezen hoor)
Zielig he, krampjes!

Wij waren eerst ook van de anti-speen brigade. Tot we na twee weken een lamme pink kregen. Net als Bram werd Jonas toen veel rustiger. Hij had dat echt nodig. Ik vind het niet zo'n leuk gezicht zo'n speen. En wij gebruiken ook nog de 'foute' Dodi spenen. Jonas duwt die van Bibi gewoon bijna helemaal in zijn bakkessie. Levensgevaarlijk!

Karin, bij mij lukt kolven ook echt niet meer hoor! Ik vind het echt verschrikkelijk. Jonas die krijgt nu als ik er niet ben gewone melk. Maar ja, die is dan ook al bijna 10 maanden.

Jonas krijgt nog drie keer per dag borstvoeding. Dat gaat prima en Jonas vindt het ook wel gezellig. En al worden die voedingen minder, ik blijf zoveel eten! Echt niet normaal. Nou ja..gaat misschien wel over als ik ermee stop.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')