abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9348014
Hier een topic voor alles wat met borstvoeding te maken heeft. Voor vragen, tips, ervaringen enz
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_9348208
Nou vanavond eindelijk aangedurft om te 'oefenen' met de kolf.
En het viel me reuzemee (wat een topding Knorretje)
Nadat ik het ventieltje goed had (eerst zat het verkeerd om en toen voelde ik echt helemaal niks en werd al helemaal positief ) voelde ik het dus wel. Maar het voelt toch anders dan toen ik Bo zelf voedde. Je voelt nog wel dat zuigende vervelende gevoel in je borst, maar niet het irriterende gevoel in je tepel (voor alle mensen die heerlijk borstvoeding geven, dit is mijn ervaring omdat ik hele gevoelige tepels heb en dit voelt dus zeker niet voor iedereen zo) Doordat je zelf de zuigkracht kan regelen hoef je het dus niet te hard te doen, en dat geeft ook een beter gevoel in me borst zelf.
JustMe heb jij nog tips hoe ik het best kan zitten/liggen met die kolf. Ik heb het nu zittend gedaan met 1 hand de kolf vast met mijn andere hand mijn borst vastgehouden. Dit is wel even goed kijken wat het fijnst is denk ik, zeker met mijn zware borsten.
Knorretje ik oefen deze week nog een paar keer en dan ga ik zelf ook een handkolf aanschaffen denk ik.
JustMe nog tips voor handkolven of elektrische?
Goh ik vond het echt meevallen zeg, heb hier zo tegen op gezien. Was wel bang dat er ineens melk uit zou komen Ik ga het ook niet te vaak of te hevig doen anders kan ik de weeen opwekken, maar af en toe oefenen moet kunnen denk ik.

Ik ben blij

Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 maart 2003 @ 20:59:08 #3
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_9348428
Jessie, hartstikke goed!
Misschien kun je ook kolven als je lekker op je zij ligt? Want zo kun je ook lekker ontspannen, en hoef je je borst niet te 'tillen' (ik spreek uit ervaring ).
pi_9348555
Thx Spuuglokje dat ga ik morgen eens proberen.
Kolf jij ook op die manier?
En wat voor kolf heb jij en wat vind je de voor en nadelen?
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 maart 2003 @ 21:11:41 #5
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_9348816
Ik heb gekolfd bij mijn eerste en tweede, nu heb ik dat nog niet gedaan. Ik heb zowel een elektrische als een handmatige. De elektrische is van Avent, en dan kun je zelf regelen hoe vaak en hoe lang je op dat knopje drukt. Dus heel makkelijk zelf de intensiteit te regelen, en minder vermoeiend (je hoeft niet steeds te knijpen). Maar het schoonmaken is lastiger. Dat gedeelte met die motor mag namelijk niet onder de kraan, en moet met een soort slangetje schoongespoeld worden. Misschien is dat ietwat onhandige systeem inmiddels beter?Mijn kolf is namelijk uit '98... De handmatige is heel makkelijk uit te koken en doet het ook goed, maar als je een beetje 'lui' aangelegd bent is dit een minder goed idee.
pi_9348888
quote:
Op maandag 24 maart 2003 20:52 schreef jessie het volgende:
JustMe nog tips voor handkolven of elektrische?
Heel goed Jessie

Over kolven: ik heb er meerdere geprobeerd (ik heet dan wel niet Just me, maar dacht, ach ik reageer hier op...).
De Medela mini-electric. Op zich best goed, maar nogal aan de prijs vond ik, en ik werd na verloop van tijd helemaal iebelig van het geluid van het ding (herinner het me nog, ieieie-ieeee, ieieieie-ieeee, nou ja, zoiets.
Verder heb ik een blauwe maandag de huurkolf van Medela gehuurd. Naam ben ik kwijt, iets met lacta geloof ik. Een stuk stiller, maar hemeltjelief, wat een apparaat. Niet echt handig om ergens mee naar toe te nemen. En ook niet echt goedkoop om te huren.

Het meest tevreden was ik over de handkolf van Avent. Lekker stil, je hoeft niet steeds te knijpen (er komt ook melk als je de boel vacuum getrokken houdt). Enige nadeel vond ik dat het uit zoveel onderdelen bestond. Je moet zeker in het begin echt kijken waar alles moet.

Succes ermee Jessie!

pi_9348921
quote:
Op maandag 24 maart 2003 21:11 schreef Spuuglokje het volgende:
De elektrische is van Avent, en dan kun je zelf regelen hoe vaak en hoe lang je op dat knopje drukt.
Ik wist niet dat Avent ook elektrische kolven had! Weer wat geleerd.
pi_9349054
Ben wel lui spuuglokje Maar heb inderdaad gehoord dat je bij de elektrische goed moet kijken naar hoe je ze schoon moet maken. Heb nu de handkolf geleend van Avent van knorretje en vind dat wel een handig ding. Lekker klein, en de druk enzo te regelen, zoals Nausicaa ook al zegt, maar omdat ik alles echt wil gaan kolven een elektrische misschien meer geschikt, maar eerst maar eens een handkolf kopen denk ik. Want nu ben ik superenthousiast, maar dalijk asl de kleine er is maar eens zien hoe het dan loopt. En dan heb ik dalijk van alles gekocht en werkt het toch niet.
Maar ervaringen, zijn hel erg welkom.
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 maart 2003 @ 21:22:35 #9
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_9349111
Nog even een linkje waar ook meer over het kolven staat.

edit: doet ie 't nu?

[Dit bericht is gewijzigd door Spuuglokje op 24-03-2003 21:53]

pi_9349207
Krijg daar een foutmelding Spuuglokje
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 maart 2003 @ 21:34:19 #11
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_9349427
Jessie, ik heb net even mijn kolven opgezocht: mijn handmatige is van Evenflo. Heel makkelijk schoon te maken: alles in een pan met kokend water en dan ruim 3 minuten laten koken . Je mag hem wel van me lenen, als je wilt weten hoe die voelt? Van de elektrische heb ik dat slangetje om dat stuk met motor te reinigen niet meer zie ik nu . Misschien is dat nog te krijgen. Als je wilt mag je die ook best lenen.
pi_9349526
hihihihih ik voel me vast dalijk net een koe met al die kolven

Ik hou me aanbevolen spuuglokje, ik ga eerst deze week nog ff met deze aan de gang en dan ff rust, anders ben ik dalijk al gek voor ik begonnen ben Maar vind het wel fijn om van alles uit te proberen voor ik het aanschaf.

Woon jij ook in de buurt van Rotterdam?

Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 24 maart 2003 @ 21:47:22 #13
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_9349800
quote:
Op maandag 24 maart 2003 21:38 schreef jessie het volgende:

Woon jij ook in de buurt van Rotterdam?

Haha, als je Veendam in de buurt noemt . Maar ik wil het met alle liefde naar je opsturen.
En nou wil ik nog ff die link werkend krijgen!
pi_9354906
jessie: een tweede laat hier toch nog wel op zich wachten en die kolf heb ik niet nodig hoor... houd hem maar zolang je hem nodig hebt. Van mij part tot na de bevalling en kijk je het eerst dan nog even aan of hij nog steeds bevalt voor je zelf er een bekkie geld tegen aangooit.

Je borsten veranderen namelijk nog wel de komende weken en daarmee zal ook het gevoel veranderen van het kolven.

fijn in ieder geval dat het je tot nu toe goed bevalt en verdraagzaam is.

nog even over het reinigen van borstkolven. Belangrijk is dat je alle onderdelen die in kontact komen met de huid, de melk en de flessen goed kan reinigen/uitkoken. Dit is zowel bij een 2dehandse belangrijk als bij een nieuwe (denk aan spruw waarbij je met een niet goed gereinigde kolf de kleine blijft infecteren) Er zijn helaas een aantal elektrische kolven die redelijk gereinigd kunnen worden wat betreft oa de motot maar redelijk staat niet gelijk aan goed. De mini electric van Medela is een voorbeeld van een kolf die niet goed voldoende te reinigen is. De motor is niet uit te koken en mag niet geheel onder de kraan gehouden worden maar er is wel degelijk kans dat de melk bij de motor/langs de motor loopt.

De Ameda Lactaline heeft een gesloten systeem en kan dus met gemak uitgeleend worden, 2de hands gekocht worden, goed gereinigd worden etc etc.

[tip] vraag bij de borstvoedingsverenigingen welke goed voor je in aanmerking zou komen, voor intensief gebruik, makkelijk hanteerbaar en goed reinigbaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 25-03-2003 07:34]

pi_9355008
Ok thx knorretje

Gisteren op de spelotheek een keukentje gehuurd met Bo. Ze vind het schitterend en is er constant in bezig. Ik vind het echt een uitkomst. Na een aantal weken zijn ze de meeste dingen toch zat en je blijft ook niet met bergen speelgoed thuis zitten. En wat ze echt echt echt leuk vinden kan je dan altijd nog aanschaffen. Dalijk in de zomer ook leuk dingentjes voor in de tuin aanschaffen (moet eerst die tuin hier eens opgeknapt worden, maar er moet nog zoveel.... )

Oeps dit was volledig offtopic dacht even dat ik in zwangerschap en babietjes zat. Kolf kolf zo weer goed gemaakt

Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 1 april 2003 @ 16:45:29 #16
22637 Sweej
TiepMiep
pi_9514883
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 07:23 schreef Knorretje het volgende:
jessie: een tweede laat hier toch nog wel op zich wachten

He, dit topic had ik ivm mijn vakantie even gemist! Leuk
Maarre..goed zeg Jessie dat je zo aan het oefenen slaat!

Ik heb overigens de handkolf van Medela. Die hebben we eigenlijk aangeschaft vanwege de financiën(die is ca. 20 euro). Hij is wel lekker klein en je kunt hem evt. aanpassen en er een motortje bij kopen. Ik hoef niet zo heel vaak te kolven dus vind ik het wel te doen. Maar als ik elke dag zou moeten kolven zou ik deze (althans niet zonder motor) niet nemen.

De enige site waar ik trouwens echt een overzicht van verschillende kolven vond was: www.prettymum.nl

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 1 april 2003 @ 17:13:10 #17
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9515569
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 07:23 schreef Knorretje het volgende:
jessie: een tweede laat hier toch nog wel op zich wachten
Uhuh
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_9515979

jessie: voor het nieuwe jaar heb ik hem niet nodig. Dat zal tegen half februari pas zijn, dus alsnog alle tijd

pi_9516957
Heb trouwens na het kolven wel een aantal dagen last gehad van wat gevoelige tepels. Ongeloofelijk dat ik daar allemaal zo gevoelig voor ben. Maar heb inmiddels weer een keer gekolfd (een beetje dan, want ben nog steeds bang dat ik anders weeen krijg of er ineens melk ofzo komt) en dat ging weer goed. Wie weet als het dalijk allemaal lukt en het komt op gang kan ik wel gewoon borstvoeding geven dat zou toch wel mijn droom zijn.
En knorretje zoals anderen ook al opviel, zo zie je he, het laat helemaal niet lang op zich wachten. Je hebt er dalijk ook lekker 2 kort op elkaar!!!!!
Het voelt heerlijk!!!!
pi_9517439
Sweej wat een fantastische site. Daar hebben ze zelfs voedings bh's in mijn maat. Die kon ik toen met Bo (had ze toen achteraf niet echt nodig gehad) echt nergens vinden!!!
Het voelt heerlijk!!!!
  FOK!fossiel dinsdag 1 april 2003 @ 22:24:57 #21
2628 Karin
pi_9523762
Kolf en flesjes gekocht (van Avent). Ik las in het boek van Mary Broekhuijsen dat je het beste kan beginnen met kolven en flesjes geven tussen de 4 en 8 weken dus we gaan rustig aan de gang. Ik hoef pas weer over 10 weken aan het werk maar dan kan ik vast een lekker voorraadje aanleggen. Nu las ik ook in haar boek dat borstvoeding achterin de koelkast 5 dagen houdbaar is maar in het foldertje van Avent staat 24 uur. Vind ik nogal een verschil. Weet iemand toevallig hoelang het houdbaar is in de koelkast?
pi_9528490
Leuke site he Jessie!

Karin, ik vond dat ook nogal tegenstrijdig inderdaad! Ik heb toen op internet gezocht en ik vond meestal dat je het meerdere dagen kunt bewaren in de koelkast. Ik doe dat vaak ook dus ik hoop maar niet dat er nu iemand komt met de informatie dat dat heel slecht is!
Jonas heeft er iig nog niets aan overgehouden.

Hoe gaat het trouwens met Brammetje aan de borst? (dat klinkt zo leuk!)

pi_9528517
klinkt stom maar proef het.
edit: aanvulling. Wij wisten niet beter dan na 24 uur moest het weg, doodzonde vond ik dat. Maar bij proeven van een zakje van een dag oud was er weinig verschil met vers (behalve de kou). Dit geldde ook voor een zakje van 2 dagen oud. Wanneer het echt anders gaat smaken op welk termijn weet ik niet, maar we hebben wel eens per ongeluk een zakje langer dan een week laat staan en dat smaakte compleet anders.

Wij doen het 2 tot drie dagen in de koelkast maar vullen voornamelijk onze vriezer, het is immers zo ontdooid die zakjes

[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 02-04-2003 08:21]

FOK!fossiel woensdag 2 april 2003 @ 12:33:32 #24
2628 Karin
pi_9533119
Oke kan dus wel een paar dagen. Gelukkig
Knor in wat voor zakjes bewaar jij het? Om nou die speciale van Avent te kopen en dan moet er ook nog een speciaal flesje bij om de zakjes in te doen tijdens het kolven, vind het een beetje dure grap allemaal.

Bram aan de borst gaat harstikke goed. Ik heb wel nog steeds een kloof aan 1 kant, die zit er al een week of 2 en wordt niet echt minder. Bram laat daar ook wel eens los en hapt dan half en zuigt zelf die tepel wel goed AUWWWW.

Wanneer gingen jullie kolven? Tussen de voedingen door? En hoe vaak kolfde jullie?
Ik heb het vanmorgen geprobeerd, nou ik kreeg 2 druppels eruit Staat wel in de boeken dat je het moet leren hoor maar viel wel even tegen. Dat was na de ochtend voeding, de andere borst. Bram krijgt 1 borst per keer namelijk.
En hoe ging het flesje drinken bij jullie kindertjes?

pi_9533514
quote:
Op woensdag 2 april 2003 12:33 schreef Karin het volgende:
Oke kan dus wel een paar dagen. Gelukkig
Knor in wat voor zakjes bewaar jij het? Om nou die speciale van Avent te kopen en dan moet er ook nog een speciaal flesje bij om de zakjes in te doen tijdens het kolven, vind het een beetje dure grap allemaal.
Wij hadden alleen de fles die bij de kolf zat en 1 grote fles gekocht van avent. De rest hadden we expres niet aangeschaft zodat we dus wel de dispencer erbij konden doen samen met de zakjes. Ideaal. echt zijn geld waard geweest. Alleen die knippies waar je die zakjes mee dicht maakt zijn enorm duur van avent terwijl een boterhamsluiter ook voldoet nadat je ze even had ingevroren.
quote:
Wanneer gingen jullie kolven? Tussen de voedingen door? En hoe vaak kolfde jullie?
Ik ben begonnen met kolven op aanraden van Just me op het overtollige melk kwijt te raken zodat alicia wat beter aan de tiet lag. Denk dat ze toen toch wel een maand of 2 al was. Voor ik haar aanlegde kolfde ik de grootste druk eraf en voedde haar daarna. Maar das dus kolven om een andere reden dan jij gaat doen.

Later toen we zijn gaan kolven om het kolven heb ik steeds eerst haar laten drinken en wat er toen overbleef weggekolfd.

quote:
Ik heb het vanmorgen geprobeerd, nou ik kreeg 2 druppels eruit Staat wel in de boeken dat je het moet leren hoor maar viel wel even tegen.
komt vanzelf inderdaad. Ik had wel wat meer dan 2 druppels maar veel minder dan na een tijdje met de kolf gestoeid te hebben.
Mocht je toch snel een voeding willen hebben omdat je er een nodig hebt probeer dan eens te kolven met Bram aan de ene borst en de kolf aan de andere (zeker omdat hij toch nog maar een borst drinkt. )Wedden dat je er dan veel meer uitkrijgt
quote:
En hoe ging het flesje drinken bij jullie kindertjes?
In het begin heel slecht maar gelukkig had ze snel door dat dat ook best lekker was. En kon ze lekker bij papa ook een voeding drinken (en ik in de vooravond lekker een dutje doen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')