Ik vind ze gewoon héél erg lekker
quote:Die dingen zijn ook heel lekker... Ik eet ze het liefst rauw.
Op maandag 24 maart 2003 09:15 schreef snaakster het volgende:
De laatste tijd eet ik erg vaak champignons. Alleen heb ik geen idee wat de voedingswaarde van zo'n paddestoel eigenlijk is. Op www.voedingswijzer.nl vind ik weinig info, google helpt me ook niet...Ik vind ze gewoon héél erg lekker
quote:Groente???? Ik dacht dat groenten plantaardig moesten zijn. Een champie is dat iig niet. Dat is namelijk een schimmel!
Op maandag 24 maart 2003 09:28 schreef Natalie het volgende:
Geen idee.. 't Is groente, dus het zal ongetwijfeld gezond zijn.
Persoonlijk vind ik champignons niet te eten, trouwens
Maar uhh, ik zou echt niet weten vat de voedingswaarde van zo'n ding is. Ze zijn wel lekker!
Probeer deze site eens. Misschien staat daar iets. Ik heb daar al gelezen dat er bijna geen caloriën in zitten!
[Dit bericht is gewijzigd door El_Diablo op 24-03-2003 09:37]
quote:Mij wel want ik zocht op [champignon vitamine]:
Op maandag 24 maart 2003 09:15 schreef snaakster het volgende:
google helpt me ook niet...
Voor de luie fokkers, de champignon is een goede vleesvervanger:
Voedingswaarde rauw *Bron: NEVO table, NEVO FOUNDATION, Zeist Champignon als vleesvervanger Voordeel van champignons is dat ze geen vet bevatten.
Energie, vitamines en mineralen
Voedingswaarde per 100 gram*
58 kilojoules
14 kilocalorieën
3,0 g eiwit
0,0 g vet
0,4 g koolhydraten
2,5 g vezel
90 g water
5 mg natrium
400 mg kalium
25 mg calcium
1,0 mg ijzer
0,1 mg vitamine E
0,07 mg vitamine B1
0,3 mg vitamine B2
0,12 mg vitamine B6
4,0 mg nicotinezuur
5,0 mg vitamine C
blik/glas
102 kiloJoules
24 kilocalorieën
3,0 g eiwit
0,0 g vet
3,0 g koolhydraten
4,0 g vezel
92 g water
250 mg natrium
150 mg kalium
20 mg calcium
0,1 mg ijzer
0,0 mg vitamine E
0,02 mg vitamine B1
0,2 mg vitamine B2
0,03 mg vitamine B6
1,2 mg nicotinezuur
2,0 mg vitamine C
Gelet op de voedingsstoffen eiwit, ijzer en diverse B-vitamines, zijn champignons geen volwaardige vervangers van vlees. Champignons bevatten wel eiwit en ijzer maar niet zoveel als vlees. Wat betreft de voedingswaarde komen champignons eerder overeen met groenten. Tegenwoordig eten en drinken de meeste consumenten echter veel producten die rijk zijn aan eiwit, zoals kaas en melk. Wanneer men er voor kiest geen vlees te eten en dit besluit te vervangen door champignons kan dit prima, wanneer er regelmatig ook melk(producten) en kaas worden gedronken en gegeten.
Vegetariërs gebruiken relatief veel champignons, omdat ze veelzijdig zijn. Ook kunnen er gerechten mee worden bereid die op het bord als vleesvervanger kunnen dienen, bijvoorbeeld gegrilde champignons, champignonburgers en champignonragoût.
...
quote:Is't serieus?
Op maandag 24 maart 2003 09:32 schreef El_Diablo het volgende:[..]
Groente???? Ik dacht dat groenten plantaardig moesten zijn. Een champie is dat iig niet. Dat is namelijk een schimmel!
Maar uhh, ik zou echt niet weten vat de voedingswaarde van zo'n ding is. Ze zijn wel lekker!
dat is echt masterlijk !!!
quote:Wat is een komkommer dan? Of een aardappel? Ze zijn namelijk alledrie van de nachtschaduw-familie.
Op maandag 24 maart 2003 09:38 schreef Natalie het volgende:Sommigen denken ook nog steeds dat tomaat 'groente' is, terwijl het fruit is
Maar inderdaad. Tomaat is lastig.
quote:Hmmm... aardappel zou ik zo 1,2,3 niet weten. Misschien moeten we het eens opzoeken
Op maandag 24 maart 2003 09:45 schreef El_Diablo het volgende:[..]
Wat is een komkommer dan? Of een aardappel? Ze zijn namelijk alledrie van de nachtschaduw-familie.
Maar inderdaad. Tomaat is lastig.
quote:
Op maandag 24 maart 2003 09:44 schreef Disher het volgende:
Al eens geprobeert om die dingen te frituren ??dat is echt masterlijk !!!
quote:Aardappel is een knol...
Op maandag 24 maart 2003 09:52 schreef Natalie het volgende:[..]
Hmmm... aardappel zou ik zo 1,2,3 niet weten. Misschien moeten we het eens opzoeken
Komkommer is ook weer zoiets: ik zou zeggen 'groente', maar ja, als je kijkt naar de manier waarop een komkommer groeit.. dan zou ik het weer bij 'fruit' indelen.
quote:Nonsens, de komkommer (Cucumis sativus) komt uit de familie van Cucurbitaceae (en is dus familie van de pompoen en courgette), en is een veredeling van de bij ons bekende augurk.
Wat is een komkommer dan? Of een aardappel? Ze zijn namelijk alledrie van de nachtschaduw-familie.
quote:Don't be fooled! Als je champignons bakt (of nog erger; frituurt) ze zuigen echt onwijs veel vet op! Dus alleen rauw zijn ze gezond!
Op maandag 24 maart 2003 09:33 schreef Lurky het volgende:
Voordeel van champignons is dat ze geen vet bevatten.
...
Erg lekker trouwens
quote:Dan zal je om te beginnen dat onwijs vele vet erbij moeten doen. Als je ze (kort)stooft, grilled, fruit, smoort of roerbakt zonder (veel) vet zijn ze echt niet ineens al hun voedingstoffen kwijt. Ook worden ze van even bereiden niet ineens ongezond.
Op maandag 24 maart 2003 10:13 schreef karoltje het volgende:[..]
ze zuigen echt onwijs veel vet op! Dus alleen rauw zijn ze gezond!
Ik zei ook:"Kijk eens op www.champignons.org" waar die tekst vandaan komt en daar staan ook een beoel bereidingswijzen enzo. Geen zin om een hele website hier te quoten.
En ja ze zijn lekker! Ik leg ze ook bestoven met peper omgekeerd op hun hoedje in de oven: dan koken ze in hun eigen sop gaar en zomers doe ik dat op de BBQ netzo. Mjam.
Peper en zout erbij en smullen maar
quote:[Ome Willem aan]
Op maandag 24 maart 2003 09:44 schreef Disher het volgende:
Al eens geprobeert om die dingen te frituren ??dat is echt masterlijk !!!
Met een papje! Met een papje! Met een papje!
[Ome Willem uit]
Champignons in bierbeslag of tempurabeslag en dan frituren
*bounce*
lekker gebakken op een geklust gebakken eitje met peper zout en aromat *bounce*
quote:moest dat nou?
Op maandag 24 maart 2003 14:35 schreef Faithy het volgende:
champignons ROELEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!*bounce*
lekker gebakken op een geklust gebakken eitje met peper zout en aromat
*bounce*
quote:Lekker? wtf, jij bent niet goed.
Op maandag 24 maart 2003 16:15 schreef Steve-O het volgende:
Paddo's
quote:waarom niet wassen?
Op maandag 24 maart 2003 10:42 schreef Ashram het volgende:
Champignons nooit wassen, alleen schoonborstelen...
Een een beetje boter kan geen kwaad.
Hoeveel boter ze opslorpen is volledig in de hand te houden.Peper en zout erbij en smullen maar
quote:Ze slurpen al het water op
Op woensdag 26 maart 2003 18:16 schreef MurW het volgende:[..]
waarom niet wassen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |