tegen de zus van zijn ex verloofde alsof het zijn slaafje is
Pringles heel mooi in beeld in gesprek van daantje en dat kneusje
Daantje
[Dit bericht is gewijzigd door bobjuh op 27-03-2003 20:35]
quote:en je probleem is...
Op donderdag 27 maart 2003 21:57 schreef Tom_Tom- het volgende:
Zo he, wat had Isabella een inkijk bij dat hallo-filmpje voor het begon.
quote:Geen
Op donderdag 27 maart 2003 22:12 schreef BDisOKE het volgende:
en je probleem is...
En Karoltje, kijk op teletekst ofzo, daar staat het op. Of neem morgenvroeg de herhaling op .
quote:Had Daantje maar eens zo'n inkijk, dan zouden jullie wel anders over haar gaan denken.
Op donderdag 27 maart 2003 21:57 schreef Tom_Tom- het volgende:
Zo he, wat had Isabella een inkijk bij dat hallo-filmpje voor het begon.
GTST is alles behalve wiskunde
Door Mark Langeslag
Na een behoorlijke dip drie jaar geleden, is het jubilerende Goede Tijden Slechte Tijden sinds enige tijd weer helemaal terug.
Robine van de Meer, een van de hoofdrolspelers uit GTST. Foto Ray Christian/St. Kroo
Meer dan twee miljoen kijkers leven weer dagelijks mee met Ludo, Milan, Isabelle, Robert, Janine en Charlie. Vanavond wordt de 2500ste, extra lange, aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden uitgezonden - al 12,5 jaar een kijkcijferhit. Waarom Valerie werkt en Roxy flopte.
De opleving sinds enige tijd is ook voor het schrijversteam, belast met de verhaallijnen, niet goed te verklaren. ,,We hebben niet het roer drastisch omgegooid, of zo'', zegt uitvoerend producent Dag Neijzen.
,,Minder heftige en gewelddadige scènes nu? Onzin, we hebben pas Janine nog levend begraven. En vanavond gaat het er ook weer behoorlijk aan toe. Nee, de enige reden die ik kan bedenken is dat we er weer in slagen verhalen te vertellen die mensen willen zien.''
Maar wat willen de kijkers dan? Wat staat er in het handboek voor soapschrijvers? Welke ijzeren wetten gelden? Hoe ontstaat een verhaallijn? Neijzen en hoofdschrijver Kennard Bos glimlachen een beetje geheimzinnig.
,,Het is een vrij ingewikkeld proces'', zegt Bos. ,,Maar in een notendop werkt het zo: we kijken naar het palet aan acteurs dat we hebben en gaan dan op zoek naar dramatische conflicten voor ze. Eigenlijk doen we niets anders dan onze 18 belangrijkste karakters voortdurend dilemma's voor de voeten werpen en ze testen. Vragen we ons af hoe Ludo, Isabelle en Robert zouden reageren in een bepaalde situatie.''
Bos neemt het karakter Barbara als voorbeeld. Vooral de vrouw van Jef Alberts natuurlijk. Lief. Zorgzaam en eerlijk ook. Goede moeder. Populair bij de kijkers van Goede Tijden Slechte Tijden bovendien. Geen greintje kwaad te ontdekken. Maar, zo oordeelden de in totaal 15 schrijvers van Nederlands populairste soap, ze kon wel wat peper in haar achterste gebruiken.
,,Alleen maar goede eigenschappen is niet interessant'', legt Bos uit. ,,Net zoals pure duivels ook niet werken. Dus gingen we op zoek naar Barbara's zwakke kant. Wat is nu het ergste wat haar zou kunnen overkomen, vroegen we ons af. Wie zijn het allerbelangrijkste in haar leven?''
En zo werd Valerie, Barbara's zus, geboren. Deze kille, berekenende tante dook een paar weken geleden op uit het niets en is nu al hard bezig Barbara's man Jef te versieren. De kijker leerde deze week ook nog, oh wat een schok, dat uitgerekend Valerie de moeder is van Charlie, het kind dat Barbara bijna 18 jaar opvoedde.
,,Met die verhaallijn vangen we meerdere vliegen in één klap'', legt Neijzen uit. ,,We stellen Barbara voor een enorm dilemma en laten meteen haar andere, tot nu toe verborgen, kant zien. Opeens is ze een vrouw die 18 jaar met een grote leugen heeft rondgelopen. En komt ze soms bitchy over. Daar kunnen we weer weken op doorakkeren. Want het mooie is dat de kijker partij kan kiezen. Voor Barbara, of tegen. Wat zouden ze zelf doen in Barbara's plaats? En jonge meiden identificeren zich weer met dochter Charlie. Uit onderzoek blijkt dat veel tieners op een bepaald moment denken: dat zijn mijn ouders helemaal niet. Zulke dingen gebruik je.''
Het klinkt als een abc'tje. Bedenk een paar conflictjes en dilemma's en die soap loopt wel. Maar zo werkt het niet, verzekeren Bos en Neijzen. ,,Een soap schrijven is alles behalve wiskunde'', zegt de producent. ,,We doen geen onderzoek om te zien wat scoort of niet. Het gouden ei hebben we, ook na 12,5 jaar, nog steeds niet uitgevonden. Verhalen vertellen luistert heel nauw. Wat geven we al weg en wat verhullen we? Alles gaat op gevoel. Het is en blijft een creatief proces. Een ambacht. Het is elke keer weer hopen en bidden dat een verhaallijn of een karakter gaat werken.''
Zo mislukte Roxy, het roodharige loeder vol wraakgevoelens ten opzichte van Ludo. ,,In het begin waren we heel enthousiast over haar, '', zegt Neijzen. ,,Maar halverwege kwamen we erachter dat we met haar onszelf aan het herhalen waren. Ze was, na Bowien en Maaike, de zoveelste vrouw die Ludo probeerde kapot te maken. Het idee was net te doen of Ludo verliefd was op haar en pas op het allerlaatste moment laten zien dat hij haar belazerde. Maar dat was te verwarrend voor de kijker. Dat verhaal hebben we gewoon niet goed verteld.''
Aanhaken op de actualiteit, de oorlog in Irak bijvoorbeeld, is onmogelijk voor de schrijvers. Vanaf het moment dat een idee geboren wordt, duurt het nog vier maanden voor het uitgewerkt op tv te zien is. Bovendien: Goede Tijden Slechte Tijden moet wel een sprookje blijven. Wel probeert het team aandacht te besteden aan maatschappelijke onderwerpen als zinloos geweld, veilig vrijen, boulemia en euthanasie.
,,Dat zien we als onze verantwoordelijkheid, juist omdat er zo veel mensen kijken naar GTST'', zegt Bos. ,,Zulke dingen moet je wel met de grootst mogelijke voorzichtigheid aanpakken. En goed doe je het nooit. De een zit te huilen voor de tv door een verhaallijn over euthanasie, omdat hij het zelf van dichtbij heeft meegemaakt. Een ander vindt juist dat we het weer te oppervlakking doen.''
Geloofwaardig zijn en blijven, daar gaat het om. Soapschrijvers Bos en Neijzen weten als geen ander hoe ver ze daarmee kunnen gaan. Heel ver. Neem Laura, die al 12,5 jaar in GTST figureert. Deze veteraan, gespeeld door Jet van der Meij, belichaamt als geen ander de soepelheid van soapkijkers. Laura verloor onder anderen twee kinderen, was een blauwe maandag lesbisch, verruilde haar bestaan als topadvocate voor een relatiebemiddelingsbureau en is nu weer zwanger. En dat is nog niet eens de helft.
,,Ze heeft zelfs een moord gepleegd'', zegt Bos. ,,Maar iedereen is dat alweer vergeten. Zelfs ik zou je niet meer kunnen vertellen wie ze heeft omgelegd. Die moord ging te ver, paste niet bij het karakter. Maar toch is ze nog altijd geloofwaardig. In een soap kunnen de kijkers, mits je af en toe gas terug neemt, zodat een karakter weer op nul kan beginnen, veel hebben. En dat is maar goed ook, anders zouden wij het als schrijvers heel wat zwaarder hebben.''
Grappig om te lezen dat Roxy mislukte, wist ik helemaal niet.... en het gaat weer spannend worden vanavond, ik heb er wel weer zin in !
quote:Oh, dat had ik wel gemerkt. Het was een karakter van niets. Net als Dennis en Daantje.
Op vrijdag 28 maart 2003 09:50 schreef melonovy het volgende:
Grappig om te lezen dat Roxy mislukte, wist ik helemaal niet....
quote:Heej wel een leuk idee krijg ik nu een floppentopic van gtst van afgelopen jaren.
Op vrijdag 28 maart 2003 14:48 schreef Tom_Tom- het volgende:[..]
Oh, dat had ik wel gemerkt. Het was een karakter van niets. Net als Dennis en Daantje.
quote:Hehe ik word vervelend he
Op donderdag 27 maart 2003 22:16 schreef Tom_Tom- het volgende:[..]
Geen
.
En Karoltje, kijk op teletekst ofzo, daar staat het op. Of neem morgenvroeg de herhaling op
.
quote:Ben benieuwd
Op vrijdag 28 maart 2003 09:50 schreef melonovy het volgende:
Dag Neijzen.,,Minder heftige en gewelddadige scènes nu? Onzin, we hebben pas Janine nog levend begraven. En vanavond gaat het er ook weer behoorlijk aan toe.
quote:Dood. Hoop ik.
Op vrijdag 28 maart 2003 17:46 schreef karoltje het volgende:
ik word een beetje moe van Daantje hoor, wat wil ze nou?
eindelijk
quote:Ik heb er speciaal gebak voor gekocht.
Op vrijdag 28 maart 2003 19:08 schreef Sanne het volgende:
Daantje gaat eruit vanavondeindelijk
En Simon raakt levensgevaarlijk gewond en moet maandag geopereerd worden.
quote:werd ook tijd!
Op vrijdag 28 maart 2003 19:24 schreef GerardVanAs het volgende:
Werd tijd.En Simon raakt levensgevaarlijk gewond en moet maandag geopereerd worden.
En is het iemand anders opgevallen dat toen Stefano bij Yasmin was (2e keer) en weggging om Nina en Lukas om te kleden iemand op de achtergrond iet van (... deur) riep ? Was geen van de acteurs volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |