abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2003 @ 20:12:46 #1
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9307289
Ik ga een spreekbeurt doen over de geschiedenis en vormgeving en soorten special effects in films. Kunnen jullie me helpen? Ik zou graag willen weten wat voor effecten er zoal zijn, of er films zijn die een baanbrekende special effect voor het eerst gebruikten (bijv. Matrix), een stukje geschiedenis.

Alvast bedankt

Komt een bakker bij de man
  zaterdag 22 maart 2003 @ 20:16:03 #2
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9307357
Er is bijvoorbeeld een film uit 1961 dacht ik, dat een Griekse vent tegen gekleide skeletten vecht,hoe heet die film? jason and the... of zo
  zaterdag 22 maart 2003 @ 20:18:30 #3
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9307396
Niemand? Ik heb mn spreekbeurt maandag en ik heb welwat, maar jullie filmfanaten weten werkelijk alles en nu houden jullie je schuil....
pi_9307447
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 20:18 schreef dj-ango het volgende:
Niemand? Ik heb mn spreekbeurt maandag en ik heb welwat, maar jullie filmfanaten weten werkelijk alles en nu houden jullie je schuil....
Je geeft de filmfanaten ook niet echt veel tijd he... Maar 6 minuten. En op zaterdagavond hebben veel mensen wel wat anders te doen.

Maareuh, succes met je spreekbeurt maandag

pi_9307474
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 20:18 schreef dj-ango het volgende:
Je begint wel lekker op tijd dermee he? En in de bieb zijn er zat boeken trouwens, maar die is dicht op zondag
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_9307521
Jason en het gulden vlies, zo heet de mythe oid tenminste. En wat een dramatische film was dat zeg, heb stomtoevallig de scene met die skeletten gezien (was overdag laatst toch?)

En kijk eens rond op imdb : http://us.imdb.com/Title?0057197

Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
pi_9307586
de echte film freaks zijn nu op zaterdag avond film aan`t kijken
046
Dank aan Yeahinho
pi_9307906
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 20:16 schreef dj-ango het volgende:
Er is bijvoorbeeld een film uit 1961 dacht ik, dat een Griekse vent tegen gekleide skeletten vecht,hoe heet die film? jason and the... of zo
Jason and the argonauts?

De eerste special effects werden uitgevonden door George Melies (google maar ff op die naam). Veel ervan worden nog steeds gebruikt :miniaturen, modellen, speciale make-up, bewegende sets, camera stilzetten zodat dingen plotseling verschijnen en verdwijnen, meervoudige belichting van de film zodat je bv 'geesten' ziet zijn allemaal door hem bedacht. Misschien ken je het filmpje van hem van de man naar de maan ( waarbij de maan een 'raket' , een supergrote bemande granaat, afgschoten door een groot kanon in zijn oog krijgt.)

Daar is pas nog een documantaire van geweest, ik geloof op discovery.

-edit-

En King Kong mag je natuurlijk ook niet vergeten. Bij de eerste versie werd de film beeldje voor beeldje opgenomen (stop-motion) en bij de remake werden mechanische- en robot- modellen gebruikt, die door vele mensen tegelijk bediend werden dmv afstandsbedienig (draadloos of via kabels). Dat laat mooi de ontwikkeling zijn. Als er nu een nieuwe versie van KK zou komen zou hij waarschijnlijk voor 95% op de computer gemaakt worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Adfundum op 22-03-2003 21:07]

Some weasel took the cork out of my lunch...
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:02:42 #9
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_9307974
Die film heet Jason and the Argonauts..

En die stop-motion skeletten zijn gemaakt door Ray Harryhausen, een effect wat later vaak geimiteerd is.
Een mooi voorbeeld van hoe stop-motion is geevolueerd is The Nightmare before Christmas.

Er zijn wel meer revolutionaire films qua effecten. 'The Abbys' is bijvoorbeeld de eerste film waarbij 'morphing' werd gebruikt (voor die slang gemaakt van water) later is ditzelfde effect met groot succes gebruikt in terminator 2

Een mooi voorbeeld van special effects doorvoeren in een hele film is 'Avalon' waarin letterlijk geen beeldje onbewerkt is gebleven. Dat zie je wel aan de kleuren e.d.

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  zaterdag 22 maart 2003 @ 21:08:17 #10
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9308053
thanx!

als iemand nog meer namen heeft post ze maar! Ik kan alles gebruiken. Ik heb geen boeken want op het internet is toch wel meer te vinden dan alleen sex en gokken?

pi_9308245
http://www.cyberfilmschool.com/mschool/1_intro/special_effects_1.htm

en hier nog wat leuke feiten over se:

FANTASTIC FACTS - DID YOU KNOW...

The octopus that snares the Golden Gate Bridge in ''It Came From Beneath the Sea'' (1955) only has five tentacles. At $10,000 per tentacle, the producers couldn't afford all eight.

In ''20,000 Leagues Under the Sea'' (1916), one diver inside a rubber octopus used compressed air to curl and straighten its tentacles, but it took 60 men to operate the $250,000 squid in Disney's 1956 version.

The dinosaurs in ''One Million B.C.'' (1940) were played by lizards wearing plastic fins and men in monster suits. Those scenes were reused in films throughout the '50s and '60s. In the 1966 remake, Ray Harryhausen used a tiny animated model of Raquel Welch for a scene where a pterodactyl carries her off.

The opening scenes in Harryhausen's ''20 Million Miles to Earth'' (1957) were filmed on sets left over from ''The Caine Mutiny."

Sir Arthur Conan Doyle astounded Harry Houdini in 1922 with a reel of ''The Lost World.'' The N.Y. Times ran a front-page headline: ''Spiritist Mystifies World-Famed Magician with Pictures of Prehistoric Beasts. Keeps Origins a Secret.

" Willis O'Brien's ''Ghost of Slumber Mountain'' (1919) was the first feature-length film to combine stop-motion animated dinosaurs with actors.

It cost $3,000 and earned more than $100,000.

''King Kong'' (1933) cost $500,000, ''The Beast From 20,000 Fathoms'' (1953) $200,000, ''20,000 Leagues Under the Sea'' (1954) $5 million, ''Close Encounters of the Third Kind'' (1977) $19 million, ''Terminator 2'' (1991), $88 million, and ''Jurassic Park'' (1993) $60 million.

The 43 shots Industrial Light and Magic added to ''Terminator 2: Judgment Day'' (1991) lasted five minutes on screen, cost $6.4 million, and used 50 billion bytes of computer disk storage.

In ''Forbidden Planet'' (1956), Robby the Robot's voice was supplied by Marvin Miller, the actor who delivered the checks for TV's ''The Millionaire.'' Robby weighed more than 100 pounds and needed 2,600 feet of electrical wiring to control the flashing lights and whirling gismos in his head.

Gort, the famed 8-foot-tall robot in ''The Day the Earth Stood Still'' (1951), was played by a doorman from Grauman's Chinese Theater wearing a rubber suit sprayed with metallic paint and a sheet metal head.

The original models, film negative and all prints from ''Woman in the Moon'' (1928) were destroyed by Adolph Hitler in the '30s because the model spaceship resembled rocket weapons Germany was developing.

The 26-foot spaceship in ''Silent Running'' (1971) took 30 technicians eight months to create with pieces scavenged from 850 plastic model kits of a German army tank.

The UFO landing site in ''Close Encounters of the Third Kind'' (1977) was built in an old blimp hangar six times bigger than Hollywood's largest sound stage.

''Star Wars'' (1977) used more than 75 model spaceships with miniature lighting systems to illuminate the cockpits and simulate engine effects and laser flashes. Its android C3PO was modeled after a robot in ''Metropolis'' (1924) and R2D2 descended directly from the Huey, Dewey and Louie robots in ''Silent Running.

" Press releases and ads for Disney's ''Darby O'Gill and the Little People'' (1959) listed leprechaun King Brian as playing himself.

Ub Iwerks, who designed Disney's Mickey Mouse, created some of ''The Birds'' Alfred Hitchcock attacked people with in 1963.

In ''Planet of the Apes'' (1968), $2 million worth of rubber muzzles, foreheads and noses were applied directly to actors' faces to simulate realistic facial movements.

[Dit bericht is gewijzigd door Adfundum op 22-03-2003 21:27]

zaterdag 22 maart 2003 @ 21:50:00 #12
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9308725
Nog wat vraagjes:

1 Wat voor soorten motion bestaan er?
2 Wat versta jij onder special effects?
3 Wat zijn nieuwe snufjes in de special effects (zoals bullit time)?
4 Wat zijn de meest gebruikte special effects van toen en nu? (zoals glaswerk, computeranimatie etc)

zaterdag 22 maart 2003 @ 22:30:57 #13
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_9309461
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 21:50 schreef dj-ango het volgende:
Nog wat vraagjes:

1 Wat voor soorten motion bestaan er?

Stop-motion, go-motion en live action. Verder heb je CGI, welke bij de live action geteld kan worden, maar technisch gezien eigenlijk go-motion is.
quote:
2 Wat versta jij onder special effects?
Nagenoeg alles dat je niet zonder ingrepen normaal in beeld krijgt. Dit bevat belichting (blacklights ala Batman en Robin ), special make-up, animatronics, matte painting, CGI, wire work, en nog een hele rits meer.
quote:
3 Wat zijn nieuwe snufjes in de special effects (zoals bullit time)?
BulletTime is ouder dan je denkt, alleen pas in the matrix geperfectioneerd CGI blijft zich vernieuwen tot er perfecte animaties en texture kwaliteiten uit te persen zijn (long road), hetzelfde geldt min of meer voor animatronics... Volgende stap wordt de overgang van Spel naar film of weer terug... of voor gedeeltes, zodat je een semi-interactief spel krijgt...
quote:
4 Wat zijn de meest gebruikte special effects van toen en nu? (zoals glaswerk, computeranimatie etc)
Matte's blijven altijd bestaan omdat ze meestal gewoon goed zijn, en om omgevingen aan te passen is dit de meest geschikte methode. De stop-motion was in de jaren 70 en tachtig de enige manier om grote gestaltes enigzins geloofwaardig weer te geven, werdt zoals inmiddels welbekend overgenomen door CGI. Animatronics wordt tot op de dag van vandaag als close-up materiaal gebruikt, alsmede voor referentie voor de CGI modellen. Deze groeien steeds dichter naar elkaar toe, en ik zie het in de toekomst nog grote bedrijven worden, die zowel het CGI gedeelte als het special make-up/animatronics gedeelte doen (WeTa workshop is hier een goed voorbeeld van eigenlijk)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zaterdag 22 maart 2003 @ 22:44:47 #14
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9309648
*geeft schop omhoog

Bedankt alvast voor de reacties, ik ben al een stuk verder.

Nog maar wat vraagjes:

1Wat is de toekomst van SFX?
2 Wat is de benaming van SFX die live op de set zijn? (zoals bij de haunting vaak gedaan is) En heb je hiervan misschien nog wat voorbeeldjes?
3 Wat zijn veelgebruikte SFX (nogmaals), wat voorbeeldjes met film

pi_9309840
Ik denk dat je ook de onzichtbare sfx niet moet vergeten. Zoals hoofden van acteurs die op de lichamen van stuntmannen geplakt worden. Of geluidseffecten, zoiets simpels als het geluid van een vuistslag is eigenlijk ook al een special effect.
pi_9309845
Stomme vraag misschien, maar wie moet die spreekbeurt maken? De Fok!ers of jij?
  zaterdag 22 maart 2003 @ 23:22:40 #17
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_9310167
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 23:01 schreef calvobbes het volgende:
Stomme vraag misschien, maar wie moet die spreekbeurt maken? De Fok!ers of jij?
dat idee begon ik ook een beetje te krijgen
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_9310362
Dj-ango, laat je maandag nog even weten of we met zijn allen een voldoende hadden?
  zaterdag 22 maart 2003 @ 23:48:42 #19
42899 dj-ango
Omgekeerde wereld
pi_9310485
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 23:37 schreef Adfundum het volgende:
Dj-ango, laat je maandag nog even weten of we met zijn allen een voldoende hadden?
Ik weet redelijk veel over het film maken( zelf opkomende regisseur) en over SFX weet ik ook best veel. Veel docuus gezien, op internet veel gelezen,en eigen ervaring telt natuurlijk ook.

Het is dat ik jullie hulp vraag voor ander mensen hun visie.Ikzag hiervoor SFX namelijk heel anderstot dat jullie mij een brdere kijk hebben gegeven. Dan had ik ook wat infonodig en wat sites want over die geschiedenis weet ik weinig.

Dus, alsnog bedankt. Ik weet zeker dat ik een voldoende krijg, voor mijn vorige spreekbeurten over film e.d. had ik ook altijd een dikke 8, dus...

woensdag 26 november 2003 @ 02:54:32 #20
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_14934245
Vanmiddag om 12:00 SBS6
Jason and the Argonauts.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  Redactie Games woensdag 26 november 2003 @ 02:55:52 #21
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14934250
Star Wars, ET en Star Trek hebben grote invloed gehad in de vorige eeuw. Zoek daar maar op.

Veel suc-6 met je spreekbeurt trouwens

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 26 november 2003 @ 02:57:55 #22
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_14934257
quote:
Op woensdag 26 november 2003 02:55 schreef Mr.Noodle het volgende:

Veel suc-6 met je spreekbeurt trouwens

Ik denk dat zijn spreekbeurt al voorbij is.
Maar dit was het beste topic dat ik kon kicken om Jason aan te kondigen.
Ray Harryhausen
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  Redactie Games woensdag 26 november 2003 @ 02:59:46 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14934266
quote:
Op woensdag 26 november 2003 02:57 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn spreekbeurt al voorbij is.
Maar dit was het beste topic dat ik kon kicken om Jason aan te kondigen.
Ray Harryhausen

Sjezus, en jij onthoudt topics van maart 2003

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 26 november 2003 @ 03:01:20 #24
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_14934276
quote:
Op woensdag 26 november 2003 02:59 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Sjezus, en jij onthoudt topics van maart 2003

Nee, ik heb gezocht naar Ray Harryhausen.
IMDb Vote History
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')