Alvast bedankt
quote:Je geeft de filmfanaten ook niet echt veel tijd he... Maar 6 minuten. En op zaterdagavond hebben veel mensen wel wat anders te doen.
Op zaterdag 22 maart 2003 20:18 schreef dj-ango het volgende:
Niemand? Ik heb mn spreekbeurt maandag en ik heb welwat, maar jullie filmfanaten weten werkelijk alles en nu houden jullie je schuil....
Maareuh, succes met je spreekbeurt maandag
quote:Je begint wel lekker op tijd dermee he? En in de bieb zijn er zat boeken trouwens, maar die is dicht op zondag
Op zaterdag 22 maart 2003 20:18 schreef dj-ango het volgende:
Niemand? Ik heb mn spreekbeurt maandag en ik heb welwat, maar jullie filmfanaten weten werkelijk alles en nu houden jullie je schuil....
En kijk eens rond op imdb : http://us.imdb.com/Title?0057197
quote:Jason and the argonauts?
Op zaterdag 22 maart 2003 20:16 schreef dj-ango het volgende:
Er is bijvoorbeeld een film uit 1961 dacht ik, dat een Griekse vent tegen gekleide skeletten vecht,hoe heet die film? jason and the... of zo
De eerste special effects werden uitgevonden door George Melies (google maar ff op die naam). Veel ervan worden nog steeds gebruikt :miniaturen, modellen, speciale make-up, bewegende sets, camera stilzetten zodat dingen plotseling verschijnen en verdwijnen, meervoudige belichting van de film zodat je bv 'geesten' ziet zijn allemaal door hem bedacht. Misschien ken je het filmpje van hem van de man naar de maan ( waarbij de maan een 'raket' , een supergrote bemande granaat, afgschoten door een groot kanon in zijn oog krijgt.)
Daar is pas nog een documantaire van geweest, ik geloof op discovery.
-edit-
En King Kong mag je natuurlijk ook niet vergeten. Bij de eerste versie werd de film beeldje voor beeldje opgenomen (stop-motion) en bij de remake werden mechanische- en robot- modellen gebruikt, die door vele mensen tegelijk bediend werden dmv afstandsbedienig (draadloos of via kabels). Dat laat mooi de ontwikkeling zijn. Als er nu een nieuwe versie van KK zou komen zou hij waarschijnlijk voor 95% op de computer gemaakt worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Adfundum op 22-03-2003 21:07]
En die stop-motion skeletten zijn gemaakt door Ray Harryhausen, een effect wat later vaak geimiteerd is.
Een mooi voorbeeld van hoe stop-motion is geevolueerd is The Nightmare before Christmas.
Er zijn wel meer revolutionaire films qua effecten. 'The Abbys' is bijvoorbeeld de eerste film waarbij 'morphing' werd gebruikt (voor die slang gemaakt van water) later is ditzelfde effect met groot succes gebruikt in terminator 2
Een mooi voorbeeld van special effects doorvoeren in een hele film is 'Avalon' waarin letterlijk geen beeldje onbewerkt is gebleven. Dat zie je wel aan de kleuren e.d.
als iemand nog meer namen heeft post ze maar! Ik kan alles gebruiken. Ik heb geen boeken want op het internet is toch wel meer te vinden dan alleen sex en gokken?
en hier nog wat leuke feiten over se:
FANTASTIC FACTS - DID YOU KNOW...
The octopus that snares the Golden Gate Bridge in ''It Came From Beneath the Sea'' (1955) only has five tentacles. At $10,000 per tentacle, the producers couldn't afford all eight.
In ''20,000 Leagues Under the Sea'' (1916), one diver inside a rubber octopus used compressed air to curl and straighten its tentacles, but it took 60 men to operate the $250,000 squid in Disney's 1956 version.
The dinosaurs in ''One Million B.C.'' (1940) were played by lizards wearing plastic fins and men in monster suits. Those scenes were reused in films throughout the '50s and '60s. In the 1966 remake, Ray Harryhausen used a tiny animated model of Raquel Welch for a scene where a pterodactyl carries her off.
The opening scenes in Harryhausen's ''20 Million Miles to Earth'' (1957) were filmed on sets left over from ''The Caine Mutiny."
Sir Arthur Conan Doyle astounded Harry Houdini in 1922 with a reel of ''The Lost World.'' The N.Y. Times ran a front-page headline: ''Spiritist Mystifies World-Famed Magician with Pictures of Prehistoric Beasts. Keeps Origins a Secret.
" Willis O'Brien's ''Ghost of Slumber Mountain'' (1919) was the first feature-length film to combine stop-motion animated dinosaurs with actors.
It cost $3,000 and earned more than $100,000.
''King Kong'' (1933) cost $500,000, ''The Beast From 20,000 Fathoms'' (1953) $200,000, ''20,000 Leagues Under the Sea'' (1954) $5 million, ''Close Encounters of the Third Kind'' (1977) $19 million, ''Terminator 2'' (1991), $88 million, and ''Jurassic Park'' (1993) $60 million.
The 43 shots Industrial Light and Magic added to ''Terminator 2: Judgment Day'' (1991) lasted five minutes on screen, cost $6.4 million, and used 50 billion bytes of computer disk storage.
In ''Forbidden Planet'' (1956), Robby the Robot's voice was supplied by Marvin Miller, the actor who delivered the checks for TV's ''The Millionaire.'' Robby weighed more than 100 pounds and needed 2,600 feet of electrical wiring to control the flashing lights and whirling gismos in his head.
Gort, the famed 8-foot-tall robot in ''The Day the Earth Stood Still'' (1951), was played by a doorman from Grauman's Chinese Theater wearing a rubber suit sprayed with metallic paint and a sheet metal head.
The original models, film negative and all prints from ''Woman in the Moon'' (1928) were destroyed by Adolph Hitler in the '30s because the model spaceship resembled rocket weapons Germany was developing.
The 26-foot spaceship in ''Silent Running'' (1971) took 30 technicians eight months to create with pieces scavenged from 850 plastic model kits of a German army tank.
The UFO landing site in ''Close Encounters of the Third Kind'' (1977) was built in an old blimp hangar six times bigger than Hollywood's largest sound stage.
''Star Wars'' (1977) used more than 75 model spaceships with miniature lighting systems to illuminate the cockpits and simulate engine effects and laser flashes. Its android C3PO was modeled after a robot in ''Metropolis'' (1924) and R2D2 descended directly from the Huey, Dewey and Louie robots in ''Silent Running.
" Press releases and ads for Disney's ''Darby O'Gill and the Little People'' (1959) listed leprechaun King Brian as playing himself.
Ub Iwerks, who designed Disney's Mickey Mouse, created some of ''The Birds'' Alfred Hitchcock attacked people with in 1963.
In ''Planet of the Apes'' (1968), $2 million worth of rubber muzzles, foreheads and noses were applied directly to actors' faces to simulate realistic facial movements.
[Dit bericht is gewijzigd door Adfundum op 22-03-2003 21:27]
1 Wat voor soorten motion bestaan er?
2 Wat versta jij onder special effects?
3 Wat zijn nieuwe snufjes in de special effects (zoals bullit time)?
4 Wat zijn de meest gebruikte special effects van toen en nu? (zoals glaswerk, computeranimatie etc)
quote:Stop-motion, go-motion en live action. Verder heb je CGI, welke bij de live action geteld kan worden, maar technisch gezien eigenlijk go-motion is.
Op zaterdag 22 maart 2003 21:50 schreef dj-ango het volgende:
Nog wat vraagjes:1 Wat voor soorten motion bestaan er?
quote:Nagenoeg alles dat je niet zonder ingrepen normaal in beeld krijgt. Dit bevat belichting (blacklights ala Batman en Robin
2 Wat versta jij onder special effects?
quote:BulletTime is ouder dan je denkt, alleen pas in the matrix geperfectioneerd
3 Wat zijn nieuwe snufjes in de special effects (zoals bullit time)?
quote:Matte's blijven altijd bestaan omdat ze meestal gewoon goed zijn, en om omgevingen aan te passen is dit de meest geschikte methode. De stop-motion was in de jaren 70 en tachtig de enige manier om grote gestaltes enigzins geloofwaardig weer te geven, werdt zoals inmiddels welbekend overgenomen door CGI. Animatronics wordt tot op de dag van vandaag als close-up materiaal gebruikt, alsmede voor referentie voor de CGI modellen. Deze groeien steeds dichter naar elkaar toe, en ik zie het in de toekomst nog grote bedrijven worden, die zowel het CGI gedeelte als het special make-up/animatronics gedeelte doen (WeTa workshop is hier een goed voorbeeld van eigenlijk)
4 Wat zijn de meest gebruikte special effects van toen en nu? (zoals glaswerk, computeranimatie etc)
Bedankt alvast voor de reacties, ik ben al een stuk verder.
Nog maar wat vraagjes:
1Wat is de toekomst van SFX?
2 Wat is de benaming van SFX die live op de set zijn? (zoals bij de haunting vaak gedaan is) En heb je hiervan misschien nog wat voorbeeldjes?
3 Wat zijn veelgebruikte SFX (nogmaals), wat voorbeeldjes met film
quote:dat idee begon ik ook een beetje te krijgen
Op zaterdag 22 maart 2003 23:01 schreef calvobbes het volgende:
Stomme vraag misschien, maar wie moet die spreekbeurt maken? De Fok!ers of jij?
quote:Ik weet redelijk veel over het film maken( zelf opkomende regisseur) en over SFX weet ik ook best veel. Veel docuus gezien, op internet veel gelezen,en eigen ervaring telt natuurlijk ook.
Op zaterdag 22 maart 2003 23:37 schreef Adfundum het volgende:
Dj-ango, laat je maandag nog even weten of we met zijn allen een voldoende hadden?
Het is dat ik jullie hulp vraag voor ander mensen hun visie.Ikzag hiervoor SFX namelijk heel anderstot dat jullie mij een brdere kijk hebben gegeven. Dan had ik ook wat infonodig en wat sites want over die geschiedenis weet ik weinig.
Dus, alsnog bedankt. Ik weet zeker dat ik een voldoende krijg, voor mijn vorige spreekbeurten over film e.d. had ik ook altijd een dikke 8, dus...
Veel suc-6 met je spreekbeurt trouwens
quote:Ik denk dat zijn spreekbeurt al voorbij is.
Op woensdag 26 november 2003 02:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
Veel suc-6 met je spreekbeurt trouwens
quote:
Op woensdag 26 november 2003 02:57 schreef victorinox het volgende:[..]
Ik denk dat zijn spreekbeurt al voorbij is.
Maar dit was het beste topic dat ik kon kicken om Jason aan te kondigen.
Ray Harryhausen
Sjezus, en jij onthoudt topics van maart 2003
quote:Nee, ik heb gezocht naar Ray Harryhausen.
Op woensdag 26 november 2003 02:59 schreef Mr.Noodle het volgende:[..]
Sjezus, en jij onthoudt topics van maart 2003
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |