Ik kwam tot de (weder-)ontdekking dat ik bar weinig zelfdiscipline heb. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke methodes om het te bestrijden, maar daar wil ik niet aan beginnen. Liever zou ik willen weten hoe de gemiddelde Fok!er zijn/haar leven zó indeeld, dat het niet botst met de hedendaagse maatschappij..
Hoe zorg jij ervoor dat je "nooit" te laat komt (bv smorgens), "altijd" op tijd doet wat je moet doen, van ernstige "verslavingen" afblijft etc. etc. ?
Dit zou tevens een grote stimulans zijn voor de wat minder gedisciplineerde fokkers onder ons.
quote:Ik kom nooit optijd -> zeer irritant, moeilijk op te lossen probleem
Op zaterdag 22 maart 2003 00:59 schreef snerd het volgende:
Hoe zorg jij ervoor dat je "nooit" te laat komt (bv smorgens), "altijd" op tijd doet wat je moet doen, van ernstige "verslavingen" afblijft etc. etc. ?
Verslaving -> ik blijf stug door roken, ik blijf met geld gooien, en als het aan mij lag, zou ik blijven computeren tot het licht wordt
Nee, ik heb geen discipline, en het bevalt me tot nu toe goed
maarja... door de huidige situatie is er niet veel meer van me zelfdiscipline over
quote:Het enige wat bij mij werkt is angst. Ik kom op tijd omdat ik bang ben voor de reacties van anderen als ik te laat kom, ik doe mijn belastingaangifte (weliswaar altijd pas na dwangbevelen en boetes) omdat ik bang ben dat ze de deurwaarder sturen, drinken gaat met ups en downs maar ik weet van mezelf dat er altijd weer een periode komt waarin alcohol me tegenstaat en dan houdt het vanzelf weer op. Roken idem dito. Dus zeg maar de dingen waar ik anderen mee lastig val, zoals te laat komen, daar maak ik mezelf flink bang voor, zodat ik het af en toe eens aanpak en de dingen waar ik alleen mezelf mee lastig val zoals roken, drinken en te laat naar bed daar vertrouw ik erop dat het toch niet uit de hand zal lopen. Hmmm, eigenlijk zijn dit waardeloze adviezen als ik het nog eens lees, nou ja ik doe ook maar mijn best.
Op zaterdag 22 maart 2003 00:59 schreef snerd het volgende:Hoe zorg jij ervoor dat je "nooit" te laat komt (bv smorgens), "altijd" op tijd doet wat je moet doen, van ernstige "verslavingen" afblijft etc. etc. ?
Dit zou tevens een grote stimulans zijn voor de wat minder gedisciplineerde fokkers onder ons.
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 16:46 schreef Yuki het volgende:
mja... vroeger (klinkt ook lekker debiel uit mijn mond
quote:Jij hebt andere prioriteiten denk ik.
maarja... door de huidige situatie is er niet veel meer van me zelfdiscipline over
quote:Ik stel ook doelen. Maar het uitvoeren is dan nog wel eens datgene wat mis gaat. Heb jij daar geen problemen mee?
Op zaterdag 22 maart 2003 17:00 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik stel mijzelf doelen eigenlijk . Meer in de trant van wil ik dit doen dan moet ik mezelf dat als doel stellen.
Ik ben van mezelf chaotisch van aard maar ik weet ook dat ik toch wel degelijk goed voor mezelf moet zorgen omdat ik er anders een boel problemen bij heb (van psychische aard) . Het is iets wat ik mezelf heb aan moeten leren door middel van therapie , maar nu ook beter op mezelf weet toe te passen.
Ik ben het trouwens met je eens dat het niet gedisciplineerd zijn voor extra psychische ballast kan zorgen.
Mn Palm organizer is echt het kloppend hart van mn administratieve- en organisatorische leven. Zonder dat ding weet ik me geen raad.
quote:sorry dat ik t zeg, maybe helpt t wel super voor jou... maar een organizer nodig hebben om te kunnen leven?...
Op zaterdag 22 maart 2003 17:17 schreef Tijn het volgende:
Eén woord: Palm.Mn Palm organizer is echt het kloppend hart van mn administratieve- en organisatorische leven. Zonder dat ding weet ik me geen raad.
quote:Als je een hulpmiddel vindt waardoor je een hoop ellende wordt bespaard en precies je eigen zwakke punten aanvult, waarom zou het dan erg zijn om daar gebruik van te maken?
Op zaterdag 22 maart 2003 17:32 schreef Yuki het volgende:[..]
sorry dat ik t zeg, maybe helpt t wel super voor jou... maar een organizer nodig hebben om te kunnen leven?...
quote:Klopt. Ik heb er ook één (daarvóór een Psion) en ik moet zeggen dat het geen overbodige luxe is. Vooral het feit dat je 'm kan instellen om je te laten herinneren aan dingen (wat een normale papieren agenda niet doet) is ideaal. Ik moet er wel bij zeggen dat je ook weer discipline nodig hebt om je Palm te organiseren
Op zaterdag 22 maart 2003 17:43 schreef Tijn het volgende:[..]
Als je een hulpmiddel vindt waardoor je een hoop ellende wordt bespaard en precies je eigen zwakke punten aanvult, waarom zou het dan erg zijn om daar gebruik van te maken?
quote:Is natuurlijk wel zo, maar ik vrees dat een hoop mensen last hebben van discipline tonen in het voor zichzelf zorgen. Dus niet zozeer mbt andere mensen. Ik in ieder geval.
Op zaterdag 22 maart 2003 17:50 schreef Jerruh het volgende:
ik heb mijn discipline gekregen door rekening te leren houden met andere mensen, dat je afspraken na moet komen. Als je met iemand hebt afgesproken om om zeven uur sochtends te gaan sporten, weet je dat het niet echt denderend is om hem/haar te laten stikken, krijg je alleen emer ellende van, dus dan maar dr heel vroeg uit. zo leer je uit je bed te komen
quote:Precies. En de discpline om een Palm bij te houden lukt me beter dan kloten met papier (wat altijd een zooi wordt en waarbij ik de helft weer verlies) of alles onthouden (wat zeker niet werkt
Op zaterdag 22 maart 2003 17:55 schreef Bombie het volgende:[..]
Klopt. Ik heb er ook één (daarvóór een Psion) en ik moet zeggen dat het geen overbodige luxe is. Vooral het feit dat je 'm kan instellen om je te laten herinneren aan dingen (wat een normale papieren agenda niet doet) is ideaal. Ik moet er wel bij zeggen dat je ook weer discipline nodig hebt om je Palm te organiseren
en dat een elektronische agenda zeker geen noodzaak is voor een georganiseerd leven. Maar een verrekt handig hulpmiddel is het in ieder geval!
quote:och, ik ben niet iemand die graag ruzie heeft, dus als ik de fout in ga dan wordt ik er wel op zo'n manier op gewezen dat ik het goed in me oren knoop
Op zaterdag 22 maart 2003 17:57 schreef Bombie het volgende:[..]
Is natuurlijk wel zo, maar ik vrees dat een hoop mensen last hebben van discipline tonen in het voor zichzelf zorgen. Dus niet zozeer mbt andere mensen. Ik in ieder geval.
quote:Bij mij ist precies andersom
Op zaterdag 22 maart 2003 18:09 schreef Tijn het volgende:
En de discpline om een Palm bij te houden lukt me beter dan kloten met papier (wat altijd een zooi wordt en waarbij ik de helft weer verlies) of alles onthouden (wat zeker niet werkt).
quote:waar moet jij tegen die tijd dan heen met je cynisme
Op zaterdag 22 maart 2003 01:37 schreef drugsgebruiker het volgende:
Discipline? In een wereld die alles maar steeds makkelijker maakt? Nee joh, gewoon enkele jaren geduld en dan voert nihilisme de boventoon!
quote:Zo was mn moeder tot voor kort ook. Alleen ze sjouwde elke dag werkelijk staaapels papier heen en weer en het werd allemaal langzaam maar zeker nogal een bende.
Op zaterdag 22 maart 2003 18:16 schreef Moonah het volgende:[..]
Bij mij ist precies andersom
.
Ik schrijf alles op papier.
Lijstjes wat ik niet mag vergeten.
Lijstjes wat ik nog moet doen.
Lijstjes voor mijn boodschappen.
Lijstjes met ideeen.
En pas sinds een poosje heb ik allerlei telefoonnummers in mijn mobiel staan, die had ik eerst gewoon in mijn (papieren!) agenda.
Sinds 2 weken is ze nu ook over op een Palm en dat gaat fantastisch Ze heeft dr papierenagenda nog wel, maar maakt er steeds minder gebruik van.
En omdat ze op haar werk al met een Outlook-agenda werkte om al haar afspraken in te noteren, scheelde dat ook een hoop, want je kunt een Palm agenda direct synchroniseren met Outlook
quote:Hoe herkenbaar
Op zaterdag 22 maart 2003 18:16 schreef Moonah het volgende:Bij mij ist precies andersom
.
Lijstjes met ideeen.
En pas sinds een poosje heb ik allerlei telefoonnummers in mijn mobiel staan, die had ik eerst gewoon in mijn (papieren!) agenda.
* The-What erg gedisciplineerd met alles is
quote:Praktisch tipje dan hoop ik voor je dat je die agenda hebt bewaard in geval de telefoon stukgaat , dan zit je straks zonder al die nummers .
.
Lijstjes met ideeen.
quote:Net ff in je profiel gekeken maar herken je d'r niet in:
.
Lijstjes met ideeen.
Foto van mij... gemaakt vóór Palm m515:
*even offtopic-humor tussendoor*
Maarre... ik doelde meer op zelf-discipline. Wat heb je nou aan plannen als je jezelf toch niet kunt opbrengen om de taak daadwerkelijk uit te voeren?
quote:Het door addicted_to_jellybeans genoemde beloningsprincipe kan idd goed werken. Zelf heb ik op een gegeven moment mezelf steeds herinnert aan die ene commerciële slogan van Nike waarmee je de zaak misschien wat makkelijk afdoet, maar wel klopt als een bus: just do it!
Op zondag 23 maart 2003 15:20 schreef snerd het volgende:
Hehe, die plaatjes zijn wel geestig.Maarre... ik doelde meer op zelf-discipline. Wat heb je nou aan plannen als je jezelf toch niet kunt opbrengen om de taak daadwerkelijk uit te voeren?
Je kunt jezelf wel steeds op allerlei manieren proberen te stimuleren om iets te doen, of het gevoel hebben dat je er toch geen klap mee opschiet als je het doet (bijv. ipv de was opvouwen het gewoon laten liggen en er af en toe iets tussenuit pakken ), maar uiteindelijk moet je gewoon je verstand op nul (of lager) zetten en het gewoon doen.
Ik zie zelf altijd vreselijk op tegen schoonmaken. Als je vaak schoonmaakt zie je niet zo goed dat je schoonmaakt omdat het niet niet zo ranzig is. Dus als ik er dan aan begin ben ik vooraf echt al vreselijk moe en bijna depri en heb ik het idee dat ik er uren mee bezig ga zijn terwijl ik mezelf ook kan ontwikkelen met iets leerzaams of juist ontspannen (fok!ken bijv ) ipv onderhoud te plegen. Wat dan wel werkt is idd (zoals atjb al zegt) een muziekje opzetten. Geen Leonard Cohen of Nick Cave & The Bad Seeds ofzo natuurlijk
maar iets uplifting. The Levellers bijvoorbeeld hehe
Maar hoe je het ook wend of keert... gedaan worden moet het toch.
quote:Gelijck heb je, beste fok!-er. Wat gedaan moet worden, moet gedaan worden. Het zit allemaal tussen de oren, dat weet ik allang. Het is leuk om te horen hoe enkele fok!-ers onder ons het probleem aanpakken d.m.v. muziek, dat werkt bij mij ook vaak. Jezelf in een gunstige mentale toestand brengen, dat is het beste wat je kunt doen inderdaad.
Op zondag 23 maart 2003 16:32 schreef Bombie het volgende: waarheid
Hulde aan de optimisten in deze wereld, want zij zullen naar alle waarschijnlijkheid het minst geconfronteerd worden met dergelijke zelf-disciplineproblemen.
Jammergenoeg zijn er hier weinig mensen bij die goede tips weten; de meesten die hier hebben gereageerd, leggen zich neer bij hun gemis aan zelf-discipline.
Nu ik er langer over nadenk lijkt het me best prettig om na dertien weken ontberingen een fysiek topfit, sterk en psychisch weerbaar mens met een overdosis zelfdiscipline te zijn. Ik heb de capaciteiten - alleen laat ik me zo afleiden dat ik er niet het volle uithaal.
quote:Deze keuze heb ik ook al overpeinsd! Ik heb het VWO-traject niet geheel doorlopen, door zulks een gebrek aan discipline. Maarja, ik ben bang dat ik na die bootcamp niet levenslang bekeerd zal blijven tot "zwaar-gedisciplineerd leefgedrag".
Op zondag 23 maart 2003 21:50 schreef twired het volgende:
goede informatie
Kortgezegd: karakter/gemoedstoestand --> zin --> werk in uitvoering. Zolang je dit volhoudt, ben je gedisciplineerd bezig. We (ongedisciplineerde lui) moeten het probleem bij de wortel aanpakken, wat tevens verklaart waarom mensen er problemen hebben: er moeten grondige veranderingen aangebracht worden in je gemoedstoestand, of erger nog: in je karakter...
quote:Kinderen krijgen? Daarvoor moet je toch eerst "neu-ken"?
Op maandag 24 maart 2003 23:38 schreef Mjam het volgende:
Geheimtip: kinderen krijgen, dat helpt enorm!
on-topic: hmm.. volgens mij zou dat wel gaan lukken ja. Maarja, we proberen hier gedisciplineerde wezens te worden vóórdat we onszelf ouders mogen noemen, denk ik.
* poebeertjuh heeft geen discipline, hoogstens een beetje verstand, waardoor ze af en toe nog wel wat dingen op tijd weet te doen...
Je moet voor jezelf een stimulans vinden. Misschien dat een nieuwe omgeving ook stimuleert. Ik ben op een gegeven ogenblik uit mijn studentenhuis vertrokken, omdat de instelling daar niet meer bij mijn nieuwe levensstijl paste.
Je moet wel willen om een doel te bereiken, ik zelf ben bijna nog nooit te laat op school gekomen (ook nu op het mbo niet) en al helemaal nooit op mn werk. Dit is idd een belangrijke vorm van discipline. Als het op een jeugdige leeftijd al vroeg mis gaat moet je er echt tijdig wat aan gaan doen, want op een gegeven moment gaat het enorm tegen je werken.
Weet gewoon wat je aankunt en stel voor jezelf een doel. Als je geen doel hebt kun je ook niks bereiken en kun je jezelf niet 'monitoren'. Ik wil hierna nog verder gaan studeren en dat gaat ook zeker wel lukken. Omdat ik een doel heb weet ik dat het wel goed komt.
Het probleem waar ik mee zit is voornamelijk het probleem om te gaan studeren, ik begon op het VWO en maakte nooit huiswerk en ik doe nu MBO. MBO BBL, dus 4 dagen werken, 1 dag leren omdat ik gewoon niet de discipline heb om te studeren maar wel de intelligentie om bijvoorbeeld HBO of Universiteit te kunnen halen.
Ik moet nu op deze ICT opleiding waarbij ik 1 dag in de week naar school ga praktijktaken- en verslagen maken op m'n werk en ik heb er sinds begin van het schooljaar nog geen verslag gemaakt. Ik neem me telkens voor eraan te beginnen maar ga altijd telkens andere dingen doen op de computer zoals MSN-en, gamen en andere niet voor m'n studie belangrijke dingen.
Als je niet opgevoed bent met dicipline dan moet je het jezelf aanleren. Je kunt mijn naam en het woord dicipline in een adem uitspreken, geen idee hoe, maar ik heb het gewoon.
quote:Wees daar maar blij mee dan. Volgens mij is het precies zoals je zegt: je hebt het of je hebt het niet. Ik merk vaak dat mensen die zelf gedisciplineerd zijn neerbuigend kunnen doen over mensen die dat niet zijn. Ik begrijp dat het super irritant is als je iemand kent die altijd te laat komt. Maar ik vind het weer irritant als mensen denken dat jezelf een schop onder je hol geven afdoende moet zijn. Het is in mijn kop heel wat chaotischer dan in de hunne, dat kan ik je verzekeren. Het is een levenslange klus om daar ordening in aan te brengen en dat vind ik eigenlijk wel leuk. Ik vind trouwens chaotische mensen vaak leuker, creatiever, onvoorspelbaarder dan van die hele gedisciplineerde. (Dat bedoel ik niet persoonlijk hoor)
Op dinsdag 25 maart 2003 09:40 schreef Charys het volgende:
Wat een puberale reacties zitten er tussenAls je niet opgevoed bent met dicipline dan moet je het jezelf aanleren. Je kunt mijn naam en het woord dicipline in een adem uitspreken, geen idee hoe, maar ik heb het gewoon.
quote:Daar ben ik ook erg blij mee, ik ben gediciplineerd maar ook erg geordend, ik leg zelfs mn kleren op kleur in de kast, denk dat het allemaal met elkaar te maken heeft. Ik heb het gewoon van mezelf, mn moeder is juist ontzettend chaotisch waar ik me inderdaad ontzettend aan kon ergeren, maar daar heb ik meer leren leven
Op dinsdag 25 maart 2003 10:06 schreef Mjam het volgende:[..]
Wees daar maar blij mee dan. Volgens mij is het precies zoals je zegt: je hebt het of je hebt het niet. Ik merk vaak dat mensen die zelf gedisciplineerd zijn neerbuigend kunnen doen over mensen die dat niet zijn. Ik begrijp dat het super irritant is als je iemand kent die altijd te laat komt. Maar ik vind het weer irritant als mensen denken dat jezelf een schop onder je hol geven afdoende moet zijn. Het is in mijn kop heel wat chaotischer dan in de hunne, dat kan ik je verzekeren. Het is een levenslange klus om daar ordening in aan te brengen en dat vind ik eigenlijk wel leuk. Ik vind trouwens chaotische mensen vaak leuker, creatiever, onvoorspelbaarder dan van die hele gedisciplineerde. (Dat bedoel ik niet persoonlijk hoor)
Dus zal mensen niet zo snel aanvallen op hun 'chaotische gedrag' iedereen is immers anders, alleen er zit een verschil tussen mensen die het écht zijn en mensen die gewoon geen moeite nemen om wat meer dicipline te hebben simpelweg omdat ze gewoon lui zijn....
quote:Mee eens.
Op dinsdag 25 maart 2003 01:25 schreef snerd het volgende:[..]
on-topic: hmm.. volgens mij zou dat wel gaan lukken ja. Maarja, we proberen hier gedisciplineerde wezens te worden vóórdat we onszelf ouders mogen noemen, denk ik.
quote:Nou... ik feest niet echt veel ofzo, moet vroeg op, werk hard (tenzij ik de focus kwijt ben, wat wel eens gebeurd is) en heb serieuze, energievretende doelstellingen. Maar om die doelstellingen te kunnen bereiken heb ik die discipline nodig. Ik kan gewoon niet goed functioneren als het een zooitje in m'n leven is. Dus ik ben zelf van mening dat (in ieder geval bij mij) die zelf-discipline niet vanzelf komt aanwaaien. Het is heel makkelijk om bepaalde dingen over het oog te zien in je queeste (lol) naar discipline. De afwas laten staan met het idee van "is niet zo erg.. kan morgen ook wel" kan misschien toch onbewust zorgen voor een lichte vorm van chaos, waar ieder voor zichzelf mag uitmaken of ie daar gevoelig voor is. Ook wil ik benadrukken dat verschillende mensen hier wellicht verschillende gradaties van discipline bezitten en dat genoeg voor ze is. De één is al tevreden als ie elke ochtend op tijd op werk/school komt. De ander kan niet zonder de meeste stricte vorm van organisatie (alles bijhouden).
Op dinsdag 25 maart 2003 09:07 schreef Peregrijn het volgende:
Die discipline komt van zelf wel als je in een bepaalde fase van je leven komt. Dat gebeurde in ieder geval bij mij. Op een gegeven ogenblik kwam ik tot het besef dat feesten en zo best leuk is, maar dat ik als ik in dit tempo door ging nog wel erg lang over mijn studie ging doen.
[...]
Ook een paar opmerkingen over het spelen van games vielen me op. Zeker ook omdat er zo van die hobby's/interesses zijn die de boel helemaal overhoop gooien. Als ik games ging spelen (en dat doe ik al vanaf jongs af aan) werd alles om me heen vaag en was ik zo gerust uren bezig zonder iets zinnigs te doen. Eigenlijk is het haast toevlucht zoeken in een andere wereld. Daar moet je dus goed mee uitkijken en alleen games spelen als het werk voor die dag is gedaan. Hetzelfde heb ik met gitaar spelen. Vergeet ik ook alles. Doen dus als al het belangrijke is gedaan.
Onlangs was ik weer zeer ongeorganiseerd bezig. Ben ik weer zeer intensief gitaar gaan spelen en voelde me daar goed bij. Maar dan wordt het wel ontzettend laat en ben ik de volgende dag een wrak (kan niet zo goed zonder min. 8 slaap per nacht). Toch maar weer afgezworen dus omdat het nou eenmaal niet werkt zonder controle & evaluatie. Pfff.. maar ik voel me wel een zeiksok, zo met dat voorspelbare gecontroleerde leven. Het liefst zou ik m'n leven gewoon leven van dag op dag en maar zien wat er gebeurt, maar helaas kom ik dan niet ver, vrees ik.
Ben blij dat dit topic iig geopend is... vind ut erg interessant.
quote:Ik ook. En ik voel me ook gelukkiger als ik creatief en onvoorspelbaar ben, maar probeer wel een manier te zoeken om zowel dát als georganiseerd te zijn. Moet toch kunnen zeker?
Op dinsdag 25 maart 2003 10:06 schreef Mjam het volgende:[..]
Ik vind trouwens chaotische mensen vaak leuker, creatiever, onvoorspelbaarder dan van die hele gedisciplineerde. (Dat bedoel ik niet persoonlijk hoor)
quote:Discipline of dwangneurose?
Op dinsdag 25 maart 2003 10:18 schreef Charys het volgende:[..]
Daar ben ik ook erg blij mee, ik ben gediciplineerd maar ook erg geordend, ik leg zelfs mn kleren op kleur in de kast,
En ik denk toch dat luie mensen een geval apart zijn. Er kunnen psychische oorzaken zijn voor een gebrek aan discipline en tegelijkertijd wél heel erg veel behoefte aan discipline te hebben zonder gelijk lui te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Bombie op 25-03-2003 10:28]
quote:Gediciplineerde/ geordende mensen kunnen ook onvoorspelbaar zijn
Op dinsdag 25 maart 2003 10:25 schreef Bombie het volgende:[..]
Ik ook. En ik voel me ook gelukkiger als ik creatief en onvoorspelbaar ben, maar probeer wel een manier te zoeken om zowel dát als georganiseerd te zijn. Moet toch kunnen zeker?
[..]Discipline of dwangneurose?
Klinkt er erg veel als 't laatste.
Het is in mijn geval geen dwangneurose want het ligt vaak zat door elkaar zonder dat ik het gevoel heb "dat ik dan dood ga" Liedje van Kinderen voor Kinderen in gedachte heeft...
Wat ik weer een beetje mis, is nauwkeurigheid, daar schort het bij mij aan..
Ik was sowieso altijd al wel stipt. Ik ben ook altijd te vroeg ergens aanwezig. Ik kan me dan ook ergeren aan mensen die dat niet zijn. Afspraak is afspraak. Verder ben ik redelijk planmatig aangelegd, zelfs in vakanties. Ik had echter een periode in mijn studietijd veel problemen in de persoonlijke sfeer, waarbij ontvluchten in continu feesten en drank de makkelijkste korte termijn oplossing was. Vrolijk werd ik er echter niet van, terwijl ik me sinds ik weer gedisciplineerd leef me perfect voel.
Ik denk echter wel dat als je van nature niet zo ingesteld bent, je niet echt gelukkig wordt van dwangmatig gedisciplineerd leven.
quote:Je kast op kleur ordenen lijkt mij toch redelijk nauwkeurig. Welke vorm van nauwkeurigheid bedoel je hier?
Op dinsdag 25 maart 2003 10:33 schreef Charys het volgende:[..]
Wat ik weer een beetje mis, is nauwkeurigheid, daar schort het bij mij aan..
quote:Nauwkeurig in de zin van heel precies werken. Ik raffel nog wel eens dingetjes af. In mijn tijd als bloemiste hadden we vaak praktijk tentamens, wat heel veel geld/tijd koste, die "tentoonstellingen" moeten natuurlijk vooral voor zon tentamen perfect zijn, en dat hele precieze afwerken mis ik wel eens...
Op dinsdag 25 maart 2003 11:25 schreef Tijn het volgende:[..]
Je kast op kleur ordenen lijkt mij toch redelijk nauwkeurig. Welke vorm van nauwkeurigheid bedoel je hier?
quote:Dit is dus ook mijn leven. En even toegevoegd:
Op zaterdag 22 maart 2003 01:19 schreef MOD het volgende:
[..]
Ik kom nooit optijd -> zeer irritant, moeilijk op te lossen probleem
ik doe alles op het laatste moment -> ik leef van dag tot dag, en ik zie wel wat er in de toekomst gebeurd, ik heb over 2 weken mondeling over 8 boeken, en ik moet ze nog alle 8 lezen..NOT!
Verslaving -> ik blijf stug door roken, ik blijf met geld gooien, en als het aan mij lag, zou ik blijven computeren tot het licht wordt
Nee, ik heb geen discipline, en het bevalt me tot nu toe goed
Ik hoop dat ik morgen voor het eerst op tijd op school ben. Voor het eerst!
enzovoort. ik denk dat je pas echt kan veranderen als andere mensen je een spiegel voorhouden en je ziet hoe hinderlijk het voor anderen kan zijn.
quote:ha! die ken ik
Op zaterdag 22 maart 2003 17:17 schreef Tijn het volgende:
Eén woord: Palm.Mn Palm organizer is echt het kloppend hart van mn administratieve- en organisatorische leven. Zonder dat ding weet ik me geen raad.
quote:Gewoon NU de hele directory deleten. Enige dat helpt.
Op vrijdag 28 maart 2003 22:50 schreef snerd het volgende:
Fok! Ik heb, in deze tijden van losbandig en ongedisciplineerd gedrag, weer een fout gemaakt. Ik was enkele weekjes geleden begonnen met het spel Warcraft 3, en ben er nu verslaafd aan geraakt.Arghh, was het maar vakantie ofzo! Moet ik nu alweer een verslaving "overwinnen", zo vlak voor de eindexamens en rij-examen(s).
Ik denk idd dat discipline vooral voortkomt uit verantwoordelijkheidsgevoel. Je *weet* wat de consequenties zijn als je niet {op tijd komt, opruimt, etc.}.
Aan de andere kant is er niets zo makkelijk als 'niks doen': geen initiatief nemen, gewoon op dezelfde manier vedergaan (dus in bed blijven liggen, de afwas laten staan,etc.)
Mijn ervaring is dat als je probeert jezelf te motiveren om iets te doen door er redenen voor te verzinnen waarom je dat zou moeten doen, dat je onwillekeurig ook meteen naar excuses gaat zoeken om daar onderuit te komen. ("Eigenlijk moet ik nu de afwas doen, anders blijft het opstapelen" - "Ach, dat kan over een half uur ook nog wel").
Wat bij mij iig het beste blijkt te helpen is er gewoon *niet* over na te denken - op het moment dat je het idee hebt dat je 'eigenlijk iets zou moeten doen' niet erbij stil blijven staan, maar gewoon *meteen doen*.
Zo heb je ook niet de kans om voor jezelf excuses te verzinnen om eronder uit te komen.
Ik heb alleen geen idee of dit ook voor andere mensen geldt...;)
quote:Topper! Dat zou wel waar kunnen zijn ja! Bedankt voor de tip...! Ik ga kijjken wat ik ermee kan doen. Dat wordt morgen hopelijk wél op tijd opstaan
Op zondag 30 maart 2003 20:37 schreef Mr.Bucket het volgende:
Mijn ervaring is dat als je probeert jezelf te motiveren om iets te doen door er redenen voor te verzinnen waarom je dat zou moeten doen, dat je onwillekeurig ook meteen naar excuses gaat zoeken om daar onderuit te komen. ("Eigenlijk moet ik nu de afwas doen, anders blijft het opstapelen" - "Ach, dat kan over een half uur ook nog wel").Wat bij mij iig het beste blijkt te helpen is er gewoon *niet* over na te denken - op het moment dat je het idee hebt dat je 'eigenlijk iets zou moeten doen' niet erbij stil blijven staan, maar gewoon *meteen doen*.
Zo heb je ook niet de kans om voor jezelf excuses te verzinnen om eronder uit te komen.Ik heb alleen geen idee of dit ook voor andere mensen geldt...;)
Ik ben ook absoluut niet gedisciplineerd. Resultaat: 5 jaar gestudeerd zonder iets gehaald te hebben (4 verschillende studies geprobeerd). Nu ben ik net een klein jaartje bezig met een nieuwe HBO studie, inmiddels al de vijfde studie waar ik mee begin.
Ik kom altijd 5 minuten te laat in de les, tenminste als ik de les interessant genoeg vind... anders kom ik helemaal niet.
Toch heb ik af en toe goede weken en ga ik naar alle lessen, ook al kom ik wel iets te laat meestal. Maar hoe onzinnig sommige lessen ook mogen zijn, toch ben ik super actief op de dagen dat ik het 3e en 4e uur naar school ben geweest..
Blijf ik thuis van school omdat ik denk dat het onzinnig is en thuis ook wel dat ene hoofdstukje kan lezen zonder uitleg van een docent, dan juist op DIE dagen doe ik helemaal niets! Zelfs de kleine afwas is al teveel en voor ik het weet ben ik weer 8 uur achter elkaar Return to Castle Wolfenstein multiplayer aan het spelen... Met als gevolg dat ik me 's avonds, of liever gezegd midden in de nacht me super kansloos voel...
Toch heb ik net dat hele kleine beetje discipline gevonden in mezelf waardoor ik nu alle studiepunten haal. Hoe? tja ik denk toch doordat ik ouder ben geworden en iets meer waarde hecht aan een diploma dan 5 jaar geleden.
Mijn RTCW verslaving heb ik overigens overwonnen door het spel gewoon te deleten. Het kost alleen maar veel tijd en je wordt er niet wijzer van. Verder probeer ik mijn kamer (ik woon op kamers) altijd relatief schoon te houden. In een smerige kamer komt namelijk niets van studeren bij mij en een schone kamer geeft een goed gevoel.
Nu sla ik mezelf wel voor mijn hoofd dat ik niet eerder dat hele kleine beetje, dat net genoeg is om school te halen, deed. Ik krijg namelijk nu alleen nog maar een IBG lening en na het tweede jaar van deze studie krijg ik helemaal niets meer. Dat gaat dus een groot probleem worden waar ik mezelf alleen maar de schuld van kan geven. Ik ga afstuderen over 3 jaar, dat staat vast, maar met ENORME schulden.. en dat alleen maar omdat ik nooit iets deed....
Enige tip die ik nog kan verzinnen: doe nu eens een week lang ALLES wat je altijd laat liggen en waar je geen zin in hebt. Onthou heel goed wat voor gevoel dat geeft en post dat hier eens zodat je het later weer terug kunt lezen.. misschien helpt het...
PS wel NU beginnen en niet over een half uurtje
anders lees je dit morgen weer en denk je.. shit is ook zo..
PS2 Op tijd uit bed gaan is errug belangrijk... als je om twee uur in de middag nog eens wakker wordt heb je al snel helemaal nergens meer zin in....
Dit komt vooral omdat als ik ergens heen moet, ik van te voren stop met mijn bezigheid, (10 min van te voren) en ga dan even niets doen
En mijn klok staat 10 minuten voor, maar mijn andere klokjes, in de telefoon, de computer lopen wel gelijk.....
Waar ik het echter wel moeilijk mee heb is om optijd naar bed te gaan.. maar dat komt denk ik omdat ik niet moe genoeg ben, mijn dag vulling is niet heel heftig
Wel mis ik de discipline om elke dag te koken....
EDIT: Ik weet het Ik ben Gewoon SLORDIG
hehe.. dat is het probleem
[Dit bericht is gewijzigd door Lopat op 01-04-2003 18:06]
quote:Jongen.. ik begrijp je volkomen. Het is wat met deze wereld... Je post gaf mij trouwens een mistroostig gevoel, ik heb nu zo'n gevoel van: nee, ik wil niet in mijn aankomende studententijd nog meer last krijgen van ongedisciplineerd gedrag..
[b]Op dinsdag 1 april 2003 03:32 schreef 2ndReality het volgende:
Aangrijpende autobiografie
Dank je wel voor je bijdrage. Ik heb nu geleerd dat mijn "wangedrag" niet zonder slag of stoot zal verdwijnen, als ik straks een student ben!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |