abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:00:39 #1
50430 Yuki
Student Midwife
pi_9291985
nou, ik ben dus 14... ben depressief, inmiddels in therapie en moet binnenkort aan een antidepressivum. Op zich geen heel groot probleem zou je zeggen, t helpt je immers om uit je depressie te komen. Maar toch zit ik er een beetje mee. Mn moeder bijv. zit de rest van r leven aan een antidepressivum. Dat zie ik nou niet echt zitten... ook door de bijwerkingen die gedurende het gebruik optreden.

dus wil ik vragen of hier mensen zijn die ervaring hebben met antidepressiva. of je nou ook zo jong bent als ik of niet, ik zou graag wat ervaringen van anderen horen, ook om me een beetje een beeld te kunnen vormen van wat me te wachten staat.

Alvast bedankt!

♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_9292145
edit

[Dit bericht is gewijzigd door NiKos op 22-03-2003 12:35]

pi_9292202
Kan iemand me vertellen wat men verstaat onder een depressie? Ik bedoel, als iemand 14 jaar oud is. Rond die tijd zit je in de puberteit, en is het toch normaal dat iemand zich depressief kan voelen?
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:12:32 #4
50430 Yuki
Student Midwife
pi_9292237
depressie: jezelf waardeloos voelen, zeer grote overlijdenswens, automutilatie, zin van het leven niet meer zien...

moet ik verder gaan?

oow ja... ik ben 14 en zit in 4VWO... ik voel me niet bepaald 14 ofzo aangezien ik alleen met 16 jarigen in de klas zit en bijna al mijn vrienden ook 16 jaar of ouder zijn... en als je ziet dat gemiddeld 1 op de 10 jongeren op het voortgezet onderwijs ECHT depressief (dus dat het is vastgesteld en die mensen in therapie zijn) zijn, is het wel degelijk iets dat je serieus moet nemen

[Dit bericht is gewijzigd door Yuki op 21-03-2003 21:14]

vrijdag 21 maart 2003 @ 21:13:01 #5
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_9292245
Hoe kun je op die leeftijd nou depressief zijn?!
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_9292260
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:12 schreef Yuki het volgende:
depressie: jezelf waardeloos voelen, zeer grote overlijdenswens, automutilatie, zin van het leven niet meer zien...

moet ik verder gaan?

Ja, met het lezen van het tweede gedeelte van m'n post

Een heleboel kinderen hebben dat rond die leeftijd, maar om dan meteen antidepressivum te gaan slikken?

vrijdag 21 maart 2003 @ 21:14:23 #7
39510 R2cksson
pi_9292268
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:12 schreef Yuki het volgende:

moet ik verder gaan?

Dat zijn geen bijwerkingen van een depressie, dat is een doorsnee 14 jarige als je het mij vraagt...
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_9292283
mijn buurjongetje van negen heeft het: liep ie met zijn ouders over de golfbaan, zegt ie: ik zou eig. wel dood willen. en nog meer van die uitspraken. zoals: wie vind een jongen met mijn haar en sproeten nu leuk???

hij heeft nu dus pillen ertegen

vrijdag 21 maart 2003 @ 21:15:00 #9
50430 Yuki
Student Midwife
pi_9292287
lees de rest maar ff (me edit dus)
pi_9292290
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:13 schreef R2cksson het volgende:
Slechte resultaten op school of geen vrienden mischien
pi_9292296
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:08 schreef NiKos het volgende:
ik ben 17.. en 10 minuten geleden mijn eerste ingenomen
Niet .
  † In Memoriam † vrijdag 21 maart 2003 @ 21:15:26 #12
47213 ArmaniMania
pi_9292298
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:13 schreef R2cksson het volgende:
Ik was 9 en ken de meeste Antidepressiva nu wel.....

Heden ben ik medisch vrij en zie alles positief,maar dat was niet door de hulp van Medicijnen.... Ik heb het allemaal zelf moeten doen....

pi_9292326
antidepressiva helpt je helemaal niet uit je depressie te komen, dat moet je uiteindelijk zelf doen.

Het helpt alleen de pieken en dalen af te zwakken.

Ik ben zelf 17, slik ook al een half jaar antidepressiva (eerst prozac, nu paroxetine) en daarnaast een miniminibeetje antipsychotica voor mijn angsten.

Ik ben ook een boek aan het schrijven (soort dagboek) misschien dat jou dat ook helpt

Als je wil mag je me toevoegen op msn

[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 08-01-2004 23:31]

vrijdag 21 maart 2003 @ 21:18:24 #14
39510 R2cksson
pi_9292357
Hoe kun je op zulke jonge leeftijd met dat soort spul komen te zitten?
pi_9292366
Zo jong, nog niet eens uitgegroeid, en nu al aan de anti-depressiva?

Mag ik weten hoe een arts zoiets voorschrijft, op welke basis zoiets gebeurt, aantal gesprekken ed?

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_9292369
Belachelijk.. welke arts schrijft dat voor?

Dat moet niet mogen...

Zoals jij zelf al zegt.. het maakt meer stuk dan goed..

Door niets te voelen los je je problemen echt niet op...

14 en door een arts aan een verslaving geholpen worden..
Belachelijk

Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
pi_9292404
Als je ut mij vraagt is 14 sowieso te jong voor anti depressiva...

Tijdje gelede kreeg ik ze ook voorgeschreven alleen omdat ik ff niet meer wist welke kant ik op moest met me leven. En ik was toen pas 19...

Hoezo slechte huisarts? Tijdje later vond ik een opleiding die me geweldig leek en heb een paar leuke hobbiez er bij! Echt helemaal top. En zonder die maffe Seroxat of zow. Ranzige zooi... misselijk worden van een pil en er aan verslaafd kunnen worden. Das geen medicijn in mijn ogen!!

Ik zou je adviseren om ze niet te slikken (maar wie ben ik heh? ^_^). En er gewoon over praten met iemand familie/vrienden/psycholoog.

That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:21:44 #18
50430 Yuki
Student Midwife
pi_9292405
het is (zoals me psycholoog t zei) bedoeld als duwtje in de rug. ik weet ook dat ik het zelf moet doen dus, maar het helpt hopelijk om me wat minder star in mn denkpatroon te maken.

ik vraag dit zodat ik een beetje weet wat ik kan gaan verwachten. Weet er al aardig wat vanaf door me ma enzo, maar toch...

vrijdag 21 maart 2003 @ 21:22:37 #19
22259 Fogerty
slapende account
pi_9292423
Op heel jonge leeftijd al echt depressief zijn kan zeker wel. Mijn zusje was een jaar of acht, negen toen het echt al goed mis was.
Maar meteen al pillen voorschrijven vind ik ook maar een eng idee, kan me voorstellen dat je pillen voorschrijft als blijkt dat gesprekken niet (alleen) werken. Maar probeer dat dan eerst, zou ik zeggen...raar van die huisarts
Hieperdepiep hoera!
pi_9292425
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:19 schreef Lopat het volgende:
Belachelijk.. welke arts schrijft dat voor?

Dat moet niet mogen...

Zoals jij zelf al zegt.. het maakt meer stuk dan goed..

Door niets te voelen los je je problemen echt niet op...

14 en door een arts aan een verslaving geholpen worden..
Belachelijk

Leeftijd zegt niet zo veel denk ik, het gaat er om hoe oud/ver die jongen is als persoon, sommigen van 14 zitten misschien al op het nivo van een 18 jarige, en als je dan depressief bent/identiteits crisis hebt (wat vaak voorkomt bij jongeren in de puberteit) moeten er pillen voorgeschreven worden om die dalen af te vlakken en zo die jongen te behoeden voor impulsieve gedachten/ondernemingen.
pi_9292455
Ik slik sinds 3 maanden Seroxat (Paroxetine). Eerst in capsules van 20 mg, maar sinds kort 30 mg. Veel bijwerkingsverschijnselen heb ik niet, alleen soms wat ongecontroleerde bewegingen en af en toe wat darm problemen. Het duurt meestal 2 tot 3 weken voordat het aanslaat.

Mijn advies is dat je de komende periode alles over je heen moet laten komen en vooral blij moet zijn dat je er zo vroeg bij bent, dan verkloot je je gehele pubertijd tenminste niet. Leg jezelf geen deadline op van "dan en dan moet ik ervan af zijn" en probeer de situatie te accepteren.

De medicijnen zijn een ondersteunend middel, je zult er zelf - met de hulp van vrienden is ook nooit weg - uit moeten komen.

Als je wat meer wilt weten mag je me best mailen ofzo

Heel veel sterkte iig

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_9292481
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:22 schreef Kwarkie het volgende:

[..]

Leeftijd zegt niet zo veel denk ik, het gaat er om hoe oud/ver die jongen is als persoon, sommigen van 14 zitten misschien al op het nivo van een 18 jarige, en als je dan depressief bent/identiteits crisis hebt (wat vaak voorkomt bij jongeren in de puberteit) moeten er pillen voorgeschreven worden om die dalen af te vlakken en zo die jongen te behoeden voor impulsieve gedachten/ondernemingen.

Nou ik weet niet waar jij gestudeert hebt, maar dit is echt nonsens van de bovenste plank...

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je vreselijke dingen hebt meegemaakt, moord, doodslag, seksueelmisbruik, etc... dat je het super moeilijk hebt...
Maar als dat niet zo is.. dan help je een kind de grond in door dit soort middelen...

In je puberteit leer je jezelf kennen, als je dat onderdrukken gaat met antidepressiva, jeeesus... je sloopt iemand.....

Ik vind dit echt heeel kwalijk

Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 21:26:21 #23
50430 Yuki
Student Midwife
pi_9292495
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:19 schreef shmoopy het volgende:
Zo jong, nog niet eens uitgegroeid, en nu al aan de anti-depressiva?

Mag ik weten hoe een arts zoiets voorschrijft, op welke basis zoiets gebeurt, aantal gesprekken ed?

1: ik ben al wel uitgegroeid, lig nogal voor op me leeftijdsgenoten zoals ik daarnet al uitlegde
2: het is een advies van me psycholoog dat nu bij me huisarts ligt. heb al aantal gesprekken met hem gehad, en het is duidelijk dat er een "fout" zit in me denkpatroon (denk te negatief) en t ziet er naar uit dat ik daar zonder dat duwtje in de rug niet uit ga komen. dat is dus de reden dat ik er aan ga beginnen
pi_9292544
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:25 schreef Lopat het volgende:

In je puberteit leer je jezelf kennen, als je dat onderdrukken gaat met antidepressiva, jeeesus... je sloopt iemand.....

Ik vind dit echt heeel kwalijk

Ben ik niet met je eens. Bij mij hebben ze het bewust niet gedaan en nu is het dubbel en zo hard terug gekomen. Ik heb tijden lang depressieve periodes gehad in de pubertijd en er is niks aan gedaan, waardoor ik mezelf vooral van een negatieve kant heb leren kennen. Ik denk dat je ieder geval apart moet zien.
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_9292556
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 21:25 schreef Lopat het volgende:

[..]

Nou ik weet niet waar jij gestudeert hebt, maar dit is echt nonsens van de bovenste plank..

ff offtopic dan maar Ik zit in de 5e van het stedelijk gymnasium te nijmegen en heb redelijk ervaring met dit soort dingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')